«Xωρίς τέχνη πεθαίνεις»
ΕΦΗ ΦΑΛΙΔΑ
Με ένα βιολοντσέλο και ένα πιάνο για συνοδεία, η Φανί Αρντάν έχει μία ιδέα, την οποία θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
H Γαλλίδα σταρ επιλέγει δύο τραγικές ηρωίδες, για να ανακατέψει αρχαιοελληνικό πολιτισμό με γαλλικό πνεύμα και κερδισμένος να βγει ο θεατής αυτού του θεάματος, με μοναδική πρωταγωνίστρια τη σαγηνευτική ηθοποιό. Άλλωστε, όπως δηλώνει στα «NEA»: «H Ελλάδα είναι τα πάντα!».
«Οι παραστάσεις αυτές είναι για την ψυχή μου μια σπουδαία εμπειρία. Για την τέχνη μου είναι μια κατάθεση αξιών, ένας φόρος τιμής στις αγαπημένες λέξεις των σπουδαίων κειμένων, στους θεατές που κι εκείνοι επιμένουν να τις αγαπούν και στους πρωτοπόρους του είδους σαν τον Τρεντινιάν», λέει η Αρντάν για τους «Δια-λόγους». Καθώς
με την Ίμοτζιν Κούπερ στο πιάνο και τη Σόνια Βίντερ Άθερτον στο βιολοντσέλο θα αποδώσει με τον δικό της τρόπο στα γαλλικά δύο θεατροποιημένα αναλόγια, με αποσπάσματα - μονολόγους από τη «Μήδεια» του Ευριπίδη και τη «Φαίδρα» του Ρακίνα.
«Οι δύο μονόλογοι με βάζουν απέναντι στη δύναμη των λέξεων και μου δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσω μια ισχυρή επιθυμία. Την έμμονη αγάπη για τον λόγο.
Επέλεξα τους στίχους δύο κλασικών γιατί ακριβώς δεν σε αφήνουν να παγιδευτείς σε μανιέρες. Σου επιτρέπουν και σου επιβάλλουν να κρατάς το συναίσθημα. Είναι ένα μεγάλο σχολείο το να ψάχνεις τον χώρο της ελεύθερης έκφρασης μέσα από τον ισχυρό εσωτερικό καταναγκασμό του σημαντικού κειμένου».
Όσο για την επιλογή των προσώπων, της Φαίδρας και της Μήδειας, ήταν το ενδιαφέρον σχέδιο, όπως λέει. Να φέρει, δηλαδή, σε αντιπαράθεση επί σκηνής δύο ίδιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές ενοχές. «Δύο γυναίκες γεμάτες από έρωτα και πάθος. Δύο θύματα με την ίδια ενοχή και την ίδια αμαρτία. Δύο πλάσματα που η αθωότητά τους δεν απέφυγε τη λάθος κίνηση. Ένας διάλογος, μία ανταπόκριση ανάμεσα στην απαλή μουσικότητα της μίας όπως μπαίνει στο σώμα μας και στην καρδιά μας και στην τραχύτητα της μάγισσας-άλλης. Κι εμείς είμαστε μέσα εκεί».
H Φανί Αρντάν έχει ενσαρκώσει μεγάλες τραγικές φυσιογνωμίες στη σκηνή και την οθόνη, από τη Μαρία Κάλλας μέχρι τη Σάρα Μπερνάρ. Και κάθε φορά ένιωθε, όπως εξηγεί, άνετα με το μοιραίο πεπρωμένο τους. «Αγαπώ αυτές τις προσωπικότητες. Γυναίκες που βίωσαν την τέχνη και τον έρωτα. Αυτό κυρίως τις χαρακτήρισε και στη σκηνή και στην οθόνη και στη ζωή τους. Αυτό ήταν και το μοιραίο πεπρωμένο τους.
Θυμάμαι πάντα κάτι που έλεγε η Πιαφ. Πως δεν είσαι τίποτα απολύτως χωρίς τον έρωτα. Χωρίς την τέχνη πάλι, δεν είσαι τίποτα περισσότερο. Δεν σημαίνεις τίποτα, είσαι αφανής ως ον, γι' αυτούς που ακούνε, που μιλούν, που εξασκούν, που κοιτάζουν. Χωρίς έρωτα δεν υπάρχει ζωή. Χωρίς τέχνη πεθαίνεις».
Με ταμπεραμέντο εκρηκτικό, πληθωρικό, η Φανί Αρντάν μπορεί να απορροφήσει την τέχνη του θεάτρου και η ίδια να μην εξαντληθεί. «Πιστεύω ότι οι μεγάλες προσωπικότητες, οι δύσκολες καταστάσεις, τα σπουδαία κείμενα βοηθούν στο να ζεις. Κανείς δεν είναι ο Άμλετ, ωστόσο όλος ο κόσμος ταυτίζεται μαζί του ή με τον Μάκβεθ ή με τον Βασιλιά Ληρ. Το ίδιο ισχύει για τον Ντοστογιέφσκι, τον Φλομπέρ. Μεγάλοι συγγραφείς είναι αυτοί που εξαφάνισαν τον χρόνο, τις κοινωνικές διαφορές».
Με ευελιξία αιλουροειδούς, η ηθοποιός αφήνεται στη σχέση της με τους σκηνοθέτες.
«Μου αρέσει πολύ η ιδέα τού να είμαι σαν μία βαλίτσα, να με μεταφέρουν, να μην έχω καμία ιδέα από πριν και να είμαι διαθέσιμη. Εάν με πάρει από το χέρι κάποιος παθιασμένος και ταλαντούχος σκηνοθέτης, τότε είναι ένα καταπληκτικό ταξίδι. Αλλά εάν είναι ένας ατάλαντος, όσο πιο ατάλαντος είναι, τόσο πιο πολύ θα αντισταθώ και τόσο χειρότερο θα είναι».
INFO
«Διά-λογοι» της Φανί Αρντάν στις 4 και 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πληροφορίες στο τηλ. 210-7258.510.
www.tanea.gr