ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Ελληνικοί ρυθμοί σε λαϊκά και ελαφρο-λαϊκά τραγούδια

    Ρυθμοί όπως το Χασάπικο, το Ζεϊμπέκικο, ο Καρσιλαμάς κ.α., είναι στενά συνδεδεμένοι με χορευτικά βήματα. Γι’αυτό και είναι σημαντικό να τηρούμε κάποιες ιδιαιτερότητες που έχει ο τρόπος συνοδείας, είτε στο πιάνο, είτε στη κιθάρα ή σε κάποιο άλλο μουσικό όργανο. Είναι πιθανό πολλές φορές σε παρτιτούρες που διαβάζουμε να μην συναντήσουμε τη σημειολογία που μας δείχνει τον τρόπο παιξίματος, μιας και από τους γνώστες, ο τρόπος θεωρείται δεδομένος.

    Ελληνικοί ρυθμοί σε λαϊκά και ελαφρο-λαϊκά τραγούδια

    Γράφει ο Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)
    56 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 28 Αύγ 2015

    Αυτοί οι ρυθμοί χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο φάσμα της ελληνικής μουσικής: βαριά λαϊκά, λαϊκά, ρεμπέτικα, ελαφρο-λαϊκά και αυτό που αλλάζει από είδος σε είδος είναι οι κλίμακες στις οποίες είναι γραμμένα τα τραγούδια. Τρόποι όπως ο χιτζάζ, ουσάκ κ.λπ χρησιμοποιούνται συνήθως σε βαριά λαϊκά και λαϊκά τραγούδια, αλλά και σε ρεμπέτικα. Τα ελαφρο-λαϊκά τραγούδια και όσο προχωράμε πιο κοντά στη δική μας δεκαετία γράφονται πιο συχνά σε μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.

    Χασάπικο

    Το χασάπικο θα το συναντήσουμε με ρυθμική αγωγή 2/2 ή 4/4. Το τέμπο είναι αργό και το περιεχόμενο των τραγουδιών αυτών είναι συνήθως μελαγχολικό, ακριβώς όπως συμβαίνει στις σύγχρονες μπαλάντες. Η ιδιαιτερότητά του είναι πως στα ασθενή μέρη του μέτρου (2 και 4) παίζουμε κοφτά (staccato) και αυτό είναι απαραίτητο, κατ’ αρχήν για να ανταποκριθούμε σωστά στα βήματα που υπάρχουν καθιερωθεί για όσους επιθυμούν να χορέψουν σε χασάπικο ρυθμό και κατά 2ονγιατί εάν δεν παίξουμε στακάτο τα ασθενή μέρη του μέτρου, δεν παίζουμε στην πραγματικότητα Χασάπικο παρά ένα κομμάτι άλλου είδους σε ρυθμό 4/4.

    Ελληνικοί ρυθμοί σε λαϊκά και ελαφρο-λαϊκά τραγούδια

    Πολύ συνηθισμένο είναι στις εισαγωγές των τραγουδιών αυτών αλλά και στα κουπλέ, να έχουμε ανάλυση των τετάρτων σε τρίηχα, είτε από το πιάνο είτε από τη κιθάρα.

    Ελληνικοί ρυθμοί σε λαϊκά και ελαφρο-λαϊκά τραγούδια

    Προτεινόμενα χασάπικα που μπορείτε να βρείτε και σε παρτιτούρα είναι:

    Ιστορία μου (Ρίτα Σακελλαρίου)

    Εσένα δεν σου άξιζε αγάπη (Πόλυ Πάνου)

    Έπεσε έρωτας (Κώστας Μακεδόνας)

    Χασαποσέρβικο

    Το χασαποσέρβικο έχει ακριβώς την ίδια ρυθμική αγωγή με τη διαφορά ότι το τέμπο είναι πιο γρήγορο. Εάν πάρουμε ως γνώμονα τους χτύπους της καρδιάς, το Χασάπικο είναι ελαφρώς πιο αργό, ενώ το Χασαποσέρβικο ελαφρώς πιο γρήγορο από τους χτύπους της.

    Τα τραγούδια που είναι γραμμένα σε αυτό το ρυθμό έχουν συνήθως πιο χαρούμενη θεματολογία.

    Σέρβικο κ Συρτάκι

    Το σέρβικο και το συρτάκι είναι γραμμένα και τα δύο σε ρυθμό 2/4. Έχουν γρήγορο τέμπο ενώ η συνοδεία δεν παρουσιάζει κάποια ιδιαιτερότητα.

    Ελληνικοί ρυθμοί σε λαϊκά και ελαφρο-λαϊκά τραγούδια

    Η ιδιαιτερότητα που έχει το Συρτάκι είναι ότι συνήθως ξεκινάει με αργό τέμπο και σιγά σιγά να επιταχύνει, πράγμα που ενθουσιάζει όσους χορεύουν το συρτάκι.

    Προτεινόμενα τραγούδια που μπορείτε να βρείτε με αυτούς τους ρυθμούς σε παρτιτούρα είναι:

    Είμαι ερωτευμένος με τα μάτια σου (Ελευθερία Αρβανιτάκη)

    Έχε γεια Παναγιά (Πέτρος Γαϊτάνος)

    Και φούμα φούμα στα βοτσαλάκια

    Η γκαρσόνα (Κατερίνα Ευγενικού)

    -----

    Χρυσάνθη Οικονομάκη – Καθηγήτρια Μουσικής
    Πιάνο, Αρμόνιο, Θεωρητικά, Ανώτερα Θεωρητικά, σύγχρονη φωνητική, backing vocals, αυτοσχεδιασμός, εντατικά σεμινάρια
    www.musicdoor.gr





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #29250   /   28.08.2015, 16:05   /   Αναφορά
    Το ελληνικό ρεπερτόριο στους 2 δρόμους Ουσάκ – Χιτζάζ είναι ανεξάντλητο και μάλιστα πολλά από αυτά τα τραγούδια είναι της Παραδοσιακής μας Μουσικής ειδικά της Μακεδονίας που παίζονται με παραδοσιακά όργανα (Βιολί , Ούτι , Κλαρίνο , ζουρνά με νταούλι ).
    ΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙΑ
    ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ - ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ - ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ
    ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΟΥΣΤΑΝΙ (Η ΝΥΧΤΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ) - ΘΑ ΣΟΥ ΦΥΓΩ ΣΤΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ
    ΣΤΟ ΑΔΕΙΟ ΠΡΟΣΚΕΦΑΛΙ - ΘΑ ΤΑ ΚΑΨΩ ΤΑ ΡΗΜΑΔΙΑ
    ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ - ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΩ
    ΜΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΠΙΑ - ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΥΣΙΑ - ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ ΤΕΛΙ
    ΡΑΓΙΖΕΙ ΑΠΟΨΕ Η ΚΑΡΔΙΑ - ΟΙ ΜΑΓΚΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ
    ΑΧ ΑΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑ - ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΤΕ (εγω θα κάνω παρέα)
    ΘΑ ΦΥΓΩ ΚΑΙ ΘΑ ΜΕ ΖΗΤΑΣ - ΦΥΓΕ ΚΙ ΑΣΕ ΜΕ - ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ
    ΕΙΣΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ ( ΔΕΝ ΛΑΧΤΑΡΗΣΑ ΓΥΝΑΙΚΑ) - ΝΑ ‘ΧΑ ΧΙΛΙΑ ΜΑΤΙΑ
    ΟΣΟ ΕΙΣΑΙ ΜΑΚΡΙΑ ΜΟΥ - ΟΣΗ ΓΛΥΚΑ ΕΧΟΥΝΕ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ

    Νησιώτικα
    Γιάντα -ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΗΤΕΣ ΠΟΥ ΓΥΡΝΑΣ - ΑΡΜΕΝΑΚΙ
    ΝΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ ΙΝΤΑ ΘΕΛΑ - ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΕΛΑΓΑ
    ΝΑ ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΚΥΜΑΤΑ - ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΟΥ ΦΙΛΙ

    BOLERO
    ΥΠΑΡΧΩ - ΙΣΩΣ ΑΚΟΜΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ
    ΜΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΣ - ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΩ ΒΡΟΧΗ

    VALSE
    ΟΤΑΝ ΗΜΟΥΝ ΠΑΙΔΙ – Η ΚΟΥΚΛΑ

    ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ
    ΑΛΑΝΑ (Σ’ ΕΣΤΗΣΑΝ ΣΕ ΜΙΑ ΓΩΝΙΑ) - ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΠΟΥΛΑΝ - ΚΥΡΑ ΖΩΗ – ΣΕ ΜΙΑ ΣΤΟΙΒΑ ΚΑΛΑΜΙΕΣ- ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΝΩ - ΚΑΙ ΜΕ ΠΙΑΝΟΥΝ ΤΑ ΚΛΑΜΑΤΑ
    ΡΟΛΟΪ- ΚΟΜΠΟΛΟΪ


    Ρεπερτόριο για τον Δρόμο Χιτζάζ

    Λυπητερά
    ΓΙΑΣΕΜΙ ΜΟΥ (Κυπριακό) - ΑΦΗΝΩ ΓΕΙΑ ΣΤΟ ΜΑΧΑΛΑ - ΜΙΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΤΩΡΑ ΕΙΝ' ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ - ΜΙΑ ΠΕΡΔΙΚΑ - ΚΑΛΕ ΞΕΝΟΣ - ΜΕΣ' ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΔΡΟΜΑΚΙΑ - ΜΑΓΙΑ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ (Παραδοσιακά Μακεδονίας) –ΕΓΩ ΗΜΟΥΝ Τ’ ΑΡΧΟΝΤΟΠΟΥΛΟ
    ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΣ-ΣΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΟΥ-ΣΥΡΑ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ (Χασάπικα)
    ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΑΚΙ - ΠΟΥΛΑΚΙ ΞΕΝΟ - ΜΙΑ ΚΛΑΡΑ (τσάμικα)
    Οriental χιτζάζ:
    ΕΙΔΑ ΚΙ ΕΠΑΘΑ ΚΥΡΑ ΜΟΥ - ΖΑΪΡΑ - ΖΙΓΚΟΥΑΛΑ - Η ΡΟΖΑ Η ΝΑΖΙΑΡΑ - ΜΑΓΕΜΕΝΗ ΑΡΑΠΙΑ -ΜΙΣΙΡΛΟΥ -ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ και δεκάδες Ινδικά , εβραϊκά (όπωςHava Nagila) και – Vucovo (σέρβικα)
    Εύθυμα χιτζάζ
    ΕΧΕ ΓΕΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑ - ΣΕ ΕΙΔΑ ΝΑ ΚΛΑΔΕΥΕΙΣ –ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ -ΤΙ ΜΑΛΑΜΩ ΜΟΥ ΤΙ(ΓΑΛΑΝΗ )
    ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΑΖΕΙ -Ο ΚΟΣΜΟΣ ΟΛΟΣ ΤΩΡΑ
    Administrator
    #29251   /   28.08.2015, 16:44
    Το αρθρο δεν εχει να κανει με δρόμους, αλλά με ρυθμούς.

    #29255   /   02.09.2015, 06:56
    Λέει η θεματοθέτης:

    ‘’Αυτοί οι ρυθμοί χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο φάσμα της ελληνικής μουσικής: βαριά λαϊκά, λαϊκά, ρεμπέτικα, ελαφρο-λαϊκά. Τρόποι όπως ο χιτζάζ, ουσάκ κ.λπ χρησιμοποιούνται συνήθως σε βαριά λαϊκά και λαϊκά τραγούδια, αλλά και σε ρεμπέτικα’’.

    Εγώ απλά συμπλήρωσα ότι οι συγκεκριμένοι δρόμοι χιτζάζ – Ουσακ χρησιμοποιούνται εκτός από βαριά λαϊκά και ρεμπέτικα και σε πλειάδα Παραδοσιακών μας Κομματιών και μάλιστα δεν δίνω σκέτο το ρεπερτόριο (οπότε τότε ίσως το σχόλιο ήταν ξεκάρφωτο) αλλά και σε τι ρυθμό παίζεται το κάθε προτεινόμενο κομμάτι (πχ αναφέρω : Τσιφτετέλι , Νησιώτικα ,βαλς , ζεϊμπέκικα, καθιστικά, χασάπικα, τσάμικα, οριεντάλ, χασαποσέρβικα’’

    Εξ’ άλλου αυτό κάνει και η θεματοθέτης δίνοντας προτεινόμενα τραγούδια για τον κάθε ρυθμό. Επειδή ήταν λίγα εγώ απλά συμπλήρωσα τη λίστα με τραγούδια δρόμων που έκανα χρόνο να τα συλλέξω.

    Επομένως πιστεύω ότι το σχόλιο μου ήταν εντός του θέματος.
    Το λόγο έχει και η θεματοθέτης

    #29262   /   05.09.2015, 17:00
    Τα άρθρα αυτά, αφορούν μουσικούς αυτοδίδακτους και κλασικής παιδείας που χρειάζονται ένα βοήθημα σε ότι αφορά τα ρυθμικά σχήματα των διάφορων στυλ μουσικής. Οι κλίμακες, οι τρόποι κλπ έχουν πολύ μεγάλη ανάλυση για το που και πως χρησιμοποιούνται.
    Όμως, δεν ήταν κακό που ανέφερες πέντε πράγματα. Ίσα ίσα. Μπορεί για κάποιους να ήταν ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο η αναφορά σου, μια έξτρα γνώση για τους αναγνώστες.

    #29297   /   28.09.2015, 00:07
    Μηπως ξερετε σε τι ρυθμο είναι το ΜΕΘΥΣΕ ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΟΥ ;Του Γιαννη Πουλοπουλου.

    #29298   /   28.09.2015, 09:59
    Ζεϊμπέκικο. Μην σε μπερδεύει που τονίζει σε κάποια μέτρα του κουπλέ το στίχο με διαφοροποίηση στο ρυθμικό μοτίβο, παύσεις κ.λπ.