ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    thanos2004
    31.03.2005, 15:31

    Χρυσά τραγούδια χωρίς χρυσούς δίσκους


    Ενας άνθρωπος που έχει γράψει τόσα υπέροχα τραγούδια νομίζει κανείς πως δεν θα πατάει ακριβώς στο έδαφος. Για λίγο αισθάνομαι μάλλον περίεργα που ο Γιάννης Σπανός όχι μόνο πατάει στο έδαφος (του μικρού του διαμερίσματος στην πλατεία Αμερικής), αλλά μου φτιάχνει ο ίδιος καφέ.


    Δεν είναι καθόλου περίεργο ότι χρόνια τώρα τον συνοδεύει η φήμη ενός χαρακτήρα σεμνού και προσηνή. Οπως τον συνοδεύουν και τα εύσημα του χώρου του για όσα υπέροχα τραγούδια έχει γράψει, είτε ως εκ των πρωτεργατών του «Νέου Κύματος» είτε φλερτάροντας με το λαϊκό. Κι αν ο ίδιος δεν έχει πάρει κανένα χρυσό δίσκο, κάνει «χρυσά τραγούδια» κι επιπλέον συχνά σημαδιακά στην καριέρα των ερμηνευτών. Τι ήταν π.χ. το «Μια αγάπη για το καλοκαίρι» για τη Χωματά, η «Αριστοτέλους» για την Αλεξίου, ο «Ιδανικός και ανάξιος εραστής» για τον Καράλη, ακόμα και το «Πάει λίγος καιρός» για τον Πλούταρχο;


    «Προτιμώ μια επιτυχημένη αποτυχία παρά μια εύκολη επιτυχία. Και ό,τι τραγούδι βγάζω το υπογράφω: εννοώ ότι και σε έναν μικρό τραγουδιστή δεν θα δώσω ποτέ πρόχειρο τραγούδι...»
    Η δική του καριέρα ξεκίνησε στις παρισινές μπουάτ την εποχή του μεγάλου γαλλικού τραγουδιού. «Ακομπανιατέρ» στο πιάνο καλλιτεχνών που σημάδεψαν την ευρωπαϊκή παράδοση στην τραγουδοποιία, έγραψε τα πρώτα του τραγούδια σε γαλλικό στίχο. Και επέστρεψε στην Ελλάδα του «Νέου Κύματος» και των πλακιώτικων μπουάτ για να μείνει εδώ και να αναδειχθεί ως ένας από τους μελωδικότερους, παραγωγικότερους και πιο πολυτραγουδισμένους συνθέτες.

    Τραγούδια εξακολουθεί να γράφει, όπως εξακολουθεί να τα δίνει και σε νέους τραγουδιστές, π.χ. τον εκ του Fame Story προερχόμενο Κωνσταντίνο Θαλασσοχώρη.

    Και εξακολουθεί να κάνει εμφανίσεις. Αυτή τη φορά επέλεξε ένα μικρό ατμοσφαιρικό χώρο, το «Χαμάμ». Εμφανίζεται Παρασκευές και Σάββατα και μαζί του εμφανίζονται ερμηνεύοντας τα τραγούδια του η Χριστίνα Μαραγκόζη, ο Ανδρέας Καρακότας, η Καίτη Κουλλιά και δύο νέες φωνές δικής του ανακάλυψης: ο Κώστας Τζιαγκούλας που παίζει και κιθάρα και η Ελένη Νάσιου.

    - Γιατί επιλέξατε το «Χαμάμ»;

    «Εχει ατμόσφαιρα από μόνο του. Οι μικροί χώροι εμένα μου αρέσουν πολύ γιατί και έρχεσαι σε άμεση επαφή με τον κόσμο και είσαι και πιο εκτεθειμένος απέναντί του: προσέχεις να μην τον κουράσεις, να είσαι ειλικρινής, να μην το παίζεις σπουδαίος καλλιτέχνης».

    - Το πρόγραμμα;

    «Προσπαθώ να παρουσιάσω τα τραγούδια σε μια εναλλαγή που σκοπό έχει κατ' αρχήν τη συμμετοχή του κόσμου. Πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει να ακούει αλλά θέλει και να συμμετέχει. Στις μουσικές σκηνές βλέπω συνήθως κατανυκτική σιγή. Το θέμα δεν είναι να απαιτήσεις την απόλυτη σιωπή εκεί που χρειάζεται, αλλά να την κερδίσεις. Διότι αν πεις στο κοινό "σσσστ" έχεις πρόβλημα».

    - Να ξεκινήσουμε από την αρχή; Γεννηθήκατε στο Κιάτο.

    «Κι εκεί έμεινα μέχρι που έβγαλα και την 7η Γυμνασίου».

    - Και το πιάνο;

    «Πιάνο μάθαινε η αδελφή μου, λίγο μεγαλύτερη από μένα. Την άκουγα να παίζει και την αντέγραφα. Είχα γεννηθεί με "αυτί", όπως λένε. Οι γονείς μου το κατάλαβαν εγκαίρως και με έστειλαν κι εμένα στο Ελληνικό Ωδείο της Κορίνθου -πηγαινοερχόμουν με το λεωφορείο. Αργότερα, συνέχισα τις σπουδές μου στην Αθήνα πια».

    Στο Παρίσι

    - Και στο Παρίσι πώς βρεθήκατε;

    «Οταν τελείωσα το Γυμνάσιο είχα μια ανησυχία να φύγω από την Ελλάδα. Οι γονείς μου, άνθρωποι με κατανόηση, με άφησαν να γυρίσω ένα χρόνο στην Ευρώπη. Πρώτα πήγα στην Ιταλία, μετά στην Αγγλία. Εμεινα ελάχιστα. Οταν όμως έφτασα στο Παρίσι κατάλαβα ότι θα έμενα. Ηταν η εποχή του μεγάλου γαλλικού τραγουδιού, της Πιάφ, του Αζναβούρ, του Μπεκό, του Μπρελ, του Μπρασένς».

    - Χάθηκε αυτό το τραγούδι. Γιατί;

    «Εισέβαλε ο αμερικανισμός και γέμισε η αγορά αμερικανικά προϊόντα. Οι τραγουδοποιοί άρχισαν ένας ένας να φεύγουν. Το γαλλικό τραγούδι σιώπησε, κάπως όπως συμβαίνει σ' εμάς τώρα. Εγώ ήμουν τυχερός όμως, γιατί το έζησα στην ακμή του».

    - Στο Παρίσι πότε εγκατασταθήκατε μονίμως;

    «Ο πατέρας μου, οδοντίατρος, με ήθελε επιστήμονα. Και του έκανα τη χάρη να γυρίσω. Μπήκα στη Νομική, κάθησα τρεις μήνες, πήρα αναβολή και μετά γύρισα στο Παρίσι, πέρασα από οντισιόν και είδα ότι μπορούσα να ενσωματωθώ στην αριστερή όχθη του καλού γαλλικού τραγουδιού. Ξαναγύρισα για το στρατιωτικό μου -είμαι από τους καλλιτέχνες που έχουν υπηρετήσει και μάλιστα σε δύσκολους καιρούς- και μετά επέστρεψα στο Παρίσι οριστικά...».

    - Συνεργαστήκατε με σπουδαίες γαλλικές φωνές...

    «Παίζοντας στις μπουάτ έγινα γνωστός ως ακομπανιατέρ. Οι μπουάτ τότε ήταν κι εκεί όπως στην Πλάκα αργότερα: σκέτο πιάνο-κιθάρα-φωνή. Ετσι, συνόδευσα πολλές σπουδαίες φωνές: απ' τον Μπρασένς μέχρι την Μπαρμπαρά».

    - Και γράψατε τραγούδια για την Μπαρντό και τη Ζιλιέτ Γκρεκό...

    «Τα πρώτα μου τραγούδια ήταν με γαλλικό στίχο. Ετυχε η Μπαρντό να πει ένα σε μια ταινία και μετά είπε κι άλλα τρία. Υστερα μελοποίησα μερικά γαλλικά ποιήματα (Βερλέν, Ρεμπό, Αραγκόν, Ελιάρ κ.ά.) που τα ηχογραφήσαμε με τη Ζιλιέτ Γκρεκό. Αλλά γνωστό με έκαναν οι πιο άσημοι Γάλλοι τραγουδιστές».

    - Στην Ελλάδα πώς και γιατί επιστρέψατε;

    «Στην Ελλάδα ερχόμουν τα καλοκαίρια. Ετσι, το 1962-63 μεσολάβησε ο Γιώργος Παπαστεφάνου και γνώρισα τον σπουδαίο Αλέκο Πατσιφά. "Γύρνα", μου είπε εκείνος αφού με άκουσε "και του χρόνου ξεκινάμε μαζί εταιρεία". Εννοούσε τη Lyra. Τότε μεσουρανούσε ο Χατζιδάκις και ο Θεοδωράκης, είχε ξεκινήσει κι ο Ξαρχάκος, αλλά υπήρχε και πολύ ελαφρό: η Γιοβάννα, η Τζένη Βάνου, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το ρεμπέτικο δεν ακουγόταν ακόμα από το πλατύ κοινό. Εγώ λοιπόν άθελά μου έκανα κάτι άλλο. Τα πρώτα μου τραγούδια όπως το "Μια αγάπη για το καλοκαίρι" σε στίχους Παπαστεφάνου, με την Καίτη Χωματά, ήταν "κάτι καινούργιο, δροσερό στο ελληνικό τραγούδι". Αυτό τουλάχιστον γράφτηκε τότε στον ελληνικό Τύπο. Αλλά πράγματι η Χωματά ερμήνευε τα τραγούδια απλά, χωρίς κορόνες».

    «Νέο Κύμα»

    - Ησασταν από τους πρωτεργάτες αυτού που ονομάστηκε «Νέο Κύμα»...

    «Εγώ, ο Μαυρουδής, ο Λίνος Κόκκοτος πηγαίναμε τότε σε μπουάτ, μαζευόταν νεολαία, άρχισε να δημιουργείται ένα κλίμα. "Να βάλουμε έναν τίτλο σ' αυτή την κίνηση", λέει μια μέρα ο Πατσιφάς. "Πώς να την πούμε;" με ρωτάει. Σκέφτηκα το "Νουβέλ Βαγκ", τον Γκοντάρ, την άνθηση του γαλλικού σινεμά. "Νέο Κύμα" του λέω...».

    - Ποιους αγκάλιασε ο όρος;

    «Εκτός από εμάς, την Αρλέτα, τη Χωματά, μερικούς ακόμα. Ο Κώστας Χατζής ακολούθησε τον δικό του δρόμο. Το ίδιο και ο Σαββόπουλος. Δεν ήταν τόσο πλατύ το "Νέο Κύμα". Και διήρκεσε όσο και οι μπουάτ. Μεταδικτατορικά όλα αυτά άρχισαν να σβήνουν».

    - Κι εσείς στραφήκατε στο λαϊκό;

    «Μα πάντοτε πήγαινα και σε ό,τι κουτούκι υπήρχε, με εκείνους τους "λαϊκούς ήρωες", τραγουδιστές που δεν τους αξιολογούσαν τότε. Ακουγα όλα τα λαϊκά, ακόμα και τα υπο-λαϊκά. Πρόλαβα τον Παπαϊωάννου, άκουσα τη Φωτεινή Μαυράκη, την Καίτη Ντάλυ, έζησα μια ατμόσφαιρα μοναδική. Κι έτσι κράτησα το ένα πόδι μου στο λαϊκό. Εχοντας τέτοια ακούσματα ξεκίνησα να γράφω λαϊκά, το 1971 όταν πήγα στην Κολούμπια για να συναντήσω μια άλλη θρυλική μορφή, τον Τάκη Λαμπρόπουλο. Και βέβαια είχα την τύχη ένα από τα πρώτα μου λαϊκά, το "Μια Κυριακή" να το πει ο Μπιθικώτσης».

    - Είναι περίεργο ένας άνθρωπος καθαρά αστικής καταγωγής να γράψει υπέροχα λαϊκά τραγούδια...

    «Μα νιώθω πολύ λαός, πολύ καθημερινός μέσα μου. Οσο για το υπέροχα... δεν ξέρω. Τα τραγούδια μου γίνονταν επιτυχίες μετά από καιρό. Ξέρετε ότι δεν έχω πάρει ποτέ δικό μου χρυσό δίσκο; Μόνο συμμετοχές. Σκέφτομαι ότι περισσότερο κάνω χρυσά τραγούδια παρά παίρνω χρυσούς δίσκους».

    - Είστε χαμηλού προφίλ...

    «Στη Γαλλία γνώρισα σπουδαίους καλλιτέχνες που ήταν όλοι απλοί και εγκάρδιοι. Ηταν ένα μάθημα αυτό. Πολλοί μου έχουν πει ότι είμαι σεμνός κι αυτό το θεωρούν ελάττωμα. "Δεν φταίω εγώ που είμαι σεμνός", τους απαντώ. "Φταίνει οι άλλοι που δεν είναι". Αλλά και στα μαγαζιά όταν πηγαίνω δεν θέλω να κάθομαι μπροστά. Προτιμώ να αισθάνομαι ανεπίσημος. Κι ανενόχλητος».

    - Προλάβατε πάντως την εποχή που λέγαμε ακόμα «το τραγούδι του Σπανού»...

    «Ναι. Οι εταιρείες, με την ΕΜΙ πρώτη, αποφάσισαν κάποτε να προβάλλουν τον τραγουδιστή κι όχι πια το συνθέτη. Και προτίμησαν να ξεπετούν τα τραγούδια θεωρώντας ότι το ποιοτικό δεν είναι εμπορικό. Επικράτησε το πρόχειρο. Και παλαιότερα υπήρχαν τέτοια τραγούδια αλλά υπήρχε και μια ισορροπία, ενώ τώρα επικρατεί μόνο το εμπορικό. Κι όμως όλοι στα προγράμματά τους ξεκινούν με τα παλιά τραγούδια και σ' αυτά καταλήγουν. Εγώ πάντως δεν το έχω βάλει κάτω. Τραγούδια εξακολουθώ να γράφω...».

    Με τους καλύτερους

    - Συνεργαστήκατε με μερικές από τις σπουδαιότερες φωνές: Μπιθικώτσης, Μοσχολιού, Κόκοτας, Νταλάρας, Αλεξίου, Μαρινέλλα, Βοσκόπουλος, Μητσιάς, Πάριος, Πουλόπουλος, Τσανακλίδου...

    «Δυστυχώς δεν μπόρεσα να πλησιάσω τον Καζαντζίδη που μου άρεσε πολύ. Αλλά συνεργάστηκα με σπουδαίες φωνές πράγματι. Είχα την τύχη ή το ένστικτο να ανακαλύπτω την ευαισθησία του τραγουδιστή. Εδωσα π.χ. την "Αριστοτέλους" στην Αλεξίου και αργότερα παραδέχτηκε ότι ήταν τότε που έγινε, από τραγουδίστρια, ερμηνεύτρια».

    - Συνεργαστήκατε όμως και με σπουδαίους στιχουργούς.

    «Κυρίως με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο και τον Μάνο Ελευθερίου. Τον Πυθαγόρα τον πρόλαβα στο τέλος. Σπουδαίος στιχουργός και να σκεφτείτε ότι κάποτε τα τραγούδια του τα σνομπάρανε. Μελοποίησα όμως και πολλά ποιήματα: Καββαδία, Σκαρίμπα, Λαπαθιώτη, Παλαμά, Καρυωτάκη...».

    - Τώρα που είπατε για τον Καββαδία και τον Σκαρίμπα. Αυτά τα τραγούδια τα είπε μια άλλη σπουδαία φωνή, χαμένη τα τελευταία χρόνια: ο Κώστας Καράλης.

    «Σπάνια φωνή. Και με αυτά τα τραγούδια βρέθηκε ξαφνικά στην κορυφή, πράγμα σπουδαίο αλλά κι επικίνδυνο. Ο Κώστας είναι όμως κατ' αρχήν μουσικός».

    - Συχνά εμπιστευτήκατε νέους τραγουδιστές. Και τότε...

    «Ναι. Με τον Πουλόπουλο π.χ. ξεκινήσαμε με το "Μια φορά μονάχα φτάνει". Ηταν κι εκείνος νέο παιδί στη Lyra. Είπα να του δώσω τραγούδια και μου λέει ο Πατσιφάς "έχει σπάνια φωνή, αλλά δεν είναι εμπορικός". Τελικά του έδωσα, αλλά βέβαια τη μεγάλη επιτυχία την έκανε με τον Πλέσσα...».

    Στο Fame Story

    - Και τώρα: ήσασταν ο πρώτος που πήγε στο Fame Story...

    «Ο πρώτος επισκέπτης όταν όλοι το σνομπάρανε. Εγώ τους σκέφτομαι πολύ τους νέους και πόσο δύσκολα βρίσκουν το δρόμο τους. Κι επειδή το παρακολουθώ το Fame Story εξ αρχής, χάρηκα πολύ που πήγα και γνώρισα μερικά από αυτά τα παιδιά από κοντά. Και βέβαια δεν πήγα για να προωθήσω κάποιο δίσκο μου».

    - Ομως το Fame Story δέχεται πολλές επικρίσεις.

    «Για μένα το δυσκολότερο είναι ότι αυτά τα παιδιά εκτίθενται συνεχώς σε αδηφάγα μάτια κι αυτιά. Οταν πήγα και μου έβαλαν τα μικρόφωνα, αισθάνθηκα ότι θα ακούγονταν ακόμα κι οι σκέψεις μου. Αλλά είναι άδικο να λέμε ότι δεν αξίζουν αυτά τα παιδιά. Είναι δηλαδή πιο άξιος ένας τραγουδιστής τον οποίο αποφασίζει η εταιρεία να πλασάρει; Στο Fame Story τα παιδιά αυτά δοκιμάζονται και κρίνονται. Μερικά έχουν ξεχωρίσει. Να, ο Κωνσταντίνος Θαλασσοχώρης, στον οποίο έδωσα 3-4 καινούργια τραγούδια μου για το δίσκο του».

    - Τραγούδια έχετε δώσει και στον Πλούταρχο και στον Ρέμο. Δεν έχετε στεγανά...

    «Δεν είχα ποτέ. Οταν έδωσα τραγούδια στη Μοσχολιού π.χ., τα έδωσα όχι για να τα κάνει επιτυχίες, αλλά γιατί ένιωθα ότι είναι μοιραίο να τραγουδηθούν από εκείνην. Δεν σταμάτησα να ρισκάρω...».

    - Ρισκάροντας θα είχατε και αποτυχίες..

    «Μα κι αυτές με ενδιαφέρουν. Προτιμώ μια επιτυχημένη αποτυχία παρά μια εύκολη επιτυχία. Και ό,τι τραγούδι βγάζω το υπογράφω: εννοώ ότι και σε έναν μικρό τραγουδιστή δεν θα δώσω ποτέ ένα πρόχειρο τραγούδι...».

    - Πώς ορίζετε το πρόχειρο τραγούδι;

    «Νομίζω ότι η τεχνολογική εξέλιξη έχει κάνει ευκολότερο το τραγούδι. Παλιά πηγαίναμε στο στούντιο μαζί με τους μουσικούς κι εκεί, με φυσικά μουσικά όργανα, έμπαιναν τα θεμέλια του τραγουδιού. Τώρα κάθε μουσικός έχει ένα κομπιούτερ στο σπίτι του. Δεν υπάρχει το ψάξιμο της έμπνευσης. Και ταλέντο να έχουν μερικοί, δεν δοκιμάζονται».

    - Παρ' όλα αυτά, εξακολουθούν να γράφονται ωραία τραγούδια.

    «Μα το τραγούδι είναι η ταυτότητα του Ελληνα. Το 'χουμε μέσα μας, δεν είναι δυνατόν να το σνομπάρουμε...».

    -Από τους νεότερους δημιουργούς και τραγουδιστές ποιους ξεχωρίζετε;

    «Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης μου αρέσει πολύ, ο Περίδης, ο Ανδρέου, ο Κορκολής (το "Αγγελέ μου", π.χ., το θεωρώ πολύ μεγάλο τραγούδι), η Γαλάνη έχει γράψει υπέροχα τραγούδια. Κι από τραγουδιστές η Τσαλιγοπούλου, η Αρβανιτάκη, ο Κότσιρας, η Κανά, η Ασλανίδου, η Δέσποινα Ολυμπίου από τις νεότερες. Κι από στιχουργούς υπάρχει ένας αριθμός γυναικών από τη Νικολακοπούλου έως την Κοντοβά με μεγάλο ταλέντο».

    - Από τα δικά σας τραγούδια υπάρχει κάποιο σημαδιακό;

    «Εχω ένα ελάττωμα. Οταν κάνω έναν δίσκο δεν τον ξανακούω. Φοβάμαι ότι θα βρω λάθη. Και πάντα σκέφτομαι τον επόμενο που θα κάνω και σ' αυτόν αφοσιώνομαι σαν να ξεκινώ τώρα. Οχι σαν κατασταλαγμένος. Αλλωστε, ποτέ δεν ξέρω πώς θα πάει ένα τραγούδι: όσες φορές πόνταρα σε κάποιο, ο κόσμος διάλεγε ένα άλλο».

    - Δεν ξέρετε τη συνταγή της επιτυχίας;

    «Συνταγή έχει το σουξέ. Η επιτυχία έρχεται με τον καιρό».




    ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 31/03/2005

    --------------------------------------------------------------------------------








    megaloserwtikos
    07.09.2006, 20:17
    Πολύ καλή συνέντευξη από έναν σπουδαίο συνθέτη και σεμνό.
    Αλλά γιατί γράφει ότι δεν έχει χρυσούς δίσκους;
    Τα τραγούδια του είναι σε όλα σχεδόν τα σπίτια από την δεκ του 60 και του 70, χώρια που αργότερα που καταμετρούσαν τις πωλησεις, αρκετοί δίσκοι είχαν φτάσει σε καλά νούμερα.
    Πάντως έχει δώσει υπεροχες μελωδίες.
    semplice
    26.10.2006, 22:56
    Μίλα μου σαν τη βροχή



    Μουσική/Στίχοι: Σπανός Γιάννης/Κωτούλας Κώστας
    Ερμηνεία :Μανώλης Μητσιάς


    Μίλα μου σαν τη βροχή, ώρες δίχως διακοπή
    Είμαι παιδί και μαθαίνω
    Μίλα μου σαν τη βροχή πίνω κάθε συλλαβή
    και στο σχολειό σου πηγαίνω

    Πες μου για την ομορφιά που στα μάτια σου περνά
    για να μπορέσω να ζήσω
    Μάθε μου και το φιλί την αγάπη απ' την αρχή
    άλλη ζωή για να αρχίσω

    Μίλα μου σαν τα βροχή απ' το βράδυ ως το πρωί
    σαν μου μιλάς ανασαίνω
    Μίλα μου σαν τη βροχή για τον ήλιο που θα ‘ρθεί
    σ' έρημο τόπο χαμένο

    Mesoxoritis
    27.10.2006, 00:16
    Γιάννης Σπανός





    Ο Γ. Σπανός, παιδί αστικής οικογένειας από το Κιάτο της Κορινθίας, με σπουδές πιάνου ως εφόδιο, ταξιδεύει σε νεαρή ηλικία στην Ευρώπη, για να βρεθεί τέλη του ΄50 στη Γαλλία, κάνοντας καριέρα σαν πιανίστας στις Παρισινές μπουάτ της εποχής.


    Η συνθετική του πορεία ξεκινάει την δεκαετία του ΄60, με δισκογραφήσεις τραγουδιών του από σημαντικά ονόματα της Γαλλικής σκηνής, όπως της Ζ. Γκρεκό αλλά και της Μ. Μπαρντό. Διάσημος ήδη στο Παρίσι, κάνει την πρώτη δισκογραφική δουλειά του στην Ελλάδα το 1965. Από τους βασικούς συντελεστές του επονομαζόμενου «Νέου Κύματος» (η μεταφορά στα ελληνικά, από τον Α. Πατσιφά, του αντίστοιχου μουσικού ρεύματος του Γαλλικού τραγουδιού) .

    Η πρώτη δεκαετία της πορείας του, χαρακτηρίζεται από τραγούδια πού φανερώνουν την εξαιρετικής μελωδικότητας γραφή του.

    Το τέλος της δεκαετία του ΄60, βρίσκει τον Γ. Σπανό, έχοντας στο ενεργητικό του συνεργασίες με όλους τους νεοκυματικούς τραγουδιστές, μουσικές για τον κινηματογράφο, προσωπικές δουλειές («Ανθολογία» ΄67, «Ανθολογία Β΄» ΄68) , και δεκάδες επιτυχίες. Την επόμενη δεκαετία, του ΄70, θα φανερώσει και τη λαϊκή του φλέβα, με τραγούδια κλασσικά πια, και συνεργασίες με τις σημαντικότερες λαϊκές φωνές (Γ. Μπιθικώτσης, Σ. Κόκοτας, Β. Μοσχολιού, Γ. Νταλάρας, Χ. Αλεξίου, Μαρινέλλα, Τ. Βοσκόπουλος, Μ. Μητσιάς, Γ. Πάριος, Γ. Πουλόπουλος κ. ά. ) .


    Ηδη το ΄69, έχει γράψει το «Μιά Κυριακή» με τον Μπιθικώτση, τον Κόκοτα και την Μοσχολιού, και ως τα τέλη του ΄70, σημαδεύει το ελληνικό τραγούδι με προσωπικές δουλειές όπως: η «Οδός Αριστοτέλους» (΄74) , η «Τρίτη Ανθολογία» (΄75) , «Η Β. Μοσχολιού τραγουδάει Σπανό» (΄77) , μουσικές για το Θέατρο («Η γλυκιά ΄Ιρμα» ΄72, με την Ε. Λαμπέτη σε τραγούδια του) , το σινεμά («Εκείνο το καλοκαίρι» ΄71) , καθώς και με δεκάδες τραγούδια σε δουλειές τραγουδιστών, που καταχωρίζονται στα διαμάντια του («Τα χέρια», «Πες πως μ΄ αντάμωσες», «Γειτονάκι μου», «Οι Κυριακές στην Κατερίνη», «Η Αλάνα», «Θα με θυμηθείς» κ. ά. ) . Δουλεύει με τους σπουδαιότερους στιχουργούς της εποχής (Λ. Παπαδόπουλο, Μ. Ελευθερίου, Πυθαγόρα κ. ά. ) , και ολοένα ανοιχτός στο καινούργιο, συναντιέται και με τους νεώτερους αλλά και μελοποιώντας έλληνες ποιητές.


    Την δεκαετία του ΄80, την σηματοδοτεί με την συνεργασία του με νέες φωνές, νέους στιχουργούς και κυρίως, σύγχρονο μουσικό ύφος. Υπογράφει δισκογραφικές δουλειές που ξεχωρίζουν, είτε με την Τ. Τσανακλίδου «Φίλε» (΄82) , είτε με την Α. Πρωτοψάλτη «Εξοδος Κινδύνου» (΄84) , είτε με την Ε. Δήμου «Προσωπικά» (΄88) .

    Περνάει από το λαϊκό στην μπαλάντα, παίζοντας με ρυθμούς, μελωδικές γραμμές και μουσικά ύφη με απίστευτη συνέπεια στο καθένα απ’ αυτά. Ο Γ. Σπανός, παρότι νέος ακόμα, κλείνει την 4η δεκαετία του στο τραγούδι, δίνοντας και το ΄90 το παρών του. Με σημάδια εύλογης κόπωσης και μία σπατάλη των τραγουδιών του να υπονομεύει την αναμφισβήτητη αξία του, καταφέρνει να δώσει αξιοπρεπή και κάποτε ευθύβολα λαϊκά τραγούδια. Ξεχωρίζει η εκρηκτική συνεύρεση με τη Κ. Κούκα («Νάχα δυό καρδιές να σ΄ αγαπώ» ΄92, «Μας πήρανε τα αισθήματα» ΄97) , «Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό» (΄93) και το «Μια στροφή» (΄96) με τη Λ. Διαμάντη.

    ΠΗΓΗ: www.music.gr
    semplice
    27.10.2006, 00:26
    Γιώργο σε ευχαριστούμε και πάλι


    Mesoxoritis
    27.10.2006, 01:10
    Παρακάτω και η δισκογραφία του Γιάννη Σπανού.

    BEATRICE ARNAC CHANTE ALAIN SAURY | 1963 | ORPHEE | . | 21067 | | LP 10 ιντσών |

    ΑΠΟΔΗΜΙΕΣ | 1965 | LYRA | 3213 | 3213 | | LP & CD |

    Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΑΝΟΣ ΠΑΙΖΕΙ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟ | 1965 | LYRA | 19002 | 3551 | instrumental | LP & CD |

    ΤΟ ΝΕΟ ΚΥΜΑ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ | 1965/03 | LYRA | 3206 | 3206 | | LP & CD |

    ΑΡΛΕΤΑ | 1966/11 | LYRA | 3223 | 3223 | | LP & CD |

    CROISIERE AUX ILES GRECQUES | 1967 | RCA | . | 441035 | instrumental | LP |

    SIRTAKI GREAT GREEK YANI SPANOS | 1967 | PALETTE | . | PPB045 | | LP |

    ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ | 1967 | LYRA | 3556 | 3556 | | LP & CD |

    ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΦΙ | 1967 | PALETTE | . | PPB223 | | LP |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙΤΗΣ ΧΩΜΑΤΑ | 1967 | LYRA | 3233 | 3233 | | LP & CD |

    ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΙΟΛΑΡΗΣ | 1968 | ZODIAC | 88005 | 88005 | | LP & CD |

    ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ Β | 1968/11 | LYRA | 3559 | 3559 | | LP & CD |

    COMPLAINTE AMOUREUSE με την Juliette Greco | 1969 | PHILIPS | . | 849457 | | LP |

    ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ | 1969 | COLUMBIA. | . | SCXG 48 | | LP & CD |

    ΣΚΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ | 1969 | LYRA | 3563 | 3563 | soundtrack | LP & CD |

    ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΜΟΥ ΑΛΜΠΟΥΜ | 1969 | RCA | 532745 | LPMG52 | | LP & CD |

    ΟΛΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ | 1969/09 | LYRA | 3244 | 3244 | | LP & CD |

    ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ | 1970 | PHILIPS | 522233 | 6331004 | | LP & CD |

    ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΒΡΑΔΟ | 1970 | COLUMBIA. | 480740 | SCXG 62 | | LP & CD |

    ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ | 1971 | HMV | 70049 | CSDG49 | soundtrack | LP & CD |

    ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΟΚΟΤΑΣ (3) | 1971 | COLUMBIA. | 483698 | SCXG 67 | | LP & CD |

    ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ | 1972 | HMV | 70049 | 70049 | επανέκδοση | LP & CD |

    Η ΓΛΥΚΕΙΑ ΙΡΜΑ | 1972 | COLUMBIA. | 480491 | SCXG 82 | από θεατρική παράσταση | LP & CD |

    ΜΕΡΕΣ ΑΓΑΠΗΣ | 1972 | COLUMBIA. | 834896 | SCXG 92 | | LP & CD |

    ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ | 1972 | HMV | . | 70062 | επανέκδοση | LP |

    ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ | 1972 | HMV | . | CSDG60 | | LP |

    ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ | 1972 | COLUMBIA. | 834456 | SCXG 81 | soundtrack | LP & CD |

    LA CHAMBRE ROUGE | 1973 | CBS | . | XLA1249 | soundtrack | LP |

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΨΥΧΗ | 1973 | MINOS | . | 180 | instrumental | LP |

    ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ | 1973 | MINERVA | 19002 | 22015 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΜΕΡΕΣ ΑΓΑΠΗΣ | 1973 | COLUMBIA. | 834896 | 70092 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΞΑΡΧΑΚΟ, ΚΗΛΑΗΔΟΝΗ, ΣΠΑΝΟ | 1973 | COLUMBIA. | . | SCXG113 | | LP |

    ANGELA, Vol1 | 1974 | SELECT | . | 398203 | | LP |

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΨΥΧΗ | 1974 | MARGO | . | 8132 | επανέκδοση | LP |

    ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ - ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΣ | 1974 | MINOS | 480553 | 214 | | LP & CD |

    Ο ΜΟΡΜΟΛΗΣ | 1974 | STANDARD | 480380 | 2003 | παιδικός δίσκος | LP & CD |

    ΟΔΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ | 1974 | MINOS | 480028 | 229 | | LP & CD |

    ΤΡΙΤΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ | 1975/12 | LYRA | 3721 | 3721 | | LP & CD |

    COULEURS DE LA GRECE | 1976 | AZ | . | STEC221 | επανέκδοση | LP |

    L' AME GRECQUE | 1976 | LA | . | 140000 | επανέκδοση | LP |

    L' AME GRECQUE | 1976 | AZ | . | STEC220 | instrumental | LP |

    Η ΑΛΕΚΑ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟ | 1976 | COLUMBIA. | 70284 | 70284 | | LP & CD |

    Η ΒΑΘΕΙΑ ΓΑΛΑΖΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ | 1976 | MINERVA | 210 | 22040 | instrumental | LP & CD |

    Η ΣΟΥΛΑ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΣΠΑΝΟ - ΜΑΥΡΟΥΔΗ | 1976 | LYRA | 3222 | 3015 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΤΑ ΩΡΑΙΟΤΕΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ | 1976 | LYRA | . | 3289 | συλλογή | LP & CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΜΠΑΛΛΑΝΤΕΣ | 1977 | LYRA | 3301 | 3301 | | LP & CD |

    ΑΓΑΠΑ ΜΕ | 1977/03 | MINOS | 480921 | 297 | | LP & CD | G

    24 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ | 1977/11 | MINOS | 483868 | 316/7 | | 2LPs & CD | P

    Η ΒΙΚΥ ΜΟΣΧΟΛΙΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΣΠΑΝΟ | 1977/11 | LYRA | 3729 | 3729 | | LP & CD |

    ΟΙ ΜΑΗΔΕΣ ΟΙ ΗΛΙΟΙ ΜΟΥ | 1978 | MINOS | 483812 | 328/9 | | 2LPs & CD | P

    ΣΑΒΒΑΤΟ ΚΙ ΑΠΟΒΡΑΔΟ | 1979 | MINOS | 364 | 364 | instrumental | LP & CD |

    ΑΝ ΓΥΡΙΣΕΙΣ ΑΝ | 1979/04 | MINOS | 480940 | 348 | | LP & CD | G

    ΟΙ ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ | 1980 | ALCYON | 19002 | 19002 | επανέκδοση | LP & CD |

    12 ΧΡΥΣΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ | 1981 | COLUMBIA. | 480150 | 71193 | | LP & CD |

    ΤΑ ΩΡΑΙΟΤΕΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ: ΕΠΟΧΗ 1n | 1981 | LYRA | 3036 | 3036 | συλλογή | LP & CD |

    ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΕΤΣΙ | 1981/11 | MINOS | 480290 | 410 | | LP & CD |

    ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΘΥΜΑΜΑΙ | 1982 | MINOS | 439 | 439 | | LP & CD | G

    ΣΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΑ ΡΕΜΑΤΑ | 1982 | COLUMBIA. | 480061 | 71240 | | LP & CD |

    ΦΙΛΕ | 1982 | POLYDOR | 531781 | 2421171 | | LP & CD |

    ΣΥΛΛΟΓΗ 73 - 83 | 1983 | MINOS | 480033 | 483 | συλλογή | LP & CD |

    ΚΟΚΟΤΑΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ | 1983/11 | MINOS | 489697 | 503 | | LP & CD |

    ΚΑΤΙ ΒΡΑΔΙΑ | 1983/12 | COLUMBIA. | . | 170008 | | LP |

    ΕΞΟΔΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ | 1984 | POLYDOR | 823532 | 823532 | | LP & CD |

    ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ | 1984/12 | CBS | 88661 | 88661 | live recording | 2LPs & CD |

    ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ / ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΑΝΟΣ | 1985 | COLUMBIA. | 833661 | 170084 | | LP & CD |

    ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ | 1985 | POLYDOR | 825578 | 825578 | | LP & CD |

    ΧΑΡΤΙΝΕΣ ΚΑΡΔΙΕΣ | 1985 | MINOS | 578 | 578 | | LP & CD | G

    ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ | 1988/07 | CBS | 462426 | 462426 | | LP & CD | P

    ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΘΥΜΑΜΑΙ | 1988/11 | LYRA | 3499 | 3499 | συλλογή | LP & CD |

    ΕΠΙΦΥΛΑΚΗ | 1989 | POLYDOR | . | 841899 | | LP |

    ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ | 1989/12 | LYRA | . | 4530 | | LP |

    ΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥΣ Νο1 | 1990 | MINOS | 834207 | 892/3 | συλλογή | 2LPs & CD |

    ΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ του ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ | 1990 | HMV | 489776 | 170368 | συλλογή | LP & CD |

    ΟΜΟΡΦΕΣ ΜΕΡΕΣ (1970) | 1991/02 | LYRA | 4577 | 4577 | soundtrack | LP & CD |

    ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΑΓΑΠΕΣ | 1991/10 | COLUMBIA | 469296 | 469296 | | LP & CD |

    ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ | 1992 | MBI | 10500 | 10500 | soundtrack | LP & CD |

    ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΧΑΤΖΗ | 1992 | SYMPHONY | 73006 | 71006 | | LP & CD |

    ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1972) | 1992 | MBI | 10501 | 10501 | soundtrack | LP & CD |

    Η ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟ | 1992 | POLYDOR | 513265 | 513265 | | LP & CD |

    ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ | 1992 | EMI | . | 170449 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΜΙΑ ΧΑΡΑΜΑΔΑ ΕΡΩΤΑ | 1992 | WEA | . | 176116 | | LP |

    ΝΑ 'ΧΑ ΔΥΟ ΚΑΡΔΙΕΣ ΝΑ Σ' ΑΓΑΠΩ | 1992 | MINOS | 478736 | 478736 | | LP & CD | P

    ΤΟ ΝΥΦΟΠΑΖΑΡΟ (1969) | 1992 | MBI | 10502 | 10502 | soundtrack | LP & CD |

    ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΒΡΑΔΟ | 1992 | EMI | 480740 | 170451 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΥΜΝΟ | 1992 | FIDELITY | 512242 | 512242 | | 2LPs & CD |

    Ο ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΣΠΑΝΟ | 1993 | EMI | 480136 | 480136 | | LP & CD | G

    ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ | 1993/11 | LYRA | 4748 | 4748 | | LP & CD |

    2000 ΦΙΛΙΑ | 1994 | MINOS | 480438 | 480438 | | LP & CD |

    ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ | 1994 | POLYDOR | 521929 | 521929 | συλλογή | 2LPs & CD |

    Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΑΝΟΣ ΠΑΙΖΕΙ ΣΠΑΝΟ | 1994 | ALCYON | 19002 | . | επανέκδοση | CD |

    ΣΤΟ ΚΑΛΝΤΕΡΙΜΙ | 1994 | ΑΝΑΤΟΛΗ | 003 | 003 | από θεατρική παράσταση | LP & CD |

    ΣΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ | 1994 | FM | 225 | 225 | | LP & CD |

    ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ | 1994 | MINOS | 479017 | 479017 | συλλογή | 2LPs & CD |

    Η ΕΛΕΝΗ ΤΩΝ ΦΕΓΓΑΡΙΩΝ | 1994/04 | COLUMBIA | 476807 | 476807 | | 2LPs & CD |

    Η ΓΙΟΒΑΝΝΑ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ Γ.ΣΠΑΝΟ / ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ | 1995 | SD | 051 | 051 | | LP & CD |

    ΜΑΝΑ ΜΟΥ | 1995/04 | ΑΝΑΤΟΛΗ | 010 | 010 | | LP & CD |

    ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΠΡΕΛΑ ΤΡΥΠΙΑ | 1995/08 | ΑΝΑΤΟΛΗ | 011 | 011 | | LP & CD |

    16 ΣΠΑΝΙΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ 1966-1976 | 1996 | MERCURY | 532608 | . | συλλογή | CD |

    Η ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΜΙΜΗ ΠΛΕΣΣΑ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟ | 1996 | MERCURY | 532768 | . | | CD |

    ΜΙΑ ΣΤΡΟΦΗ | 1996/03 | EMI | 837992 | 837992 | | LP & CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ | 1996/11 | LYRA | 0606 | . | | CD |

    ΑΚΟΥ ΛΟΙΠΟΝ | 1996/12 | MINOS | 855771 | 855771 | | LP & CD |

    ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΑΙΣΘΗΜΑΤΑ | 1997/03 | EMI | 856972 | 856972 | | LP & CD |

    ΒΑΘΙΑ ΓΑΛΑΖΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ / ΚΥΚΛΑΔΕΣ | 1998 | MINERVA | 229 | . | επανέκδοση | CD |

    Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΡΑΣ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΜΙΜΗ ΠΛΕΣΣΑ & ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟ | 1998/12 | LEGEND | 5018 | . | | CD |

    LIVE | 2001/06 | MBI | 10831 | . | live recording | 2CDs |

    36 ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2002/03 | LYRA | 0738 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΖΥΓΟ 2001 - 2002 | 2002/03 | MERCURY | 017307 | . | live recording | 2CDs |

    72 ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2002/04 | LYRA | 7712 | . | συλλογή | 4CDs |

    LIVE ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΛΟ | 2002/06 | LEGEND | 5128 | . | live recording | CD |

    ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥ | 2002/07 | EMI | 540675 | . | συλλογή | CD |

    ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ | 2002/10 | LEGEND | 5187 | . | live recording | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΙΝΑ ΠΟΥ ΦΥΓΑΝ | 2002/12 | VM | 1009 | . | | CD |

    36 ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2003/10 | LYRA | 0308 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΣΕ ΟΝΕΙΡΟ ΖΩ | 2004/03 | MBI | 11048 | . | | CD |

    ΑΝΑΣΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ ΓΙΝΕ | 2004/04 | LEGEND | 5314 | . | | CD |

    LIVE | 2004/12 | EPIC | 519251 | . | live recording | 2CDs | P

    ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ | 2005/03 | EMI | 873474 | . | επανέκδοση | CD |

    ΚΑΤΙ ΔΥΝΑΤΟ | 2005/03 | LYRA | 1067 | . | | CD |

    ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ | 2005/04 | FM | 1735 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ | 2005/04 | CAPITOL | 873858 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ | 2005/10 | LEGEND | 5383 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΚΑΛΥΤΕΡΑ | 2005/11 | COLUMBIA | 676258 | . | | CD |

    ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΣΟ Σ' ΑΓΑΠΩ | 2006/05 | EMI | 362373 | . | live recording | 2CDs |

    ΘΑ ΜΕ ΖΗΤΑΣ | 2006/06 | EMI | 369698 | . | | CD |

    ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΠΛΕΣΣΑ, ΣΠΑΝΟ, ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟ, | 2006/07 | ALPHA | 2194 | . | | CD |


    Lansetris
    28.10.2006, 00:03
    Η Τρίτη Ανθολογία είναι ο «μυθικός» δίσκος του Γιάννη Σπανού. Ένας δίσκος «εκτός τόπου και χρόνου» όταν κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο1975. Τότε, ο κόσμος άκουγε πολιτικά τραγούδια, η χούντα είχε πέσει ενάμισι χρόνο πριν... Κι όμως, θυμάμαι, τα επόμενα χρόνια, νέους κάθε απόχρωσης και προτίμησης, αριστερούς, δεξιούς, έντεχνους ή «άτεχνους», ροκάδες, μεταλάδες, εργάτες, φοιτητές να «υποκλίνονται» σ’ αυτό το δίσκο. Όλοι, μα όλοι !!! Δεν υπήρξαν πολλοί τέτοιοι δίσκοι που να έπαιξαν με επιτυχία αυτό το ρόλο της «συμφιλίωσης» ρευμάτων σε εποχές μάλιστα που οι τότε νέοι εκφράζονταν πολύ από τις διαχωριστικές γραμμές (από δω οι ροκάδες, από κει οι φλώροι, κλπ,κλπ).
    Σ’ αυτά τα τραγούδια όμως όλοι ορκίζονταν και αυτό ήταν που με τράβηξε να ψάξω καλύτερα αυτό το δίσκο. Και πράγματι άξιζε πολλά. Δώδεκα κομμάτια, το ένα καλύτερο από το άλλο, ερμηνευμένα μοναδικά από την Αρλέτα και τον πρωτοεμφανιζόμενο Κώστα Καράλη σε ποιήματα Ελλήνων ποιητών όχι απαραιτήτως πολύ γνωστών. Λιλή Ιακωβίδη, Μαρίνα Λαμπράκη, Δημήτρης Δούκαρης, Βύρωνας Λεονταρής, Ηλίας Σιμόπουλος, Μήτσος Λυγίζος, Νίκος Καρύδης, Χρήστος Κουλούρης. Κι ακόμα Γιάννης Σκαρίμπας και Κώστας Βάρναλης. Α, ναι, κι άλλος ένας. Νίκος Καββαδίας, τέσσερα χρόνια πριν γίνει χαμός με το Σταυρό του Νότου. {Πέρα από τη μουσική, ρίχνοντας μια ματιά στους στίχους, μπορούμε να είμαστε περήφανοι για τους ποιητές που βγάζουμε – σπουδαία ποιήματα όλα, μίλησαν στο συνθέτη και τον οδήγησαν σ’ αυτή την κορυφαία δημιουργία).
    Δώδεκα τραγούδια που θύμιζαν κάτι από το Νέο Κύμα όταν πια η εποχή του είχε παρέλθει. Και θα κατέληγαν στα αζήτητα ως εκτός εποχής αν δεν ήταν τόσο διαλεχτά.
    Ο Κώστας Καράλης εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο τη γλυκιά παραίτηση που κυριεύει το Γιάννη Σκαρίμπα στο «Σπασμένο καράβι».
    Η Αρλέτα μεταμορφώνεται σε απαρηγόρητη μα και γεμάτη αξιοπρέπεια, μάνα στο «Το λέει και το τραγούδι», μια μπαλάντα χωρισμού όπου :
    «κοιτάζω την εικόνα σου, παιδί μου αγαπημένο,
    παρηγοριά για να’ βρω,
    και το γλυκό χαμόγελο της ζωγραφιάς σου κάνει
    τον πόνο μου πιο μαύρο…».

    Η αποθέωση του ρομαντισμού στο «…Είναι ν’ απορείς πού βρέθηκε τόση απουσία
    όλη σε ένα βλέμμα, στα μάτια σου».

    Η σκιά της διάψευσης κυριαρχεί, σαν «ομίχλη μπαίνει από παντού στο σπίτι»με την Αρλέτα να ερμηνεύει το κορυφαίο δίστιχο:
    «-σαν ήρθε η ώρα να διαλέξεις
    είπες: ας φράξουν τη φωτιά άλλα στήθη…».
    Είναι όλα εδώ, αυτά που μπορούσε κανείς να κάνει μα δεν έκανε, το ύψος των περιστάσεων που δεν έφτασε, όλα, σε ένα παρ’ όλα αυτά τρυφερό τραγούδι.

    Ο στρατιώτης ποιητής αποκαλύπτεται μέσα από την αγέρωχη ερμηνεία του Καράλη και αποκαλύπτει το τιτάνιο έργο του σε ένα τραγούδι με στίχους ελλειπτικούς σε πλήρη αντίθεση μ’ αυτό που εκφράζουν:
    «Δεν έχω γράψει ποιήματα
    μέσα σε κρότους
    μέσα σε κρότους
    κύλησε η ζωή μου.

    Τη μιαν ημέρα έτρεμα
    Την άλλη ανατρίχιαζα
    Μέσα στο φόβο
    Μέσα στο φόβο πέρασε η ζωή μου».
    …….

    Η Αρλέτα πάλι στο «Σε είπανε θεό» τραγουδάει με γνήσιο λυρισμό στίχους που σφάζουν με το βαμβάκι:
    Σε είπανε Θεό
    Και δε Σε πίστεψα
    Γιατί αν ήσουνα
    Θάχες φόβο, θάχες τρόμο
    Θάχες ντροπή
    Γιατί αν ήσουνα
    Θα σε λυπόμουν –

    Σε είπαν επανάσταση
    Και Σ’ ακολούθησα;,
    Ήθελα να γκρεμίσεις,
    ήθελα να χτίσεις,
    ήθελα να τελειώσεις
    και ν’ αρχίσεις,
    ήθελα ν’ αλλάξεις
    κι Εσύ
    κι εγώ –
    και μ’ άφησες στους πέντε δρόμους –

    «Ο θρήνος της μάνας» για τη θυσία του παιδιού της (στην Αντίσταση τότε; τώρα; πάντα;), ένα απίστευτο τραγούδι σε 15σύλλαβο.
    Μια φίλη πριν 20 χρόνια η οποία σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση δεν είχε καμιά σχέση με την ελληνική μουσική, τη μητρότητα και την Ελευθερία, τραγουδούσε με ζήλο:
    «Γιατί δεν άκουες, γιόκα μου, τη μάνα που σ’ εγέννα;
    Κι αν έρθει τώρα η Λευτεριά πούν’ όλα ρημαγμένα
    Τι να την κάνω αγόρι μου γλυκό, χωρίς εσένα;»

    Και μετά το, για πολλούς κορυφαίο τραγούδι του δίσκου: «Ιδανικός κι ανάξιος εραστής» και για πρώτη φορά μελοποιείται ο Νίκος Καββαδίας κι ας γκρίνιαζαν τότε κάποιοι: «πως είναι δυνατόν να μελοποιείται έτσι ο Καββαδίας» και έβγαιναν από τα ρούχα τους. Αυτοί έχασαν, η μουσική κέρδισε ένα τραγούδι για Ανθολογία με μια δραματική ενορχήστρωση και ερμηνεία του Κώστα Καράλη στην καλύτερη στιγμή του.

    Σε 2: 35 λεπτά οι άλλοτε Μοιραίοι του Κώστα Βάρναλη βιώνουν το θαυμαστό πέρασμα μιας Οπτασίας στο «Πέρασμά σου».
    Στη ζήση αυτή που τη μισούμε
    Στη γης αυτή που μας μισεί,
    Κι όσο να πιούμε δε σε σβηούμε
    Πόνε πικρέ και πόνε αψύ,
    Που μας κρατάς και σε κρατούμε.

    Ήρθες Εσύ μιαν άγιαν ώρα
    Όραμα θείο και ξαφνικό
    Και γέμισεν ανθόν, οπώρα,
    Κελαηδισμόν παθητικό
    Όλ’ η καρδιά μας, όλη η χώρα.

    Αχ! Τόσο λίγο να βαστάξει
    Τούτ’ η γιορτή κι η Πασχαλιά…
    Έφυγες κι έχουμε ρημάξει
    Ξανά και πάλι…η Πασχαλιά
    Γιατί έτσι λίγο να βαστάξει!
    Και γίνονταν συζητήσεις επί συζητήσεων για το τι εννοούσε ο ποιητής και ποια τέλος πάντων ήταν αυτή η Πασχαλιά…

    Κι ακόμα τα «Πέντε ναυτόπουλα» σα νανούρισμα βγαλμένο κατευθείαν από την παράδοση με την Αρλέτα πάλι σε μεγάλη στιγμή:
    «…εδώ στην όχθη την παλιά, νάνι, μικρά μου, νάνι
    πέντε ναυτάκια, πέντε απλά παιδιά ντουφεκισμένα».

    Ο Κώστας Καράλης με άλλη μια σθεναρή ερμηνεία στην αιώνια αναζήτηση της Αγάπης «…αν είσαι ένα αγκάθι στην καρδιά μου εγώ που σ’ αγαπώ πώς θες να το ξέρω;» και πιστεύω πως σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση συνθετικής προσπάθειας θα είχε βγει μια αποτυχία…

    Ο δίσκος κλίνει με ένα χαιρετισμό – ασπασμό «στους άδικα νεκρούς όλου του κόσμου» σ’ ένα τραγούδι με αυξομειώσεις της έντασης, ως υπενθύμιση γι’ αυτά που δε θα’ πρεπε να ξεχνάμε.

    Αυτό το έργο που έχει κάτι το «παλιομοδίτικο» αντέχει πολλά χρόνια τώρα. Είναι καταπληκτικό το πώς «μιλάει» στους μαθητές του σήμερα όπως και τριάντα χρόνια πριν. Σ’ αυτούς βέβαια που ψάχνονται στη μουσική και έχουν τα αυτιά ανοιχτά. Μα μήπως και τότε το ίδιο δε γινόταν; Αν δεν αναζητούσαμε, δε βρίσκαμε. Μήπως μιλάμε για ένα κλασικό δίσκο του μέλλοντος;



    οδήγησέ με στο τέλος του ονείρου...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Lansetris στις 28-10-2006 00:10 ]


    gazakas
    28.10.2006, 00:41
    @ Lansetris

    Θανάση, συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις για την "Τρίτη Ανθολογία"! Το κείμενό σου είναι τόσο εύστοχο, τόσο "ερασιτεχνικό" με τηn κυριολεκτική όμως σημασία της λέξης! Νομίζω όμως ότι χάνεται εδώ και θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται στις σελίδες του e-περιοδικού μας! Αν έχεις και άλλες παρόμοιες δισκοκριτικές ή αν έχεις την όρεξη να γράψεις, θα χαρούμε πολύ αν τις δούμε ως δημοσιεύσεις και όχι ως απλά post...

    ΥΓ. Μια μόνο μικρή παράλειψη: δεν ανάφερες το Μίλτο Σαχτούρη, ποίημα του οποίου είναι ο "στρατιώτης ποιητής". Αυτό που λες στο τέλος για το πόσο μιλάν τα τραγούδια του δίσκου στους σημερινούς μαθητές βρήκε πρόσφατα την εφαρμογή του και στους δικούς μου μαθητές με το συγκεκριμένο τραγούδι. Και μάλιστα αυτό συνέβη με έναν απρόσμενο τρόπο: το βιβλίο των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄Λυκείου λέει ότι ο Σαχτούρης είναι αντιλυρικός ποιητής. Μπορεί να φανταστεί κανείς την έκπληξη των παιδιών όταν άκουσαν στην τάξη τόσο όμορφα μελοποιημένο και τραγουδισμένο ένα υποτίθεται "αντιλυρικό" ποίημα!
    Lansetris
    28.10.2006, 10:47
    Ευχαριστώ πολύ Αντώνη. Το όνομα του Σαχτούρη ήθελα να το προσθέσω πλάι στα ονόματα του Βάρναλη και του Σκαρίμπα ως πιο γνωστού ποιητή σε σχέση με τους υπόλοιπους αλλά μου διέφυγε. Έχω κι εγώ την ίδια εμπειρία με σένα από τη μελοποίηση του ποιήματος. Συνάδελφοι είμαστε. Νά' σαι καλά!!
    semplice
    28.10.2006, 18:56
    Παράθεση:

    Το μέλος Lansetris στις 28-10-2006 στις 00:03 έγραψε...

    Ο Κώστας Καράλης με άλλη μια σθεναρή ερμηνεία στην αιώνια αναζήτηση της Αγάπης «…αν είσαι ένα αγκάθι στην καρδιά μου εγώ που σ’ αγαπώ πώς θες να το ξέρω;» και πιστεύω πως σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση συνθετικής προσπάθειας θα είχε βγει μια αποτυχία…

    ..Αυτό το έργο που έχει κάτι το «παλιομοδίτικο» αντέχει πολλά χρόνια τώρα. Είναι καταπληκτικό το πώς «μιλάει» στους μαθητές του σήμερα όπως και τριάντα χρόνια πριν. Σ’ αυτούς βέβαια που ψάχνονται στη μουσική και έχουν τα αυτιά ανοιχτά. Μα μήπως και τότε το ίδιο δε γινόταν; Αν δεν αναζητούσαμε, δε βρίσκαμε. Μήπως μιλάμε για ένα κλασικό δίσκο του μέλλοντος;



    οδήγησέ με στο τέλος του ονείρου...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Lansetris στις 28-10-2006 00:10 ]





    Θανάση υπέροχο το κείμενο σου ,σπουδαία αναφορά στον πραγματικά "μυθικό"
    όπως τον χαρακτηρίζεις δίσκο.Είμαι σίγουρος ακόμα και ο ίδιος ο Γιάννης Σπανός να το διάβασει θα συγκινηθεί.Είναι όπως έχω ακούσει και διαβάσει εξαιρετικά ευαίσθητος άνθρωπος.

    Αυτό το τραγούδι το "Αν είσαι" είναι από τα πιο όμορφα ακούσματα που είχα ποτέ μου............
    Είναι πραγματικα τέτοιες οι μελωδίες και οι στίχοι που ακόμα και για μια στιγμή να
    τους γευτείς σε ακολουθούν γλυκά μια ζωή.
    Οτι βγαίνει πρώτα μέσα από την ψυχή μας και μετά περνάει από το μυαλό μας
    για να πάρει μορφή κειμένου όπως το δικό σου είναι πολύτιμο.Αποτελεί
    προσωπική κατάθεση-μαρτυρία σπάνια..Μίλησε και ο Αντώνης πριν για την αξία του κειμενου σου και συμφωνώ απόλυτα.
    Συγχαρητήρια και σε ευχαριστώ πολύ!





    Lansetris
    28.10.2006, 23:14

    Japan88gr
    05.07.2010, 15:49