Ενηλικίωση με νεανικότητα
της Ευάννας Βενάρδου
Τι κοινό έχουν ο Ιούλιος Βερν, η δημοσιογραφία και το σινεμά; Μα το «Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου» της «Ε», που για φέτος μεταξύ των αφιερωμάτων του υπόσχεται πλήθος ταινιών φαντασίας βασισμένων σε βιβλία του Ιουλίου Βερν, αλλά κι ένα μεγάλο αφιέρωμα στις ταινίες με θέμα τον ρόλο του δημοσιογράφου και των ΜΜΕ.
Δεν είναι τυχαίο. Τριάντα χρόνια κλείνει φέτος η «Ε», που ούτε η φαντασία τής έλειψε ποτέ, εκεί που χρειαζόταν, ούτε βέβαια η αιχμηρή δημοσιογραφική παρέμβαση στα πράγματα.
Αλλά και την αγάπη της για το ευρωπαϊκό σινεμά η «Ε» την αποδεικνύει από το πρώτο της φύλλο. Εξ ου και το »Πανόραμα», που φέτος κλείνει τα δεκαοκτώ! Το ραντεβού της... ενηλικίωσης είναι στον «Απόλλωνα» (29/9-9/10) και στο «Αστυ» (29/9-6/10): εκεί, εκτός από το βασικό διαγωνιστικό πρόγραμμα ευρωπαϊκών ταινιών που δεν έχουν ακόμα βρει διανομή και θα διεκδικήσουν το βραβείο. Ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης υπόσχεται πολυαναμενόμενες ταινίες απ' όλο τον κόσμο σε αβάν πρεμιέρ.
Το φεστιβάλ θα ανοίξει την Πέμπτη στον «Απόλλωνα» με την πολυσυζητημένη ταινία τού Ντέιβιντ Κρονενμπεργκ, «Το τέλος της βίας», μια πραγματεία για το θέμα της βίας, από έναν σκηνοθέτη που ανέκαθεν εξερευνούσε κινηματογραφικά αυτό το θέμα: ο ήρωας Βίγκο Μόρτενσεν («Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών») προσπαθεί να αποφύγει το βίαιο παρελθόν του ζώντας ειρηνικά ως μπάρμπαν, μέχρι τη στιγμή που θα αναγκαστεί, για να σώσει τους δικούς του, να οδηγηθεί και πάλι στο φόνο...
Το κινηματογραφικό «μενού» του φεστιβάλ περιλαμβάνει και τρία μεγάλα αφιερώματα: Στο πρώτο, με θέμα «Δημοσιογραφία και κινηματογράφος», που θα διοργανωθεί με αφορμή την επέτειο της «Ε», θα προβληθούν διάσημες κλασικές ταινίες όπως ο «Πολίτης Κέιν» του Ορσον Γουέλς, «Ολοι οι άνθρωποι του προέδρου» του Αλαν Πακούλα και το «Μια μορφή μέσα στο πλήθος» του Ηλία Καζάν. Ο κιτρινισμός στον τύπο, η κατάχρηση εξουσίας, η δημιουργία τηλεοπτικών ειδώλων, η παρέμβαση των δημοσιογράφων στην πολιτική, όπως σε μία από τις πιο ιδεατές εκδοχές της προκύπτει στο «Ολοι οι άνθρωποι του προέδρου» με τους Ρέντφορντ και Χόφμαν για το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, είναι μερικές μόνο πτυχές που θίγει το αφιέρωμα.
Οσοι πάλι προτιμούν τα μονοπάτια της φαντασίας, στο αφιέρωμα «Το πνεύμα του Ιουλίου Βερν στον κινηματογράφο», θα προβληθούν «φευγάτες» ταινίες που αγαπήσαμε, όπως «Η μυστηριώδης νήσος» του Σάι Ενφιλντ και «Το ταξίδι στο κέντρο της γης» του Χένρι Λεβίν, βασισμένα στα προφητικά μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας του Βερν, αλλά και άλλα φιλμ εμπνευσμένα από παρόμοια θέματα.
Υπάρχει όμως και το αφιέρωμα «Η γερμανική κατοχή στη Γαλλία και ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος» που περιλαμβάνει ελληνικές και ξένες ταινίες: από τη δική μας «Με τη λάμψη στα μάτια» του Γλυκοφρύδη (από τα πιο σημαντικά ελληνικά κατοχικά δράματα), μέχρι το «Κοράκι» του Ανρί-Ζορζ Κλουζό.
Κι αν πάλι προτιμάτε τον σύγχρονο κινηματογράφο θα δείτε πρώτοι πολυαναμενόμενες ταινίες όπως «Το παιδί» των αδερφών Νταρντέν, το «Holy Lola» του Μπερτράν Ταβερνιέ, το «Ερως» των Μικελάντζελο Αντονιόνι, Γουόνγκ Καρ-Γουάι και Στίβεν Σόντερμπεργκ και τα «Εισιτήρια» των Κεν Λόουτς, Αμπάς Κιαροστάμι και Ερμάνο Ολμι.
απο Κυριακατικη Ελευθεροτυπια
Wim Wenders οπως λέμε Ο ΑΜερικανός φίλος, ή Million Dollar Hotel ή τα Φτερά του Ερωτα
David Cronenberg όπως λεμε Spider ή Crash
Michelangelo Antonioni οπως λέμε η Περιπλάνηση, η Εκλειψη και η Νυχτα
Ken Loach οπως λεμε Τρυφερο Φιλι, η Sweet 16 ή Το ονομα μου ειναι Joe
Wong Kar Wai όπως λεμε 2046 ή In the mood for love