Η Madonna βουτά όλο και πιο βαθιά στα ηδονιστικά νερά της ασυγκράτητης ιδιοσυγκρασίας του Andy Warhol...
Το «Deeper And Deeper» περιλαμβάνεται στο πέμπτο άλμπουμ της Madonna, «Erotica», που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1992.
Για όσους κουράστηκαν από τα σεξουαλικά τερτίπια της Madonna, ο τίτλος του τραγουδιού πρέπει να τους φαινόταν σαν μία από τα ίδια. Κι όμως. Το «Deeper And Deeper» είναι ένα ευχάριστο χορευτικό τραγούδι αποτελώντας το καλύτερο κομμάτι του δίσκου. Το τραγούδι το έγραψε η Madonna, ο Shep Pettibone και ο Anthony Shimkin.
Πρόκειται για ένα Pop, house κομμάτι προσανατολισμένο για χορό, το οποίο περιέχει μία παράθεση από Disco synths και κάπως ρομποτικά χορευτικά beats. Περιέχει επίσης και άλλα μουσικά στοιχεία, όπως ακουστικές κιθάρες, με κάποιο ισπανικό ύφος φλαμένκο, αλλά και καστανιέτες στη γέφυρα του τραγουδιού. Το τραγούδι έχει χαρακτηριστεί από το περιοδικό Rolling Stone ως «καθαρή Disco», προσθέτοντας ότι το κομμάτι δεν χρειάζεται συναισθηματική απήχηση για να τρέξει.
Οι περισσότεροι το θυμούνται από το βίντεο, το οποίο απεικονίζει μία ελκυστική νεαρή γυναίκα που το γλεντάει στα κλαμπ μίας μεγάλης πόλης, με το αλκοόλ τους και τα one-night stands. Αντίθετα, οι στίχοι φαίνεται ότι δείχνουν μία δυστυχισμένη παιδική ηλικία, οπότε θα μπορούσε να υπάρχει ένα μήνυμα για τα τραύματα και τις απογοητεύσεις της παιδικής ηλικίας που οδηγούν σε απερίσκεπτη συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή. Έτσι, δίνει βάρος στην ιδιαίτερη σημασία που έχει να ακούει κάποιος τις συμβουλές της μητέρας του και του πατέρα του.
Οι στίχοι του είναι μία μεταφορά για ένα αγόρι που αρχίζει να συμβιβάζεται με την ομοφυλοφιλία του. Από μελωδική άποψη παρουσιάζει ομοιότητες με την επιτυχία της Madonna «Vogue» (1990), και μάλιστα περιλαμβάνει μία αναφορά στο τραγούδι αυτό, όταν στο τελευταίο μέρος του αλλάζει το κλειδί της μελωδίας και επικαλείται τη διάσημη πρόσκληση στην πίστα με τη χρήση των στίχων «You got to just let your body move to the music / you got to just let your body go with the flow», οι οποίοι είναι παρμένοι από το «Vogue». Σύμφωνα με το συγγραφέα Georges-Claude Guilbert, το sample από το «Vogue» ενισχύει το τέλος του τραγουδιού, σε ένα απόλυτα μεταμοντέρνο twist. Επίσης, υπάρχει αναφορά στο τραγούδι «Do-Re-Mi» από το μιούζικαλ «Η Μελωδία Της Ευτυχίας» (1959), με το στίχο «When you know the notes to sing, you can sing most anything».
Το «Deeper And Deeper» ηχογραφήθηκε στις 13 Νοεμβρίου του 1991 στο Manhattan της Νέας Υόρκης και ολοκληρώθηκε στις 16 Ιουνίου του 1992 στα Soundworks Recording Studios στην Astoria, επίσης της Νέας Υόρκης, με παραγωγούς τη Madonna και τον Shep Pettibone.
Στα keyboards και τον προγραμματισμό ήταν ο Shep Pettibone και ο Tony Shimkin, επιπλέον keyboards έπαιξε ο Joe Moskowitz, κιθάρα ο Paul Pesco και δεύτερες φωνές έκαναν οι Donna DeLory και Nikki Haris διανθίζοντας τα φωτεινά φωνητικά της Madonna.
Είναι ένα από τα λίγα κομμάτια του άλμπουμ «Erotica», που δεν «βάρυναν» ή «γονάτισαν» από την παραγωγή του επιδέξιου Shep Pettibone. Το τραγούδι ακούγεται εξίσου καλά και σήμερα όπως και όταν πρωτοκυκλοφόρησε.
Σύμφωνα με τον Anthony Shimkin, συνδημιουργό του τραγουδιού, η Madonna ήθελε να προσθέσει στο τραγούδι μία κιθάρα σε στυλ φλαμένκο αφού τον άκουσε να παίζει σε ύφος ισπανικού φλαμένκο στην ακουστική του κιθάρα. Προστέθηκαν επίσης καστανιέτες κι έτσι δημιουργήθηκε η Latin γέφυρα του τραγουδιού. Ο Shep Pettibone ήταν αντίθετος με την ιδέα να χρησιμοποιήσει μία φλαμένκο κιθάρα στο τραγούδι, αλλά η Madonna επέμεινε.
Shep Pettibone: Το «Deeper And Deeper» ήταν ένα από εκείνα τα τραγούδια με τα οποία η Madonna πάντα είχε πρόβλημα. Το μεσαίο μέρος του τραγουδιού δεν πήγαινε καλά. Δοκιμάσαμε διάφορες γέφυρες και αλλαγές, αλλά τίποτα δεν λειτούργησε. Στο τέλος, η Madonna ήθελε στη μέση του τραγουδιού μία κιθάρα φλαμένκο. Εμένα δεν μου άρεσε η ιδέα να πάρω ένα house τραγούδι και να βάλω στη μέση το «La Isla Bonita». Αλλά αυτό ήθελε κι αυτό πήρε.
Το «Deeper And Deeper» κυκλοφόρησε σε single στις 8 Δεκεμβρίου του 1992, έχοντας στη β’ πλευρά μία instrumental εκτέλεση του τραγουδιού. Ήταν το 34οsingle της Madonna και το 29οπου κυκλοφόρησε στις Η.Π.Α. Επίσης ήταν το δεύτερο single που βγήκε από το άλμπουμ «Erotica» καθώς είχε προηγηθεί το ομώνυμο –και αμφιλεγόμενο- τραγούδι, το οποίο ήταν μεν αποδεδειγμένη επιτυχία αλλά απομάκρυνε και πολλούς θαυμαστές της τραγουδίστριας. Το «Deeper And Deeper» ήταν ίσως μία σκόπιμη επιλογή ως αντίθεση με τους μάλλον σκοτεινούς και επιθετικούς αρμονικούς ήχους του «Erotica», προσφέροντας μία άλλη ματιά στο ίδιο θέμα και στις βαθιές ηλεκτρονικές και χορευτικές ρίζες του. Αν το «Erotica» μπορούσε να θεωρηθεί ως συνέχεια του «Justify My Love», το «Deeper And Deeper» θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η συνέχεια του «Vogue».
Το τραγούδι κυκλοφόρησε επίσης σε maxi single καθώς και σε ένα συλλεκτικό διαφημιστικό σετ δύο βινυλίων, που περιείχε μόνο remix του τραγουδιού. Παρά τη σεξουαλική φύση του «Erotica» και τη διαμάχη που υπήρχε εκείνη την εποχή γύρω από τη Madonna και το άλμπουμ της, το «Deeper And Deeper» έλαβε θετικές κριτικές και σημαντικό airplay από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Οι μουσικοκριτικοί το χαρακτήρισαν ως ένα από τα πιο εμπνευσμένα Disco κομμάτια της Madonna, ξεχωρίζοντας την αναζωογονητικά προσανατολισμένη στο χορό φύση του τραγουδιού.
Όσον αφορά τις επιδόσεις του στα charts, το «Deeper And Deeper» γνώρισε επιτυχία σ’ όλο τον κόσμο αλλά η πορεία του ήταν μάλλον απογοητευτική για τα δεδομένα της Madonna. Το τραγούδι έφτασε στο Νο 6 της Μεγάλης Βρετανίας και στο Νο 7 των Η.Π.Α., ανέβηκε στο Νο 1 της Ιταλίας και έγινε Νο 2 στον Καναδά, Νο 7 στην Ιρλανδία, Νο 9 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 10 στο Βέλγιο, Νο 11 στην Αυστραλία, Νο 17 στη Γαλλία, Νο 20 στην Ολλανδία, Νο 22 στη Σουηδία, Νο 23 στην Ελβετία, Νο 26 στη Γερμανία και Νο 30 στην Αυστρία. Ωστόσο, δεν κατάφερε να έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο όσο τα προηγούμενα singles της Madonna και μάλιστα σε μία εποχή που οτιδήποτε άγγιζε η τραγουδίστρια γινόταν χρυσός. Χαρακτηριστικό είναι ότι το τραγούδι απέτυχε να μπει στο Top 5 των βρετανικών charts βάζοντας τέλος στο σερί της Madonna, που είχε δώδεκα συνεχόμενα singles που μπήκαν στα πέντε πρώτα.
Το πραγματικό ζήτημα πίσω από τις χαμηλότερες από τις προσδοκώμενες επιδόσεις του single ήταν ίσως η γιγαντιαίων διαστάσεων κριτική των μέσων ενημέρωσης που αντιμετώπιζε τότε η Madonna, καθώς επίσης και λόγω του γεγονότος ότι η Madonna είχε ήδη συμπληρώσει 10 χρόνια στη μουσική βιομηχανία, είχε αποδείξει ποια είναι και δεν ήταν πλέον η νέα μουσική αίσθηση της πόλης.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, η Madonna άλλαξε την ταυτότητα και την εικόνα της για άλλη μια φορά, όπως είχε κάνει και στο παρελθόν. Άρχισε ν’ απαντάει άμεσα στους θαυμαστές και τους κριτικούς της ομοφυλοφιλικής κοινότητας και έγινε γνωστή ως ένα συνειδητοποιημένο μεταμοντέρνο ίνδαλμα της γυναικείας φύσης και σεξουαλικότητας. Το «Deeper And Deeper» (μαζί με το μουσικό του βίντεο) είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της αλλαγής στην εικόνα της.
Το σκοτεινό και εκστατικό μουσικό βίντεο του «Deeper And Deeper» σκηνοθετήθηκε από τον Bobby Woods, ο οποίος ήταν και παραγωγός στην εταιρία της Madonna, Boy Toy Inc.
Το βίντεο, το οποίο περιλαμβάνει έγχρωμες και ασπρόμαυρες λήψεις, έλαβε ανάμικτες κριτικές τόσο από τους μουσικοκριτικούς όσο και από τους θαυμαστές της Madonna, η οποία εμφανίζεται να φορά πολλά φανταχτερά ρούχα αλλά και να οδηγεί μία Mercedes Benz 280SE Cabriolet του 1969. Θεωρείται ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αλλά και λιγότερο ελκυστικά μουσικά βίντεο της τραγουδίστριας.
Γυρίστηκε στις 7 και 8 Νοεμβρίου του 1992 στα Ren-Mar Studios και στο νυχτερινό club Roxbury στο Hollywood, και θεωρήθηκε ως φόρος τιμής στον Αμερικανό καλλιτέχνη Andy Warhol και τον Ιταλό σκηνοθέτη Luchino Visconti. Το βίντεο, εμπνευσμένο από τη δεκαετία του 1970, ξεκινάει μ’ έναν αρσενικό χαρακτήρα, τον οποίο υποδύεται ο Γερμανός ηθοποιός Udo Kier. Ο Udo Kier, με το πολύ ξεχωριστό πρόσωπο, έπαιξε μόνο διεστραμμένους ρόλους και εμφανίστηκε στις ταινίες του Andy Warhol «Flesh for Frankenstein» (1973) και «Ο Δράκουλας Διψάει Για Αίμα Παρθένας» (Blood For Dracula, 1974) καθώς και στο βίντεο του «Erotica». Στο «Deeper And Deeper» ο Udo Kier φοράει ένα δερμάτινο σακάκι leopard και υπάρχει τόσο ως χαρακτήρας αλλά ακόμα περισσότερο ως ο ίδιος του ο εαυτός. Αρχικά εμφανίζεται σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο να μιλάει γερμανικά, τα οποία υποτιτλίζονται στα αγγλικά: "Beware! Our Idols and demons will pursue us. Until we learn to let them go!". Αυτή η προειδοποίηση ακολουθείται από την ανύψωση μπαλονιών σε σχήμα σπερματοζωαρίων. Στη συνέχεια, εμφανίζεται η Madonna να παίζει ένα χαρακτήρα βασισμένο στην Edie Sedgwick (μία από τις superstars του Warhol), που βγαίνει σ’ ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης και αναζητά τους φίλους της. Εκεί βρίσκει και το αγόρι της (ο ρόλος του Udo Kier), ο οποίος φαίνεται να έχει μεγάλη επιρροή στο χαρακτήρα που υποδύεται η Madonna. Προφανώς ο στόχος ήταν ο θεατής να συμπεράνει ότι ο χαρακτήρας της Madonna έχει υπογράψει μία αλά Φάουστ συμφωνία με τον διαβολικό Udo Kier, αν και σε δεύτερη σκέψη δεν γνωρίζεις ακριβώς ποιος κατέχει ποιον.
Σύμφωνα με τον Georges-Claude Guilbert στο βιβλίο του «Η Μαντόνα ως μεταμοντέρνος μύθος» (2002), στο βίντεο του «Deeper And Deeper» η τραγουδίστρια μετακινείται από τις δεκαετίες του 1920 και του 1930 στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 και ξανά πίσω, και φέρνει στο νου την Isadora Duncan, τη Dita Parlo και την Ingrid Thulin στην ταινία «Οι Καταραμένοι» (La Caduta Degli Dei, 1969). Επίσης, αναπαράγει την ατμόσφαιρα underground ταινιών του Andy Warhol και του Paul Morrissey και ιδιαίτερα το «Flesh» (1968) και το «Trash» (1970), και μιμείται τον John Travolta στο «Saturday Night Fever» (1977). Οι μπάλες-καθρέφτες της Disco θυμίζουν τις δεκαετίες του 1930 και του 1970. Ο ίδιος συγγραφέας επισημαίνει ότι οι εικόνες του «Deeper And Deeper», που συνδυάζουν το modeling με το ναρκισσισμό και το λεσβιασμό, αποτελούν ένα τυπικό σχόλιο πάνω στην κατασκευή της επιτυχίας της Madonna και ενισχύουν το gay icon της τραγουδίστριας, ιδιαίτερα αν εντοπίσει κανείς στην πίστα της Disco τη διάσημη τραβεστί, τραγουδίστρια και σκηνοθέτρια ομοφυλοφιλικών πορνογραφικών ταινιών, Chi Chi LaRue.
Στο 03:07 του βίντεο, η Madonna κατεβαίνει κατευθυνόμενη σε ένα υπόγειο, περνάει έναν καθρέφτη, κοιτάζει επίμονα σ’ αυτόν και φαίνεται σα να «χάνεται». Στο υπόγειο υπάρχουν παντού κεριά, άνθρωποι σε παροξυσμό, κάρτες ταρώ, και η Madonna κάθεται δίπλα στον αφέντη της μέχρι που σκάει ένα μπαλόνι και η τραγουδίστρια επανέρχεται από την προηγούμενη κατάσταση. Στη συνέχεια επιστρέφει στην πίστα για να πάρει τα μπαλόνια της, τα οποία φαίνεται ότι την επαναφέρουν στην πραγματικότητα, και μετά από λίγο ο αφέντης της την πλησιάζει και κόβει τα σχοινιά που κρατούσαν τα μπαλόνια.
Εκτός από τον Udo Kier και την Chi Chi LaRue, εμφανίζεται επίσης η καταξιωμένη σκηνοθέτρια Sofia Coppola («Αυτόχειρες Παρθένοι», «Χαμένοι Στη Μετάφραση» κ.α.) καθώς και η Αμερικανίδα ηθοποιός Debi Mazar, παλιά φίλη και συνεργάτιδα της Madonna, η οποία είχε εμφανιστεί και στο μουσικό βίντεο του «Papa Don’t Preach» και του «True Blue» ενώ επτά χρόνια αργότερα εμφανίστηκε και στο βίντεο του «Music».
Υπάρχουν δύο διαφορετικές εκδοχές του μουσικού βίντεο του «Deeper And Deeper»: μία για τη radio edit εκτέλεση του τραγουδιού, η οποία είναι επεξεργασμένη μ’ έναν πιο Mainstream και προσιτό τρόπο, και μία ελαφρώς μεγαλύτερη σε διάρκεια εκδοχή, που ταιριάζει στην εκτέλεση που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ. Η μεγαλύτερη εκδοχή περιέχει περισσότερα πλάνα του Udo Kier, συμπεριλαμβανομένης και της τελικής σκηνής, στην οποία κόβει τα μπαλόνια της Madonna (σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα φινάλε των βίντεο της τραγουδίστριας). Επιπλέον, υπάρχει μία σκηνή της Madonna με τις φίλες της, όπου ξεφλουδίζουν και τρώνε μπανάνες ενώ παρακολουθούν έναν στριπτιζέρ (τον οποίο υποδύεται ο ηθοποιός ομοφυλοφιλικών πορνογραφικών ταινιών Joey Stefano) που ποζάρει με το εσώρουχό του. Οι μπανάνες σ’ αυτή τη σκηνή πιστεύεται ότι είναι αναφορά στο διάσημο εξώφυλλο του δίσκου των Velvet Underground & Nico, με τη μπανάνα που σχεδίασε ο Andy Warhol. Ο δε στριπτιζέρ μοιάζει σαν μία διασταύρωση του Joe Dallesandro (ηθοποιός φετίχ του Andy Warhol) και του Iggy Pop. Το μουσικό βίντεο του «Deeper And Deeper» σηματοδότησε και την πρώτη φορά που η Madonna εμφανίστηκε σε ένα βίντεό της με τα φρύδια της εντελώς ξυρισμένα, κάτι που σύμφωνα με την ίδια ήταν ένα από τα καλύτερα πράγματα που έκανε ποτέ. Είναι αξιοσημείωτο και το γεγονός ότι η Madonna δεν εμφανίζεται να τραγουδάει τους στίχους του τραγουδιού. Επίσης, σε μία σκηνή του μουσικού βίντεο, εμφανίζεται ένας δίσκος βινυλίου με το λογότυπο της Maverick Records, της δισκογραφικής εταιρίας που μόλις είχε συν-ιδρύσει η Madonna εκείνη την εποχή.
Με το βίντεο του «Deeper And Deeper», η Madonna σχολιάζει τη δική της υπόσταση ως είδωλο και την προσωπική της αντίληψη ως προς το τι σημαίνει πραγματικά ένα είδωλο γι’ αυτήν. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιεί το καλλιτεχνικό και εικαστικό λεξιλόγιο που συνέλαβε ο Andy Warhol.
Η Madonna και ο Andy Warhol έχουν πολλά κοινά. Μεγαλωμένοι σε ένα αυστηρά καθολικό περιβάλλον και παιδιά από οικογένειες των οποίων οι ρίζες προέρχονται από άλλες χώρες (από την Ιταλία η Madonna και από την Τσεχοσλοβακία ο Andy Warhol), και οι δύο βίωσαν τις δυσκολίες κάποιου που αισθάνεται ότι δεν ανήκει στη χώρα στην οποία μεγάλωσε. Αμφότεροι είχαν ισχυρούς δεσμούς με τη μητέρα τους, κάτι το οποίο είναι φυσιολογικό στη χριστιανική θρησκεία. Και οι δύο μετακόμισαν στη Νέα Υόρκη και βίωσαν τη σκληρή ζωή της μεγάλης πόλης. Και στη συνέχεια, έγιναν διάσημοι και η φήμη αποτέλεσε την κατάρα που ενέπνευσε την καλλιτεχνική τους ακεραιότητα. Το βίντεο του «Deeper And Deeper» υπογραμμίζει τις παράλληλες ζωές τους.
Κάποτε ο Warhol γέμισε έναν ολόκληρο χώρο με μπαλόνια και δημιούργησε ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Η Madonna, από την άλλη, χρησιμοποιεί τα μπαλόνια για να κρατήσει επαφή με το παρελθόν της και με τις θρησκευτικές και οικογενειακές της αξίες. Τα μπαλόνια που εμφανίζονται στο «Deeper And Deeper» είναι η μόνη σύνδεση της Madonna με την αγνότητα της παιδικής της ηλικίας, η οποία σηματοδοτείται από την ύπαρξη της μητέρας.
Σ’ αυτό το βίντεο, όπως ειπώθηκε και παραπάνω, η Madonna υποδύεται την Edie Sedgwick, μούσα και υποτιθέμενο alter ego του Warhol. Έτσι, υιοθετώντας την προσωπικότητα της Edie, η Madonna μεταμορφώνεται σε Andy Warhol. Επίσης, χρησιμοποιεί τραβεστί για να δηλώσει τη δική της σχέση με την κουλτούρα των drug Queen και την υπόστασή της ως γυναίκα που ενεργεί σαν να ήταν η ίδια drug Queen.
Ο Joe Dallesandro ήταν η αρσενική μούσα του Warhol σε ό,τι αφορά τη σεξουαλική γοητεία. Στο βίντεο, η Madonna φιλάει έναν σωσία του Dallesandro. Έτσι, γίνεται το alter ego του Warhol και υποδηλώνει την επιθυμία του Warhol να έχει σεξουαλική σχέση με το αντικείμενο της τέχνης του. Μέσω της Madonna/Edie, ο καλλιτέχνης και η αρσενική του μούσα εκφράζουν την αμοιβαία σεξουαλική τους επιθυμία.
Η Madonna εμφανίζεται με έναν επαναλαμβανόμενο τρόπο. Τα αρνητικά φιλμ της Madonna εμφανίζονται το ένα μετά το άλλο. Ο Warhol χρησιμοποίησε την επανάληψη ως έναν τρόπο για να υπογραμμίσει την ουσία της φήμης. Η επανάληψη των πλάνων της Madonna υποδηλώνει την επανάληψη της προβολής που γίνεται για χάρη της λαϊκής ζήτησης. Οι επαναλαμβανόμενες εικόνες της Madonna ανήκουν στους ανθρώπους που τις βλέπουν και όχι στην ίδια.
Ο ιερέας συμβολίζει τη μητέρα της. Έχοντας χάσει τη μητέρα της, η Madonna προσκόλλησε στη θρησκεία της μητέρας της για να μείνει σε επαφή μαζί της. Ο Warhol αγαπούσε κι αυτός τη μητέρα του κατά τέτοιο τρόπο ώστε την είχε κοντά του μέχρι την ημέρα που πέθανε. Και για τους δύο καλλιτέχνες, ο θάνατος της μητέρας είναι κομβικό σημείο στη ζωή τους και την καλλιτεχνική τους δημιουργία. Τόσο για τη Madonna όσο και για τον Warhol, η μητέρα είναι είδωλο και δαίμονας. Με τα μπαλόνια να ελευθερώνονται στον ουρανό, η Madonna δηλώνει ότι θα πρέπει ν’ αφήσει πίσω της το παρελθόν και να συνεχίσει τη ζωή της.
Μέχρι το 2009, το βίντεο του «Deeper And Deeper» δεν ήταν ποτέ διαθέσιμο εμπορικά, καθώς είχε εξαιρεθεί από το «Video Collection 93:99» που κυκλοφόρησε το 1999. Όμως δέκα χρόνια αργότερα, συμπεριλήφθηκε στο DVD «Celebration» (2009) κι έτσι το βίντεο έγινε διαθέσιμο στο κοινό.
Η Madonna ερμήνευσε το «Deeper And Deeper» σε δύο περιοδείες της. Πρώτα ερμήνευσε το τραγούδι κατά τη διάρκεια της περιοδείας The Girlie Show World Tour (1993), δίνοντάς του ένα ύφος δεκαετίας του 1970 στο στυλ της Disco της Donna Summer. Η αρχή του τραγουδιού ήταν συνδεδεμένη με το τέλος του προηγούμενου («Express Yourself»). Το τραγούδι ξεκινούσε μ’ ένα μεθυσμένο άντρα από το κοινό να πηδάει πάνω στη σκηνή προσπαθώντας να κλέψει την παράσταση και να χορέψει με τη Madonna, ενώ εκείνη καλούσε την ασφάλεια. Στη συνέχεια ο άντρας σκίζει τα ρούχα του για να αποκαλύψει το φανταχτερό εσώρουχό του και το κοινό να καταλάβει ότι είναι απλά ένας από τους χορευτές της παράστασης. Αυτή η παρουσίαση, όπως και το μουσικό βίντεο του τραγουδιού, είχε μία σημαντική Disco θεματική, με τη Madonna και τις δεύτερες τραγουδίστριες και χορεύτριες να είναι ντυμένες στο στυλ της Donna Summer και να φορούν περούκες afro, γυαλιά ηλίου, πολύχρωμα φανταχτερά χίπικα ρούχα και παντελόνια καμπάνα ενώ στη σκηνή στριφογύριζαν Disco μπάλες, αναδημιουργώντας την αίσθηση του θρυλικού κλαμπ Studio 54. Οι New York Times έκριναν ότι κατά τη διάρκεια του «Express Yourself» και του «Deeper And Deeper» η παράσταση έφτανε στην κορύφωσή της: «Ο πυρήνας της παράστασης λαμβάνει χώρα σε μία πίστα Disco, με αστραφτερές κουρτίνες και μπάλες-καθρέφτες. Η Madonna και οι χορευτές της, φορώντας ξέφρενα σχεδιασμένα εξώπλατα του ύφους της δεκαετίας του 1970 και παντελόνια-καμπάνα, κάνουν τρέλες κατά τη διάρκεια του ‘‘Express Yourself’’ και του ‘‘Deeper And Deeper’’, ως τραγούδια για την απελευθέρωση της επιθυμίας». Προς το τέλος του τραγουδιού, όλα έβγαιναν εκτός ελέγχου καθώς η Madonna και οι χορευτές της επιδίδονταν σε ένα ηδονιστικό όργιο που οδηγούσε στο επόμενο τραγούδι της παράστασης, το «Why’s It So Hard». Στο βιβλίο του Santiago Fouz-Hernandez «Madonna’s Drowned Worlds» (2004), γίνεται αναφορά στις αγορίστικες και ανδρόγυνες εμφανίσεις των χορευτριών στο Girlie Show World Tour και επισημαίνει ότι κατά τη διάρκεια του «Deeper And Deeper» μία από τις χορεύτριες εμφανίζεται τόπλες και μόνο τότε προσδιορίζεται το φύλο της.
Το τραγούδι δεν συμπεριλήφθηκε ξανά σε περιοδεία παρά 11 χρόνια αργότερα, στην περιοδεία Re-Invention World Tour (2004), όπου, σε αντίθεση με την αρχική Disco εκτέλεση, μεταμορφώθηκε επιτυχημένα σε μία αργή Jazz εκτέλεση σε ύφος καμπαρέ, με τρομπέτες και όρθιο μπάσο. Μετά την ενεργητική απόδοση του «Hanky Panky», η Madonna ερμήνευε το «Deeper And Deeper» πλαισιωμένη από δύο τραγουδίστριες, τη Donna De Lory και τη Siedah Garrett, και ντυμένη σαν διασκεδάστρια τσίρκου με κόκκινες και λευκές ρίγες, με φτερωτή κορδέλα και κόκκινα ψηλοτάκουνα. Οι θαυμαστές έπρεπε να συνηθίσουν στο νέο στυλ του τραγουδιού αλλά αυτό λειτούργησε υπέροχα. Οι κριτικοί επαίνεσαν τα φωνητικά της Madonna στο συγκεκριμένο τραγούδι. Οι Washington Times σχολίασαν ότι στο «Deeper And Deeper» η Madonna έφερε μία χροιά Jazz δείχνοντας φωνητικές αποχρώσεις που δεν γνώριζαν ότι είχε. Οι New York Times εξήραν την ικανότητα της Madonna να μετατρέψει ένα χορευτικό τραγούδι σε ένα αργό ρομαντικό κομμάτι και αναρωτιόταν «ποιός ήξερε ότι η χορευτική επιτυχία ‘‘Deeper And Deeper’’ είχε μία τόσο ερωτική/ρομαντική αντήχηση;».
Επίσης, η Madonna πρόβαρε το τραγούδι για την περιοδεία Confessions Tour (2006) αλλά τελικά δεν το συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα λόγω διακοπής της συνεργασίας με τη χορογράφο του συγκεκριμένου τραγουδιού.
Άλλες εκτελέσεις
Το αμερικανικό περιοδικό Entertainment Weekly είπε ότι το τραγούδι «σφυρίζει σαν υπόγειο τρένο που γίνεται express στις 4 το πρωί». Το περιοδικό Billboard το αποκάλεσε «παιχνιδιάρικη Disco αναδρομή» ενώ ο Stephen Thomas Erlewine στο βιβλίο «All Music Guide To Rock» έγραψε ότι το «Deeper And Deeper» είναι από τα καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα κομμάτια της Madonna.
Το «Deeper And Deeper» συμπεριλήφθηκε στη συλλογή επιτυχιών της Madonna «GHV2» (2001), σε μία εκδοχή μικρότερης διάρκειας. Μέρος του τραγουδιού χρησιμοποιήθηκε στο «Thunderpuss GHV2 Megamix» της Madonna (ακούγεται από το 2:54 και μετά).
Κατά την κριτική του στο «GHV2», το περιοδικό Slant έγραψε ότι το τραγούδι ήταν προϊόν της εποχής του κι ένα διαχρονικό κλασικό κομμάτι της Madonna, ενώ επισήμανε και το δανεισμό στίχων από το «Vogue». Το ίδιο περιοδικό κατέταξε το «Deeper And Deeper» στο Νο 36 των καλύτερων singles της δεκαετίας του 1990 αναφέροντάς το ως ένα από τα καλύτερα επιτεύγματα της Madonna και περιγράφοντάς το ως απόσταξη της βρώμικης και γκλαμουράτης παρακμής του «Erotica» αλλά και της ξανθιάς φιλοδοξίας της τραγουδίστριας.
Το τραγούδι, όπως και το βίντεο του «Deeper And Deeper», είναι πρακτικά μία σχεδόν αυτοβιογραφία της ζωής της τραγουδίστριας. Πάνω σ’ αυτό το Disco κομμάτι με στοιχεία samba, η Madonna προσφέρει ένα φλογερό και οδυνηρό παραμύθι λαχτάρας και απόδρασης, στο οποίο η ίδια παίζει ταυτόχρονα το ρόλο της Κοκκινοσκουφίτσας και του Κακού Λύκου. Ο κριτικός Armond White κάποτε εξήρε τη Madonna για το πώς έβαλε την τέχνη του περιθωρίου μέσα στον εαυτό της. Υπό αυτή την οπτική, η ανεξέλεγκτη και άγρια ένταση του τραγουδιού προέρχεται από την αίσθηση ότι η Madonna κάνει βουτιά σε κάποια ηδονιστική άβυσσο της δικής της απελευθερωμένης και ασυγκράτητης ιδιοσυγκρασίας της…
DEEPER AND DEEPER – Madonna
Deeper and deeper and deeper and deeper
Sweeter and sweeter and sweeter and sweeter
I can't help falling in love
I fall deeper and deeper the further I go
Kisses sent from heaven above
They get sweeter and sweeter the more that I know
When you know the notes to sing
You can sing most anything
That's what my mama told me
Round and round and round you go
When you find love you'll always know
I let my father mold me
Daddy couldn't be all wrong
(Not gonna let you slip away, I'm gonna be there)
And my mama made me learn this song
(You're gonna bring your love to me, I'm gonna get you)
That's why
[ρεφρέν]
The deeper I go
All is fair in love she said
Think with your heart, not with your head
That's what my mama told me
All the little things you do
Will end up coming back to you
I let my father mold me
[γέφυρα]
[ρεφρέν, επανάληψη]
Someone said that romance was dead
And I believed it instead of remembering
What my mama told me
Let my father mold me
Then you tried to hold me
You remind me what they said
This feeling inside
I can't explain
But my love is alive
And I'm never gonna hide it again
[γέφυρα]
[ρεφρέν]
Deeper and deeper and deeper and deeper
Never gonna hide it again
Sweeter and sweeter and sweeter and sweeter
Never gonna have to pretend
[επανάληψη]
You got to just let your body move to the music
You got to just let your body go with the flow
Falling in love, falling in love, falling in love
I can't keep from falling in love with you
You know there's nothing better that I'd like to do.
Κωνσταντίνος Παυλικιάνης
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο