Λίγα λόγια για τον ρόλο της εκκλησίας τα προεπαναστατικά χρόνια επί τουρκοκρατίας. για να μην ξεχνάμε.
Αρχικά ο Ιερός Νόμος του οθωμανικού κράτους προέβλεπε πως η γη ανήκει στο σουλτάνο κι οι αγρότες καλλιεργητές έχουν κλήρους που παραχωρούνται από το κράτος, χωρίς να καταβάλουν κανένα ενοίκιο προς αυτό. Ανάμεσα στον τυπικό ιδιοκτήτη, το κράτος, και τον ουσιαστικό ιδιοκτήτη, τον καλλιεργητή, δεν υπήρχε κανένα ενδιάμεσο στρώμα αριστοκρατών, ευγενών και άλλων φεουδαρχών. Οι φόροι καθορίζονταν από τη κεντρική εξουσία στη βάση ενός απλού διανεμητικού συστήματος, κι ο υπεύθυνος για την είσπραξη τους ήταν ο τιμαριώτης σπαχής που ασκούσε και τη διοικητική εξουσία στη περιοχή. Έτσι οι φόροι δεν είχαν προσωπικό χαρακτήρα σε κανένα επίπεδο και οι κάτοικοι των περιοχών, των νομών, των επαρχιών και των χωριών ήταν συλλογικά υπεύθυνοι. Από ένα καιρό και μετά επικράτησε το σύστημα ενοικίασης των φόρων κατά το οποίο ο τοπικός άρχοντας (προύχοντας) κατέβαλε εκ των προτέρων στη κεντρική διοίκηση το ποσό και εξασφάλιζε το δικαίωμα είσπραξης των φόρων από την αντίστοιχη περιοχή. Η ενοικίαση, κατανομή και είσπραξη των φόρων υπήρξε η βασική και πλέον προσοδοφόρα αρμοδιότητα των προυχόντων, ενώ με το καιρό τους παραχωρήθηκαν και διοικητικές, δικαστικές και αστυνομικές αρμοδιότητες από τους οθωμανούς, στους οποίους δεν ήταν αναγκασμένοι να λογοδοτούν για τον τρόπο άσκησης τους παρά μόνο για τα αποτελέσματά τους. Οι προύχοντες ή κοτζαμπάσηδες είλκυαν την καταγωγή τους από τους χριστιανούς σπαχήδες των πρώτων αιώνων της οθωμανικής αυτοκρατορίας και αποτέλεσαν την αγροτική αριστοκρατία της προεπαναστατικής εποχής στον ελλαδικό χώρο. Η αφαίμαξη, η καταπίεση κι η εκμετάλλευση των λαϊκών μαζών από τους κοτζαμπάσηδες ήταν τέτοια που σε πολλές περιπτώσεις ολόκληρες κοινότητες ξεσηκώθηκαν και πήραν στο κυνήγι τους φοροεισπράκτορες και την ένοπλη συνοδεία τους. Στην αβάσταχτη φορολογία του τουρκικού κράτους με τον κεφαλικό, τη δεκάτη και τους διάφορους άλλους έκτακτους φόρους ερχόταν να προστεθεί κι ο φόρος που κάθε χριστιανός ραγιάς έπρεπε να καταβάλει στην εκκλησία, ο επονομαζόμενος ρόγα ή ζητεία που άγγιζε το 1/3 του ετήσιου εισοδήματος κάθε χριστιανικής οικογένειας. Η αδυναμία των φτωχών χωρικών να πληρώσουν τους φόρους, τα θελήματα και να αποπληρώσουν τους τοκογλύφους –μεγάλη μάστιγα της εποχής εκείνης- οδήγησε σε συγκέντρωση της γαιοκτησίας στα χέρια λίγων με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος του αγροτικού πληθυσμού να είναι σχεδόν σκλαβωμένο στους φεουδάρχες (έλληνες και τούρκους), τα μοναστήρια και τον ανώτερο κλήρο. Η εκκλησία κατείχε από το καιρό του βυζαντίου τεράστιες εκτάσεις, και παρά το πέρασμα μέρους αυτών στο οθωμανικό «δημόσιο», στο τέλος του 18ου αιώνα αυτές κάλυπταν το Ό του ελλαδικού χώρου. Από νωρίς η σουλτανική εξουσία αναγνώρισε πόσο αναγκαία χρήσιμα τής ήταν για τη παγίωση της κυριαρχίας της, τόσο ο χειραγωγικός και κατασταλτικός ρόλος της εκκλησίας, όσο και ο γραφειοκρατικός της μηχανισμός, και η παραχώρηση των περίφημων προνομίων δεν ήταν παρά το αντάλλαγμα για την παροχή των άνωθεν υπηρεσιών της προς το σουλτάνο. Έτσι η εκκλησία έδρασε σε συνεργασία με τον κατακτητή για να εκμεταλλεύεται πολιτικά και οικονομικά τους υποτελείς της. Γενικά δεν ήταν ο τούρκος αγάς αυτός που ερχόταν σε άμεση επαφή με τον αγρότη, όσο ο χριστιανός προύχοντας κι ο δεσπότης, που με το να είναι υποχείρια της τούρκικης εξουσίας, έγδυναν με χίλιους τρόπους το ραγιά δουλευτή.
Ψψψψψψψψψψψψψψψψψψψ............
Ειναι πολλα τα λεφτα Παπα-Αρη λεμεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε!!!!!!!!!!
Φίλε μου asxetos
Η περιουσία που πέρασε σε χέρια Ελληνικά και σε Μοναστήρια πέρασε γιατί
υπέγραψαν σχετικά έγγραφα ορισμένοι από τους Τούρκους προύχοντες οι οποίοι
θέλησαν να επανορθώσουν για την αδικία προς τον Ελληνικό λαό. Ήταν άνθρωποι
με μεγάλη Μετάνοια που επικοινωνήσαν με τους αγγέλους ή πίστεψαν βλέποντας
κάποιο θαύμα από τα πολλά της εποχής της Τουρκοκρατίας. Η Ορθοδοξία μας
αναγνωρίζει πλήθος Αγίων Τούρκων στη καταγωγή που μαρτύρησαν για την πίστη
τους. Η φιλολογία και η παραφιλολογία η οποία δεν διαθέτει ή αποκρύπτει ή
αρνείται ως γνήσια στοιχεία με βρίσκει πλήρως αντίθετο. Μου θυμίζεις το βιβλίο της
Ιστορίας με το οποίο τόσος θόρυβος έγινε.
Αυτά προς αποκατάσταση της αλήθειας.
Τα ξέρουμε αυτά asxete αλλά πες μου που θες να καταλήξεις..
Όχι ότι είναι μόνο αυτά αλλά και πολύ περισσότερα.
Επίσης πολλά κατέχουν και χίλιοι δυό άλλοι που δεν έχουν καμία σχέση με την εκκλησία.
Βλέπε πολιτικούς ,μεγαλοεκδότες και και καθε λογής λαμόγια που" κυβερνούν".
Θες να τα δώσουμε σ'αυτούς?
Σχετικά με την εκλησιαστική περιουσία
Παραθέτω το σχετικό απόσπασμα από το κείμενο της Αλήθειας.
Σχετικά με την εκκλησιαστική περιουσία
Η τεράστια εκκλησιαστική περιουσία είναι ένα αγκάθι στον χώρο της εκκλησίας.
Είναι πολλοί αυτοί που φωνάζουν, καθόλου άδικα, για την συγκέντρωση από αυτήν
όλο και περισσότερων χρημάτων αλλά και εκτάσεων. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό
και έρχεται πραγματικά σε αντίθεση με την διδασκαλία του Κυρίου.
Πριν αναφερθεί οτιδήποτε, πρέπει να έχει υπόψη του κανείς ότι μετά την Δευτέρα
Παρουσία, το σύμπαν όπως αναφέρεται στην Αποκάλυψη θα καταρρεύσει. Ακόμα
πρέπει να ξέρει ότι τα πάντα ο Δημιουργός τα έδωσε στον άνθρωπο και έδωσε
εντολή να μοιράζεται όλα τα επίγεια αγαθά.
Σχετικά με την ακίνητη περιουσία που αφήνουν πολλοί πιστοί, είναι πολλοί οι
Ηγούμενοι Μοναστηριών που επικαλούνται την θέληση αυτών να περιέλθει αυτή,
στην δικαιοδοσία της Μονής τους. Αυτό είναι απολύτως σεβαστό, αλλά κανείς δεν
τους υποχρεώνει να πουλήσουν ή να χαρίσουν, ότι δωρίστηκε από κάποιο πιστό.
Υπάρχουν πολλές εφικτές λύσεις που δυστυχώς δεν εφαρμόζονται πάντα.
Οι προτεινόμενες λύσεις είναι πολλές. Εγώ προσωπικά θα ήθελα να διανεμηθεί αν
είναι δυνατόν σε ακτήμονες γειτονικών οικισμών. Αυτό βέβαια, μόνο αν δεν
καλλιεργείται από Μοναχούς, με μοναδικό σκοπό να εξασφαλιστούν τα αναγκαία
έξοδα της Μονής και την προσφορά σε αγαθοεργίες της περίσσειας αυτών. Άλλη
λύση είναι η ενοικίαση με συμβολικό ενοίκιο σε φτωχούς κατοίκους κατ’ επιλογήν
για να βγάλουν τα αναγκαία προς το ζην. Άλλη λύση, η οποία ακούστηκε
τηλεοπτικά είναι η ίδρυση επιχειρήσεων κοινής ωφελείας, π.χ. ξενοδοχειακών
συγκροτημάτων τα οποία θα προσφέρουν ένα σημαντικό αριθμό κλινών για τους
άστεγους και θα συντηρούν αυτούς επιδιώκοντας την συντομότερη ένταξή τους και
πάλι στο υγιές και παραγωγικό κομμάτι της κοινωνίας εξασφαλίζοντάς τους ακόμα
και την εργασία. Παρόμοιες προτάσεις, είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν πάμπολλες από
τους Μοναχούς, οι οποίοι είναι πολύ ευαίσθητοι στα θέματα κοινωνικής αδικίας,
αλλά δυστυχώς πολλές φορές δεν βρίσκουν ανταπόκριση από την διοικούσα αρχή
η άλλες φορές, δεν θέλει η διοίκηση αντιπαραθέσεις με επιχειρηματίες.
Σε περιπτώσεις όπου η τοπική κοινωνία αντιμετωπίζει προβλήματα, οι δικαστικές
διαμάχες για θέματα ακίνητης περιουσίας, είναι παντελώς απαράδεκτες. Προέχει για
την εκκλησία η επιβίωση των κατοίκων, από την συγκέντρωση όλο και
περισσοτέρων χρημάτων, ακόμα και αν αυτά δοθούν σε αγαθοεργίες. Στις μέρες
μας, όλο και περισσότερα τέτοια φαινόμενα παρουσιάζονται στην δημοσιότητα, με
αποτέλεσμα να πληγώνεται μεγάλη μερίδα ευαίσθητων πιστών, που πιστεύουν ότι ο
ρόλος της εκκλησίας πρέπει να είναι καθαρά κοινωνικός. Αυτό έχει ως τελικό
αποτέλεσμα, τον κλονισμό της πίστης πολλές φορές ανεπανόρθωτα. Προσωπικά
εγώ, είχα έρθει σε αντιπαράθεση με τον Ιερέα του χωριού μου, τον οποίο
διαπίστωσα τότε ότι πλήγωσα. Ο Παπα-Δημήτρης ήταν πολύ ευαίσθητη ψυχή και το
χωριό μου ήταν πολύ τυχερό που είχε αυτόν Ιερέα. Είχαμε την τύχη μάλιστα να
έχουμε πραγματικά άξιους Ιερείς στα χρόνια που υπάρχω.
Σχετικά με την περιουσία που συγκεντρώνεται από τάματα, η κατάσταση δεν είναι
διαφορετική. Στην πραγματικότητα σε κανένα Μοναστήρι δεν είναι απαραίτητα τα
κοσμήματα και τα χρυσαφικά. Θα ήταν ευχής έργο, να λαμβάνονταν η άδεια από
τον δωρίζοντα, για να διατεθούν αυτά σε αγαθοεργίες. Ακόμα και αν δεν υπάρχει η
άδεια, ο Κύριος όχι μόνο δεν θα κατηγορούσε αυτόν που θα έβρισκε το θάρρος να
προβεί σε μια τέτοια ενέργεια, αλλά θα τον επαινούσε και θα τον επιβράβευε.
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που ηγούμενοι έχουν αυτό το θάρρος και διανέμουν
πράγματι πολύ μεγάλο μέρος της περιουσίας.
οι ηγουμένοι θάρρος ...μωρέ μπραβο τους...και της περιουσίας τους ...και η χοντροτατη καδενα στο λαιμο του Χριστοδουλου πρεπει να δοθει για αγαθοεργιες.....συμφωνείς φιλε μου gexrag;
Πάντως στο αγιο ορος σε καποιες μονες οι δωρεες επιασαν τοπο.... Αγορασαν υπολογιστες....σκεφτομαι να παω "ηλεκτρονικα" να αναψω ενα κερακι στη μονη βατοπεδιου...
Φίλε μου asxetos
Εσύ αγόρασες υπολογιστή γιατί τον χρειάζεσαι. Εκείνοι που ζουν στην απομόνωση δεν έχουν τέτοιο δικαίωμα;
Αναρωτιεμαι τι λογο εχει η απομονωση εαν ειναι εχει καποιος pc, κινητο κλπ κλπ..
Εκτος κ εαν θεωρουνται πια βασικα αγαθα...
Αλήθεια, τι είναι η εκκλησία;
Εκκλησία:
1. το σύνολο, η κοινωνία των χριστιανών όλων των εποχών
2. οργανωμένο σύνολο χριστιανών που ακολουθούν το ίδιο δόγμα ή που υπάγονται στην ίδια θρησκευτική ηγεσία
3. το σύνολο των θρησκευτικών λειτουργών που υπάγονται στην ίδια θρησκευτική ηγεσία
4. το οίκημα στο οποίο συγκεντρώνονται οι χριστιανοί, για να τελέσουν τα μυστήρια της θρησκείας τους, να προσευχηθούν και να λατρέψουν το Θεό τους
5. στις αρχαίες ελληνικές πόλεις κράτη, η συνέλευση όλων των πολιτών
Είπα να βοηθήσω λιγάκι
Όσον αφορά το θέμα μας, σίγουρα αποκλείουμε το 5 λόγω αναφοράς σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους.
Σε ποιόν/ούς από όλους αυτούς τους ορισμούς της εκκλησίας αναφέρεται το παρόν topic?
Μαρία ξέχασα να συμπληρώσω ότι οι παραπάνω ορισμοί είναι από το λεξικό του Τριανταφυλλίδη...
Το τακ τακ! μεταξύ μας πάει σύννεφο
Χαχαχα Μαρία, υποκλίνομαι...
Κοίταξε πέρα από την μπουγατσοποίηση (εδώ θα εξεγερθούν οι Αθηναίοι για την ευρύτερη χρήση του όρου μπουγάτσας
) της ελληνικής γλώσσας, υπάρχει ο εννοιολογικός θησαυρός της σύγχρονης γλώσσας, ο οποίος περιλαμβάνει όλες τις δυνατές χρήσεις ενός όρου, που δεν ήταν δυνατό να περιλαμβάνεται στον άρχικό μιας και η χρήση μεταβλήθηκε με το πέρασμα των αιώνων. Πχ. αν ανοίξεις στον όρο έργο, η αρχική του έννοια ήταν η σωματική και πνευματική καταπόνηση με την παραγωγή αποτελέσματος. Επειδή στην επιστήμη προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα, δεχόμενοι ότι καταπόνηση δέχονται και τα μηχανήματα καθώς παράγουν αποτέλεσμα, πήρε και εκείνη την έννοια, της μονάδας μετρήσεως της ισχύος. Στη σύγχρονη γλώσσα έργο είναι αυτό που απαιτεί μόχθο για να το παρακολουθήσεις
, για αυτό και αναφερόμαστε με αυτόν τον όρο στις ταινίες του Αγγελόπουλου
.
Τακ τακ!
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 30-07-2007 22:40 ]
Μην το ψάχνετε!!Είναι πολλά τα λεφτά .....Άρη!!!!
εψαξα ολο το τοπικ, μηπως βρω απαντηση στο ερωτημα, εαν ειναι βασικα αγαθα το κινητο, τα pc κ.τ.λ. και γι'αυτο τα χρειαζονται οι μοναχοι... Αλλα δεν απαντησε κανεις... Κριμα, αλλη μια μερα αμορφωτος.. Παντως και playboy, πρεπει να εχουν, (Ζωντανο και περιοδικο).. κι αυτο ειναι οντως φυσικη αναγκη.. Βεβαια υπαρχει και η "παχια" με την οποια θα μπορουσαν να την καλυψουν.. αλλα που να αντεξουν τα παλικαρια.. τεσπα
Κοίταξε, οι μοναχοί κατέλαβαν με την αμέριστη βοήθεια της επί συγκρότησης πολιτείας ένα σημαντικό τμήμα της Ελληνικής επικράτειας. Το κατέλαβαν με τη δικαιολογία ότι έπρεπε να είναι απομονωμένοι, ξεκομμένοι από τα πάθη της κοινωνίας για να αφιερωθούν στο θεό, χρησιμοποιώντας τα ελάχιστα για την διαβίωσή τους η οποία απαιτεί τη λιτότητα για την επικοινωνία με αυτόν. Προφανώς, το PC προσφέρει τα μέγιστα, τόσο για την αποκοπή τους από την κοινωνία και τα θεάματα, όσο και στη λιτότητα.Ας μην ξεχνούμε ότι το PC αποτελεί σήμερα είδος επιβίωσης. Αν κοιτάξουμε γύρω μας θα διαπιστώσουμε ότι τέτοιο διαθέτει σήμερα ακόμη και ο άστεγος στην Αριστοτέλους. Η επόμενη κίνηση προφανώς είναι η χρήση ελικοπτέρων και τζετ, μετά της κατασκευής αερολιμένων, ώστε η "ανύψωση" σώματος και πνεύματος να γίνεται ευκολότερα με τη χρήση της τεχνολογίας. Προσωπικά θεωρώ λογική την παραχώρηση ανάλογων εκτάσεων σε εκκλησίες όλων των θρησκειών ώστε να μπορούν επίσης απρόσκοπτα να επιτελούν την επικοινωνία τους με τη λατρεία τους. Σε τέτοια περίπτωση σκέφτομαι σοβαρά να ιδρύσω νέα θρησκεία, καθώς το μεσαίο πόδι της Χαλκιδικής μου έχει γυαλίσει στο μάτι τώρα τελευταία...
Όσο για τους αληθινούς μοναχούς, αυτοί βρίσκονται μέσα σε σπηλιές και τρων ρίζες. Ο σεβασμός της κοινωνίας προς τη ζωή που έχουν επιλέξει είναι πηγαίος και δεν χρειάζεται κανένας νόμος περί Αβάτου για να μην ενοχλούνται... Οι άλλοι μοναχοί θυμίζουν κάτι από Μονάχους Μονάχους, που όλο ζούνε μόνοι κι όλο τους βλέπουμε ανάμεσά μας...