ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Έφυγε ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν...

    esta
    30.07.2007, 23:33
    Πέθανε σε ηλικία 89 ετών στο σπίτι του στο νησί Φουρέ της Σουηδίας, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ένας από τους μεγαλύτερους και πλέον διακεκριμένους σκηνοθέτες στον κόσμο. Ο Μπέργκμαν υπήρξε μία από τις σημαντικότερες μορφές του μοντέρνου κινηματογράφου και κατά τη διάρκεια της 60χρονης καριέρας του άφησε πίσω του πλούσιο κινηματογραφικό έργο με κορυφαίες δημιουργίες τις ταινίες "Κραυγές και Ψίθυροι" (1972), "Έβδομη σφραγίδα" (1957) και "Αγριοφράουλες" (1957), ενώ απέσπασε τέσσερις φορές βραβείο Όσκαρ.

    Φόρο τιμής στο Σουηδό σκηνοθέτη Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, "μια από τις ιδιοφυΐες του σύγχρονου κινηματογράφου" απότισε ο πρόεδρος της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, σε ανακοίνωσή του που εκδόθηκε σήμερα.
    "Ο κινηματογράφος σαν όνειρο, ο κινηματογράφος σαν μουσική", έγραφε ο Μπέργκμαν. "Το όνειρο έσβησε, η μουσική χάθηκε απόψε στο νησί Φουρέ όπου πέθανε ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν", υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του Γάλλου προέδρου.
    "Η Γαλλία, χώρα ακριβή για τον Μπέργκμαν για τον πολιτισμό της, τιμά τη μνήμη του", καταλήγει το κείμενο.


    Ο Μπέργκμαν γεννήθηκε στην Ουψάλα στις 14 Ιουνίου του 1918.

    Άρχισε να ασχολείται με τη σκηνοθεσία πρώτα στο θέατρο και στη συνέχεια τον κινηματογράφο.

    Εργάστηκε στα σημαντικότερα θέατρα της Σουηδίας ανεβάζοντας έργα των Στρίντμπεργκ, Σαίξπηρ, Λουίτζι Πιραντέλο, Αλμπέρ Καμύ, Ουίλιαμς, Ζαν Ανούιγ, Μπέρτολντ Μπρεχτ, Τσέχοφ, αλλά και δικά του.

    Παράλληλα σκηνοθέτησε μεγάλο αριθμό ταινιών με σενάρια που έγραψε ο ίδιος, με τις οποίες αναδείχτηκε διεθνώς ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του κινηματογράφου.

    Ο Σουηδός σκηνοθέτης, είχε παντρευτεί πέντε φορές και ήταν πατέρας οκτώ παιδιών.

    Πηγή:cinema.ert.gr






    επισυναπτόμενα: IngmarBergman.jpg IngmarBergman01.jpg 
    asxetos
    31.07.2007, 11:08
    Το έργο του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν απέδειξε ότι ουσιώδη φιλοσοφικά και ανθρώπινα ερωτήματα μπορούν να «διερευνηθούν» από τον κινηματογράφο.

    Φιλμογραφία.
    * Crisis (1946) (Kris)
    * It Rains on Our Love (1946) (Det regnar pε vεr kδrlek)
    * A Ship to India (1947) (Skepp till India land)
    * Music in Darkness (1948) (Musik i mφrker)
    * Port of Call (1948) (Hamnstad)
    * Prison (1949) (Fδngelse)
    * Thirst / Three Strange Loves (1949) (Tφrst)
    * This Can't Happen Here (1950) (Sεnt hδnder inte hδr)
    * To Joy (1950) (Till glδdje)
    * Summer Interlude (1951) (Sommarlek)
    * Secrets of Women (1952) (Kvinnors vδntan)
    * Sawdust and Tinsel (1953) (Gycklarnas afton)
    * Summer with Monika (1953) (Sommaren med Monika)
    * A Lesson in Love (1954) (En lektion i kδrlek)
    * Dreams (1955) (Kvinnodrφm) aka Journey Into Autumn
    * Smiles of a Summer Night (1955) (Sommarnattens leende)
    * The Seventh Seal (1957) (Det sjunde inseglet)
    * Wild Strawberries (1957) (Smultronstδllet)
    * The Magician / The Face (1958) (Ansiktet )
    * Brink of Life (1958) (Nδra livet)
    * The Devil's Eye (1960) (Djδvulens φga)
    * The Virgin Spring (1960) (Jungfrukδllan) (won Academy Award for Best Foreign Language Film)
    * Through a Glass Darkly (1961) (Sεsom i en spegel) (won Academy Award for Best Foreign Language Film)
    * Winter Light (1962) (Nattvardsgδsterna)
    * The Silence (1963) (Tystnaden)
    * All These Women (1964) (Fφr att inte tala om alla dessa kvinnor)
    * Persona (1966)
    * Hour of the Wolf (1967) (Vargtimmen)
    * Shame (1968) (Skammen)
    * The Rite (1968) (Riten) (TV)
    * The Passion of Anna (1969) (En passion)
    * The Touch (1971) (Berφringen)
    * Cries and Whispers (1973) (Viskningar och rop) (won Academy Award for Best Cinematography)
    * Scenes from a Marriage (1973) (Scener ur ett δktenskap)
    * The Magic Flute (1975) (Trollflφjten), first shown on Swedish television, followed by a cinematic release
    * Face to Face (1976) (Ansikte mot ansikte)
    * The Serpent's Egg (1977) (Das Schlangenei)
    * Autumn Sonata (1978) (Hφstsonaten)
    * From the Life of the Marionettes (1980) (Aus dem Leben der Marionetten)
    * Fanny and Alexander (1982) (Fanny och Alexander) (won 4 Academy Awards, including one for Best Foreign Language Film)
    * Karin's Face (1984) (Karins ansikte) (TV)
    * After the Rehearsal (1984) (Efter repetitionen)
    * In The Presence of a Clown (1997) (Larmar och gφr sig till) (TV)
    * Saraband (2003) (TV)

    Καλό τάξιδι στον σκηνοθέτη των μεγάλων ταξιδιών των αναμνήσεων.
    των συναισθημάτων, του μυαλού.

    Ενδιαφέρον θα είχε και ο λόγος του "μαθητή" του Γούντι- Άλλεν.
    asxetos
    31.07.2007, 12:22
    The Passion of Anna (1969) (En passion)



    Desmar
    31.07.2007, 13:23
    ...εξαιρετικός δημιουργός ... αγαπημένη ταινία του: Fanny and Alexander (1982)

    Ούτε που θυμάμαι πόσες φορές την έχω δει ...

    Καλό του ταξίδι το λοιπόν ...
    esta
    31.07.2007, 13:27
    Επίσης λατρεύω και το wild strawberries......
    ........addio.........
    sunnybeach
    01.08.2007, 10:27
    Όταν είχα δει το Αυγό του φιδιού, είχα σοκαριστεί. Απίστευτη ταινία και τόσο μα τόσο επίκαιρη
    esta
    01.08.2007, 15:25
    ΄Πέθανε επίσης σε ηλικία 95 ετών ο μεγάλος σκηνοθέτης Αντονιόνι....
    swkraths
    01.08.2007, 18:41
    Παράθεση:

    Το μέλος esta στις 01-08-2007 στις 15:25 έγραψε...

    ΄Πέθανε επίσης σε ηλικία 95 ετών ο μεγάλος σκηνοθέτης Αντονιόνι....



    Πράγματι....Να δούμε ποιός θα μείνει...Ευτυχώς και οι δύο άφησαν πολύ μεγάλο έργο πίσω τους να μας συντροφεύουν στα μελλοντικά ανούσια και ανόητα (κινηματογραφικά) χρόνια...
    Ομολογώ ότι στενοχωρήθηκα περισσότερο με τον χαμό του Μπέργκμαν καθώς έτυχε να έχω παρακολουθήσει περισσότερο το έργο του και να έχω δει από μικρός την "Έβδομη Σφραγίδα"....

    nefos
    11.08.2007, 22:38
    ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

    «Από παιδί ήμουν περίεργος»

    Του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ

    Η τελευταία μεγάλη συνέντευξη που έδωσε ο σουηδός σκηνοθέτης στην κρατική τηλεόραση της χώρας του, παρέα με τον στενό φίλο και πρωταγωνιστή σε πολλές ταινίες του Ερλαντ Γιόζεφσον. Μιλάει για τα παιδιά του, τις γυναίκες του και τη συμφιλίωση με το τέλος



    Το τέλος μιας ολόκληρης εποχής σημείωσαν οι πρόσφατοι θάνατοι δύο μεγάλων σκηνοθετών του παγκόσμιου κινηματογράφου: του Σουηδού Ινγκμαρ Μπέργκμαν και του Ιταλού Μικελάντζελο Αντονιόνι. Στην τελευταία μεγάλη του συνέντευξη, που έδωσε στη σουηδική τηλεόραση (και που περιλαμβάνεται στο ειδικό DVD στην έκδοση της ταινίας «Κραυγές και ψίθυροι» στη σειρά Criterion Collection), συντροφιά με τον στενό, από την παιδική του ηλικία, φίλο, συνεργάτη και ηθοποιό σε αρκετές ταινίες του, Ερλαντ Γιόζεφσον («Πρόσωπο με πρόσωπο», «Σκηνές από ένα γάμο», «Σαραμπάντ» κ.ά.), ο 77χρονος τότε Ινγκμαρ Μπέργκμαν μίλησε για τη ζωή του, το θάνατο και τον έρωτα. Μεταφέρουμε μεγάλο μέρος της συνέντευξης αυτής που φωτίζει την πολύμορφη προσωπικότητα του σκηνοθέτη κλασικών ταινιών όπως «Η έβδομη σφραγίδα», «Αγριες φράουλες», «Κραυγές και ψίθυροι», «Φανή και Αλέξανδρος» κ.ά.

    - Εχουν γραφτεί πολλά για τη συχνά όχι και τόσο ευχάριστη συμπεριφορά σας...

    «Οταν ήμουν νέος ήμουν πολύ οξύθυμος. Μια φορά έχασα την αυτοκυριαρχία μου, ήμουν σ' ένα τηλεοπτικό σταθμό και άρπαξα την τσάντα που κουβαλούσα και την πέταξα στο τζάμι του παραθύρου. Φερόμουν άσχημα και ήμουν επιπόλαιος. Αλλά τα τελευταία 20 χρόνια, το βλέπω ξεκάθαρα ως παρέκκλιση επαγγελματισμού. Γιατί μέσα σ' αυτή την περίεργη κατάσταση που επικρατεί σ' ένα στούντιο, όπου μαζεύονται τόσοι άνθρωποι, χρειάζεται να υπάρχει μια ομαλή, ήρεμη, ευχάριστη και ισορροπημένη ατμόσφαιρα για να μπορεί να εργάζεται κανείς. Ατμόσφαιρα που να είναι και δυναμική».

    - Κάποτε γρονθοκοπήσατε έναν κριτικό...

    «Αυτό δεν έγινε επειδή έχασα την ψυχραιμία μου. Ηταν κάτι το προμελετημένο. Με κατάτρεχε για χρόνια, με πολύ άσχημο τρόπο. Τον είχα δει να κάθεται διαγώνια απέναντί μου. Ηταν στη διάρκεια μιας πρόβας, σκέφτηκα πως στο διάλειμμα μπορούσα να του έδινα μία, θα γλίτωνα απ' αυτόν για όλη μου τη ζωή. Επειτα από αυτό η εφημερίδα δεν θα του επέτρεπε να ξανακάνει κριτική στο έργο μου. Το σωματείο κριτικών έκανε έκτακτη συνέλευση και αποφάνθηκε πως μια τέτοια συμπεριφορά είναι ανάρμοστη. Αλλά, γιατί όχι; Η λεκτική βία είναι το ίδιο φριχτή όπως και η σωματική. Αφού την είχα υποστεί για τόσα χρόνια, νομίζω ότι το δικαιούμουν. Στην πραγματικότητα, δεν του έδωσα γροθιά. Τον άρπαξα από το γιακά κι εξαφανίστηκε πίσω από τα μουσικά αναλόγια. Αυτό ήταν όλο. Υστερα μου βάλαν πρόστιμο 5.000 κρόνους, γιατί μια γυναίκα εισαγγελέας ήθελε να κάνει όνομα. Αξιζε όμως τον κόπο. Γιατί αυτός ο κριτικός επειδή γνώριζε πως δεν μπορούσε να τα βάλει μαζί μου άρχισε να τα βάζει με τον Ερλαντ (Γιόζεφσον) επειδή ήμασταν φίλοι. Κι άρχισε να επιτίθεται στα παιδιά μου και σε κοντινούς μου ανθρώπους που εργάζονταν στο θέατρο. Μακάρι να βράζει στην κόλαση».

    - Εσείς και ο Ερλαντ αποκτήσατε πολλά παιδιά, αλλά δεν μιλάτε γι' αυτά συχνά. Πώς είσαστε ως πατέρας;

    «Δεν παίξαμε το ρόλο του πατέρα. Τα παραγνωρίσαμε τα παιδιά μας, αλλά αυτό που πρέπει να προσθέσω είναι πως οι μητέρες τους ήταν θαυμάσιες κυρίες. Ποτέ τους δεν μας εξευτέλισαν. Μας είπαν ένα-δυο πράματα αλλά ποτέ δεν έχυσαν δηλητήριο, για να δείξουν τη θλίψη ή την απογοήτευσή τους για όσα πέρασαν. Καμιά τους!».

    - Γιατί γελάσατε όταν είπα για πατέρες;

    «Γιατί είχα ένα μικρό καβγά μ' έναν από τους γιους μου και του είπα: "Ξέρω πως δεν ήμουν καλός πατέρας". Και άρχισε να μου φωνάζει: "Δεν ήσουν καλός πατέρας; Δεν υπήρξες καθόλου πατέρας". Και ίσως να μην ήμουν. Στη ζωή μου, πάντως, αυτές οι γυναίκες, οι κυρίες, που γέννησαν τα παιδιά μου, ήταν αρκετά γενναιόδωρες και δεν μίλησαν ποτέ κακά για μένα στα παιδιά. Πρέπει να προσθέσω πως είμαι πολύ καλός φίλος με τα παιδιά μου. Είναι κάτι το πολύ ανθρώπινο. Και κάτι άλλο, για το οποίο είμαι ευγνώμων στη γυναίκα μου Ινγκριντ. Για τα 60ά γενέθλιά μου κάλεσε στο σπίτι μου στο Φαρό όλα μου τα παιδιά. Και τα εννιά. Και, ξέρεις, μερικά δεν γνώριζαν σχεδόν καθόλου την ύπαρξη των άλλων. Από τότε όμως κρατάνε επαφή μεταξύ τους, έγιναν φίλοι».

    - Εχετε ένοχη συνείδηση;

    «Είχα πολύ αυστηρή ανατροφή και εκείνη την εποχή δεν μπορούσες παρά να έχεις ένοχη συνείδηση. Κατά διάφορους τρόπους, ήμουν κάθαρμα. Ημουν απατεώνας και ψεύτης. Φερνόμουν αισχρά. Στο τέλος δεν το άντεχα. Αποφάσισα πως δεν έπρεπε να έχω ένοχη συνείδηση. Την ξεφορτώθηκα. Τα ένοχα αισθήματα, βέβαια, δεν απαλείφονται. Γι' αυτό αποφάσισα να γίνω ο καλύτερος του κόσμου στο επάγγελμά μου. Δεν θα υπήρχαν όρια για μένα. Ολα ήταν συνδεδεμένα. Η αίσθηση απόλυτης αποτυχίας μου ως ανθρώπινου όντος και η επιθυμία μου να το αναπληρώσω με το να επιτύχω επαγγελματικά, μέσα στα όρια του δυνατού. Αυτό με τη σειρά του με ανάγκασε να πάρω ορισμένες αποφάσεις. Να ακολουθήσω ένα πολύ ασκητικό στιλ ζωής: Ακρίβεια, συνέπεια, νηφαλιότητα... Μια αυστηρότητα που ήταν δοκιμασία για τους συναδέλφους μου. Απαιτούσα το ίδιο και από εκείνους».

    - Πώς ήσασταν στον έρωτα με τις γυναίκες;

    «Κάθε φορά που ερωτευόμουν χρειαζόταν μεγάλη προσπάθεια για να κατακτήσω τη γυναίκα. Αντίθετα, ο Ερλαντ και ο Σβεν Νίκβιστ δεν χρειαζόταν να κάνουν το παραμικρό. Αν ζητάς έναν ορισμό στο θέμα "Ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν και ο έρωτας", είναι αυτός: Απ' όσο θυμάμαι, σ' όλη μου τη ζωή ήμουν πάντα ερωτευμένος. Αυτό ξεκίνησε με τη μητέρα μου. Ημουν τρελά ερωτευμένος με τη μητέρα μου. Ηταν τόσο όμορφη. Αλλά είχε μια τέτοια αυστηρή, πουριτανική ανατροφή που δεν μπορούσε να δείξει οποιαδήποτε δείγματα στοργής γιατί ήμουν αγόρι. Αλλά όταν αρρώσταινα -η μητέρα μου ήταν πτυχιούχος νοσοκόμα- τότε απελευθέρωνε την τεράστια αγάπη της. Γι' αυτό συνεχώς αρρώσταινα! Αλλά επειδή ήταν νοσοκόμα, το καταλάβαινε».

    - Κοιτάζοντας τις γυναίκες στη ζωή σου, η κάθε σχέση κρατούσε τρία χρόνια...

    «Οχι, πέντε, αλλά μετά συνάντησα την Ινγκριντ Φονρόσεν κι αυτό κράτησε 24 χρόνια. Υστερα η Ινγκριντ πέθανε, αλλιώτικα θα συνεχίζαμε. Οταν η Ινγκριντ αποφάσισε να με παντρευτεί, όλες οι άλλες σχέσεις διακόπηκαν. Ηταν αληθινός έρωτας. Ημουν 52 χρόνων όταν παντρευτήκαμε και μόλις τότε είχα πραγματικά αρχίσει να ξεπερνώ την εφηβεία. Και αυτός ο γάμος που έζησα ήταν πολύ έντονος. Το αστείο είναι πως η Ινγκριντ έμοιαζε τόσο με τη μητέρα μου. Αυτό ίσως να είχε κάποια σημασία. Είχαμε τέτοια βαθιά επικοινωνία».

    - Ποιο ήταν το πρόβλημα στα εφηβικά σας χρόνια;

    «Ημουν ψηλός και σκυφτός, κοκαλιάρης, είχα και σπυράκια. Δεν αισθανόμουν άνετα με το σώμα μου. Τα κορίτσια με βρίσκαν πολύ κωμικό. Θυμάμαι, ήταν ένα κορίτσι που με λυπήθηκε. Ηταν 14 χρόνων, εγώ ήμουν 16. Ηταν χοντρή, διπλάσια στο μπόι μου, δεν ήταν πολύ όμορφη. Ηταν πολύ γλυκιά και προετοιμάζαμε μαζί τα μαθήματα. Αρχίσαμε να κάνουμε εξάσκηση πάνω σ' ένα φθαρμένο, σακουλιασμένο καναπέ, στο σπίτι της. Αρχισα να γυρίζω ταινίες το 1945 και τότε πρώτη φορά αισθάνθηκα τη δύναμη αυτής της ερωτικής ατμόσφαιρας. Αλλά κι αυτό δεν είναι εντελώς αλήθεια. Επειδή ήμουν νέος, άπειρος, ανασφαλής και φοβισμένος, αισθανόμουν συνεχώς οργισμένος. Φώναζα και έβριζα συνεχώς. Υστερα από μερικά χρόνια, όταν άρχισα να ελέγχω το επάγγελμά μου εμφανίστηκε αυτή η έλξη που δημιουργείται εκεί που πέφτουν οι προβολείς. Αρχισα να ερωτεύομαι τις πρωταγωνίστριές μου. Δεν κατέληγε πάντα σε ερωτική σχέση, αλλά υπήρχε αυτή η ερωτική ατμόσφαιρα».

    - Πώς αισθάνεστε τώρα σ' αυτή την ηλικία;

    «Εχω συνεχώς την αίσθηση πως ζω σ' ένα χάος και πως αν δεν το ελέγξω θα χαθώ μέσα σ' αυτό. Οσον αφορά τον κόσμο γύρω μου και τον εαυτό μου, είμαι πολύ καλά οργανωμένος. Μισώ οποιοδήποτε τρόπο αυτοσχεδιασμού. Τώρα πια δεν έχω καθόλου κοινωνική ζωή. Ποτέ δεν μου ήταν δύσκολο να είμαι μόνος. Μου αρέσει η μοναξιά. Αισθάνομαι την ανάγκη της».

    - Και για το θάνατο, τι έχετε να πείτε; Τα γεράματα πιστεύετε πως φέρνουν συμφιλίωση με το θάνατο, όπως λέει και ο Στρίντμπεργκ που τόσο αγαπάτε;

    «Τόσο ο Ερλαντ όσο κι εγώ έχουμε σοβαρό λόγο να τον μελετάμε. Δεν φανταστήκαμε ποτέ πως είναι τόσο δύσκολο. Γιατί αρχίζεις να μαραζώνεις και αρχίζουν να σε καταβάλλουν οι αρρώστιες. Μικρές, γελοίες αρρώστιες που γίνονται αναπόσπαστο τμήμα της ζωής σου. Το να γερνάς είναι πολύ δύσκολη δουλειά. Είναι κάτι που δεν το συζητούμε συχνά. Θα 'πρεπε όμως να το συζητάμε. Να γερνάς είναι μια εργασία πλήρους απασχόλησης. Να προσπαθείς να λειτουργείς αξιοπρεπώς. Δεν έχω αποδεχτεί το ότι θα πεθάνω. Αλλά είχαμε μια συμφωνία με τον Ερλαντ, κάναμε μάλιστα και αστεία, πως εγώ θα πεθάνω πρώτος (...) Δεν φοβάμαι το θάνατο. Αντίθετα, πιστεύω πως θα έχει ενδιαφέρον. Φριχτό είναι να καταλήξεις φυτό, ή να είσαι βάρος σε άλλους. Αν το πνεύμα μου ήταν αναγκασμένο να ζει σ' ένα σώμα που τα όργανά του το υπονόμευαν... Αλλά υπάρχουν δυνατότητες να αποφασίσεις αν θέλεις να εξακολουθείς να ζεις. Θα 'θελα να αποφασίσω τι θα κάνω».

    - Υπάρχει ακόμα διάθεση για απόλαυση της ζωής;

    «Ναι, είναι αναγκαίο, είναι το μόνο που μπορείς να κάνεις. Ενόσω έχουμε ακόμη τα δόντια μας. Βλέπεις, σ' όλη τη ζωή μου, από τότε που ήμουν παιδί ήμουν πάντα πολύ περίεργος. Και η περιέργειά μου, σ' όλα τα δυνατά επίπεδα, γιατί υπάρχουν διάφορα επίπεδα περιέργειας, είναι απεριόριστη. Είναι θαυμάσιο δώρο».

    ενετ- 12/08/2007