ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Τροπική Μουσική. Δωρικός Τρόπος

    STEFANOS604
    29.01.2023, 19:09
    >

    Πήρε το όνομά από τους Δωριείς που εγκαταστάθηκαν στον Ελλαδικό χώρο πριν το 1200 πΧ

    Ένας λαϊκός «δρόμος» μινόρε με μικρό όμως ελληνικό ρεπερτόριο, όπως αναφέρω στο βίντεο.

    Αν έχετε άλλο ρεπερτόριο παρακαλώ σχολιάστε με τίτλους των τραγουδιών

    [ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 30-01-2023 18:08 ]


    freddieKrueger
    30.01.2023, 08:11

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα Κε Στέφανε

    Ωραίο το βιντεάκι σας 

    Να επισημάνω δύο πράγματα

    1)Στην αρχή εκτελείτε μια F#/Gb δωρική κλίμακα με νότες F#(Gb)- G#(Ab)-A(Bbb)-B(Cb)-C#(Db)-D#(Eb)-E(Fb)-F#(Gb)

    Εντός παρενθέσως οι εναρμόνιες νότες της κλίμακας Gb dorian 

    2)Στο σόλο αμέσως πιο κάτω βρίσκεστε στην Μι(Ε) Ιωνική ή απλά μαζτόρε κλίμακα γιατί τονική σας είναι η Μι και όχι η Φα δίεση.Άρα αμέσως αμέσως χάνεται η "δωρικότητα" της μελωδίας.

    Από ελληνικά κομμάτια η αλήθεια είναι πως δεν έχω να παραθέσω παραδείγματα.Έχω γράψει ένα ο ίδιος σε στυλ μπαλάντας.

    Από ξένα το Mad World των Tears for Fears και το γνωστό Scarborough fair είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα δωρικής τροπικής αρμονίας.

    Ευχαριστώ


    STEFANOS604
    30.01.2023, 18:21

    Γεια σου Χρήστο

    Το κλαρίνο είναι όργανο ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ. Το δικό μου είναι Bb key που σημαίνει σ' όποια κλιμακα παίζω αυτή θα ακούγεται 1 τόνο χαμηλότερα.

    Τα τραγούδια τα παίζω σε κλίμακα Adorian που σημαίνει πως ακούγονται σαν Gdorian (έτσι τα συνοδεύει κιθάρα, βιολί, πιάνο....)

    Το κλαρίνο μου είναι Κινέζικο "της πλάκας" των 190 ευρώ!  

    Όλα τα κλαρίνα ανάλογα του επιστομίου, καλαμιού και μάσκας, περιβάλλον... "κουρδίζονται" [συντονίζονται αφού τα πνευστά δεν έχουν κουρδίσματα αλλά τονικότητες!] με αρκετά cents, έως και πάνω από ημιτόνιο,απόκλιση από την τονικότητα τους (πχ Bb key).

    Πάντως στο βίντεο μου φαίνεται από τη δακτυλοθεσία πως εκτελώ την Adorian !

    Όλοι αυτοί οι δρόμοι (Ραστ, Δωρικός , νιααβέντ...) δεν είναι ποτέ καθαροί σε μια μελωδία!!!

    Ευχαριστώ για το σχόλιο 


    freddieKrueger
    30.01.2023, 19:11
    Παρακαλω Κε Στεφανε! Ναι ξερω για τα οργανα μεταφορας άρα λογικά το Α επρεπε ν ακουγεται G ωστόσο ακούγεται Gb(η F# αν προτιμάτε) Επίσης αμέσως μετά το σολο που φερνετε ως παραδειγμα ειναι σε ιονικό τρόπο η ματζόρε.Τα διαστήματά του δηλαδή είναι 1-2-3-4-5 κτλ μια ματζορε κλιμακας και οχι δωρικης.
    STEFANOS604
    30.01.2023, 22:27

    Το ξέρω Χρήστο και το έχω αναφέρει και στα άρθρα μου για το κλαρίνο αλλά και στο παρακάτω βίντεο ότι έχω περίπου 1 ημιτόνιο διαφορά! Αυτό συμβαίνει ακόμα και σε καλά κλαρίνα! Η τονικότητα του δικού μου βελτιώνεται κατά πολύ αν αντί Νο1 καλαμάκι χρησιμοποιήσω Νο 3. Τότε όμως λόγω ΧΑΠ δεν μπορώ να φυσήξω για πολύ ώρα! Φαντάσου να χρησιμοποιούσα επιστόμιο vandoren των 250 ευρώ! Το δικό μου 4 ευρώ και το προσφάτως που αγόρασα το Rico 35 ευρώ! Στα πνευστά ότι δίνεις παίρνεις! Σε κλίμακα F# θα ήμουν ευτυχής αν μπορούσα να κάνω εύκολα τη συγκεκριμένη δακτυλοθεσία! Απλά μπορώ, κι αυτό έκανα και για παρόμοιες κλίμακες , να τους διδάξω με φωτογραφίες και ηχητικά !

    Δες το βίντεο για το «κουρδισμα» ή μάλλον η σωστή λέξη είναι Intonation, αξίζει !


    https://www.youtube.com/watch?v=GmfIKeI3UW0
    Link

    >

     

    Όσον αφορά το ρεπερτόριο Dorian, όταν ασχολούμουν με την τροποποίηση φυσαρμόνικων εμπορίου σε φυσαρμόνικες modes , με κατάλληλο λιμάρισμα γλωσσιδίων, έψαχνα και ρωτούσα σε πολλά ελληνικά sites για αντίστοιχο ρεπερτόριο δρόμων (Ο λόγος που δεν μετέτρεψα παρά σε 6 δρόμους και όχι πχ στους: Σεγκιάχ, Χιτζιασκάρ, Πειραιώτικο....είναι ότι δεν είχα σχεδόν καθόλου γνωστό για μένα ρεπερτόριο!) ! Αφού οι φυσαρμόνικες είναι διατονικά όργανα, δοκίμαζα το ρεπερτόριο και απέρριπτα όσα μου είχαν συστήσει και δεν παιζόταν ! Έτσι για το ρεπερτόριο της Δωρικής είχα βρει τα τραγούδια που παίζω στο βίντεο
    https://www.youtube.com/watch?v=szkkwb3fS_k
    Link

    >

    Αργότερα όταν έφτιαξα τη μινόρε φυσική σε straight harp (Αυτή του εμπορίου είναι σε crosss harp που παίζει μινόρε blues) διαπίστωσα ότι κάποια από τα τραγούδια της Δωρικής τα έπαιζα το ίδιο και με την “Stefanos Μινόρε Φυσικό»!!! Και άλλα από άλλους δρόμους ότι δεν ήταν καθαρά σε κάποια απαιτείτο πχ  Am harmonic και Am Natural ή η σχετική Cmajor…. Δηλαδή Mixed Scales. Το ίδιο κι εδώ!


    freddieKrueger
    31.01.2023, 05:16

    Καλημερα σας εκανα απλα την επισημανση γιατι παιζατε σε ματζορε την κλιμακα και αυτο απομακρυνε τον ακροστη απο το δωρικο ακουσμα.

    Ωστοσο στο νεο βιντεακι που ποστατατε με τη natutal nimor φυσαρμονικα και το scarborough fair σε G dorian

    Αρα στην κλιμακα G A Bb C D E F G(τύπος 1-2-b3-4-5-6-b7-8)

    Αυτη εχει ως "μητρικη" της την F major F G A Bb C D E F και αν ξεκινησουμε τη σειρα απο τη ρε:D E F G A Bb C D (τύπος μιας ρε φυσικής μινόρε 1 2 b3 4 5 b6 b7 8)

    Συνεπώς η φυσαρμονικά σας παίζει ρε φυσικό μινόρε κι έξυπνα την εκμεταλλευτήκατε για να παίξετε σε δωρικό τρόπο.

    Σημείωση:Η φυσική μινόρε ανήκει στους τρόπους της ματζόρε ως 6η βαθμίδα και λέγεται αιολικός τρόπος)

    Ουσιαστικές διαφορές με τη φυσική μινόρε δεν υπάρχουν.Ίσως μόνο ότι αν κάποιος τη γράψει σε παρτιτούρα(όπως και σε όλους τους τρόπους)δε χρειάζεται να γράψει οπλισμό και άρα έχει το ελεύθερο χωρίς πολλές αναιρέσεις σημείων δίεσης ή ύφεσης να πάει ευκολότερα από ένα τρόπο σε άλλο σε κάποιο δανεισμό πχ ή μετατροπία 

    Να κλείσω τέλος με κάτι άλλο 

    Στο Ωδείο πέρισυ διδαχθήκαμε τους τρόπους της ματζορε κλίμακας.

    Σε κάθε τρόπο μας ανατέθηκε να γράψουμε και να εναρμονίσουμε μια απλή μελωδία που να δίνει το ακουστικό ύφος του τρόπου 

    Λοιπόν πολλοί συνσπουδαστές μου υπέπεσαν στο "λάθος" να γράψουν μεν μια όμορφη μελωδία που ήταν ΜΑΤΖΟΡΕ ή ΜΙΝΟΡΕ φυσικό τελικά.

    Τι λάθος έκαναν:Το ένα είναι το τονικό τους κέντρο που παρέμενε ή επέστρεφε σε εκείνο της μητέρας ματζόρε ή της θυγατέρας φυσικής μινόρε(στα πιο "κοινά" ακούσματα δηλαδή)

    Και το άλλο η πτώση V-I δηλαδή στη διαδοχή των συγχορδιών από μια 5η να πήγαιναν στην Ι της μητέρας κλίμακας άρα πήγαινε περίπατο το δωρικό άκουσμα.

    Ο δωρικός τρόπος είναι σχετικά εύκολος να γράψεις μια και έχεις απλά να συνθέσεις μια μελωδία με το νέο τονικό σου κέντρο και σαν αρμονία να φροντίσεις να έχεις την πτώση IV-Im που "κλειδώνει" το άκουσμα της dorian.

    Ο φρυγικός πχ τρόπος είναι ελαφρά πιο δύσκολος για σύνθεση αλλά για μας τους Έλληνες όχι κάτι φοβερό μια και έχουμε παραδείγματα από την ρεμπέτικη μουσική με ουσακ ακούσματα.

    Ο λυδικός είναι αρκετά δύσκολος αλλά υπάρχει τρόπος.Σε κομμάτια συχνά χρησιμοποιείται σε εισαγωγές ή σε μέρη τους για να δώσει μια απόχρωση δυναμισμού και παραμυθένας αισιοδοξίας.

    Ο μιξολυδικός πάλι είναι αρκετά εύκολος γιατί έχουμε πολλά Classic Rock πχ sweet home Alabama ή ελληνικά ακούσματα (το κορίτσι του φίλου μου-θα ψάξω για να βρω μιαν άλλη ν αγαπώ κτλ)

    Ο λοκρικός έχει ένα ενδιαφέρον αλλά λόγω της ασταθούς 5ης του που είναι σε ύφεση δίνει τη διαρκή αίσθηση πως κάπου πάει να καταλήξει αλλά δεν "ξεκουράζει" αρμονικά το κομμάτι.Δίνει πολύ σκοτεινή αίσθηση και ακούγεται...τελετουργικός παρά μουσικός.

    Ωστόσο παραμένει πρόκληση να γράψει κάποιος κάτι εκεί αρκεί να περάσει μετά σε κάποιο άλλο κοντινό τρόπο όπως πχ ο φρυγικός.

    Αυτά τα λίγα από μένα.Καλημέρα και πάλι.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 31-01-2023 05:21 ]


    STEFANOS604
    31.01.2023, 06:18

    Καλημέρα Χρήστο κι ευχαριστώ πολύ για την ανάλυση! Θα έπρεπε να κάνεις κι εσύ ένα άρθρο με παρουσίαση των δρόμων! Κάτι θα μάθουμε περισσότερα αφού τα έχεις σπουδάσει! Εγώ απλά ότι έμαθα μόνος!!!

    Θα μπορούσα να κάνω την παρουσίαση αυτών των δρόμων με φυσαρμόνικα (το έχω ήδη πράξει στο παρελθόν με μεγάλη απήχηση αφού πολλοί τροποποίησαν τις φυσαρμόνικες τους) ή κιθάρα (όμως υπάρχουν στο διαδίκτυο πολλά τέτοια άρθρα με κιθάρα).

    Πριν λίγες μέρες είχα αποστείλει στο Musicheaven ένα άρθρο με τους 3 δρόμους Χιτζαζ, ουσάκ, ποιμενικό μετά άλλαξα γνώμη, ζήτησα να ακυρωθεί για να προσθέσω και τους 3 άλλους, Ράστ, Δωρικό, Νιαβεντ στους οποίους, για τον καθένα, έχω ένα ρεπερτόριο με τραγούδια μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού! Όμως επειδή έλα βα μηνύματα για "excelent presentation of the modes" ζήτησα από τον Jorge να συμπεριλάβει και αυτούς τους δρόμους!

    Απλά σε Clarinet Site , με παρακάλεσε μουσικός να κάνω μια παρουσίαση των δρόμων με το κλαρίνο! Το ότι ειμαι πολλά cents χαμηλότερα απ' την τονικότητα του το ξέρω , προσπάθησα κάνοντας ότι μπορούσα με ελάχιστη βελτίωση αφού δεν έχω την οικονομική δυνατότητα να αγοράσω πολλά επιστόμια με διαφορετικό tip opening ώστε να δοκιμάσω διάφορα καλαμάκια! Τώρα περιμένω να βρώ ένα βαρελάκι των 4cm μήκους, το δικό μου είναι 6 cm ώστε μειώνοντας το μήκος του κλαρίνου ο ήχος να βαίνει προς δίεση! Πάντως κάποιες φορές που έπαιξα σε γλέντι με φίλη με ούτι αυτή υποχρεωτικά κουρδίστηκε στο κλαρίνο μου και ταιριάξαμε! ......Πες μου, σε παρακαλώ,  ακριβώς από πιο χρονικό σημείο , στο βίντεο, ακούγεται ματζόρε!!


    freddieKrueger
    31.01.2023, 07:26

    Από το 0:21 ως το 0:41.

    Δεν είσαι σε F# δωρικό αλλά Ε ματζόρε.

    Φαίνεται εκτός από την τονική μι που ξεκινάς και από τις νότες που κάνεις χρήση πχ Ε-Α-G#-B-A-G# κοκ αλλά και από τα ακκόρντα που εναρμονίζουν τη μελωδία πχ Α ματζόρε σε Ε ματζόρε και F# μινορε.

    Υπάρχει το IV-I της Ε μαζόρε(πλάγια πτώση)

    Επίσης δεν είσαι ούτε σε Ε dorian(θα ήθελες G αντί G#)

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 31-01-2023 08:00 ]


    freddieKrueger
    31.01.2023, 08:32

     Dorian Vamp(IV-Im)

    Β        F#     B       A
    D#     A       D#     C#
    F#      C#    F#     F#
    IV       Im    B       F#m


    F#m G#m A B C#m D#dim E F#m

    Vamp= η χαρακτηριστική πτώση συγχορδιών που δίνει τη δωρική απόχρωση στο κομμάτι.

    Στο πάνω πλαίσιο εξηγείται γιατί έχει τόση δύναμη η αλληλουχία IV-Im:

    Η B(IV) major έχει τη D# ως χαρακτηριστική 6η νότα της dorian να καταλήγει στην C# της F# minor(Im)ενώ ταυτόχρονα γίνεται μια ομαλή "παράλληλη" κίνηση από B σε Α ανάμεσα στις συγχορδίες B(IV) και F#m(Im),εκτός από την F#(τονική της δωρικής) που είναι κοινή ανάμεσα στις δύο αυτές συγχορδίες του Vamp.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 31-01-2023 10:15 ]


    STEFANOS604
    31.01.2023, 11:59

    Χρήστο γεια σου πάλι!

    Το κομμάτι που αναφέρεις από 0:21 – 0:41 , ότι είναι σε Εmajor , ενώ εγώ γράφω ότι είναι , σύμφωνα με τη δακτυλοθεσία που φαίνεται καθαρά, Αdorian [ή περίπου, όπως ακούγεται, κατά 1 τόνο χαμηλότερα, λόγω οργάνου μεταφοράς, και αρκετά cents χαμηλότερα λόγω μη σωστού intonation του κλαρίνου μου, δηλαδή περίπου  F# ] προσπάθησα να το παίξω με μια διατονική φυσαρμόνικα ματζόρε και μου είναι αδύνατον, όσο κι αν προσπάθησα! Ενώ το ίδιο κομμάτι το έπαιξα ακριβώς και αμέσως με φυσαρμόνικα Μινόρε Φυσικό (σήμερα δεν διαθέτω Δωρική φυσαρμόνικα…την έχω τροποποιήσει εδώ και χρόνια αφού μου ήταν άχρηστη λόγω έλλειψης ρεπερτορίου!}. Όμως ολόκληρο  το τραγούδι που τραγουδάει η χορωδία από το χωριό μου,  πιστεύω είναι σε Δωρικό ή έστω σε φυσικό μινόρε ή mixed αυτών των δύο!

    …..Θα το μελετήσω όμως επισταμένως και θα τα ξαναπούμε!

    Μέχρι τότε θα αφαιρέσω το εν λόγω κομμάτι 0:21 – 0:41 από το βίντεο, για ευνόητους λόγους !.... αν και δεν θα έπρεπε αφού η διόρθωση είναι πιο διδακτική από όλο το θέμα!

    [Την παρουσίαση των 6 modes που έγραψα στα αγγλικά , όπως μου ζήτησε καλός φίλος μουσικός και κλαρινετίστας, τους συνόδεψα με το κλαρίνο μου επειδή τους απήυθηνα σε Clarinet Sites!]

    Εξ’ άλλου σε άλλο ποστάρισμα είχες επί λέξει αναφέρει:

    «Η διαδικασία της μάθησης είναι ατελείωτη, το δε λάθος όπως και η παραδοχή του ένα άριστο διδακτικό μέσο...»

    Ευχαριστώ πολύ που τα είπαμε πολιτισμένα , ειδικά τα στοιχεία που αναφέρεις δεν τα βρήκα πουθενά αλλού…!


    freddieKrueger
    31.01.2023, 12:16

    Αν θέλετε και σας είναι εύκολο μπορείτε να ανεβάσετε ολόκληρο το κομμάτι αυτό ώστε να το δούμε σα σύνολο;

    Πολλές φορές σε ένα κομμάτι μπορεί να γίνει δανεισμός κάποιου τρόπου πχ στο κομμάτι των maiden From here to eternity εχουμε εισαγωγη φρυγικη που γινεται μινορε πεντατονικη,ρεφραιν με ματζορε κτλ Θα ηταν ομορφο και διδακτικο αν μας το ανεβαζατε ξεχωριστα... Το δειγματάκι του τέλος δεν παύει να είναι ένα όμορφο άκουσμα...

    Φυσικά σας τιμά η παραδοχή ενός λάθους στο οποίο πολλοί μπορούν να υποπέσουν. Όπως σας ανέφερα εξαιρετικά ταλαντούχοι συνσπουδαστές μου πολύ καλοί μουσικοί επιχειρώντας να συνθέσουν μια δωρική μελωδία εύκολα έπεσαν στη σχετική ματζόρε μια και τα σημεία στο χτίσιμο είναι λεπτά,ενώ η ακουστική γεύση της dorian αποτελεί ένα συγκρατημένα μελαγχολικό άκουσμα. Φωτεινότερη της αιολικής-φυσικής μινόρε λόγω του ότι έχει την 6η μεγάλη και όχι μικρή.

    Η αμέσως πιο φωτεινή από τη δωρική είναι η μιξολυδική στην οποία η μικρή(b3) έχει γίνει πλεον μεγάλη 3η(3) και η μόνη μικρή της κλίμακας είναι η 7η(b7). Αν και αυτή οξυνθεί και γίνει μεγάλη καταλήγουμε στη γνωστή μας ματζόρε ή ιονική και από εκεί "φωτίζουμε" παραπάνω το άκουσμα της κλίμακας με μια όξυνση στην 4η(οπότε γίνεται από καθαρή 4η αυξημένη) και έτσι προκύπτει η λυδική κλίμακα η οποία αποτελεί πρόκληση για σύνθεση μουσικής.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 31-01-2023 12:19 ]


    STEFANOS604
    31.01.2023, 13:17

    θα το ανεβάσω, αν μπορέσω, το βραδάκι και με φυσαρμονικα Gm Natural (δεν διαθέτω dorian key)  και με το κλαρίνο σε Αdorian (με το κλαρινο θα ακούγεται 1 τόνο χαμηλότερα λόγω οργάνου μεταφορας + αρκετά cents μέχρι και πανω απο 1 ημιτονιο, λόγω μη σωστής intonation του Bb key,του κλαρινου μου . Άρα θα ακουγεται ή  θα συνοδευεται απο κιθαρα σε F#dorian.).  μέχρι τότε προσπάθησε να το αναλύσεις ακουγοντα τη χορωδία συνοδευόμενη από βιολί εδω: https://www.google.com/search?q=%CE%B3%CE%BB%CF%85%CE%BA%CE%BF%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B6%CE%B5%CE%B9+%CE%B7+%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%85%CE%B3%CE%B7+%CF%84%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CF%85%CE%B4%CE%B9&oq=%CE%B3%CE%BB%CF%85&aqs=chrome.1.69i57j35i39l2j46i131i433i512j46i433i512l2j46i512j46i131i433i512j0i131i433i512.2676j0j4&client=ms-android-samsung-gj-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:2a463cf1,vid:DTmf7oTovEI>

    freddieKrueger
    31.01.2023, 15:33

    Από μερικές φορές που άκουσα το υπέροχο αυτό κομμάτι έβγαλα τα εξής συμπεράσματα

    1)Εισαγωγή που ωραιότατα ορίζει με μια F# μινορε το τονικό κέντρο μας στη  F#.

    2)Ξεκινά με ένα βιόλισμα E,D#,E,A κτλ

    Οι νότες που χρησινοποιεί είναι σε σύνολο οι 

    F#,G#,A,B,C#,D#,E,F# τύπος 1,2,b3,4,5,6,b7,8

    Έχουμε με μια F# dorian λοιπόν

    Όπως ακριβώς το υπέθεσα γι αυτό και σας ζήτησα ΟΛΟ το κομμάτι κι όχι ένα απόσπασμά του 

    Πχ στο κομμάτι υπάρχει ένα υπέροχο κατιόν αρπίσματακι σε 32α στη Λα ματζορε με νοτες(Α,G#,F#,E,C#,B,A).Αν μου παίζατε αυτό μόνο του ξέχωρα από το άλλο κομμάτι θα σας έλεγα πως ήμαστε στη Λα ματζόρε.

    3)Οι βασικές συγχορδίες στο κομμάτι είναι οι F# μινορε,E ματζορε και Α ματζορε.

    Αποφεύγει να κάνει χρήση της Β ματζόρε άρα να δώσει καθαρή δωρική απόχρωση.

    Το ενδιαφέρει περισσότερο να δώσει ένα καημό κάνοντας χρήση της Α ματζόρε(blll για το κομμάτι) και της bVII που είναι μεν στις επιτρεπτές συγχορδίες για τη δωρική αλλά όχι η βασική.

    4)Ρυθμός 2/4 με 8ο,δυο 16α,8ο,8ο και τεμπο αργο η 

    4ο,8ο,8ο,4ο,4ο αν το θεωρησουμε 4/4 και γρηγορο με διπλασια ταχυτητα παλμου(οποτε και οι αξιες του κατιόντος αρπίσματος της Α ματζόρε γίνονται 16α)

    Συμπέρασμα:Το απόσπασμα που παραθέσατε πριν και ξεκίναγε από Ε κάνοντας χρήση G#,A κτλ ΔΕΝ ήταν δωρικό.

    Το ολοκληρωμένο κομμάτι κινείται μεν στη δωρική κλίμακα ωστόσο του λείπει η χαρακτηριστική δωρική πτώση B-F#m οπότε χάνει το δωρικό του χαρακτήρα.

    Ωστόσο παραμένει ένα υπέροχο κομμάτι το οποίο έβαλα στη φαρετρα μου να μαθω να παίζω και θα ταν τιμή μου να το τραγουδήσουμε μαζί Κε Στέφανε.

    Υγ μερικές πληροφορίεε για τη δωρική τροπική κλίμακα στο παρακάτω link

    https://www.flupe.com/lessons/02_intermediate-lessons/L19_Modes_Dorian/dorian.htm

    Δώστε έμφαση στο πινακάκι που λέει " a breakdowm in E dorian" όπου αναφέρει ποιές βαθμίδες συγχορδιών την ορίζουν ως χαρκατηριστικές της και υπογραμμίστε πως όχι η bIII ενώ η bVII "sort of" δηλαδξ κάπως χρήσιμη στη δωρική.Η πιο σπουδαία είναι η IV-Im.Ας κρατήσουν αυτό οι αναγνώστες μας κι εγώ ένα πανέμορφο τραγούδι και ένα δίδαγμα από εσάς που είστε ένας από τους καλύτερους δασκάλους που είχα κι έχω.

    Ευχαριστώ

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 31-01-2023 16:40 ]


    STEFANOS604
    31.01.2023, 19:34

    Χρήστο Καλησπέρα

    Ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Πριν λίγο έκανα τα εξής σε mp3 :

    1. Είχα απ' την αρχή κάνει downloading σε mp3 το τραγούδι της χορωδίας που είναι σε F#m ή F#dorian όπως πίστευα και πιστεύω! Επειδή όμως σε τέτοιο τόνο δεν θα μπορούσα εύκολα, λόγω δύσκολης δακτυλοθεσίας κλαρίνου, να το παίξω το μετέτρεψα με κατάλληλο software (Adobe Audiction) σε mp3, κατά 1 ημιτόνιο ψηλότερα , δηλαδή σε Gm ή Gdorian ώστε να μπορώ με την εύκολη δακτυλοθεσία για κλαρίνο να το παίζω σε Adorian και έτσι τροποποιημένο το μετέφερα και στο αρχικό βίντεο.
    2. Λόγω οργάνου μεταφοράς το κλαρίνο ΕΠΡΕΠΕνα ακούγεται κατά 1 τόνο χαμηλότερα δηλαδή Gdorian . Επειδή όμως το κλαρίνο μου δεν έχει σωστό intonation κατά αρκετά cents  χαμηλότερα , ακούγεται σαν περίπου  F#dorian, όπως ακριβώς το είπες απ’ την αρχή!

    Η ηχογράφηση και μετατροπή φαίνεται εδώ:

    Χορωδία :

    https://soundcloud.com/stefanos604/gm-nat?si=e43b3361aefc49649a7f3bb9ec60690a&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

     

    Κατόπιν , ικανοποιώντας το αίτημα σου έπαιξα την ίδια μελωδία με διατονική Harmonica Gm Nat key

    https://soundcloud.com/stefanos604/gm-natural-harmonica?si=e43b3361aefc49649a7f3bb9ec60690a&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

     

    Μετά έπαιξα την ίδια μελωδία με δακτυλοθεσία Κλαρίνου Αdorian που σύμφωνα με τα ανωτέρω αναφερθέντα ακούγεται περίπου σαν F#dorian

    https://soundcloud.com/stefanos604/gm-natural?si=e43b3361aefc49649a7f3bb9ec60690a&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

     

    Αυτά ΠΡΑΚΤΙΚΑ, από εμένα! Η δική σου υπέροχη θεωρητική ανάλυση απαιτεί χρόνο να τη μελετήσω!

    Και πάλι ευχαριστώ για την ωραία συζήτηση!

    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ

    Υ Γ

    Να πω ,απ την εμπειρία μου στα ηλεκτρονικά πως κατά την εγγραφή σε κασετόφωνο και μετά μεταφορά σε άλλο κασσετόφωνο ή σήμερα σε mp3, το τραγούδι είναι τουλάχιστον κατά 1 ημιτονιο χαμηλότερα. Έτσι πιστεύω πως το αρχικό της χορωδίας ήταν σε Gdorian (1υφεση) και όχι F#m (3 υφεσεις).

    Θυμάμαι, πριν έρθω Ερμούπολη, στο χωριό που κάναμε καντάδες έπαιζα με την κιθάρα μόνο σε Am και Dmajor! Όταν ήρθα Σύρο και αγόρασα καινούρια κιθάρα ζήτησα από συνάδελφο , καλό ακκορντεονίστα να μου γράψει στο κασσετόφωνο μερικές μελωδίες σε Am, Dm, D , C. Όλες όταν τις έβαλα στο δικό μου κασσετόφωνο ήταν 1 ημιτόνιο κάτω! Αυτό πρέπει να συμβαίνει λόγω διαφοράς ταχυτήτων των 2 μοτερς των διαφορετικών κασετοφώνων! Τότε έμαθα και αγόρασα το καποτάστο! Το ίδιο παρατήρησα πολύ αργότερα και σε μελωδίες στο YOUTUBE! 

    [ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 01-02-2023 04:40 ]


    freddieKrueger
    01.02.2023, 07:32

    Καλημερα Κε Στεφανε

    Μελετησα τη δικη σας ηχογραφηση

    Τα ακκορντα που εναρμονιζουν τη μελωδια αυτη που παιζετε ειναι Gm,F και Bb.

    Μπορειτε να μου δωσετε το mail σας σε ΠΜ  να σας στειλω ενα ηχητικο το οποιο ειναι η μελωδια σας εναρνονισμενη στο βασικο της μοτιβο με μια μικρη προσθηκη που την κανει δωρικη;

    Ευχαριστω 

    Edit 

    Το ανέβασα στο πιο κάτω link

    https://soundcloud.com/user-887641077/stefanos-dorian-m4a?ref=clipboard&p=a&c=1&si=d1734d8e1b604e77a5b575ce7704dcb5&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

    Παρατηρείστε πως εισάγω τη C major που είναι η 4η βαθμίδα και παίζω μαζί της τη Μι(6η) της G dorian.

    Αυτό ακριβώς το άκουσμα που προστέθηκε έκανε το κομμάτι δωρικό.

    Το ότι γίνεται χρήση των νοτών της δωρικής κλίμακας δε βάζει σφραγίδα ότι το κομμάτι είναι σε δωρικό τρόπο.

    Συνοψίζοντας οι προυποθέσεις που καθορίζουν τον τρόπο σ ένα κομμάτι είναι

    1)Τονικό κέντρο που δεν είναι της μητέρας κλίμακας 

    2)Αποφυγή αλληλουχίας συγχορδιών που παραπέμπουν σε κλασσική ματζορο μινορε αρμονία

    3)Αποφυγή μόνιμης χρήσης νοτών που δεν ανήκουν στην κλίμακα 

    4)Χρήση της χαρακτηριστικής πτώσης του τρόπου πχ στο δωρικό της IV-Im με ξεκάθαρο και κυρίαρχο άκουσμα της χαρακτηριστικής νότας του τρόπου.

    Να ολοκληρώσω τη σκέψη μου πως τα παραπάνω δε αποτελούν προσωπική άποψη/γνώμη αλλά αδιαμφισβήτητες αλήθειες που αφορούν την τροπική αρμονία.

    Σας ευχαριστώ

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 01-02-2023 07:54 ]




    Νέες συζητήσεις
    στην ίδια κατηγορία