ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Βοήθεια (τεχνική) για επιλογή ενεργών ηχείων

    Rock3ros
    18.02.2016, 21:19

    Γεια σας.

    Καταρχήν ως νέο μέλος οφείλω μια προκαταβολική συγγνώμη για το σεντόνι που ακολουθεί...

    Το σχόλιο αυτό αποτελεί αναδημοσίευση από το noiz.gr  και το οποίο μετά από παράκληση-υπόδειξη του κ. Στέφανου Σκιαθίτη παραθέτω κι εδώ στο musicheaven προκειμένου να διευκολύνω τόσο τον ίδιο στο να μου απαντήσει, όσο και οποιοδήποτε άλλο μέλος του musicheaven επιθυμεί να σχολιάσει ή να ενημερωθεί σχετικά, αλλά φυσικά και τον εαυτό μου στο να κατανοήσει μέσα από την απάντησή του/σας κάποια (κρίσιμα;) τεχνικά θέματα που έχουν να κάνουν με τη σωστή επιλογή ενεργών ηχείων. Περνάω λοιπόν κατευθείαν στο θέμα:

    Διαθέτω μια Yamaha AG06 USB κονσόλα την οποία θέλω να συνδυάσω με ένα σετ ενεργών ηχείων. Ξεκινώντας ήδη από τα Χριστούγεννα την έρευνα κατέληξα με σειρά προτίμησης στις εξής 3 επιλογές:

    1. ESI uniK 05 Plus (ζεύγος: 378 €)
    2. Tascam VL-S5 (ζεύγος: 229 €)
    3. Presonus Eris 5 (ζεύγος: 249 €)

    Ο προβληματισμός μου αφορά κυρίως στην πρώτη μου επιλογή καθώς διάβασα στο εγχειρίδιο ότι το ηχείο έχει Input Impedance: 27.2kOhm (balanced) / 13.6kOhm (unbalanced) τη στιγμή που ο μίκτης της Yamaha αναγράφει Actual Source Impedance: 150 Ω (στο MONITOR OUT) για χρήση ονομαστικού LINE σήματος 10 kΩ. ( Yamaha AG06 Technical Specs )

    Περίπου το ίδιο όμως ισχύει και για τη δεύτερη επιλογή, καθώς το εγχειρίδιο της Tascam αναγράφει αντίσταση εισόδου 20 kΩ για συμμετρικό και 10 kΩ για ασύμμετρο σήμα.

    Η τρίτη επιλογή φαίνεται να είναι συμβατή με τις προδιαγραφές του μίκτη, καθώς το ηχείο της Presonus αναγράφει 10 kΩ εξίσου για συμμετρικό και ασύμμετρο σήμα αντίστοιχα.

    Η ερώτησή μου λοιπόν (καθότι άσχετος με τα τεχνικά) είναι αν, συνδυάζοντας τον εν λόγω μίκτη με τα ηχεία της ESI ή της Tascam, προκύπτει βάσει προδιαγραφών κάποιο πρόβλημα με το λεγόμενο impedance matching με αποτέλεσμα να έχω είτε χαμηλή απόδοση των ηχείων είτε ακουστική παραμόρφωση υπερφορτώνοντας το σήμα της πηγής πριν οδηγηθεί στα ηχεία. Κι επίσης, αν για την επίλυση ενδεχόμενου προβλήματος θα ήταν δυστυχώς απαραίτητη η αγορά ΚΑΙ ενός ενισχυτή, τελικού ή προενισχυτή δεν το γνωρίζω, με αποτέλεσμα την υπέρβαση του badget που διαθέτω. Ή μήπως τελικά δεν υφίσταται θέμα χάρη στους ενσωματωμένους ενισχυτές των ενεργών ηχείων, οπότε τζάμπα ανησυχώ!!?
     Huh?
     
    ΥΓ._ Για να σχηματίσετε μια πιο σφαιρική άποψη για το... "home studio" Tongue ...παραθέτω τα εξής:

    Χώρος: δωμάτιο 10 τμ ηχητικά αδιαμόρφωτο, τετράγωνου σχήματος σε οικία με σύζυγο και παιδιά σχολικής ηλικίας! Δλδ κάθε άλλο παρά ιδανικές συνθήκες για Home studio! Grin

    Εννοείται πως η περισσότερη "δουλειά" θα γίνεται με ακουστικά, αλλά οπωσδήποτε χρειάζομαι και τα ηχεία για δοκιμές και επαληθεύσεις... Τα περιθώρια του γραφείου Η/Υ από τον τοίχο δεν ξεπερνούν τα 10 εκ. γι' αυτό αν και προσπάθησα να αποφύγω τα οπίσθιας ανάδρασης ηχεία προέκρινα τελικά ως πρώτη μου επιλογή τα ESI γιατί διαθέτουν το λεγόμενο ESI Bass Port Plug System με το οποίο, όπως διατείνονται, μπορούν να λειτουργήσουν τόσο ως ανοικτό όσο και ως κλειστό σύστημα καμπίνας (reflex / closed enclosures).

    Ηχοσκευή: 1. Yamaha AG06, 2. Superlux WH5 retro microphone, 3. t.bone MB-88U Dual dynamic vocal USB-microphone, 4. Behringer HPS3000 headphones (σε αναζήτηση καινούριων ακουστικών κλειστού τύπου)

    Όργανα: 1. Ibanez AEG20E-TRS, 2. Behringer iAXE624-bk Centari Usb-Guitar, 3. Novation Launchkey 25

    Ενισχυτής ακουστικής: Roland Cube Street

    ΥΓ. Αν και τα παιδιά στο noiz.gr είχαν την ευγενή καλοσύνη να απαντήσουν στο σχόλιό μου, ωστόσο η απάντησή τους ήταν περισσότερο καθυσηχαστική και προτρεπτική για την αγορά οποιουδήποτε από τα αναφερθέντα ηχεία, μιας κι έκριναν ότι δεν θα αντιμετωπίσω κάποιο πρόβλημα. Δεν υπεισήλθαν δλδ σε τεχνικά θέματα προκειμένου να τεκμηριώσουν την άποψή τους, ώστε να γίνω κι εγώ λίγο "σοφότερος"...

    {#emotions_dlg.smartass}

    [ τροποποιήθηκε από τον/την Rock3ros, 18-02-2016 21:49 ]


    STEFANOS604
    18.02.2016, 23:21

    Καλώς ήρθες στο Musicheaven. Απλά σε παρέπεμψα εδώ (το γιατί δεν σου απάντησα στο Noiz οφείλεται σε προσωπικούς λόγους που δεν ενδιαφέρουν κανένα) επειδή η ερώτηση σου είναι εύλογη αλλά και δίνει περαιτέρω ανάταση για γνώση που πιστεύω ότι έπρεπε να οικειοποιηθούν κι άλλοι, αλλιώς θα σε παρέπεμπα απ’ ευθείας μ’ ένα Link στο e-mail σου στο σχετικό άρθρο στο blog μου.

    Ας έρθουμε στο θέμα σου:

    Με λίγα λόγια : Μπορείς να διαλέξεις όποια θέλεις από τις 3 επιλογές ή και οποιαδήποτε άλλη σχετική.

    Δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα , όπως τα περιγράφεις, για τον απλούστατο λόγο και αυτό που πρέπει να σου μείνει ότι :

    line inputs έχουν υψηλή impedance (πολύ μεγαλύτερη από 10 ). Τέτοια Line In είναι πχ οι είσοδοι των ενεργών ηχείων , των ενισχυτών , κονσολών…..

    Τα line out έχουν χαμηλή impedance σε σχέση με τα Line In (γύρω στα 100 μέχρι 600 Ω)

     

    Αυτό που μας ενδιαφέρει σήμερα στις Audio συσκευές δεν είναι πλέον το matching/Προσαρμογή (σήμερα χρήση στον ΟΤΕ – πχ Μικροκυματικές ζεύξεις , λαμπάτους ενισχυτές κιθάρας….) αλλά το Bridging /Γεφύρωση.

    Όμως δεν γίνεται σ’ ένα ποστάρισμα να εξηγήσω τη διαφορά ενδελεχώς , γι αυτό αν πλέον ενδιαφέρεσαι και για επιπλέον πληροφορίες , ξανασυζητάμε για οποιεσδήποτε απορίες, αφού μελετήσεις το άρθρο μου για το ‘’Matching vs Bridging’’ Εδώ :

    Όσον αφορά το port-plugs system μπορείς να προμηθευτείς τέτοια πάμφθηνα plugs (πχ ΕΔΩ : ) ή να φτιάξεις δικά σου (και με ύφασμα) για χρήση σε οποιαδήποτε ηχεία με Ports και να τα προσθετοαφαιρείς , πειραματιζόμενος κάθε φορά για αρκετές ακροάσεις ,μέχρι να πάρεις τον ήχο  που θα σ’ αρέσει (εξάρτηση από τις διαστάσεις και ακουστική του δωματίου , την απόσταση τοποθέτησης από τον τοίχο αλλά και του προσωπικού γούστου).

    Η απόσταση μεταξύ του τοίχου του δωματίου και των ηχείων σας έχει τεράστια επίδραση στην απόδοση των μπάσων και οι μοναδικές  επεμβάσεις θεραπείας είναι η σωστή τοποθέτηση (απαιτούνται πειραματισμοί με υπομονή) και η ακουστική του δωματίου (τοποθέτηση μπασοπαγίδων).

    Η εμπειρία μου δείχνει ότι χωρίς καμιά διευθέτηση ακουστικής του χώρου να τα τοποθετήσεις όσο το δυνατόν πιο κοντά στον τοίχο (κάνε πειραματισμούς από 25 Cm μέχρι κολλητά στον τοίχο).

     Δεν έχω όμως εμπειρία από έτοιμα ηχεία με τέτοια Ports και δεν ξέρω αν η μεγάλη διαφορά τιμής θα έχει κάποιο πρακτικό αποτέλεσμα που δικαιολογή τη διαφορά τιμής. Αν τελικά τα προτιμήσεις  ενημέρωσε μας.

     Αυτό που εδώ θα ήθελα να σου επιστήσω την προσοχή είναι το μπουτόν ‘’phantom power’’ που αν στην είσοδο mic συνδέσεις αντί πυκνωτικό (όχι electret πυκνωτικό) δυναμικό ή άλλη συσκευή instrument level πιθανόν να προξενήσεις βλάβη ή στην κονσόλα ή στη συνδεδεμένη συσκευή. Ένα ΤΙΡ που εφαρμόζω εγώ και σε προφυλάσσει : Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ :

    Καληνύχτα


    Rock3ros
    19.02.2016, 07:33

    Ευχαριστώ για την απάντηση, Στέφανε.

    Φυσικά και ήδη έχω μελετήσει το άρθρο σου για το bridging, ωστόσο η απορία που μου δημιουργείται και πάλι είναι πως για να αναφέρουν οι τεχνικοί της Yamaha στο φυλλάδιο ότι η κονσόλα τους συνεργάζεται με ονομαστικό σήμα γραμμής (line) 10 kΩ balanced/unbalanced αυτό στο δικό μου μυαλό, ομολογουμένης της ασχετοσύνης μου, μεταφράζεται πως και το bridging θα έχει κάποιες προδιαγραφές. Αλλιώς γιατί να έμεναν στα 10 kΩ και να μην όριζαν πολύ περισσότερα για να καλύπτουν έτσι μεγαλύτερο εύρος συνεργαζόμενων ηχείων με την κονσόλα τους; Σειρά σου...

    [ τροποποιήθηκε από τον/την Rock3ros, 19-02-2016 07:35 ]


    STEFANOS604
    19.02.2016, 09:38

    Η κονσόλα σου έχει ονομαστικό σήμα Line out κάτι μεταξύ 100 – 600 Ω . Τα φορτία (πχ τα active ηχεία) έχουν LINE ΙΝ Impedance τιμές ανάλογα με την εταιρεία κατασκευής και που σύμφωνα με εμπειρικό κανόνα να είναι τουλάχιστον πάνω από 10 φορές μεγαλύτερες (εδώ φαίνεται ότι είναι πάνω από 100 φορές) .

    Μεγαλώνοντας επομένως την αντίσταση φορτίου (πχ δοκιμάζοντας στην ίδια κονσόλα 2 διαφορετικής μάρκας ηχεία που έχουν διαφορετικές Impedances) ελαχιστοποιείται το ρεύμα από το φορτίο και μεγιστοποιείται το σήμα τάσης στα άκρα του. (V=IR νόμος του Ohm)

    Κι αυτό είναι που επιζητείται (ώστε η ελαχίστη μεταβολή της άντυγας Volume της κονσόλας να είναι άμεσα υλοποιήσιμη από το ηχείο).

    Στα Line In /Outs υφίσταται αυτή η δυνατότητα με μεγάλη ανοχή και στην πράξη η κονσόλα οποιασδήποτε εταιρείας να δέχεται τέτοια φορτία οποιασδήποτε εταιρείας χωρίς να τα φορτίζει (γ' αυτό και δεν αναφέρονται με όρους impedance αλλά με όρους με standards όπως πχ Input : -10dbV (καταναλωτικό Standard) ή +4 dbu (επαγγελματικό standard).

    Μπορεί να γίνει σύνδεση -10 και+ 4 αλλά ο σωστός επαγγελματίας θα πάρει (για να μην έχει φόρτιση και χάνει ως προς την απόκριση) το σωστό line level ''shifter''

    (αν πχ το φορτίο ήταν ίσης ή μικρότερης αντίστασης , θα τραβούσε πολύ ρεύμα - θα ''φορτιζότανε '' - με πρακτικό αποτέλεσμα και μικρότερης απόδοσης αλλά το σπουδαιότερο αλλαγής της καμπύλης απόκρισης - Πχ δοκίμασε να συνδέσης απ' ευθείας ένα μικρόφωνο σε Hiz INput ενισχυτή κιθάρας και μετά το ίδιο μικρόφωνο σε Input balanced κονσόλας και θα διαπιστώσεις τη διαφορά). Βέβαια δεν θα πάθει τίποτα το μικρόφωνο ούτε ο ενισχυτής απλά θα ''πέσει'' η απόκριση.

    Στα Speaker Levels όμως (όπου κι εκεί έχουμε bridging και όχι matching – εκτός από λαμπάτους ενισχυτές με μετασχηματιστή push-pull εξόδου και λάμπες πχ EL34…) εκεί απαιτείται μεγάλη προσοχή ως προς την αντίσταση του φορτίου (εκεί ο ενισχυτής έχει αντίσταση της τάξης των 0,1 Ω ή και μικρότερη και το φορτίο είναι 2 , 4 ,8, 16 Ωμ) και κάθε τιμή απορροφά διαφορετικό ρεύμα που αν δεν είναι σωστό να κάψει τα ηχεία.

    Βέβαια τα ανωτέρω είναι τεχνικές λεπτομέρειες που δεν χρειάζονται σ' ένα μουσικό , απλά να ξέρει τα βασικά για τις διασυνδέσεις μεταξύ των διαφόρων levels.

    Αλλά καλύτερα δες τη φωτογραφία :

     

     

    Οποιαδήποτε άλλη απορία από αύριο καθώς θα λείπω όλη την ημέρα

    Ευχαριστώ για τα σχόλια