Αγαπητέ Bruce το ταστάρισμα είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Το κυριότερο είναι η σωστή ρύθμιση της
κιθάρας. Οι κιθάρες και τα μπάσα έχουν πολλές δυνατότητες ρυθμίσεων που μπορεί να κάνει ο καθένας για να φέρει το όργανο στις προσωπικές του ανάγκες. Το πιο απλό είναι η ρύθμιση του ύψους των χορδών που γίνεται ανεξάρτητα για κάθε χορδή από την γέφυρα (αυτό λέγεται action). Θεωρητικά όσο πιο δυνατά παίζεις (εννοώ τη δύναμη που ασκείς στις χορδές) τόσο πιο ψηλά πρέπει να βρίσκονται οι χορδές από την ταστιέρα για να αποφεύγεται το ταστάρισμα (buzz). Αυτό έχει να κάνει με το προσωπικό σου στυλ.
Το πιο βασικό απ'όλα όμως είναι η κλιση του μπράτσου (neck). Όλα τα ηλεκτρικά όργανα έχουν μέσα στο ξύλο του μπράτσου μιά μεταλλική ράβδο (truss rod) η οποία είναι προσβάσιμη συνήθως από ένα πλαστικό καπάκι που ξεβιδώνει και βρίσκεται συνήθως εκεί που οι χορδές συναντούν τα κλειδιά του κουρδίσματος. Ξεβιδώνοντας αυτό το καπάκι αποκαλύπτεται μιά βίδα allen η οποία με ενα κατάλληλο κλειδί μπορεί να στρίψει αριστερά η δεξιά.Τι κάνει τώρα αυτή η βίδα?
Ανεξάρτητα από το τι πιστέυουν οι πιο πολλοί το μπράτσο δεν πρέπει να είναι απόλυτα ίσιο. Πρέπει να έχει μια ελαφριά κλιση (σαν μπανάνα) πρός τα κάτω (όταν κοιτάς την
κιθάρα από τα πλάγια). Αυτό πρέπει να ισχύει γιατί αλλιώς όταν παίζεις νότες στα χαμηλά τάστα, οι χορδές θα ακουμπάνε και σε άλλα τάστα πιο ψηλα και η χορδή θα ταστάρει ή υπάρχει και η περίπτωση να μην παίζει καθόλου.
Την κλιση του μπράτσου την ορίζει ο κατασκευαστής του οργάνου συνήθως με διαφορετικό τρόπο και ελέγχεται αν πιέσεις μια συγκεκριμένη χορδή σε ένα συγκεκριμένο τάστο και μετρήσεις την απόσταση σε ένα άλλο τάστο που σου ορίζει αυτός, από το πάνω μέρος του τάστου ώς το κάτω μέρος της της χορδής.(σε χιλιοστά).
Στρίβωντας τη ράβδο που λέγαμε (truss rod) δεξιά, το μπράτσο γίνεται πιο ευθύ (neck stress). Στρίβωντας αριστερά το μπράτσο παίρνει κλίση (σαν μπανάνα που λέγαμε-neck relief). Εχοντας επιτύχει την σωστή κλίση θεωρητικά είσαι ελέυθερος να κάνεις μετά τη ρύθμιση του ύψους της κάθε χορδής ανεξάρτητα που ο γενικός κανόνας είναι ότι πρέπει αν ακολουθούν την ακτίνα καμπυλότητας της ταστιέρας από άκρη σε άκρη (κατά το πλάτος).
Το σημαντικό με την ρύθμιση του truss rod είναι ότι πολύ μικρές κινήσεις δεξιά ή αριστερά, δημιουργούν μεγάλη αλλαγή στην κλίση του μπράτσου και αν δεν είσαι προσεκτικός μπορέις ακόμα και να σπάσεις το μπράτσο
Αφού γίνουν όλα αυτά στη συνέχεια έρχεται η ρύθμιση του intonation. Αυτό σημαίνει ότι η
κιθάρα πρέπει αν παίζει τις ίδιες νότες παντού. Δηλαδή για παράδειγμα η ανοιχτή ΜΙ χορδή πρέπει να είναι ίδια (σε συχνότητα) με την οκτάβα της στο δωδέκατο τάστο. Εκεί χρειάζεσαι ένα καλό ηλεκτρονικό κουρδιστήρι το οποίο θα σου δείξει αν υπάρχει διαφορά. Αν υπάρχει πράγματι διαφορά τότε, ο καβαλάρης της κάθε χορδής μπορέι να μετακινηθεί μπρος - πίσω και να διορθώσει αυτό το πρόβλημα.
Καταλήγοντας θέλω να σου πώ ότι η ρύθμιση ειδικά του μπράτσου είναι κάτι που δεν είναι σπάνιο ούτε σημαίνει ότι το όργανο που πήρες είναι κακό. Το πιο συνιθισμένο είναι τα καινούργια όργανα να χρειάζονται πάντα ρυθμίσεις. Οι κλιματικές αλλαγές (χειμώνας-καλοκαίρι) και οι θερμοκρασιακές μεταβολές ή η υγρασία επηρεάζουν πολύ τα ξύλα που είναι "ζωντανά" και "δουλεύουν" συνεχώς. Επίσης οι κατασκευαστές προτέινουν ρύθμιση της κλισης του μπράτσου ειδικά αν αλλάξεις μέγεθος χορδών από αυτό που έχουν βάλει αυτοί από το εργοστάσιο.'Αρα μην ανησυχείς.
Αυτό που θα σου συνιστούσα είναι να πάς το όργανο σε έναν καλό τεχνικό που έχει εμπειρία να σου κάνει αυτές τις ρυθμίσεις λέγοντας του και τι επιθυμείς εσύ προσωπικά με βάση το στύλ που παίζεις.