ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Μουσικοί δρόμοι

    Skkk1
    18.05.2014, 23:48

    Εχω αρχίσει να μαθαινω τους μουσικους δρόμους και έχω κάποιες απορίες.Αρχικα σε τι χρησιμεύουν οι δρόμοι;;;Στο να διορθώνουμε ή να βάζουμε συγχορδίες σε ένα κομμάτι(πάνω στην μελωδία;;;)αν οχι πως γινεται...

    Ενα τραγούδι πχ χιτζαζ αρχίζει από ρε+ ενδοιάμεσα έχει και άλλες συγχορδίες οι οποίες δεν βρισκονται στον δρόμο.

    Τον δρόμο σε ένα κομματι το βρίσκω μέσα από τις νοτες του κάθε δρόμου...

    Αυτα.Smile

    Τοσο καιρό ασχολούμουν με συγχορδίες(τις έχω μάθει όλες) και είπα να αρχίσω και λίγο με θεωρία...


    STEFANOS604
    19.05.2014, 16:34

    Η ελληνική λαϊκή μουσική (δημοτικό, ρεμπέτικο) και κυρίως η παραδοσιακή χρησιμοποιεί πολλούς τρόπους για να σχηματίσει τις κλίμακες. Οι τρόποι αυτοί  λέγονται δρόμοι.

    Οι συχνότεροι είναι (για μένα) οι : Χιτζάζ (ματζόρε) και Ουσάκ (μινόρε) όπου έχω καταγράψει μεγάλο ρεπερτόριο ΕΔΩ:.

    Ο δρόμος δεν ταυτίζεται με την κλίμακα . Σαν δρόμο θεωρούμε έναν τρόπο χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απ’ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ). Ο κάθε δρόμος δίνει κλίμακες ανάλογα με τον τόνο. Πχ ο δρόμος Ουσάκ  δίνει ανάλογα με τον τόνο (τονικό ύψος) 12 κλίμακες μινόρε (Dm , Am…..μινόρε ουσάκ)

    Πολλοί ‘’Τρόποι – modes’’ συμπίπτουν με ονόματα ελληνικών δρόμων. Πχ Φρύγιος τρόπος = Ουσάκ δρόμος , Αιολικός τρόπος = Φυσικό μινόρε

    Συνήθεις Δρόμοι Ματζόρε:

    Χιτζάζ – Χιτζασκάρ – Πειραιώτικος – Χουζάμ – Σεγκιάχ – Ράστ

    Συνήθεις Δρόμοι Μινόρε:

    Νιαβέντ – Κιουρντί – Σαμπάχ – Ουσάκ

    Στο ρεπερτόριο μου για τους δρόμους έχω παρατηρήσει ότι πολλά τραγούδια σε δρόμους δεν είναι εντελώς ‘’καθαρά’’ στις νότες του δρόμου (διατονική κλίμακα) αλλά είναι συνδυασμοί δρόμων .

    Πχ το ‘’Μινόρε της αυγής’’ είναι σε δρόμο ‘’Νιαβέντ’’ το ταξίμι και σε μινόρε αρμονικό το τραγούδι….

    Για θεωρία Δρόμων μελέτησε όμως τα πολλά άρθρα εδώ στο musicheaven:

    Πρακτικά :

    ΧΙΤΖΑΖ

    Δρόμος D ματζόρε hitzaz = D – Eb – F# - G – A – Bb – C – D

    Οι βασικές συγχορδίες του δρόμου Χιτζάζ είναι:

    η 1η  (ματζόρε), η 2η ( ματζόρε) η 4η (μινόρε), η 7η (μινόρε).

    Δηλαδή στον δρόμο D hitzaz τα βασικά ακόρντα είναι:

    η D, η Eb η Gm και η Cm

    Προσπάθησε να παίξεις ΟΛΟ το μεγάλο ρεπερτόριο σε χιτζάζ που δίνω ΕΔΩ: στην κλίμακα D hitzaz χρησιμοποιώντας ΜΟΝΟ τα ανωτέρω ακόρντα.

    Ξεκίνησε από το Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι ΕΔΩ :

    ΟΥΣΑΚ

    Δρόμος Dm Ουσάκ:

    D – Eb– F – G – A – Bb – C - D

    Οι βασικές συγχορδίες του δρόμου ουσάκ είναι:

    η 1η  (μινόρε), η 4η (μινόρε), η 7η (μινόρε).

    Δηλαδή στην τονικότητα Dm του δρόμου Ουσάκ, τα βασικά ακόρντα είναι: Dm, η Gm και η Cm.

    Ξεκίνησε από το ‘’Πάρε τα χνάρια’’ ΕΔΩ :

     

    ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


    STEFANOS604
    20.05.2014, 13:03

    Καλή είναι η θεωρία  εδώ αλλά στην πράξη για να παίξεις με την κιθάρα άνετα τα γυρίσματα ακόρντων στη χιτζάζ πρέπει οπωσδήποτε να μάθεις τα C shaped μπαρέ ακόρντα (Δείτε τα αναλυτικά εδώ: ).

    Πχ αν αντί του D μπαρέ ακόρντου (σε C shaped δακυλισμό) χρησιμοποιήσεις το D ανοιχτό ακόρντο τότε θα σου είναι πολύ δύσκολο το γύρισμα σε Eb και Cm ( Βασικά ακόρντα του δρόμου χιτζάζ).

    Δείτε το video
    εδώLink

    > για τα γυρίσματα Hitzaz


    https://www.youtube.com/watch?v=cU_4HXJhNK0

    Link
    >
    Skkk1
    21.05.2014, 21:38
    το ξερω αυτο και μπορω να το κάνω
    STEFANOS604
    21.05.2014, 22:16

    Αν υπάρχει άλλη απορία ή αν νομίζετε ότι δεν απαντήθηκε επακριβώς το ερώτημα σας τότε ξανα θέστε την ερώτηση σας πιο αναλυτικά.




    Νέες συζητήσεις
    στην ίδια κατηγορία