>Πρώτον, πώληση τραγουδιών θα συνεχίσει να υπαρχεί για τον απλούστατο λόγο ότι οι επαγγελματίες μουσικοί πρέπει κάπως να ζήσουν.Κανείς δεν δουλέυει τζάμπα...
Ασφαλώς κανείς δέν δουλεύει τζάμπα.Αλλά πρέπει να διευκρινίσουμε τί εννοούμε λέγοντας "επαγγελματίες μουσικοί" σε μιά τέτοια περίπτωση:τους εκτελεστές (που δέν θα υπάρχουν,αφού όλα θα γίνωνται διά τής τεχνολογίας) ή τους δημιουργούς (που ναί μέν θα υπάρχουν,αλλά δέν θα έχουν κόστος παραγωγής,αφού δέν θα χρειάζεται να κλείνουν ώρες σε studio και να πληρώνουν εκτελεστές,ίσως και ενορχηστρωτές και παραγωγούς κλπ κλπ).
>Δεύτερον,το επίπεδο της παραγωγής δεν έχει καμία απολύτως σχέση.Όσο και να εξελιχθεί η "φτηνή" και διαθέσημη τεχνολογία (λέγε με behringer) πάντα θα υπάρχουν πολύ καλύτερα,δυνατότερα και ακριβότερα συστήματα (pro tools κανείς;).Ένας απλός χομπίστας πόσα χρήματα μπορεί να δώσει χωρίς να περιμένει αντίκρυσμα;10000 euro;100000 euro;
Αν η "φθηνή και διαθέσιμη" τεχνολογία εξελιχθή τόσο ώστε να μπορή κανείς να παράγη το ίδιο αποτέλεσμα με κάποιον που σήμερα δουλεύει με το pro tools (και παρεμπιπτόντως,το pro tools δέν είναι "διαθέσιμη" τεχνολογία;),τότε πάλι δέν θα υπάρχη κόστος.
>Τρίτον,τα ψηφιακά αρχεία που διακινούνται(προς το παρών mp3,στα κοντά mp4 και ξέρω'γω ποιό άλλο format...) είναι format συμπίεσης...Η ποιότητα των mp3 είναι εξαιρετικά χαμηλή (δεν μπορείς να περιμένεις τα 4 Mbytes να είναι το ίδιο με τα 70...).Συμπιέζουν μεσαία,κόβουν μπάσα (ως μπασίστας παιδεύομαι ιδιαίτερα να βρω μπασογραμμές από mp3,ιδιαίτερα αν μιλάμε για πολύπλοκα κομμάτια,πχ yes ή king crimson.Δεν μιλάω για prog και
Death Metal,εκεί γίνεται της λάσπης...) και γενικότερα τα κομμάτια χάνουν πολλά από την παραγωγή τους (είναι πιο μεταλλικά και παραμορφωμένα).
Ο σκοπός που υπάρχουν τα συμπιεσμένα αρχεία είναι η εξοικονόμηση χρόνου στην διακίνησή τους και χώρου στην αποθήκευσή τους.Οταν,σε κάποιο προσεχές μέλλον,η διαχείριση ενός αρχείου 70MB θα είναι το ίδιο γρήγορη και εύκολη απο πλευράς αποθήκευσης με την διαχείριση μικρότερων αρχείων σήμερα,τότε τα ψηφιακά αρχεία που θα διακινούνται θα περιέχουν ακριβώς την πληροφορία που θα μεταφράζεται σε hi-fi ακρόαση.
>Τέταρτον και ποιο σημαντικό...υπάρχει ένας απλός λόγος για τον οποίο δεν μπορούν όλοι να φτίαξουν μουσική,ακόμα και αν είχαν τα μέσα.Δεν είμαστε όλοι ίσοι.Δυστυχώς (ή ευτυχώς,κατά την άποψή μου) η μουσική και η τέχνη γενικότερα δεν είναι δημοκρατική ή σοσιαλιστική.Είναι ολιγαρχική.Άλλο οι
Pink Floyd,οι yes και oi fates warning,άλλο τα μωρά στη φωτιά και οι πυξ λαξ και τελείως διαφορετικό το συγκροτηματάκι της γειτονιάς.Καμία η σχέση του Νταλάρα με τον Ρουβά και του (ύψιστου) Χατζηδάκι με τον Φοίβο...Μην τρελαθούμε κίολας!!!Όσο και να αλλάξουν τα μέσα,το ταλέντο,η έμπνευση και η προσωπική δουλειά παραμένει σταθερή αξία.
Η τεχνολογία δέν σε κάνει δημιουργό αφ'εαυτής,αυτό είναι σίγουρο.Ο προβληματισμός μου όμως αφορά την μελλοντική εκείνη χρονική στιγμή κατά την οποία ο -μή γεννηθείς εισέτι- νέος Χατζηδάκις αλλά και ο -επίσης μή γεννηθείς εισέτι- νέος αρχάριος στη μουσική θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να διαθέτουν εξοπλισμό που τώρα τον βρίσκουμε μόνο στα studios,γιατί είναι ακριβός.Μήν ξεχνάμε οτι σήμερα εμείς διαθέτουμε στα σπίτια μας υπολογιστές με ισχύ χιλιάδες φορές μεγαλύτερη από εκείνη που είχε ο ENIAC ο οποίος ήταν ένα πανάκριβο μηχάνημα και τον διέθετε μόνο ένα πανεπιστήμιο.....
Μέ τους υπολογιστές μας αυτούς μπορούμε σήμερα εμείς να τυπώσουμε π.χ. ένα βιβλίο,με ποιότητα τέτοια που μέχρι πρίν λίγα χρόνια χρειαζόταν να πάμε σε ένα τυπογραφείο γιά να μάς κάνη την δουλειά μας..
>Από όλη αυτή την ιστορία ελπίζω ο πλουραλισμός να βγει κερδισμένος και να μπορέσουν να ακουστούν καινούργια,πρωτότυπα πράγματα!Ίσως η μουσική πάψει να κυνηγάει την ουρά της και προχωρίσει προς νέες δόξες...ίσως όχι.Ο χρόνος θα δείξει...
Είναι επόμενο πως όσο πιό εύκολη γίνεται η πρόσβαση τών αυτιών μας σε διάφορα ακούσματα,τόσο πιό μεγάλες πιθανότητες υπάρχουν γιά τα καινούργια και πρωτότυπα πράγματα να φτάσουν σ'εμάς..
>PS:πάντως,θεωρώ απαράδεκτη την πρακτική να επιλέγονται τραγούδια από δίσκους διότι δείχνει έλλειψη σεβασμού προς την δουλειά του μουσικού,αλλά και μία στροφή προς την νοοτροπία του "hit song"...
Με όλη αυτή την τεχνολογία που υπάρχει (αλλά και αυτήν που θα υπάρξη στο μέλλον),πιστεύω πως θα "καταργηθή" η έννοια τού "δίσκου" και αντίθετα η διακινούμενη "μονάδα μουσικής" θα είναι το μουσικό κομμάτι..