Καλησπερα κ απο μενα.
1. 5ες παραλληλες επιτρεπονται οταν
α) η πρωτη ειναι 5η καθαρη και η δευτερη 5η ελαττωμενη ειτε σε εσωτερικες ειτε σε εξωτερικες φωνες
β) η πρωτη ειναι 5η ελαττωμενη και η δευτερη 5η καθαρη, εφοσον μια απο τις 2 συγχορδιες ειναι σε αναστροφη. καλο θα ηταν να αποφευχθουν οι εξωτερικες φωνες τοτε.
οσον αφορα τις 8ες παραλληλες, εγω προσωπικα τις απεφευγα, αλλα παντα υπαρχει η σχετικοτητα των πραγματων. πχ αν εχεις μετρο 4/4 κ εχεις τη μια 8η στο ισχυρο κ την επομενη στο επομενο μετρο σε ασθενες, τοτε εχει περασει "πολυς χρονος" οποτε κ το ακουσμα εχει πλεον χαθει...και βεβαια εξαρταται κ σε ποιες φωνες βρισκονται.. αν ειναι εσωτερικες η εξωτερικες κλπ...
θελω να καταληξω στο οτι: το τι απαγορευουν οι μεγαλοι δασκαλοι και συνθετες εχει να κανει με το τι ακουν...!!!
για αυτο εχουν κ διαφορετικες αποψεις.
γενικοτερα οι 8ες ακουγονται περισσοτερο κενες απο τις 5ες, οποτε καλο θα ηταν να τις προσεχεις πολυ! χωρις ομως να αδιαφορεις για τις 5ες.
κατα τη γνωμη μου δωσε ιδια βαρυτητα.. απλως οι 5ες λογω των χαρακτηριστικων διαστηματων καμια φορα μπορει να ειναι κ ωραιες...
επισης σημαντικες και επιτρεπτες στην αρμονια ειναι οι πασιγνωστες 5ες του Mozart.
αυτες σχηματιζονται κατα τη συγχορδια IV με 6η αυξημενη οταν εχουμε συνδεση IV 6#/5 προς V στον ελασσονα τροπο (η και στο μειζονα με δανεισμους)
tip: ισως οι παραλληλες που καποτε μπορει να σου προκυψουν, να μπορουν να σωθουν με εμμεσες αντιπαραλληλες που επιτρεπονται.
2. περιπτωσεις Β Αναστροφης
β αναστροφη χρησιμοποιουμε στις 3 κυριες βαθμιδες και εχουμε 4 διαφορετικα ειδη.
α) διαβατικο 6/4
β) πτωτικο 6/4
γ) ποικιλματικο 6/4
δ) 6/4 αλλαγης θεσης
α)
το διαβατικο 6/4 αφορα τις βαθμιδες I και V
εχουμε τους τυπους ως εξης
I - V6/4 - I6
I6 - V6/4 - I
IV - I6/4 - IV6
IV6 - I6/4 - IV
Το διαβατικο 6/4 πρεπει αυστηρα να ειναι σε ασθενες μερος του μετρου και η διαρκεια του να ειναι ιση η μικροτερη απο την προηγουμενη του συγχορδια.
β)
το πτωτικο 6/4 αφορα μονο στην I
γινεται μονο σε ισχυρο μερος του μετρου η σχετικα ισχυρο, η αν εχεις 3/4 μπορει να συμβει κ στο 2ο χρονο
με την I6/4 πιστοποιειται η τελεια πτωση αρα χρησιμοποιειται στο τελος του θεματος, αν κ εχουμε δει κ θεματα που να υπαρχει κ στη μεση η κ με μετατροπια στη μεση του θεματος γινεται για να πιστοποιηθει με πτωση ο νεος τονος.
γ)
το ποικιλματικο 6/4 αφορα στην IV βαθμιδα και συνηθως χρησιμοποιειται με τη συνδεση της με την I ωστε να εχουμε κοινο μπασο
συνηθως εχει επισφραγιστικο χαρακτηρα μετα την τελεια πτωση στο τελος του θεματος, με τη γνωστη πλαγια η εκκλησιαστικη πτωση.
δ)
το 6/4 αλλαγης θεσης αφορα τις κυριες βαθμιδες I, IV, V
σε αυτη την περιπτωση χρησιμοποιουμε 6/4 αλλαζοντας απλως το μπασο μας
πχ σε μια Ντο μειζονα στο ισχυρο ενος μετρου μπορουμε να εχουμε στο μπασο Ντο ως I και στο ασθενες να βαλουμε I6/4 κρατωντας τις 3 επανω φωνες σταθερες και παιζοντας ετσι με τη γραμμη του μπασου. Μονο ομως σε ασθενες μερος μετρου σαν αλλαγη base line.
κλεινοντας να πω οτι η Β αναστροφη ΔΕΝ χρησιμοποιειται σε αλλες βαθμιδες με κανεναν απο τους παραπανω τροπους ΕΚΤΟΣ της περιπτωσης Αρμονικης Αλυσιδας που ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ οτι γινεται μονο μεσα σε επαναληψη (χαριν μιμησης) και οχι στο μοντελο (η προτυπο)
γενικοτερα καλο ειναι να συμβουλευεσαι αρκετα βιβλια, να παιζεις αυτα που γραφεις για να τα ακους κ εσυ κ εν τελει να αποφευγεις να κανεις πραγματα που μπορει να φερουν τους μελλοντικους βαθμολογητες σου σε κοντρα η διαφωνια. Αν θες να γραψεις σωστη αρμονια, τοτε καντο με τους κανονες που αποδεχονται ολοι. μην παιζεις με τις διαφορετικες γνωμες. Αν θες να γραψεις κατι δικο σου, τοτε μην το κανεις στις εξετασεις... καταλαβαινεις τι θελω να πω. οτι κ αν κανεις φροντισε να το υποστηριζεις και να εισαι σιγουρος γι αυτο.
καλη συνεχεια στις σπουδες σου και καλη επιτυχια!
-----------------
Ανδριάνα Κάνδυλα. http://staccato.gr
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : k-andriana στις 31-03-2012 02:27 ]