ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μουσική Τεχνολογία

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Η οφθαλμοφανής διαφορά δνισχυτή  κιθάρας και ενισχυτή ΡΑ (Public Address) είναι ότι ο ενισχυτής  κιθάρας διαθέτει στάδιο προενίσχυσης ενώ ο ΡΑ όχι.

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    128 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 10 Σεπ 2014

    Προενίσχυση (Pre-amplification) – Γενικά

    Η λέξη "preamp" χρησιμοποιείται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους από διάφορους χρήστες , πωλητές και κατασκευαστές γι αυτό και πρέπει να αναφέρεται η συσκευή χρήσης του για να γίνει πλήρως κατανοητή.

    Πχ ένας "preamp" μπορεί να είναι ενσωματωμένος -built In- σ’ ένα μουσικό όργανο και να έχει Shape tone & tuner, { ή αν δεν υπήρχε όταν αγοράσαμε την κιθάρα και θέλουμε να τοποθετήσουμε έναν τότε μια επιλογή είναι ο Cable Preamp που είναι ένα καλώδιο που  έχει ένα Preamp ή να είναι ενσωματωμένος στο ΄΄καρφί’’ του βύσματος (το λεγόμενο ελληνιστί - "πούρο") - παρόμοιο με τους Built-In } , σ’ ένα pedal , σε μια κονσόλα (mixer) σε μια sound card υπολογιστή, σε μια rack μονάδα, σε ένα DI box, σαν στάδιο  input  σ’ έναν ενισχυτή κιθάρας, σαν στάδιο  input  σε ενισχυτή ‘’κεφαλής – head ’’ , σαν ξεχωριστή μονάδα ή σαν συνδυασμός μερικών απ’ αυτών (πχ "preamp" που περιλαμβάνει και DI box)….

    Εμείς θα ασχοληθούμε αναλυτικά με την προενίσχυση {που συμπεριλαμβάνει equalisation, καθώς και  sound effects ) στους ενισχυτές κιθάρας

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Προενισχυτής απαιτείται υποχρεωτικά αν έχουμε κιθάρα με κρύσταλλο (Piezo), ο οποίος και κάνει  προσαρμογή της σύνθετης αντίστασης ( impedance  ) μεταξύ του  κρυστάλλου ο οποίος έχει πολύ υψηλή αντίστασης και της επόμενης βαθμίδας.

    ΠΡΟΣΟΧΗ: πολλές εταιρείες κατασκευάζουν τους προενισχυτές τους ειδικά για τους δικούς τους piezo οι οποίοι αν τοποθετηθούν αλλού μπορεί να παράγουν φτωχά αποτελέσματα.

    Όλοι οι προενισχυτές προσφέρουν κάποιες ευκολίες όπως Equalizers….  και λειτουργούν με 9Volt μπαταρία.

    Ένας "preamp" μπορεί να σχεδιαστεί να κάνει ένα , μερικά ή όλα από τα παρακάτω:

    - Αύξηση της απολαβής (Gain)

    Το ποσό κατά το οποίο ένας preamp αυξάνει το σήμα είναι κρίσιμο καθώς κάθε συσκευή στην οποία θα αποστείλουμε αυτό το σήμα (ενισχυτή κιθάρας ,κονσόλα,power amp) έχει μια περιοχή στην οποία λειτουργεί τέλεια. Θέλω να πω ότι δεν μπορεί ο κάθε preamp να οδηγήσει πχ έναν τελικό ενισχυτή ή ότι μερικοί preamp δεν έχουν καν απολαβή (passive preamp). Μερικοί έχουν gain control και άλλοι έχουν σταθερό gain .

     

    - Αλλαγή του tone

    Σαν αλλαγή tone εννοούμε αυτή που γίνεται από EQ controls  - την απόλυτη καθαρότητα ή κάτι ενδιάμεσο μεταξύ των δύο.

     

    - Χαμήλωμα της output impedance

    Οι περισσότεροι ενσωματωμένοι προενισχυτές για ακουστικές κιθάρες συμπεριλαμβάνουν EQ και φυσικά αν τους συνδέσεις στην είσοδο του ενισχυτή κιθάρας θα έχεις  2 preamps αλλά και  2 EQ's (έναν της κιθάρας + έναν του ενισχυτή κιθάρας) . Οπότε οι απολαβές τους προστίθενται (τότε προσοχή στα EQs).

    Τα παθητικά EQ's ενισχύουν το σήμα με την έννοια ότι χρησιμοποιώντας πηνία και μετασχηματιστή ‘’κλέβουν ενέργεια’’ από μια περιοχή συχνοτήτων και την αποδίδουν σε μια άλλη  περιοχή συχνοτήτων ενώ τα ενεργά  EQ's εκτός της ενίσχυσης του σήματος επεμβαίνουν και σε συγκεκριμένες περιοχές συχνοτήτων.

     

    Unbalanced ή balanced

    Είναι ένα σπουδαίο Χαρακτηριστικό γι αυτό  όταν αγοράζουμε έναν προενισχυτή  είτε είναι σε μορφή pedal, rackmount  ή ενσωματωμένος στο μουσικό όργανο να έχουμε υπ’ όψη:

     

     

    Passive preamplifier (Παθητικός Ενισχυτής)

    Βέβαια ο όρος passive preamplifier (Παθητικός Ενισχυτής) είναι λανθασμένος και μια άλλη ονομασία σωστή θα ήταν πχ  passive volume control , αφού η συσκευή δεν περιέχει ενεργά κυκλώματα και φυσικά ούτε τροφοδοσία και όπως είναι πλέον οφθαλμοφανές μπορούν  στο Output τους μόνο να εξασθενήσουν το σήμα μιας πηγής που εισέρχεται στο Input τους

    Έχουν γίνει δημοφιλείς , αν και πανάκριβοι, λόγω της καλής ποιότητος εξαρτημάτων και κυρίως του volume control

    Αν έχουμε κάποιον ενισχυτή (φυσικά λαμπάτο) της 10ετίας του 1950 και ρίξουμε μια ματιά στο σχέδιο του Preamp θα διαπιστώσουμε ότι η Input ( που θα ελάμβανε από πηγές όπως πικάπ που απαιτούσε equalisation RIAA ) θα έπρεπε να ενισχυθεί σημαντικά -να έχει μεγάλο Voltage Gain – για να μπορέσει να οδηγήσει τον τελικό ενισχυτή. Όμως οι σημερινές συσκευές -  CD players….έχουν ήδη επαρκή Output voltage και δεν  απαιτούν προενίσχυση για να οδηγήσουν ένα τελικό ενισχυτή, αντιθέτως τέτοιος προενισχυτής θα ήταν πρόβλημα. Να γιατί κυκλοφορούν στην αγορά τόσοι In - Line  Attenuators.

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας
    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ

    Έγχορδα Όργανα που δεν ακούγονται χωρίς ενίσχυση (ηλεκτρική κιθάρα ..) χρησιμοποιούν magnetic pick up – ο κοινά λεγόμενος μαγνήτης (που στηρίζεται στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή) - που συλλέγει τις δονήσεις των χορδών και τότε απαιτείται ενισχυτής πχ  Hard Rock style που έχει άφθονα ‘ρυθμιστικά κουμπιά΄ εκτός από τα (volume-bass-tone-treble). Δηλαδή  και ρυθμιστικά προενίσχυσης : tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά  distortion effects .

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    • PREAMP 1: Είναι ο ενσωματωμένος στην κιθάρα προενισχυτής ο οποίος  λειτουργεί σαν buffer και έτσι δεν υπάρχει λόγος για  DI Box ή κάτι άλλο μεταξύ αυτού και του ενισχυτή κιθάρας. { Η λέξη "buffer" σημαίνει ότι το κύκλωμα του δεν φορτίζει την Input στην οποία συνδέεται . Δηλαδή δίνει ρεύμα το οποίο είναι αρκετό για να οδηγήσει την Input (Hiz στην περίπτωση μας ) που είναι μετά από το buffer }.
    • PREAMP 2:Είναι ο PREAMP του ενισχυτή κιθάρας στην Hiz Input του οποίου συνδέεται το καλώδιο από την κιθάρα. Ανάλογα με τον ενισχυτή αυτό το στάδιο μπορεί να έχει Gain από 10 έως και 100 φορές. Το σήμα κατόπιν μπορεί να διέλθει  από ένα ή περισσότερα κυκλώματα (Effects Processor)  με ρυθμιστικά όπως:  tone filters, reverb, speed, intensity και πολλά  distortion effects. Το δε volume control καθορίζει το πόσο ένταση θα έχει το σήμα εξερχόμενο από τον προενισχυτή που έχει τιμές πχ μεταξύ 1 έως 2 volt και ελάχιστα mA ρεύμα που για να οδηγηθούν τα μεγάφωνα δεν είναι αρκετό γι αυτό απαιτείται και τελικός ενισχυτής (Power Amp ή  Final amp). Πχ αν ο ενισχυτής κιθάρας μας έχει rating 100 watts τότε πιθανόν να είναι 20 volts με γύρω στα  5 amps max (20Χ5 = 100).
    • Η τελική βαθμίδα είναι το ηχείο που λαμβάνει την ηλεκτρική ενέργεια από τον τελικό ενισχυτή και την μετατρέπει σε ακουστική.
    • Φυσικά κάθε ενισχυτής – όπως και κάθε audio συσκευή – έχει το τροφοδοτικό της (power supply) το οποίο ανάλογα με τον ενισχυτή δίνει διάφορε τάσεις: (πχ ο preamp απαιτεί τάσεις +/- 5Volts DC έως +/-15Volts DC ο δε τελικός +/-40 έως +/-80Volts DC)

      

    Η ίδια η κιθάρα , η προενίσχυση ,ο τελικός ενισχυτής, τα μεγάφωνα και το υλικό της καμπίνας (cabinet) του ηχείου , προσθέτουν το καθένα τα δικά του βασικά στοιχεία στον παραγόμενο ήχο.

    Οι μη κιθαρίστες μπορεί και να θεωρούν ότι , το overdrive ενός ενισχυτή και το distortion που παράγει , παράγουν  κακό ηχητικό αποτέλεσμα.

    Η ανάπτυξη όμως των ενισχυτών κιθάρας , μετά το τέλος του 1950,σκόπευε ακριβώς σ’ αυτή την παραγωγή των επιθυμητών όμως τύπων overdrive που στις μέρες μας εξελίχτηκε να είναι μια μορφή τέχνης (ήχος με πολύ ‘’βρωμιά’’ σε μερικά μουσικά στυλ μέχρι πιο ‘’καθαρή’’ σε άλλα μουσικά είδη).

    Οι περισσότεροι κιθαρίστες επιθυμούν τον ήχο τους στην περιοχή clipping  (κλιπαρίσματος) από λαμπάτους ενισχυτές που είναι πανάκριβοι αν και σήμερα οι τρανζιστοράτοι έχουν τη δυνατότητα να μιμούνται αυτό το  κλιπάρισμα  σε χαμηλότερα ηχητικά επίπεδα ( χρήση overdrive preamps , power attenuators αλλά και digital modelling) που όμως τους ‘’σνομπάρουν’’ ότι δεν είναι κάτι σαν κι αυτό που προσφέρουν οι λαμπάτοι. Ο λαμπάτος σε σχεση με τον τρανζιστοράτο  φαίνεται  στην πρώτη εντύπωση  ανεξέλεγκτος με μεγάλο volume αλλά γρήγορα συνηθίζεται.

     

    Βέβαια αν οι κιθαρίστες ήθελαν απλά να παίζουν όσο πιο ‘’δυνατά’’ , τότε θα αγόραζαν ένα τρανζιστοράτο (πχ όπως αυτός που χρησιμοποιείται στα PA συστήματα). ( Σύγκριση: Ένα καλός επώνυμος Λαμπάτος των 50 έως 100 watts πιθανόν να έχει ίδιο κόστος με τρανζιστοράτο των 1500 watts).

    Άλλοι ισχυρίζονται ότι οι τρανζιστοράτοι είναι πιο αξιόπιστοι και άλλοι ότι ναι μεν όσον αφορά το volume αλλά όχι το tone:

    Επίσης εδώ να τονίσω ότι η ίδια η κιθάρα επηρεάζει σημαντικά των τύπο του overdrive.

    Πχ η δημοφιλής  κιθάρα Fender Stratocaster (με μαγνήτη απλού πηνίου-single coil) δίνει διαφορετικό ήχο από ότι πχ η κιθάρα Gibson Les Paul  (με μαγνήτες humbucking). Οι διαφορές αυτές είναι εμφανέστατες και με μεγάλη ‘’βρωμιά’’ αλλά και ‘’καθαρά’’.

    Επίσης να τονίσουμε ότι ο κάθε ενισχυτής δεν αποδίδει το 100%των δυνατοτήτων του με οποιαδήποτε καμπίνα αλλά θέλει το  ταίρι του.

     

    Ο ενισχυτής κιθάρας έχει εύρος συχνοτήτων μέχρι, περίπου τα 10.000Hz - 12.000Hz  και δεν χρειάζεται να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για πολύ καλή απόκριση συχνοτήτων.

    Ρυθμιστικά (Controls) ενισχυτών

    • volume: Είναι το ρυθμιστικό έντασης του ήχου. ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν συνδέουμε ή αποσυνδέουμε συσκευές το volume να είναι τέρμα αριστερά , για να μη καταστρέψουμε τα μεγάφωνα.
    • Treble, Middle and Bass : Ρυθμιστικά που δίνουν αντίστοιχα έμφαση στις Υψηλές , Μεσαίες και χαμηλές Συχνότητες.
    • Οι πολύ απλοί ενισχυτές (φτηνοί) έχουν συνήθως ένα ρυθμιστικό για την ένταση (channel volume) ενώ σε λίγο πιο ακριβούς υπάρχουν και άλλα δύο ρυθμιστικά τα: "Pre" και "Post". Το "Pre" ρυθμίζει το σήμα πριν αυτό εισέλθει στον τελικό ενισχυτή ισχύος ενώ το "Post" αφού εισέλθει. Χρησιμοποιώντας το "Pre" σου επιτρέπει να εισάγεις  distortion (παραμόρφωση)   ενώ το "Post" έχει λιγότερη επιρροή στο distortion. Αν θέτεις το "Pre" χαμηλά θα πρέπει να ρυθμίζεις το "Post"  ψηλότερα για να πάρεις το ίδιο volume και το αντίστροφο.
    • Σε μερικούς ενισχυτές τα ρυθμιστικά "Pre" και "Post" έχουν αντί αυτών τα ονόματα: "Drive" και "Master".
    • Μερικοί ενισχυτές έχουν ένα μπουτόν με όνομα "Channel"  που κάνει μεταγωγή μεταξύ του καναλιού ‘Clean’ και του καναλιού ‘Lead‘ που είναι ένας άμεσος τρόπος να αυξήσεις τη στάθμη distortion. (είναι σαν να ανεβάζεις το "Pre" και να κατεβάζεις το "Post" ).

     

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Το ρυθμιστικό Channel Volume ελέγχει τη στάθμη αλλά και το επιθυμητό overdrive/distortion του σήματος μέσω ενός τμήματος του κυκλώματος του προενισχυτή .

    Το  Master Volume ελέγχει την στάθμη του σήματος που οδηγείται στον τελικό ενισχυτή.

    Έτσι αν - όπως συμβαίνει στην πράξη- θέσουμε το Master Volume χαμηλά ο τόνος Overdrive παράγεται κυρίως μέσω του Channel Volume από το κύκλωμα του προενισχυτή και όχι από το κύκλωμα του τελικού ενισχυτή.

    Αυτός είναι ο λόγος που πολλοί κιθαρίστες , για να έχουν , όπως λένε και είναι η αλήθεια, fuller tone συνδέουν έναν εξασθενητή (Attenuator) μεταξύ του τελικού ενισχυτή και των μεγαφώνων.

    Fuller tone σημαίνει ότι ο overdriven/distorted tone παράγεται και στον προενισχυτή αλλά και στον τελικό ενισχυτή.

    Δηλαδή ο Attenuator επιτρέπει τον έλεγχο του overdrive και στον προενισχυτή αλλά και στον τελικό ενισχυτή καθώς και τον έλεγχο της ολικής έντασης μεταξύ τελικού ενισχυτή και ηχείων.

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω εξηγείται το γιατί πολλοί κιθαρίστες προτιμούν και εξωτερικό εξασθενητή (attenuator) μεταξύ τελικού και ηχείων αντί να χρησιμοποιούν μόνο  τα ενσωματωμένα ρυθμιστικά του ενισχυτή κιθάρας channel &  master volume contols : Όλοι οι τρόποι εξασθένησης μεταξύ τελικού ενισχυτή και ηχείων   ΕΔΩ :

    Κυψέλες (Jacks) Ενισχυτή Κιθάρας

    • Inputs jacks: Μερικοί ενισχυτές έχουν περισσότερες από μία εισόδους. Η μία είναι  distortion input jack (άρα σύνδεση ηλεκτρικής κιθάρας) και η άλλη clean input jack (άρα σύνδεση ακουστικής κιθάρας) .Άλλοι   (συνήθως οι combo)έχουν μία είσοδο αλλά μέσω μπουτόν , με ονομασία Clean / Lead ή Clean / Distortion ή Channel , για εναλλακτικά ‘’καθαρό’’ ή ‘’βρώμικο’’ κανάλι

     

    • SPEAKER OUTPUT : Για ηχεία με Impedance συνήθως 2, 4 , 8,16 Ohm.

     

    • MIDI In – Out –Through : Για σύνδεση συσκευών MIDI

     

    • HEADPHONES JACK : Για τη σύνδεση ακουστικών. Με τη σύνδεση των ακουστικών τα εσωτερικά μεγάφωνα αποσυνδέονται ενώ αυτά που οδηγούνται από το LINE OUT όχι.

     

    • LINE OUTPUT : Ανάλογα με τον ενισχυτή είναι κυρίως balanced XLR . Χρησιμεύει  για τη σύνδεση με το Input  άλλου ενισχυτή , κονσόλας….

     

    • FootSwitch (δείτε περιγραφή παρακάτω)

     

    • FX Loop (αναλυτική περιγραφή παρακάτω)

     

     

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

     

    Σύνδεση κιθάρας με τα πετάλια και τον ενισχυτή

    EFFECTS LOOP

    Τα effects loop των ενισχυτών συνήθως δέχονται σήματα από πιο «επαγγελματικά» πετάλια που δίνουν καλό λόγο σήμα/θόρυβος (Signaloise). Στα φτηνά μπορεί να παρατηρήσουμε  αύξηση θορύβου κυρίως με τη μορφή φυσήματος.

    Μερικοί ενισχυτές έχουν ενσωματωμένα κυκλώματα υποβιβασμού του θορύβου που εισάγουν τα πετάλια. Είναι στο πίσω μέρος του ενισχυτή με ονόματα όπως:

    SEND ή Pre Out και RETURN ή Main In

    Άλλοι  ενισχυτές έχουν LEVEL button ανάλογα με τα πετάλια  και άλλοι έχουν στάνταρ -20 dbm στάθμη.

    Οι συνδέσεις των πεταλιών ποικίλουν και θα τις εξετάσουμε σε ξεχωριστό άρθρο για τις πεταλιέρες.

    Κάτι που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι δεν αγοράζουμε νέα pedals (πχ EQ pedals, chorus, reverb…) για να διορθώσουμε έναν κακό ήχο αλλά  να εμπλουτίσουμε ένα καλό ήχο που είχαμε χωρίς τα pedals.

    Στο ‘’κυνήγημα’’ πιο εξεζητημένου tone δηλαδή στον πειραματισμό για νέους ήχους και εφφέ ΕΔΩ: σ’ αυτή την ιστοσελίδα θα βρείτε μια μεγάλη επιλογή από φωτογραφίες με pedals.

    Προενίσχυση & Ενισχυτές Κιθάρας

    Εδώ απλά να προσθέσω κάτι ακόμα για τους ενισχυτές με λυχνίες  (λαμπάτους):

     

    • Πριν την      ανακάλυψη του τρανζίστορ όλοι οι ενισχυτές ήταν λαμπάτοι (και στην  προενίσχυση και στην τελική ενίσχυση). 
    • Οι      ‘’λαμπάτοι ‘’ είναι οι πιο ακριβοί  και πολλοί  κιθαρίστες      ηλεκτρικής κιθάρας τους προτιμούν γιατί η μετάβαση από τη γραμμική ενίσχυση στο ‘ψαλίδισμα’ δεν είναι τόσο      απότομη όσο στους ενισχυτές Transistor. Λόγω αυτού οι κιθαρίστες      τους προτιμούν είτε με overdrive μέσω των ενσωματωμένων effects της      προενίσχυσης του ενισχυτή είτε      μέσω εξωτερικών πεταλιών συνδεδεμένων στην τελική βαθμίδα ενίσχυσης του      ενισχυτή. 
    • Η      πλειονότητα των χρηστών και μάλιστα επαγγελματιών όλων των στυλ μουσικής (Pop ,Jazz  ,Blues, Metal, Punk....)      τέτοιων λαμπάτων πιστεύει ότι ‘’παραμορφώνουν’’      πιο γλυκά σε σχέση με τους τρανζιστοράτους.
    • Όμως ουδέν      καλόν αμιγές κακού!! Άρα έχουν και τα μειονεκτήματα τους , απαιτείται       κάπου- κάπου  αλλαγή των λυχνιών (κυρίως λόγω ‘’γηρανσης’’ του      νήματος)  ειδικά οι λυχνίες της  τελικής βαθμίδας ενίσχυσης      γεγονός που επιβαρύνει τον κάτοχο του λαμπάτου.  
    • Πάντως      μπορεί να ‘’ πέσετε’’  στην παγίδα αγοράζοντας  λαμπάτο      απλά  γιατί είναι λαμπάτος – άρα είναι καλύτερος. Δοκιμάστε τον      πολλές φορές πριν τον αγοράσετε με την δική σας κιθάρα και τα πετάλια που      χρησιμοποιείτε γιατί μπορεί στο κατάστημα να ακούγεται τέλεια και στο σπίτι      σας με τη δική σας κιθάρα και πετάλια διαφορετικά.
    • Τώρα όσο      για τον Hybrid , μπορείτε να πείτε ότι είναι και διαφημιστικό      τρυκ. Δηλαδή ένα σκέτος λαμπάτος μπορεί να είναι καλύτερος ή χειρότερος      από ένα τρανζιστοράτο ή έναν hybrid. Βασιστείτε στο αυτί σας και      φυσικά στα χρήματα που διαθέτετε.

     

    ΠΡΟΣΟΧΗ

    • Ο λαμπάτος      να έχει ΠΑΝΤΑ τα  μεγάφωνα      συνδεδεμένα
    • Προσοχή      στα σωστά Ohm των μεγαφώνων.
    • Στο standby τα νήματα      των λυχνιών είναι αναμμένα .
    • Για σωστή      απόδοση  του ενισχυτή οι λυχνίες πρέπει να ζεσταθούν      τουλάχιστον για 2 έως 5 λεπτά  πριν      παίξουμε.
    • ένας λαμπάτος σίγουρα δεν ‘’ακούγεται’’ καλά με  χαμηλό volume ακόμα κι αν είναι παγκοσμίως δημοφιλής - όπως πχ ένας Fender- αν όμως ανέβει το volume τότε σίγουρα ''θα      ικανοποιηθείτε'' πλήρως.

     

    Headroom ενισχυτή (Αυτοενισχυόμενη κονσόλα , Σύστημα ΡΑ και Ενισχυτή Κιθάρας)

    Το headroom ενισχυτή με απλά λόγια είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει το πόση ισχύ μπορεί να μας δώσει ένας ενισχυτής πριν αρχίσει να παραμορφώνει ή ακόμα πιο απλά η διαφορά μεταξύ του μέγιστου δυνατού σήματος που εσύ ζητάς και της μέγιστης ισχύος που μπορεί αυτός να δώσει.

    Αν είσαι πληκτράς , μπασίστας, drummer,τραγουδιστής ..σίγουρα θα απαιτείς από τον ενισχυτή σου  πολύ “headroom” διότι θα θέλεις να ακούγεσαι δυνατά και καθαρά με ελάχιστη ή καθόλου παραμόρφωση στις περιπτώσεις που για μικρό χρόνο το όργανο σου δίνει επικίνδυνες αλλαγές στάθμης (πχ  ακόρντα στην μπάσα οκτάβα των πλήκτρων).

    Βέβαια τα παραπάνω δεν ισχύουν για τους  Rock, Pop και Blues κιθαρίστες γιατί είναι οι μόνοι μουσικοί που δεν χρειάζονται απαραιτήτως πολύ “headroom”  στους ενισχυτές τους καθώς το είδος της παραμόρφωσης τους είναι ‘’ καλή ’’ παραμόρφωση (από ειδικά πετάλια ή εφφέ).

    Δηλαδή ο καθαρός ήχος από ενισχυτή κιθάρας δεν είναι ποτέ καθαρός με την έννοια που αναφερόμαστε σε ενισχυτή Hi-Fi. Ο ενισχυτής κιθάρας πάντα χρωματίζει το σήμα και πάντα υπάρχει αυτή η ‘’καλή’’ παραμόρφωση.

    Όσο πιο δυνατά θέλεις να παίζεις –ειδικά σε ανοικτό χώρο - clean tones τόσο πιο πολύ ισχύ και πιο μεγάλο headroom απαιτείται από τον ενισχυτή σου.

    Αν η μουσική σου βασίζεται σε pedals για overdrive και  distortion και απαιτείς  loud clean για όλο το χρονικό διάστημα που παίζεις τότε πάλι απαιτείται ενισχυτής με μεγάλο headroom.

    Αν η μουσική σου βασίζεται σε pedals για overdrive και  distortion και τα  loud cleans δεν σου είναι σπουδαία  για όλο το χρονικό διάστημα που παίζεις τότε ο ενισχυτής  σου δεν απαιτείται να έχει μεγάλο headroom – αφού τότε ο ενισχυτής σου θα κάνει overdrive σε χαμηλότερα volumes.

    Απ’ αυτά φαίνεται ότι το πόσα watts θα έχει ένας ενισχυτής είναι επίσης και επιλογή για το τι tone θέλουμε. Έτσι σε Live Events τα περισσότερα watts σου επιτρέπουν πιο αξιόπιστους  clean tones και τα λιγότερα watts πιο αξιόπιστο distortion.

    Πάλι όμως κι εδώ υπεισέρχεται το προσωπικό γούστο καθώς άλλοι προτιμούν ενισχυτή με ελάχιστο headroom ώστε να παίρνουν το distortion με μικρή ισχύ πχ ένας vintage Fender Champ - 

     

    και άλλοι επιθυμούν υπερβολική ισχύ γιατί θέλουν άφθονο headroom για clean tones , πχ o 68 Showman amp-

     Οι λαμπάτοι έχουν την πρωτιά σε άφθονο headroom.

     

    Υφίσταται η έννοια ''Καλός Ενισχυτής Κιθάρας'' ή είναι κάτι το εντελώς υποκειμενικό;

    Ήμουν 35 χρόνια τεχνικός ηλεκτρονικός . Με τους ενισχυτές ήχου ασχολήθηκα και επαγγελματικά (επισκευές , εγκαταστάσεις..) και ερασιτεχνικά. Το μότο μου ήταν οι 3 ‘’εξισώσεις’’:

    ·         Καλή κιθάρα + καλός ενισχυτής = καλός ήχος

    ·         Καλή κιθάρα + κακός ενισχυτής = κακός ήχος

    ·         Κακή κιθάρα + καλός ενισχυτής = καλούτσικος ήχος

     

    Ερώτηση: Συμφωνείτε μ΄αυτές τις  ‘’εξισώσεις ‘’;

    Εγώ θα υπερασπιστώ αυτό το ‘’μότο’’  καθώς βρήκα  σχεδόν τις ‘’ ίδιες εξισώσεις ‘΄ για ενισχυτή κιθάρας εδώ  : και όχι μόνο...

     

    A bad amp + a good guitar = shitty sound, however

    a good amp + a bad (but working) guitar = decent sound

    και για κιθάρα εδώ :

     

    Απάντηση (προσωπική γνώμη)

    Με την έννοια  ‘Κακός-ή’’ εννοώ:

    Φτηνό μαγνήτη ή κάψα , σκευρωμένη κιθάρα, κιθάρα ιμιτασιόν, παλιές χορδές , φτηνός ενισχυτής (φτηνά υλικά ειδικά τα μεγάφωνα)........

    Πιστεύω δηλαδή ότι η αγορά ενός ενισχυτή είναι σημαντικό όσον αφορά τον ολικό μουσικό εξοπλισμό μιας μικρής ή μεγάλης μπάντας ή ενός μεμονωμένου παίχτη. Εννοώ ότι είναι το ίδιο σημαντική όσο και το έγχορδο. Επομένως  για την προσωπική μου γνώμη, επώνυμες συσκευές , specifications σωστά , γνώμες άλλων από το διαδίκτυο ή από περιοδικά είναι το πρωτεύον και φυσικά και το προσωπικό γούστο γιατί για κάποιον ένας ενισχυτής μπορεί να θεωρείται καλός και από άλλον όχι και ίσως όπως σχολίασε κάποιος : ‘’….το πότε ένας ενισχυτής κιθάρας είναι καλός....δεν έχει απάντηση. Είναι θέμα γούστου!!’’

    Σύμφωνα λοιπόν και με το αναφερθέν σχόλιο ,πολλά απ' όσα έγραψα στο άρθρο αυτό απηχούν προσωπικές απόψεις και άλλοι θα συμφωνήσετε άλλοι θα διαφωνήσετε. Αν και παίζω ελάχιστα με ηλεκτρική κιθάρα (την έχω για χαβάγια) επειδή λατρεύω το αντικείμενο ναι μεν κατέθεσα προσωπικέςεμπειρίες αλλά και βρήκα ότι καλύτερο από περιοδικα και το διαδίκτυο για να σας το προσφέρω με μεράκι. Δεν ξέρω αν τα κατάφερα, αυτό θα το κρίνετε εσείς και θα χαρώ αν υπάρξουν σχόλια θετικά ή αρνητικά και κυρίως αν προσθέσετε και τη δική σας εμπειρία. Στο αρθρο αυτο ανέλυσα με λεπτομέρειες το αντικείμενο της προενισχυσης-ενίσχυσης της κιθάρας σε σχέση με το άρθρο μου εδώ όπου αναφέρθηκαν περιληπτικά μερικές έννοιες για τον ενισχυτή κιθάρας, ώστε πλεον να μη μείνουν απορίες (έτσι πιστεύω).

     

    Δείτε εδώ  αλφαβητικά όλες τις εταιρείες κατασκευής ενισχυτών κιθάρας:

     

    Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες. 

     Σκιαθίτης Στέφανος

    Ερασιτέχνης Μουσικός

     Ηλεκτρονικός – Μηχανικός Μικροκυμάτων


    Tags
    Μουσικά Είδη:BluesHard RockJazzMetalPopPunkRockΜουσικά Όργανα:κιθάραΕταιρίες:StratocasterFender



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #28881   /   10.09.2014, 13:53   /   Αναφορά

     Το άρθρο αυτό πρέπει να συνδυαστεί ,με το άρθρο ΕΔΩ : ‘’ Πεταλιέρες ηλεκτρικής Κιθάρας  ‘’ στο οποίο περιγράφω αναλυτικά :



    • τη σύνδεση πεταλιέρας στον ενισχυτή ,

    • το Fx Loop (τη ‘’Λούπα’’ στα  ελληνικά) και το σειριακό και το παράλληλο

    • το trick με τη σύνδεση ‘’4 καλωδίων’’ ,  

    • τα multi-fx pedals , και

    • το ‘’Γιατί , αφού σχεδόν οι περισσότεροι ενισχυτές ηλεκτρικής κιθάρας έχουν ρυθμιστικά με τέτοια εφφέ, υπάρχουν τόσες ξεχωριστές συσκευές (pedals-πετάλια) ;καθώς και με το μελλοντικό άρθρο που θα αφορά ανάλυση του κάθε πεταλιού…

    #28883   /   10.09.2014, 15:34

    ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΑΡΘΡΟΥ



    • Aν ο ενισχυτής κιθάρα σας δεν διαθέτει Fx loop  πιστεύω καλύτερα να ασχοληθείτε ,πειραματιζόμενοι, με τα ενσωματωμένα εφφέ του ενισχυτή σας (με τα οποία είναι εξοπλισμένοι  σχεδόν όλοι οι ενισχυτές κιθάρας – εκτός μερικών μικρών ρεύματος/μπαταρίας) ή το πολύ να αγοράσετε ένα από τα ‘’εύκολα’’ pedals (Wah-Wah, Compressor,Overdrive,Distortion,Fuzz) και όταν κάποτε αγοράσετε ενισχυτή ο οποίος να διαθέτει Fx loop  τότε αγοράζετε και κάποια από τα ‘’δύσκολα’’ pedals ( Reverb,Delay,Chorus,Phaser…) ή και αυτά με πεταλιέρες που έχουν ενσωματωμένα send-return για να εφαρμόσετε την  4 cable method που ανέπτυξα με φωτογραφίες στο άρθρο ‘’πεταλιέρες κιθάρας’’ ΕΔΩ :

    • Με τον όρο ‘’δύσκολες’’ ( Reverb,Delay,Chorus,Phaser…) εννοώ συνδέοντας  τέτοια pedals στην  Input θα έχετε ‘’βαβούρα’’ απ’ την άθροιση του  pedal preamp με τον guitar preamp , ενώ με την έννοια ‘’εύκολες’’ (Wah-Wah, Compressor,Overdrive,Distortion,Fuzz) δεν θα είναι τόσο αντιληπτή η βαβούρα……..




      • Δείτε και 2 χρήσιμες χρήσεις του Fx Loop στο video μου:




    https://www.youtube.com/watch?v=q7DdDoaNGkA



    Κάτι  που πρέπει να θυμόμαστε:



    • Αν συνδέσουμε στην μια μεριά του pedal  την κιθάρα και την άλλη του μεριά μόνο στο RETURN του effects loop  τότε το σήμα της κιθάρας δεν θα διέρχεται πια από το στάδιο προενίσχυσης του ενισχυτή κιθάρας, αλλά θα οδεύει απ’ ευθείας στο τελικό στάδιο. Έτσι αν δεν επιθυμούμε ,γιατί δεν μας αρέσει,  τον ήχο της κιθάρας μας  να τον ‘’παραμορφώνει’’ ο preamp  του ενισχυτή κιθάρας μας αγοράζουμε ένα  pedal (που στην ουσία είναι και  προενισχυτής) συνδέομε στην είσοδο του την κιθάρα μας  και την εξοδό του την συνδέομε  κατευθείαν στο τελικό στάδιο που δεν είναι  χρωματισμένο (distortion, EQ ....κτλ) από το  ενσωματωμένο στον ενισχυτή κιθάρας στάδιο προενισχυσης του.




    Και μια ερώτηση που γίνεται συχνά:


    Αν συνδέσω την κιθάρα με πετάλι απ’ ευθείας στην κονσόλα του  ΡΑ τι ήχο θα έχω; Πρέπει να έχω υποχρεωτικά ενισχυτή κιθάρας για να συνδεθώ στο ΡΑ ;

    Απάντηση


    Αν και δεν έχω μεγάλη εμπειρία από χρήση πεταλιέρων , απλά έχω ασχοληθεί με τις συνδεσμολογίες και έκανα πειραματισμούς, σε μαγαζί μουσικών οργάνων φίλου μου, με τα διάφορα pedals που έχει στη βιτρίνα .(Εγώ για την ακουστική μου κιθάρα έχω αγοράσει αλλά σπανίως το χρησιμοποιώ το chorus pedal).


    Έχω δοκιμάσει την απ’ ευθείας σύνδεση πεταλιού στην κονσόλα του  ΡΑ συστήματος και σίγουρα δεν δίνει σωστό ήχο .


    Κατά τη γνώμη μου δεν είναι σωστός γιατί  τα μεγάφωνα του ενισχυτή κιθάρας  έχουν μια frequency range γύρω στα  82Hz-5000 Hz σαν (ένα είδος φίλτρου bandpass). Με τη σύνδεση πχ ενός distortion pedal  απ’ ευθείας στο ΡΑ  η ανωτέρω περιοχή εξαπλώνεται στο μεγαλύτερο εύρος του ΡΑ  (πχ 20.000Hz) και τα ηχεία του δεν θα ηχούν όπως αυτά του ενισχυτή κιθάρας και άρα μη επιθυμητή ''βρωμιά''(όχι το distortion effect).  Δείτε το άρθρο : Απόκριση Συχνότητας: ΕΔΩ : 


    #28885   /   10.09.2014, 21:47   /   Αναφορά

    Πολύ κατατοπιστικό άρθρο αλλά και μεγάλο. Θα ήθελα , αν και το κατάλαβα, μια πιο απλή διευκρίνιση:


    Δηλαδή με δυο λόγια ποια η διαφορά του Ενισχυτή Ακουστικών Οργάνων και Ηλεκτρικής Κιθάρας  από αυτόν του ΡΑ ;

    #28886   /   10.09.2014, 23:23

    Έχεις δίκιο , όμως πιστεύω από μια λεπτομερή ανάλυση αποφεύγονται οι ασάφειες αλλά και τα τυχόν αρνητικά σχόλια ακόμα και για την πιο ασήμαντη ασάφεια. Αυτός είναι ο λόγος που εδώ και καιρό τα audio άρθρα τα διασυνδέω με πολλά επί μέρους links ώστε όποιος θέλει να δει το τι εννοώ με περισσότερες λεπτομέρειες.  


    Μπορείτε επομένως να ρωτήσετε για οποιαδήποτε περεταίρω ανάλυση , διευκρίνιση ή απλούστευση και αν το ξέρω θα απαντήσω ή θα ψάξω να βρω την πιο λογική απάντηση.


    Πιστεύω πως αν κατέχεις ένα αντικείμενο μπορείς να το εκφράσεις με δεκάδες τρόπους από τον πλέον εκλαϊκευμένο -όπως κάνω εδώ στο Musicheaven- μέχρι τον πιο επιστημονικό.


    Τώρα απάντηση στην ερώτηση σας:


    Αυτό που ρωτάς το αναφέρω επιγραμματικά στον πρόλογο .Ας το αναλύσουμε όμως πιο απλά:


    Οι ενισχυτές PA, ενισχυτές Hi-Fi.... (Οι PA πχ διαφέρουν από τους  Hi Fi και ο σκοπός τους δεν είναι να αναπαράγουν τον ήχο τέλεια, αλλά εκτός από ποιότητα να δίνουν και πολύ μεγάλη ένταση)….δεν ανήκουν στην κατηγορία μουσικών οργάνων  αν και για διαφημιστικούς λόγους θα βρείτε τέτοιες ονομασίες -κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί ορολογίες για να πουλήσει  αλλά όμως μπερδεύουν τον αδαή .


    Πχ εταιρείες ονομάζουν Small PA τα συστήματα που περιλαμβάνουν εκτός από μικροφωνική και ενσωματωμένη κονσόλα με βαθμίδα προενίσχυσης  για  κιθάρες και πλήκτρα ) . ( το αναφέρω επειδή για το θέμα αυτό έγιναν σχόλια αρνητικά στο άρθρο εδώ ) .  Δείτε αυτό που λέω εδώ και εδώ  που συγκεκριμένα αναφέρει:


    ’2 microphone cables as well, in case you need to plug in and play your guitar or keyboards’’.



    Όμως απαντώντας συνοπτικά στην ερώτηση σου :

    Τα PA ακολουθούν τη σειρά:



    • "Κονσόλα (ενσωματωμένη όπως στα ανωτέρω αναφερθέντα Small PA ή ξεχωριστή στα Μεγάλα ΡΑ)  - ενισχυτής  - ηχείο" ,ενώ


     Ο ενισχυτής Ακουστικών Οργάνων & Ηλεκτρικής κιθάρας ακολουθεί τη σειρά:



    • ’Μουσικό όργανο ή Ηλεκτρική Κιθάρα  - προενισχυτής -  ενισχυτής - ηχείο". 

      Ένας ενισχυτής ακουστικών οργάνων περιλαμβάνει 2 βαθμίδες.

    • Τον preamp για την προενίσχυση του σήματος από HiZ/Instrument level σε Line level και (Δείτε το άρθρο: Line Level VS Instrument Level : ΕΔΩ: )

    • την ενίσχυση του Line level σήματος , σε Speaker Level σήμα ώστε να μπορέσει  να οδηγηθεί το ηχείο του (επειδή , όπως είπαμε, ο preamp είναι χαμηλού ρεύματος και δεν μπορεί να οδηγήσει απ’ ευθείας μεγάφωνα) . Αυτόν τον ενισχυτή θα τον συναντήσετε να αναφέρεται και σαν "ενισχυτής ενσωματωμένου ηχείου".

    • Ένας ενισχυτή Ηλεκτρικής Κιθάρας είναι όπως αυτός που περιγράφεται στο άρθρο


    Ο ενισχυτής όμως PA είναι μια βαθμίδα αυτόνομη  η οποία λαμβάνει σήμα line level  απ’ την κονσόλα και το μετατρέπει σε σήμα speaker level για να οδηγηθούν τα ηχεία.


    Αλλά και στα Αυτοενισχυόμενα Ηχεία επιτελείται η ίδια διαδικασία:


    Δηλαδή ο ενισχυτής του Αυτοενισχυόμενου Ηχείου λαμβάνει πχ από κονσόλα σήμα line level και το αποστέλλει στο crossover του ηχείου κι αυτό με τη σειρά του στα μεγάφωνα. (Δείτε το άρθρο : Κονσόλα + Αυτοενισχυόμενα Ηχεία ή Αυτονισχυόμενη Κονσόλα? ΕΔΩ: )


     Ευχαριστώ για το σχόλιο και συγνώμη για την ‘πολυλογία’


    #28887   /   11.09.2014, 08:01

    Stelios33


    Επειδή 1 φωτογραφία  = 1000 λέξεις δίνω την απάντηση της ερώτησης σου και με 3 φωτογραφίες που ξεδιαλύνουν τις όποιες απορίες για τις διαφορές ενισχυτών ΡΑ , Ενισχυτών Ακουστικών Οργάνων και Ενισχυτών Ηλεκτρικής Κιθάρας :



    #28890   /   12.09.2014, 12:20   /   Αναφορά

    Από τα πλέον κατατοπιστικά άρθρα που έχω διαβάσει για τους ενισχυτές ηλεκτ κιθάρας.


    Θα ήθελα να ρωτήσω ποιο μοντέλο μου προτείνετε αλλά που να έχει τη δυνατότητα να μπορεί να συνδεθεί και με την μικροφωνική του συγκροτήματος  αλλά και τι χρειάζεται για να γίνει μια τέτοια σύνδεση και αν υπάρχει από απροσεξία, κίνδυνος λόγω λανθασμένης συνδεσης να καταστραφεί ο ενισχυτής κιθάρας ή η κονσόλα του συγκροτήματος ;

    #28891   /   12.09.2014, 13:09   /   Αναφορά

    FENDER , CRATE , LANEY.... Εγώ έχω Roland. Επειδή όμως έχω αποσυρθεί από την αγορά από χρόνια καλύτερα για το μοντέλο να σε συμβουλέψει μέλος που έχει αγοράσει πρόσφατα…


     Ο όρος ‘’εξίσωση’’ προς το τέλος του άρθρου είναι για αποφυγή μακροσκελών κειμένων. Θα μπορούσα να γράψω δεκάδες σελίδες το τι είναι ’’καλός’’ και τι ‘’κακός’’ ενισχυτής και από την πλευρά του μουσικού και από την πλευρά του ηλεκτρονικού.


    Όμως όλοι,  λίγο πολύ , καταλαβαίνουν (υποκειμενικά) ακούγοντας ένα συγκρότημα αν ο ενισχυτής είναι ’’ καλός ή κακός’’….


    Όμως είμαι προσεκτικός και αναφέρομαι για το τι θεωρώ μότο μου σαν Ηλεκτρονικός που χρόνια ασχολήθηκε με ενισχυτές από AF μέχρι SHF (microwaves) σε εργαστήριο επισκευών , εγκαταστάσεις , συντήρηση …και όχι σαν ‘’εκτιμητής’’ συσκευών. ‘’Εκτιμήσεις’’ υποκειμενικές και αντικειμενικές για οποιοδήποτε μοντέλο amp /speakers/cables/jacks …)θα  βρείτε εκατοντάδες στο διαδίκτυο και ειδικά στο youtube…


     Έτσι λοιπόν με τον όρο  ‘’κακός’’ εννοώ:


    Πχ αυτός με τις κακές παλμογραφικές κυματομορφές  όπως της φωτογραφίας, με βόμβο 50Hz, με πολύ φύσημα στις υψηλές, με κακό THD (linearity & power quality) ……..άσχημο slew rate  , μη σωστές  παραμέτρους  Thiele-Small …………………Τέτοιες όμως πληροφορίες σ’ έναν μη ηλεκτρονικό ή τεχνολόγο ηχολήπτη είναι Έπεα Πτερόεντα…


    Εγώ τους ‘’εκτιμούσα ‘’ με AF oscilators , Osciloscopes, Spectrum Analyzers…..αλλά  για ‘’καθαρό’’ ήχο και όχι με  amp effects  ή pedals για τα οποία δεν έχω εμπειρία.


    Επομένως ο απλός χρήστης δεν έχει παρά να εμπιστεύεται μια γνωστή αξιόπιστη εταιρεία (θα πληρώσει περισσότερα από μια γνωστή)  και επειδή σήμερα υπάρχουν πολλές τέτοιες εταιρείες να λαμβάνει υπ’ όψη και τις ‘’εκτιμήσεις’’ από γνωστούς του ηλεκτρονικούς – τεχνολόγους ήχου – ηχολήπτες , περιοδικά και αξιόπιστα sites  του διαδικτύου .Εξ άλλου και οι ειδικοί έχουν εμπιστοσύνη στα specifications των γνωστών εταιρειών….


    ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΑΛΛΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ ΣΟΥ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΣΥΝΤΟΜΑ ΜΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ….


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #28892   /   13.09.2014, 00:05   /   Αναφορά

    Απάντηση:


     Θα κάνω μια τέτοια σύνδεση αν θέλω τον ενισχυτή κιθάρας επί του πάλκου της ορχήστρας (τα υπόλοιπα ηχεία του ΡΑ είναι κρεμασμένα στους τοίχους της αίθουσας ή σε stands).


    Το Line out του ενισχυτή οδηγεί το σήμα από τον ενισχυτή κιθάρας :



    • σε μια κονσόλα ( μίκτη)  

    • στην είσοδο ενός άλλου ενισχυτή

    • σε μια συσκευή επεξεργαστή σήματος.


    Το line out (1/4 unabalanced ) του ενισχυτή ( αν φυσικά διαθέτει/ δεν διαθέτουν όλοι ) είναι OUTPUT που δίνει σήμα  line level.


     


    Επίσης μερικοί ενισχυτές αντί Line Out  διαθέτουν DI out ( instrument ή mic level ) .


     


    {…Επί τη ευκαιρία να πούμε ότι η δουλειά που κάνει ένα κουτί DI Box είναι:


     Έχει μια INPUT υψηλής αντίστασης που την ονομάζει συνήθως instrument input που είναι υψηλότερης αντίστασης από μια κιθάρα ή μπάσο και μια OUTPUT  χαμηλότερης αντίστασης για να μπορεί να ενωθεί με μια κανονική είσοδο μικροφώνου μιας κονσόλας. 



     Η κονσόλα ,που συνδέεται με ΡΑ , έχει συνήθως INPUT ΧΑΜΗΛΗΣ σύνθετης αντίστασης  . Για σύνδεση σ’ αυτήν μαγνήτη κιθάρας που είναι ΥΨΗΛΗΣ σύνθετης αντίστασης (αν η κονσόλα δεν είναι εφοδιασμένη με τέτοια Input) απαιτείται ένα DI box , σκοπός του οποίου είναι να πάρει την υψηλή σύνθετη αντίσταση του μαγνήτη (HiZ)  και να την μετατρέψει σε χαμηλή (ειδικά αν θέλουμε να μεταφέρουμε σήμα υψηλής σύνθετης αντίστασης σε απόσταση >15 μέτρα τότε το σήμα θα είναι προβληματικό-θα ακούγεται σαν σμήνος μελισσών…) }.


     Ένα παράδειγμα χρησιμοποίησης είναι αν ο ενισχυτής κιθάρας μας δεν έχει DI out αλλά έχει Line out -10dbV και θέλουμε να τον συνδέσουμε στην ''επαγγελματική'' κονσόλα του πάλκου που έχει Line In +4 dbu . Δείτε την τελευταία παράγραφο του άρθρου ΕΔΩ :


    Στην φωτογραφία δίνω πως ,κατά τη γνώμη μου, να γίνεται η σύνδεση ώστε να τηρείται η ‘’προσαρμογή’’ σωστής στάθμης. (Αν και μπορείτε να εφαρμόσετε άφοβα οποιαδήποτε από τις 3 αναφερόμενες συνδεσμολογίες):




    Ευχαριστώ για το σχόλιο που έδωσε την ευκαιρία περαιτέρω ανάπτυξης του θέματος

    #28894   /   13.09.2014, 18:04

    Θα ήθελα να προσθέσω τα εξής:


    Το αν οι ενισχυτές κιθάρας διαθέτουν Line out , DI Out , Fx Loop , ή μερικά απ’ αυτά ή όλα ή και τίποτα απ’ αυτά) είναι θέμα μοντέλων συσκευών και εταιρείας κατασκευής γι αυτό μπερδεύουν και ίσως καθίσταται δυσκολονόητη από πολλούς η κατανόηση του θέματος γεγονός που αποδεικνύεται από δεκάδες παρόμοια ερωτήματα στο διαδίκτυο.


    Πχ εγώ έχω τους:


    Φορητό Yamaha AA5 που έχει Line out


    Φορητό Yamaha VA5 που δεν έχει καμιά έξοδο ( εκτός ακουστικών)


    Ρεύματος Roland 405 που έχει μόνο Fx Loop


    Σημείωση:



    • Line Out (Συνήθως 1/ 4 connector για unbalanced Audio σύνδεση)

    • DI Out (Συνήθως XLR connector για Balanced Audio σύνδεση)

    • Fx Loop (Συνήθως 1/ 4 connector για unbalanced Audio σύνδεση)


    Για πλήρης πληροφορίες για :


    καλώδια UnBalanced / Balanced  και connectors 1/ 4 & XLR δείτε ΕΔΩ :


    (Τα XLR/ Balanced χρησιμοποιούνται κυρίως σε επαγγελματικές συσκευές)


    #28895   /   14.09.2014, 03:28   /   Αναφορά

    ευχαριστώ πάρα πολύ


    Να ρωτήσω και κάτι που ίσως είναι εκτός θέματος ενισχυτών ηλεκτρικής κιθάρας όμως έχει σχέση με ην μικροφωνική της ορχήστρας.


    Αν δεν διαθέτω ενισχυτή κιθάρας πως μπορώ να συνδέσω την ηλεκτροακουστική κιθάρα μου με την μικροφωνική ;

    #28896   /   14.09.2014, 09:20

    Είναι πράγματι θέμα εκτός ενισχυτών κιθάρας .


    Θα παρακαλούσα να θέσεις το ερώτημα στο forum με λεπτομέρειες (είδος κιθάρα ή μαγνήτη ή piezo  και κονσόλα…) και ίσως βρεθούν και άλλοι ,που δεν συμμετέχουν εδώ για να απαντήσουν καθώς παίζει ρόλο η κονσόλα , το pick up…


    Ευχαριστώ


    #28898   /   15.09.2014, 10:34

    Αγαπητέ/ή musikos3a


    Η απάντηση μου στο ερώτημα σας εδόθη στην απάντηση  #2 ΕΔΩ : Αλλά υπάρχουν και ίσως υπάρξουν κι άλλες απόψεις.


    Επειδή όμως το παρόν ποστάρισμα έχει σχέση με ενισχυτές δίνω επιπρόσθετες πληροφορίες , με ‘’έργα’’ και όχι μόνο με λόγια  αντί στο Forum εδώ:



    #28899   /   15.09.2014, 21:58   /   Αναφορά

    ευχαριστώ πάρα πολύ για τη ανάλυση και τις φωτογραφίες

    #28909   /   30.09.2014, 17:48

    θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποια καλή απόδοση για ακουστική/κλασσική κιθάρα από τους φορητούς ενισχυτές που σχολιάζετε στη φωτογραφία ή αν είναι καλύτερα ο ενισχυτής ρεύματος 


    #28913   /   04.10.2014, 00:02

    Συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση αλλά βρισκόμουν σε μέρος χωρίς Internet.


    Αντί απάντησης θα σας παραπέμψω σε ένα αναλυτικό μου video αλλά και σε πολλές πληροφορίες με φωτογραφίες για τους φορητούς ενισχυτές μπαταρίας που δίνονται σε links στην περιγραφή του Youtube


    https://www.youtube.com/watch?v=GdpQhMQYeyg



    #28922   /   08.10.2014, 19:11   /   Αναφορά

    Λαμβάνοντας υπ’ όψη την ερώτηση #39 και την απάντηση μου στο #40  ΕΔΩ : θα ήθελα να δικαιολογήσω τη φράση μου ''ΕΚΤΟΣ από τους ενισχυτές κιθάρας'' στο ''πόρισμα'':


    ‘’Για μεγάλα επαγγελματικά συστήματα (ΡΑ , κονσόλες  … ΕΚΤΟΣ από τους ενισχυτές κιθάρας) είναι καλύτερα και το πιο σωστό να έχουν ισχύ μεγαλύτερη από αυτή του ηχείου’’.


    Ως εξής:


    Τα νούμερα speaker rating των ηχείων είναι σε rms και αναφέρονται σε ισχύ  ημιτονικού σήματος που λαμβάνουν από ενισχυτή (συνθήκες test tone από τον κατασκευαστή)  ενώ σε πραγματικές συνθήκες (μουσική, τραγούδι) η ισχύς που παραδίδει ο ενισχυτής είναι μικρότερη και αυτός είναι ένας άλλος λόγος για το γιατί  του ερωτήματος του ανωτέρω ποσταρίσματος.


    Ενώ με την ηλεκτρική κιθάρα σου στο πάλκο , ο ενισχυτής κιθάρας  δουλεύει σε εντάσεις και clipping που σίγουρα ξεπερνούν κατά πολύ το χρόνο της τυπικής πρόβας ή ακρόασης που κάνεις μόνος σου.


    Να γιατί αυτή η εξαίρεση που αναφέρω στην ανωτέρω φράση μου