ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Συζήτηση με έναν παλιό ηχολήπτη

    Είναι μια ιστορία που συνέβη πριν τέσσερα περίπου χρόνια, αλλά τελικά επειδή ως τώρα δεν άλλαξαν και πολλά, είναι επίκαιρη και εύχομαι να μη γίνει διαχρονική...
    Γράφει το μέλος Βασίλης Σαλταγιάννης (VasilisSaltagiannis)
    3 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 01 Δεκ 2006
    Είναι Σάββατο του Λαζάρου, μεσημεράκι και ανοίγω την πόρτα του μαγαζιού. Έλα να ρίξουμε καμιά πενιά ήταν το σύνθημα , θα μας περιμένουν... , να βγάλω και κάνα μεζέ ήταν ο κινητήριος μοχλός, γιατί όταν ο Γιώργος βγάζει μεζέ ουδείς μπορεί να αντισταθεί. Πόσο μάλλον εγώ που εκτός από μεζεκλής ήμουν και ξενύχτης, μιας και το πρόγραμμα είχε τραβήξει ως τις πέντε, και ο διπλός ελληνικός που άχνιζε στην κούπα μου, χρειαζόταν την κατάλληλη συντροφιά για να λειτουργήσει μέσα μου. Δικαιολογίες…

    Περίμενα να συναντήσω τους κλασσικούς τύπους του Ναυπλίου, αραχτούς, να έχουν ήδη πιει τα κρασιά και τα τσιπουράκια τους και το Γιώργο να τους παίζει ταξίμια μέχρι να έρθω κι εγώ, να τους γλυκαίνει μέχρι να αρχίσουν τις «παραγγελίες». Στην άκρη του τραπεζιού όμως κάθονται δυο τύποι πιο ξεχωριστοί. Ο ένας μου θυμίζει παλαιό χίπη με κοκκινοκίτρινα μαλλιά και ο άλλος αρκετά καλλιτεχνική φυσιογνωμία σαν να έπρεπε να είναι και αυτός στο εξώφυλλο της «Εκδίκησης της γυφτιάς» ή των «Δήθεν». Στο μέσον δύο πολύ γλυκές σαραντάρες να τους συνοδεύουν, από αυτές που μπορείς να κάνεις ωραίο χαβαλέ, και να πάρεις και μια γλυκιά ματιά. Εκεί έκατσα και εγώ.

    Ύστερα από αρκετά κρασιά και αρκετά τραγούδια, και χωρίς εγώ να ξέρω κάτι γι αυτόν, τον ρώτησα πως του φανήκαμε χθες που ήμασταν όλο το σχήμα.

    Μου αρέσατε μου λέει αλλά ο ήχος σας θα μπορούσε να είναι καλύτερος.
    Ξέρεις καθόλου από αυτά; ρωτάω.
    Ναι δούλευα ηχολήπτης για είκοσι χρόνια, έχω δουλέψει και με κάποια γνωστά ονόματα ειδικά την εποχή που η Πλάκα ήταν στο φόρτε της. Και άρχισε να μου λέει διάφορες ιστορίες μιας εποχής που εγώ ήμουνα πιτσιρικάς και για κέντρα που τα έχω μόνο ακουστά. Μου λέει χαρακτηριστικά:
    Υπάρχουν ηχολήπτες, που το έχουν μέσα τους ενώ άλλοι είναι ..τους νικήσαμε. Δηλαδή; ρωτάω ενώ ο Γιώργος γέλαγε.

    Δηλαδή θέλει να σου πει ότι η μόνη ρύθμιση που ξέρουν είναι… πιο δυνατά. Οπότε τα ποτενσιόμετρα μπαίνουν στο τέρμα, οι ενισχυτές βαράνε κόκκινο και -κάνοντας μια χαρακτηριστική κίνηση σαν να σπρώχνεις με τα χέρια τον αντίπαλο, δηλαδή τις ρυθμίσεις- τους νικήσαμε!

    Δεν γίνεται έτσι ο ήχος μου λέει. Για να βγάλεις σωστό αποτέλεσμα πρέπει να ξέρεις να ακούς, για να μπορείς να καταλαβαίνεις αν αυτό που βγάζεις είναι όμορφο. Ο ηχολήπτης είναι σαν τον μουσικό, δηλαδή πρέπει να έχει συναίσθηση αυτού που βγάζει, να έχει άποψη. Οι μεγάλοι ηχολήπτες, αναφέρθηκε σε κάποια ονόματα, εκτός από τις τεχνικές γνώσεις έχουν το ταλέντο να δένουν ωραία τις συχνότητες του κάθε οργάνου με τα υπόλοιπα, οπότε βγαίνει ο ήχος που ταιριάζει, και το σύνολο είναι αρμονικό. Να έχει μεράκι δηλαδή πρόσθεσα. Μέσα είσαι. Αυτό που έρχεται στο αυτί να προχωρά μέσα σου, να μην είναι ξερό και φυσικά να μην είναι βαβούρα.

    Του ανέφερα ότι υπάρχει κάποιο στούντιο και ότι καταπιάνομαι και ο ίδιος με την ηχοληψία, χωρίς βέβαια να έχω την δική του εμπειρία.

    Προσπαθώ του λέω να ξεχωρίζω τις συχνότητες στο κάθε όργανο, αλλά με νοιάζει πολύ η χροιά και το σύνολο να έχουν ζεστασιά και κάτι να πουν, πράγμα που δεν είναι εύκολο να πετύχεις. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος που θα με τραβήξει και σε ένα δίσκο, ή σε ένα κέντρο εκτός από την ερμηνεία.
    Ο ήχος στα μαγαζιά …μου λέει. Δεν μπορώ πολύ εύκολα να κάτσω σε κέντρο γιατί έχω πρόβλημα με τον ήχο, τα ακούω όλα μου λέει χαμογελώντας και πετάγομαι συνέχεια και κάνω σχόλια και ζαλίζω και τους υπόλοιπους. Κοίταξε υπάρχουν νεαροί συνάδελφοι που απλώς ήταν DJ για μερικά φεγγάρια και γίναν ηχολήπτες. Δε λέω καλά κάναν, το μεροκάματο είναι μεροκάματο αλλά μη μένεις εκεί, μάθε και δυό πράγματα τουλάχιστον να μην υπάρχει βαβούρα και μικροφωνισμοί. Πολλοί πέφτουν στην παγίδα των απαιτήσεων των μουσικών για ένταση και αρχίζουν και ανεβάζουν π.χ. το μπουζούκι, γιατί από εκεί είναι το πιο πιθανό να ξεκινήσει το κακό. Ο Γιώργος γελάει. Ναι ρε τι γελάς ή μήπως διαφωνείς; Όχι του λέει. Αυτομάτως λοιπόν η τραγουδίστρια που δεν θέλει και πολύ, σου λέει: Καλά, δεν ακούγομαι καθόλου, στη χειρότερη θα σου κάνει μανούρα και θα σου πει ότι τη σαμποτάρεις (στο μεταξύ το κρασί ρέει άφθονο) Ανεβάζεις. Μετά δεν ακούει ο κιθαρίστας, δεν ακούει ο μπασίστας, ο κρουστός ρωτάει αν ακούγεται και ούτω καθ’ εξής, με αποτέλεσμα να έχεις ανεβάσει τις εντάσεις στο τέρμα, να έχεις συνέχεια μικροφωνισμούς και απίστευτη βαβούρα, οπότε τελικά δεν μπορείς να κάνεις κάτι για να διορθωθεί. Όσο για το μεράκι και για τη χροιά που λέγαμε πριν, δεν τίθεται καμία συζήτηση. Το κόλπο ξέρεις ποιο είναι; όταν σου ζητάει κάποιος να τον δυναμώσεις εσύ κατεβάζεις όλους τους άλλους ή κάποιο όργανο που τον « μπλοκάρει ».

    Ο Γιώργος αν και μπουζουξής παραδέχεται πως οι πιο δύσκολοι είναι αυτοί στον ήχο. Μου λέει συνήθως θέλουν να ακούγονται όσο δυνατότερα γίνεται ειδικά στα σκυλάδικα.

    Κάποτε ανέβηκα να παίξω μου λέει ένα δύο κομμάτια σε ένα μαγαζί για να κάνω το χατίρι κάποιου φίλου, ο συνάδελφος ευχαρίστως να μου δώσει τη θέση του. Κοίταξα τις ρυθμίσεις στον ενισχυτή και κατάλαβα γιατί όταν έπαιζε μου έφευγε το στομάχι, και έβαλα την ένταση στο μισό, αυτός τρελάθηκε και μου έλεγε τι κάνεις ρε είσαι σοβαρός, πρέπει να ακούγεσαι, θα σε καβαλήσουν...

    Τα μόνιτορ μας είπε παίζουν μεγάλο ρόλο. Εδώ ας πούμε που παίζετε είναι μικρός ο χώρος και δεν έχετε αυτή την πολυτέλεια γι’ αυτό και πρέπει να αλλάξετε κάπως τις ρυθμίσεις. Πρέπει να ακούτε και εσείς το δυνατόν καλύτερα, και ο κόσμος από κάτω, ειδικά μιας και το είδος που πάτε να φτιάξετε πλησιάζει την μπουάτ, αυτή την γλύκα και την δύναμη μαζί πρέπει να την βγάλετε προς τα έξω πιο καθαρά. Στα μεγάλα κέντρα π.χ., που ξέρουν όμως να φτιάχνουν ήχο και τα οποία είναι μετρημένα, το μόνιτορ της κάθε θέσης έχει ξεχωριστή ρύθμιση για κάθε ομάδα μουσικών ώστε να ακούν τα δικά τους όργανα. Στην ιδανική περίπτωση ο κάθε ένας έχει το δικό του μόνιτορ, όπως γίνεται στις καλά οργανωμένες συναυλίες. Και φυσικά άλλος είναι ο ήχος που φτάνει κάτω. Παίζει ρόλο ακόμα, με ποιόν τρόπο είναι στημένα τα ηχεία. Το λάθος σε αρκετά κέντρα είναι ότι έχουν δύο μεγάλα ηχεία που δείχνουν τον κόσμο και ενώ οι μπροστινοί ξεκουφαίνονται, οι πίσω δεν ακούνε – όταν ο χώρος είναι μεγάλος. Το σωστό είναι να μοιράζεται ο ήχος σε πολλά ηχεία κυκλικά τοποθετημένα. Εδώ έχετε το πλεονέκτημα ότι υπάρχει ξύλο και πέτρα, πράγμα που δεν δημιουργεί αντανακλάσεις, βάλτε και ένα μικρό μόνιτορ τουλάχιστον.
    Είναι μέσα στα σχέδια του λέμε.

    Πάντως επανέρχεται, σου ξαναλέω ότι ο ηχολήπτης είναι σαν το μουσικό είναι καλλιτέχνης, πρέπει να το’ χει μέσα του για να βγάλει καλό ήχο, να θέλει και να μαθαίνει εννοείται, γιατί εδώ στην Ελλάδα το ψιλοαποφεύγουμε…Στο θέμα του ήχου οι ξένοι είναι ακόμα πολύ μπροστά χωρίς βέβαια να ξεχνάμε και τις δικές μας εξαιρέσεις που έχουν δώσει στίγμα. Είναι και αυτό που σου λέω για την άποψη στον ήχο. Τα μηχανήματα που κάνουν μετρήσεις δείχνουν απλά αριθμούς. Εσύ πρέπει να ξέρεις τι να τους κάνεις. Άλλος ήχος θα βγει στη ροκ άλλος στο λαϊκό.

    Η συζήτηση συνεχίστηκε για αρκετή ώρα, άρχισα να του λέω και εγώ κάποιες δικές μου εμπειρίες από την προηγούμενη δεκαετία, κυρίως από ροκ και μπλουζ συναυλίες σε μέρη όπως το Αν, την Όστρια, το Little Wing, και αρκετά άλλα. Διαφορετική μουσική, διαφορετικός ήχος διαφορετική ηχοληψία. Ηχοληψία; Δεν θυμάμαι πολλές φορές να υφίστατο εκτός από μερικές εξαιρέσεις, βέβαια και από την πλευρά μας δεν ξέραμε κι εμείς να βγάζουμε και τον καλύτερο ήχο. Ειδικά όταν σκέφτομαι τις ρυθμίσεις που έκανα στα πετάλια μου όταν ξεκίνησα, για να μπορώ να παίζω εύκολα και γρήγορα, στις παραμορφώσεις και τα εφέ, είναι οι ίδιες με αυτές που μου λέγανε πριν : Τους νικήσαμε. Τότε ήμουν δεκαοχτώ, άντε είκοσι , δεν μπορούσα να ξεφύγω από τη βαβούρα εύκολα, όπως και αυτοί που με άκουγαν, δεν έδιναν και πολύ σημασία. ‘Όμως όταν έπαιζε κάποιο συγκρότημα, συνήθως ξένο, με καλό ήχο ήταν το πρώτο που μας έκανε εντύπωση.

    Σιγά σιγά με τον καιρό άλλαξαν τα ακούσματά μας και η άποψή μας για τον ήχο. Αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι στη μουσική ο σωστός ήχος και η ενορχήστρωση είναι το μισό που πρέπει να υπάρχει, πέρα από την έμπνευση. Επίσης το ότι, η φουρνιά μου τουλάχιστον, στην Ελλάδα…το ανακάλυψε κάπως αργά. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία..




    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #6473   /   01.12.2006, 03:09   /   Αναφορά
    :)

    Ωραια η ιστοριουλα που μας εγραψες!Με προβληματισε σε καποιο βαθμο (αν και δεν αναπτυχθηκαν "ειδικες" αποψεις παρα μονο γενικες κατα την γνωμη μου) μπορω να πω αλλα μου εδωσε να καταλαβω πως θα πρεπει να προσπαθω,να ακουω και να μελεταω οσο πιο πολυ μπορω!

    Σ'ευχαριστω πολυ!

    (:
    #6489   /   02.12.2006, 11:27
    Χαίρομαι που διάβασαν κάποια παιδιά την ιστορία. Πάνε κοντά τέσσερα χρόνια που είχε γίνει η συζήτηση. Πρόσφατα πέρασα από ένα γνωστό μαγαζί αλλά βελτίωση δεν είδα..ούτε στον ήχο ούτε στη νοοτροπία. Θυμήθηκα ότι είχα γράψει κάτι σχετικό που υπήρχε κάπου..Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις και πλέον στα σοβαρά μεγάλα κέντρα προσέχουν πιστεύω περισσότερο, αλλά σε μικρότερα μαγαζιά που θα μπορούσαν να δίνουν πολύ περισσότερα-σε συνδυασμό με το καλό ήχο-προσέχουν λιγότερο..

    Δεν είμαι ηχολήπτης, από εμπειρία γνωρίζω κάποια πράγματα και προσπαθώ να τα εφαρμόσω όταν παίζω, τουλάχιστον την νοοτροπία που λέει και ο Αλβέρτος σε συνδυασμό με το να ακούν καλά οι μουσικοί.

    Πάει καλύτερα οι βραδιά..

    #6475   /   01.12.2006, 09:26   /   Αναφορά
    Eύχομαι να το διαβάσουν ηχολήπτες αυτό....
    #6476   /   01.12.2006, 10:06   /   Αναφορά
    Ωραίο κείμενο! Μπράβο Βασίλη!

    Συμφωνώ σε όλα όσα γράφεις. Πολλές φορές είναι προτιμότερο να ακούγεσαι χαμηλότερα και καθαρά παρά στο τέρμα και παραμορφωμένα..

    Αυτό πρέπει να το ακούσουν και κάποιοι μουσικοί που από τη λύσσα τους να είναι δυνατά (άσχετα αν μπουκώνει, μικροφωνίζει ή καλύπτουν όλους τους άλλους), αναγκάζουν και τους άλλους να δυναμώνουν. Ο ηχολήπτης πάντως πρέπει να είναι μεγάλος μάγκας... Και μπορεί πραγματικά να αναδείξει το σύνολο...

    #6477   /   01.12.2006, 10:50   /   Αναφορά
    Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό, μόλις ολοκλήρωσα την ανάγνωση του κειμένου, ήταν η επιθυμία να έχουμε συχνότερα ανάλογες δημοσιεύσεις από μέλη και φίλους μουσικούς... Τέτοιου είδους εμπειρίες μας χαρίζουν πολύτιμη γνώση από λεπτομέρειες, για τις οποίες πολλοί από εμάς -ίσως- να αναρωτιόμαστε, αλλά δεν έχουμε απαντήσεις...

    Κείμενο χρήσιμο για μουσικούς και μουσικόφιλους...

    ...Στην υγειά σου Βασίλη!
    #6488   /   02.12.2006, 00:35   /   Αναφορά
    Οπως διάβασα σέ ένα σχετικό βιβλίο,ο βασικός κανόνας στην ηχοληψία είναι οτι δέν υπάρχουν κανόνες.Το μόνο που πρέπει να ξέρης είναι νά καταλαβαίνης τί είναι αυτό που ακούς,ώστε να το κάνης εύληπτο και κατανοητό γιά τους άλλους.



    Και επίσης ένας ηχολήπτης σέ ένα στούντιο που ηχογραφούσα μέ ένα γκρούπ μάς είχε πεί οτι ο καλός ηχολήπτης είναι αυτός που μπορεί να κάνη το πιάνο να ακούγεται σάν νεροσωλήνας και τον νεροσωλήνα νά ακούγεται σάν πιάνο....



    Από την άλλη,και ώς μουσικοί θά πρέπη να θυμόμαστε οτι δέν παίζουμε γιά να μάς ακούμε εμείς,αλλά γιά να μάς ακούνε οι άλλοι.Συνεπώς ο ήχος που βγάζουμε πρέπει να συνυπάρχη μέ τον ήχο τών άλλων μουσικών τής ομάδας και όχι να τον "πολεμά"....



    #6490   /   02.12.2006, 14:17
    Μπράβο Βασίλη,πολύ ενδιαφέρουσα και κυρίως χρήσιμη η συζήτηση που παρέθεσες.Μου έλυσες και την απορία γιά πιό λόγο μου πήραν τ'αυτιά αρκετές φορές οι.."νικητές". :)


    #6502   /   05.12.2006, 00:42   /   Αναφορά
    Είμαι χαρούμενη που κάποιος μίλησε τόσο ανοιχτά για το θέμα και σε ευχαριστώ για αυτό.

    Όταν μπω σε μαγαζί και παρόλο που είμαι απλή πελάτις, νιώσω την καρδιά μου να πάλλεται από την ανικανότητα κάποιου, δεν μπορώ να μείνω.



    Και μίλησες μόνο για τη μουσική. Αυτό συμβαίνει πολύ συχνά και στον ήχο του θεάτρου. Αλλά κανείς δεν παραπονιέται. Κρίμα.....



    #6504   /   05.12.2006, 17:24
    ...εγω στεκομαι (μεταξυ σοβαρου κι αστειου) οτι το κακο κατα την ωρα του live ξεκινα απο τα μπουζουκια...Μεγαλη αληθεια! Συμπαθατε με μπουζουξηδες αλλα πολλες φορες ξελαρυγγιαστηκα για να ειμαι διακριτικος απεναντι σας!

    #6575   /   11.12.2006, 06:47   /   Αναφορά
    Βασίλη πολύ ωραία η ιστορία σου και έχει να πει πολλά ! Τι θέλω να πώ....σπουδάζω το επάγγελμα αι δουλεύω κι όλας πάνω σε αυτό,συμφωνώ απόλυτα με τον ηχολήπτη που μίλησες και μας παρουσίασες όμως σε όλη αυτή την υπόθεση με τα κεντρα κλπ κλπ υπάρχει ένα μεγάλο ΑΛΛΑ ! Μπορεί να είσαι καλός ηχολήπτης μπορεί να έχεισ "αυτί" όπως λεμε,αλλά όταν στο μαγαζί δουλεύουν 5-6 ψώνια-φίρμες και ο καθένας νομίζει ότι ξέρει και ο καθένας θέλει διαφορετικό ήχο, εκεί την πάτησες,ειδικά αν είναι και καμία πιτσιρίκα που τα έχει καλά με το αφεντικο(αυτό είναι άλλο θέμα,αλλα τεσπα).Στα κέντρα όμως εκτώς από τις φίρμες είναι και οι κλίκες....από προσωπική εμπειρία σας λέω το εξής : ο γνωστός του γνωστού του ξαδέρφου του τάδε που τα έχει καλά με το αφεντικό έχει μια κονσολίτσα στο σπίτι και κάτι ξέρει να κανει οπότε ας τον πάρουμε για ηχολήπτη! Οπότε παίδες τζίφος η κατάσταση,όπως και να το κάνουμε παιδιά καλός η κακός βρισκόμαστε στην Ελλάδα και σε αυτόν τον τομέα αλλά γενικός και της μουσικής-δεν μιλάω για όλους,υπάρχουν και εξαιρέσεις φυσικά-είμαστε πρόβατα...όπου τραβάει ο ένας παν και οι άλλοι και ακούν ότι τους πλασάρουν,έτσι όπως βλέπω τα πράγματα θα πάρει χρόνια για να αλλάξει η κατάσταση στον τομέα ήχου,μουσικής και πάνω απ'όλα να καταλάβουμε ποιοί είναι τελικά πραγματικοί καλιτέχνες.Αυτά είχα να πώ,και πάλι μπράβο Βασίλη για το κειμενάκι σου !
    #6598   /   12.12.2006, 15:06
    Φίλε djdimitrisb, συμφωνώ με το σχόλιό σου.

    Εννοείται ότι υπάρχουν άνθρωποι που κατέχουν από ηχοληψία και πιθανότατα να έχουν και μουσικό αυτί το οποίο βοηθάει. Απλά δεν τους χρησιμοποιούν..όσο συχνά θα έπρεπε. Στους χώρους όπου γίνεται προσεγμένη δουλειά, συνήθως υπάρχει και καλός ήχος. Μόνο που αυτό δεν είναι ας το πούμε "μία εκ των βασικών επιδιώξεων" όλων αυτών που είναι ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων. Τώρα για τους μπουζουξήδες που λέει ο φίλος pokopik, έ όντως μερικές φορές το παρακάνουν γιατι θέλουν να ακούγονται. Αλλά και οι τραγουδίστριες-στές: αρχίζει και σφυρίζει. Μετά δυναμώνει ο κιθαρίστας (κιθάρα παίζω..) τα πλήκτρα πιο δυνατά, Το τουμπελέκι...!

    Είναι και θέμα νοοτροπίας-ειδικά στους χώρους που δεν υπάρχει δυνατότητα ηχολήπτη.

    Αλλά όπου υπάρχει-και οι εντάσεις είναι δυνατές-χρειάζεται φροντίδα. Παιδιά τα πράγματα είναι σοβαρά έχει "κουφαθεί" κόσμος από τα διάφορα ευτράπελα...

    Ευχαριστώ για τα σχόλια.

    #9116   /   16.08.2007, 13:33
    Αυτό που συμβαίνει στα νυχτερινά κέντρα έχει ελάχιστη σχέση με μουσική, παρά του γεγονότος ότι συμμετέχουν και πολύ καλοί μουσικοί. Το σημαντικό στα κέντρα είναι η υψηλή ένταση και όχι η ποιότητα ήχου. Θα διαπιστώσετε ότι πολλά κέντρα διασκεδάσεως με ζωντανή μουσική διαθέτουν αρκετά καλά ηχοσυστήματα και κονσόλες. Η ποιότητα του ήχου δεν ευνοεί την κατάσταση της μέθης και ανεξέλεγκτης λειτουργίας του ανθρώπου. Οι υψηλές εντάσεις και οι οξύτατοι ήχοι αποσταθεροποιούν ακόμα και την αίσθηση της ισορροπίας στο ανθρώπινο σώμα με αποτέλεσμα να δημιουργούν τεχνητή ζάλη.

    Είμαι κι εγώ από τους εργαζόμενους στη νύχτα. Σίγουρα πολλοί που εργάζεστε σε τέτοιου είδους μαγαζιά, θα έχετε νιώσει ζαλάδες κατά την επιστροφή στο σπίτι, ή θα κάνετε ώρα να κοιμηθείτε μετά από μία έντονη βραδιά. Η αίσθηση της ζαλάδας προέρχεται από το έσω αυτί, που είναι υπεύθυνο για την ισορροπία του σώματος, το οποίο έχει ερεθιστεί από τον ηχητικό βομβαρδισμό. Η αίσθηση του "σφυρίγματος" στο αυτί ακόμα και όταν το εξωτερικό ερέθισμα σταματήσει, δηλώνει συντονισμό του τυμπάνου ή και τραυματισμό του.

    Η μουσική είναι πάνω από όλα τέχνη. Όταν γίνεται στο στυλ χτυπώ το ντέφι να χορεύει η αρκούδα, τότε καταντά πρόβλημα και για εκείνους που παρακολουθούν την αρκούδα, όσο και για την ίδια την αρκούδα.