ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΡΙΤΣΑΣ - διάλεξη και συναυλία

    jorge
    03.04.2006, 18:11
    Θανάσης Δρίτσας


    «Θεραπεύοντας με τη μουσική: Argo Ergo Sum

    και η ζωή ως Μουσικός Αυτοσχεδιασμός»



    διάλεξη και συναυλία



    Την Τρίτη 11 Απριλίου 2006 και ώρα 20:30 η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά διοργανώνει στο κτίριο του Παλαιού Ταχυδρομείου (Φίλωνος 29) διάλεξη με ομιλητή τον καρδιολόγο και συνθέτη κ. Θανάση Δρίτσα με θέμα: «Θεραπεύοντας με τη μουσική: Argo Ergo Sum και η ζωή ως Μουσικός Αυτοσχεδιασμός».



    Τη διάλεξη θα ακολουθήσει καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τραγούδια για φωνή και πιάνο του Θανάση Δρίτσα.



    Ο Θανάσης Δρίτσας γεννήθηκε στη Αθήνα το 1960. Σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ειδικεύτηκε στην καρδιολογία στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Guy΄s και Hammersmith Hospital, Royal Postgraduate Medical School, London, UK. Παράλληλα με τις ιατρικές του σπουδές σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση μουσικής με τους Κώστα Κυδωνιάτη και Γιάννη Ιωαννίδη και παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης στην Royal Academy of Music, UK. Είναι διεθνώς γνωστός για την κλινική και ερευνητική του εργασία στο αντικείμενο των εφαρμογών της μουσικής ως θεραπευτικού μέσου (music medicine). Eίναι συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο Η Μουσική ως Φάρμακο (εκδόσεις INFO HEALTH 2003) και είχε επίσης την εκδοτική επιμέλεια των βιβλίων Μουσικοκινητικά Δρώμενα ως Θεραπευτική Αγωγή (εκδ. Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών 2003) και Η Τέχνη ως Μέσον Θεραπευτικής Αγωγής (εκδ. Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών 2004). Παραγωγός του Γ΄ Προγράμματος της ΕΡΑ (1999-2001) της εκπομπής Μαγικός Αυλός. Ως συνθέτης έχει συνεργασθεί με πολλούς γνωστούς σολίστες και συμφωνικές ορχήστρες και έχει κυκλοφορήσει σε CD τα έργα του: String Images–Eικόνες (MUSICA VIVA 2002), Υδατογραφίες (PROTASIS MUSIC 2004), Δύο Μουσικά Παραμύθια (LYRA 2005). Ως παραγωγός υλικού που αφορά τις θεραπευτικές εφαρμογές της μουσικής έχει εκδώσει τα εξης CD: Θεραπευτικοί ήχοι απ΄ όλο τον κόσμο (εκδ. Ε-Ιατρικά, Ελευθεροτυπίας 2003) και Μορφέας- ένα CD για εισαγωγή ύπνου σε συνεργασία με τον αμερικανό αναισθησιολόγο Fred Schwartz (εκδ. INFO HEALTH 2004). Eργάζεται ως καρδιολόγος στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο από το 1995.



    Η εκδήλωση θα φιλοξενηθεί σε ένα χώρο ιδιαίτερης αισθητικής, στο Παλαιό Ταχυδρομείο Πειραιά, ένα αναπαλαιωμένο ιστορικό κτίριο, ιδεώδες σκηνικό για την πραγματοποίηση και μουσικών εκδηλώσεων. Το κτίριο σήμερα στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη και τα Μουσεία Πειραιά.



    Η εκδήλωση εντάσσεται σε ένα κύκλο εκδηλώσεων που διοργανώνει η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά παρουσιάζοντας σημαντικούς δημιουργούς με παρουσία και συμβολή στο χώρο της Τέχνης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Εξωτερικό. Οι εκδηλώσεις αυτές εναρμονίζονται με τη φιλοσοφία ενός σύγχρονου και ζωντανού Μουσείου και ενός ευρύτερου κοινού.



    Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του Ινστιτούτου BECEL.



    Πληροφορίες: τηλ. 210-4101401, - 402


    Η είσοδος είναι ελεύθερη.





    ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ Φίλωνος 29, 185 31 Πειραιάς

    prosilios
    03.11.2006, 12:15
    Θανάσης Δρίτσας (MD, FESC),
    Kαρδιολόγος(Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο),
    Mουσικοσυνθέτης και Ερευνητής, μέλος της
    American Association of Music Therapy



    Άρθρο δημοσιευμένο στο www.esoterica.gr



    O Mozart και η υγεία μας
    Οι πολλαπλές πτυχές μιας μουσικής μεγαλοφυίας





    Στις 27 του Γενάρη του 1756, ένα κυριακάτικο βράδυ, γεννήθηκε ίσως η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα όλων των εποχών, ο Wolfgang Amadeus Mozart. Η ιδιαιτερότητα του σε σχέση με άλλες μουσικές προσωπικότητες έχει ενδιαφέρον στο ότι η μουσική παιδεία δεν επέδρασε πάνω του με άλλο τρόπο παρά να βγάλει απλώς στο φως γνώσεις που ήταν χαραγμένες στο παιδί αυτό από τη γέννησή του. Στην ηλικία των πέντε ετών, σύμφωνα με αδιάψευστες μαρτυρίες των ιστορικών, τον συνέλαβε ένα βράδυ ο πατέρας του να κάθεται στο γραφείο του σπιτιού με μια πέννα στο χέρι τόσο απορροφημένος από τη δουλειά του που δεν σήκωνε καν κεφάλι.

    Όταν τον πλησίασε ο πατέρας του είδε με κατάπληξη πώς είχε γεμίσει με νότες ένα ολόκληρο φύλλο χαρτιού μουσικής. Καθώς τα μικρά του δάχτυλα δεν ήξεραν να χρησιμοποιούν την πέννα με ευχέρεια, κάθε στιγμή άφηνε να πέφτουν μεγάλες σταγόνες μελανιού που τις καθάριζε με την άκρη του μανικιού του ενώ το πρόσωπο και τα ρούχα του είχαν μαυρίσει από μελάνι. Ο πατέρας του χωρίς να τον αποπάρει τον ρώτησε χαϊδευτικά τι φτιάχνει στο χαρτί. Εκείνος του απάντησε σχεδόν αδιάφορα "γράφω ένα κονσέρτο για κλαβεσέν" χωρίς να σηκώσει τα μάτια από το χαρτί. Ο πατέρας του Λεοπόλδος, μουσικός και ο ίδιος, και οι φίλοι του πήραν το χειρόγραφο και με έκφραση υπέρτατου θαυμασμού διαπίστωσαν ότι ο μικρός είχε γράψει το μουσικό θέμα και μέρος της ανάπτυξης ενός κονσέρτου.



    Έτσι έδωσε τα πρώτα δείγματα της μουσικής του μεγαλοφυΐας ο Mozart που στην εφηβική του ηλικία είχε συνθέσει ήδη ένα μεγάλο μέρος των έργων του. Το παιδί θαύμα μπορούσε να συνθέσει έργα για όλα τα όργανα με την ίδια ευχέρεια και ταχύτητα που ένας κοινός θνητός γράφει ένα γράμμα και μάλιστα χωρίς τη βοήθεια μουσικού οργάνου. Βέβαια η μοναδική αυτή ιδιοφυία δεν έζησε ποτέ σαν αληθινό παιδί αφού κάτω από την καθοδήγηση του πατέρα του και μαζί με την αδελφή του, που ήταν και κείνη παιδί θαύμα, ταξίδευε ακατάπαυστα για να δίνει κονσέρτα σε όλη την Ευρώπη. Στη διάρκεια βέβαια αυτών των ταξιδιών το παιδί θαύμα εξουθενώθηκε από την σωματική κόπωση αλλά και υπέστη την αρνητική επίδραση πολλών λοιμώξεων, γεγονός που μάλλον επέδρασε και στον πρώιμο θάνατό του αργότερα. Φαίνεται ότι πέραν της δημιουργικής μουσικής του ικανότητας ζούσε την ζωή του άτακτα, με κακή οικονομική διαχείριση και γενικότερη ανοργανωσιά. Για όλους αυτούς τους λόγους επικρίθηκε από τον πατέρα του ο οποίος απετέλεσε και τον ουσιαστικό του manager σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Ακόμη και η στάση του απέναντι στη μουσική δημιουργία ήταν παρορμητική αφού παραγωγικές μουσικές περίοδοι διακόπτονταν συχνά από μεγάλες περιόδους απόλυτης ασωτίας, επιπολαιότητας και κραιπάλης [1].



    Πολλοί μουσικοί αλλά και ιστορικοί της μουσικής δεν σοκάρονται καθόλου από την ιδέα ότι ο Mozart μπορεί να είχε εξαντλήσει το δημιουργικό του δυναμικό στην ηλικία των τριάντα πέντε χρόνων. Είχε ήδη προσφέρει πολλά σε κάθε μουσική έκφραση του καιρού του, που πιθανόν να προσέθετε ελάχιστα αν ζούσε πενήντα χρόνια ακόμη. Ο ίδιος είχε γράψει στα εικοσιένα του χρόνια "να ζήσει κανείς μέχρι που να μην μπορεί να προσφέρει τίποτε καινούριο στην μουσική". Το δημιουργικό του δυναμικό προσδιορίζεται σε 644 συνθέσεις που κάθε μια αντιπροσωπεύει πιθανά και μια νέα μουσική κατάκτηση στην επεξεργασία της μουσικής φόρμας όσο η εξέλιξη του συνθέτη προχωρούσε. Το παράφωνο κουαρτέτο εγχόρδων Κ 465 (1785) έχει αναφερθεί σαν μία ένδειξη της εξέλιξης που μπορούσε να είχε ο συνθέτης, αν δεν είχε πεθάνει. Βέβαια οι εραστές της μουσικής την εποχή εκείνη δεν θα μπορούσαν πιθανά να αφομοιώσουν αυτό το είδος μουσικής που ουσιαστικά έγινε αποδεκτό μετά από εκατό και πλέον χρόνια. Ίσως ο Mozart είχε σταματήσει να εξερευνά μουσικές κατευθύνσεις που προκαλούσαν την αποδοκιμασία του κοινού [2].



    Διακόσια χρόνια μετά την γέννησή του ο Mozart δεν θα μπορούσε να φανταστεί μια άλλη εφαρμογή του έργου του, στην σύγχρονη ιατρική επιστήμη. Πρόσφατες έγκυρες έρευνες έδειξαν ότι η ακρόαση της μουσικής του Mozart μπορεί να βελτιώνει τις χωρο-χρονικές ικανότητες αντίληψης των σπουδαστών κολεγίου [3]. Μας κάνει λοιπόν πιο έξυπνους η ακρόαση της μουσικής του Mozart ; Περαιτέρω έρευνες γύρω από την θεραπευτική αξία της μουσικής του Mozart έγιναν σε ασθενείς με επιληψία όπου και απεδείχθη ότι η ακρόαση του Mozart - και μάλιστα μιας συγκεκριμένης σονάτας της Κ 488 - μπορεί να μειώνει τον αριθμό και την σοβαρότητα των επιληπτικών κρίσεων σε ασθενείς ακόμη και σε επιληπτικό κώμα [4]. Οι ερευνητές που συμμετείχαν στην παραπάνω μελέτη έδωσαν μια πιθανή εξήγηση στο φαινόμενο δηλ. ότι η λεπτή αρχιτεκτονική υφή της μουσικής του παιδιού θαύματος μπορεί να αποκαθιστά την ρυθμική φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου που στην περίπτωση της επιληψίας παθαίνει ένα είδος 'αρρυθμίας'. Η μουσική του Mozart είναι απλή αλλά και μεγαλοφυής, διαθέτει μελωδία αλλά και άκρως εγκεφαλική ανάπτυξη με τέτοιο όμως τρόπο δοσμένη που να τρέφει μυαλό αλλά και ψυχή. Έτσι χρησιμοποιείται κατεξοχήν στις συνεδρίες μουσικοθεραπείας με στόχο τη χαλάρωση (relaxation) και την αντιμετώπιση του ψυχοσωματικού Stress, ιδιαίτερα τα αργά μέρη με ρυθμική αγωγή andante.



    Ο Wolfgang Amadeus Mozart πέθανε νέος, τριάντα πέντε χρόνων, από άγνωστη ασθένεια. Οι περισσότεροι ιστορικοί θεωρούν ότι πρέπει να έπασχε από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια λόγω των λοιμώξεων που όπως προαναφέραμε ήταν ίσως και αποτέλεσμα ανοσοκαταστολής, συνέπεια της κόπωσης που του προκάλεσαν τα ασταμάτητα ταξίδια στην Ευρώπη. Ο συνθέτης είχε προαισθανθεί το θάνατό του και τις τελευταίες του στιγμές συνέθετε μια νεκρώσιμη ακολουθία, το γνωστό ρέκβιεμ. Στις 5 του Δεκέμβρη του 1791, μια παγωμένη χειμωνιάτικη νύχτα, ο ευλογημένος των Θεών συνθέτης αφήνει την τελευταία του πνοή. Την επομένη μια νεκροφόρα τρίτης κατηγορίας, σαν αυτές που προορίζονταν για τους άπορους, αφήνει τη σωρό αυτής της μεγαλοφυίας σε έναν ομαδικό τάφο. Εκεί τον περίμεναν τα ανώνυμα κόκαλα κοινών θνητών που όπως και εκείνος είχαν υποφέρει, αγωνισθεί και βρει την τελική γαλήνη στο θάνατο. Κοινή γαρ η τύχη…..



    Ο Οδ. Ελύτης διατυπώνει μια ξεχωριστή άποψη για τη μουσική του Mozart [5], που όσο περνούν τα χρόνια ακούγεται όλο και πιο νέα, όλο και πιο φυσική. Για αυτό το λόγο έχει τη δυνατότητα να αποκαθιστά μέσα μας τη χαμένη αρμονία, με άλλα λόγια την δυνατότητα να θεραπεύει. Λέει λοιπόν ο Ελύτης για την μουσική του Mozart: Η μουσική του έχει το αυτοδύναμο ενός φυσικού πίδακα που μας θαμπώνει, κάνει τα πράγματα να κολυμπούν μισό μέτρο πάνω από το έδαφος, σε μια σωστή πλημμύρα φωτός, λαμπερές ψιχάλες ήχων που διασχίζουν λοξά το σκοτεινό μας παράθυρο….


    Σημ. Το υλικό που απετέλεσε τη βάση του κειμένου αυτού προέρχεται από την εκπομπή Μαγικός Αυλός που παρουσίασε ο συγγραφέας από το Γ' Πρόγραμμα της ΕΡΑ κατά την περίοδο (1999-2001).



    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    1. Δρόσος Γ. Β.Α. Μότσαρτ. Η Ζωή, το έργο, η εποχή του. Εκδόσεις Ζαχαρόπουλος, 1989.
    2. Μόδης Θ. Προβλέψεις. Προσεγγίζοντας επιστημονικά τα προμηνύματα του αύριο. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1996.
    3. Rausher FH et al. Listening to Mozart enhances spatial-temporal reasoning: towards a neurophysiological basis. Neurosci Lett 1995;185;44-47
    4. Hughes JR et al. The Mozart Effect on epileptiform activity. Clin Electroencephalogr 1998;29:109-119.
    5. Οδυσσέας Ελύτης. Ευχαριστώ, Wolfgang Amadeus, Εν Λευκώ, σελ. 249-253. Εκδόσεις Ίκαρος.
    nefos
    12.01.2007, 01:57
    Ο ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ Θ. Δρίτσας παρουσιάζει τη μουσική ως θεραπευτικό μέσο

    Φάρμακο η μουσική

    Της ΣΟΦΙΑΣ ΝΕΤΑ

    «Η δημιουργικότητα στον άνθρωπο σχετίζεται με την υγεία και όταν ο άνθρωπος σταματήσει να είναι δημιουργικός, τότε έχει πιθανότητες να χάσει και την υγεία του».

    Αυτή είναι η βασική αρχή των θεραπειών μέσω μουσικής αλλά και της θεραπείας μέσω τέχνης γενικότερα: να καταφέρει ο άνθρωπος να επαναφέρει στη ζωή του την πρωτογενή «δημιουργική παιδικότητα» και το στοιχείο του παιχνιδιού έτσι ώστε να βρεί πάλι στη ζωή του το αρχέγονο «μουσικό παιδί» το οποίο είναι βαθιά κρυμμένο σε όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από τη μουσική τους παιδεία.

    Με έργα δικά του και άλλων συνθετών ο Θ. Δρίτσας αναζητεί μουσικούς δρόμους θεραπείας



    Argo Ergo Sum, «Δημιουργώ άρα υπάρχω», είναι ο τίτλος της διάλεξης και στη συνέχεια της συναυλίας που δίνει αύριο ο καρδιολόγος του Ωνασείου και συνθέτης Θανάσης Δρίτσας, ο οποίος μίλησε στην «Ε» για τη θεραπεία μέσω μουσικής.

    «Η ζωή η ίδια», αναφέρει χαρακτηριστικά, «με τις πολλές απρόσμενες αλλαγές της μοιάζει με ένα κομμάτι μουσικής Jazz. Οπως και στη μουσική Jazz έτσι και στη ζωή μαθαίνουμε να αυτοσχεδιάζουμε για να καταφέρουμε να επιβιώσουμε σε δύσκολες συνθήκες. Ο αυτοσχεδιασμός κάτω από καθοδήγηση κάποιου έμπειρου θεραπευτή είναι μια βασική τεχνική στη δημιουργική μουσικοθεραπεία και βρίσκει πολλές εφαρμογές ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση των ασθενών με καρκίνο και ογκολογικά προβλήματα.

    Θετική σκέψη

    Εκεί όπου η ζωή απειλείται στο σωματικό επίπεδο, καλείται ο θεραπευτής να ενισχύσει τη θετική σκέψη και την πεποίθηση για ζωή σε ένα άλλο δημιουργικό -θα λέγαμε πνευματικό- επίπεδο. Η ύπαρξή μας εξάλλου συντελείται σε ένα ενιαίο επίπεδο παρότι εμείς διακρίνουμε για λόγους κατανόησης το σωματικό (body) και το μη-σωματικό (mind) ή ψυχο-πνευματικό επίπεδο. Στην ουσία τα δύο αυτά επίπεδα λειτουργούν στον άνθρωπο ως συγκοινωνούντα δοχεία.

    - Πώς όμως συνδέεται η σύγχρονη μουσικοθεραπεία με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και μουσική;

    Οι Πυθαγόρειοι αλλά και ο Πλάτων και οι Αριστοτέλης, Ιπποκράτης πίστευαν στο θεραπευτικό ρόλο της μουσικής, τονίζει ο κ. Δρίτσας.

    «Σε πολλά από τα κείμενά τους αναφέρουν και προτείνουν διάφορους μουσικούς ήχους και μουσικές κλίμακες ανάλογα με την ψυχική διάθεση την οποία θέλει κανείς να δημιουργήσει. Ακόμη και οι αρχαίοι ρυθμοί σχετίζονται άμεσα με το θυμικό και τη σωματική κίνηση και θα μπορούσε να τους διαιρέσει κανείς αφενός σε ρυθμούς θα λέγαμε ηπιότερους, οι οποίοι σχετίζονται συνήθως με την ήρεμη ανάγνωση κειμένων ή απαγγελία ποιητικών στίχων (π.χ. το γνωστό δακτυλικό εξάμετρο η δάκτυλος), και σε ρυθμούς σχετιζόμενους με γρήγορες κινήσεις, συνήθως χορευτικές και περισσότερο διονυσιακού χαρακτήρα.

    Τα δεδομένα αυτά που προκύπτουν από τις αρχαίες αυτές ελληνικές απόψεις επιβεβαιώνονται από τις σύγχρονες κλινικές ιατρικές μελέτες, οι οποίες δείχνουν ότι η ακρόαση κατάλληλα επιλεγμένης μουσικής μπορεί όχι μόνο να επιδράσει στη διάθεση και το συναίσθημα αλλά και να μεταβάλει ακόμη και επίπεδα ορμονών στο αίμα τα οποία σχετίζονται με αισθήματα Stress, φόβου ή θυμού (π.χ. η αδρεναλίνη, η κορτιζόλη, η σεροτονίνη).

    Τι κερδίζουμε

    Οι αρχαίοι Ελληνες πίστευαν στην αξία της μουσικής και πέραν της απλής διασκέδασης και για το λόγο αυτό την είχαν τοποθετήσει στην υποχρεωτική παιδεία μαζί με την αριθμητική και τη γεωμετρία και την αστρονομία. Οι σύγχρονες μελέτες στο χώρο των επιστημών του εγκεφάλου έχουν αποδείξει ότι η πρώιμη έναρξη μουσικής παιδείας βοηθά και στην ανάπτυξη τμημάτων του εγκεφάλου τα οποία σχετίζονται με την εκμάθηση της γλώσσας αλλά και τις μαθηματικές λειτουργίες. Εχει αποδειχθεί ότι η ικανότητα να τραγουδά κανείς μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να διατηρηθεί μετά από βαριά αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια ενώ ο ασθενής δεν μπορεί να μιλάει. Αποδεικνύεται ότι η μουσική μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο "άσκησης" του εγκεφάλου το οποίο μπορεί να προάγει ενδεχομένως και γενικότερα την υγεία, όπως η σωματική άσκηση προάγει τη σωματική υγεία. Αποδεικνύεται περίτρανα σήμερα ότι η μουσική έχει και σημαντική βιολογική αξία και αποτελεί εργαλείο επιβίωσης για το ανθρώπινο είδος».

    Η διάλεξη θα γίνει αύριο στην αίθουσα συναυλιών Φ. Νάκας (Ιπποκράτους 41), στις 8.30 μ.μ. με θέμα: «Θεραπεύοντας με τη μουσική: Argo Ergo Sum και η ζωή μας ως αυτόνομο μουσικό έργο». Κατά τη διάρκεια της εισήγησης αυτής θα παρουσιασθούν οι σύγχρονες τάσεις στη χρήση της μουσικής ως θεραπευτικού μέσου ιδιαίτερα σε σχέση με την αρχαία ελληνική μουσική και φιλοσοφία. Μετά την εισήγηση θα ακολουθήσει συναυλία που περιλαμβάνει έργα των Γιάννη Χατζή, Γιώργου Χατζή και του Θανάση Δρίτσα.

    ενετ - 11/01/2007