έχει γίνει της μόδας εδώ και λίγο καιρό να αναζητάμε αρκετοι
είτε να ακούμε live τρίχορδους μπουζουξήδες ,είτε να ψάχνουμε παλιές
ηχογραφήσεις κλπ στοιχεία με τρίχορδους μπουζουξήδες.
γιατί μας ταιριάζει καλύτερα το τρίχορδο,λοιπόν?
ποιά είναι η βαθύτερη εξήγηση?
......................................................................................................
ανοίγω το θέμα.αν υπάρξει ανταπόκριση ,θα καταθέσω τις απόψεις μου.
......................................................................................................
(μετακινήθηκε στη σωστή κατηγορία...)
Για βαθύτερη εξήγηση δεν είμαι έτοιμος. Αλλά ας καταθέσω μία ρηχή : Προτιμάμε τρίχορδα γιατί τα μονόχορδα θα ήταν πολύ μονότονα, τα δίχορδα μάλλον βαρετά, τα τετράχορδα είναι σύμπτωμα πληθωρισμού και τα πεντάχορδα (ναι! υπήρξαν και τέτοια!) είναι το κραχ της Λαϊκής Οικονομίας. Χαίρετε.
βραχυκυκλώθηκα τώρα.που πότε ποιός έπαιζε πεντάχορδο μπουζούκι?
Κι ας μη μιλήσουμε για Irish Bouzouki...
α,η θεωρια ότι ο βαμβακάρης ήταν ιρλανδικής καταγωγής?
Δεν ξέρω γιατί το τρίχορδο συγκινεί τους άλλους, εμένα πάντως με συνεπαίρνει, διότι μου υπενθυμίζει την αδιάσπαστη αλυσίδα της Ελληνικής μουσικής. Το τρίχορδο μπουζούκι, εξέλιξη της αρχαίας πανδουρίδος, με τις δύο όμοιες χορδές του (ρε), είναι σχεδιασμένο για να παίζει μονοφωνική μουσική, όπως άλλωστε ήταν η αρχαία Ελληνική και η εξέλιξή της η Βυζαντινή. Χαρακτηριστικό του παιξίματός του είναι το ίσο κράτημα. Αν προσέξετε το παίξιμο των μεγάλων δασκάλων του τρίχορδου, θα δείτε ότι χρησιμοποιούν την μπάσα ρε χορδή σαν ίσο κράτημα, ενώ παίζουν τα σόλα με τις δύο άλλες χορδές. Το ίσο κράτημα που προέρχεται από τους αρχαιοελληνικούς παιάνες, το υιοθέτησαν οι μεγάλοι Βυζαντινοί μουσουργοί, κι από εκεί το αντέγραψαν οι δυτικοί προκλασσικοί συνθέτες του Μπαρόκ και το ονόμασαν Μπάσο κοντίνιουο . Γι’ αυτό λοιπόν, τα μακάμια του τρίχορδου μπερδεύονται γλυκά με τους ήχους της Βυζαντινής και τους τρόπους της αρχαίας Ελληνικής μουσικής. Κλείνοντας, υπενθυμίζω ότι η πρώτη ηχογράφηση με τρίχορδο μπουζούκι έγινε στην Αμερική το 1928, από το θρυλικό Χαλκιά, ο οποίος έβγαινε με το ψευδώνυμο Τζακ Γκρέκορι. Το κομμάτι που πρωτοηχογραφήθηκε είναι το πασίγνωστο ορχηστρικό Το μινόρε του τεκέ, τονισμένο σε ήχο τρίτο του σκληρού διατόνου.
πολύ σωστά τα λές yiannisyiannis.να προσθέσω ότι ακριβώς η αδυναμία του οργάνου να παίξει ακκόρντα έρχεται και δένει με την παράδοση και του δημοτικού τραγουδιου,όπου τα ακκόρντα μινόρε-ματζόρε ήταν εντελώς άγνωστα,γιαυτο και οι "συγχορδίες" δεν περιείχαν την 3η,δημιουργώντας ένα ουδέτερο άκουσμα,ούτε μινόρε,ούτε ματζόρε (ματζορομίνορο).
βέβαια,πώς απο αυτό το σημείο τα λαούτα έφτασαν να γινουν στα κέντρα της ομόνοιας κιθάρες γκίμπσον και τα ματζορομίνορα έγιναν απλά ή ματζόρε ή μινόρε,είναι μιά άλλη ιστορία.
................................................................................................................
αν θέλουμε βέβαια να είμαστε πιό ακριβεις ακόμα,θάπρεπε να επισημάνουμε ότι και το 3χορδο μπουζούκι είναι εξευρωπαισμένο και το ίδιο,αφού δεν μπορει να παίξει τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής,όπως ο ταμπουράς,αλλά είναι πολύ λιγότερο εξευρωπαισμένο απο ότι το 4χορδο.
...............................................................................................................
αγαπητέ yiannisyiannis ξέρεις τίποτε για το 5χορδο που ανεφέρθη απο ΤhodorisG?
Συμφωνώ κι επαυξάνω tasosbiblis, σε σχέση με τον ταμπουρά το τρίχορδο θεωρείται εξευρωπαϊσμένο. Εσύ θα τον ξέρεις σίγουρα, αλλά προτείνω ανεπιφύλακτα σε όποιον θέλει να ακούσει γνήσια μακάμ με μυστήρια διαστήματα, τις ηχογραφήσεις του τρανού δασκάλου του ταμπουρά Γιουβάν Τσαούς οι οποίες είναι αξεπέραστες. Θεωρώ το ομώνυμο τραγούδι του με τίτλο Γιουβάν Τσαούς, το καλύτερο ζεμπέκικο που γράφτηκε ποτέ.
Για το πεντάχορδο μπουζούκι κι εγώ πρώτη φορά ακούω, αν και δεν αποκλείεται κάποιος ....μοντέρνος οργανοποιός να κατασκεύασε κάτι τέτοιο. Ας μας δώσει κάποιες περισσότερες πληροφορίες ο φίλος thodorisG που το ανέφερε.
Πείτε και για τα ντουζένια που διευκολύνεται η χρήση τους στο τρίχορδο, μιας και είστε ορεξάτοι...Οσο για το πεντάχορδο...είναι ευρεσιτεχνίες αυτών που παιζουν κιθάρα για να μπορουν να παιξουν πιο εύκολα μπουζουκι(!!!) ή άσχετων μπουζουξίδων που τους βολευει γιατί βγαίνουν ευκολότερα τα περάσματα.
Υ.Γ Τάσο και Γιάννη πολυ καλά τα λέτε , παρεπιπτόντως...
Ευχαριστώ την καλή σας παρέα γιά το θαυμάσια δοσμένο "ιστορικό" !
αγαπητέ ANDREAZ ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια!
αν σου είναι εύκολο,μάθε μας κανένα ντουζένι
για 3χορδο.
διότι έχουμε ελλείψεις.
ο Βαμβακάρης ο Στέλιος λέει ότι ξέρει απο αυτά,του τάμαθε ο πατέρας του,αλλά αυτός δεν έχει
γράψει κανά βιβλιαράκι,να φωτισθούμε κι εμείς..........
sorry παιδά , δεν ειμαι ειδήμων...εξ άλλου πληκτράς είμαι...για συγκεκριμένα κουρδίσματα- ντουζένια σε συγκεκριμένα τραγούδια δεν εχω ιδέα.Μάλλον ο Στελιος θα πρέπει να κανει τη δουλειά.Πάντως τα συγκεκριμενα κουρδίσματα έιναι που κανουν ν ακούγονται διαφορετικά πολλα ρεμπέτικα όταν τα παιζεις με τετράχορδο μπουζούκι αντί τρίχορδου.Χαλάει η μαγιά εκει βλέπεις...
Δεν έκανα πλάκα.... Πίσω στα sixties, η παραδοσιακή μουσική της Ιρλανδίας, περνούσε μια φάση πειραματισμού. Το ελληνικό μπουζούκι έδωσε έμπνευση σε πολλούς ιρλανδούς μουσικούς ενώ κάποιοι οργανοποιοί το προσάρμοσαν, χρησιμοποιώντας διαφορετικά ξύλα και χορδές. (Bailey Bouzouki, Abennett Bouzouki, Donal Lunny Bouzouki).
Εδώ και σαράντα περίπου χρόνια το μπουζούκι λοιπόν, μπήκε για τα καλά στην κέλτικη μουσική παράδοση. Παίζεται με πέννα -φυσικά- τόσο σαν lead, όσο και σαν rhythm-section όργανο.
Έχει 4 ζεύγη χορδών που κουρδίζονται συνήθως Σολ Ρε Λα Ρε. Κράτησαν δηλαδή το τρίχορδο κούρδισμα (Ρε Λα Ρε), έχοντας προσθέσει και μια χορδή...
Κατ' αρχάς, να ευχαριστήσουμε τον yiannisyiannis για την περιεκτική και (νομίζω) ορθότατη εξήγησή του. Παιδιά, για το πεντάχορδο, δεν τόπα στον αέρα, αλλά για λεπτομέρειες πρέπει να κοιτάξω τα κιτάπια. Πρόκειται για απόπειρες (εντέλει αποτυχημένες) που έγιναν τη δεκαετία του '50, αμέσως μετά την διάδοση του 4χορδου. Μούρχεται στο νου το όνομα του Σπιτάμπελου, αλλά μπορεί να κάνω και λάθος. Δώστε μου λίγο χρόνο για επιβεβαιώσεις, να μη μιλάω στο άσχετο. Υπήρχε και όργανο (είδος κιθαρομπούζουκου) ονομαζόμενο "εριβάν". Στο μεταξύ, όποιος έχει να προσφέρει φώτα, προφανώς ευπρόσδεκτα.
δεν ξέρω αν πρέπει να καταθέσω κάτι που ξέρω.
έχω δεί παλιότερα τους παλιούς κανταδόρους "αφους κατσάμπα"να παίζουν με ιδιόρυθμα όργανα.δηλαδή:
12χορδες κιθάρες με ηχείο που να "φέρνει" σε μπουζούκι!!!
αλλά το ηχείο ήταν εντελώς επιπεδο.
μιλάμε δηλαδή για μεταλλαγμένα όργανα.
μια σαχλαμάρα δηλαδή,που δεν εμποδιζε βέβαια καθόλου το κοινό να κάνει κέφι.....
Για κάτι τέτοια κόλπα μιλούσα πιο πάνω φίλε Τάσο.Οποιος βολευεται για να μην αλλαζει όργανα κατά τη διάρκεια της παράστασης ή γιατι του βγαίνουν ευκολότερα τα τραγούδια , μετασχηματίζει το μπουζούκι σε υβριδιο μπουζουκοκιθάρας, μαντολινομπούζουκου κλπ.Δε ξέρω παρ΄όλα αυτά αν αυτό θά πρεπε ναναι κατακριτέο ή να θεωρείται εξέλιξη (άλλη κουβέντα αυτό).Ακόμα και ο Χίωτης με τη χρήση που έκανε κατακρίθηκε από τους αυθεντικούς "τρίχορδους" για μεταλάξεις σε ρυθμούς μελωδίες ξενόφερτες σε δρόμους κλπ.Τελικά ο Χιώτης μπουζούκι έπαιζε?Κι άν ναι μποορεί ένας με τρίχορδο να παιξέι Χιώτη?Ο Χιώτης έπαιζε ρεμπέτικο με το τετράχορδο?Είναι ρεμπέτικο αυτό που βγαίνει με το τετράχορδο?Χαίρε βάθος..
Quote:
|
Το μέλος ANDREAZ στις 19-10-2004 στις 17:47 έγραψε:
Για κάτι τέτοια κόλπα μιλούσα πιο πάνω φίλε Τάσο.Οποιος βολευεται για να μην αλλαζει όργανα κατά τη διάρκεια της παράστασης ή γιατι του βγαίνουν ευκολότερα τα τραγούδια , μετασχηματίζει το μπουζούκι σε υβριδιο μπουζουκοκιθάρας, μαντολινομπούζουκου κλπ.Δε ξέρω παρ΄όλα αυτά αν αυτό θά πρεπε ναναι κατακριτέο ή να θεωρείται εξέλιξη (άλλη κουβέντα αυτό).Ακόμα και ο Χίωτης με τη χρήση που έκανε κατακρίθηκε από τους αυθεντικούς "τρίχορδους" για μεταλάξεις σε ρυθμούς μελωδίες ξενόφερτες σε δρόμους κλπ.Τελικά ο Χιώτης μπουζούκι έπαιζε?Κι άν ναι μποορεί ένας με τρίχορδο να παιξέι Χιώτη?Ο Χιώτης έπαιζε ρεμπέτικο με το τετράχορδο?Είναι ρεμπέτικο αυτό που βγαίνει με το τετράχορδο?Χαίρε βάθος..
|
|
"μπουζούκ" στα τούρκικα σημαίνει χαλασμένο.
έτσι αφου οι νεοέλληνες "χάλασαν" το σάζι για να φτιάξουν το 3χορδο μπουζούκι,κατόπιν για να δικαιολογούν το όνομα ("μπουζούκ"=χαλασμένο)
ξαναχάλασαν το 3χορδο μπουζούκι , για να φτιάξουν το 4χορδο.
ολα πάντως είναι "μπουζούκια" δηλαδή βγήκαν απο κάτι που "χάλασαν".
δηλαδή είμεθα φοβεροί,ως ράτσα,πλέον.
έχει δοθεί απο δάσκαλο της μουσικής το παρακάτω homework:
ο Κορακάκης θα έγραφε τις μουσικές του αν έπαιζε 4χορδο μπουζούκι?
(απάντηση σε 30 λέξεις το πολύ)
καθώς κανείς δεν απαντά για τον κορακάκη,επαναφερουμε το ερώτημα,
αλλά για τα τραγούδια του Βαμβακάρη αυτήν την φορά...