ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Τεχνολογία ή Αρχαία Ελληνικά ?

    vouliakis
    13.06.2005, 22:25
    Η πρόσφατη απόφαση της υπουργού Παιδείας κ. Μαριέττας Γιαννάκου να αυξήσει τις ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο βρίσκουν αντίθετους τους μαθητές, καθώς για τον σκοπό αυτό θα μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας των ξένων γλωσσών και της τεχνολογίας, αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα (07.06.2005).

    «Απόφαση για μείωση ωρών διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στα Γυμνάσια παρά τις αντιρρήσεις όλων των επιστημονικών μας φορέων θα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα έχει δεσμευτεί η κ. Υπουργός για αναβάθμιση της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στο σχολείο», σημειώνουν οι εκπρόσωποι των καθηγητών Γαλλικών και Γερμανικών.

    «Ενώ σε όλες τις τεχνολογικά ανεπτυγμένες χώρες η τεχνολογική εκπαίδευση παρέχεται σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος του Λυκείου, στη χώρα μας τα τεχνολογικά μαθήματα θεωρούνται άνευ σημασίας και σχεδιάζεται περικοπή ή ακόμη και κατάργησή τους στο Γυμνάσιο, αφού εκεί διδάσκονται μόνο μία ώρα στην Α΄και Β΄Γυμνασίου, τις λιγότερες στην Ευρώπη, εν όψει της αύξησης των ωρών των Αρχαίων Ελληνικών...» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών κ. Σερ. Τριβέλλας.

    Πηγή: e-paideia.net


    falimento
    14.06.2005, 10:58
    Quote:

    Το μέλος vouliakis στις 13-06-2005 στις 22:25 έγραψε:

    «
    «Ενώ σε όλες τις τεχνολογικά ανεπτυγμένες χώρες η τεχνολογική εκπαίδευση παρέχεται σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος του Λυκείου, στη χώρα μας τα τεχνολογικά μαθήματα θεωρούνται άνευ σημασίας και σχεδιάζεται περικοπή ή ακόμη και κατάργησή τους στο Γυμνάσιο, αφού εκεί διδάσκονται μόνο μία ώρα στην Α΄και Β΄Γυμνασίου, τις λιγότερες στην Ευρώπη, εν όψει της αύξησης των ωρών των Αρχαίων Ελληνικών...» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών κ. Σερ. Τριβέλλας.







    Ας πει κάποιος στον κύριο Τριβέλλα ότι οι αντίστοιχες ώρες διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στο εξωτερικό, κυρίως για μαθητές που ακολουθούν κλασικό κλάδο, είναι πολλές περισσότερες από τις αντίστοιχες των ελληνικών σχολείων. Αν είναι δυνατόν...

    Quote:
    Απόφαση για μείωση ωρών διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στα Γυμνάσια παρά τις αντιρρήσεις όλων των επιστημονικών μας φορέων θα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα έχει δεσμευτεί η κ. Υπουργός για αναβάθμιση της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στο σχολείο», σημειώνουν οι εκπρόσωποι των καθηγητών Γαλλικών και Γερμανικών.



    Η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας από ιδία πείρα, στο σχολείο ήταν η ώρα του παιδιού. Και αυτό δεν συνέβαινε λόγω κακού καθηγητή ή δικής μου αμέλειας. Οι ιθύνοντες του Υπουργείου θα πρέπει να καταλάβουν ότι με δύο ώρες την εβδομάδα δεν μπορείς να απαιτείς από τον μαθητή να μάθει ξένη γλώσσα, ειδικά όταν αφορά εκμάθηση Γερμανικής ή Γαλλικής, γλωσσών με δύσκολη γραμματική.

    Η μαθητεία μου έλαβε χώρα σε ελληνογαλλικό σχολείο, με 7ωρη διδασκαλία των γαλλικών την εβδομάδα. Ακόμα και με αυτές τις 7ώρες το να διεκδικείς διπλώματα επιπέδου Sorbonne 1 ή 2 ήταν πολύ δύσκολη υπόθεση. Συχνά η αναζήτηση ιδιαιτέρων μαθημάτων ήταν μονόδρομος για πολλούς.

    Εν κατακλείδι, είναι γεγονός, ότι δίκαια φωνάζουν οι τεχνολογικοί αλλά και οι καθηγητές ξένων γλωσσών. Είναι άδικο και καταστροφικό οι ώρες των αρχαίων να είναι τόσες λίγες, όπως επίσης είναι άδικο να υποσκελίζουν τις ώρες άλλων σημαντικών μαθημάτων. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα, είναι "απαιδευτικό" και κανείς πολιτικός μέχρι σήμερον δεν έχει τη πολιτική θάρρητα να προβεί σε βαθιές και ρηξικέλευθες αλλαγές...
    Astron
    14.06.2005, 12:16
    Τα παιδιά ήδη μισούν τα αρχαία, με την αύξηση αυτή λοιπόν δε νομίζω ότι θα αυξηθεί η γνώση τους αλλά το μίσος τους.

    Καλύτερα να βάζανε μεταφρασμένα αρχαία ελληνικά κείμενα, γιατί προσωπικά θεωρώ ότι πιο χρήσιμα είναι τα νοήματά τους παρά να η ανάλυση της γραμματικής τους.
    Αυτό το μαρτύριο της γραμματικής και της σύνταξης των αρχαίων κειμένων απομακρύνει τους νέους απ' την αρχαία ελληνική σκέψη...
    Θυμάμαι για παράδειγμα όταν κάναμε ανάλυση ενός κειμένου του Αρριανού για την μάχη στο Γρανικό κατά την εκστρατεία του μεγάλου Αλεξάνδρου. Με το συντακτικό και τη γραμματική, αφού κάναμε δε ξέρω κι εγώ πόσα μαθήματα για να τελειώσουμε μια παραγραφούλα, στο τέλος σχεδόν κανείς δεν είχε καταλάβει το τί συνέβη πραγματικά.

    Όταν λέμε ότι αυξάνονται τα αρχαία τί απ' τα δύο εννοούμε; Αυξάνονται τα αρχαία κείμενα ή οι μεταφράσεις των αρχαίων κειμένων και τα μαθήματα που σχετίζονται με την αρχαία εποχή; Αν ισχύει το πρώτο νομίζω ότι πρόκειται για λάθος.

    Ειδικά όταν τεχνολογικά η Ελλάδα είναι πάρα πολύ πίσω και όπως φαίνεται από έρευνες πάσχουμε από "τεχνολογικό αναλφαβητισμό".


    Υ.Γ. Τώρα αν κάποιος θέλει να γίνει φιλόλογος, παίρνει την θεωρητική κατεύθυνση και κάνει όσα αρχαία θέλει, αλλά είναι λάθος να πιέζουν τόσο πολύ όλους τους μαθητές.

    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: Astron on 14-06-2005 12:18 ]
    tsuku_elf
    14.06.2005, 12:42
    Προς Astron:
    Με την ίδια έννοια δηλαδή όποιος θέλει να γίνει μαθηματικός ας πάρει τεχνολογική ή θετική κατεύθυνση και οι υπόλοιποι ας μείνουν στο σκοτάδι;
    Ή μήπως θα πρέπει οι μαθητές να διδάσκονται μόνο π.χ. Λογική ή Θεωρία Συνόλων (συγχωρείστε τα όποια λάθη μου...έχω χρόνια να ασχοληθώ με το σπορ) επειδή έτσι αναδεικνύεται καλύτερα η μαθηματική σκέψη κλπ κλπ. Δε θα χρειάζεται να μάθουν τα παιδιά πράξεις, ούτε την προπαίδεια (γιούπι!)

    Η γραμματική και η σύνταξη είναι τα κλειδιά για να ξεκλειδώσεις το κείμενο προκειμένου να κατανοήσεις την αρχαιοελληνική σκέψη. H δομή της αρχαιοελληνικής γλώσσας αποτελεί το σαφέστερο δείγμα της πυκνότητας και της ακρίβειας που χαρακτήριζε την αρχαια ελληνική διανόηση.

    Δυστυχώς, εκ πείρας σας λέω ότι τα παιδιά σήμερα δεν πάσχουν τόσο από τεχνολογικό, όσο από πραγματικό και ουσιαστικό αναλφαβητισμό.
    Τα αρχαία ελληνικά τα μισήσαν τα περισσότερα παιδιά ακριβώς επειδή δεν υπήρχε ο χρόνος για να τα διδαχθούν σωστα.


    Διευκρινίζω ότι δεν είμαι αρχαιολάτρης, το αντίθετο μάλιστα.

    eneni
    14.06.2005, 12:48
    Γκρρρρρρρρρρρ!!!!!!
    απ τη μια λενε οτι θα βαλουν δευτερη ξενη γλωσσα στο δημοτικο κι απ την αλλη μειωνουν τον αριθμο ωρων διδασκαλιας στη δευτεροβαθμια εκπαιδευση!
    Μηπως να τις βγαλουν εντελως απ τα σχολεια να τελειωνουμε;
    ν αλλαξουμε επαγγελμα κι εμεις οι καθηγητες των ξενων γλωσσων!
    μη μας κοροιδευουν κιολας!
    αντε!


    yiannisyiannis
    14.06.2005, 13:14
    Κατ΄ αρχάς, καλό θα ήταν να ξεφύγουμε από το συντεχνιακό επίπεδο της συζήτησης, δηλαδή ποιοι έχουν συμφέροντα από το ένα μάθημα και ποιοι από το άλλο.

    Οποιοσδήποτε άλλος λαός αν διέθετε μια τόσο πλούσια γλώσσα, η οποία είναι φορέας ενός μοναδικού κι αξεπέραστου πολιτισμού, θα φρόντιζε να την διαφυλάξει και να τη διαδώσει όσο το δυνατόν περισσότερο. Η διδασκαλεία των αρχαίων Ελληνικών λοιπόν, είναι εσωτερική ανάγκη όλων όσων αισθάνονται πραγματικά Έλληνες. Όσων εν πάση περιπτώσει επιθυμούν να εκφράζονται μιλώντας σωστά Ελληνικά κι όχι Ελληνικάνικα, όπως τα έχουν καταντήσει σήμερα.

    Εντοπίζω το όλο πρόβλημα στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των αρχαίων Ελληνικών. Εκεί θα έπρεπε να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους τα "κεφάλια" του υπουργείου παιδείας. Διότι διαφορετικά, όσες επιπλέον ώρες κι αν προστεθούν, το αποτέλεσμα θα είναι μηδέν. Το απαραίτητο συστατικό όλων των φάσεων της ζωής μας, είναι η αγάπη. Αν λοιπόν δεν καταφέρουν να εμπνεύσουν αγάπη στους μαθητές για το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο, το μόνο που θα επιτύχουν είναι να κουβαλούν νερό με τα κοφίνια. Και ίσως κάτι ακόμη χειρότερο, να αναγκάσουν δηλαδή τους μαθητές να μισήσουν κάτι πραγματικά υπέροχο, όπως είναι η αρχαία Ελληνική γραμματεία.
    falimento
    14.06.2005, 13:29
    Συμφωνώ με την Τsuku Sofia!

    Δυστυχώς θυμάμαι καλά στο σχολείο, τους καθηγητές των Θετικών μαθημάτων να επιδεικνύουν καθημερινώς, την ανορθογραφία και την έλλειψη έκφρασης που τους διακατείχε. Πολλές φορές μας προκαλούσαν και τη θυμηδία λόγω της σημαντικότητας των λαθών τους.

    Όσον αφορά τη σπουδαιότητα του συντακτικού και της γραμματικής δεν έχω να προσθέσω κάτι, απ'αυτά που πολύ εμπεριστατωμένα απέδωσε η Λημνιά Σοφία. Η γνώση αυτών, μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε, αλλά ξεκλειδώνει τη σκέψη μας.

    Ο Πάυλος έχει δίκαιο κατ'εμέ στο σκέλος της διδασκαλίας, όπου ο εκάστοτε φιλόλογος προσπαθούσε να εφαρμόσει.
    Με το μπλοκάκι της εξέτασης και με ένα ξερό βαθμό κύριοι καθηγητές δεν γίνεται μάθημα! Πως να αξιολογήσεις και να κατανοήσεις τον εξαίσιο Δημοσθένη και τους Φιλιππικούς-Ολυνθιακούς λόγους, όταν ο τάδε και δείνα καθηγητής προσπαθεί να κάνει ένα τυπικό μάθημα και να τελειώσει μια ώρα αρχίτερα για να πάει να διδάξει στο Φροντιστήριο...;

    Η απλοποίηση τέλος της γλώσσας μας και δη των αρχαίων, είναι ολέθριο λάθος. Η αρχαία ελληνική γλώσσα, η πλουσιωτέρα σε λέξεις από όλες τις γλώσσες του κόσμου, εκτός από τον λεξιλογικό πλούτο, ανοίγει τη σκέψη και για τη μαθηματική και φιλοσοφική διανόηση. Δεν είναι τυχαίο που ήταν συγχρόνως φιλόσοφοι και μαθηματικοί, ρήτορες και αστρονόμοι. Η αρχαία ελληνική γραμματεία ήταν η βάση και ο πυλώνας για τους στοχασμούς τους.

    Αχ αυτοί οι Αρχαίοι...
    Astron
    14.06.2005, 17:14
    Βρε tsuku_elf ή του ύψους ή του βάθους είσαι...
    Δεν είπα εγώ πουθενά αυτά τα ακραία που λες.
    Ήδη μέχρι και β' λυκείου το μάθημα των αρχαίων γίνεται κανονικά και οποιοσδήποτε ασχοληθεί έστω και λίγο με αυτό θα ξέρει να κάνει και τα συντακτικά του και τα όλα του. Δεν είπα πουθενά να φύγουν όλα αυτά.
    Η ένστασή μου είναι στην αύξηση των ωρών. Ο διαχωρισμός των κατευθύνσεων γίνεται στα 2 τελευταία χρόνια (β' και γ' λυκείου) οπότε ο μαθητής ήδη έχει πάρει τις βασικές γνώσεις περί σύνταξης, γραμματικής κλπ (εξαρτάται βέβαια και από το δάβασμα που έκανε).

    Τώρα, αν θέλει να εμβαθύνει περισσότερο επιλέγει και την ανάλογη κατεύθυνση.
    Πρέπει επιτέλους να σκεφτούμε και τα παιδιά και τον ελεύθερο χρόνο που έχουν ανάγκη. Το ελληνικό σύστημα παιδείας έχει καταντήσει συνταγή μαγειρικής, βάλε λίγο από τούτο, βάλε λίγο και από κείνο, με αποτέλεσμα οι μαθητές να είναι οι σκληρότερα εργαζόμενοι σήμερα στην χώρα.
    Και να 'λεγε κανείς ότι αυτό αποδίδει, θα έλεγα ok, μας φλομώνουν που μας φλομώνουν στα μαθήματα αλλά τουλάχιστον πιάνει τόπο.
    Ε λοιπόν ακόμα και σε αυτό είμαστε από τους τελευταίους της Ευρώπης. Στους πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς πατώνουμε σταθερά ενώ πρωτεύουν οι Φινλανδοί.


    Επανέρχομαι λοιπόν, αν ήταν να προσθέσουν ώρες ας βάλουν τουλάχιστον αρχαία ελληνική φιλοσοφία, αρχαίους ρήτορες κλπ που κάτι θα σου αφήσουν στην ψυχή σου και όχι επι πλέον γραμματική και συντακτικό. Από ένα επίπεδο και πάνω αυτά είναι πράγματα εξειδικευμένα, που δεν έχει λόγο κάποιος να τα αναπτύξει ακόμα περισσότερο αν δεν θέλει.

    Κλείνω με μια παρανόηση που νομίζω γίνεται συχνα στον τρόπο που σκεφτόμαστε...
    Το σχολείο είναι ο χώρος που θα μας μάθει βασικές γνώσεις, και αυτές τις γνώσεις θα τις εξελίξει μέχρι ενός καλού σημείου.
    Από εκεί και πέρα όμως, δεν γίνεται να ενσωματώνουμε στο σχολείο κάθε τί που θεωρεί χρήσιμο ο κάθε υπουργός. Επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε ότι βιβλία μπορούμε να διαβάσουμε και εκτός σχολείου. Η γνώση δεν σταματάει μέσα στους τέσσερις τοίχους του.
    Το σχολείο δίνει κυρίως το ερέθισμα.
    Εγώ προσωπικά την αρχαία ελληνική γραμματεία την γνώρισα όταν άρχισα να διαβάζω μόνος σπίτι μου αρχαία ελληνικά συγγράμματα και μόνον τότε ανακάλυψα την μαγεία της.


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: Astron on 14-06-2005 17:20 ]