Ανταποκρινüμενος στην πρüσκληση του ΠÜνου διÜλεξα με μεγÜλη δυσκολßα πÝντε απü τα εκατοντÜδες τραγοýδια που αποτελοýν το σÜουντρακ (Þ το πατατρÜκ) της ζωÞς μου. ¸χουμε και λÝμε λοιπüν:
ΜÞπως παραπÞρα στα σοβαρÜ τα τραγοýδια που αγαπÜω;
7 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï...τι λÝνε τα κομπιοýτερς κι οι αριθμοß:
"Μειþθηκε ο πληθυσμüς του πλανÞτη που ζει με λιγüτερο απü 1 δολÜριο την ημÝρα
Περßπου 1 δισ. Üνθρωποι ζουν με λιγüτερο απü 1 δολÜριο την ημÝρα, παρÜ την συνεχιζüμενη πτþση του ποσοστοý φτþχιας τα τελευταßα χρüνια
ΣΥΜΦΩΝΑ με νÝες εκτιμÞσεις της Παγκüσμιας ΤρÜπεζας, στα τÝσσερα πρþτα Ýτη του 21ου αιþνα, το παγκüσμιο συνολικü ποσοστü φτþχιας συνεχßζει να μειþνεται. Το ποσοστü των ανθρþπων που ζουν με λιγüτερο απü 1 δολÜριο την ημÝρα Ýπεσε στο 18,4% το 2004, κÜτι που σημαßνει üτι περßπου 985 εκατομμýρια Üνθρωποι βρßσκονται σε Ýσχατη Ýνδεια. ΣυγκριτικÜ, ο αντßστοιχος αριθμüς το1990 Üξιζε τους 1,25 δισεκατομμýρια ανθρþπους. Τα ποσοστÜ των δýο-δολαρßων-ανÜ ημÝρα μειþνονται επßσης, αλλÜ με 2,6 δισεκατομμýρια ανθρþπους, σχεδüν ο μισüς πληθυσμüς του αναπτυσσüμενου κüσμου, να ζουν κÜτω απü αυτü το επßπεδο το 2004.
Οι αναπτυσσüμενες χþρες εßχαν 3,9% μÝσο ετÞσιο ρυθμü αýξησης του κατÜ κεφαλÞν ΑΕΠ απü το 2000 και Ýπειτα, το οποßο συνÝβαλλε σε ταχεßα πτþση των ποσοστþν φτþχειας σε üλες τις αναπτυσσüμενες περιφÝρειες τα τελευταßα χρüνια. ¸νας ακüμη λüγος που ο συνολικüς εξαθλιωμÝνος πληθυσμüς μειþθηκε κατÜ 260 εκατομμýρια απü το 1990 μÝχρι το 2004 οφεßλεται στην τερÜστια πτþση του ποσοστοý φτþχειας που σημειþθηκε στην Κßνα. ΣυγκεκριμÝνα, τα ποσοστÜ της Ýσχατης Ýνδειας στην ανατολικÞ Ασßα μειþθηκαν στο 9% του συνολικοý πληθυσμοý της.
www.kathimerini.gr 15-04-2007"
ΖÞτω!!! ΖÞτω!!! Τις σαμπÜνιες ρε παιδιÜ!!!
Αχ ν' αρπÜξω τη μαγκοýρα και να δÝρνω μια βδομÜδα...Σα δε ντρεπüμαστε λÝω εγþ!
ΥΓ. ΑφÞνω σχεδüν ασχολßαστη την κÜκιστη μετÜφραση της εßδησης στα ελληνικÜ, που μοιÜζει με μετÜφραση του Systran Þ κÜποιου Üλλου ανÜλογου προγρÜμματος... ΨιλοπρÜγματα μπροστÜ στη χαρμüσυνη εßδηση!
1 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
¸χοντας πια Ýρθει στα ßσα μου μετÜ απü μια σειρÜ θεατρικþν παραστÜσεων και μια πενθÞμερη σχολικÞ εκδρομÞ στη Ρüδο, απαντþ στην πρüσκληση του Κþστα (lemonc) να φτιÜξω μια ιστορßα με 13 λÝξεις. ΕπειδÞ την περßοδο αυτÞ εßμαι στη φÜση του κολλÜζ (Þ του κολλÜς -üπως το πÜρει κανεßς), δοκßμασα κÜτι παρüμοιο εδþ χρησιμοποιþντας στßχους απü τραγοýδια. Ορßστε τα αποτελÝσματα:
"ΠαντοτινÜ δικüς σου, μικρÞ μου ΘεÜ," σου ψιθýριζε κι εσý του Ýλεγες "Δεν εßναι απü αγÜπη που γÝρνω πÜνω σου -νυστÜζω απλþς..." Κι üταν κοιμÞθηκες, Ýγινε μüνος δυο φορÝς, να περιμÝνει μια ζωÞ που χÜθηκε στη σκüνη, ξημÝρωμα ΣαββÜτου.
Κι ýστερα πÜλι, με το σþμα σου στις αγκαλιÝς του αρχαßου θεοý που πÜντα ζηλεýει τον αδερφü του, η φωνÞ του σου χÜιδευε τα βλÝφαρα: "üσα κι αν Þξερα τα ξÝχασα κοντÜ σου," σαν μια πτÞση στον αιθÝρα με φþτα σβηστÜ απü τη λÞθη...
Στο üνειρü σου εσý, τραγοýδι τρýπιο και στιχÜκι μπαλωμÝνο, χÜνεσαι σε Ýνα καλοκαßρι
με μισüκλειστες τις γρßλιες, ακοýγοντας τις ακτßνες του Þλιου σαν να Ýπαιζε μπροστÜ σου η καλýτερη ορχÞστρα -κι Ýνα τζιτζßκι ο μαÝστρος της.
Εκεßνος αποκοιμÞθηκε επιτÝλους δßπλα σου και οι απü μηχανÞς θεοß αμÞχανα κοιτÜζουν τον Üνθρωπο που διÜλεξες βιτρßνα στη ζωÞ σου. Ο ýπνος σου δεν αντÝχει Üλλο και καθþς σηκþνεσαι ιδρωμÝνη απü τον Üλλο, φωνÜζεις με τα μÜτια σου "ΞαναÝλα να με πÜρεις, ουρανÝ!"
4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
Ζητοýμε αυτÜ που θα Ýπρεπε να εßναι αυτονüητα σε μια δημοκρατικÞ κοινωνßα στον 21ο αιþνα.
Μια πρωτοβουλßα των ιστολογßων: Αμπελοφιλοσοφßες, αναΜüρφωση-ιστολüγιο, ΔΕ ΜΑΣΑΜΕ ΡΕ, Ελεýθερος ΣκοπευτÞς, Ιστολüγιον, ΚΑΙ βλÝπω ΚΑΙ ακοýω ΚΑΙ μιλÜω, Καλτσüβρακο, Λαποýτα, Λευκüς Θüρυβος, λ:ηρ, ΜαργαριταρÝνια, Με Νταοýλια και ΖουρνÜδες, ΣτÝφανος Ν. Παπανþτας, το χÝρι, Ψιλικατζοý, ANARRIMA, Digital Era, divaynne, doncat, eidisis-sxolia, Fairy Smoke, fastbackwards, Gravity & the Wind, GreekUniversityReform, Non-Linear Complexity, Nylon, oraelladas, RealityTape, taparaponasas stoMIXER, vrypan|net|weblog, We are not alone, gazakas ΠÜρτε μÝρος στην πρωτοβουλßα μας. tags: polydoras | meme: a6edf8bc8e7a7ed85215abe9b94bbc7a
<a href="http://www.sync.gr/claim/vqOZDPHpxcEd" rel="sync"></a>
Ξýπνησα πριν μισÞ þρα απü τις καμτσικιÝς της βροχÞς πÜνω στους τσßγκους του πÜρκινγκ της πολυκατοικßας. Και παρÜ την ευχÜριστη σýμπτωση να παßζει την þρα εκεßνη ο υπολογιστÞς την ΑνοιξιÜτικη Βροχοýλα αυτÞ Ýμοιαζε περισσüτερο με φθινοπωρινü πρωτοβρüχι Þ καλοκαιρινÞ μπüρα.
Ακüμα βρÝχει. Κι εγþ εθισμÝνος στην αναζÞτηση συμβüλων και στη δημιουργßα μεταφορþν, δεν μπορþ να αντιληφθþ μονÜχα Ýνα φυσικü φαινüμενο που Ýρχεται σε μια διψασμÝνη γη, που θα γεμßσει τους μισοÜδειους ταμιευτÞρες, που θα ξεπλýνει απ' τους δρüμους την σκüνη που νüμισε üτι την εßχε καλÝσει Ýνας βιαστικüς Ιοýλης. Να, το κÜνω Þδη...
Ακοýω τη βροχÞ, τη βλÝπω, ανοßγω το παρÜθυρο να τη μυρßσω, να την αγγßξω και να τη γευτþ και πλÜθω μικρÝς ιστορßες με υλικÜ τις σταγüνες της και στßχους απü τραγοýδια. Τραγοýδια που την πÞραν στα χÝρια τους για να φτιÜξουν υγρÝς βαρκοýλες για τα αυτιÜ μας. ΠÝφτει μια βροχÞ, και κÜποιες στιγμÝς σκÝφτομαι πþς εßναι αρρωστιÜρα και κßτρινη σαν κÜτι φüβους κι ενοχÝς που κρýβω στις δßπλες της ψυχÞς μου, ενþ Üλλες φορÝς αναρωτιÝμαι μαζß με μια βελοýδινη ανÜμνηση μÞπως τοýτη η βροχÞ Ýπεφτε üλη νýχτα παρÝα με την πßκρα üσων περιμÝνουν στο σκοτÜδι.
ΠÜλι βρÝχει. Κι η βροχÞ στροβιλßζει στο νου μου φÝρνοντας διαρκþς νÝες εικüνες, νÝους νερüλακκους, νÝες ιστορßες. Η βροχÞ σαν λýτρωση, η βροχÞ σαν κÜτι που ξεπλÝνει και φανερþνει την αλÞθεια, η βροχÞ που κρýβει τον Þλιο, η βροχÞ σαν θεúκÜ δÜκρυα που ξÝφυγαν απü ουρÜνια μÜτια. ΨÜχνω μÝσα σ' αυτÝς τις βρüχινες εικüνες που μου στÝλνουν τα τραγοýδια στο νου για να βρω μια που να μου κÜνει και να τη βÜλω συνοδεßα στις σκÝψεις μου. Ακüμα τßποτα: Üλλες εßναι στο περßπου, Üλλες με ταξιδεýουν τελεßως αλλοý. ºσως πÜλι χρησιμοποιþ μια λÜθος λÝξη-κλειδß Þ η σýνδεσÞ μου να εßναι αργÞ...
Για να δοýμε...ΒρÝχει πÜλι απüψε στα σοκÜκια...με τßποτα -πολý ρετρü...Κι αν χιονßζει και αν βρÝχει τ' αγριολοýλουδο αντÝχει...üχι, πολý ανασφÜλεια βγÜζει αυτÞ η βεβαιüτητα...ΚÜθε φορÜ που θα 'ρθεις βρÝχει...Καλü, ιδßως αν Ýρχεται κιüλας ο Üλλος...ΒρÝχει στη φτωχογειτονιÜ, βρÝχει και στην καρδιÜ μου...εντÜξει το δεýτερο, αλλÜ το πρþτο μας τελεßωσε...Απüψε μýρισε βροχÞ, χειμþνας μπαßνει στην ψυχÞ...μπα, οýτε βρÜδυ εßναι τþρα οýτε χειμωνιÜζει η ψυχÞ μου...
Το βρÞκα! Μα Þταν ολοφÜνερο γιατß δεν μποροýσα να βρω κÜτι που να ταιριÜζει στη βροχÞ: την Ýβλεπα ως τþρα σαν κÜτι ξÝνο, σαν κÜτι Ýξω απü μÝνα, απÝναντß μου. Αυτü το "μου" δεν Ýπρεπε να εßναι απÝναντß της αλλÜ δßπλα της. ΒροχÞ μου...Αυτü εßναι! Να με πνßγει και να την πßνω, να με δροσßζει και να με λασπþνει, να με σκεπÜζει με τις σταγüνες κι εγþ να τυλßγομαι με φýλλα -üχι δÝντρων, αλλÜ χαρτιοý- για να τη νιþσω μÝσα μου...
Μερικοß Üνθρωποι μοιÜζουν με Þλιους, Üλλοι με φεγγÜρια, κÜποιοι με αÝρηδες και ελÜχιστοι με χιüνι. Εßμαι τυχερüς που Ýχω τη δικÞ μου, προσωπικÞ βροχÞ -απρüβλεπτη, υγρÞ, βουρκωμÝνη, ανοιξιÜτικÞ Þ φθινοπωρινÞ, Üλλες φορÝς να με δροσßζει και Üλλες να με πνßγει, την βροχÞ μου.
Σ' ευχαριστþ που με βρÝχεις...
¹ρθες βροχÞ μου κι Üλλαξες
το δρüμο και το νου
και βοýλιαξε το βÞμα μου ποτÜμι
κι ÜθελÜ μου με τραβÜς αλλοý
3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéïΚεßμενα ΝεοελληνικÞς Λογοτεχνßας Β´Λυκεßου - Υπερρεαλισμüς! Πþς να τον καταλÜβουν 16χρονα που δεν διαβÜζουν λογοτεχνßα παρÜ ελÜχιστα; Το παßδεψα λßγο στο μυαλü μου και σκÝφτηκα να τους βÜλω να παßξουν με 8 λÝξεις και τη φαντασßα τους. ΜοναδικÞ οδηγßα: "ΑφÞστε ελεýθερο το νου σας". Τα αποτελÝσματα με εξÝπληξαν! Ορßστε τι ψÜρια Ýπιασα (τα κεßμενα των παιδιþν εßναι στρογγυλεμÝνα και χτενισμÝνα απü μÝνα, αλλÜ φρüντισα να μεßνω üσο πιο κοντÜ μποροýσα σ' αυτü που εßχαν γρÜψει αρχικÜ):
"Þλιος, αγÜπη, ποτÞρι, νερü, λουλοýδι, πßνακας, βÜρκα, δρüμος"
Δýσβατος ο δρüμος για το νερü
Κι ο Þλιος μαýρος κι Üραχνος θαρρεßς πως εßναι
Μα τα λουλοýδια τρÝφονται απ’ αυτüν
σαν τα μωρÜ απ’ τη μÜνα
που με αγÜπη μεγαλþνουν,
μεγαλþνουν μÝχρι κÜποιος να τα φυτÝψει
αιþνια στη μÜνα γη.
¼μως η βÜρκα παραμÝνει πÜντα εκεß,
σα χÝρι βοηθεßας,
σαν το ποτÞρι της λýτρωσης
γι’ αυτοýς που μüνο φθαρμÝνους πßνακες
θυμοýνται στη ζωÞ τους.
ΚÜποτε θα γευτοýν και τοýτοι το νερü.
Οι ακτßνες του Þλιου με σκεπÜζουν με αγÜπη
ΒλÝπω τον πßνακα
και νιþθω να ταξιδεýω σε μια βÜρκα
Περπατþ στο δρüμο
πßνοντας λουλοýδια
και βλÝποντας το üμορφο νερü.
Χωρßς αγÜπη δεν ξημερþνει
Στου Þλιου το φανÝρωμα üμως
üλα ταιριÜζουν με αρμονßα
Οι βιαστικοß δρüμοι γεμßζουν με ανθρþπους
πυκνοß σαν κÜμποι με λουλοýδια
Σαν κοπÜδι κυνηγημÝνο απü κÜτι
Οι εικüνες σμßγουν üμοια με βÜρκα
που παλεýει να ανÝβει στην επιφÜνεια ενüς πßνακα
Και üταν üλα τελειþσουν
αρκεß Ýνα ποτÞρι νερü
για να πλυθοýν ο πüνος και η θλßψη.
¸να λουλοýδι στο χειμþνα
Λßγο νερü στην Ýρημο
Ο Þλιος πÜνω απ’ τη βροχÞ.
Η καρδιÜ μου βÜρκα καταμεσÞς του πÝλαγου
Το μυαλü μπρος σε δρüμους
κι η ζωÞ μου σε Ýναν πßνακα.
Το ποτÞρι μου Üδειασε.
ΑδÝσποτο σκυλß η αγÜπη.
¼πως το νερü ξεχειλßζει το ποτÞρι
¼πως η βÜρκα χαρÜζει το δρüμο της
στολßζοντας χρυσü φως τα κýματα
¼πως το λουλοýδι ανθßζει αβοÞθητο
-φταßει η τüση αγÜπη-
Ýτσι κι εγþ, Þλιε μου,
γßνομαι πινÝλο
του πßνακÜ σου.
Ο Þλιος με σκεπÜζει σαν ζεστÞ αγÜπη
ταξιδεýοντας με βÜρκα στον πßνακα της αßθουσας
Ζητοýσα Ýνα ποτÞρι νερü
κρýο σαν ξημÝρωμα
σε ξÝνο δρüμο
γεμÜτο πÝτρινα λουλοýδια.
Ο πßνακας καθαρüς και διαυγÞς
κÜτω απü τον λÜμποντα Þλιο
Ο δρüμος μακρýς
ακüμα και για Ýνα ποτÞρι νερü
Η βÜρκα Üστατη
σα γυναικεßο χαμüγελο
¼μως η αγÜπη περßσσευε
απü τα ανθισμÝνα λουλοýδια.
Λßγο νερü κι Ýνα ποτÞρι Þλιος
και το λουλοýδι ανθßζει
¸τσι κι ο Üνθρωπος
χαρÜζει το δρüμο του
με μια βÜρκα που επιπλÝει
πÜνω στους πßνακÝς του.
Ο Þλιος λÜμπει στα δüντια
μιας γριÜς
κι Ýνα ποτÞρι νερü κρýβεται μÝσα της
¸να λουλοýδι σε Ýναν πßνακα
λουσμÝνο με αγÜπη
üπως τα ανοιξιÜτικα τραγοýδια
ΨÜρια στη βÜρκα
δþρο στα χεßλια των ψαρÜδων
ΚυλÜει ο δρüμος
ξεχνþντας πßσω να κοιτÜξει.
Ο Þλιος της ζωÞς εßναι η αγÜπη
που σβÞνει κÜθε μÝρα στο νερü
Ο δρüμος της ζωÞς
εßναι γεμÜτος πßνακες
Εßμαστε βÜρκες που ταξιδεýουν
σε Ýνα ποτÞρι
με λουλοýδια στον πÜτο.
ΚÜθε πρωß ξυπνÜς με τις αχτßδες του Þλιου
Νιþθεις πως μεγαλþνεις
λουλοýδι που δεν το χωρÜ πια το νερü στο ποτÞρι του
Θα δεις μπροστÜ Ýνα απü τα επüμενα αýριο
μια βÜρκα σταθμευμÝνη στη μÝση του δρüμου
ωραßα σαν πßνακας που τον ζωγρÜφισε η αγÜπη.
Σαν τον Þλιο η αγÜπη μου για σÝνα
θα σου φÝγγει το δρüμο σαν πας στα ξÝνα
Σαν το λουλοýδι ο ÝρωτÜς μας
τον ζωγραφßζω στον πßνακÜ μου κοιτÜζοντÜς μας
Φεýγεις τþρα μακριÜ απü μÝνα
σαν τη βÜρκα στ’ ανοιχτÜ
Το νερü κυλÜει στα χαμÝνα
το ποτÞρι σπÜζει μ’ ουρλιαχτÜ.
Μια βÜρκα δεμÝνη στο ποτÜμι
Κρýσταλλο ο Þλιος πÜνω στα νερÜ
Ακριβþς δßπλα οι οσμÝς των λουλουδιþν
ΜÞπως μια παλιÜ μου αγÜπη
εßχε φτιÜξει ετοýτο τον πßνακα;
Η αγÜπη κλειδωμÝνη
δεν εßναι σχοινß που σþζει ορειβÜτη
δεν εßναι ποτÞρι νερü σε διψασμÝνο διαβÜτη
δεν εßναι λουλοýδι να το μυρßσεις
οýτε βαλσαμοβüτανο να πας να το πουλÞσεις
Ο Þλιος που φυλÜς κρυφÜ
δεν εßναι κλειδß για καρδιÝς
δεν εßναι βÜρκα για πυρωμÝνες ελπßδες
δεν εßναι δρüμος δεν εßναι μÜχη
μονÜχα μýρο ν’ αλειφτεßς.
Μια ζωγραφιÜ κι Ýνα τοπßο
μια βÜρκα με αγκαλιασμÝνα χÝρια
κοιτÜ τον δýοντα Þλιο
βÜφοντας με το χρþμα της το νερü
ΧιλιÜδες λουλοýδια κυκλþνουν τη λßμνη
και νομßζεις πþς το ÜρωμÜ τους ρÝει προς εσÝνα
¹ταν η αγÜπη
üμορφη σαν Ýνα ποτÞρι κρασß
και ο μüνος δρüμος να την δεις περνÜει απü μÝσα σου
Ο Þλιος φωτßζει το δρüμο και πÜλι
Η βÜρκα σχßζει ξανÜ τα νερÜ
Ο πßνακας ζωγραφßζει λουλοýδια
Η αγÜπη νερü σε ποτÞρι
γεμßζει τον κüσμο
ΒÜρκα η ζωÞ σε ποτÞρι νερü
Μικρüς ο δρüμος της
¼πως τα λουλοýδια διψοýν για φως
κι αυτÞ ζητÜ αγÜπη
Πßνακας η ζωÞ
Üδειος χωρßς αγÜπη
ΠυρκαγιÜ η λÜμψη του Þλιου
για üλα τα λουλοýδια
Το νερü αφÞνει βαριεστημÝνα τα χεßλη
του ποτηριοý
ΚατεστραμμÝνη βÜρκα ο πßνακας
η αγÜπη τριγυρνÜ μονÜχη στους δρüμους
ΛÜμπει λουλοýδι Þλιος
σαν αγÜπη πετÜει στους δρüμους
Το ποτÞρι μισüÜδειο με νερü
θυμßζει θÜλασσα σε Üδειο πßνακα
ΒÜρκα που σβÞνει πßσω της
τη ζωÞ.
9 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
Δε θα ζητÞσω συγγνþμη που γεννÞθηκα. Εßναι καλü να το επαναλαμβÜνω μÝχρι να το πιστÝψω. Δεν μπορþ να τα ξÝρω üλα. Το σßγουρο εßναι üτι θα πληρþσω üσο κι αν κοστßσει. ΑυτÜ τα πρÜγματα βÝβαια πρÝπει να τα βÜζει κανεßς στη ναφθαλßνη. ΑλλÜ δε μου αρÝσει να ανακατεýομαι στη ζωÞ των Üλλων. Προχþρα μπροστÜ. Ακüμα κι αν τρικλßζεις. Εßναι ευθýνη, δεν ξÝρω αν με καταλαβαßνετε. ¢μα κÜνουμε υπομονÞ, δεν μπορεß να μας νικÞσει κανεßς.
Το Ýχω δει κÜπου αυτü το πρüσωπο, ξÝρετε. Στους ανθρþπους αρÝσει να αλλÜζουν. ΑλλÜ αυτü δεν Þταν τελεßως σωστü. Οι περισσüτεροι φοβοýνται μÞπως γßνουν θýματα ενüς μÝτριου ταξιδιοý απü τη φτþχεια στο τßποτα. Η Üλλη üψη της σελÞνης. Ο Νüτος δεν υπÜρχει. Μην παßρνεις αυτÞ την Ýκφραση. Α, βÝβαια, δε σας σýστησα: αυτüς εδþ καßει βιβλßα. ΠρÝπει να ζει και να κοιμÜται μπροστÜ στον καθρÝφτη.
Εκεßνη Þταν πολý üμορφη. Και üμως... Εξακολουθοýσε να Ýχει Ýνα ξανθü χαμüγελο στα χεßλη της, που Þταν φτιαγμÝνα στο μÝγεθος του μπιμπερü. ¸βρεχε, κι Ýτσι Ýψαξε το ρÜντισμα των λÝξεων. ΒγÞκε στο δρüμο. Δεν Þταν αυτÞ. Εßναι επικßνδυνη; Εßναι ερþτηση αυτü Þ κατÜφαση; Δε θα αργÞσει πολý. ¸μεινε γυμνÞ, σαν να ξεπρüβαλε απü τη θÜλασσα της νýχτας. -¸χεις ανθρþπινα μÜτια σαν τα δικÜ του. Μη με αφÞσεις να πνιγþ, του εßπε.
¸νας Üνθρωπος Üμα θÝλει να εξαφανιστεß, εξαφανßζεται. Δεν υποφÝρω για τους απογüνους μου. Φρßττω στην πιθανüτητα να μη μπορεßς πια να απολαýσεις τη ζωÞ. Σας παρατηρþ. Δεν μπορεßς να εßσαι κÜθε μÝρα μεθυσμÝνος. Η μεγÜλη κοýραση προαναγγÝλει το μεγÜλο ενθουσιασμü. ΑφÞστε τον να κοιμηθεß. Εγþ ξÝρω ποý Þταν. Κανεßς δε θα με πÜει πια στο Νüτο.
Πριν αναρωτηθεßτε αν Ýγραψα το παραπÜνω κεßμενο υπü την επÞρεια ουσιþν Þ με χειροκροτÞσετε για üσα γρÜφω, οφεßλω να πω üτι ολüκληρο το κεßμενο εßναι Ýνα κολÜζ φρÜσεων που προÝρχονται απü μια ανÜποδη (απü τη σελßδα 192 και προς την αρχÞ) ανÜγνωση του βιβλßου του Manuel Vazquez Montalban (ΜανουÝλ ΒÜθκεθ ΜονταλμπÜν), "Οι ΘÜλασσες του Νüτου".
3 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
"Κýριε, δηλαδÞ θα μεßνω;" μου εßπε με βουρκωμÝνα μÜτια.
Τι να της πω; Τρßτη Λυκεßου, 160 απουσßες μÝχρι τþρα, μÝσος üρος τετραμÞνου 12,5, οικογÝνεια ü,τι να 'ναι (εν διαστÜσει οι γονεßς, η μÜνα με ψυχολογικÜ), μÝνει με τον παπποý και Ýχει χÜσει παραπÜνω απü τις μισÝς πρþτες þρες της χρονιÜς.
"Κýριε, Ýμεινα; Να μην Ýρχομαι;" Να Ýρχεσαι μÜτια μου, να Ýρχεσαι. Δεν Ýχεις και πολλÜ Üλλα να κÜνεις εξÜλλου. Εδþ υπÜρχουν και κÜποιοι που σε αγαπÜνε.
"Κýριε, πþς θα το πω στον πατÝρα μου;"
"..."
Και μετÜ σου λÝει ο Üλλος για δημοσιοûπαλληλßκι, για λοýφα, για βÜσεις πανελληνßων, για συντακτικü, για την γ´κλßση των επιθÝτων, για ολοκληρþματα και για γνþση. Τα ξÝρεις üλα αυτÜ. Τι θα της πεις δεν Ýμαθες ποτÝ και αυτοσχεδιÜζεις κοιτÜζοντας τα παιδικÜ ακüμα μÜτια της.
ΣÞμερα το πρωινü ψιχÜλιζε Ýξω, μα Ýβρεχε μÝσα μου...
18 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
¢ρπαξα λßγο πριν το μπαλÜκι απü το Kerato (εßδες, σÝβομαι το δεýτερο προσωπικü σου στοιχεßο), και Ýνιωσα λßγο αμÞχανα, μÝχρι που με Ýβγαλαν απü τη δυσκολßα και πÜλι τα τραγοýδια. ΠÝντε τραγοýδια για μÝνα λοιπüν, απ' αυτÜ που λες üτι γρÜφτηκαν για σÝνα, πÝντε στιχÜκια που με προδßδουν με Ýνα υπÝροχο φιλß:
α ) "Ποιος αλÞθεια εßμ' εγþ και ποý πÜω;" ΔιαρκÞς απορßα μου με Ýμφαση στην παρÝνθετη (πÜντα) αλÞθεια.
β) "Θα μεßνω πÜντα ιδανικüς κι ανÜξιος εραστÞς των μακρυσμÝνων ταξιδιþν και των γαλÜζιων πüντων." Αυτüς ο στßχος του Καββαδßα με εκφρÜζει και εξαιτßας του üτι οι περισσüτεροι στÝκονται στο πρþτο μισü χωρßς να δßνουν δεκÜρα σε τι εßδους εραστÞ αναφÝρεται (δες με ρε φßλε ολüκληρο και μη μÝνεις σε ü,τι βολεýει εσÝνα!) και επειδÞ πÜντα Þμουν σαν τον Þρωα αυτοý του ποιÞματος: κÜποιος που θα Þθελε να ταξιδÝψει (μεταφορικÜ και κυριολεκτικÜ), αλλÜ δεν εßχε ποτÝ το κουρÜγιο.
γ) "¢λλα θÝλω κι Üλλα κÜνω, πþς να σου το πω,/ Ýλεγα περνοýν τα χρüνια, θα συμμορφωθþ." Χωρßς περαιτÝρω σχüλια, πÝραν του üτι ολüκληρη η "ΠριγκηπÝσσα" του ΜÜλαμα μιλÜ για μÝνα με χειρουργικÞ ακρßβεια.
δ) "¹ρθα στη ζωÞ μου αργÜ, αργÜ και να την αρνηθþ."
ε)"¼σα κομμÜτια κι αν μπορÝσεις να ενþσεις/ δεν θα σου φτÜσουν μια στιγμÞ για να με νιþσεις/ στα εßπα üλα, φßλα με τþρα." ¸τσι, γιατß Üλλο θα πει "καταλαβαßνω" και Üλλο "νιþθω"...
Το μπαλÜκι -μαζß με τους αγωνιστικοýς μου χαιρετισμοýς- στους:
kinezes_trexoun_gimnes
gate (ποý χÜθηκες εσý;)
Angelito
deyteri-skepsi
Αν-αστασßα
2 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
Απü χθες, για πρþτη φορÜ μετÜ απü τÝσσερα χρüνια, βρßσκομαι στα γυÜλινα και μαλαματÝνια ΓιÜννενα, την αγαπημÝνη πüλη των φοιτητικþν μου χρüνων, ψÜχνοντας βÞματα που εßχαν ξεχαστεß στα λειασμÝνα πλακüστρωτα, ιδιωτικÜ αστεßα με φßλους που με ενþνουν με τη μνÞμη, χαμüγελα και δÜκρυα κρεμασμÝνα σε ταμπÝλες και κολüνες. ¼λα εßναι εδþ, σε κÜθε στροφÞ και σε κÜθε μου βλÝμμα...
¼λα, εκτüς απü το πιο σημαντικü. ΚαλÜ το εßπε χτες ο Αργýρης: "¹ρθαμε σε Ýνα γνωστü μας μÝρος γεμÜτο αγνþστους"...
ΥΓ. ΜακÜρι αυταπÜτες και ψευδαισθÞσεις να καοýν στις αυριανÝς φωτιÝς αφÞνοντας Ýνα γλυκüπικρο Üρωμα...
4 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
ΞαπλωμÝνος στο Üχρηστα ημßδιπλο κρεβÜτι μου, Ýπαιζα λßγο πριν με λÝξεις που ακροβατοýσαν στα χεßλη μου. ¢λλαζα Þχους και συλλαβÝς, Ýφτιαχνα ομοιοκαταληξßες απü Üγραφους στßχους, Ýσπαζα τις Ýννοιες στα δυü ψÜχνοντας να βρω την εýγευστη ψßχα τους. ¢σκοπα και στα χαμÝνα üλα αυτÜ μÝχρι που σκÜλωσα σε μια βολικÞ σýμπτωση: ο μüνος κÜνει ρßμα -εκτüς των Üλλων- με τον χρüνο και τον πüνο. Μüνος-Χρüνος-Πüνος...
Δεν αποδßδω μεταφυσικÝς ιδιüτητες οýτε στις συμπτþσεις και την τýχη οýτε στις ομοιüτητες και τις αναλογßες. ¼μως, καμιÜ φορÜ με βοηθοýν να δω καλýτερα τα πρÜγματα γýρω μου, σαν κινηματογραφικÝς λÞψεις απü περßεργες γωνßες, σαν φακοß που χþνονται κÜτω Þ πßσω απü πολυκαιρισμÝνα Ýπιπλα φωτßζοντας ξεχασμÝνους συνειρμοýς και τεμπÝλικες αναμνÞσεις.
Παßρνω τους δρüμους λοιπüν του νου και φτιÜχνω κομπολüγια απü λÝξεις και εικüνες, üπως οι Üλλοι απü μαργαριτÜρια, κεχριμπÜρια Þ μßση, για να δþσω νüημα σε Ýναν κüσμο που απλÜ υπÜρχει, α-νüητος και α-σÞμαντος. Σαν να μην κοßταξα ποτÝ Ýξω απü μÝνα, τον διαβÜζω ξανÜ σε πολυφορεμÝνους Þχους, σε χαμüγελα που εßχαν κρυφτεß στο αýριο, σε κινÞσεις που τις σκοýπιζα μÝχρι σÞμερα απü τα χÝρια μου σαν νυχτερινÜ σκουπßδια Þ σαν νερü απü την λεκÜνη των τýψεþν μου...
Θα ξαναξαπλþσω τþρα. Με περιμÝνουν κι Üλλα περßεργα γαúτανÜκια, κι Üλλα σπασμÝνα τηλÝφωνα. Να, μüλις τþρα μου Þρθε και Ýνα Üλλο ζευγαρÜκι στο νου μαζß με τον μüνιμο ηδονοβλεψßα του: Φιλß-ΦυγÞ-ΣιγÞ...
8 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï
Χθες πÞγα στο Σαββüπουλο. Ναι, σ' αυτüν τον εξηντÜρη καρÜφλα που μαζß με το ΝταλÜρα διεκδικοýν χρüνια τþρα επÜξια τον τßτλο του μεγαλýτερου πτυελοδÝκτη στο ελληνικü τραγοýδι (ο Μßκης Ýρχεται Üνετα τρßτος και καταúδρωμÝνος). Μπορεß να Þμουν εξαντλημÝνος απü την ßωση που με ταλαιπþρησε üλη τη βδομÜδα, μπορεß να Þμουν κουρασμÝνος απü τα μαζικÜ ψþνια που εßχα κÜνει νωρßτερα, αλλÜ Þθελα οπωσδÞποτε να πÜω στο Μýλο για να δω τον "ΠυρÞνα" (Σαββüπουλος, ΛÜντσιας, Κιουρτσüγλου). ¼χι μüνο γιατß επρüκειτο για εμφÜνιση του "δικοý μου" οýτε επειδÞ θα τον πλαισßωναν δýο τρομεροß μουσικοß, αλλÜ γιατß εßχα μÜθει πþς το πρüγραμμα απευθυνüταν σε ακραιφνεßς σαββοπουλικοýς, με τραγοýδια δýσκολα Þ λιγüτερο γνωστÜ στο ευρý κοινü, πρÜγμα που σÞμαινε üτι και το ακροατÞριο θα Þταν ανÜλογο.
Τþρα βÝβαια μπορεß ο καθÝνας να Ýχει αρχßσει Þδη τα γνωστÜ: "Εχ, μωρÝ, με το Σαββüπουλο! ΝισÜφι! ΓÝρασε, Ýγινε σýστημα, καθεστþς, τα Üρπαξε και τα αρπÜζει, δεν δßνει τßποτα καινοýριο, ξεπουλÞθηκε, εßναι συντηρητικοýρα, νεοορθüδοξος, ζει στην κοσμÜρα του, δεν πÞγε φαντÜρος, φταßει για τη Χοýντα, εßναι υπεýθυνος για τις κλιματικÝς αλλαγÝς και στην τελικÞ δεν τον γουστÜρουμε!" ΔικαßωμÜ σας. Δεν θα απολογηθþ για τους λüγους που με Ýχει κερδßσει αυτüς ο μπαγÜσας και κυρßως το Ýργο του üλες αυτÝς τις δεκαετßες απü το "Φορτηγü" μÝχρι σÞμερα. Μπορεß κανεßς να απολογηθεß για Ýνα κομμÜτι του εαυτοý του; ¼ποιος θÝλει πολεμικÞ γýρω απü το Σαββüπουλο, ας διαβÜσει εδþ Þ εδþ .
Κοιτþντας και ακοýγοντας χθες συνειδητοποßησα, ßσως για πρþτη φορÜ με τüση ενÜργεια, γιατß με τραβÜει αυτüς ο Üνθρωπος. Φωτßζει καλýτερα απü κÜθε Üλλον καλλιτÝχνη τις αντιθÝσεις και τις αντιφÜσεις απ' τις οποßες εßμαι φτιαγμÝνος εγþ αλλÜ και ο κüσμος γýρω μου. Και το κοινü του εßναι ο καλýτερος καθρÝφτης αυτοý του πρÜγματος: εßδα νεαροýς που δε φαßνονταν να Ýχουν τελειþσει το σχολεßο ακüμα, φοιτητÝς που ψÜχνονται γενικþς, τριαντÜρηδες βÝβαιους στην αβεβαιüτητÜ τους, Þρεμους σαραντÜρηδες, κουρασμÝνους πενηντÜρηδες και γαλÞνιους εξηντÜρηδες. ¢λλοι να παßρνουν τα μπουκÜλια κÜθε τüσο και Üλλοι να μÝνουν με την ßδια μπýρα στο χÝρι για το μισü πρüγραμμα. ¢λλοι να κÜθονται στο πÜτωμα μισü μÝτρο απü τον ßδιο και Üλλες να κÜνουν παρατÞρηση στη διπλανÞ τους επειδÞ στηρßχτηκε στο παλτü τους. ΚÜποιοι να ξÝρουν üλα τα τραγοýδια και να τα τραγουδοýν και κÜποιοι να ρωτοýν απü ποιο δßσκο εßναι.
Α, τα τραγοýδια του. Οι αντιφÜσεις και οι αντιθÝσεις. Εγþ. ¸ρωτας και γÜμος. ΣυντÞρηση κι επανÜσταση. Χαμηλüφωνα και γκαζιÜρικα. ΔικÜ του και διασκευασμÝνα. Τραγουδßσιμα και δýσκολα. ΜικρÜ και μεγÜλα. ΠαλιÜ και καινοýρια. ¼λα üμως αγαπημÝνα, γιατß üλα Ýχουν μια αλÞθεια, τη δικÞ τους αλÞθεια, που μπüρεσε να γßνει και αλÞθεια κÜποιων Üλλων.
Θα μποροýσα να μιλþ με τις þρες για καθÝνα τους. Δεν εßχα την πρüθεση αυτÞ. Θα ξÝφευγα και θα φλυαροýσα Üσκοπα. Θα κλεßσω αυτü το κεßμενο που μπÜζει απü παντοý, που οýτε τα μισÜ απü üσα Þθελα να πω δεν Ýχει, με κÜτι στßχους του που τους τραγουδοýσα 9-10 χρονþν χωρßς να τους καταλαβαßνω καλÜ-καλÜ και που ταιριÜζουν απüλυτα τüσο στη χθεσινÞ βραδιÜ üσο και στις σκÝψεις μου εδþ: "Ο Ýρωτας μας εßναι σαν τη συναυλßα που εßναι ανßκανη να τελειþσει και να το ευχαριστηθεß"...
- Óôåßëå Ó÷üëéï"Αχ, τι τÝλειο!", "Δεν εßναι τÝλειο αυτü το τραγοýδι;", "ΤÝλεια ταινßα!", "Η τÝλεια γυναßκα..." κοκ. ¼λα τελεßως τÝλεια και üλο και πιο συχνÜ. ΚÜθως φορÜ που χαρακτηρßζουμε κÜτι Ýτσι μοιÜζει λες και βÜζουμε μια τελεßα στα πρÜγματα, μια κüκκινη γραμμÞ που τßποτα δεν μπορεß να την υπερβεß πια. Ο ανυποψßαστος μπορεß να νομßσει üτι επιτÝλους η αναζÞτηση του ¢γιου Δισκοπüτηρου Ýφτασε στο τÝρμα της, üτι η χßμαιρα της τελειüτητας και της ολοκλÞρωσης πιÜστηκε στα δßχτυα μας. ΚÜθε Üλλο üμως... Το τÝλος αυτü, το üριο που χαρÜζει üποιος αναφωνεß το επßθετο "τÝλειος" σε üλα τα πρüσωπα και σε üλες τις πτþσεις εßναι πιο εφÞμερο κι απü üρκο ερωτευμÝνων. ΚÜθε φορÜ που κÜτι μας κÜνει εντýπωση, του απλþνουμε το χÝρι χρßζοντÜς το "τÝλειο" και δια μιας το επιβιβÜζουμε στην ατÝλειωτη αμαξοστοιχßα της τελειüτητας που Ýχουμε δÝσει στην ζþνη μας...
Θα μου πεßτε: "Πþς κÜνεις Ýτσι, σαν σχολαστικüς φιλüλογος;" ¸να επßθετο εßναι κι αυτü που σÞμερα χρησιμοποιεßται -Ýστω καταχρηστικÜ- για να δηλþσει το πολý ωραßο, το θαυμÜσιο, κÜτι που μας Üρεσε πολý. Μπορεß να προσθÝσετε κιüλας üτι κανεßς δεν το εννοεß -τουλÜχιστον üχι σε απüλυτο βαθμü. Σýμφωνοι. Μια λÝξη εßναι. Μüνο üμως; Γιατß αυτü το επßθετο και üχι κÜποιο Üλλο και γιατß στις μÝρες μας και üχι παλιüτερα; Η χρÞση της γλþσσας μπορεß πολý συχνÜ να μας αποκαλýψει πολλÜ για τους χρÞστες της...
Οι σκÝψεις αυτÝς δεν εßναι καινοýριες για μÝνα. Η χρÞση του συγκεκριμÝνου επιθÝτου με εκνεýρισε σχεδüν απü την πρþτη στιγμÞ που αντιλÞφθηκα τη γενικευμÝνη πλÝον χρÞση του σε κÜθε περßσταση. ¸νιωθα αφενüς μια προθυμßα -ακüμα και εκ μÝρους ανθρþπων που Þταν ικανοß να διακρßνουν λÜθη και παραλεßψεις- για εýκολο ενθουσιασμü και αφετÝρου δαιμονιζüμουν με την ιεροσυλßα του να θεωρεßται στη μουσικÞ, στη λογοτεχνßα Þ στο σινεμÜ τÝλειο κÜτι που δεν Ýφτανε οýτε στο μικρü δαχτυλÜκι καλλιτεχνικÜ επιτεýγματα που εßχαν πραγματοποιηθεß στο παρελθüν στους τομεßς αυτοýς και κανεßς δεν εßχε τολμÞσει να τα χαρακτηρßσει "τÝλεια". ¼μως, αυτÝς οι ανακλαστικÝς σκÝψεις μπÞκαν σε μια τÜξη üταν Üρχισα να παρατηρþ πιο προσεκτικÜ ανÜλογες αντιδρÜσεις σε Αμερικανοýς και σε, μικρüτερο βαθμü, Δυτικοευρωπαßους με τους οποßους εßχα Ýρθει Üμεσα Þ Ýμμεσα σε επαφÞ.
ΒÝβαια, το δικü τους σÞμα κατατεθÝν εßναι το "ουÜου!" (wow!), σε τÝτοιο βαθμü μÜλιστα που φτÜνω να χαρακτηρßσω την σýγχρονη κουλτοýρα τους -ιδßως των Αμερικανþν- ως Ýναν "πολιτισμü του ουÜου". Με το παραμικρü πρÜγμα που θα τους εντυπωσιÜσει -εßτε πρüκειται για Ýνα τοπßο εκπÜγλου καλλονÞς Þ για το τελευταßο τσιχλοτραγουδÜκι- ξεσηκþνουν Ýνα πολυφωνικü ρεφραßν απü "ουÜου" κÜθε τονικüτητας σαν κÜργιες που σκυλεýουν το πτþμα του μÝτρου και της αυτοσυγκρÜτησης και ξεμπερδεýουν. Το νüημα üμως εßναι το ßδιο. Ευτυχþς για αυτοýς μÝνουν στον παιδικü σχεδüν ενθουσιασμü που εκφρÜζεται με Ýνα απλü επιφþνημα (Üντε και στο "awesome!") ενþ οι δικοß μας "ουαουιστÝς" προσÝφεραν στην κουλτοýρα μας και τη χρÞση ενüς επιθÝτου που θα πρÝπει να το φυλÜμε στο ψηλü ρÜφι της κουζßνας αφÞνοντας κÜθε καλλιτÝχνη να προσπαθεß να κλÝψει το γλυκü μÝσα απ' το βÜζο (χωρßς ποτÝ να τα καταφÝρνει).
Γιατß üμως σÞμερα τüσα "ουÜου" και "αχ, τι τÝλειο!"; Μα, και στις δυο περιπτþσεις αυτüς που εκφρÜζεται Ýτσι δεν χρειÜζεται να προχωρÞσει παραπÝρα, δε χρειÜζεται να δει κριτικÜ το αντικεßμενο του θαυμασμοý του, καθþς το μüνο σχüλιο που κÜνει εßναι Üναρθρο, Üλογο, στην πρþτη περßπτωση, ενþ στη δεýτερη εßναι οριστικü και κλεßνει κÜθε περαιτÝρω συζÞτηση. ¼λοι αυτοß Ýχουν απßστευτη ανÜγκη να ενθουσιαστοýν και δεν θÝλουν τßποτα να τους χαλÜσει τη γιορτÞ. Και φυσικÜ, üλοι αυτοß δεν εßναι ποτÝ δημιουργοß, εßναι "καταναλωτÝς" εμπειριþν και "δÝκτες" ερεθισμÜτων, που χωρßζονται για αυτοýς σε δýο κατηγορßες: στα θετικÜ που εßναι πÜντα "τÝλεια" και στα αρνητικÜ που στÝλνονται στο πυρ το εξþτερον. Αποχρþσεις, αποκλßσεις, ταλαντεýσεις και üλα τα συναφÞ δεν Ýχουν θÝση σε αυτÞ τη νεομανιχαúστικÞ σκÝψη που μας κατακλýζει üλο και πιο πολý.
Αν δεν Ýχετε πειστεß üτι η τελειüτητα δεν Ýχει θÝση στην τÝχνη, παρÜ μüνον ως διαρκþς Üπιαστη χßμαιρα, προσπαθεßστε να θυμηθεßτε σε πüσα και τι εßδους τραγοýδια Ýχετε ακοýσει το επßθετο αυτü. Αναρωτηθεßτε πþς χρησιμοποιεßται το "τÝλειος" στους τßτλους βιβλßων Þ ταινιþν (π.χ. "¸νας τÝλειος φüνος"). Θα διαπιστþσετε üτι σχεδüν üλοι οι καλλιτÝχνες το αποφεýγουν üπως οι βρυκüλακες Þ οι ερωτευμÝνοι το σκüρδο. Αντßθετα το επßθετο "μισüς-Þ-ü", ισοδýναμο στην τρÝχουσα ομιλßα με το "ατελÞς", Ýχει την τιμητικÞ του- ιδιαßτερα στα τραγοýδια...
ΠÜντα αντιλαμβÜνομαι την τÝχνη ως κÜτι το ατελÝς, το ανολοκλÞρωτο. ¼σο ωραßο και να εßναι Ýνα τραγοýδι Þ Ýνα βιβλßο δεν εßναι ποτÝ τÝλειο, και μÜλιστα θα Ýλεγα üτι η ομορφιÜ σε Ýνα Ýργο τÝχνης εßναι ευθÝως ανÜλογη αυτÞς της αßσθησης üτι μας δημιοýργησε περισσüτερα ερωτÞματα απü üσες απαντÞσεις μας Ýδωσε. Η τÝχνη ποτÝ δεν εßναι τÝλεια. ΑπλÜ μας υπενθυμßζει πüσο üμορφη μπορεß να εßναι η ατÝλεια η δικÞ μας, των Üλλων και του κüσμου γýρω μας...
11 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéïΜνÞμη και λÞθη. Αναπολþ και λησμονþ. Απü προνομιοýχο μÝχρι ψυχοφθüρο το πρþτο, απü θλιβερü ως λυτρωτικü το δεýτερο, ανÜλογα πÜντα με την ποιüτητα του παρελθüντος υπü συζÞτηση. ¼πως üμως τα συναισθÞματα ποικßλλουν απü ανÜμνηση σε ανÜμνηση (Þ απü λÞθη σε λÞθη) και τοποθετοýνται σε διÜφορα σημεßα ενüς πολýχρωμου αλλÜ κυρßως χαοτικοý φÜσματος, Ýτσι και η ßδια η μνÞμη και η λησμονιÜ αποτελοýν απλÜ τις δýο διαμετρικÜ αντßθετες Üκρες ενüς συνεχοýς πÜνω στο οποßο τοποθετοýνται μισÝς, "σχεδüν", απωθημÝνες αναμνÞσεις και ανολοκλÞρωτες, οδυνηρÝς, ατελεßς λησμονιÝς.
Αυτüς ο χþρος, και üχι τα δýο Üκρα, εßναι ßσως ο πιο πυκνοκατοικημÝνος. Δεν υπÜρχει καθαρÞ μνÞμη. Απü τη στιγμÞ που μας Ýχει συμβεß, που Ýχουμε ζÞσει κÜτι, αυτü περνÜ απü την ýπαρξη στην ανυπαρξßα, με την Ýννοια üτι δεν υπÜρχει πια. ΥπÞρξε. Το μυαλü μας παßζει ακριβþς αυτü το ρüλο προσπαθþντας να ανακαλÝσει μπρος μας μια ανÜμνηση: να ξανακÜνει ον το μη ον, υπαρκτü το ανýπαρκτο. ¢ρα η μνÞμη εßναι η αφετηρßα μιας κατÜστασης διαρκοýς εκφυλισμοý, ξεφτßσματος, αφοý εßναι μια απεγνωσμÝνη νοητικÞ απεικüνιση της απουσßας, μια απÝλπιδα προσπÜθεια να επιμηκýνουμε την ζωÞ ευχÜριστων για μας πραγμÜτων που χÜθηκαν Þ Ýνα επßμονο κακÝκτυπο δυσÜρεστων εμπειριþν.
Δεν υπÜρχει üμως οýτε απüλυτη λÞθη. Ακüμα κι αν ξεχÜσουμε κÜτι τελεßως, επειδÞ το απωθÞσαμε, επειδÞ μεσολÜβησε πολýς καιρüς απü τüτε που συνÝβη, επειδÞ Ýχουμε ασθενÞ Þ αφηρημÝνη μνÞμη, αυτü δε σημαßνει πως Ýχει χαθεß πλÞρως. ¼,τι υπÞρξε μια φορÜ δε γßνεται να πÜψει να Ýχει υπÜρξει. Ακüμα και το πιο μικρü Þ ασÞμαντο φαινομενικÜ γεγονüς στη ζωÞ μας μας Ýχει επηρεÜσει, μας Ýχει αλλÜξει, μας Ýχει συνδιαμορφþσει, αφÞνοντας Ýτσι Ýνα σημÜδι Þ σημαδÜκι επÜνω μας, μια χαρακιÜ. ΕξÜλλου, πüσα πρÜγματα τα μισοθυμüμαστε Þ τα θυμüμαστε περιστασιακÜ Þ εκεß που νομßζουμε üτι τα Ýχουμε ξεχÜσει συμβαßνει κÜτι και üλα ξανÜρχονται μπρος μας...
Μα απ' üλα περισσüτερο αυτü που με πειρÜζει δεν εßναι οýτε οι επþδυνες μνÞμες οýτε η λησμονιÜ ωραßων στιγμþν. Το πιο φαρμακερü εßναι το σημεßο εκεßνο που θυμÜσαι μüνο τι Þταν αυτü που Ýχεις ξεχÜσει. ΞÝρεις τι υπÞρξε, αλλÜ αυτü δε σου λÝει πια (σχεδüν;) τßποτε. Οι περιπτþσεις που θυμÜσαι χωρßς να νιþθεις. Το ενδιÜμεσο λοιπüν. Το σημεßο μηδÝν που ταυτüχρονα εßναι και το σημεßο χωρßς επιστροφÞ, αφοý το μüνο που μÝνει Ýπειτα εßναι ο δρüμος προς την α-μνησßα.
Πολλοß παρομοιÜζουν μια ανÜμνηση με μια φωτογραφßα. ΚÜνουν λÜθος. Μια ανÜμνηση εßναι περισσüτερο Ýνα αποτýπωμα, μια μελανιÜ απü Ýνα τυχαßο χτýπημα, το τριαντÜφυλλο που μας μÝνει στα χÝρια μετÜ απü μια πολλÜ υποσχüμενη συνÜντηση. Την ανÜμνηση μπορεßς ακüμα να την ψηλαφÞσεις, να την γευτεßς με τη γλþσσα σου, να την μυρßσεις, να περιπλανηθεßς με üλες σου τις αισθÞσεις επÜνω της. Το σημεßο που περιγρÜφω εßναι η φωτογραφßα του αποτυπþματος, της μελανιÜς, του τριαντÜφυλλου. ¸χεις μπρος σου το παρελθüν, το κοιτÜς, αλλÜ κακιωμÝνο, μουγγü, δεν σου μιλÜ. Μια νεκρÞ φωτογραφßα που σου θυμßζει αυτü που Þταν, αλλÜ üχι αυτü που Ýνιωθες. Οι στιγμÝς που αντß να μυρßζεις λÝξεις Þ να γεýεσαι δÜχτυλα, βλÝπεις γýρω μüνο ακατÜληπτα γρÜμματα μιας Üγνωστης γλþσσας. Οι þρες που πßσω σου κλεßνουν τοßχοι χωρßς να ανοßγονται μπροστÜ σου δρüμοι. Το κενü.
1 ó÷üëéá - Óôåßëå Ó÷üëéï