Λογοκρισία σε έργο τέχνης
Κι ένα e-mail που έλαβα σήμερα.
Όσοι θέλετε, στείλτε το όνομα σας στο
asmassilavounolous@yahoo.gr με το όνομα και την ιδιότητά σας.
(Sorry για τα κατά τ΄άλλα σιχαμένα greekglish, αλλά προσπάθησε να το διαβάσεις).
Gia xara,
xthes sto Art Athina egine kai pali kati pou den prepei na to afisoume na perasei etsi. Epeita apo anonimi katagelia, pithanon apo melos tou LAOS, i astinomia eisevale stin ekthesi, katevase kai kateisxe to video ergo tis Evas Stefani me titlo Ethnikos Imnos gia logous prosvolis tis dimosias aidous ke ton ethnikon simvolon. Taftoxrona sinelave ton diefthinti tis ekthesis pou perase tin nixta sto aftoforo kai minise tin kalitexni kai tous allous ipefthinous tis ekthesis pou prokeitai na dikasthoun.
To ergo deixnei mesa apo ena ftharmeno palio super-8 ena aidio kai ena xeri pou to prosegizei se argi kinisi eno paralila akougetai o ethnikos imnos. Einai ena ergo pou antiparavalei tis aisthiseis kai tin somatikotita me ton akampto thesmiko logo paragontas mia idieteri aisthantikotita. Einai ena ergo pou sinexizei tin logiki tis proigoumenis doulias tis Evas.
Gia na antimetopistei ena akomi adianoito gegonos logokrisias, xekinise mia protovoulia apo arketous kalitexnes pou afora olous mas. Tin erxomeni Triti 4 tou mina, to ergo tha epanaektethei se allo xoro, mia kai to art Athina telionei, kai aftin tin fora den tha to ipografei mono i Eva alla oloi oi kalitexnes kai dianooumenoi pou niothoun prosvevlimenoi apo teties praxeis fimosis tou kalitexnikou ergou. An theloun as mas silavoun olous.
Osoi simfoneite me aftin tin kinisi boreite na steilete ena mail sto
asmassilavounolous@yahoo.gr me to onoma kai tin idiotita sas pou tha prostethei stin lista ton ipografon. Oi ipografes tha prepei na mazeftoun mexri avrio to apogevma gia na iparxoun stin ekthesi tou ergou tin Triti.
Sas parakaloume kanete ffwd afto to mail kai se alous pou pistevete oti tous endiaferei. Diadoste to oso pio poli boreite etsi oste i apantisi na einai oso ginete pio maziki.
Angelos Frantzis
Ξερει κανεις αν τελικα η καλλιτεχνιδα που υπογραφει με παθος το εργο της εβρεθη???Για να το υπερασπιστει εννοω φυσικα...
Επισης Nefos εκανα αναζητηση και ειδα οτι υπαρχει ενα παλιοτερο topic "εισβολη και αποκαθηλωση"πολυ σχετικο με αυτο που μολις ανοιξες
@ Τren, στο link που παρέθεσα υπάρχει αυτό που ρωτάς για την καλλιτέχνιδα κι είναι το παρακάτω:
_____________________________________________________________
Ταραγμένη και έκπληκτη για το περιστατικό δήλωσε σε τηλεφωνική συνομιλία μας η Εύα Στεφανή από τη Γερμανία όπου βρίσκεται, πληροφορούμενη μάλιστα ότι καταζητείται.
«Θεωρώ απαράδεκτο να αφαιρείται βίαια ένα έργο τέχνης από έκθεση», τόνισε. Και αναφέρθηκε στην πολύχρονη ενασχόλησή της με ζητήματα που διερευνούν με κριτικό τρόπο την αντίστιξη μεταξύ του άκαμπτου δημόσιου λόγου και του ιδιωτικού μας κόσμου.
________________________________________________________________
Όσο για το άλλο παρόμοιο topic, δεν το έβαλα γιατί εκεί είχε ήδη δημιουργηθεί μια συζήτηση και θεώρησα πως μιας και χρειάζεται μέχρι αύριο να μαζευτούν οι υπογραφές, το άνοιγμα ενός νέου topic είναι πιο άμεσο και κυρίως πιο γρήγορο στην ανταπόκρισή του.
Καλα εκανες!
Θά συμφωνήσω εδώ μέ τίς αποψεις τού μέλους mnk.
Μπορεί γιά την συγκεκριμένη καλλιτέχνιδα ο εθνικός ύμνος τής Ελλάδας να μήν σημαίνη τίποτε,οφείλει όμως να σεβαστή το γεγονός οτι γιά πάρα πολλούς άλλους αποτελεί κάτι πολύ σημαντικό.
Πώς θά αντιδρούσε άραγε άν το βίντεο αυτό το είχε γυρίσει κάποιος ξένος σκηνοθέτης;
Φιλε/η mnk νομοι υπαρχουν για πολλα .Αυτο δεν δικαιωνει την ενεργεια.
Προσωπικα δεν εχω δει το επιμαχο βιντεο ,θα το δω προσεχως και θα το κρινω αλλα σκεφτομαι υποθετικα.........
Ας φανταστουμε μια ταινια....
Μια γυναικα εχει βγει απο το μπανιο της και αφηνει το μπουρνουζι της να πεσει στο πατωμα.Ενας αντρας την κοιτα απο μια κλειδαροτρυπα..Κανει πολυ ζεστη για Οκτωβρη μηνα!Οι δρομοι γεματοι κοσμο.Τυμπανοκρουσιες,αρματα και F16 που σκιζουν τον αερα ταραζουν αυτο το κατα τα αλλα πολυ γλυκο μεσημερι..Ειναι 28η Οκτωβριου βλεπεις...
Η γυναικα ανοιγει το ραδιοφωνο της..,παιζει ο εθνικος υμνος λογω της ημερας ξανα και ξανα...Μετα ανοιγει την πορτα της και βλεπει τον ερωτα της...
Το οτι ο εθνικος μας υμνος θα γινει στην ταινια το σαουντρακ μιας ερωτικης σκηνης κανει την ταινια αυτη χυδαια και παρανομη???
Προσβαλει τα εθνικα μας συμβολα και πρεπει καει στην πυρα?
Προσπαθω να καταλαβω το σκεπτικο σου ετσι?Κουβεντα κανουμε
Παράθεση:
Το μέλος mnk στις 04-06-2007 στις 19:48 έγραψε...
Υ.Γ. 2 Αν εγω εγραφα τις λεξεις Π...και Μ... ολοκαθαρα και οι διαχειριστες εσβηναν το pοst, θα ηταν αυτο λογοκρισια η οχι?
|
|
Η ελληνική γλώσσα είναι αρκετά πλούσια και μπορείς κάλλιστα να χρησιμοποιήσεις τις λέξεις "πέος" και "αιδοίο". Δεν υπάρχει λόγος να χρησιμοποιούμε βρισιές όταν το ίδιο πράγμα μπορεί να περιγραφεί κόσμια... Άρα δεν πρόκειται για λογοκρισία αλλά για στοιχειώδεις τρόπους συμπεριφοράς σε ένα δημόσιο χώρο. Η λογοκρισία έχει να κάνει περισσότερο με απαγόρευση έκφρασης συγκεκριμένων ιδεών, κι όχι τόσο στον τρόπο έκφρασης των ιδεών)
Το ερώτημα που τίθεται σχετικά με το συγκεκριμένο έργο τέχνης είναι το κατά πόσο αντιβαίνει στους νόμους. Στην κοινωνία μας η θρησκεία και το έθνος θεωρούνται πράγματι έννοιες ευαίσθητες, έννοιες ταμπού.
Το αν ο νόμος είναι σωστός ή όχι, και το αν πράγματι είναι προσβολή να βρίσκεται κάτι δίπλα σε ένα αιδοίο, είναι θέματα πολύ ενδιαφέροντα αλλά απαιτούν μια ολόκληρη ξεχωριστή συζήτηση...
Αν υπάρχει πουθενά πάντως το έργο (πχ youtube ή αλλού) θα είχε ενδιαφέρον να το δούμε.
Προσωπικά το θέμα του έργου, το βρίσκω αποτρόπαιο.
Όμως!!!!!Είμαι υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης.
Αν θεωρείτο απαραίτητη η ακύρωση της παρουσίασης του συγκεκριμένου έργου (αφού είναι παράνομη η προσβολή εθνικών/κρατικών συμβόλων), ας το κόβανε πριν τα εγκαίνια της έκθεσης και όχι τώρα. Όχι με τέτοιο αντιδημοκρατικό τρόπο.
Να σας υποβάλω και μια ερώτηση. Ποιες θα ήταν οι αντιδράσεις μας αν το ίδιο ακριβώς περιστατικό λάμβανε χώρα στη γειτονική μας Τουρκία;
Ναι το καταλαβα και σ'ευχαριστω που ησουν σαφεστατη.
Η τεχνη ομως δεν εχει λογικη και ορια.Η τεχνη ειναι και σουρεαλισμος.Δεν ειναι μεσα στα "ολα" που αναφερεις.Για την ακριβεια δεν εχει καμμια σχεση μ'αυτα.
Η Τεχνη εχει μονο τασεις και ρευματα...και θελει χωρο κι οξυγονο!Δεν θελει διαβαθμισεις το εργο που δεν γραφει απο κατω και το δικο σου ονομα.Αλλος το υπογραφει,αυτος εκτιθεται και εκθετει,οχι εσυ.Αν ενας ζωγραφος βλεπει τον δικο του Θεο σαν Σατυρο δεν σε αναγκαζει να κανεις το ιδιο.Για τον δικο του Θεο μιλαει,για την δικια του Ακροπολη.Η καλλιτεχνικη εκφραση καθε μορφης ειναι εκφραση του καλλιτεχνη δεν ειναι επιχειρημα για να σε πεισει να αλλαξεις κατι δικο σου.Ειναι καθαρα δικη του οπτικη για τα πραγματα αυτο που βγαζει στο γυαλι,στο χαρτι,στον καμβα ,στο μαρμαρο ,στον τοιχο ,στην φωτογραφια,στις νοτες.
..Και οταν κλεβεις την οπτικη του ειναι σαν να του κλεινεις τα ματια,να του δενεις τα χερια,να του κλεβεις το μολυβι,το πινελο,το καλεμι ,να του φιμωνεις το στομα.
Η τεχνη ειναι τεχνη.
Η Ελληνικη κοινωνια παραμενει ακομα ακρως συντηρητικη και προγονοπληκτη, με αποτελεσμα, οταν "θιγονται" τα συντηρητικα της ενστικτα, φαινομενα λογοκρισιας σαν το σημερινο να ειναι αναμενομενα.
Πιστευω οτι αυτο που εγινε σημερα ειναι ακρως ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ, γιατι μου στερει το δικαιωμα οπως και στον καθενα απο εμας εδω μεσα, να κρινουμε με την δικη μας κριτικη ικανοτητα το συγκεκριμενο εργο, κριτικη ικανοτητα, που διαθετει ο καθενας μας και που δεν εχει κανενας δικαιωμα να μας στερησει.
Το αν ειναι καλο, η ειναι κακο, η το τι θελει να εφρασει η συγκεκριμενη καλλιτεχνιδα, θελω να το κρινω εγω και μονο εγω, χωρις να μου μεταφερουν οι καθε ειδους μαιντανοι των ΜΜΕ, τα συντηριτηκα τους ενστικτα. Αυτο λεγεται δημοκρατια.
Εχω καθε δικαιωμα να δω το συγκεκριμενο εργο και να το κρινω εγω. Οπως και ολοι μας.
Αυτο λεγεται δημοκρατια. Το αλλο ειναι σκοταδισμος.
Οι περισσότεροι φίλοι εδώ παρασυρόμαστε και κρίνουμε το έργο τέχνης αυτό κάθε αυτό. Κατά βάσιν πολύ καλά κάνουμε και το κρίνουμε, αυτός είναι ο ρόλος ενός έργου τέχνης, να κρίνεται και να απορρίπτεται ή να επικροτείται.
Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε όμως δεν είναι αν είναι καλό ή όχι το έργο τέχνης, αλλά Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ, το ότι δηλ. αυτό ακριβώς το δικαίωμά μας να έχουμε άποψη, μας το στέρησε η αντιδημοκρατική αστυνομία μας, ανταποκρινόμενη στο γαύγισμα κάποιων ευερέθιστων εγχώριων Ταλιμπάν.
ΥΓ. Καημένε Παζολίνι, έτσι και ζούσες μαζί μας θα σε είχαμε ανασκολοπήσει, όχι ότι και στον τόπο σου είχες καλύτερο τέλος βέβαια...
Παιδιά, δεν υπήρξε κάποια παρανομία, ή μάλλον η μόνη παρανομία που υπήρξε ήταν αυτή της αστυνομίας, η οποία αντισυνταγματικά κατέστειλε την ελεύθερη έκφραση.
Αναλογιστείτε τι λέτε, εδώ μέσα βρισκόμαστε καλλιτέχνες και φιλότεχνοι, ΜΠΟΡΕΙ ΠΟΤΕ Η ΤΕΧΝΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΗ;
GL
05.06.2007, 04:06
Την ωρα που για 40 δευτερολεπτα αποκαλυπτεται απο μια κλειδαροτρυπα το "αιδοίο μιας γυναίκας και ακούγονται τα πρώτα μουσικά μέτρα του εθνικού ύμνου" νομιζω οτι ηρθε η ωρα να θυμηθω αυτο το υπεροχο ασμα του Τζιμακου μας, του Πανουση!!
Τιτλος: Το "αιδοιο" και το δελφινι.....
Μια αφίσα Τσε Γκεβάρα
λίγα γελαστά τσιγάρα
κλείνω στο δωμάτιο μου
παίρνω τον ομματίων μου
κάνω κότσο το μαλλί μου
και μαθαίνω στο παιδί μου
να μισεί το Φρανκ Σινάτρα
να τη βγάζει τσάτρα-πάτρα
Θέλω να σε κάνω ταίρι
να σε βγάλω στο πανέρι
να σε δώσω όσο-όσο
από σένα να γλιτώσω
Το "αιδοιό" και το δελφίνι
να ησυχάσω δε μ' αφήνει
πότε τρύπα πότε ψάρι
δε μου κάνουνε τη χάρη
Όταν δεν μπορώ, το θέλω
κι όταν το μπορώ, δε θέλω
Πώς να παίξω τον Οθέλλο
με καουμπόικο καπέλο;
Κρέας μπαίνει, κρέας βγαίνει
η ζωή μας ακριβαίνει
Ζήτω η παχυσαρκία
τα πολύ χοντρά αστεία
Τίποτα, τίποτα δεν έχω να σου πω
Τίποτα, τίποτα, είναι όλα στο κενό
Τίποτα, τίποτα, μια τρύπα στο νερό
Οι παραπανω στιχοι ειναι αφιερωμενοι στην καλλιτεχνιδα Εύα Στεφανή απο μενα τον Γλου!
Θα μου πειτε οτι η τεχνη δεν καταλαβαινει απο περιορισμους!! Αααααααα ολα και ολα, μακρια τα χερια σας απο την τεχνη!! Παπαπαπα ειναι υπερανω ολων η τεχνη....
Σωστα δεν τα λεω ρε κουλτουριαρηδες???
Να σας ρωτησω ομως κατιτις εγω ο ΑΣΧΕΤΟΣ???
Γιατι παντα ρε κουφαλιτσες προτιματε τις κλειδαριες και τις κλειδαροτρυπες!! Μια ζωη αυτη η μαμημενη η ελληνικη εντεχνο-κουλτουρα σε πολλες εκφανσεις της ψαχνει διεξοδους μεσα απο κλειδαροτρυπες....Γιατι???
Μαλλον φοβιζει η ανοιχτη πορτα!! Μαλλον η τεχνη σας εχει να κανει με πραματα που ψαχνετε μεσα σε τρυπες......!!
Εκειιιιιιιιιιιιι εσεις οι αλλοι!! Ντουγρου!!! Οπου βρειτε κλειδαροτρυπα να τρεξετε να δανειστητε ενα αντικλειδι και να το παιξετε θιγμενες τεθλιμενες συμπεθερες!! Ναι βρε για εσας ολους μιλαω, τους ευυπολυπτους θιγμενους καλλιτεχνες που σπευσατε να εκφρασετε την συμπαρασταση σας προς την Καλλιτεχνιδα κυρια Ευα μεσω της υπογραφης σας...
Βγες μωρη Ευα φορα παρτιδα και βγαλε το βιντεακι σου στο γιαλι!!! Τι τις θες τις κλειδαροτρυπες και τις εκθεσεις??? Μαλλον ομως τελικα ηξερες καλα τι εκανες!! Εγω δεν σε ηξερα, ουτε ειχα σκοπο να σε μαθω!! Τωρα ομως με αυτον τον πανεξυπνο τροπο με αναγκασες να σε μαθω.....
Αχχχχχχχχ χιλια σορρυ αγαπημενοι μου "καλλιτεχνες"! Ξεχασα να παρω θεση διπλα σας στο ποντιουμ και να τραγουδησω μαζι σας τον νεο Εθνικο υμνο που ετοιμαζετε να αποτυπωσετε και στα νεα βιβλια ιστοριας....
Σε γνωριζω απο την οψη
του "ΑΙΔΟΙΟΥ" την τρομερη,
σε γνωριζω απο την κοψη
που με βια "ΤΡΥΠΑ" την γη.........
Καληνυχτα Λαλακες.....
Εχεις δικιο γλουγλου. Γι΄αυτο κανε τον γκουρου εδω που σε παιρνει, γιατι στην τεχνη αστο καλυτερα αγορι μου.
Κανε τεχνη κι αστηνε και σου ξαναχρειαστει πιαστηνε(την τεχνη).
Προσωπικως δεν θα με πειραζε να δω σε πινακα τους γονεις μου διπλα σε φαλλους και αιδοια.Ουτε αυτους θα τους πειραζε
!Και χαρτι υγειας να βγει με τα χρωματα της γαλανολευκης καθολου δεν θα με χαλαγε.
Το ενοχικο συνδρομο και τα κομπλεξ του καθε καταπιεσμενου θα αφυπνιζεται παντα απο την τεχνη μεχρι να αποδεχτητε το μεγαλειο της αποτυπωσης της προσωπικης φαντασιας και φαντασιωσης.
Οταν δεν θα κοκκινιζετε πλεον και δεν θα σοκαρεστε με λαθος πραγματα τοτε θα γινεται πολιτισμενοι.
Η τεχνη θα προσπαθει γι αυτο οπως κανει τοσους αιωνες.
Πεος?
Αιδιο?
Αφοδευση?
Πορνογραφια?
Διαστροφη?
Σεξ?
Σαδισμος?
Μαζοχισμος
Ομοφυλοφυλια?
Ναι
Ολα μαζι!Σ'αυτην την χωρα!Που λεγεται Ελλαδα!Και εχει και υμνο!Και σημαια!
Καλημερα Ελλαδα!
GL
05.06.2007, 14:24
Παράθεση:
Το μέλος GL στις 05-06-2007 στις 04:06 έγραψε...
Την ωρα που για 40 δευτερολεπτα αποκαλυπτεται απο μια κλειδαροτρυπα το "αιδοίο μιας γυναίκας και ακούγονται τα πρώτα μουσικά μέτρα του εθνικού ύμνου" νομιζω οτι ηρθε η ωρα να θυμηθω αυτο το υπεροχο ασμα του Τζιμακου μας, του Πανουση!!
Τιτλος: Το "αιδοιο" και το δελφινι.....
Μια αφίσα Τσε Γκεβάρα
λίγα γελαστά τσιγάρα
κλείνω στο δωμάτιο μου
παίρνω τον ομματίων μου
κάνω κότσο το μαλλί μου
και μαθαίνω στο παιδί μου
να μισεί το Φρανκ Σινάτρα
να τη βγάζει τσάτρα-πάτρα
Θέλω να σε κάνω ταίρι
να σε βγάλω στο πανέρι
να σε δώσω όσο-όσο
από σένα να γλιτώσω
Το "αιδοιό" και το δελφίνι
να ησυχάσω δε μ' αφήνει
πότε τρύπα πότε ψάρι
δε μου κάνουνε τη χάρη
Όταν δεν μπορώ, το θέλω
κι όταν το μπορώ, δε θέλω
Πώς να παίξω τον Οθέλλο
με καουμπόικο καπέλο;
Κρέας μπαίνει, κρέας βγαίνει
η ζωή μας ακριβαίνει
Ζήτω η παχυσαρκία
τα πολύ χοντρά αστεία
Τίποτα, τίποτα δεν έχω να σου πω
Τίποτα, τίποτα, είναι όλα στο κενό
Τίποτα, τίποτα, μια τρύπα στο νερό
Οι παραπανω στιχοι ειναι αφιερωμενοι στην καλλιτεχνιδα Εύα Στεφανή απο μενα τον Γλου!
Θα μου πειτε οτι η τεχνη δεν καταλαβαινει απο περιορισμους!! Αααααααα ολα και ολα, μακρια τα χερια σας απο την τεχνη!! Παπαπαπα ειναι υπερανω ολων η τεχνη....
Σωστα δεν τα λεω ρε κουλτουριαρηδες???
Να σας ρωτησω ομως κατιτις εγω ο ΑΣΧΕΤΟΣ???
Γιατι παντα ρε κουφαλιτσες προτιματε τις κλειδαριες και τις κλειδαροτρυπες!! Μια ζωη αυτη η μαμημενη η ελληνικη εντεχνο-κουλτουρα σε πολλες εκφανσεις της ψαχνει διεξοδους μεσα απο κλειδαροτρυπες....Γιατι???
Μαλλον φοβιζει η ανοιχτη πορτα!! Μαλλον η τεχνη σας εχει να κανει με πραματα που ψαχνετε μεσα σε τρυπες......!!
Εκειιιιιιιιιιιιι εσεις οι αλλοι!! Ντουγρου!!! Οπου βρειτε κλειδαροτρυπα να τρεξετε να δανειστητε ενα αντικλειδι και να το παιξετε θιγμενες τεθλιμενες συμπεθερες!! Ναι βρε για εσας ολους μιλαω, τους ευυπολυπτους θιγμενους καλλιτεχνες που σπευσατε να εκφρασετε την συμπαρασταση σας προς την Καλλιτεχνιδα κυρια Ευα μεσω της υπογραφης σας...
Βγες μωρη Ευα φορα παρτιδα και βγαλε το βιντεακι σου στο γιαλι!!! Τι τις θες τις κλειδαροτρυπες και τις εκθεσεις??? Μαλλον ομως τελικα ηξερες καλα τι εκανες!! Εγω δεν σε ηξερα, ουτε ειχα σκοπο να σε μαθω!! Τωρα ομως με αυτον τον πανεξυπνο τροπο με αναγκασες να σε μαθω.....
Αχχχχχχχχ χιλια σορρυ αγαπημενοι μου "καλλιτεχνες"! Ξεχασα να παρω θεση διπλα σας στο ποντιουμ και να τραγουδησω μαζι σας τον νεο Εθνικο υμνο που ετοιμαζετε να αποτυπωσετε και στα νεα βιβλια ιστοριας....
Σε γνωριζω απο την οψη
του "ΑΙΔΟΙΟΥ" την τρομερη,
σε γνωριζω απο την κοψη
που με βια "ΤΡΥΠΑ" την γη.........
Καληνυχτα Λαλακες
|
|
Λοιπον εγω καλλιτεχνης ΔΕΝ ειμαι....αρα μπορω να αναγνωριζω και τα λαθη μου.....Και κυριως να ζηταω συγνωμες εκει που πρεπει και κυριως ΟΤΑΝ ΠΡΕΠΕΙ!!
Αρα λοιπον παιρνω πισω την φραση Καληνυχτα Λαλακες που εγραψα παραπανω στο φιναλε..Προς Θεου δεν πηγαινε σε καποιον συγκεκριμενα απο εδω μεσα!!
Τα υπολοιπα τα πιστευω μεχρι κεραιας!!
Απλα και εγω ενιωσα την προκληση μεσα μου να εκφραστω κατα το δοκουν.... Λαθος μου.....
Σορρυ λοιπον απο ολους και ολες!
Και επαναλαμβανω: ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Καλλιτεχνης.....
Παραθέτω το άρθρο του Πάσχου Μανδραβέλη(Καθημερινή, 5/6/2007) ως απάντηση και άποψη....Ο νοών νοείται...
Η εφαρμογή των νόμων
ΜΜΕ > Ελλάδα
Είναι δικαιολογημένη η οργή όλου του καλλιτεχνικού κόσμου για τη λογοκριτική παρέμβαση στην έκθεση Art Athina. Τα έργα τέχνης δεν ορίζονται ούτε από την χωροφυλακή ούτε από κόμματα που αποζητούν μερικά λεπτά δημοσιότητας παραπάνω, στα τηλεοπτικά παράθυρα.
Είναι όμως εν μέρει υποκριτικό να σχίζουν τα ιμάτιά τους όλοι για μια παρέμβαση των οργάνων της πολιτείας - παρέμβαση η οποία μπορεί να είναι αναχρονιστική, μπορεί να παραπέμπει σε άλλες εποχές, μπορεί να είναι σκοταδιστική, αλλά είναι απολύτως νόμιμη! Και είναι να απορεί κανείς γιατί ενίστανται άπαντες στην εφαρμογή του νόμου, ενώ κανείς δεν γκρινιάζει για την ύπαρξή του.
Γιατί δεν ενοχλείται κανείς από την ύπαρξη αυτού του μεταξικού νόμου που λογόκρινε το έργο της κ. Εύας Στεφανή, ενώ γίνεται τόσο θόρυβος τώρα που εφαρμόστηκε ο νόμος; Γιατί δεν γκρίνιαξε κανείς όταν θεσπίστηκε ο τυποκτόνος νόμος των αγωγών, ενώ τώρα όλοι διαμαρτύρονται; Γιατί δεν υπάρχει ένσταση κάποιας Ενωσης Συντακτών για τον νόμο που απαγορεύει τη φωτογράφηση υπόπτων έξω από τα δικαστήρια, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει διαμαρτυρία όταν κάποιοι ύποπτοι για πολιτικούς λόγους διαπομπεύονται με χειροπέδες;
Η Ελλάδα έχει ίσως το πιο λογοκριτικό νομικό πλαίσιο στον δυτικό κόσμο. Ακόμη και το Σύνταγμά της, αυτό που πρέπει να διαφυλάσσει τις ελευθερίες του ατόμου, προβλέπει λογοκρισία σε πλείστες όσες περιπτώσεις. Κανείς δεν ενοχλείται από το άρθρο 14 του Συντάγματος που προβλέπει «κατάσχεση εφημερίδων για «α) προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας, β) προσβολή του προσώπου του Προέδρου της Δημοκρατίας, γ) δημοσίευμα που αποκαλύπτει πληροφορίες για τη σύνθεση, τον εξοπλισμό και τη διάταξη των ενόπλων δυνάμεων ή την οχύρωση της Χώρας ή που έχει σκοπό τη βίαιη ανατροπή του πολιτεύματος ή στρέφεται κατά της εδαφικής ακεραιότητας του Kράτους, δ) άσεμνα δημοσιεύματα που προσβάλλουν ολοφάνερα τη δημόσια αιδώ, στις περιπτώσεις που ορίζει ο νόμος». Είναι σίγουρο ότι όλοι θα ξεσηκωθούν αν υπάρξει κατάσχεση εφημερίδας με βάση αυτή καθʼ αυτή τη συνταγματική επιταγή.
Υποκρισία; Πιθανόν. Πιθανότερη όμως μια άλλη εκδοχή. Στην Ελλάδα οι νόμοι θεωρούνται ρυθμίσεις άνευ σημασίας. Γι' αυτό και ουδείς τους συζητάει πριν περάσουν και όλοι εξεγείρονται σαν εφαρμοστούν.
Σε όλες τις χώρες του κόσμου οι νομοθετικές πρωτοβουλίες ξεσηκώνουν θύελλα συζητήσεων. Οι μαζικοί φορείς καταθέτουν τις απόψεις τους. Γίνονται διαδηλώσεις για ρυθμίσεις που πλήττουν πληθυσμιακές ομάδες. Γίνεται «λόμπινγκ» εκ μέρους των εταιρειών ή και συνδικαλιστικών φορέων. Υπάρχει ενδελεχής εξέταση κάθε άρθρου. Στην Ελλάδα οι νομοθετικές πρωτοβουλίες εκδηλώνονται για να έχουν μερικά λεπτά δημοσιότητας οι υπουργοί, για να εκστομίζουν μερικές ομιλίες οι εθνοπατέρες στη Βουλή (τις οποίες θα δείξουν στα τοπικά τους κανάλια) και να γίνονται μονόστηλα στις εφημερίδες. Μετά τους ξεχνούν άπαντες, μέχρι να εφαρμοστούν. Τότε ξεσηκώνονται άπαντες. Οχι κατά του νόμου, αλλά ενάντια σε εκείνους που τον εφαρμόζουν.
Το θέμα λοιπόν δεν είναι μόνο η λογοκριτική παρέμβαση της Ελληνικής Αστυνομίας στο Art Athina. Το πρόβλημα βρίσκεται στο νομοθετικό πλαίσιο. Πολλοί εφησυχάζουν από το γεγονός ότι στην Ελλάδα η νομοθεσία συνήθως καθεύδει και δεν διαμαρτύρονται για τις νάρκες που φωλιάζουν εντός της. Πιστεύουν ότι «κάποιοι νόμοι δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν» και γι' αυτό δεν πρέπει να ανησυχούμε που ισχύουν. Ερχεται, όμως, η στιγμή που κάποιος κρατικός λειτουργός τους ξυπνάει. Και αυτό είναι διπλά άδικο. Αδικο γιατί εφαρμόζονται επιλεκτικά επί των αδυνάτων και άδικο επειδή δεν εφαρμόζονται για όλους.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΣΑΚΥΡΑΚΗΣ αν. καθ. Συνταγματικού Δικαίου
Το μόνο νομικό ενδιαφέρον που έχουν η εισβολή αστυνομικών σε έκθεση έργων τέχνης, η κατάσχεση ενός έργου και η σύλληψη του υπευθύνου της είναι η τιμωρία των δραστών της πρωτοφανούς αυτής αυθαιρεσίας. Διότι ακόμη και με την πλέον στενή ερμηνεία της ελευθερίας της τέχνης, οι παραπάνω πράξεις είναι παράνομες και μόνο σε ολοκληρωτικά καθεστώτα μπορούν να συμβούν.
Πράγματι, ακόμη και αυτοί που πανικοβάλλονται από την απόλυτη ελευθερία στη τέχνη (την οποία προσωπικά υποστηρίζω), αναγνωρίζουν ότι χαίρει τουλάχιστον ίσης ελευθερίας με τον Τύπο. Κατάσχεση εντύπου για προσβολή συμβόλων του ελληνικού κράτους δεν προβλέπεται από καμία διάταξη, επομένως ουδείς, πόσω μάλλον κάποιος αστυνομικός, επιτρέπεται να διανοηθεί ότι μπορεί να τη διατάξει ή να τη διαπράξει. Αν πάλι υποτεθεί ότι ένα έντυπο ή έργο τέχνης είναι άσεμνο, και πάλι ουδείς πλην του εισαγγελέα δικαιούται να διατάξει την κατάσχεσή του.
Ακόμη, λοιπόν, κι αν υποτεθεί ότι το έργο της κ. Εύας Στεφανή παραβίασε τις διατάξεις περί ασέμνων ή προσέβαλε σύμβολα του ελληνικού κράτους, όπως ισχυρίζεται η Ασφάλεια Αττικής, η κατάσχεσή του ήταν απολύτως παράνομη. Αλίμονο αν ο κάθε αστυνομικός αυτής της χώρας μπορεί να ξυπνά το πρωί και να αποφασίζει (μόνος ή με τις υποδείξεις άλλων) ποιο έργο τέχνης θα κατασχέσει και ποιον καλλιτέχνη θα βάλει φυλακή. Πρόκειται για την πλέον προκλητική και παράνομη πράξη που έχει διαπραχθεί εναντίον της ελευθερίας της τέχνης από την πτώση της δικτατορίας μέχρι σήμερα, και δεν υπάρχει άλλος τρόπος εξιλέωσης από την παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων.
Αν χρειάζεται κάποια κουβέντα επί της ουσίας, θα ήθελα να πω ότι ο νόμος εξαιρεί τα έργα τέχνης από την έννοια των ασέμνων, επομένως θέμα παραβίασης των σχετικών διατάξεων δεν μπορεί να τεθεί. Οσο για την ενδεχόμενη προσβολή των συμβόλων του κράτους, πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε ότι τα σύμβολα δεν είναι ελεύθερα προς εκφραστική χρήση ορισμένων μόνο πολιτών ή για χάρη ορισμένων μόνον απόψεων. Αν, π.χ., ο Παπαθεμελής ή ο Ζουράρις είναι ελεύθεροι να χρησιμοποιούν διάφορα σύμβολα για να προωθήσουν τις δικές τους απόψεις, δεν είναι νοητό κάποιοι άλλοι να μην μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ίδια σύμβολα για να προωθήσουν αντίθετες απόψεις. Αλλά και τα ίδια τα κρατικά σύμβολα που απαγορεύεται να προσβάλουμε πόσα είναι; Εκτός της σημαίας, περιλαμβάνονται σε αυτά και ο εθνικός μας ύμνος, το νόμισμά μας (έστω και πολυεθνικό), το Σύνταγμά μας, οι νόμοι που ψηφίζει η Βουλή κ.λπ. κ.λπ. Τελικά, απομένει κανένα σύμβολο προς κοινή χρήση ή όχι; Οπως και να εξετάσει κανείς αυτή την ιστορία, αποδεικνύεται εξωφρενική.
enet - 05/06/2007