«Το νησί» βύθισε και τις δικαιολογίες
Μ'ένα «αστρονομικό» ποσοστό τηλεθέασης, και όχι μόνο για σίριαλ, έκανε πρεμιέρα η πολυσυζητημένη μεταφορά του μυθιστορήματος της Βικτόρια Χίσλοπ «Το νησί» στο ΜΕΓΚΑ με την υπογραφή στο σενάριο της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και στη σκηνοθεσία του Θοδωρή Παπαδουλάκη.
Η σειρά καθήλωσε κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen Audience Measurement, 3.555.000 τηλεθεατές κάνοντας ένα ξεχωριστό ρεκόρ στην ιστορία των ελληνικών σίριαλ. Και έριξε ισάριθμα «χαστούκια» σε όλα εκείνα τα στελέχη καναλιών που μόνιμη επωδός τους, τα τελευταία χρόνια, όταν τους ρωτούν γιατί επιμένουν να προσφέρουν τόσα «σκουπίδια» στο κοινό, είναι ότι αυτά θέλουν οι τηλεθεατές. Ε, κατά πώς φαίνεται δεν είναι έτσι.
Και είναι μια ξεκάθαρη απάντηση όταν μια σειρά, με δύσκολο, βαρύ θέμα, σε μια ιδιαίτερα μίζερη περίοδο αποσπά τηλεμερίδιο που φτάνει το 61,7%, κάτι που σημαίνει ότι το έβλεπαν κατά μέσον όρο έξι στους 10 που είχαν ανοιχτούς τους δέκτες τους εκείνη την ώρα. Καταποντίζοντας μάλιστα την ίδια ώρα ό,τι υπήρχε απέναντί της. Ακόμα και «πολυδιαφημισμένα» ριαλιτοπαίχνιδα -που όλο και περισσότερο μας πασάρουν τα κανάλια- όπως το «Next top model» (ΑΝΤ1, μετά βίας 12,3%) και το «Εφιάλτης στην κουζίνα» (Alpha, μετά δυσκολίας 6,3%). Οχι ότι δεν υπάρχουν και... χειρότερα, όπως το αχαρακτήριστο «Big brother» του Alpha (ο οποίος έχει σε αυτά την πρωτοκαθεδρία) αλλά και το «U Man», η απίστευτη παραφωνία που ετοιμάζει το ΜΕΓΚΑ διαφημίζοντάς το μάλιστα με... ειλικρίνεια: «Παίξτε με τις ζωές των άλλων».
Τα 26 επεισόδια μέσα στα οποία θα ολοκληρωθεί «Το νησί» μπορεί να κόστισαν στο ΜΕΓΚΑ σχεδόν 4.000.000 ευρώ, χρήματα που δύσκολα θα αποδώσει η ελληνική αγορά, αλλά το κανάλι με τέτοιες παραγωγές δεν πρόκειται να βγει χαμένο. Το αντίθετο. Ισχυροποιεί το προφίλ του και παράλληλα έχει τη δυνατότητα να πουλήσει τη συγκεκριμένη παραγωγή σε πολλές χώρες, οι οποίες μεταδίδουν προγράμματα μεταγλωττισμένα. Και πρόκειται για μεγάλες αγορές που αν τα στελέχη του καναλιού χειριστούν το θέμα σωστά, θα καταφέρουν όχι μόνο να κλείσουν την «τρύπα» που θα μείνει, αλλά να φέρουν και έσοδα στο ΜΕΓΚΑ και μάλιστα σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει σχετική κινητικότητα και γίνονται οι πρώτες επαφές.
Και οι χώρες αυτές θα επιλέξουν τη συγκεκριμένη παραγωγή όχι μόνο για το θέμα της σειράς και το ότι προέρχεται από το μπεστ σέλερ της Βικτόρια Χίσλοπ. Θα βοηθήσουν βέβαια σημαντικά αυτά τα δύο στοιχεία αλλά αυτό που θα μετρήσει περισσότερο είναι η εξαιρετική παραγωγή. Μια δουλειά που έχει γίνει με κινηματογραφικό τρόπο από τον Θοδωρή Παπαδουλάκη, εξαιρετική φωτογραφία από τον Βαγγέλη Κατριτζιδάκη, προσεγμένο σενάριο και διαλόγους από τη Μιρέλλα Παπαοικονόμου, πολύ καλές ερμηνείες από τους ηθοποιούς (Στέλιος Μάινας, Κατερίνα Λέχου κ.ά.), προσεγμένη σκηνογραφία...
Και επειδή ορισμένοι θα σπεύσουν να αντιτείνουν ότι δεν γίνεται να είναι όλες οι παραγωγές αυτού του τύπου, να ξεκαθαρίσουμε ότι κανείς δεν εννοεί και δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο. Αλλά από το να υπάρχουν αξιόλογα προγράμματα, σε ενημερωτικό και ψυχαγωγικό τομέα, φρέσκες, έξυπνες, πρωτότυπες ιδέες (γιατί όχι και πειραματισμοί) κι αυτά να είναι τουλάχιστον βασικός κορμός, κάτι που δεν είναι ανέφικτο, μέχρι το (ειδικά φέτος) «τηλε-σκουπιδαριό» που κάποιοι επέλεξαν να πετάξουν μέσα στα σπίτια των τηλεθεατών, υπάρχει τεράστια απόσταση. Ας το ξανασκεφτούν...
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=13/10/2010&id=213025