2. ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ZEITGEIST (www.thezeitgeistmovement.com)
Το Κίνημα Zeitgeist (Πνεύμα των Καιρών) αποτελεί τον «ενεργό βραχίονα» του Προγράμματος Αφροδίτη.
Είναι γνωστές οι δυο επιτυχημένες ταινίες «Zeitgeist» και «Zeitgeist Addendum» (μπορεί να τις κατεβάσει κανείς δωρεάν από τον ιστοχώρο του κινήματος), οι οποίες επηρέασαν πολύ κόσμο και δημιούργησαν ένα αρκετά ισχυρό κίνημα κάνοντας πολλούς ανθρώπους να αλλάξουν όχι μόνον τις αντιλήψεις τους, αλλά και τον τρόπο ζωής τους!
Η όλη ενημερωτική και αφυπνιστική προσπάθεια του κινήματος δείχνει τελικά προς το «Πρόγραμμα Αφροδίτη», το οποίο αναλαμβάνει να υλοποιήσει την ιδεολογία του σε ένναν αχρήματο κόσμο, βασισμένο σε μια οικονομία φυσικών πόρων και δωρεάν ενέργειας. Αξιζει να σημειωθεί ότι το κίνημα αρνείται οποιεσδήποτε πολιτικές επιρροές και κρατά αποστάσεις απ’ όλους τους πολιτικούς χώρους.
Η Κοινότητα της Ελεύθερης Οικονομίας του Μαρκ Μπόιλ
Ο 29χρονος Ιρλανδός οικονομολόγος Μάρκ Μπόιλ, αποφάσισε το 2007 να εγκαταλείψει τον εγχρήματο τρόπο ζωής του και να ζήσει στο εξής χωρίς καθόλου χρήματα. Η συνειδητοποίησή του συνέβη την ημέρα ακριβώς της αποκάλυψης της φούσκας των τοξικών ομολόγων, ενώ συζητούσε μ’ ένα φίλο του για την οικολογική καταστροφή, τις άθλιες συνθήκες εργασίας και τους πολέμους για τον έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών. Είχε επηρεαστεί παλαιότερα και από το απόθεγμα του Γκάντι ότι πρέπει να γίνουμε εμείς οι ίδιοι η αλλαγή που θέλουμε να συμβεί στην κοινωνία. Την εμπειρία της επιτυχούς, αχρήματης ζωής του την αποθανάτισε στο βιβλίο του «The Moneyless Man» (Ο Αχρήματος Άνθρωπος), τα δικαιώματα του οποίου δώρισε για διάφορους φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Ο Μαρκ πιστεύει πως βασική αιτία των προβλημάτων σήμερα στον κόσμο είναι το ότι δεν βλέπουμε άμεσα τις επιπτώσεις των πράξεών μας:
Πιστεύω ότι τα χρήματα είναι το μαγικό πέπλο που καλύπτει τις καταστρεπτικές συνέπειες των πράξεών μας. Αν καλλιεργούσαμε μόνοι μας την τροφή μας, δεν θα πετούσαμε στα σκουπίδια το ένα τρίτο, όπως κάνουμε σήμερα. Αν κατασκευάζαμε τα έπιπλά μας μόνοι μας, δεν θα τα πετούσαμε μόλις αλλάζαμε τη διακόσμηση. Και αν έπρεπε να καθαρίσουμε μόνοι μας το νερό που πίνουμε, δεν θα το ξοδεύαμε αλόγιστα.
Έχει ιδρύσει την «Κοινότητα της Ελεύθερης Οικονομίας» http://www.justfortheloveofit.org/index.php με σκοπό να «βοηθήσει την επανσύνδεση των ανθρώπων στις τοπικές κοινωνίες τους μέσω της απλής πράξης του μοιράσματος». Στην κοινότητα τα πάντα μοιράζονται και δεν ανταλλάσσεται κανένα χρήμα μεταξύ των μελών. Δε δέχονται επίσης διαφημίσεις, ούτε και δωρεές ή έσοδα από τον ιστοχώρο και μπορεί να γίνει ελεύθερα όποιος θέλει μέλος της, «απλά επειδή του αρέσει»! Τα μέλη προσφέρουν δωρεάν σε άλλους τις ικανότητές τους, το χώρο και τα εργαλεία τους. Εάν κάποιος χρειάζεται κάτι, απλά το ζητάει.. Η ιστοσελίδα έχει 17.882 μέλη σε 131 χώρες σε όλο τον κόσμο που μοιράζονται 315.575 ικανότητες, 62.033 εργαλεία και 287 χώρους.
Όσο για το αν η αχρήματη κοινωνία είναι μια εφικτή δυνατότητα, ο Μαρκ παρατηρεί:
Καλύτερα να το πιστέψτε. Τα πουλιά δεν έχουν χρήματα, τα δέντρα δεν έχουν χρήματα και όσο γνωρίζω τα σκουλίκια ποτέ δεν έχουν ακούσει για μια τέτοια γελοία ιδέα.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αξίζει να σημειώσουμε ότι και μια γυναίκα ζει εδώ και πολλά χρόνια χωρίς χρήματα, προσφέροντας απλά τις υπηρεσίες της. Είναι η πρώην Γερμανίδα καθηγήτρια Χαϊντεμαρίε Σβέρμερ, η οποία είναι συνάμα πεπεισμένη ότι αυτό είναι το μέλλον της κοινωνίας μας. Το μόττο της είναι «Gib und Nimm» ή «Δώσε και Πάρε»
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Εάν συμφωνείτε ότι η κατάργηση των χρημάτων θα ήταν μια καλή λύση στα περισσότερα προβλήματά μας και ότι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα πολύ καλύτερο σύστημα όπου ΟΛΑ - τρόφιμα και ποτά, ρούχα και κατοικία, νερό, θέρμανση, εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη και ψυχαγωγία - θα είναι ΔΩΡΕΑΝ για ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ - γιατί να μη λάβετε κι εσείς μέρος στην παγκόσμια απεργία την ημέρα έναρξης των ολυμπιακών αγώνων το 2012;
Η απεργία θα αρχίσει τη στιγμή του ανάμματος της συμβολικής ολυμπιακής φλόγας - σήμα για όλους όσους που υποστηρίζουν την κατάργηση των χρημάτων να σταματήσουν την εργασία τους και να απαιτήσουν έναν νέο, δίκαιο κόσμο αληθινής ελευθερίας και της δικαιοσύνης.
1. ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗ
Το Πρόγραμμα Αφροδίτη είναι το έργο ζωής του ευφυούς αυτοδίδακτου αρχιτέκτονα και κοινωνικού μηχανικού Ζακ Φρέσκο, που ζει στην πόλη «Αφροδίτη» της Φλώριδα των ΗΠΑ. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προς μια βιώσιμη, αχρήματη κοινωνία, βασισμένη στην «οικονομία των φυσικών πόρων», όπου όπου οι άνθρωποι, η τεχνολογία και φύση θα συνυπάρχουν επί μακρόν σε μια κατάσταση δυναμικής ισορροπίας. Στην «Οικονομία Φυσικών Πόρων» τα χρήματα είναι άσχετα και άχρηστα. Το μόνο που χρειάζεται είναι οι φυσικοί πόροι και η παραγωγή και η διανομή των προϊόντων.
ΘΕΛΟΥΜΕ έναν ΚΟΣΜΟ ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΜΑΤΑ
http://www.zeitgeistmovie.com/add_greek.htm
http:// www.FutureByDesignTheMovie.com
Και στην Ελλάδα - http://www.freeandreal.org/
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : ixthis στις 19-08-2011 05:53 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 03-09-2011 15:29 ]
Δανείζομαι κι εγώ ένα άλλο τμήμα από το ίδιο άρθρο και απαντώ αντιστρέφοντας την ερώτηση : "Μοιάζει αλλά είναι δυνατόν??"
.... Το μόνο που χρειάζεται είναι να αλλάξουμε νοοτροπία, να γίνουμε από κτήνη άνθρωποι, από παραπλανημένοι και κοιμισμένοι ανόητοι εγρηγορότες και ευφυείς, από αντιμαχόμενοι συνεργατικοί, από «εγώ» «εμείς», από ξένοι αδελφοί, από «αφέντες» οικογένεια, από δόλιοι αθώοι, από άπληστοι αυτάρκεις, από ματαιόδοξοι δημιουργικοί, από σπουδαίοι χρήσιμοι, από εκμεταλλευτές ευεγέρτες και από εγωιστές αλτρουϊστές!
εγώ για να μη γίνω κακός θα πω πως το Κίνημα των Χίπις έχει εδω και πολύ καιρό εξαφανιστεί.
και θα δώσω και μια απάντηση που σου εχω ξαναδώσει:
Έστω ,οτι τον Γιατρό που σου κάνει μια ΣΟΒΑΡΗ εγχείρηση δεν τον πληρώνεις γιατί η Υγεία δεν είναι για να εμπορεύεται, έστω οτι και το νοσοκομείο δεν το πληρώνεις, έστω οτι και τα εργαλεία δεν τα πληρώνεις και τα φάρμακα και όλα.
τους εργάτες που θα χτίσουν το νοσοκομείο, που θα εξορύξουν τις πρώτες ύλες για να φτιαχτούν τα εργαλεία ( πόσο μάλλον το Νυστέρι που θα χρησιμοποιήσει ο χειρούργος )
τις φαρμακοβιομηχανίες για να μπορούν να κάνουν χίλια-δυο σκευάσματα, πρώτα από όλα αναισθητικό για να μη σε ράβει και να σε ακούνε απο εδω μέχρι τη Χονολουλού, να κατασκευαστούν να αντιβιοτικά σου, που χωρίς αυτά και ενώ η εγχείρηση θα πετύχαινε θα έφευγες απο σηψαιμία...
τι θα τους πληρώσεις? μπανάνες και δυο κιλά αμύγδαλα?
Και εγώ σου λέω πως ναι, τους πληρώνεις μπανάνες και δυο κιλά αμύγδαλα.
Αν για να ταΐσουν τα παιδιά τους , τους ζητήσουν τρια κιλά ντομάτες τι θα κάνουν?
Ναι, και ισως γίνομαι λιγο επιθετικός, αλλά εν ετει 2011 προς 12 και ενώ οι ανθρώπινες ανάγκες έχουν αυξηθεί ( και δεν θα συζητήσουμε δω αν όντως αυτές οι ανάγκες είναι πραγματικές ) δεν είναι δυνατο να σκεπτόμαστε τέτοια «φαινόμενα», η δικη μου γνώμη για αυτά τα Zeigheist κινήματα είναι ότι είναι Καθαρά υποκινούμενα.
ώστε εσενα να σε πιασει η καλη σου η καρδια, μαζί και άλλων εκατομμυρίων και να δεχτείς να πουλήσεις την εργασία σου για πασατέμπο.
Θες να σου κανω Λινκ τις βιλες και τα αμάξια των συντελεστών της ταινίας και του κινήματος αυτού?
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mary_omikron στις 19-08-2011 20:20 ]
Γιώργο δε με αφορούν τα αμάξια και οι βίλες τους καθόλου αν έχουν καλά κάνουν και έχουν . Ούτε εγώ που πιστεύω σε μια αχρήματη κοινωνία θα πουλήσω αύριο το σπίτι μου. Είναι μακριά ακόμη αυτή η εφαρμογή την προσεγγίζουμε και προσπαθούμε να την καταλάβουμε κάθε μέρα γιατί η νοοτροπία και τα καθεστώτα που έχουμε μεγαλώσει είναι πολύ διαφορετικά και έχουν αλλοιώσει την ψυχή και την οπτική μας.
Αλλά τα ερωτήματα που βάζεις αν είχες δει κάποια πράγματα όπως την αναφορά του τζάκ φρέσκο για την κοινωνία βένους θα είχες λύσει τις απορίες σου. Αλλιώς το σχέδιο ΄΄αφροδίτη΄΄
Εγώ δε λέω ότι είναι αυριανή κατάσταση να συμβεί και δεν είναι γιατί δεν υπάρχει καμία κομματική γραμμή υπάρχει αλλαγή συνείδησης και νοοτροπίας που πρέπει από μόνος σου να δεις την ανάγκη αυτής της αλλαγής. Αυτό από μόνο του είναι πολύ δύσκολο. Αλλά ακόμη και ο προβληματισμός σε ένα δρόμο τέτοιο σε κάνει πιο άνθρωπο και σου ανοίγει οπτικές που μέχρι χθες δεν είχες και στον τρόπο ζωής σου πρακτικά και στις σχέσεις σου με τους ανθρώπους.
Αν πλησιάσεις αυτή τη λογική δεν θα έχεις ερωτήματα όπως τα πιο πάνω γιατί είναι εύκολες οι απαντήσεις. Προσφέρουμε όσο χρειάζεται (και αυτό είναι πολύ λιγότερο από αυτό που ξέρουμε)για να παράγουμε τις πρώτες ύλες (αν δεν μπορεί η τεχνολογία να δουλέψει για μάς ) και η προσφορά μας αμείβετε με τα αγαθά που ανήκουν στο σύνολο . Απλώς θα ψωνίζεις από το μανάβικο χωρίς να πληρώνεις και από το σουπερ μάρκετ το ίδιο και από τα μαγαζιά τα διάφορα το ίδιο. Και εγώ θα προσφέρω τα έργα μου δωρεάν αν αρέσουν σε κάποιον και ο γιατρός τις υπηρεσίες του και ο κατασκευαστής χειρουργικών εργαλείων θα παίρνει τις πρώτες ύλες του χωρίς να τις πληρώνει όποτε γιατί να πληρώνεται αφού θα του παρέχει η κοινωνία ότι χρειάζεται . Μοιάζει με όνειρο αλλά δεν είναι όσο το ψάχνεις αναρωτιέσαι τι σημασία έχει το ακίνητο σου η το αμάξι που αγοράζεις μπροστά στην κατάργηση της δουλείας που βιώσανε οι παππούδες μας οι προπαπούδες μας και εμείς τώρα. Και θα διάλεγες αυτό που αγαπάς να κάνεις και όχι για ΄΄ να κονομήσεις ΄΄ αυτό από μόνο του, λύνει και λέει πολλά . Πχ ευτυχισμένοι άνθρωποι άρα και σύνολο.
Σίγουρα προβλήματα θα υπάρξουν και εκεί αλλά η λύση τους θα είναι σε ένα ανάλογο δρόμο. Γι αυτό βλέπουμε ανθρώπους να εγκαταλείπουν τα λεφτά τους τις ανέσεις τους τα πτυχία τους και να προσπαθούν μέσα σ αυτό το άγριο σύστημα να δημιουργήσουν παρόμοιας μορφής μικρές κοινότητες και να δώσουν την ελπίδα για ένα άλλο αύριο.
Αυτά δε που αναφέρει ο φρέσκο είναι στηριγμένα σε μία εντελώς πρακτική και επιστημονική μέθοδο ως τεχνοκράτης που είναι….. αλλά με ΄΄οραμα΄΄.
aviectus Αυτά που λές μου θυμίζουν κάτι άτομα που ασχολούνταν με τις παρατάξεις στις σχολές. Κάτι τετοια λεγανε στις συνελευσεις.
π.χ. Να ένα τυπικό παράδειγμα "λογικής πλάνης" (γνωστό και ώς "Ad hominem"):
Παράθεση:
|
Ο Γιώργος καταδίκαζει την βια.
Ο Γιώργος έχει καταδικαστεί για ξυλοδαρμό.
Άρα, αυτά που λέει ο Γιώργος δεν γίνεται να ισχύουν.
Και στο κάτω κάτω, εσύ που το ξέρεις ότι στη κοινωνία του Zeitgeist θα πληρώνονται σε πασατέμπο και τραχανά, έχεις πάει? Μια φανταστική ιδέα είναι, γιατί πρέπει δηλ σώνει και καλά να είναι σαν τη Κούβα?
Οι κοινωνίες τών πρωτογόνων ανθρώπων ήταν όντως αχρήματες,επειδή το κάθε μέλος αυτών τών κοινωνιών κατασκεύαζε και προμηθευόταν μόνο του όλα τα απαραίτητα γιά την επιβίωσή του (π.χ. κυνηγούσε τα ζώα που θα έτρωγε μόνο ο ίδιος ή και η οικογένειά του,καλλιεργούσε το χωράφι που θα έτρεφε μόνο τον ίδιο και την οικογένειά του).Οταν όμως άρχισε να δημιουργήται ένας καταμερισμός εργασιών στίς κοινωνίες αυτές,τότε προέκυψε η ανάγκη να υπάρχη ένα κοινής αποδοχής "μέτρο ανταλλαγής".Αυτός που αναλάμβανε να φέρνη κυνήγι γιά όλη την κοινότητα έπρεπε να καθορίση τί θα έπαιρνε ώς αντάλλαγμα από το κάθε άλλο μέλος τής κοινότητας και πολλές φορές αυτό ήταν δύσκολο γιατί τί θα έπαιρνε π.χ. από τον μάγο τής κοινότητας;Η από τον πολεμιστή που αναλάμβανε να υπερασπιστή την κοινότητα από τίς εχθρικές φυλές;
Επίσης μήν ξεχνάμε ότι οι υλικές ανάγκες τών σημερινών ανθρώπων ικανοποιούνται από αντικείμενα που γιά την κατασκευή τους εργάζονται πολλοί άνθρωποι διαφόρων ειδικοτήτων.Δέν είναι μόνο τα απλά αντικείμενα καθημερινής χρήσης,αλλά και τα τεχνολογικά επιτεύγματα-γιά παράδειγμα,άν δέν υπάρχη κάποιο είδος "ανταλλακτικής μονάδας",πώς θα πληρωθούν αυτοί που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα πλοία,τα αεροπλάνα και τα τραίνα με τα οποία μπορούμε και ταξιδεύουμε από το ένα μέρος τής Γής στο άλλο χωρίς να αφιερώνουμε γι'αυτό μιά δεκαετία από την ζωή μας;Η αυτοί που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τίς μηχανές με τίς οποίες κάνουμε ένα σωρό άλλες δουλειές;
Η μήπως θα πρέπη να ξαναγυρίσουμε στίς μικρές,αποκομμένες τοπικές κοινότητες που η ύπαρξή τους θα στηρίζεται μόνο στην καλλιέργεια τής τοπικής γής (και μάλιστα με τα χέρια,γιατί γιά να κατασκευάσης ένα τρακτέρ χρειάζεσαι εργοστάσιο και ποιός θα το χτίση αυτό και επίσης χρειάζεσαι εξαρτήματα τα οποία κάποιος πρέπει να κατασκευάση σε άλλα εργοστάσια που κί'αυτά πρέπει να κατασκευαστούν κλπ κλπ);
Είδα και αυτά τα ντοκυμανταίρ τού κυρίου Φρέσκο και αναρωτήθηκα πώς θα γίνουν άραγε όλα αυτά τα ωραία και μεγαλειώδη τεχνολογικά επιτεύγματα που απαιτούν δεκάδες ανθρώπων διαφόρων ειδικοτήτων να τα σχεδιάσουν και να τα αναπτύξουν και να τα φτιάξουν,χωρίς να υπάρχη μιά κοινή μονάδα μέτρησης τής αμοιβής τους;
Θυμάμαι σ'ένα παλιό αναγνωστικό τού δημοτικού που διάβαζα ότι ένα κοριτσάκι πήγε στον μπακάλη να αγοράση ένα τετράδιο και τον πλήρωσε με δύο αυγά.Γινόντουσαν κάτι τέτοια σε ορεινά χωριά τής Ελλάδας την δεκαετία τού '60,αλλά προφανώς ο μπακάλης δέν πλήρωνε με αυγά αυτόν που τού προμήθευε τα τετράδια....
Χρήμα υπήρχε και στην αρχαιότητα,όμως παράλληλα μ'αυτούς που ζούσαν γιά να το μαζεύουν υπήρχαν κι'αυτοί που το μάζευαν γιά να ζήσουν-και συνεπώς μάζευαν μόνο όσο τούς ήταν απαραίτητο και ήξεραν πού και πότε να σταματήσουν.
Το ζήτημα δέν είναι να καταργήσουμε το χρήμα,αλλά να ξέρουμε να το χρησιμοποιούμε εμείς,όχι να μάς "χρησιμοποιή" αυτό.....
Χρειαζόμαστε λίγα .Μας παρέχουν πολλά μέσα στις ΄΄βιτρίνες ΄΄ δεν μπορούμε να τα έχουμε ποτέ , μας κλέβουν και τα λίγα που χρειαζόμαστε δηλ δεν έχουμε τίποτα σα να τρέχουμε σε ένα στάδιο που δέν υπάρχει ποτέ τερματισμός και οι επίσημοι κάθονται στις κερκίδες και απολαμβάνουν το τρεξιμό μας γελώντας.....
Κάθε φορά που γίνεται μια κουβέντα ,για την ελευθερία ,την παιδεία ,την ισότητα ,την δημοκρατία ,τον αυτοσεβασμό ,τον αλληλοσεβασμό ,τον πολιτισμό ,τα ΟΝΕΙΡΑ μας ....
Έρχονται νου πρακτικιστικα ερωτήματα και προβληματισμοί που αποδυναμώσουν την ελπίδα και το όραμα γιατί δεν αντέχεται η σκέψη πως ....
Καμία κοινωνία στην ανθρώπινη ιστορία , δεν πήγε μπροστά χωρίς , υπερβάσεις κι ανατροπές.
Χωρίς το ΑΔΥΝΑΤΟΝ που έγινε ΔΥΝΑΤΟΝ.
Στην κοινωνία VENUS δεν θα υπάρχει καμία ανταλλαγή προϊόντων και εργασίας !!!!
Υπάρχει ίση κατανομή πλούτου και φυσικών πόρων σε όλους και εργασία εθελοντική με μοναδική αμοιβή την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο !!!!
ΟΥΤΟΠΙΑ?????
Ε...και ?????
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΙΑ !!
Ας τοποθετηθω και εγω...Καταρχάς συγχαρητήρια για το άνοιγμα αυτής της συζήτησης. Όλες τις απόψεις πραγματικά τις βρίσκω ενδιαφέρουσες, ασχέτως εάν διαφωνώ με κάποιες σε ορισμένα τους σημεία.
Είμαι θιασώτης της αταξικής κοινωνίας. Ήτοι όλοι να είμαστε οικονομικά ίσοι και ελεύθεροι, χωρίς να υπάρχουν εξουσιαστές και εξουσιαζόμενοι. Ένας από τους τρόπος πραγματώσεως αυτής της ιδέας, είναι και η κατάργηση του χρήματος, όπου κύρια προ’υ’πόθεση είναι η ύπαρξη της εθελοντικής εργασίας καθώς και η αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων. Βρίσκω πολύ ελκυστική αυτή την ιδέα, το να ζούμε δηλαδή σε μια κοινωνία όπου όλα τα αγαθά, είτε υλικά, είτε ά’υ’λα θα προσφέρονται σε όλους απλόχερα, αφού όλοι θα συνεισφέρουν με τη τέχνη τους, στη παραγωγή τους. Επίσης, την αξία μιας προσφερόμενης υπηρεσίας από άνθρωπο σε άνθρωπο, την καθόρισε ο ίδιος ο άνθρωπος, πράγμα που σημαίνει, ότι όλα είναι σχετικά και η κοστολόγηση διαφέρει από κοινωνική ομάδα σε κοινωνική ομάδα. Άρα 1 κιλό ντομάτες, μπορούν να έχουν την ίδια αξία με μια δωρεάν χειρουργική επέμβαση! Πιστέψ’τε με ,πως όταν υπάρξει η στιγμή που τα πάντα θα διατίθενται δωρεάν και όλοι θα έχουν την ίδια πρόσβαση σε όλα, όλοι θα είναι ευχαριστημένοι, εκτός από τους εγω’ι’στές πλουτοκράτες, που τα θέλουν όλα δικά τους και τοποθετούν στη δουλεψή τους σύγχρονους είλωτες για ένα κομμάτι ψωμί. Βέβαια μαζί με το χρήμα θα καταργηθούν και άλλες αιτίες της κοινωνικής ανισότητας όπως η επιχειρηματικότητα. Μ’αυτό εννοώ πως αν η γη ανήκει σε όλους τους κατοίκους μιας κοινότητας(κοινοκτημοσύνη της γης), τότε κανένας δε θα μπορεί να την αγοράσει από κάποιον άλλον. Δεν θα υπάρχει χρηματηστήριο καθώς και πλασματικές οικονομικές κρίσεις, όσοι έχουν δει τα ντοκιμαντερ θα καταλάβουν, τι εννοώ! Αφού λοιπόν χρήματα βγάζουν μόνο οι έξυπνοι, εγώ που είμαι βλαξ, δεν έχω δικαίωμα στις υλικές απολαύσεις και στην επιβίωση; Αν έχουμε πρόσβαση όλοι σε όλα, τότε πως θα έχουν οι έξυπνοι περισσότερα;
Επιπλέον θα μπορούσαν να υπάρξουν, όπως σε ορισμένες μεσσαιωνικές πόλεις, αλλά με άλλη μορφή βέβαια, εφόσον μιλάμε για αχρήματη κοινωνία, συντεχνίες που η καθέ μία θα προσφέρει και θα δέχεται δωρεάν προ’ι’όντα. Έτσι όλοι ανήκοντας σε κάποια συντεχνία θα προσφέρουν και θα δέχονται. Βέβαια κάτι τέτοιο προσεγγίστηκε σε ορισμένες μεσσαιωνικές πόλεις, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Κροπότκιν στο βιβλίο του, που φέρει τον τίτλο «το κράτος και ο ιστορικός του ρόλος. Ακολούθως διατείνεται μεταξύ των άλλων πως ο κόσμος δε γνώριζε τι θα πει η λέξη φτώχεια.(Σε ορισμένες μεσσαιωνικές πόλεις, βάσει των Γραφόμενων του Κροπότκιν).
Ωστόσο όλες αυτές οι αλλαγές δε μπορούν να επισυμβούν από τη μια μέρα στην άλλη. Ας ξεκινήσουμε πρώτα από το όριο πλουτισμού(που το ανέφερε πρώτα ο Πωλ Λαφάργκ στο βιβλίο του, «δικαίωμα στη τεμπελιά») και ας βηματίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Πάντως φίλοι μου, αν οι άνθρωποι δε κυνηγούσαν τόσα χρόνια το ουτοπικό, δε θα έφταναν ποτέ στο ρεαλιστικό. Δε θα πηγαίναμε ποτέ στο διάστημα, θα είχαμε ακόμα δουλεία(έχουμε, αλλα όχι με την παλαιά έννοια του όρου) και άλλα πολλά που παραλέιπω να αναφέρω για να μη σας κουράσω.
ΥΣ: Τα πολλά φράγκα δε τα κάνουν μόνο οι έξυπνοι και δουλευταράδες(διότι γνωρίζω πολλούς τέτοιους που έχουν μείνει στον άσσο), αλλά οι ανήθικοι και οι εκμεταλλαευτές κυρίως...
ΥΣ: Κλεάνθη συμφωνώ απόλυτα με τη φράση που έχεις ως υπογραφή!
Υ.Σ: Η συνήθεια είναι η μεγαλύτερη φυλακή.
Φαινόσουν ήσυχο παιδί
Ζαβό τι πήρες δρόμο
Και μια τη πίστη βάραγες
Και μια τον άξιο νόμο;
Εδώ χάμου δυο κορφές
Το Ζακόνι κι οι Γραφές
Κ.Βάρναλης.
-----------------
Είναι στημένο το παιχνίδι από χρόνια να 'ναι όλοι ένοχοι υποτελείς και πιόνια κι άμα θέλει κάποιος να διαμαρτυρηθεί υπάρχουν μπάστοι χαφιέδες και στρατοί
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : entexnorokas στις 20-08-2011 20:22 ]
Και πώς θα υλοποιηθή αυτή η "ίση κατανομή πλούτου και φυσικών πόρων";Θα είναι δέκα δισεκατομμύρια άνθρωποι -όλος ο τότε πληθυσμός τής Γής δηλαδή- ταυτόχρονα ιδιοκτήτες π.χ. όλων τών αεροπορικών εταιριών,τών υδροηλεκτρικών εργοστασίων,τών χωραφιών,τών σιδηροδρομικών δικτύων και τών διαφόρων βιομηχανιών;
Τί θα πή "δέν θα υπάρχη ανταλλαγή προϊόντων και εργασίας";Θα είναι δέκα δισεκατομμύρια άνθρωποι -όλος ο τότε πληθυσμός τής Γής δηλαδή- ταυτόχρονα ναυτικοί, μηχανικοί, γιατροί, βιολόγοι,δάσκαλοι κλπ κλπ;
Και βέβαια έρχονται στο νού "πρακτικιστικά προβλήματα",αφού χρειαζόμαστε υλικά αντικείμενα γιά να ζήσουμε,δέν είμαστε υπερκόσμιες πνευματικές υπάρξεις.Κι'αυτά τα υλικά αντικείμενα κάποιοι πρέπει να τα επινοούν,να τα σχεδιάζουν,να τα κατασκευάζουν και να ρυθμίζουν την χρήση τους.
Στην κοινωνία VENUS,δηλαδή,δέν θα χρειάζωνται οι άνθρωποι μέσα μεταφοράς γιά να πάνε από το ένα μέρος τής Γής στο άλλο;Δέν θα χρειάζωνται μέσα παραγωγής ενεργείας;αντικείμενα καθημερινής χρήσης;Ασφαλώς και θα χρειάζωνται.Τί θα γίνη λοιπόν,θα τα φτιάχνουν όλοι όλα;Και καλά γιά απλά αντικείμενα-κουτάλια,μαχαιροπήρουνα κλπ-μπορεί άς πούμε ο καθένας να φτιάχνη τα δικά του.Γιά πιό σύνθετα πράγματα-αεροπλάνα,πλοία,τραίνα,υπολογιστές,ηλεκτρικές μηχανές κλπ-τί θα γίνεται;Η μήπως θα τα καταργήσουμε όλα αυτά και θα επανέλθουμε στην εποχή τών πρωτογόνων;
Ωραίο αυτό το "εθελοντική εργασία με μοναδική αμοιβή την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο",αλλά πώς θα αμείβεται π.χ. ο αεροναυπηγός που θα σχεδιάζη και θα κατασκευάζη αεροπλάνα προωρισμένα να μεταφέρουν σε βάθος χρόνου χιλιάδες ανθρώπους;ή ο υπεύθυνος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας που η δουλειά του θα εξυπηρετή εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια κατοίκους μιάς πόλης;Το "κοινωνικό σύνολο" έχει πάψει εδώ και αιώνες να περιορίζεται σε ένα μικρό κοινόβιο.Και κάθε "συναλλαγή" που κάνουμε-γιά παράδειγμα,να πάμε στο εστιατόριο γιά φαγητό-επηρεάζει τίς ζωές άλλων ανθρώπων και επηρεάζεται απ'αυτές.Οπότε χρειαζόμαστε ένα κοινό "εργαλείο" γιά τον καθορισμό τής αξίας τών προϊόντων και υπηρεσιών που μάς επιτρέπουν να ζούμε.Δέν μπορούμε να λέμε π.χ. "ένα κιλό ντομάτες έχει την ίδια αξία με μιά χειρουργική επέμβαση" γιατί πρώτον ο χειρουργός μπορεί να μήν θέλη ντομάτες αλλά αγγούρια ή μπρόκολα,δεύτερον υπάρχουν πολλών ειδών χειρουργικές επεμβάσεις και τρίτον σε μιά χειρουργική επέμβαση εκτός από τον χειρουργό εργάζονται και ο αναισθησιολόγος,η εργαλειοδότρια,άλλες νοσοκόμες και βέβαια εργάστηκαν και αυτοί που παρήγαγαν το αναισθητικό,κατασκεύασαν τα εργαλεία τού χειρουργού και την μπλούζα που φορά και τα γάντια του,τα ράμματα κλπ.Αυτά όλα πώς θα αποτιμούνται;
Το ξαναλέω:το θέμα δέν είναι να καταργήσουμε το χρήμα,αλλά να το χρησιμοποιούμε σωστά.Δηλαδή,να ξέρουμε τίς ανάγκες μας και να ξέρουμε να βάζουμε όρια σ'αυτές.Αυτό θα μάς μάθη να βάζουμε και όρια στην προσπάθειά μας να αποκτήσουμε υλικά αγαθά-αφού,όπως είπα πιό πρίν,χρειαζόμαστε ΚΑΙ τα υλικά αγαθά γιά να ζήσουμε.
-----------------
Εις τον λάκκον τών λεόντων,μεταξύ δημογερόντων και εν μέσω σημαινόντων κηφήνων
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Hastaroth στις 20-08-2011 19:33 ]
Η άποψη αυτή, δεν είναι παρά η Μαρξιστική θέση περί μιας «ανώτερης φάσης» σοσιαλιστικής κοινωνίας, δηλαδή, μιας κοινωνίας αταξικής, ακρατικής και χωρίς κανενός είδους χρηματο-οικονομικό σύστημα, στην οποία ο καθένας θα αμείβεται βάσει των αναγκών του, και όχι, όπως στην «πρώιμη σοσιαλιστική φάση», βάσει των ικανοτήτων του.
Από τις αρχές του 20ου αιώνα, η εργατική τάξη στις περισσότερες χώρες του κόσμου προσπάθησε να υλοποιήσει την «ουτοπία» αυτή χωρίς, όμως, κάποιο αποτέλεσμα που να την προσεγγίζει στο ελάχιστο. Το αντίθετο, μάλιστα. Σε κάθε περίπτωση που η εργατική τάξη ήρθε στην εξουσία, το αποτέλεσμα ήταν δραματικά διαφορετικό των αρχικών οραμάτων και προσδοκιών της πλειοψηφίας. Οι ηγεσίες τους μετατράπηκαν σε αδίστακτες κάστες προνομιούχων που το μόνο που τις ενδιέφερε ήταν να διατηρηθούν στην εξουσία και να διασφαλίσουν τα απίστευτα προνόμιά τους σε σχέση με τον υπόλοιπο λαό…
Το ανέφικτο μιας ουτοπίας, όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα και απόρριψή της. Η ύπαρξη τέτοιου είδους «ουτοπιών» μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για μια αέναη προσπάθεια προσωπικής αλλά και ευρύτερης βελτίωσης.
Αν συγκεκριμενοποιήσουμε το θέμα στην ύπαρξη ή μη του χρήματος, προσωπική μου άποψη είναι πως -όπως και οτιδήποτε άλλο- το πρόβλημα δεν είναι η ύπαρξη αυτή καθαυτή του χρήματος, αλλά ο τρόπος διαχείρισής ή χρησιμοποίησής του. Εξάλλου, η πολυπλοκότητα των σύγχρονων κοινωνιών δεν θα επέτρεπε, κατά την άποψή μου, μια εξέλιξη και συνύπαρξη χωρίς κάποιου είδους αντιπροσωπευτικό μέσο συναλλαγής. Άρα το θέμα είναι καθαρά ιδεολογικό, δηλαδή βάσει ποιών αρχών είναι δομημένη και λειτουργεί μια κοινωνία καθώς και πώς διαχειρίζεται τους πόρους της.
Αν οι πόροι και ο παγκόσμιος πλούτος διαμοιράζονταν βάσει μιας ιδεολογίας αλληλεγγύης, και όχι ενίσχυσης της επιρροής ή της εξουσίας κάποιων σε βάρος άλλων, τότε θα μπορούσε να εξαφανιστεί η φτώχια, η ανέχεια, η πείνα, η δυστυχία, , ο αναλφαβητισμός, οι ασθένειες, οι πόλεμοι, οι διακρίσεις κ.ά. …
-----------------
Ό,τι δε σε σκοτώνει, σε κάνει πιο δυνατό!!
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : sven στις 20-08-2011 19:49 ]
Αν λοιπόν τα ρομπότ αναλάβουν τον ρόλο των σύγχρονων δούλων, μήπως θα υπερπηδούσαμε ένα μεγάλο εμπόδιο; Βέβαια για να κατασκευαστούν και για να συντηρηθούν χρειάζονται μια κάποια ανθρώπινη εργασία, εκτός κι αν είναι αυτοσυντηρούμενα... Τι να πω;;; Απλές σκέψεις κάνω, δε γνωρίζω και πολλά...
Παράθεση:
|
και η καλυτερη μηχανη,αν δεν της πατας το κουμπακι δεν λειτουργει,θελει και το λαδακι της,θελει και τη συντηρηση της.
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : aviectus στις 03-09-2011 14:31 ]
Η αποσπασματική αναφορά εδώ στην αχρήματη κοινωνία περισσότερο δημιουργεί αντιθέσεις παρά πείθει. Θα ήταν καλλίτερα η μελέτη ολόκληρου του άρθρου για όποιον είναι διατεθιμένος να αφιερώσει χρόνο (επειδή είναι μεγάλο) και να προσέξει και όσα ισχυρίζονται και οι άλλες οργανώσεις, τα προγράμματα και τα κινήματα, που υπάρχουν εκτός από το VENUS.
Προσωπική μου άποψη είναι οτι ακούγονται υπέροχα αλλά είναι ουτοπικά, με μόνη εξαίρεση το σημείο που αναφέρεται στην νανοτεχνολογία που ίσως αποδειχθεί μελλοντική πανάκεια, πλην όμως εμείς τουλάχιστον δεν νομίζω να ζούμε και να προφθάσουμε αποτελέσματα...
{παραθέτω ενα απόσπασμα}
Η νανοτεχνολογία μπορεί να πραγματοποιήσει κάποια στιγμή το όραμα του «παγκόσμιου κατασκευαστή» του Ντρέξλερ, μια μηχανή που θα μπορεί να κατασκευάζει οποιοδήποτε υλικό από μοριακή κλίμακα, άτομο προς άτομο, δημιουργώντας έτσι μια αφθονία προϊόντων. Θα μπορούν να κατασκευάσουν τα πάντα, ακόμα και την τροφή μας, τα ρούχα μας, τις κατοικίες μας και τα έπιπλά μας. Τι ρόλο θα έπαιζε η ύπαρξη του χρήματος σε μια τέτοια προηγμένη, τεχνολογική κοινωνία; Και όμως κάποιοι μπορεί να βρουν ακόμα και τότε διάφορους δόλιους τρόπους για να μας το επιβάλλουν με τη μία ή την άλλη μορφή, εφόσον θα μπορούν να συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν σαν όργανο υποτακτικότητας, ελέγχου και κυριαρχίας. Θα τους αφήσουμε άραγε αν το κάνουν για μια ακόμη φορά εις βάρος μας, απλά και μόνον επειδή είμαστε κενόδοξοι και ηλίθιοι και θέλουμε να γίνουμε κι εμείς «σπουδαίοι και «δυνατοί» σαν κι αυτούς;
Η νανοτεχνολογία, εκτός από τη δυνατότητα κατασκευής οποιουδήποτε υλικού, μας υπόσχεται επίσης την εύκολη και γρήγορη θεραπεία μας μετά από ατυχήματα, την καταπολέμηση της γήρανσης και της φυσικής φθοράς, ίσως ακόμα και του θανάτου! Τι θα κάνουμε, θα επιτρέψουμε να εμπορευματοποιηθούν αυτά τα αγαθά και υπηρεσίες μόνον για τους λίγους και εκλεκτούς αυτού του κόσμου, όπως δυστυχώς κάνουμε σήμερα;
Αναλυτικά στοιχεία και παραπεμπτικά links περιέχονται στο άρθρο για τα :
1. The Venus Project
2. New Z-land
3. Iδρυμα της βασισμένης στους φυσικούς πόρους οικονομίας
4. Πρόγραμμα της πόλης ATLAS
5. Πρόγραμμα ελέυθερης οικομίας του Mark Boyle
6. Κίνημα FAVORPALS
7. Συστήματα L.E.Ts (Labour Exchange Trading Systems)
8. Ιδρυμα Adbusters Media
και διάφορες άλλες επί μέρους αναφορές και επεξηγήσεις.. Είναι μεγάλο το άρθρο αλλά αξίζει τον κόπο της ανάγνωσης.
-----------------
Η ανάγκη να έχεις πάντα δίκιο, σφραγίδα ενός χυδαίου πνεύματος.. (Αlbert Camus)
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mary_omikron στις 03-09-2011 15:34 ]