Τη λύση του μυστήριου για το αινιγματικό χαμόγελο της Μόνα Λίζα, του διασημότερου έργου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, υποστηρίζουν ότι βρήκαν επιστήμονες του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ, οι οποίοι χρησιμοποίησαν ειδικό λογισμικό που είχαν δημιουργήσει ειδικά γι’ αυτό το σκοπό συνάδελφοί τους, του πανεπιστημίου του Ιλλινόις. Το πρόγραμμα έδωσε τη δυνατότητα να συγκριθεί το πρόσωπο της Μόνα Λίζα με αντίστοιχα νέων γυναικών της εποχής μας που είχαν ουδέτερη έκφραση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε όμως και σε χαρακτηριστικά όπως αυτά της καμπυλότητας των χειλιών αλλά και των ρυτίδων συναισθηματικής έκφρασης στις άκρες του ματιού. Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την ανάλυση το αινιγματικό χαμόγελο της Μόνα Λίζα, αποτυπώνει κατά 83% το συναίσθημα της χαράς, 9% έκφραση απογοήτευσης και αηδίας, 6% φόβο και 2% θυμό. Τα συμπεράσματα ωστόσο αυτά βρήκαν αντίθετο τον ειδικό τέχνης Μαΐκλ Ντάλει, ο οποίος τα χαρακτήρισε γελοία, καθώς όπως υποστήριξε κανένα πρόγραμμα κομπιούτερ δεν μπορεί να αναλύσει το βάθος των συναισθημάτων που αποτύπωσε μέσα σε αυτό το έργο του ο διάσημος Ιταλός ζωγράφος πριν περίπου πεντακόσια χρόνια.
Πηγή:news.ert.gr
...και είχε δίκιο. Είναι τουλάχιστον αστείο να προσπαθεί κανείς να αναλύσει με τη χρήση υπολογιστών και προγραμμάτων τις πιθανές σκέψεις ή τα όποια συναισθήματα ήθελε να εκφράσει ο οποιοσδήποτε καλλιτέχνης μέσω ενός έργου τέχνης.
Ένα έργο τέχνης "μιλάει" διαφορετικά στον καθένα μας και δεν έχει ποτέ ένα συγκεκριμένο μήνυμα... Το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας ένα έργο τέχνης είναι καθαρά υποκειμενικό. Στην προκειμένη περίπτωση, το χαμόγελο της Mona Lisa είναι διαφορετικό στα μάτια του καθενός μας, και δεν μπορεί να "περιέχει" 6% από το ένα, 9% από το άλλο κλπ.. Χαμόγελο είναι, όχι συνταγή για μπακλαβά...
(...να'χαμε ένα μπακλαβά τώρα...
)
Only the best is good enough
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : uNick στις 13-02-2006 21:51 ]
Ωραια η παραθεση σου... Δεν εχω κατι με εσενα...Αλλα προσωπικα εχω εκνευριστει ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ με ολη αυτη την Νταβιντσο-λατρεια....
Το μονο μυστηριο σε αυτον τον πινακα ειναι οτι ο Κυριος Νταβιντσι μας εμπαιζει.Ειναι απο τους λιγους πινακες ..ισως και ο μοναδικος που ασχοληθηκε προσωπικα ο ιδιος απο την αρχη μεχρι το τελος. (Τα περισσοτερα εργα του τα τελειωναν οι μαθητες του). Ως γνωστον ειχε κανει ανατομια σε τουλαχιστον 70 πτωματα και αναμεσα σε αλλα ειχε μελετησει διεξοδικα την λειτουργεια του ανθρωπινου ματιου.
Ηξερε λοιπον πως να ξεγελαει το ματι μας. Το μονο μυστηριο που υπαρχει σε αυτον τον πινακα ειναι η ασυμμετρια της γραμμης του οριζοντα που υπαρχει πισω. Το ματι μας εχει μαθει να εντοπιζει μια και μοναδικη γραμμη του οριζοντα. Ο Ντα βιντσι εχει βαλει 2 γραμμες του Οριζοντα. Αυτο εχει ως αποτελεσμα το ματι (ο εγκεφαλος να παθανει συγχυση, να μην ξερει που να κοιταξει) Γι αυτο εχουμε την αισθηση οτι ο πινακας ειναι ζωντανος και κουνιεται πραγμα που δημιουργει μια αισθηση ασταθιας στο συνολο αρα και στο προσωπο.
Αλλα ολα αυτα εμενα δεν με εντυπωσιαζουν... Εχει στηθει μια τεραστια επιχειρηση και καποιοι γινονται Ζαμπλουτοι με ολη τη συνεχη αναφορα στα θεματα ΝταΒιντσι. Αυτο που δεν εχει προβληθει καθολου ομως...ειναι η πικρη αληθεια...Η πραγματικη ιδιοτητα του , ηταν αυτη του ΣΧΕΔΙΑΣΤΗ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Αυτο του εδωσε την δυνατοτητα να γινει αυτο που εγινε, να αποκτησει φημη και να εξασφαλιζει τα χρηματα και την υποστηριξη των βασιλιαδων και των ευγενων για τις ερευνες και τις μελετες του. Δεν ηταν ο μονος που ασχοληθηκε με τοσα πολλα...Υπηρχαν και αλλες προσωπικοτητες σαν και αυτον (οπως Ο Alberti... )που ποτε δεν απεκτησαν την φημη του Ντα βιντσι για το λογο ακριβως οτι δεν ειχαν την υποστηριξη των πολιτικων προσωπων της εποχης... Ασε που λεγανε πως ηταν απιστευτα κακοτροπος και υστερικος.! Τa media κυριαρχουσαν απο την εποχη της Αναγεννησης οπως βλεπουμε!!!!!!!!!!! Φιλικα Ελενα!
Quote:
|
Το μέλος uNick στις 13-02-2006 στις 21:49 έγραψε:
...και είχε δίκιο. Είναι τουλάχιστον αστείο να προσπαθεί κανείς να αναλύσει με τη χρήση υπολογιστών και προγραμμάτων τις πιθανές σκέψεις ή τα όποια συναισθήματα ήθελε να εκφράσει ο οποιοσδήποτε καλλιτέχνης μέσω ενός έργου τέχνης.
Ένα έργο τέχνης "μιλάει" διαφορετικά στον καθένα μας και δεν έχει ποτέ ένα συγκεκριμένο μήνυμα... Το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας ένα έργο τέχνης είναι καθαρά υποκειμενικό. Στην προκειμένη περίπτωση, το χαμόγελο της Mona Lisa είναι διαφορετικό στα μάτια του καθενός μας, και δεν μπορεί να "περιέχει" 6% από το ένα, 9% από το άλλο κλπ.. Χαμόγελο είναι, όχι συνταγή για μπακλαβά...
|
|
uNick, θα διαφωνήσω λίγο ως προς την αντίδρασή σου, άλλωστε σκοπός της έρευνας δεν ήταν αυτή καθαυτή η αποκωδικοποίηση του χαμόγελου της Μόνα Λίζα που όπως λες κι εσύ είναι λίγο "χαζή" και άσκοπη. Σκοπός ήταν η αποκωδικοποίηση του συναισθήματος με βάση την έκφραση του προσώπου σε εικόνα, πολύ σημαντική στην αλληλεπίδραση ανθρώπου - μηχανής. Φυσικά στις εφημερίδες αναφέρεται το αποτέλεσμα της εφαρμογής του προγράμματος στη Τζοκόντα μιας και είναι κάτι πιασάρικο. Πόσες ενδιαφέρουσες έρευνες δε βλέπουν το φως της δημοσιότητας απλά επειδή απευθύνονται σε εξειδικευμένο κοινό;
Αν κι εγώ δε νομίζω ότι η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε μπορεί να δώσει σαφή αποτελέσματα για ένα έργο τέχνης, ωστόσο ομολογώ ότι μου φάνηκε πάρα πολύ έξυπνη και ενδιαφέρουσα!
Όσον αφορά τον πίνακα τώρα, πάντα πίστευα ότι είναι ένα κριτήριο για όποιον τον βλέπει για πρώτη φορά, δίχως να έχει επηρεαστεί πιο πριν από κάπου (δίχως να ξέρει δηλαδή για το "μυστήριο"). Εγώ θυμάμαι πως όταν τον είχα δει για πρώτη φορά (μικρό παιδάκι ήμουν φυσικά, καθώς είναι και πολύ γνωστός, μέχρι και σε περιτύλιγμα από σοκολατάκια βγαίνει!) ήμουν βέβαιος ότι χαμογελάει! Μετά βέβαια όταν άκουσα και την άλλη γνώμη, διαπίστωσα αφενός μεν το "μυστήριο", αφετέρου δε την ελάχιστή μου παρατηρητικότητα και κριτική μου ικανότητα στην τέχνη!
To διάσημο χαμόγελο που ζωγράφισε στο πρόσωπο της Μόνα Λίζα ο Λεονάρντο ντα Βίντσι ίσως οφείλεται στη μητρότητα! Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η Μόνα Λίζα ήταν μάλλον έγκυος ή είχε μόλις αποκτήσει παιδί...
Δείτε τη συνέχεια τη δημοσίευσης
Πηγή:
pathfinder
Oti kai na eitan o davinci, gia opion kai na douleue, oti kai na exei efeuresei, oti dimosiotita kai na exei pou isos na min tou aksizei, ena pragma einai sigouro gia mena, kai pisteuo gia polous alous anthropous.....oti eitan enas megalos zografos, me polu megalo talento.....porolo pou den theorouse ton eauto tou zografo.......
Exo dei tin mona liza sto mouseio, kai exo dei erga tou davinci stin florentia, ta opia oute kan teliose, giati ta varethike, ta mazepse, afuse tous pinakes ateliotous kai peige na zusei sto milano. Ta erga tou einai polu pio zontana kai fusika apo ta ala erga ekeinis tis epoxis......oso kai oi ekfraseis ton prosopon, kai ta topia pou exei valei apo piso......gia mena eitan enas polu talantouxos kai protoporiakos zografos ......
Παράθεση:
Το μέλος DavidDT στις 13-02-2006 στις 21:14 έγραψε...
Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την ανάλυση το αινιγματικό χαμόγελο της Μόνα Λίζα, αποτυπώνει κατά 83% το συναίσθημα της χαράς, 9% έκφραση απογοήτευσης και αηδίας, 6% φόβο και 2% θυμό.
|
|
Kαι η έρευνα είναι 100% αποτυχημένη!
Η μανία για την αποκρυπτογράφηση των μυστικών τής «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι δεν είναι καινούργια. Εχει κυριεύσει ζωγράφους, ιστορικούς τέχνης, συγγραφείς και επιστήμονες τους τελευταίους πέντε αιώνες. Από προχθές, όμως, ίσως να βρισκόμαστε πιο κοντά στη λύση του μυστηρίου που περιβάλλει το διασημότερο πίνακα ζωγραφικής του κόσμου.
Η «Μόνα Λίζα» στο μικροσκόπιο των ερευνητών
Το αινιγματικό χαμόγελο και τα μυστηριώδη μάτια της «Μόνα Λίζα», τα οποία ακολουθούν διαρκώς το θεατή από όποιο σημείο κι αν παρατηρήσει τον πίνακα, μπήκαν στο μικροσκόπιο των επιστημόνων του ερευνητικού κέντρου National Research Council (NRC) του Καναδά.
Ανάμεσα στα νέα στοιχεία που ήρθαν στο φως είναι και η πιθανότητα η γυναίκα που πόζαρε για τον Ντα Βίντσι να ήταν έγκυος.
Με τη χρήση ενός εκλεπτυσμένου συστήματος τρισδιάστατης, έγχρωμης σάρωσης με ακτίνες λέιζερ δημιούργησαν ένα μοντέλο του πίνακα προκειμένου να τον μελετήσουν. Η τρισδιάστατη σάρωση αποκάλυψε στοιχεία και χαρακτηριστικά του που το ανθρώπινο μάτι αδυνατούσε να συλλάβει όπως είναι, για παράδειγμα, μικροσκοπικές ρωγμές και ανεπαίσθητες φθορές. Η ανάπτυξη της τρισδιάστατης τεχνολογίας επιτρέπει, βλέπετε, την ανάλυση της χρωματικής επίστρωσης ενός πίνακα ακόμα κι αν έχει το πάχος μιας τρίχας. Γι' αυτό η έρευνα επικεντρώθηκε και στην απαράμιλλη τεχνική σφουμάτο τού Ντα Βίντσι, το παιχνίδι, δηλαδή, των λεπτότατων φωτοσκιάσεων που εισήγαγε ο δημιουργός της Αναγέννησης για να πετύχει την αίσθηση του βάθους και του όγκου στη ζωγραφική επιφάνεια.
«Τα αποτελέσματα της ανάλυσης επιβεβαιώνουν παλαιότερες μελέτες της "Μόνα Λίζα" ενώ μας επέτρεψαν να παρατηρήσουμε ακόμα τη χρωματική επίστρωση του πίνακα και φυσικά το ύφος και τη θαυμαστή τεχνική του ζωγράφου μ' ένα τρόπο που δεν έχει πλησιάσει ποτέ ανθρώπινο μάτι», σημειώνουν οι επιστήμονες.
Δεν εντοπίζεται
Εκπληκτοι, πάντως, οι ερευνητές διαπίστωσαν, παρατηρώντας τη ζωγραφική επιφάνεια, ότι ακόμα και η υψηλής ανάλυσης τεχνολογία δεν μπορεί να εντοπίσει τα σημάδια της πινελιάς του Ντα Βίντσι. «Ο πίνακας έχει ζωγραφιστεί με υπερβολική λεπτότητα, σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορείς να διακρίνεις λεπτομέρειες της πινελιάς ακόμα και σε σημεία όπως είναι οι πτυχές των μαλλιών τής "Μόνα Λίζα", που μια τέτοια ανάλυση θα έπρεπε να αποκαλύπτει. Η τεχνική του Ντα Βίντσι είναι μοναδική, δεν μοιάζει με κανενός άλλου ζωγράφου», τονίζουν.
Με ποιον τρόπο ζωγράφισε, λοιπόν, ο Ντα Βίντσι τη «Μόνα Λίζα»;
«Αρχικά σκεφτήκαμε μήπως τοποθετούσε το χρώμα στα δάχτυλά του», απαντούν οι επιστήμονες και προσθέτουν: «Δυστυχώς, δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τα δακτυλικά αποτυπώματα του ζωγράφου στη "Μόνα Λίζα", όπως συνέβη σε άλλους πίνακές του. Με τη σάρωση εντοπίσαμε απλώς λεπτότερα στρώματα χρώματος στις σκοτεινές περιοχές του πίνακα όπως είναι, για παράδειγμα, η επιφάνεια γύρω από τα μάτια της εικονιζόμενης».
Αρα ο τρόπος που ο δημιουργός της Αναγέννησης τοποθετούσε τα στρώματα χρώματος στον πίνακα παρεμένει μυστήριο. Οι επιστήμονες δεν το βάζουν κάτω. Το επόμενο στάδιο της έρευνας περιλαμβάνει δημιουργία αντίγραφων για να αναπαράγουν την τεχνική σφουμάτο του ζωγράφου και να την αντιπαραβάλλουν με την τρισδιάστατη ανάλυση προκειμένου να «σπάσουν» τον κώδικα ζωγραφικής τού Ντα Βίντσι.
Μπορεί οι ερευνητές να τα βρήκαν σκούρα με την τεχνική του ζωγράφου, αλλά ανάμεσα στις λεπτομέρειες που αναδείχτηκαν κάτω από στρώματα χρωμάτων περιλαμβάνεται και ένα αραχνοΰφαντο φόρεμα που την εποχή τού Ντα Βίντσι συνήθιζαν να φορούν οι έγκυες ή οι λεχώνες. Οπως δήλωσε ένα από τους επιστήμονες, «είναι ένα στοιχείο που ποτέ μέχρι τώρα δεν μπορούσε να αποκαλυφθεί επειδή ο πίνακας ήταν πολύ σκοτεινός και η παλαιότερη τεχνολογία αδυνατούσε να εξετάσει».
Να θυμίσουμε ότι η δημιουργία τής «Μόνα Λίζα» (εκτίθεται στο Μουσείου του Λούβρου) υπολογίζεται ότι έγινε από τον Ντα Βίντσι ανάμεσα στα χρόνια 1503 και 1506. Το αυστηρό Γαλλικό Μουσείο επέτρεψε στους Καναδούς ερευνητές να «σκανάρουν» τον πίνακα εργαζόμενοι μόνο για δύο νύχτες (18 και 20 Οκτωβρίου του 2004), ενώ το πρωί ο πίνακας επέστρεφε στη θέση του μπροστά στα αδηφάγα μάτια εκατοντάδων επισκεπτών.
Πηγή:enet
(αν και διαφωνώ με την έρευνα,μετά από δεύτερη σκέψη λέω....Είναι μιά επιστημονική εκδοχή.....Ο καθένας σύμφωνα με την ειδικότητά του δίνει και μια διαφορετική εξήγηση....Νομίζω πως μεγαλύτερη βάση έχει η γνώμη του Μαικλ Ντάλει που είναι ζωγράφος,οπότε έχει μια καλλιτεχνική άποψη επί του θέματος.)
vero
29.09.2006, 14:46
Ενα εργο τενχης ο καθενας το βλεπει με το δικο του τροπο οπως ειπε και ο υνικ!!!!
αυτό μας τα λέει ένα μηχάνημα, μόνο ό δημιουργός μπορεί! Πιστεύω ότι ο δημιουργός ήθελε ο πίνακας να δείχνει στον καθένας μας κάτι διαφορετικό. Είναι λάθος να καθόμαστε να το ψαχουλεύουμε.
Παράθεση:
Το μέλος eleana στις 14-02-2006 στις 00:01 έγραψε...
Ωραια η παραθεση σου... Δεν εχω κατι με εσενα...Αλλα προσωπικα εχω εκνευριστει ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ με ολη αυτη την Νταβιντσο-λατρεια....
Το μονο μυστηριο σε αυτον τον πινακα ειναι οτι ο Κυριος Νταβιντσι μας εμπαιζει.Ειναι απο τους λιγους πινακες ..ισως και ο μοναδικος που ασχοληθηκε προσωπικα ο ιδιος απο την αρχη μεχρι το τελος. (Τα περισσοτερα εργα του τα τελειωναν οι μαθητες του). Ως γνωστον ειχε κανει ανατομια σε τουλαχιστον 70 πτωματα και αναμεσα σε αλλα ειχε μελετησει διεξοδικα την λειτουργεια του ανθρωπινου ματιου.
Ηξερε λοιπον πως να ξεγελαει το ματι μας. Το μονο μυστηριο που υπαρχει σε αυτον τον πινακα ειναι η ασυμμετρια της γραμμης του οριζοντα που υπαρχει πισω. Το ματι μας εχει μαθει να εντοπιζει μια και μοναδικη γραμμη του οριζοντα. Ο Ντα βιντσι εχει βαλει 2 γραμμες του Οριζοντα. Αυτο εχει ως αποτελεσμα το ματι (ο εγκεφαλος να παθανει συγχυση, να μην ξερει που να κοιταξει) Γι αυτο εχουμε την αισθηση οτι ο πινακας ειναι ζωντανος και κουνιεται πραγμα που δημιουργει μια αισθηση ασταθιας στο συνολο αρα και στο προσωπο
Αλλα ολα αυτα εμενα δεν με εντυπωσιαζουν... Εχει στηθει μια τεραστια επιχειρηση και καποιοι γινονται Ζαμπλουτοι με ολη τη συνεχη αναφορα στα θεματα ΝταΒιντσι. Αυτο που δεν εχει προβληθει καθολου ομως...ειναι η πικρη αληθεια...Η πραγματικη ιδιοτητα του , ηταν αυτη του ΣΧΕΔΙΑΣΤΗ ΜΗΧΑΝΩΝ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Αυτο του εδωσε την δυνατοτητα να γινει αυτο που εγινε, να αποκτησει φημη και να εξασφαλιζει τα χρηματα και την υποστηριξη των βασιλιαδων και των ευγενων για τις ερευνες και τις μελετες του. Δεν ηταν ο μονος που ασχοληθηκε με τοσα πολλα...Υπηρχαν και αλλες προσωπικοτητες σαν και αυτον (οπως Ο Alberti... )που ποτε δεν απεκτησαν την φημη του Ντα βιντσι για το λογο ακριβως οτι δεν ειχαν την υποστηριξη των πολιτικων προσωπων της εποχης... Ασε που λεγανε πως ηταν απιστευτα κακοτροπος και υστερικος.! Τa media κυριαρχουσαν απο την εποχη της Αναγεννησης οπως βλεπουμε!!!!!!!!!!! Φιλικα Ελενα!
|
|
Συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό με αυτά που παραθέτεις, όμως υπάρχουν και ορισμένες κατα τη γνωμη μου σημαντικές λεπτομέρειες που δεν αναφέρεις. Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός οτι o Da Vinchi είχε τη στήρηξη όλου το πολιτικού κόσμου και οτι έκανε κάποια τερατουργήματα, όπως επίσης και ο Einstein (ατομική βόμβα) όπως επίσης και κάθε τεράστιο μυαλό οποιασδήποτε περιόδου της ιστορίας... Το ζητούμενο για μένα δεν είναι αυτό... Ο DaVinchi ήταν μια από τις μεγαλύτερες διάνοιες όλων των εποχών. Η σκέψη του ήταν έτη φωτός μπροστά από την εποχή του. Εξού και οι αναρίθμητες εφευρέσεις του, άλλωτε επιτυχυμένες άλλωτε αποτυχυμένες με αποκορύφωμα τα σχέδια για το πρώτο ελικόπτερο... Βασικα ήταν από τους λίγους που βασιζόταν σε αρχές μιας επιστήμης, όπως το πείραμα, η επισταμένη έρευνα, η παρατήρηση και μοιραία κατάληξη όλων αυτών είναι η εξέληξη...
an isxeiei kati tetoi pantos to nou sas paidia.......
mi pernete epikindines pozes!!!!!! ta apokodikopoioun ola!!!!