Αντιγράφω από το άρθρο ΕΔΩ: για περισσότερες πληροφορίες με φωτογραφίες για το κούρδισμα και ίσως απαντηθεί το ερώτημα σου :
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.
Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει να βαθμονομεί το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.
“Intonation without beats is the goal of all musicians.”
Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).
Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.
Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.
Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.
Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και δυναμώνεται η ένταση τους.
Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).
Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων. (Σε μεγάλες ορχήστρες με το ΟΜΠΟΕ , σε μικρά σχήματα με τη νότα ΛΑ από πιάνο ή για τα έγχορδα με κουρδιστήρι για τη νότα ΛΑ και για τις υπόλοιπες νότες πάλι με το χρωματικό κουρδιστήρι αλλά μικρομετρικά εμπιστευόμαστε περισσότερο το αυτί μας αντί του κουρδιστηριού…).
Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:
• Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.
• Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί αργότερο
• και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.