ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    vouliakis
    18.02.2005, 12:50
    ALKYONIDA
    18.02.2005, 17:31
    Χαρηκα πολύ με αυτή την ενημερωση που μας έκανε το μελος vouliakis Πολύ ενδιαφέρον και πλήρες site για το μεγάλο συγγραφεα.Ο Καζαντζακης ήταν φιλοσοφος και η ζωή του και το έργο του αποδεικνύουν αυτό
    ageras
    20.07.2006, 04:21
    Κυκλοφόρησε σε τρίτη έκδοση η επί υφηγεσία διατριβή του Νίκου Καζαντζάκη «Ο Φρειδερίκος Νίτσε εν τη Φιλοσοφία του Δικαίου και της Πολιτείας».


    Η πρώτη έκδοση της διατριβής αυτής, με την οποίαν ο Καζαντζάκης απέβλεψε να γίνει υφηγητής και εν συνεχεία Καθηγητής, της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, έγινε το 1909 και η δεύτερη το 1998.

    Στη δεύτερη έκδοση παρετέθη συνοπτική εισαγωγική μελέτη του εκδότη Δρος Πατρόκλου Σταύρου, με όλα τα στοιχεία που ανευρέθησαν τότε στο Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών.

    Με την προοπτική της τρίτης έκδοσης έγινε νέα έρευνα και ανευρέθη το δίπλωμα του Νίκου Καζαντζάκη, με άριστα, ως διδάκτορος της Νομικής, με ημερομηνία 16 Δεκεμβρίου 1906. Διεπιστώθη όμως, ότι λείπουν αρχεία της Νομικής Σχολής για την περίοδο αυτή, από τα οποία θα μπορούσαν να αντληθούν πληροφορίες για την πορεία τότε του Καζαντζάκη, αν εξελέγη υφηγητής, αν δίδαξε στη Νομική Σχολή και γιατί απεχώρησε.

    Αν παρέμενε, θα είχαμε ένα Καζαντζάκη διάσημο Καθηγητή τής Φιλοσοφίας του Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ίσως όχι ένα εθνικό και οικουμενικό συγγραφέα. Το διδακτορικό δίπλωμα του Καζαντζάκη περιελήφθη στην τρίτη έκδοση της διατριβής.

    Ο συμπατριώτης του μεγάλος βυζαντινολόγος Ν. Β. Τωμαδάκης στο άρθρο του για τον Νίκο Καζαντζάκη στη Μεγάλη Εγκυκλοπαιδεία του «Πυρσού» γράφει ότι ο Καζαντζάκης διετέλεσε υφηγητής της Νομικής Σχολής. Αυτό πρέπει να είναι γεγονός. Όμως, κατά πάσαν πιθανότητα, απεχώρησε ο ίδιος και επεδόθη στα ταξίδια και στη συγγραφή.

    Ορόσημο ο Νίτσε

    Η «γνωριμία» του Νίκου Καζαντζάκη με τον Νίτσε υπήρξε ορόσημο για τη ζωή του. Δεν υιοθέτησε απόλυτα το σύστημα των ιδεών και θεωριών του Νίτσε, που υπερβαίνει τη λογική και φθάνει σε άκρα. Νιτσεϊκές ιδέες εμφανίζονται στα έργα του Καζαντζάκη (λ.χ. στην Ασκητική, στην Οδύσεια), και στη μυθιστορηματική αυτοβιογραφία του «Αναφορά στον Γκρέκο». Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις «Νίκος Καζαντζάκης» (Πατρόκλου Σταύρου).

    Πηγή:ναυτεμπορική
    tolaruba
    20.07.2006, 11:45
    movflower
    16.06.2007, 08:37
    Και μια λίγο παλιά είδηση, από τον Φεβράρη που μας πέρασε:

    Μια ταινία μεγάλου μήκους για τη ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη γυρίζει αυτή την περίοδο ο Κρητικός σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρωνίτης.

    Είναι η πρώτη φορά που Έλληνας σκηνοθέτης επιχειρεί να εξερευνήσει τη ρωμαλέα σκέψη, την περιπετειώδη ζωή και το βαθύ ψυχισμό της πληθωρικής προσωπικότητας του μεγάλου Κρητικού.

    Ο Ν.Καζαντζάκης, που ξεκίνησε από την τουρκοκρατούμενη ακόμη Κρήτη, σπούδασε νομικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και στη Σορβόνη, και ανοίχτηκε σε όλο τον κόσμο. Ταξίδεψε όσο λίγοι άνθρωποι και έζησε έντονα την εποχή του, με όλα τα μεγάλα γεγονότα του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.

    Τα υλικά που υπάρχουν είναι πολλά και ποικίλα. Από το πολυπληθές έργο του και τα κινηματογραφικά και φωτογραφικά ντοκουμέντα μέχρι την προσωπική του αλληλογραφία και τις μαρτυρίες ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά.

    Με τα αδιάψευστα αυτά τεκμήρια και οδηγό τον περιπετειώδη βίο του, αλλά και με δραματοποιήσεις, η ταινία θα αναδείξει όλες εκείνες τις προσωπικές και λογοτεχνικές ιδιότητες του συγγραφέα σε μια προσπάθεια να θεμελιωθεί το ερώτημα: ποια είναι εκείνα τα αθάνατα στοιχεία που κάνουν τον Καζαντζάκη έναν μεγάλο Κρητικό, έναν ιδιοφυή Ελληνα και έναν παγκόσμιο συγγραφέα;

    Μέχρι σήμερα έχουν γίνει γυρίσματα στο Ηράκλειο και σε άλλα μέρη της Κρήτης, στη Νάξο, στην Αίγινα, στη Μάνη, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο Αγιο Όρος, στους Δελφούς, στις Μυκήνες, στην Ολυμπία κ.α., ενώ προετοιμάζονται γυρίσματα σε Ρωσία, Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία και Ισπανία.

    Η ταινία, μια παραγωγή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, είναι μεικτής τεχνικής (ντοκουμέντα-δραματοποιημένες σκηνές- και χρήση ψηφιακής τεχνολογίας).

    Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Λευτέρη Χαρωνίτη και την επιστημονική εποπτεία έχει ο Σταμάτης Φιλιππίδης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, με ειδικούς συμβούλους τον Στέφανο Κακλαμάνη, καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης και τον Γιώργη Παναγιωτάκη, ιστορικό.

    Τη διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει Σάκης Μανιάτης, τη διεύθυνση παραγωγής η Κάτια Καππάτου και τη μουσική ο Χρήστος Λεοντής, ο Ψαραντώνης, ο Χαράλαμπος Γαργανουράκης, και ο Βύρων Γουδέλης. Βοηθός σκηνοθέτη είναι ο Γιώργος Χριστοδούλου και σύμβουλος σεναρίου ο Γιάννης Σμαραγδής





    Θα ήμουνα μια νύμφη της θάλασσας, να μεθώ με τ' αστέρια του πατέρα ουρανού καθώς θα 'φερνα τον αφρό στο ύψος του γαλαξία, και τους ναυτικούς σώους στην Ιθάκη τους.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : movflower στις 16-06-2007 08:38 ]


    επισυναπτόμενα: NikosKazantzakisAigina1931.jpg 
    movflower
    16.06.2007, 08:42
    Και μια χτεσινή είδηση, σχετικά με την εξακρίβωση της ημερομηνίας γέννησης του συγγραφέα:

    Λύθηκε το «αίνιγμα» σχετικά με την ακριβή ημερομηνία γέννησης του Νίκου Καζαντζάκη

    Δύο αδιάψευστα ντοκουμέντα -ένα εικόνισμα και μία επιστολή- δίνουν τέλος στη συζήτηση για τη χρονολογία γέννησης του Νίκου Καζαντζάκη.

    Το ένα ντοκουμέντο για τη χρονολογία γέννησης του Νίκου Καζαντζάκη είναι το εικόνισμα που χρησιμοποιούσαν οι οικογένειες για να αναγράφουν την ημερομηνία γέννησης των παιδιών και το άλλο, μια ιδιόχειρη επιστολή του ίδιου του Νίκου Καζαντζάκη προς τον ανιψιό του Νίκο Σακλαμπάνη (γιο της αδελφής του Αναστασίας).



    Και τα δύο αυτά ντοκουμέντα μαρτυρούν ότι όχι μόνο γεννήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 1883, αλλά επισημαίνουν και το λάθος στο δημοτολόγιο Ηρακλείου όπου αναφέρεται ως έτος γέννησής του το 1881. Το λάθος αυτό έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις και δημοσιεύματα στο παρελθόν.


    Αντίγραφο της πίσω πλευράς του εικονίσματος βρίσκεται σήμερα σε ψηφιακή απεικόνιση στο Μουσείο Καζαντζάκη στη Μυρτιά του δήμου Ν. Καζαντζάκης και σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες αυτό παραδόθηκε, το πιθανότερο, στον αείμνηστο σκηνογράφο Γιώργο Ανεμογιάννη, ιδρυτή του Μουσείου, από την αείμνηστη Τιτίκα Σακλαμπάνη, όπως αναφέρουν Τα Νέα της Παρασκευής.


    Σημειώνεται ότι, και ο Ανεμογιάννης πίστευε πως ο Καζαντζάκης γεννήθηκε το 1883. Στο πίσω μέρος του εικονίσματος με τον ανορθόγραφο γραφικό χαρακτήρα που αποδίδεται στη μητέρα του Καζαντζάκη, Μαρία ή Μαργή Χριστοδουλάκη, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Μιχαήλ Ε. Σακλαμπάνη/ 1883 γενήθικε Νικόλαος/ ημερα Παρσκεβή το μήνα Φεβρουαριο/ 18 ώρα το πρωή...»/. O Μιχαήλ Εμμ. Σακλαμπάνης ήταν ο σύζυγος της αδελφής του Καζαντζάκη, Αναστασίας.


    Την ιδιόχειρη επιστολή, η οποία και αυτή βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο Καζαντζάκη στη Μυρτιά Ηρακλείου, έγραψε ο συγγραφέας ενώ βρισκόταν στην Αντίμπ της Γαλλίας, στις 31 Αυγούστου 1955, και την απευθύνει στον ανιψιό του Νίκο Σακλαμπάνη.


    Σε αυτήν, με αφορμή μία εκδήλωση που οργάνωσε ο δήμος Ηρακλείου προς τιμήν του ενώ αυτός βρισκόταν στο εξωτερικό, του επισημαίνει το λάθος που έγινε στη χρονολογία γέννησής του. O Νίκος Καζαντζάκης σημειώνει χαρακτηριστικά ότι δεν γεννήθηκε το 1881 παρά το 1883, στις 18 Φλεβάρη.


    «Βέβαια, στα μητρώα του δήμου γράφουν 1881, γιατί όταν έγινε, χρόνια τώρα, η καταγραφή, χτύπησαν οι υπάλληλοι του δήμου την πόρτα, πρόβαλε η αδελφή μου η Ελένη, μικρή ακόμα, τη ρώτησαν πότε γεννήθηκα και είπε έναν αριθμό, 1881. Μα ο αρραβώνας του πατέρα μου γράφει 1882, τότε αρραβωνιάστηκε ο πατέρας μου και το Φλεβάρη του 83 γεννήθηκα· γιατί τότε πριν από το γάμο δε γεννιόταν παιδιά».


    O Νίκος Καζαντζάκης ζήτησε, μάλιστα, από τον ανιψιό του να παρακαλέσει τον τότε δήμαρχο να το διορθώσει.

    www.in.gr
    Tren
    16.06.2007, 15:24
    Ενας αλλος Καζαντζακης...

    Το "'Οφις και Κρίνο" ήταν το πρώτο βιβλίο του Ν. καζαντζάκη. Εκδόθηκε το 1906 στην Αθήνα με το πρώτο φιλολογικό του ψευδώνυμο "Κάρμα Νιρβαμή"!



    Το λατρευω αυτο το βιβλιο!!!!!!!!!!


    Αποσπασματα



    "... Μου φαίνεται πως κάποιος είναι στον αέρα και με παρατηρεί.
    Ένα μάτι μεγάλο που δεν γνωρίζει ύπνο, που δεν γνωρίζει δάκρυα.
    Με κοιτάζει μέσα και μέσα στην ψυχή. Θαρρώ πως τ' ακλουθώ εγώ.
    Όπου πάω με σέρνει πίσω του μαγνητισμένον, άψυχο, χωρίς θέληση και μ' απαρηγόρητους πόθους.
    Και μια αγανάκτηση φρενιάζει μέσα μου και δεν θέλω να γίνω παιχνίδι των αόρατων Δυνάμεων εγώ και δεν θα επιτρέψω πλειά στην ψυχή μου να γίνεται περίγελο στο αόρατο Μάτι..."



    "... Μη με κρατείς δεμένο.
    Το αίνιγμα δεν είναι στις Λαγόνες Σου κρυμμένο, μηδέ στα μεγάλα Σου μάτια.
    Και τα χέρια σου είναι μικρά κι αδύνατα και δεν αγκαλιάζουν όλη μου την ψυχή.
    Πάνω απ' τ' 'αστρα ένας μαγνήτης στέκεται και με σέρνει.
    Και το κορμί μου όλο φρίσσει μαγνητισμένο από τη Μεγάλη Νοσταλγία και τον Μεγάλο Πόθο.
    Κάποιος απ' τ' άστρα με σέρνει.
    Μη με κρατείς δεμένο.
    Πάνω από την αγάπη κι από τη χαρά της ζωής είνε εκείνο που ζητώ..."

    "... Τώρα μόλις έφυγε κουρασμένη μα και λυπημένη γιατί την έδιωξα. Όταν έσκυψα απάνω της κι έθεσα το μέτωπό μου στη μέση των στηθιώ της κι ένοιωσα κάτι σαν ευτυχία κι ωσάν λησμονιά να γλυστρά μέσα μου και να μερώνει τον πόνο μου, ένας θυμός πελώριος με συνετάραξεν όλον.
    Μου φάνηκε ξάφνου πως Κάποιος αποπάνω μου μού πέταξεν αυτόν τον όγκο των σαρκών κι αυτά τα μάτια και τα κόκκινα χείλη και την απαλάδα της φωνής για να με κοιμίσει - καθώς δίδουν στα μωρά ένα παιχνίδι να μην κλαιν.
    Και κάτι σηκώνεται μέσα μου σαν περιφρόνηση κι ωσάν ειρωνεία και σαν κύμα και μ' έρχεται να πατήσω το ψύχουλο αυτό που ρίχνουν σε μένα που πεθαίνω από την πείνα...
    Όχι, όχι, κάτι άλλο ζητώ, κάτι άλλο, κάτι άλλο..."


    "Γιατί νάμαστεν αιώνιοι;
    Γιατί τόσον εγωισταί;
    Σαν μερικά έντομα γεννηθήκαμε για να φιλήσουμε και να πεθάνουμε...
    Η σκόνη μας σκορπισμένη χάμου θα θρέψει και θα γενεί στοιχείο του δένδρου και του βράχου και του πουλιού που τραγουδεί και του ρυακιού που κλαίει...
    Η σκέψη μας απαράλλαχτα θα γίνει στοιχειό της σκέψης των άλλων γενεών.
    Και θα περάσουν αιώνες αμέτρητοι..."


    "...Εμάδησα τα κρίνα και ζήτησα τα χείλη της. Θέλω την κοινωνία του κορμιού σου απόψε. Το άδυτο και άγιο βήμα της σάρκας σου ποθώ. Λειτουργός του αληθινού Θεού θα προσφέρω θυσία απόψε και θα 'ναι ναός το σώμα σου και ύμνοι τα παραληρήματα μας κι έκσταση θρησκευτική και υπερκόσμια η κομάρα μετά την ηδονή μας. Θα μεταλάβω όλων σου των κινημάτων και όλων των μυστηρίων του κορμιού σου. Και όταν εξαντλημένη γύρεις μές στα λευκά σεντόνια και αποκάμουνε τα μπράτσα σου να σφίγγουν θαλθώ να γονατίσω μπροστά σου, ώ αγία τράπεζα της ηδονής - και θα σμίξω τα χέρια μου και θα προσευχηθώ.
    Και θ' ανοίξω έπειτα τα μάτια σου και θα διαβάσω μέσα εκει στα γαλανά των βάθη το μυστήριο που μου κρύβεις..."






    Hastaroth
    16.06.2007, 19:26
    Τό συγκεκριμένο βιβλίο το έγραψε ο Καζαντζάκης εμπνεόμενος από την πρώτη του ερωτική εμπειρία,μέ μία Ιρλανδή την οποία είχε ώς δασκάλα τών Αγγλικών.

    Υπάρχει και σχετικό κεφάλαιο γιά το γεγονός αυτό στην "Αναφορά στον Γκρέκο".
    swkraths
    25.07.2007, 11:11
    «Οφειλόμενο φόρο τιμής στον Μεγάλο Κρητικό» αποκάλεσε ο υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης τις έκθεσης για τον Νίκο Καζαντζάκη την οποία εγκαινίασε την Τρίτη στο Ηράκλειο.

    Οι εκθέσεις φιλοξενούνται στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης και περιλαμβάνουν έκθεση για τις αναζητήσεις και περιπλανήσεις του συγγραφέα όπως και το εικαστικό του έργο. Ακόμη επανεκτίθεται η μόνιμη Συλλογή Νίκου Καζαντζάκη με προσωπικά αντικείμενα από τις κατοικία του στην Αντίμπ.

    Τέλος, εγκαινιάστηκε και προσωρινή έκθεση αφιερωμένη στον ελληνοϊταλικό πόλεμο και τον κρητικό αγωνιστή Γεώργιο Κάββο.

    Στην ομιλία του, ο Γ.Βουλγαράκης αναφέρθηκε στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης και στην διάσωση ενός σημαντικού μέρους της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης στην οποία επιδίδεται το Μουσείο από το 1953.

    Ο Νίκος Καζαντζάκης μας εκπέμπει και σήμερα ένα μήνυμα αισιοδοξίας μέσα από το έργο που παραμένει τόνισε ο κ. Βουλγαράκης. «Τιμούμε τον Νίκο Καζαντζάκη, τιμώντας το έργο του και φωτίζοντας ακόμη περισσότερο πτυχές της προσωπικότητάς του» συνέχισε.

    «Το Μουσείο πρέπει να είναι ένας ζωντανός οργανισμός», είπε ο κ. Βουλγαράκης για να προσθέσει «Δεν είναι ένα άθροισμα από προθήκες και εκθέματα».
    Ο κ. Βουλγαράκης εγκαινίασε και τις νέες υποδομές του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης.

    Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ