Το θέμα είναι πολύ λεπτό. Εμπλέκονται πολλές αρχές, αρχαιολογικές, νομικές και ηθικές.
Άπό τη μια η επιστροφή σημαντικών ευρημάτων, είναι σίγουρα ευγενής πόθος του κάθε Έλληνα αρχαιολόγου από την άλλη η απαίτηση, να μεταφέρονται και συγκεκριμένα, σε μικρά μουσεία απομονωμένων περιοχών, είναι μάλλον υπερβολική. Διότι αν είναι να τα αφήσουμε στη λήθη, τότε καλύτερα να τα αφήναμε στο υπέδαφος.
Όσο για την αρχαιοκαπηλία, αυτή είναι σχετικά σύγχρονη έννοια. Από τότε που η αρχαιολογία συμπεριλήφθηκε στον χώρο της Επιστήμης και δημιουργήθηκαν και οι σχετικές νομοθεσίες, από τα νεοσύστατα τότε, Κράτη της Μεσογείου.(Αφού μιλάμε για τις ελληνικές αρχαιότητες, συγκεκριμένα)
Διότι η αρχαιολογία ξεκίνησε βασικά ως χόμπι από την αγάπη πολλών ευγενών της Ευρωπαϊκής κοινωνίας για τον αρχαίο κόσμο. Η χρηματοδότηση της έρευνας και των ανασκαφών ήταν ιδιωτική υπόθεση. ΄Αλλες εποχές.
Τώρα, όσα επιστρέφουνε κατά καιρούς στην Ελλάδα, ανήκουνε σε ανθρώπους που δεν έχουνε το ένστικτο του συλλέκτη. Συνήθως ανήκουνε και στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Επίσης, κάποια μικρά, επιστρέφονται στην Ελλάδα, και από τα ίδια τα πανεπιστήμια.
Μια μαύρη πραγματικότητα, είναι η ίδια η κατάσταση στην ίδια τη χώρα μας. Δυστυχώς, είναι κοινό μυστικό, ότι πολλοί, κρατάνε τα ευρήματα, στην ιδιωτική τους συλλογή. Και συνήθως κανένας δεν τους κυνηγά, απλά τρέχουμε πίσω από τους ξένους να επιστρέψουνε, αυτά που συνήθως αγοράστηκαν νόμιμα προ δεκατιών, και που δεν υπάρχουνε κρυμμένα σε ιδιωτικές συλλογές αλλά στα μεγαλύτερα μουσεία του πλανήτη.
Έπειτα πολλά ελληνικά γλυπτά, δεν είναι τα γνήσια έργα των γνωστών τεχνίτων της αρχαιότητας, αλλά ρωμαϊκά αντίγραφα. Αυτά πού πρέπει να επιστραφούν; Στην Ιταλία; Στην Ελλάδα;
Τα όσα έρχονται στο φως σε χώρες της Μεσογείου πχ Τουρκία, Συρία, Λίβανο, Αίγυπτο κλπ αλλά είναι καθαρά ελληνικά;
Τα μεγάλα μουσεία του εξωτερικού, βρίσκω πως κάνουνε θαυμάσια δουλειά στη συντήρηση,προστασία και έκθεση των αρχαιοτήτων. Η πιο χοτ αρχαιότητα είναι η Αφροδίτη της Μήλου, στο Λούβρο. Είναι σίγουρα η πιο πολυφωτογραφημένη γυναίκα του κόσμου ανά τις εποχές. Το Λούβρο είναι πχ μια μαγική πόλη, στην κυριολεξία!Η επίσκεψη στο Μουσείο του Λούβρου, είναι μια εμπειρία, που πρέπει να βιώσει ο καθένας μας. Όχι μόνο για να δει τα θαυμαστά του αρχαιοελληνικού κόσμου, αλλά όλης της ανθρωπότητας ανά τις εποχές.
Φυσικά για πολλά "κομμάτια" της Ακρόπολης, να ήρθε ο καιρός για την επιστροφή στο ομώνυμο Μουσείο. Διότι και η Ακρόπολη είναι διεθνής άρχαιολογικός χώρος.