Γεία σας....Με λένε Σοφία και είμαι 13 ετών (13 και 5 μήνες βασικά,χΔ).
Άρχισα φέτος μαθήματα ακουστικής κιθάρας(μου αρέσει τρελά) και θέλω να ξεκινήσω και μαθήματα φωνητικής ή ο,τι άλλο μπορεί να βελτιώσει την φωνή μου...
Εχω απαίσια φωνή( )αλλά λατρεύω το τραγούδι και παρόλο που είμαι στο στάδιο της μεταφώνησης πιστεύω πως κάτι θα μπορεί να γίνει...
Στο ωδείο που πηγαίνω δέκτηκαν αμέσως αλλά στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλά άρθρα που λένε πως μπορεί να τραυματίστει η φώνη...Πολλά άλλα όχι...Δεν θα ήθελα προφανώς να πάθει κάτι η "απαίσια φωνή μου" αλλα ούτε να περιμένω μέχρι τα 16+...
Μπορώ ρε παιδιά να αρχίσω μαθηματα; Και αν ναι τι μαθηματα (ορθοφωνία,φωνητικά); Δεν ξέρω καν τι διαφορά έχουν,δεν ξέρω καν τι ακριβώς κανουν σε ένα μάθημα φωνητικών και πως λειτουργεί "το όλο σύστημα" αλλά θέλω να κάνω μια αρχή (και το λέω με πείσμα) έτσι ώστε να γίνει κάτι;...
Λοιπόν; Ακούω γνώμες...
Καλημέρα φίλη μου...
Σου απαντώ στα ερωτήματά σου
-ορθοφωνία σημαίνει η εκμάθηση της σωστής τεχνικής για να μιλάς σωστά.Αυτό περιλαμβάνει απλές ασκήσεις ανάσας,αντήχησης της φωνής εκεί που πρέπει(μακριά απ το λαιμό) και άρθωσης δλδ σχηματισμού με τη βοήθεια της γλώσσας μας και θέσεων των χειλιών μας των διαφόρων φωνηέντων και συμφώνων.
-φωνητική είναι η μελέτη της εκφοράς των διαφόρων ηχητικών φθόγγων,διφθόγγων,κτλ.
Η ορθοφωνία-φωνητική λοιπόν μας μαθαίνει να μιλάμε σωστά για αρχή.
Αυτό κάνει και την εισαγωγή μας σε άλλες εφαρμογές της φωνής,όπως τη θεατρική απαγγελία η το τραγούδι πιο ομαλή.
Η φίλη πιο πάνω σε συμβουλεύει να βρεις χορωδία,αλλά δεν θα συμφωνούσα πως είναι καλή ιδέα.
Στις χορωδίες κάνουν τα εξής λάθη
-βιαστικη επιλογη μιας φωνης ως καλλιφωνης
-βιαστικη καταταξη τη φωνης σε χαμηλόφωνη,μεσόφωνη ή υψίφωνη.
Επίσης απόρριψη φωνών που με κατάλληλη δουλειά μπορούν να πάνε πολύ μπροστά.
Να συμπληρώσω ακόμη πως δεν είναι δουλέιά ενός πιανίστα ή μουσικού να κρίνει μια φωνή,ούτε να διδάξει φωνητική.
Αφοβα φιλη μου μπορεις ν ασχοληθεις με τη βελτιωση της ανασας σου,με την μελέτη σωστης άρθωσης κατα την αναγνωση κειμενων και με σωστη τοποθετηση σε απλες παιδικες μελωδιες.
Από εκεί και πέρα καλό θα είναι να βρεις ένα δάσκαλο φωνητικής με ιδιαίτερη ευασθησία στο θέμα τις καλλιέργειας της φωνής.
Απέφυγε αυτούς που
-θα σε κατατάξουν βιαστικά σε ρεπερτόριο
-θα σου φουσκώσουν τα μυαλά με αέρα λέγοντάς σου πόσο καλά τραγουδάς ή πόσο βελτιωμένη μετά από μερικά αμθήματα ακούγεσαι.
-Απέφυγε επίσης τους ασυτηρούς δήθεν ειλικρινείς κριτές της φωνής σου
-Απέφυγε αυτους που μετα το τραγουδι νοιωθεις το λαιμο να ποναει.Αν ο λαιμος σου ειναι ασχημα αυτο ειναι ευθυνη του δασκαλου σου οχι δικη σου.
Το ίδιο θα λεγα και στη φιλη Mariaxania.Για να βγάλει ''κάλους'' φωνητικών χορδών σημαίνει πως δεν είχε σωστή καθοδήγηση και δασκάλους.
Η σωστή προσέγγιση στο θέμα του τραγουδιού δεν προακλαέι πόνο στο λαιμό.Αφήνει ένα δροσερό κι ανάλαφρο συναίσθημα σωσματικής και πνευματικής ΞΕΚΟΥΡΑΣΗΣ.
Συνοψίζοντας:
Ναι,μπορείς να μάθεις πςω να ανασαινεις καλυτερα με απλες ασκησεις
Ναι.μπορεις να μαθεις να τοποθετεις τη φωνη σου εκει που πρεπει.
Βιαστικη ιδεα να συμμετασχεις σε χορωδια,εκτος κι αν εισαι πληρωςσυνειδητοποιημενη πως εκει ΔΕΝ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΝ φωνες και ΔΕΝ ΒΕΛΤΙΩΝΟΥΝ φωνες.Απλά ''ψαρευουν'' φαινομενικα-εξ ακοης- καλες φωνες και απο εκει και περα αναλογα με τι συμπεριφορα τους ειτε τις καταστρεφουν ειτε τις κατδικαζουν στη μονιμοτητα.
Οχι,να αποφυγεις κλασσικο τραγουδι η αλλα ειδη απο βαρυ ρεπερτοτιο.
Ξερω οτι θες να τραγουδησεις ισως τα αγαπημενα σου κομματια που τραγουδα η αγαπημενη σου ροκ ποπ τραγοδουστρια,αλλα γι αυτο ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΝΩΡΙΣ.
Καλη συνεχεια.
Μαρία μου,κατ αρχην χρόνια πολλά
Κατά δευτερον.
Δεν ξέρω αν διδάσκουν καθηγητές φωνητικής σε κάποια χορωδία,αλλά είναι πολύ καλύτερο ο νέος εκπαιδευόμενος να ξεκινά ΑΤΟΜΙΚΑ μαθήματα για τη φωνή του.
Μια καλή χορωδία είναι συνήθως και υψηλών απαιτήσεων.Τη χορωδία την ενδιαφέρει-κι έτσι είναι το σωστό-να λειτουργεί καλά ως σύνολο.Άρα θέτει το ΚΟΙΝΟ καλό σε προτεραιότητα κι όχι το τι ατομικά θα είναι ωφέλιμο σε κάθε φωνή.Αυτό μεταξυ άλλων σημαίνει και 2 πράγματα
-προωρη διανομη ρεπερτοριου στο νεο μαθητευομενο
-καταταξη του σε φωνητικη κατηγορια
Αυτα τα φαινόμενα μπορουν να βλάψουν μια φωνη στην καλλιεργεια της.
Αν ΚΑΤΑ ΤΥΧΗ εχουμε μια χαρισματικη φωνη,σαφως και θα της κανει καλο να τραγουδαει σε μια χορωδια.Δε το συζητω.
Αν ομως εχουμε καποιον ανθρωπο με οχι και τοσο καλη φωνη,που θελει πολυ δυλεια για να βγαλει ενα σωστο ηχο,δε νομιζεις οτι ειναι πολυ επιπολαιο να τοποθετηθει σε καποιο χορωδιακο σχημα?
Το φωνητικο status της φίλης μας είναι ΑΓΝΩΣΤΟ.Η ίδια δηλώνει πως έχει απαίσια φωνή ίσως με διάθεση αυτοσαρκασμού ή αυτουποτίμησης.Θα ήταν πιο ασφαλές να συμβουλευουμε τη φιλη μας αν την ειχαμε ακουσει εστω για να χουμε μια μικρη γευση σε τι επιπεδο βρισκεται.
Αν οντως δεν εχει και πολυ καλη φωνη κυνδυνευει να απορριφθει-αδικα-απο τη χορωδια και τους δασκαλους φωνητικης που την υποστηριζουν.Κι αυτο γιατι εκεινοι αναζητουν κατα κανονα ενα ''ταλεντο'' για να δουλεψουν μαζι του και να το βοηθησουν να αναπτυχθει κι οχι να χτισουν απ την αρχη μια νέα,ίσως πρωτόγνωρη σε αίσθηση κι εντελως σωστη φωνη για τη φίλη μας.
Ενας άλλος κύνδινος είναι να καταδικαστεί σε στασιμότητα.Αν μπορεί να ''διεκπαιραιώνει'' ακουσικά καλά τον χορωδιακό της ρόλο κι ως εκ τούτου να εισπράτει τα μπράβο της από κοινό και δασκάλους αλλά μέσα της να νοιώθει το λαιμό της να διαμαρτυρεται για τη λάθος τεχνική τότε σιωπηλά και βήμα βήμα οδηγείται προς την φθορά και τη δημιουργία παθολογία στο λάρυγγα όπως χρόνιες λαρυγγίτιδες,φωνητικά οζίδια-''κάλους'' λειτουργικές δυσφωνίες με πόνο και βραχνάδα κατα τη φωνηση κτλ.
Εχεις αραγε αναρρωτηθει τι δεν πηγε καλα κατα τη διάρκεια της δικης σου εκπαίδευσης κι έβγαλες κάλους στις φωνητικές σου χορδές?Ποιός πιστευεις πως ευθυνεται γι αυτό?Μήπως η βιαστική σου τοποθέτηση σε κάποια καλή χορωδία με κάποιον καλό δάσκαλο φωνητικής που βιαστικά σε κατέταξε και δεν σε δίδαξε σωστή τεχνική?Μηπως καποιος που σου επαιζε πιανο και σ εβαζε απλά να τραγοδας διαφορους μουσικους φθογγους σε ανιουσες και κατιουσες σκαλες παροτρυνοντας σε να τραγουδας ''με το διαφραγμα' και να ''μη βάζεις'' λαιμο?
Κάλος στις φωνητικές χορδές σημαίνει σίγουρα αυτό:ΛΑΘΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ.
Να σαι σίγουρη πως δεν απαξιώνω τίποτα.Αλλά κάθε πράγμα στο σωστό χρόνο.
ΠΡΩΤΑ κάποιος μαθαίνει να ΜΙΛΑ,μετα να ΤΡΑΓΟΥΔΑ απλες μελωδιες,μετα ΠΙΟ ΣΥΝΘΕΤΟ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ κι ΕΠΕΙΤΑ αφου πλεον κατεχει μια αξιοσεβαστη τεχνικη πυ του επιτρεπει να τραγουδα καλα χωρις να βλαπτει τη φωνη του,μπορει να τοποθετηθει ΑΞΙΟΠΡΕΠΩΣ σε κάποιο χορωδιακό σχήμα.
Αυτο που εγω θα προτεινα στη φιλη μας είναι να μάθει να ανασαινει σωστα,να μιλα ΣΩΣΤΑ,να διαβαζει και να τοποθετει τη φωνη της αρθρωνοντας ΣΩΣΤΑ κι αν θέλει να τραγουδήσει και κάποιες απλες μελωδιες περιορισμενων απαιτησεων.
Απο εκει και περα σε ΑΤΟΜΙΚΑ μαθηματα κάποιος δάσκαλος ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ θα μπορουσε να ασχοληθει με ΜΕΡΑΚΙ και ΥΠΟΜΟΝΗ για να τη βοηθησει να αποκτησει σιγα σιγα τη σωστη τεχνικη,ωστε μετα τα 17 να ασχοληθει με αυτο που πραγματικα απαγορευεται στη μεταφωνη δλδ το 'βαρυ' κλασσικο ρεπερτοριο.
-----------------
[ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 24-12-2013 13:56 ]
Μαρία μου είναι δώρον άδωρον κάποιος να χρησιμοποιεί τη φωνή του χωρίς να ξέρει να το κάνει σωστά.
Πολύ πιο ωφέλιμο θα ταν για τη φίλη μας να εξοικειωθεί με τη σωστή ανάσα,να μάθει να τοποθετεί τους ήχους που παράγει μακριά από το λαιμό της και να εξοικειωθεί με την σωστή άρθρωση των φωνηέντων συμφώνων,διφθόγγων,κτλ
Αυτό θα τη βοηθήσει να γίνει μια καλύτερη αναγνώστρια και ομιλίτρια.
Θα της δώσει την ικανότητα να τραγουδά απλούς μουσικούς τόνους χωρις να βλαπτει τη φωνη της.
Θεωρω πως ασχετα με το τι γινεται στην πραξη,πως το πιο σωστο και υπευθυνο ειναι να παινρουν μερος στις χορωδιες μονο εκεινοι που εχουν καποια καταρτιση σε βασικα θεματα φωνησης.
Το να συνθετεις ενα ''καλοηχο'' χορωδιακο σχημα αποτελουμενο απο παιδια που απλα ''δεν ειναι φαλτσα'' και τραγουδουν ''ωραια'' δεν βοηθα σε τιποτα.
Αλλωστε το τραγουδι ειναι απ τα λιγα πραγματα στη ζωη στα οποια δεν ειναι απαραιτητο πως οσο πιο πολυ τραγουδας τοσο πιο καλα μαθαινεις να τραγουδας.
Αν τραγουδας ΛΑΘΟΣ το λαθος αναπαραγεται πολλες φορες και αποκρυσταλλωνεται στη φωνητικη σου μνημη.
Σ αυτη την περιπτωση ειναι πολυ δυσκολο ως αδυνατο να τ αλλαξεις ειδικα μαλιστα οταν εισπρατεις επαυφημιες απο το κοινο σου για τη φωνη που εχεις.Μπορει ο λαιμος να ποναει,αλλα τα χειροκροτηματα τον απαλυνουν ανταμειβοντας τον.
Η φωνη μας εχει αυτη την ιδιοτητα.Να ΣΥΝΗΘΙΖΕΙ.Πολυ ευκολα να ΜΑΘΑΙΝΕΙ και δύσκολα να ΞΕΜΑΘΑΙΝΕΙ.
Αρα εχει ικέ σουμεγαλη σημασια να κανουμε κατι ΣΩΣΤΑ απ την αρχη.
Βήμα βήμα.
Δεν ξέρω αν το να πάει η μικρή μας φίλη σε κάποια χορωδία είναι λάθος ή σωστό.Το μόνο σίγουρο είναι πως είναι μια ΒΙΑΣΤΙΚΗ κι ΕΠΙΠΟΛΑΙΗ κίνηση αυτη.
Ευχαριστω
ΥΓ Θα ήταν πολύ ωφέλιμο αν μοιραζόσουν μαζί μας αυτό που θεωρείς πως έκανες λάθος στη χρήση της φωνής σου και δημιουργησε τα κομβία στις φωνητικές σου χορδές,Μαρία μου.
Πάντως πρόωρα σημεία κακής χρήσης φωνής΄που εμφανίζονται πολύ πιο πριν την δημιουργία των ''κάλων'' ή ''κομβίων'' είναι
-πόνος στο λαιμό μετά ή κατά το τραγούδι
-ξηρότητα λαιμού με πολλές βλέννες να κάνουν τη φωνή βραχνή και σκληρη
-αδυναμια να τραγουδησεις ''μαλακα'' και ανετα
-διατεταμενες φλέβες του λαιμου απο την πιεση-τη βλεπουμε ακομη και σε επαγγελαμτιες τραγουδιστες.
-βραχναδα που επιμενει και κανει τη φωνη μας να ακουγεται πιο ''μπασσα''.
-----------------
[ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 26-12-2013 18:40 ]