ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Προκατασκευασμένα μυθολογήματα καταναλωτικού τύπου

    Η μουσική είναι από τα λίγα που μας θυμίζουν ότι είμαστε άνθρωποι  και όχι μηχανές. 

    Προκατασκευασμένα μυθολογήματα καταναλωτικού τύπου

    Γράφει ο θανασης πάνου (thanasispanou)
    4 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 02 Φεβ 2013

    Όταν όμως μετατρέπεται με «αφέντη το χρήμα»  σε προγραμματισμένη μηχανή ψυχαγωγίας, προωθεί  μαζικά το κυρίαρχο και μονοσήμαντο κοσμοείδωλο της ομοιομορφίας και του ελέγχου.

    Στόχος πάντα η νέα γενιά…

    Όπως ίσως γνωρίζουμε από την ψυχολογία, κάθε φορά που μια  σημαντική ανάγκη μένει ανικανοποίητη, τότε ο οργανισμός  του νέου τείνει να αναπτύξει μια επιθετική συμπεριφορά που είτε στρέφεται προς το περιβάλλον, είτε ενδοβάλλεται.

    Από την τελευταία διαπίστωση καταλαβαίνουμε γιατί, ενώ γνωρίζει ο νέος τις καταστρεπτικές συνέπειες της χρήσης ναρκωτικών ουσιών, δεν υπολογίζει την υγεία του, άρα και κάθε προσπάθεια εκφοβισμού από τους «φορείς προστασίας» πέφτει στο κενό.

    Όταν στη ρίζα της επιθετικότητας ενεδρεύει η απογοήτευση (ανεργία, ανία, ματαίωση) και  η διάψευση των προσδοκιών, τότε η ενημέρωση ή η καταστολή, το ξύλο –σωματικό ή ψυχικό- τρέφουν την αντικοινωνική συμπεριφορά και δημιουργείται έτσι ένας «φαύλος κύκλος».

    Το κενό που αφήνουν οι μεγάλοι στη ζωή των νέων το καλύπτει συνήθως η ομάδα συνομηλίκων, όπου σε πολλές περιπτώσεις η αναγνώριση δεν κερδίζεται παρά με διάφορες αντικοινωνικές δραστηριότητες, στην περίπτωσή μας μες τον τρόπο ζωής που αναδύεται μέσα από την μουσική εμπορική βιομηχανία τύπου ΠΟΠ.

    Πρέπει να δούμε σοβαρά τους μυθοποιούς της βιομηχανίας της μουσικής και να πετάξουμε όποιο κακό μύθο πλασάρουν και μετά να ρίξουμε τους αφορισμούς στη νεολαία- στους έφηβους ή μάλλον να τους αφήσουμε ελεύθερους να πλάσουν τα δικά τους τραγούδια, που επιμελώς μένουν στο περιθώριο.

    Δεν χρειάζονται προκατασκευασμένα μυθολογήματα καταναλωτικού τύπου.

    Επιλογικά, ας θυμηθούμε τον αφορισμό του Πλάτωνα στην Πολιτεία  (337Β):

    «Θα επιτρέψουμε λοιπόν έτσι εύκολα να ακούσουν τα παιδιά τους όποιους μύθους, που τους έπλασαν οποιοιδήποτε και να δέχονται μες την ψυχή τους εντυπώσεις  ως επί το πλείστον αντίθετες από τις απόψεις, που θα παραδεχτούμε πως πρέπει να έχουν, όταν γίνουν τέλειοι άνδρες;  Διόλου μάλιστα, δεν θα το επιτρέψουμε…»





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26581   /   02.02.2013, 13:14   /   Αναφορά

    Σύντομο, αλλά ουσιαστικό άρθρο. Επισημαίνει και φωτίζει μια γνωστή, αλλά παραγνωρισμένη αλήθεια. Όσο περισσότεροι τη σκεφτούμε, την κατανοήσουμε,  αντισταθούμε και αντιδράσουμε, τόσο το καλύτερο για όλους μας.


    Όχι στα "προκατασκευασμένα μυθολογήματα καταναλωτικού τύπου", ναι στις αλήθειες του πολιτισμού, της παράδοσης, της έκφρασης και της δημιουργίας.

    #26584   /   03.02.2013, 03:46   /   Αναφορά

    Ναι ok, γενικά συμφωνώ αλλά... Νομίζω ότι γενικά υπάρχει μια κουλτούρα στην Ελλάδα, παράλληλη με αυτήν του εμπορο-λαικου-ποπ που κάνει ακριβώς το ίδιο πράγμα με αυτό που προσπαθεί (;) να αντικρουστεί αν θέλεις..


    Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να πω όχι σε ένα εμπορο-λαικο-ποπ έργο τέχνης(;) εφόσον ξέρω γιατί το έχω επιλέξει. Τι θέλω να πω: στη ζωή κάποιες φορές πέρα από ψυχαγωγία χρειαζόμαστε και διασκέδαση. Δεν θα ανεχθώ από κανέναν να με κρίνει και να βγάλει συμπεράσματα για το τι άνθρωπος είμαι επειδή έτυχε να με δει να ακούω τον χ ή ψ καλλιτέχνη.


    Το πρόβλημα δεν πιστεύω ότι είναι αυτό που αναφέρεις, αλλά η έλλειψη παιδείας (όχι εκπαίδευσης, πρόβλημα που επίσης υπάρχει). 


    Τέλος πάντως, απλά για να δώσω ένα παράδειγμα, τώρα που τελειώνω τις εξετάσεις μου θέλω να μην δουλέψει ο εγκεφαλός μου για λίγη ωρίτσα.. Δε θα διαβάσω Όργουελ αλλά  Dan Brown, δε θα ακούσω Μεντελσον αλλά Dadee Yankee και δε θα δω γαλλικό σινεμά αλλά μπάλα.. Παρ 'όλα αυτά πιστεύω ότι είμαι ικανός να καταλάβω τις διαφορές αλλά και για ποιόν λόγο επιλέγω αυτό που επιλέγω..


    Τέλος, διαφωνώ, για άλλη μια φορά, με τον Πλάτωνα... Τα παιδιά θα πρέπει να τα κάνουμε ικανά να αποφασίζουν αυτά για τους ευατούς τους. Πιστεύω.. Smile

    #26588   /   04.02.2013, 00:27

    Αγαπητέ φίλε, μόνο και μόνο που απαντάς και εκφράζεις ελευθέρα την άποψή σου έχεις τις νοητικές δυνάμεις να ξεχωρίσεις αυτά που αναφέρω ως πρόβλημα που αναπαράγεται όταν είμαστε παθητικοί. Το άρθρο αυτό , κανονικά πλαισιώνεται με μουσικές προσπάθειες νέων που ίσως δεν ακούσεις ποτέ. Εδώ εντοπίζω το πρόβλημα , στις επιλογές που θεωρούμε ότι έχουμε, ενώ υπάρχουν διαμάντια δίπλα μας που θάβονται στα σκ@τ@. Φυσικά και είναι θέμα παιδείας αλλιώς η ψυχαγωγία είναι ψυχοκτονία. Κανείς δεν επιτρέπεται να σχολιάσει τις επιλογές σου αφού και αυτός είναι μέρος αυτού του συστήματος που με το πρόσχημα του διαλόγου προωθεί μόνο τα σχόλια και ποτέ τις προτάσεις. Θεωρώ ότι αυτό εννοεί και ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ που εύκολα παρερμηνεύεται ως ο θεωρητικός της κοινωνίας των εκλεκτών. Ευχαριστώ για το σχόλιο σου…


    #26586   /   03.02.2013, 11:41   /   Αναφορά

    Τα "προκατασκευασμένα μυθολογήματα καταναλωτικού τύπου" υπάρχουν,διότι υπάρχουν και κάποιοι που τα αγοράζουν,δίνοντας έτσι δουλειά στους "κατασκευαστές" τους.


    Οταν όλη η κοινωνία αποκτήση την παιδεία εκείνη που θα τής επιτρέψη,όχι μόνον να εντοπίζη και ν'απορρίπτη αυτά τα ΠΜΚΤ,αλλά επίσης να απαιτή ποιότητα ακόμα και γιά την διασκέδασή της (αντί να δικαιολογή την ύπαρξη τών διαφόρων "σκουπιδιών" τής τέχνης με το άλλοθι ότι "χρειάζονται κι'αυτά γιά την διασκέδασή μας"),τότε οι ώς άνω "κατασκευαστές μυθολογημάτων" θ'αναγκαστούν είτε ν'αναβαθμίσουν την ποιότητα τών "κατασκευασμάτων" τους,ή ν'αλλάξουν επάγγελμα και να γίνουν π.χ.αλιείς μαργαριταριών (πραγματικών και όχι φιλολογικών).


    Γιά να δώσω κι'εγώ ένα προσωπικό παράδειγμα,άν θέλω απλώς να διασκεδάσω και όχι γενικώς να ψυχαγωγηθώ,θα πάω να δώ μία ταινία με τον Louis de Funes και όχι με τον Κωνσταντίνο Γκουζγκούνη (ο οποίος,πάντως,έχει υποκριτικό ταλέντο και έχει κάνει και αξιόλογες ταινίες,ασχέτως άν δέν έγιναν τόσο γνωστές όσο αυτές που επροβάλλοντο στο "Νέγκρο" και στο "Εσπέρια".........) 

    #26599   /   07.02.2013, 03:40

    ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ Βετερανς συμφωνώ απόλυτα μαζί σου... Το θέμα όμως είναι πως αυτή η παιδεία που είναι η λύση για όλα τα θέματα εκθέσεων των μαθητών, θα μπορέσει να ανθίσει.... Η γερακοφωλιά της κάθε εξουσίας, προωθεί την διασκέδαση της ομοιομορφίας, "ΦΑΤΕ-ΣΚΑΣΤΕ ΜΗ ΜΙΛΑΤΕ"... Η ψυχοκτο-νία σήμερα είναι το αντίδωρο μιας χειραψίας που θέλει να βάλει χειροπέδες στο μυαλό των νέων. Εμείς ζήσαμε στην εποχή της αληθινής διασκέδασης , με την έννοια της μη εμπορευματοποίησης ακόμα και του γέλιου. Ευχαριστώ για τη επικοινωνία!!! 


    #26600   /   07.02.2013, 03:40

    ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ Βετερανς συμφωνώ απόλυτα μαζί σου... Το θέμα όμως είναι πως αυτή η παιδεία που είναι η λύση για όλα τα θέματα εκθέσεων των μαθητών, θα μπορέσει να ανθίσει.... Η γερακοφωλιά της κάθε εξουσίας, προωθεί την διασκέδαση της ομοιομορφίας, "ΦΑΤΕ-ΣΚΑΣΤΕ ΜΗ ΜΙΛΑΤΕ"... Η ψυχοκτο-νία σήμερα είναι το αντίδωρο μιας χειραψίας που θέλει να βάλει χειροπέδες στο μυαλό των νέων. Εμείς ζήσαμε στην εποχή της αληθινής διασκέδασης , με την έννοια της μη εμπορευματοποίησης ακόμα και του γέλιου. Ευχαριστώ για τη επικοινωνία!!!