ελληνική μουσική
    436 online   ·  210.907 μέλη

    Μπουζούκι μου διπλόχορδο

    SteliosG
    03.10.2004, 11:17
    Έχει κανείς τη παρτιτούρα για κιθάρα για το "Μπουζούκι μου διπλόχορδο" του Μ.Βαμβακάρη???
    yiannisyiannis
    04.10.2004, 09:16
    Φίλε Στέλλιο, το τραγούδι που ψάχνεις είναι του Σπύρου Περιστέρη κι όχι του Βαμβακάρη. Είναι μια κλασσική σύνθεση σε ήχο πλάγιο Β' ή αλλιώς Χιτζάζ στη γλώσσα των ρεμπετών.

    D.....Gm..............D#.................Cm...............D
    Μπουζούκι μου διπλόχορδο, μπουζούκι μου καημένο
    ....Gm............D#...........Cm..............D
    μονάχα εσύ παρηγορείς κάθε φαρμακωμένο
    ....Cm.............................D#..............D
    Μονάχα εσύ παρηγορείς κάθε φαρμακωμένο
    .......Cm...................................D#...............D
    μπουζούκι μου διπλόχορδο, μπουζούκι μου καημένο

    Το ντέρτι που ’χω στην καρδιά το ξέρεις και λυπάσαι
    Πριν να με κάψει η άπιστη, ποιος ήμουν, το θυμάσαι
    Πριν να με κάψει η άπιστη, ποιος ήμουν, το θυμάσαι
    Το ντέρτι που ’χω στην καρδιά το ξέρεις και λυπάσαι

    Τώρα με αποστρέφονται, με λένε αλανιάρη
    Δεν θέλω τέτοια μια ζωή, ο Χάρος να με πάρει
    Δεν θέλω τέτοια μια ζωή, ο Χάρος να με πάρει
    Τώρα με αποστρέφονται, με λένε αλανιάρη

    Κι αν είμ’ αλάνης, φουκαράς, δε φταίω, σάς το λέω
    για δυο ματάκια ψεύτικα μέρα και νύχτα κλαίω
    Για δυο ματάκια ψεύτικα μέρα και νύχτα κλαίω
    κι αν είμ’ αλάνης, φουκαράς, δε φταίω, σάς το λέω

    Μπουζούκι, σύντροφε πιστέ, εσύ μονάχα μένεις
    αυτή την ψεύτικη ζωή να μου τηνε γλυκαίνεις
    Αυτή την ψεύτικη ζωή να μου τηνε γλυκαίνεις
    μπουζούκι, σύντροφε πιστέ, εσύ μονάχα μένεις
    SteliosG
    04.10.2004, 18:28
    Σε ευχαριστω πολυ!!! Παντως εχω την εντυπωση οτι ειναι του Μαρκου! Απο ποια πηγη βρηκες οτι ειναι του Περιστερη???
    yiannisyiannis
    05.10.2004, 15:45
    Πηγή αδιαμφισβήτη είναι η δισκογραφία του Περιστέρη. Στο τέλος της ηχογράφησης ακούγεται η φράση "Γεια σας μάγκες………γεια σου Σπύρο μου". Το συγκεκριμένο κομμάτι θα το βρεις -αν ενδιαφέρεσαι φυσικά για την αυθεντική εκτέλεση- στη συλλογή "Οι μεγάλοι του Ρεμπέτικου", επιμέλεια Κώστα Χατζηδουλή. Σε μπερδεύει ίσως το γεγονός ότι μετά το 1934, ο Περιστέρης ήταν αυτός που έπαιζε μπουζούκι στα περισσότερα τραγούδια του Βαμβακάρη. Επίσης η παρέα του Βαμβακάρη και του Παγιουμτζή (η ξακουστή τετράς), έπαιζε πολλά τραγούδια του Περιστέρη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι δικά τους, όπως το Μπουζούκι μου διπλόχορδο στην προκειμένη περίπτωση.
    SteliosG
    05.10.2004, 16:16
    Δε τολμω να σε διαψευσω εφοσον εισαι τοσο διαβασμενος! Ευχαριστω και για τη πολυτιμη πληροφορια σου!!!
    Antartis
    08.12.2004, 16:50
    Για να βάλουμε τα πράγματα σε σειρά.
    Η πατρότητα των τραγουδιών τα χρόνια εκείνα είναι αμφισβητούμενη πολλές φορές. Ακόμα και σήμερα σε ένα πιο "ισχυρό" νομικό πλαίσο δραστηριοποίησης των καλλιτεχνών, είναι αμφίβολη πολλές φορές η αυθεντική προέλευση ενός τραγουδιού.
    Πάμε στο δεδομένο τραγούδι το "Μπουζούκι μου διπλόχορδο". Στην δισκογραφία φέρει συχνά την "υπογραφή" του Μάρκου. Το θέμα είναι να έχουμε επιχειρήματα σοβαρά για να στιρήξουμε την όποια άποψη.
    ειπώθηκε παραπάνω ότι στο τραγούδι - στο΄τέρμα του τραγουδιού, ακούγεται το εξής : "Γειά σας μάγκες... γειά σου Σπύρο μου." Παραπάνω στο ίδιο τραγούδι ακούγεται "Γεια σου Στράτο...γεια σου Μάρκο.". Άρα αυτή η αναφορά δεν μπορεί να αποτελέσει πειστήριο πατρότητας. Πολλές φορές ο ίδιος ο Καζαντζίδης σε τραγούδια στα οποία παίζει σόλο ο Παλαιολόγου (μπουζούκι) αναφέρει το όνομά του "Γεια σου Γιάννη Παλαιολόγου" χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το τραγούδι είναι του Παλαιολόγου. Έτσι και εδω ο Περιστέρης παίζει μπουζούκι και οι υπόλοιποι του αποδίδουν χαιρετισμό (αυτό συμβαίνει συχνά).
    Πάμε παρακάτω. Ο Βαμβακάρης, όπως γνωρίζουν πολλοί, είχε οικονομικά προβλήματα και για να πληρώσει τον Περιστέρη ως μαέστρο και οργανοπαίχτη, του έδιδε τραγούδια δικά του. Αυτό έχει συμβεί (ως περιστατικό πέραν του Περιστέρη) και μετά την δικαστική διαμάχη του Μάρκου με τη γυναίκα του, την οποία (διαμάχη) και ο ίδιος έχασε. Μετά το πέρας της δίκης ο Μάρκος ήταν αναγκασμένος να δίδει μέρος των κερδών της δικής του δισκογραφικής δουλειάς στη γυναίκα του. Ετσι ο ίδιος είτε έδινε τραγούδια σε άλλους είτε τα πέρναγε με το ψευδώνυμο "Ρόκκος" από όσο θυμάμαι.
    Όσο για την περιώνυμη Τετράς εκεί όλοι δίναν τραγούδια τους, αλλά υπήρχε και ένας πέμπτος που δεν αναφέρεται συχνά και αυτός δεν είναι ο Περιστέρης αλλά ο Καλυβόπουλος του οποίου τα τραγούδια έπαιζε η περίφημη Τετράς. Αυτά τα λίγα... Γεια.
    SteliosG
    08.12.2004, 17:35
    πολυ ενδιαφερουσα αποψη! θα περιμενα και μια απαντηση απο τον yiannis για να βγαλουμε καποιο συμπερασμα, αν μπορουμε να το κανουμε αυτο!!!
    yiannisyiannis
    09.12.2004, 09:25
    Δεν διαφωνώ με όσα λέει ο αγαπητός φίλος Antartis. Όντως υπήρχε πρόβλημα πατρότητος-και υπάρχει ακόμη- σε πολλά τραγούδια εκείνης της εποχής. Και για το συγκεκριμένο τραγούδι υπάρχει μια σύγχιση, για την οποία όμως σαφείς ενδείξεις συνηγορούν υπέρ του Περιστέρη. Π.χ. στο site rebetiko.gr, το συγκεκριμένο τραγούδι είναι κατεγραμμένο δύο φορές. Στη μια αναφέρεται ως συνθέτης ο Μάρκος και στην άλλη ο Περιστέρης.
    Η εκτίμησή μου είναι ότι το τραγούδι ανήκει στον Περιστέρη για 3 λόγους.
    1) Το στυλ είναι διαφορετικό από του Μάρκου.
    2) Συνήθως τον τελευταίο χαιρετισμό απευθύνει ο ίδιος ο συνθέτης.
    3) Μεγάλοι μελετητές του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού, όπως ο δημιουργός του "Αρχείο της Ελληνικής δισκογραφίας" Παναγιώτης Koυνάδης, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει διασώσει και τη μεγαλύτερη συλλογή τραγουδιών του Περιστέρη, περίπου 90 τραγούδια, θεωρεί ότι το συγκεκριμένο τραγούδι ανήκει στον Περιστέρη.

    Φίλε Antartis, ότι ο Περιστέρης έδινε τραγούδια στην Τετράδα είναι γνωστό και συμφωνούν οι περισσότεροι συλλέκτες και μελετητές του ρεμπέτικου. Σχετικά με τον Καλυβόπουλο τώρα, εννοείς τον Αντώνη Καλυβόπουλο, τραγουδιστή που έγινε περισσότερο γνωστός από τη συνεργασία του με τον Γιουβάν Τσαούς; Αν σου είναι εύκολο δώσε μας σε παρακαλώ κάποιες παραπάνω πληροφορίες, διότι αυτό που αναφέρεις στην τελευταία σου παράγραφο, ότι δηλαδή τους έδινε τραγούδια, δεν το γνωρίζω καθόλου και θα με ενδιέφερε να μάθω.

    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: yiannisyiannis on 09-12-2004 09:36 ]
    Antartis
    09.12.2004, 22:13
    Το παράδοξο είναι ότι έχουμε την ίδια πηγή ενημέρωσης. Ο Κουνάδης μιλάει για τον Καλυβόπουλο (τον τραγουδιστή), από όσο θυμάμαι σε αφιέρωμα που έκανε στην "τετράς".
    Βέβαια, φέρνεις μια επιχειρηματολογία, από την οποία κρατάω μόνον την τρίτη αναφορά. Λέξεις όπως "συνήθως" και προσωπικές τοποθετήσεις γύρω από το στυλ σύνθεσης δεν νομίζω πως έχουν αξία ως δεδομένα άσκησης κριτικής. Και θα σου πω το εξής: Ο Άκης Πάνου αυτός ο ιδιαίτερος λαϊκός συνθέτης έχει και έναν μοναδικό τρόπο να γράφει τραγούδια... Αν παρατηρήσεις καλά όλα του τα τραγούδια μοιάζουν, γράφονται πάνω σε ένα πρότυπο μοντέλλο. Μα το τραγούδι "Μίσος" πχ. δεν έχει ουδεμία σχέση ως προς το στυλ με τα υπόλοιπα του Άκη Πάνου. Δεν μπορείς όμως να πεις πως δεν είναι δικό του. επίσης το "συνήθως" δεν είναι σίγουρα δεοντολογικός κανόνας. Υπάρχει και εξαίρεση. Αφού δεν΄είναι "πάντα" τίποτα δεν είναι σίγουρο.
    Προσωπική μου γνώμη χωρίς να μπορώ να την καταστήσω αντικειμενική έιναι, ότι το τραγούδι είναι του Μάρκου. ΄Το τονίζω πως δεν μπορώ να το αποδείξω απλά αυτή είναι η πίστη η δική μου. Αυτά..Γεια.
    yiannisyiannis
    10.12.2004, 09:00
    Ουδείς κανών, χωρίς εξαίρεση. Εξαιρέσεις υπάρχουν πάντα, αλλά μ' αυτή τη λογική δεν θα έπρεπε ποτέ να δεχόμαστε κανόνες. Οπότε που θα καταλήγαμε; Πουθενά! Σεβαστή η άποψή σου πάντως.
    Δεν έχω διαβάσει ούτε ακούσει συνεντεύξεις του Κουνάδη σχετικές με τον Καλυβόπουλο. Γιατί παράδοξο λοιπόν; Τι ακριβώς είπε δηλαδή για τις σχέσεις του με την τετράς; Θα το ψάξω πάντως μόλις βρω λίγο χρόνο και θα επανέλθω σε ένα άλλο topic, γιατί εδώ είμαστε εκτός θέματος.