ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    ''Τα ψιλά γράμματα'' της μουσικής

    STEFANOS604
    12.06.2012, 11:46

    Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου δεν δίνουμε τη δέουσα σημασία , θεωρούμε τα λεγόμενα- περιγραφόμενα-σαν ''ψιλά γράμματα'' , όμως μια δεύτερη ανάγνωση, όπως στα -ασύνδετα μεταξύ τους-παραδείγματα που αναφέρω δίνουν εντελώς διαφορετική τροπή στα γεγονότα.

    Συνήθως λέμε: ''Πρακτικά είναι σωστό ενώ θεωρητικά είναι λάθος'' .Βέβαια όλοι οι επιστήμονες ξέρουμε ότι η θεωρία είναι ένα ενιαίο σύνολο και πρέπει να συμβαδίζει με την πράξη , έτσι μερικοί από σας ίσως διαφωνήσουν με τα λεγόμενα μου. Όμως σκοπός μου δεν είναι να συγχύσω ή να κάνω τα πράγματα πιο νεφελώδη αντιθέτως επιθυμώ να τα ξεδιαλύνω αλλά και να σας δώσω τη δυνατότητα να δώσετε και δικές σας τέτοιες σκέψεις που αφορούν το θέμα , να σημειώσετε τις αμφιβολίες σας και να προσπαθήσουε να τις ξεδιαλύνουμε.

    Φυσικά στα λεγόμενα μου , όπως τα κατανόησα εγώ, μπορεί να υπάρχει αμφιβολία και τότε παρκαλείται κάποιος πιο ειδικός να μας τα ξεδιαλύνει.

    1ον παράδειγμα

    Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}. Η δε καθαρή πέμπτη (PerfectFifth) είναι πέμπτη που μετράει : · Εφτά ημιτόνια. Σωστό (Πρακτικά !!!) · 3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . Σωστό (Θεωρητικά!!)
    Έτσι για την κλίμακα C- D – E –F – G – A – B - C Μία 5η καθαρή (δηλαδή 5 νότες) πχ από C-G, έχει διαστήματα ανάμεσα που είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ).
    Το αναλύω ως εξης: {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια} .
    Λεπτομέρειες στο 1ο σχήμα του άρθρου :http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172

    2ον παράδειγμα:

    Στα Ελληνικά η κλίμακα ΧΙΤΖΑΖ λέγεται και mixob2 b6 {ή Μιξολύδιος με υφεση 2 και υφεση 6} Οι ξένοι την ονομάζουν PhrygianDominant διότι μοιάζει (Οπτικά) με τον Φρύγιο Τρόπο αλλά έχει 3η μεγάλη ενώ ο Φρύγιος Τρόπος έχει 3η Μικρή .
    Επίσης ο δρόμος αυτός, όπως και ο Φρύγιος Δρόμος – έχει b7. Επίσης την Χιτζάζ άλλοι λαοί την ονομάζουν PhrygianDominant λόγω του γεγονότος ότι δίνει ανατολίτικο χρώμα όπως και η PhrygianMode (Ουσάκ), καθώς και ότι είναι η δεσπόζουσα (dominant) της μινόρε αρμονικής (έχει ίδιες νότες) μʼ αυτή. Πχ Cm Αρμονική: CDEbFGAbBC G ΧΙΤΖΑΖ : GAbBCDEb - F- G
    Βέβαια αυτή την ονομασία πολλοί την θεωρούν λανθασμένη θεωρητικά, πρακτικά όμως όλοι καταλαβαίνουν περί τίνος πρόκειται. Εννοώ λάθος θεωρητικά, καθώς θέτοντας το πρόθεμα "phrygian" σε μια ονομασία εννοούμε ότι η κλίμακα που περιγράφεται έχει Μικρή 3η . Αυτό όμως δεν ισχύει στην Χιτζάζ που έχει μεγάλη 3η . Λεπτομέρειες
    δείτε στό Άρθρο:  ''ουσάκ Χιτζάζ''
    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246

    3ον παράδειγμα:

    Ένα άλλο συχνό λάθος που γίνεται είναι με τις εναρμόνιες νότες. Δείτε και το post http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=25949

    Έτσι το Α# και το Bb ή το D# και Eb είναι εναρμόνιες και στο συγκερασμένο Σύστημα είναι ισοδύναμες ενώ στο Ασυγκέραστο Σύστημα κάθε μία έχει διαφορετική τιμή. Δείτε για λεπτομέρειες το άρθρο:http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297

    όμως -είναι λάθος-, πχ το Α# και το Bb ή το D#και Eb αντίστοιχα δεν γίνεται να συνυπάρχουν στο ίδιο μουσικό κομμάτι γιατί κάθε μια νότα απ' αυτές έχει τη σημασία στο φτιάξιμο της μελωδίας.

      Σκεφτείτε και δώστε και κάποιο δικό σας παράδειγμα που πρακτικά να είναι σωστό και θεωρητικά λάθος ώστε να συμπληρωθεί το post με περισσότερα παραδείγματα.

      Στέφανος


      -----------------
      ''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας

      [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 12-06-2012 11:49 ]