ελληνική μουσική
    360 online   ·  210.908 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Αρχαία Ελληνική μουσική (2ο μέρος)


    Ενότητες
    Μουσικά όργανα
    Το Θεωρητικό σύστημα
    Μουσική σημειογραφία
    Η θέση της μουσικής στην κοινωνία και την παιδεία
    Δευτέρα 12 Μαΐ 2008

    Η θέση της μουσικής στην κοινωνία και την παιδεία


    Η μουσική κατείχε μία ιδιαίτερη θέση στην κοινωνία των αρχαίων ελλήνων. Ήταν πάντοτε ενωμένη με την ποίηση και το χορό. Ήταν μονόφωνη και ως επί το πλείστον φωνητική. Τόνιζε τον ποιητικό λόγο και υπογράμμιζε όλους τους μελωδικούς και ρυθμικούς τονισμούς που προσέφερε το ποιητικό κείμενο. Η μουσική εξαρτιόταν απολύτως από το λόγο. Ο ρυθμός του στίχου κανόνιζε τον ρυθμό της μελωδίας με αποτέλεσμα από τα ποιητικά μέτρα να γεννιούνται τα μουσικά μέτρα.

    Βασικά σημάδια που καθορίζουν εκτός από το τονικό ύφος του κειμένου και τη ρυθμική οργάνωση της μουσικής ήταν το «μακρό» (-) και το βραχύ (υ). Η παύση λεγόταν «λείμμα» και συμβολιζόταν με το γράμμα Λ, που πάνω του σημείωναν την ανάλογη ρυθμική διάρκεια (- ή υ).


    Είδη ρυθμών

    Δάκτυλος: - υυ Λεγόταν «γένος ίσον» και ήταν τετράσημοι.

    Ανάπαιστος: υυ -

    Σπονδείος: - -


    Τροχαίος: - υ Λεγόταν «γένος διπλάσιον» και ήταν τρίσημοι.

    Ίαμβος: υ -


    Κρητικός ή παίων: - υ - Λεγόταν «γένος ημιόλου» και ήταν πεντάσημος.


    Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω η αρχαία ελληνική μουσική ήταν γενικά μονοφωνική. Οι αρχαίοι έλληνες τραγουδούσαν, συνόδευαν το τραγούδι τους ή έπαιζαν τα διάφορα όργανα, πάντοτε σε ταυτοφωνία ή σε οκτάβα. Οι συνηχήσεις όμως δεν ήταν άγνωστες. Συχνά η ενόργανη συνοδεία, μία οκτάβα ψηλότερα από την κύρια φωνή, έκανε μελωδικά στολίδια ή διαβατικές νότες. Ο τρόπος αυτός λεγόταν ετεροφωνία, και, δεν άλλαζε καθόλου τον μονοφωνικό χαρακτήρα της ελληνικής μουσικής.

    Η μουσική είχε πρωτεύουσα θέση σε κάθε εκδήλωση θρησκευτική ή κοινωνική γιατί οι έλληνες είχαν πολύ υψηλή ιδέα για τη δύναμη της μουσικής και για την μορφωτική και ηθοπλαστική της αξία.

    Στα διάφορα μυστήρια (ελευσίνια-ορφικά κ.λ.π.) είχε σημαντική θέση. Στην κλασική εποχή μπήκε στην εκπαίδευση (στην Αθήνα περίπου 590 π.Χ. επί Σόλωνος) και αποτελούσε ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα ακόμη και στη Σπάρτη. Στους διαφόρους αγώνες ιδιαίτερα στα Πύθια και στα Δήλια γίνονταν και διαγωνισμοί μουσικής.

    Πολύ σπουδαία ήταν η άποψη των αρχαίων Ελλήνων ότι η μουσική είχε ηθοπλαστικό χαρακτήρα. Σύμφωνα μ’ αυτή την αντίληψη, η μουσική είχε τη δύναμη να επιδρά θετικά ή αρνητικά στη θέληση του ανθρώπου. Το «ήθος» της μουσικής εξαρτιόταν ιδιαίτερα από τον τρόπο.

    Ο Δώριος τρόπος, εμπνέει θάρρος, έχει αρρενωπό χαρακτήρα, φέρνει ψυχική ισορροπία, κάνει τον άνθρωπο ισχυρότερο και από τη μοίρα του.

    Ο Φρύγιος τρόπος, φλογίζει τα πάθη, προκαλεί έκσταση (γι’ αυτό και είναι ο κύριος τρόπος του Διθυράμβου).

    Ο Λύδιος τρόπος, είναι η τονικότητα του μοιρολογιού, του τρυφερού και οικείου.

    Την άποψη αυτή υποστήριξαν οι μεγαλύτεροι φιλόσοφοι της αρχαιότητας, ο Πλάτωνας στην «Πολιτεία» του που θεωρεί τη μουσική ως ακρόπολη της Πολιτείας και ο Αριστοτέλης στα «Πολιτικά» και ιδίως στα «Μουσικά» προβλήματα.


    Αρμονία των σφαιρών

    Σύμφωνα με τη Σχολή των Πυθαγόρειων, οι πλανήτες καθώς περιστρέφονται παράγουν διάφορους μουσικούς ήχους που δεν τους ακούμε. Αυτό το σύνολο των μουσικών ήχων λέγεται «αρμονία των σφαιρών». Η μουσική για τον Πυθαγόρα ήταν πάνω απ’ όλα μια μαθηματική επιστήμη η ουσία της οποίας ήταν ο αριθμός και η ομορφιά της, η έκφραση των αρμονικών σχέσεων των αριθμών. Η μουσική ήταν επίσης η εικόνα της ουράνιας αρμονίας, οι αρμονικές σχέσεις των αριθμών μεταφέρονταν στους πλανήτες. Καθώς λέει ο Πλάτωνας, η αστρονομία και η μουσική είναι αδελφές επιστήμες. (Όπως τα μάτια μας φτιάχτηκαν για την αστρονομία, έτσι και τα αυτιά μας φτιάχτηκαν για τη μουσική).

    Ο Πλίνιος λέει ότι ο Πυθαγόρας ονόμαζε την απόσταση από τη Γη στη Σελήνη ένα τόνο, την απόσταση από τη Σελήνη στον Ερμή, ένα ημιτόνιο, από την Αφροδίτη στον Ήλιο ένα τόνο και μισό, κλπ. Ο Αριστείδης λέει ότι η δια πασών (όγδοη), εκφράζει την αρμονική κίνηση των πλανητών. Τέλος, ο Νικόμαχος, υποστηρίζει ότι τα ονόματα των επτά μουσικών φθόγγων πήραν την ονομασία τους από τους επτά πλανήτες και τη θέση τους προς τη Γη.

    Κρόνος – Υπάτη

    Δίας – Παρυπάτη

    Άρης – Λιχανός ή Υπερμέση

    Ήλιος – Μέση

    Ερμής – Παραμέση

    Αφροδίτη – Παρανήτη

    Σελήνη – Νήτη

    Η κίνηση του σύμπαντος και αυτή της ανθρώπινης ψυχής βασίζονται στις ίδιες αρμονικές αναλογίες αριθμών. Συνεπώς, η μουσική με την αριθμητική της αρχή αποτελεί απεικόνιση της τάξης του σύμπαντος, ασκεί όμως και αντίστροφα επίδραση στο θυμικό και το χαρακτήρα του ανθρώπου, και ως ηθικός και κοινωνικός παράγοντας πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στην εκπαίδευση και το δημόσιο βίο.

    Χωρίς αμφιβολία, η μουσική παιδεία και μόρφωση των αρχαίων Ελλήνων ήταν αρκετά ωφέλιμη για αυτούς ως άτομα και για την κοινωνία τους γενικότερα. Κυρίως, γιατί λειτούργησε ως κίνητρο να μελετήσουν διάφορες απόψεις και πτυχές πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα, με αποτέλεσμα να διευρύνουν τις γνώσεις τους και να μάθουν και να πληροφορηθούν πράγματα που πραγματικά τους ενδιέφεραν. Ακόμη, έτσι, είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους σύμπαν σχετικά με το θέμα που μελέτησαν και να καταγράψουν όλα τα στοιχεία που απέσπασαν με πιο προσωπικό τρόπο. Μάλιστα, η προσπάθεια αυτή της ένωσης των διαφόρων στοιχείων και ένωσης των νοημάτων αποτέλεσε θαυμάσια εξάσκηση για τη βελτίωση της κριτικής τους ικανότητας.

    Όσον αφορά το θέμα της εργασίας, «Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα», πρέπει να ομολογήσω ότι η επιλογή υπήρξε αρκετά εύκολη, καθώς η μουσική των αρχαίων Ελλήνων ήταν πάντοτε ένα θέμα που κινούσε το ενδιαφέρον και την περιέργειά μου και επιθυμούσα να ερευνήσω και να μελετήσω πιο ουσιαστικά.

    Πράγματι, μέσα από τη μελέτη για την εργασία μου αποκόμισα πολλές χρήσιμες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούσαν το Θεωρητικό σύστημα της μουσικής, αφού με έκαναν να συνειδητοποιήσω πόσο μεγάλη είναι η σχέση της σύγχρονης μουσικής με αυτή των αρχαίων καθώς και το πόσο πολύ στηρίζεται το δικό μας μουσικό σύστημα σε όλη τη μουσική θεωρία των αρχαίων Ελλήνων.

    Τέλος, ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το γεγονός ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν εξοικειωμένοι με την ιδέα ότι η μουσική καταπραΰνει, χαροποιεί, πλάθει ήθος, θεραπεύει. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο κατείχε ύψιστη θέση στην αρχαία κοινωνία, χαρακτηριζόταν ως αδελφή επιστήμη με τα μαθηματικά και την αστρονομία-αστρολογία, αποτελούσε αντικείμενο στοχασμού στις φιλοσοφικές συζητήσεις ενώ συνόδευε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.


    Πηγές

    1) Γιάννου Δ., Ιστορία της Μουσικής. Θεσσαλονίκη 1994. Εκδόσεις: University Studio Press. ISBN 960-12-0477-6.

    2) http://www.peemde.gr

    3) http://www.lyravlos.gr

    Tags
    Μουσικά Είδη:ελληνική μουσικήΜουσικά Όργανα:ΈγχορδαΌμποεκιθάραΚαλλιτέχνες:ΠυθαγόραςΜουσική Εκπαίδευση:ρυθμόςκλίμακεςφωνητική



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #13720   /   12.05.2008, 17:30   /   Αναφορά
    Πολύ εδιαφέρον άρθρο για οποιονδήποτε θέλει να αντλήσει στοιχεία σχετικά με την αρχαία ελληνική μουσική. Είναι η συνέχεια μιας εργασίας που περιμέναμε από καιρό.
    #13724   /   12.05.2008, 21:54   /   Αναφορά
    ¨Όταν διάβασα το πρώτο μέρος του άρθρου σου, πραγματικά ήθελα το δεύτερο το συντομότερο δυνατό. Διαβάζοντάς τα και τα δύο μαζί μόνο κερδισμένος μπορεί να βγει κάποιος πλουτίζοντας τις γνώσεις του πάνω στην αρχαία Ελληνική μουσική. Έχει πολύ ενδιαφέρον και δίνει σημαντικά στοιχεία.
    #13725   /   12.05.2008, 22:39   /   Αναφορά
    Και η καλή δουλειά συνεχίστηκε. Σ’ ευχαριστούμε! Δεν ξέρω αν υπήρχε η δυνατότητα να συνοδεύεται και από φωτογραφίες οργάνων, από όσα είναι δυνατόν να έχουμε σήμερα…
    #13790   /   15.05.2008, 07:26   /   Αναφορά
    Πολύ ενδιαφέρον, μπράβο σου!
    #13874   /   22.05.2008, 12:09   /   Αναφορά
    Αρκετά σοβαρή δουλειά θα έλεγα, από ένα λουλούδι, εύγε edelweiss.

    Θέλω να κάνω μόνο δύο σχόλια.

    Καταρχήν, στην αρχαία Ελληνική Μουσική δεν υπήρχαν φθόγγοι ή βαθμίδες, αλλά χορδές, γι' αυτό και όλα τα ονόματά τους, είναι θηλυκού γένους.

        Η 3η χορδή λοιπόν, ονομαζόταν Λίχανος και όχι Λιχανός ή Υπερμέση, το γιατί, είναι μια άλλη ιστορία, ίσως για κάποιο άρθρο στο e-Περιοδικό.



    Τέλος, όσον αφορά τα μουσικά διαστήματα που αναφέρεις, τα οποία αναφέρονται και λανθασμένα. Ένα μουσικό διάστημα αναφέρεται σαν καταχρηστικό κλάσμα και όχι σαν γνήσιο. Δηλαδή, λέμε διάστημα 4/3 και όχι 3/4 (το γιατί και το πως ζουν ανάμεσά μας είναι μεγάλο και περίπλοκο θέμα, όχι μόνο για άρθρο σε περιοδικό, αλλά για ολόκληρο σύγγραμμα).

        Το διάστημα 3/2=1.5 της χορδής, δεν "δίνει" μια καθαρή πέμπτη, αλλά ένα πεντάχορδο. Η καθαρή πέμπτη δεν έχει λόγο ρητό (λόγος ακεραίων), αλλά άρρητο αριθμό (συγκερασμός της δυτικής κλίμακος), αφού ισούται με 2^(8/12)=1.5874.... [δηλ. δωδεκάτη ρίζα του 2 υψωμένη στην 8η].

        Το διάστημα 4/3=1.333 της χορδής, δεν "δίνει" μια καθαρή τετάρτη, αλλά ένα τετράχορδο. Η καθαρή τετάρτη έχει λόγο τον άρρητο αριθμό 2^(6/12)=1.4142.... [δηλ. δωδεκάτη ρίζα του 2 υψωμένη στην 6η].

        Ο τόνος τέλος της ευρωπαϊκής μουσικής, έχει λόγο τον άρρητο αριθμό 2^(2/12)=1.1224...., σε αντίθεση με τον μείζονα τόνο της Βυζαντινής, αλλά και αρχαίας Ελληνικής μουσικής (βλ. Πυθαγόρειο Κλίμακα) όπου έχει λόγο 9/8=1.125.



    Γίνεται αντιληπτό πλέον, γιατί ένα πιάνο φαλτσάρει όταν παίζει διαστήματα 4Κ & 5Κ. Αμφότερα τα διαστήματα είναι μικρότερα απ’ τα φυσικά (4/3 & 3/2 αντίστοιχα), δηλαδή στο πιάνο είναι κουρδισμένα ελαφρώς βαρύτερα. Δεν φταίει λοιπόν ένα τόσο καταπληκτικό όργανο σαν το πιάνο, αλλά το κούρδισμά του. Ο άρρητος λόγος διαστημάτων που είναι κουρδισμένο, δημιουργεί διακροτήματα που είναι δύσκολο να περάσουν απαρατήρητα από έναν μυημένο και εξασκημένο στην ενιαία - ασυγκέραστη κλίμακα της Βυζαντινής Μουσικής (εδώ περιλαμβάνονται και οι μουσικοί της ανατολικής Μεσογείου, όπου κι αυτοί χρησιμοποιούν την ασυγκέραστη κλίμακα).



    Οι βιολιστές καταλαβαίνουν τι εννοώ, πόσο τους ενοχλεί το φάλτσο των συγκερασμένων οργάνων (πιάνο, κιθάρα, μπουζούκι, λαούτο, σαντούρι, ακορντεόν κ.α. ), και πόσο διευκολύνει το παίξιμό τους, ο συγχρωτισμός με ασυγκέραστα όργανα (λύρα, ούτι, κανονάκι, νέι, λάφτα, σάζι, ταμπούρ & γυαλί ταμπούρ κ.α. ).



    Καταραμένε Μπαχ !

    #14545   /   11.06.2008, 12:59
    Στην προτελευταία παράγραφο θα ήθελα να κάνω μια διόρθωση:

    Γίνεται αντιληπτό πλέον, γιατί ένα πιάνο φαλτσάρει όταν παίζει διαστήματα 4Κ & 5Κ. Αμφότερα τα διαστήματα αυτά είναι μεγαλύτερα απ’ τα φυσικά (4/3 & 3/2 αντίστοιχα), δηλαδή στο πιάνο είναι κουρδισμένα ελαφρώς οξύτερα (και να σκεφτεί κανείς, ότι τα παραπάνω διαστήματα θεωρούνται σύμφωνα ή αρμονικά, κατά τους Ευρωπαίους ).

    Ο τόνος επίσης στο πιάνο είναι μικρότερος του Πυθαγορείου, οπότε κάθε διάστημα τόνου είναι κουρδισμένο ελαφρώς βαρύτερα.




    #26123   /   16.12.2012, 03:20

    Διόρθωση: Στην Ευρωπαϊκή φάλτσα κλίμακα, η 4η καθαρή έχει αριθμητική τιμή 2^(5/12), ενώ η 5η καθαρή, 2^(7/12). 


    Διαφέρουν δε κατά τι, από την φυσική Πυθαγόειο κλίμακα. 


    Το 4χορδο με λόγο 4/3, είναι κατά 2 cents μικρότερο απ' την 4η καθαρή, ενώ το 5χορδο με λόγο 3/2, είναι κατά 2 cents μεγαλύτερο απ' την 5η καθαρή.