H τελευταία λέξη που βγήκε από το στόμα της Φλέρυς Νταντωνάκη, στο Νοσοκομείο Μεταξά, λίγο πριν η ανορθόγραφη λέξη «ΑΠΝΙΑ», καταγραφεί στον ιατρικό επίλογο της, σε τελευταίο στάδιο καρκινοπαθούς Ελευθερίας Παπαδαντωνάκη, ήταν η λέξη «Πούστηδες»
Δεν ήξεραν ποιά ήταν η Φλέρυ Νταντωνάκη. Δεν είχαν ακούσει ποτέ κανένα της τραγούδι.
«Ήταν μια που τραγουδούσε με τη Μάγια Μελάγια;»
«Τι λες ρε συ, αυτή ήταν η Μπέμπα Μπλάνς.»
«Α, δεν την ξέρουμε τότε αυτή.»
Στο κοινό νοσοκομειακό δωμάτιο, οι συγγενείς της διπλανής ασθενούς. είχαν ενοικιάσει μια τηλεόραση, που έπαιζε στη διαπασών όλες τις καλοκαιρινές επαναλήψεις των ιδιωτικών καναλιών. Η κόρη της Φλέρυς, επειδή ενοχλούσε την μητέρα της, ο ήχος στη διαπασών, είχε ζητήσει ευγενικά να χαμηλώνουν την ένταση, καθώς η μητέρα της δεν μπορούσε να κοιμηθεί – δεν κοιμόταν σχεδόν καθόλου. Η έκκληση της Ζωής, ερμηνεύτηκε μάλλον σαν επιθυμία απομάκρυνσης της συσκευής, η οποία το επόμενο κιόλας πρωί αντικαταστήθηκε από ένα φορητό τραντζίστορ, ακουμπισμένο δίπλα από το κρεβάτι της Φλέρυς, το οποίο έπαιζε επίσης στη διαπασών, έναν πειρατικό πειραϊκό ραδιοφωνικό σταθμό.
«Η Ντέλα από Κερατσίνι αφιερώνει τώρα στον Βασίλη από Κοκκινιά το τραγούδι της Άννας Βίσση-ς «Τρελλαίνομαι» και τον παρακαλάει να της τηλεφωνήσει στο σπίτι της ξαδέρφής της Χαρούλας για να πάνε για καφέ. Πάμε λοιπόν να ακούσουμε Άννα Βίσση από το χρυσό δίσκο με επιτυχίες του Νίκου Καρβέλα «Κλίμα τροπικό».»
Η Φλέρυ είναι όλη μέρα στο κρεβάτι της. Είναι υπέρβαρη και κοιμάται γυμνή. Είναι 60 χρονών και φαίνεται 80.
Κάποια μέρα επισκέπτεται το Νοσοκομείο Μεταξά, ο υπουργός Υγείας της κυβέρνησης Σημίτη για εθιμοτυπικούς λόγους. Περνάει και από τα δωμάτια ασθενών. Κοντοστέκεται στις εισόδους των δωματίων κι απευθύνει χαιρετισμούς, όπου τονίζουν την συμπαράσταση της κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και του πρωθυπουργού προσωπικά, στην καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών που εμπιστεύονται το δημόσιο σύστημα Υγείας.
(Σ.Σ ... Πεπονής, Γείτονας, Παπαδήμας, Παπαδόπουλος ή Στεφανής; ποιός απ όλους, κατά τη γνώμη σας, θα μπορούσε να είναι τόσο χυδαίος, ώστε να ξεστομίσει, αυτό που θα διαβάσετε, παρακάτω;)
«Όλοι μαζί, μπορούμε για ένα καλύτερο ΕΣΥ. Σας ευχαριστούμε.»
Η διευθύντρια ορόφου (που εκείνην την ώρα, χάνει από την τσέπη της το δεκαπενθήμερο του μηνός - που αν θυμάσαι, ω αναγνώστη, εισέπραταν μετρητοίς όλοι οι Έλληνες δημόσιοι υπάλληλοι στο ίδιο φακελάκι που όλοι οι Έλληνες πολίτες καλούνταν να τοποθετήσουν την κομματική λίστα με τον προσημειωμένο από το σπίτι δίπλα στον υποψήφιο «δικό» τους βουλευτή σταυρό- σε αντίθεση με τώρα που ο κομμένος δημόσιος μισθός καταβάλλεται στην ιδιωτική τράπεζα που εξυπηρετεί με μισθοδοτικούς λογαρισμούς, το εκάστοτε Υπουργείο ) σκύβοντας στα πόδια του Υπουργού, του ψιθυρίζει ότι από το δωμάτιο που μόλις πέρασε νοσηλευόταν η Φλέρυ Νταντωνάκη.
« Ποιά είναι αυτή; Δημοτική σύμβουλος;»
« Όχι, κύριε Υπουργέ, τραγουδίστρια.»
«Δεν την ξέρω. Ποιά λέτε;»
Γυρνάει πίσω στην πόρτα και βλέπει την μοναδική ασθενή του θαλάμου, να κοιμάται.
« Η χοντρή;»
Σε μια συνέντευξή της η Φλέρυ Νταντωνάκη το 1986 στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ είχε δημόσια πει ότι είναι ΠΑ.ΣΟ.Κ. Είχε υποστηρίξει με ουτοπικό σθένος τον Ανδρέα Παπανδρέου, τον Κώστα Λαλιώτη και τον Γεράσιμο Αρσένη.
Εκείνη η συνέντευξη, είχε θυμώσει όσο τίποτε άλλο τον Μάνο Χατζιδάκι.
Η Φλέρυ, αφήνει την τελευταία της πνοή τον Ιούλιο του 1998. Επί κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη. Τα έξοδα της ταφής, αναλαμβάνει ο θετός γιός του Μάνου Χατζιδάκι και η Φλέρυ Νταντωνάκη, αναπαύεται δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι στο κοιμητήριο της Παιανίας. Στην τηλεφωνική συνομιλία που είχαν οι παραγγελιοδόχοι του μνήματος με τους μαραμαροτεχνίτες, κάποιος αντέγραψε λάθος το επίθετο.
Ακόμα και σήμερα, αν επισκεφθείς, ω αναγνώστη, τον τάφο της Φλέρυς στην Παιανία, το επίθετο που την συνοδεύει είναι ανορθόγραφο.
«ΦΛΕΡΥ ΑΤΑΝΤΩΝΑΚΗ»
Το 2000 σε ένα ταξίδι μου στη Νέα Υόρκη, στην προθήκη ενός καταστήματος βινυλίων στο Soho, βλέπω τον δίσκο της Flery – Isles of Greece. Στοιχίζει πιο ακριβά, από όσο στοιχίζουν όλοι οι υπόλοιποι δίσκοι της προθήκης μαζί. 350 δολλάρια.
Μπαίνω μέσα. Τον αγοράζω. Χωρίς παζάρι. Φεύγοντας ρωτάω τον νεαρό Αμερικάνο ιδιοκτήτη του καταστήματος.
«Μα γιατί τον πουλάτε τον συγκεκριμένο δίσκο, τόσο ακριβά;»
« Μα είναι η μεγαλύτερη φωνή της Ελλάδας, man.»"
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#20512 / 13.07.2010, 03:02 / Αναφορά τη φουκαριαρα!!!!φαντασου να ζουσε τωρα ποσες φορες θα ειχε πει >>>>> |
#20581 / 20.07.2010, 17:09 Καταλαβαινω το νοημα αυτων που λες, αλλα η λεξη ''φουκαριαρα''για τη ΦΛΕΡΥ,δεν υπαρχει με κανενα τροπο και για κανενα λογο.. . |
#20514 / 13.07.2010, 09:34 / Αναφορά Εξαιρετικό !!! |
#20518 / 13.07.2010, 15:57 / Αναφορά Χαίρομαι που υπήρξαν Άνθρωποι σαν την Φλέρυ, σαν τον Χατζιδάκι, σαν τον Ξυλούρη και άλλοι άνθρωποι της τέχνης, για να μπορώ να εξηγήσω στα παιδιά μου τι είναι τέχνη και τι σημαίνει ήθος. |
#20528 / 15.07.2010, 17:10 / Αναφορά ΜΙΚΡΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ... ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ..."ΑΠΝΙΑ" ... Η Φλέρυ Νταντωνάκη (Ελευθερία Παπαδαντωνάκη) γεννήθηκε στην Κρήτη. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, βρέθηκε στην Αμερική για να σπουδάσει Ιστορία και Φιλολογία. Τα πρώτα της βήματα στη σκηνή τα πραγματοποίησε στο Μπρόντγουεϊ. Τότε οι «New York Times» παραλλήλισαν το ταλέντο της με εκείνο της Μινέλι. Το 1965 κυκλοφόρησε από τη δισκογραφική εταιρία της Τζοάν Μπαέζ «Vanguard» ο δίσκος της «Flery», με λαϊκά τραγούδια των Παπαϊωάννου, Γαβαλά, Ατταλίδη και Καζαντζίδη. Το 1971 αντικατέστησε μια Αμερικανίδα τραγουδίστρια σ’ ένα αφιέρωμα στον Ζακ Μπρελ. Στο διάλειμμα αυτής της συναυλίας, χτύπησε την πόρτα του καμαρινιού της και της ζήτησε συνεργασία ο Μάνος Χατζιδάκις, που παρακολουθούσε τη συναυλία. Ο Μάνος Χατζιδάκις άκουγε για πρώτη φορά την Φλέρυ, μένοντας έκπληκτος από την υπέροχη φωνή της. Το 1972, η φωνή της Νταντωνάκη, μαζί με εκείνη του Δημήτρη Ψαριανού, άγγιζε τις πιο ευαίσθητες χορδές μας με την ερμηνεία της στον «Μεγάλο Ερωτικό» του Μάνου Χατζιδάκι. Ακολούθησαν το 1975 ο «Καπετάν Μιχάλης», το 1977 «Οι γειτονιές του φεγγαριού» και το 1984 το «Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι». Στις 2 Φεβρουαρίου του 1980, η Φλέρυ Νταντωνάκη τραγούδησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα αγγλόφωνα τραγούδια, τα οποία μεταδόθηκαν ραδιοφωνικά από το Γ' Πρόγραμμα στις 10 Φεβρουαρίου. Οι μοναδικές ερμηνείες αποτυπώθηκαν στον δίσκο «Φλέρυ Νταντωνάκη: Η αιώνια εφηβεία της φωνής». Το 1984 συμμετείχε, επίσης, στη «Νυχτερινή δοκιμασία» του Ηλία Λιούγκου και το 1986 στα «Τσιμεντένια τρένα» με τους «Τερμίτες». Το 1991 κυκλοφόρησαν τα «Λειτουργικά», ηχογραφήσεις των δοκιμών που έκαναν με τον Μάνο Χατζιδάκι την εποχή της γνωριμίας τους, ενώ το 1994 απέδωσε με εκπληκτικό τρόπο το τραγούδι «Μάνα μου και Παναγιά», σε στίχους Λειβαδίτη και μουσική Θεοδωράκη στον κύκλο τραγουδιών «Απονες Εξουσίες». Κουρασμένη από τα φώτα της σκηνής, επέλεξε έναν άλλο δρόμο. Μόνη «μέσα στη φοβερή ερημία του πλήθους» αποσύρθηκε στο δικό της κόσμο. Εξαίρεση, η μαγική βραδιά του 1985, που ανέβηκε στη σκηνή της Ρωμαϊκής Αγοράς, καθώς πείστηκε από την Δήμητρα Γαλάνη να τραγουδήσουν μαζί. Αναπαύθηκε δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι στην αττική γη στις 18 Ιουλίου 1998. Τα όνειρά της δεν ήταν από αυτά που εκτίθενται για να εισπράξουν χειροκροτήματα. Επέλεξε να τα νανουρίζει με την υπέροχη φωνή της, μόνη, ψιθυρίζοντάς τους τραγούδια και παραμύθια. Οσοι εξακολουθούν να μαγεύονται από τη βόλτα του φεγγαριού πάνω από τις γειτονιές μας, και όσοι μαγεύονται, ακόμα, από μια βόλτα όταν η πόλη, αποκαμωμένη, κοιμάται, ίσως ακούσουν, αν είναι τυχεροί, την Φλέρυ Νταντωνάκη μέσα στη νύχτα να συνομιλεί με τα αερικά. Η κόρη της Ζωή, τραγουδά όμορφα.. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ: www.myspace.com/dadonaki {ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ (ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ) ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΦΙΛΟΞΕΝΟ MUSICHEAVEN} ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ giorgos_arazei |
#20534 / 16.07.2010, 03:08 / Αναφορά Εξαιρετικό post. Για μια τεράστια ερμηνεύτρια. Μπράβο.... |
#20540 / 17.07.2010, 22:54 Υπέρωχο post ....για μια φωνή που δεν θα σβήσει ποτέ απο τις καρδιές όσων τη γνώρισαν μέσα απο τις ερμηνείες της... λατρεμένη ερμηνεία στο SOMETIMES I FEEL LIKE A MOTHERLESS CHILD..αντάξια άλλων ξένων..μα για μένα ΜΟΝΑΔΙΚΗ όπως ήταν η ίδια. |
#20573 / 20.07.2010, 11:42 / Αναφορά Γιατί ο Χρηστάκης(Χρήστος Σύρπος) δεν κηδευτηκε δημοσιά δαπάνη αφού θάφτηκε στη Δράμα το 81 σαν άπορος!!!!ξεχασμένος (ποιος θυμάται ότι επεζησε τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του 40) για να μην πούμε για την μεταχείρηση του "δολοφόνου" Ακη Πάνου που η πολιτεία εξάντλησε την αυστηρότητα της χωρίς να του αναγνωριστεί ούτε ο πρότερος έντιμος βίος ούτε η καλλιτεχνική προσφορά...Κι αμα δείτε κανα από το παπαδαριό ή πολιτικό να μπαίνει στη μπουζού εμένα να μου τρυπήσετε την μύτη... Μανόλης- Χανιά |
#20582 / 20.07.2010, 17:11 Σορυ ρε φιλε αλλα τι συγκρινεις τωρα ????? |
#20587 / 20.07.2010, 21:26 Θέλω να πιστεύω ότι δεν φορώ παρωπίδες.Όπως απολαμβάνω το Summertime του G.Gershwin ετσι απολαμβάνω και το "Δεν υπάρχει κανείς" του Πάνου με τον Διονησίου...Όταν κάτι σου κάνει αυτό το μαγικό "κλικ" που θες να το ξανακούσεις και να γράψεις κάπου τους στίχους για να το σιγοτραγουδήσεις δεν νομίζω ότι έχει σημασία αν είναι Χρηστάκης Πάνου ή Φλερρυ... |
#20594 / 21.07.2010, 11:37 Συντεκνε, ο καθε καλλιτεχνης κανει οτι μπορει για ναναι το εργο του αξιολογο. Αυτο απο μονο του ειναι αξιο Σεβασμου... ομως εχουν διαφορετικο ειδικο βαρος και εκτοπισμα. (Σορυ για το σχολιο) |
#20580 / 20.07.2010, 16:45 / Αναφορά Τα ξερω...Αφου τα ξερω γιατι παντα πληγωνομαι ? Γιατι δεν δεχομαι οτι το σπανιο ειναι πολυτιμο γιατι αν δεν ηταν σπανιο δε θαταν ΠΟΛΥΤΙΜΟ... Η Φλερυ ηταν ξωτικο... το βλεπεις και τριβεις τα ματια σου γιατι δεν πιστευεις σ' αυτα... Πως ν αντεξει διπλα σε ορθολογιστες υπαλληλους οπαδους. ΕΧΑΣΕ το μυαλο της γιατι τα ξωτικα μονο ΝΙΩΘΟΥΝ. Ειμαι ευγνωμων μονο και μονο για την υπαρξη της... Η Φλερυ δεν ηταν φωνη...Ηταν το ιδιο το ΤΡΑΓΟΥΔΙ. |
#22340 / 11.04.2011, 03:57 / Αναφορά Η Σοφία (Ixthis) κάνει αυτη την στιγμή μια εξαιρετική βελουδινη εκπομπη...δεν βρισκω καταλληλοτερη λέξη...Αναμεσα στις επιλογες της ηταν και τραγουδια με την Φλέρυ... Τα συναισθήματα που δημιουργήθηκαν διαβάζοντας ξανά το αρθρο αυτό ακούγοντας συγχρόνως Φλέρυ είναι απερίγραπτα.... Ενα τεράστιο ΚΡΙΜΑ, που εκτος από την Φλέρυ συμπεριλαμβανει και όλη την αδικια που γινεται σε αλλους αξιόλογους-εξαφανισμενους |
#22346 / 13.04.2011, 02:23 Ελπιζω να εχει καταγραφει και το αποψινο εκτακτο αφιερωμα της Σοφιας στο αηδονι που λεγεται Φλερυ Νταντωνακη. Εκπληκτικη μουσικη και οχι μονο διαδρομη. Ευκαιρια - κατα την ταπεινη μου αποψη - να γνωρισει κανεις εναν Ελληνικο θησαυρο, που επεσε στα αζητητα, ο Θεος ξερει γιατι.... Επιτρεψτε μου να επισημανω κλεινοντας, οτι γι αυτο το "ξωτικο" (που ευστοχα αναφερει ο Μιχαλης), δεν υπαρχει ουτε λεξη στη wikipedia. Κριμα. Και αδικο. Ντροπη. Και αισχος. |
#22347 / 13.04.2011, 04:52 Αλλιώς θα το έλεγα ως εξης¨: Η Ελλάδα που αντιστέκεται η ελλάδα που επιμένει κι οποιος δε κα τα λα βαι νει δε ξέρει που πατά και που πηγαίνει.......δ. σαββόπουλος |
#22348 / 13.04.2011, 05:02 Γιατί μας κάνει εντύπωση . Με πόνο το λέω αλλά πόσοι ξέρουν τον τεράστιο έλληνα αβαγκαρντιστα συμφωνιστη ΓΙΑΝΝΗ ΧΡΗΣΤΟΥ δάσκαλος του ξενάκη και πολλών άλλων. Ούτε στο χώρο των μουσικών δεν τον ξέρουν. Δε πειράζει τον διδάσκοντε τα αμερικανάκια και τα ωδεία ανα τον κόσμο. Αν κάνουμε ενα γκάλοπ στους δρόμους της αθήνας και ένα στου βερολίνου θα εκπλαγούμε με τα αποτελέσματα. Άξιοι της μοίρας μας είμαστε ....σε άλλα κράτη δανείζονται η δελεάζουν καλλιτέχνες προσφέροντας τους οτι μπορούν για να βοηθήσουν το έργο τους και τους ιδιούς και να έχουν Ως ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΑΝΤΑΛΑΓΜΑ το έργο τους να το προβάλλουν στην πατρίδα και στον κόσμο τους και μεις θάβουμε αυτά που γεννάμε και έχουμε τα πολύτιμα και αφήνουμε στην επιφάνεια τα ώπα ώπα . ΠΙΚΡΑ.Πόσο ακόμα? |
#22357 / 16.04.2011, 00:00 Η "Φλέρυ", η κολλητή σου ε; Που την ακους και χροοονια. Τα κόκαλά της θα τρίζουν και μόνο που την αναφέρεις mary_0 |
#22358 / 16.04.2011, 00:20 Ρε τεραστιε, απο τοτε που εγινες "μελος" τον Οκτωβριο του 2010, αυτο ηταν το φαεινοτερο σχολιο που μπορουσες να κανεις;; Ολον αυτον τον καιρο το σκεφτοσουνα;; Το αναδευες στο νου; Και το ξερασες για να δημιουργησεις εντυπωσεις; Σε ποιον; Γιατι δεν νομιζω κανεις να σε παιρνει στα σοβαρα, οταν επιτιθεσαι σε ατομα που ουτε καν γνωριζεις. Εν πασει περιπτωσει, οταν εχεις να πεις κατι ουσιωδες, με χαρα θα σε ξαναδιαβασουμε. Εως τοτε, καλα κρασια. |
#22359 / 16.04.2011, 02:37 Έχεις καταλάβει σε ποιό θέμα βρίσκεσαι? Πάνω γράφει "Φλέρυ Νταντωνάκη"!Όταν ανοίξει θέμα για τη μαίρη να μας πεις την άποψή σου. Εδώ είναι για τη Φλέρυ,αν έχεις άποψη επ'αυτού,γράψε τη.Δεν είμαστε αναγκασμένοι να μπαίνουμε και να διαβάζουμε τα ψυχολογικά του καθενός!Άντε πια! Εν προκειμένω τώρα,χαίρομαι που μετά την εξαίσια εκπομπή της Σοφίας μας στο ράδιο,ήρθε κι αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα,για μια σπουδαία ερμηνεύτρια,που δυστυχώς δε ξέρω αν έτυχε της αναγνώρισης που της άξιζε. Μπράβο στο Γιώργο για το όμορφο άρθρο! |
#22360 / 16.04.2011, 06:20 Εγω συμφώνω με τον προλαλήσαντα "΄σορυ κι όλας" διοτι "πολυ καλως ρε φίλε" τα λές .Συμφωνώ απόλυτα για όλα έφταιγε η πράσινη σαλαμάντρα που πηδούσε λάθος μάντρα και αλλαξε ρούχα στη διασταύρωση προς πατήσια οταν το τελευταίο διαστημόπλοιο αναχωρούσε απο την πλατεία κολιάτσου και ο τρόμος των αιλουροηδών ήταν απάτη.ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ |
#22363 / 16.04.2011, 10:18 Βρε παιδιά, καταλαβαίνω την αγανάκτησή σας, γιατί κι εγώ την αισθάνομαι, αλλά ας μην ξεχνάμε πως το ΜΗ επιτελεί μέγιστο κοινωνικό έργο, δίνοντας τη δυνατότητα σε πολλούς κάφρους να εκτονώνονται λεκτικά, και έτσι να τη "βγάζουν καθαρή", ως ένα βαθμό, κάποιοι άλλοι εκεί έξω... |