Για να είμαστε σωστοί θα πρέπει να συγκρίνουμε ένα μέσο Πτυχίο με ένα μέσο Δίπλωμα.
Εξηγώ αμέσως τι εννοώ:
Υπάρχει κανονισμός που προσδιορίζει το ρεπερτόριο για τα 2 αυτά χαρτιά. Ο κανονισμός αυτός όμως αφήνει ένα λογικό περιθώριο μεγαλύτερης ή μικρότερης δυσκολίας για να έργα που μπορούν να επιλεγούν. Έτσι, αν θέλουμε μπορούμε να σκαρώσουμε ένα αρκετά εύκολο πρόγραμμα Πτυχίου, ή , αν αισθανόμαστε πιο ικανοί και σίγουροι, να βγάλουμε ένα πρόγραμμα πολύ απαιτητικό. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε, κατ’ αναλογία και στο Δίπλωμα.
Έτσι, ένα πολύ απαιτητικό πρόγραμμα πτυχίου μπορεί να είναι δυσκολότερο από ένα πολύ άνετο πρόγραμμα διπλώματος για να απαντήσω και στον προηγούμενο φίλο.
Για να συγκρίνουμε λοιπόν ένα μέσο πρόγραμμα πτυχίου με ένα μέσο πρόγραμμα διπλώματος:
Καταρχίν η διαφορά δεν έγκειται τόσο στην δυσκολία των έργων, μιας και αυτή όπως είπαμε μπορεί να ποικίλλει, αλλά κυρίως στον όγκο τους και συγκεκριμένα στη ΔΙΑΡΚΕΙΑ και όχι στον αριθμό των έργων.
ΠΤΥΧΙΟ: Απαιτεί σύνολο 9 έργα, συγκεκριμένα:
- Πρελούδιο και Φούγκα Ι. Σ. Μπαχ από το Das wohltemperierte Clavier
- Ένα έργο των λεγόμενων κλαβεσενιστών (συνθέτες για τσέμπαλο) ή ένα μέρος από σονάτα Μότσαρτ
- Μία ολόκληρη σονάτα Μπετόβεν (οποιαδήποτε)
- ένα ρομαντικό έργο
- ένα έργο 20ου αιώνα σημαντικού συνθέτη
- ένα ελληνικό έργο (κάποιες φορές παραλείπεται ή αντικαθίσταται από κάτι άλλο ανάλογα με το ωδείο)
- Τεχνική άσκηση Czerny ή ανάλογη
- Τεχνική άσκηση Chopin ή ανάλογη
- Ένα μέρος (γρήγορο δηλαδή α’ ή γ’) από κοντσέρτο εύκολο, συνήθως Μότσαρτ, σπανιότερα ακούγονται Μπαχ, Χάυντν, Μπετόβεν, Παραλλαγές του C. Franck ή ακόμα και Grieg ως κάτι δυσκολότερο κα. Συνήθως πάντως είναι Μότσαρτ. Πρέπει να εκτελείται με τη συνοδεία 2ου πιάνου.
ΔΙΠΛΩΜΑ απαιτεί
- Ένα μεγάλο έργο Μπαχ (παρτίτες, τοκάτες κτλ) ή 2 Πρελούδια και φούγκες από το DWC
- ένα έργο κλαβεσενιστών
- Μία ολόκληρη σονάτα Μπετόβεν (από την β’ περίοδο και μετά με εξαίρεση κάποιες λιγότερο εκτενείς π.χ.)
- ένα ρομαντικό έργο μεγάλης έκτασης (π.χ. όχι νυκτερινό Chopin)
- ένα έργο 20ου αιώνα σημαντικού συνθέτη μεγάλης έκτασης (π.χ. όχι μόνο 1 πρελούδιο Debussy), εδώ παίζουν κυρίως έργα με πολλά μέρη
- Ένα ολόκληρο κοντσέρτο αυξημένης δυσκολίας, από Μπετόβεν και έπειτα. Συνήθως επιλέγεται ρομαντικό ή 20ου αιώνα.
Και τώρα η σύγκριση:
ΠΤΥΧΙΟ vs ΔΙΠΛΩΜΑ
ΠΤΥΧΙΟ:
Περισσότερα έργα αλλά μικρής έκτασης.
Μπορούν να εκτελεστούν και με το βιβλίο μπροστά
Περιλαμβάνει και πράγματα που δεν ακούμε σε ρεσιτάλ, π.χ. αποσπάσματα από έργα ή ασκήσεις.
Μπορεί να γίνει «κεκλεισμένων των θυρών» αν το ζητήσει ο μαθητής, δηλαδή χωρίς κοινό.
Η συνολική διάρκεια ενός μέσου Πτυχίου με όλα τα παραπάνω έργα δεν ξεπερνά ή μόλις ξεπερνά την μία ώρα
ΔΙΠΛΩΜΑ
Αριθμητικά λιγότερα αλλά μεγαλύτερα και δυσκολότερα έργα
Εκτελούνται όλα υποχρεωτικά από μνήμης, εκτός ίσως από κάποια σύγχρονα έργα όπου μπορεί να γίνει κάποια εξαίρεση.
Περιλαμβάνει μόνον ολόκληρα έργα και έργα που ακούμε σε ρεσιτάλ. Όχι μεμονωμένα μέρη και όχι ασκήσεις και σπουδές.
Δεν μπορεί να ζητηθεί να γίνει «κεκλεισμένων των θυρών», η προσέλευση κοινού είναι ανοικτή.
Η συνολική διάρκεια ενός μέσου Διπλώματος με όλα τα παραπάνω έργα είναι τουλάχιστον 1μισι ώρα, ενώ σε κάποιες εξαιρετικές περιπτώσεις φτάνει και τις 3 ώρες, δεδομένου του ότι πρόκειται για ένα ολόκληρο ρεσιτάλ + ένα ολόκληρο κοντσέρτο!
ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΤΩΡΑ:
Εκτός από τις διαφορές στο πρόγραμμα, πολύ σημαντικές για τον υποψήφιο είναι και οι διαφορές στην αντίληψη των εξεταστών όσον αφορά τα 2 αυτά χαρτιά.
Στο πτυχίο λοιπόν, είθισται να θεωρείται πως ο πιανίστας δεν είναι ακόμα «σολίστας», πρέπει όμως να κατέχει καλά την ύλη με κύριο σκοπό να μπορεί να τη διδάξει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να συγχωρούνται ευκολότερα παικτικά ατυχήματα ή απώλεια μνήμης, να επιτρέπεται η ανάγνωση από παρτιτούρα και γενικά αν υπάρχει ανοχή σε ένα επίπεδο ερμηνείας ακόμα και κάτω του μετρίου όσον αφορά και την ποιότητα.
Στο δίπλωμα τα πράγματα ζορίζουν ελαφρώς. Οι απαιτήσεις είναι κάπως μεγαλύτερες, τα παικτικά λάθη όταν είναι συχνά κάποιες φορές δεν συγχωρούνται και μπορεί να κοστίσουν σε βαθμό. Γενικά λαμβάνεται περισσότερο υπόψη η ικανότητα του εξεταζόμενου ως performer.
Πάντως, αυτό δεν αποτελεί εγγύηση ότι οι διπλωματούχοι παίζουν καλύτερα από τους πτυχιούχους. Έχω ακούσει τόσο πτυχία όσο και διπλώματα καρναβάλια-παρωδίες!
Τέλος, από επαγγελματικής απόψεως: ο διπλωματούχος θεωρείται πως κατέχει τον ανώτερο δυνατό τίτλο στην αδιαβάθμητη μουσική μας εκπαίδευση, και μπορεί να κάνει τα πάντα, να διδάξει όλες τις τάξεις. Φυσικά για καριέρα σολίστα τα χαρτιά δεν αποτελούν προϋπόθεση ούτε εγγύηση. Ο πτυχιούχος επιτρέπεται να διδάξει μέχρι το δεύτερο έτος μέσης και συνήθως αμοίβεται λίγο λιγότερο.
Ελπίζω να βοήθησα, για ό,τι άλλο στη διάθεσή σας.
ΓΧ
-----------------
To blog μου: http://www.pianoeforte.wordpress.com
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : cembalo στις 02-08-2009 14:47 ]