ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    «Διά-λογοι» της Φανί Αρντάν στο Μέγαρο Μουσικής

    Sofia
    17.11.2005, 20:18
    «Xωρίς τέχνη πεθαίνεις»

    ΕΦΗ ΦΑΛΙΔΑ

    Με ένα βιολοντσέλο και ένα πιάνο για συνοδεία, η Φανί Αρντάν έχει μία ιδέα, την οποία θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. H Γαλλίδα σταρ επιλέγει δύο τραγικές ηρωίδες, για να ανακατέψει αρχαιοελληνικό πολιτισμό με γαλλικό πνεύμα και κερδισμένος να βγει ο θεατής αυτού του θεάματος, με μοναδική πρωταγωνίστρια τη σαγηνευτική ηθοποιό. Άλλωστε, όπως δηλώνει στα «NEA»: «H Ελλάδα είναι τα πάντα!».

    «Οι παραστάσεις αυτές είναι για την ψυχή μου μια σπουδαία εμπειρία. Για την τέχνη μου είναι μια κατάθεση αξιών, ένας φόρος τιμής στις αγαπημένες λέξεις των σπουδαίων κειμένων, στους θεατές που κι εκείνοι επιμένουν να τις αγαπούν και στους πρωτοπόρους του είδους σαν τον Τρεντινιάν», λέει η Αρντάν για τους «Δια-λόγους». Καθώς με την Ίμοτζιν Κούπερ στο πιάνο και τη Σόνια Βίντερ Άθερτον στο βιολοντσέλο θα αποδώσει με τον δικό της τρόπο στα γαλλικά δύο θεατροποιημένα αναλόγια, με αποσπάσματα - μονολόγους από τη «Μήδεια» του Ευριπίδη και τη «Φαίδρα» του Ρακίνα.

    «Οι δύο μονόλογοι με βάζουν απέναντι στη δύναμη των λέξεων και μου δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσω μια ισχυρή επιθυμία. Την έμμονη αγάπη για τον λόγο. Επέλεξα τους στίχους δύο κλασικών γιατί ακριβώς δεν σε αφήνουν να παγιδευτείς σε μανιέρες. Σου επιτρέπουν και σου επιβάλλουν να κρατάς το συναίσθημα. Είναι ένα μεγάλο σχολείο το να ψάχνεις τον χώρο της ελεύθερης έκφρασης μέσα από τον ισχυρό εσωτερικό καταναγκασμό του σημαντικού κειμένου».

    Όσο για την επιλογή των προσώπων, της Φαίδρας και της Μήδειας, ήταν το ενδιαφέρον σχέδιο, όπως λέει. Να φέρει, δηλαδή, σε αντιπαράθεση επί σκηνής δύο ίδιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές ενοχές. «Δύο γυναίκες γεμάτες από έρωτα και πάθος. Δύο θύματα με την ίδια ενοχή και την ίδια αμαρτία. Δύο πλάσματα που η αθωότητά τους δεν απέφυγε τη λάθος κίνηση. Ένας διάλογος, μία ανταπόκριση ανάμεσα στην απαλή μουσικότητα της μίας όπως μπαίνει στο σώμα μας και στην καρδιά μας και στην τραχύτητα της μάγισσας-άλλης. Κι εμείς είμαστε μέσα εκεί».

    H Φανί Αρντάν έχει ενσαρκώσει μεγάλες τραγικές φυσιογνωμίες στη σκηνή και την οθόνη, από τη Μαρία Κάλλας μέχρι τη Σάρα Μπερνάρ. Και κάθε φορά ένιωθε, όπως εξηγεί, άνετα με το μοιραίο πεπρωμένο τους. «Αγαπώ αυτές τις προσωπικότητες. Γυναίκες που βίωσαν την τέχνη και τον έρωτα. Αυτό κυρίως τις χαρακτήρισε και στη σκηνή και στην οθόνη και στη ζωή τους. Αυτό ήταν και το μοιραίο πεπρωμένο τους. Θυμάμαι πάντα κάτι που έλεγε η Πιαφ. Πως δεν είσαι τίποτα απολύτως χωρίς τον έρωτα. Χωρίς την τέχνη πάλι, δεν είσαι τίποτα περισσότερο. Δεν σημαίνεις τίποτα, είσαι αφανής ως ον, γι' αυτούς που ακούνε, που μιλούν, που εξασκούν, που κοιτάζουν. Χωρίς έρωτα δεν υπάρχει ζωή. Χωρίς τέχνη πεθαίνεις».

    Με ταμπεραμέντο εκρηκτικό, πληθωρικό, η Φανί Αρντάν μπορεί να απορροφήσει την τέχνη του θεάτρου και η ίδια να μην εξαντληθεί. «Πιστεύω ότι οι μεγάλες προσωπικότητες, οι δύσκολες καταστάσεις, τα σπουδαία κείμενα βοηθούν στο να ζεις. Κανείς δεν είναι ο Άμλετ, ωστόσο όλος ο κόσμος ταυτίζεται μαζί του ή με τον Μάκβεθ ή με τον Βασιλιά Ληρ. Το ίδιο ισχύει για τον Ντοστογιέφσκι, τον Φλομπέρ. Μεγάλοι συγγραφείς είναι αυτοί που εξαφάνισαν τον χρόνο, τις κοινωνικές διαφορές».

    Με ευελιξία αιλουροειδούς, η ηθοποιός αφήνεται στη σχέση της με τους σκηνοθέτες.

    «Μου αρέσει πολύ η ιδέα τού να είμαι σαν μία βαλίτσα, να με μεταφέρουν, να μην έχω καμία ιδέα από πριν και να είμαι διαθέσιμη. Εάν με πάρει από το χέρι κάποιος παθιασμένος και ταλαντούχος σκηνοθέτης, τότε είναι ένα καταπληκτικό ταξίδι. Αλλά εάν είναι ένας ατάλαντος, όσο πιο ατάλαντος είναι, τόσο πιο πολύ θα αντισταθώ και τόσο χειρότερο θα είναι».


    INFO
    «Διά-λογοι» της Φανί Αρντάν στις 4 και 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πληροφορίες στο τηλ. 210-7258.510.



    www.tanea.gr
    Sofia
    05.12.2005, 11:26
    Μήπως πήγε κανείς να μας πει εντυπώσεις..??
    nefos
    05.12.2005, 18:50



    @ Επιλέγοντας τραγικούς έρωτες

    Η Φανί Αρντάν με Ρακίνα και Ευριπίδη, χθες στη Θεσσαλονίκη, σήμερα στην Αθήνα

    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

    «Η αρχαία ελληνική τραγωδία ανήκει σε ολόκληρο τον κόσμο». Υπογραφή: Φανί Αρντάν. Χθες βράδυ, η μεγάλη ηθοποιός του γαλλικού και ευρωπαϊκού θεάτρου και κινηματογράφου εμφανίστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην πρώτη εκτός Γαλλίας παρουσίαση της παραγωγής «Μήδεια» του Ευριπίδη και «Φαίδρα» του Ρακίνα. Τη συνόδευσαν οι διάσημες μουσικοί Ιμοτζέν Κούπερ στο πιάνο και Σόνια Βίντερ Αθερτον στο τσέλο. Η ίδια παράσταση δίνεται απόψε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.



    περισσότερα εδώ
    Sofia
    06.12.2005, 21:02


    Πώς την υποδέχτηκε το κοινό της Θεσσαλονίκης


    Το κοινό της Θεσσαλονίκης άκουσε τη Φανί Αρντάν να απαγγέλλει τη «Μήδεια» του Ρακίνα και τη «Φαίδρα» του Ευριπίδη, το βράδυ της περασμένης Κυριακής στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Και εκείνη, μαζί με τις Ιμοτζέν Κούπερ και Σόνια Βίντερ Αθερτον που τη συνόδευαν στο πιάνο και το τσέλο, άκουσαν όλο το φάσμα του βήχα μας και την πλούσια γκάμα από μελωδίες των κινητών μας τηλεφώνων. Είδε βέβαια και κάποιους να αποχωρούν στα πρώτα πέντε λεπτά της παράστασης, περνώντας μάλιστα από μπροστά της! (Ενας μάλιστα είναι βουλευτής.)

    Οι αποχωρήσεις συνεχίστηκαν καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, ευτυχώς όχι σε μεγάλη συχνότητα. Αλλά τι περίμεναμε να δούμε; Θέατρο, κωμωδία, δράμα, μουσική παράσταση; Ηταν γνωστό ότι επρόκειτο για θεατρικό αναλόγιο. Κάτι βαρύ, βαρετό ίσως για πολλούς, κάτι που θα κυλούσε αργά και δύσκολα. Ε τότε, γιατί πήγαμε; Γιατί δεν επιλέξαμε κάτι άλλο; Γιατί δεν δώσαμε σε κάποιον άλλο την πρόσκληση; Γιατί κόψαμε εισιτήριο;

    Πήγαμε για να δούμε από κοντά τη Φανί Αρντάν, έναν ζωντανό μύθο, να απαγγέλλει Ευριπίδη, θα μπορούσε να ήταν η απάντηση.

    Στην αρχή υπήρξε ανυπομονησία. Το κοινό χειροκροτούσε για να ξεκινήσει η παράσταση. Τα φώτα έσβησαν και οι τρεις κυρίες εμφανίστηκαν στη σκηνή. Επειτα από λίγο, ξεκίνησε η χορωδία του βήχα. Παρουσιάσαμε όλο το φάσμα. Βήχα ξερό, βήχα μαλακό, βήχα πνιχτό, βήχα ευγενικό, βήχα θρασύ, βήχα καφενείου, βήχα θανατηφόρο, βήχα συνεχή, βήχα κοφτό... Αυτό κράτησε σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Αλλά όχι έτσι απλά. Συνοδευόταν από το κουδούνισμα κινητών τηλεφώνων. Ψηφιακές μελωδίες, ποπ ρίνγκτοουνς ή απλοί ήχοι κουδουνίσματος έμπαιναν στο μάτι της «Φαίδρας» και της «Μήδειας» την ώρα των τραγικών εξομολογήσεών τους.




    Ηταν κάτι που εντόπισε και η ίδια η Φανί Αρντάν στους υπεύθυνους της συναυλίας και της έκανε αρνητική φυσικά εντύπωση. Σε βαθμό που περίμενε πότε θα χτυπήσει το επόμενο κινητό, αν θα πέσει πάνω σε κάποιο ανέβασμα της φωνής της ή σε κάποια άλλη στιγμή της απαγγελίας. Παρ' όλα αυτά, είπε πως της άρεσε το κοινό, η αίθουσα και η πόλη. Ευχαριστήθηκε πολύ την κουβέντα με όσους πήγαν αργότερα στα παρασκήνια, ενώ, μετά την παράσταση και με μόνη συνοδεία την κόρη της, έκανε μια βόλτα με τα πόδια στην παραλία και περιπλανήθηκε στα Λαδάδικα, ενώ δοκίμασε και ουζάκι.



    www.enet.gr