Μουσική και Παγκοσμιοποίηση: Το νέο είδος «Παγκόσμια Μουσική» (World Music).
Υπάρχουν δύο απόψεις για τον όρο «Παγκόσμια Μουσική».
Η πρώτη είναι του Αμερικανού εθνομουσικολόγου Steven Feld, ο οποίος υποστηρίζει πως ο όρος ουσιαστικά διαφοροποιεί την δυτική μουσική από αυτήν του ¨Τρίτου Κόσμου¨, μιας και σε αυτήν δεν συμπεριλαβάνονται ούτε η κλασική ούτε η ευρωπαική μουσική. Με μία δόση ενόχλησης, ο Feld υπογραμμίζει τον ηγεμονικό ρόλο της δύσης έναντι όλων των υπολοίπων[1].
Η πιο δόκιμη εξήγηση στον όρο πηγάζει από τα σπλάχνα της ίδιας της παγκοσμιοποίησης. Η τάση μίξης και πρόσμιξης διεθνών και κυρίως δυτικών στοιχείων μουσικής με τα παραδοσιακά και πολιτισμικά στοιχεία κάθε έθνους ή ακόμα και κράτους. Πρόκειται λοιπόν για μια πολύ πιο ευπρόσβατη αγορά λόγω των τεχνολογικών επιτευγμάτων αλλά παράλληλα και για μια ομοιομορφοποίηση της μουσικής που σε μεγάλο βαθμό αλλοτροιώνει τις πολιτιστικές παραδόσεις και εξομοιώνει τα μουσικά ιδιώματα.
Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η συμπεριφορά της πλειοψηφίας των δισκογραφικών εταιρειών και πώς αυτές αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε διαφορετικό άκουσμα ή δημιουργία. Η Παγκόσμια Μουσική, πιστεύουν, επιβάλλει εκείνη τα ακούσματα, με συνέπεια να ζητούν στοιχεία της για να προωθήσουν την όποια προσπάθεια κάθε εκκολαπτόμενου καλλιτέχνη. Αυτό φυσικά κατακρεουργεί την διαφορετικότητα και αναδεικνύει την επιστρωμάτωση και την εύκολη λύση.
Στα θετικά βρίσκονται όλα εκείνα τα μουσικά σχήματα ή και οι μεμονωμένοι καλλιτέχνες που προσπαθούν μέσω της εξέλιξης να αναδείξουν την παράδοση και τις μουσικές καταβολές τους.
[1] «...κάθε άλλο παρά πριμοδοτεί την ποικιλομορφία και την πολυφωνία τουλάχιστον σε επίπεδο μουσικού αν όχι σε επίπεδο γενικότερου πολιτισμικού πλουραρισμού.»(Feld 1991:226)
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#19417 / 27.12.2009, 17:19 / Αναφορά "Με μία δόση ενόχλησης, ο Feld υπογραμμίζει τον ηγεμονικό ρόλο της δύσης έναντι όλων των υπολοίπων"... Ε, να αυτά γίνονται και προσπαθούν να βάλλουν στον "πάγο" μια εξέλιξη τόσο εκατοντάδων αιώνων. Η μουσική δεν έχει χωρίσματα και επί της ουσίας γνωρίζουμε ότι η "δυτική μουσική" έπεται της φολκ ή ας το θέσουμε εντελώς αυθαίρετα και γενικά -προς χάριν του παρόντος λόγου- της ανατολικής μουσικής (αν δεχτούμε τον όρο "δυτική"), που τόσο βαθιά έχει επηρεάσει του μουσικό συναίσθημα ακόμη και της μελωδικές "γραμμές" της δυτικής μουσικής. Αλλά ακόμη και στη ροκ αν αναφερθούμε. Από που προέρχεται; Μήπως από τα blues; Που είναι gosspel μουσική κατευθείαν από την παράδοση των Αφροαμερικανών; Δηλαδή, οκ. Είπαμε, πολυφωνία, αλλά ας ανοίξουμε το μυαλό μας... Πάντως, bilimili καλώς και έθιξες το συγκεκριμένο ζήτημα. Ενδιαφέρον. Θα προτιμούσα να το αναπτύξεις περισσότερο... |
#19418 / 27.12.2009, 18:14 Φίλε beatlus απλά εκκίνησα (ελπίζω) μια συζήτηση, δεν θα μπορούσα επ'ουδενί να καλύψω ένα τόσο ευρύ θέμα από ένα και μόνο άρθρο, τη στιγμή που υπάρχει και τόσο μεγάλη βιβλιογραφία παγκοσμίως.Συμφωνώ όμως απόλυτα με την προσέγγιση που έκανες.Επιφυλάσσομαι για αναλυτικό σχόλιο... |
#19419 / 27.12.2009, 20:11 / Αναφορά Εγώ δέν μπορώ να καταλάβω ακόμα τί επιδιώκει ο θεματοθέτης μέ τό άρθρο αυτό,που είναι γεμάτοι αοριστίες καί ασύνδετους συλλογισμούς. Δηλαδή η μουσική δέν ήταν ανέκαθεν παγκόσμια τέχνη;Ολοι οι λαοί τής Γής,όλα τά έθνη,δέν δημιουργούσαν ανέκαθεν μουσικά έργα;Υπήρξε ποτέ λαός που δέν εκφραζόταν ΚΑΙ μέσω τής μουσικής; Καί τί σημαίνει άραγε "σ'αυτήν δέν συμπεριλαμβάνονται ούτε η κλασσική (μέ δύο "σ" γράφεται,διότι προέρχεται από την λέξη class που σημαίνει τάξη,όχι από την μέ ένα "σ" γραφόμενη ενέργεια τού απελευθερώνειν στομαχικά αέρια) ούτε η ευρωπαϊκή μουσική";Η κλασσική μουσική αναπτύχθηκε αρχικά στην Ευρώπη,άρα είναι Ευρωπαϊκή μουσική.Εχει επηρεαστεί από την ανατολική μουσική (δηλαδή αυτήν τού λεγόμενου "τρίτου κόσμου"-άν και ο όρος "τρίτος κόσμος" καθιερώθηκε γιά άλλό λόγο),οπότε τί εκφράζει τελικά ο όρος "παγκόσμια μουσική" κατά τόν κύριο Feld; Η "τάση μίξης καί πρόσμιξης" (!) άλλων στοιχείων στην κλασσική,αλλά και σέ κάθε είδους μουσική,υπήρχε πάντα.Τί το διαφορετικό θά μπορούσε να συμβαίνη σ'αυτήν την καινούργια "παγκόσμια μουσική"; Επίσης,λέει το άρθρο οτι "υπάρχουν δυό απόψεις" γιά τόν όρο αυτό.Ποιά είναι η δεύτερη; |