ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Thom York (συνέντευξη στο poprock)

    ageras
    11.08.2006, 13:26
    Είμαστε εδώ στην Οξφόρδη, είναι Δευτέρα και πρόκειται για το σόλο άλμπουμ του Τομ Γιορκ. Γιατί κυκλοφορείς ένα σόλο άλμπουμ και μάλιστα τώρα;
    Με τους Radiohead σταματήσαμε πριν δυόμισι χρόνια περίπου. Γιατί σταματήσαμε;.
    Τα πράγματα είχαν αρχίσει να γίνονται βαρετά . Ήταν λίγο παράξενα και αυτό διαιωνιζόταν. Ένα από τα πράγματα που ήθελα να κάνω εδώ και πολλά χρόνια ήταν να ασχοληθώ με μερικά πράγματα που είχα στο μυαλό μου και δεν ταίριαζαν στους Radiohead.

    Έχεις πει ότι ο χαρακτηρισμός σόλο άλμπουμ σε προβλημάτισε, τι εννοούσες;
    Αν θα ήταν ένας προσωπικός δίσκος, αυτό θα απαιτούσε να απομακρυνθώ από ό,τι έκανα με τους Radiohead. Ήταν κάτι που ήθελα να κάνω πολύ καιρό Όταν μίλησα στα μέλη του γκρουπ γι’ αυτό, μου είπαν να το κάνω. Θα μπορούσες να πεις ότι πρόκειται για ένα side project και ο χαρακτηρισμός αυτός θα ήταν πιο ταιριαστός, αλλά ένα side project είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και αυτό ήταν αφηρημένο. Όταν άρχισα να το δουλεύω με το Νάιτζελ (σ.σ. Νάιτζελ Γκόντριτζ, παραγωγός των Radiohead) έγινε συγκεκριμένο, γιατί δώσαμε τον καλύτερο εαυτό μας.

    Έχω αυτή την εικόνα για σένα, ότι δούλεψες μόνος, απομονωμένος στο σπίτι σου, σε ένα δωμάτιο με ένα laptop και μια ακουστική κιθάρα, χωρίς τίποτα άλλο. Ήταν όντως τόσο λιτά;
    Οι πρωταρχικές ιδέες, τα αρχικά σχέδια για το δίσκο ήταν κάπως έτσι. Έχω μια μικρή ντουλάπα στο σπίτι μου που έχω εκεί όλα τα πράγματα και πήγαινα όποτε ήθελα να δουλέψω ή όταν είμαστε σε περιοδεία δούλευα με ένα laptop.

    Πότε και πού ηχογράφησες το άλμπουμ;
    Ηχογράφησα δίπλα στη θάλασσα το καλοκαίρι και ήταν όμορφα και μετά ηχογράφησα στο στούντιο του Νάιτζελ Γκόντριτζ στο Λονδίνο, όπου υπάρχει ένα κοκτέιλ μπαρ δίπλα σε αυτό. Ήταν ωραία. Δουλέψαμε επίσης αρκετά και στο στούντιο των Radiohead.

    Σε αποπροσανατόλισε στην αρχή η απουσία των τεσσάρων άλλων μελών του γκρουπ;
    Πριν συνεργαστώ με το Νάιτζελ ασχολήθηκα με το πώς θα κάνω τους υπολογιστές να λειτουργήσουν. Το μόνο που είχα ήταν η τεχνολογία, από την οποία ένα μέρος μόνο λειτουργούσε. Υπήρξαν μερικές εβδομάδες που αναρωτιόμουν: ‘‘γιατί το κάνω αυτό;’’ Και όταν κάθισα με το Νάιτζελ και μελετήσαμε τις βασικές ιδέες μου, διαπίστωσα ότι όντως κάτι υπήρχε. Ήταν συναρπαστικό, γιατί ξεκίνησε από μερικά αφηρημένα πράγματα και μερικά γεγονότα με οδήγησαν να πιστέψω ότι τελικά αυτό είναι κάτι που ενδεχομένως θα περάσει στον κόσμο (γελάει).

    Ένιωσες καθόλου ότι βγάζεις κάτι από το σύστημά σου;
    Ω, ναι. Εννοώ ότι ένιωσα μεγάλη ανακούφιση που το έκανα. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, όχι μόνο για μένα αλλά για όλους στο γκρουπ, είναι ότι όταν ολοκληρώσαμε το Hail To The Thief είχαμε χάσει την αυτοπεποίθησή μας. Ήταν μια παράξενη εμπειρία και ένα παράξενο συναίσθημα, βαθιά δυσάρεστο το να πρέπει να πάμε σπίτι και να ξεχάσουμε όλα όσα είχαμε κάνει και μας είχαν οδηγήσει να χάσουμε την αυτοπεποίθησή μας, αλλά μπορούσαμε να το κάνουμε.

    Γιατί επέλεξες αυτόν τον τίτλο για το άλμπουμ;
    Για να είμαι ειλικρινής κατέληξα στο να επιλέξω αυτόν τον τίτλο εξαιτίας των όσων έκανε ο Νταν (σ.σ. ) με το artwork. Κοιτούσαμε υλικό από παλιούς Γερμανούς εξπρεσιονιστές και άρχισε να φτιάχνει όλα αυτά τα σχέδια. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο στοιχείο σε ολόκληρο το άλμπουμ, το να προσπαθείς να ξεχάσεις πράγματα και να προσπαθείς να τα βγάλεις από το μυαλό σου και να μην μπορείς. Αυτό είναι όλο, πραγματικά..

    Υπάρχει μια περιβαλλοντική πλευρά στο άλμπουμ;
    Ναι, δεν μπορούσα να το αποφύγω (γελάει). Όταν ετοίμαζα το άλμπουμ ασχολιόμουν πολύ με την καμπάνια Friends Of The Earth και είχε βγει η αρχική έκθεση της IPCC (Διεθνές Πάνελ Κλιματολογικών Αλλαγών), η οποία περιείχε όλα αυτά τα γραφήματα με τις διεθνείς θερμοκρασίες κλπ και τα κοιτούσα, στην ουσία προσπαθούσα να μην τα κοιτάω. Αυτό είχε τεράστια επίδραση σε μένα προφανώς.

    Ποια είναι τα πιο παλιά κομμάτια του Eraser και πότε γράφτηκαν;
    Μπορείς να πεις ότι αυτό είναι το πρώτο του άλμπουμ, το “Eraser”. Οι συγχορδίες του πιάνου είναι από μυστική ηχογράφηση του Τζόνι (σ.σ.Τζόν Γκρίνγουντ κιθαρίστας των Radiohead) να παίζει πιάνο. Δεν είμαι σίγουρος αν ήταν μυστική και αν με θυμάται να βάζω το κασετόφωνο μπροστά στο πιάνο.

    Αυτός που παίζει δηλαδή στο κομμάτι είναι ο Τζόνι;
    Ναι. Ενώ έπαιζε μου λέει:“Έχω αυτές τις συγχορδίες που δεν ξέρω τι να τις κάνω”. Μάλλον είχε στο περίπου μια ιδέα, αλλά εγώ αποφάσισα να κάνω κάτι εντελώς διαφορετικό με αυτές (γελάει). Δεν του το είχα πει για περίπου ένα ολόκληρο χρόνο.

    Να αναφερθούμε τώρα σε μερικά συγκεκριμένα κομμάτια του δίσκου;
    Ναι, αν αυτό θες.

    Αναφορικά με το περιβαλλοντικό θέμα, ποιο είναι το κομμάτι που είναι πιο ξεκάθαρο στο μυαλό σου σχετικά με αυτά τα θέματα;
    Θα έλεγα το “Clock”, το οποίο είναι το τρίτο του δίσκου. Προέκυψε μέσα από την οργή του να παρακολουθώ τους ηγέτες του πλανήτη να λένε: “Ναι, πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό” και ταυτόχρονα: “αυτά είναι τα τελευταία στοιχεία σχετικά με την ανάπτυξη” (μιλάει με βαριά βαριεστημένη φωνή) και κανείς δεν ασχολείται με το ευρύτερο πρόβλημα. Όλοι απλά ανακάτευαν τα χαρτιά τους στο τραπέζι και έλεγαν: “πρέπει πράγματι να κάνουμε κάτι γι’ αυτό”. Το πιο τρομακτικό από όλα όσα συμβαίνουν τώρα είναι, ότι κανείς δεν ασχολείται με το γεγονός ότι δεν μπορούμε να έχουμε ατέρμονη ανάπτυξη. Δεν μπορούμε διαρκώς να καταναλώνουμε. Δεν είναι πια κάτι που απλά απασχολεί τους “βρομερούς” χίπηδες. Οποιοσδήποτε έχει χρόνο να το σκεφτεί, πρέπει να σκεφτεί: “Για μια στιγμή, υπάρχει κάτι λάθος στον τρόπο που προχωράμε. Οι περισσότεροι από εμάς ζούμε με την ψευδαίσθηση ότι όλα θα συμβούν σε μερικές εκατοντάδες χρόνια αργότερα, αλλά δεν είναι έτσι, μιλάμε για 50 χρόνια.

    Θα ήθελα να μου σχολιάσεις το “Αnd It Rained All Νight”.
    Το πιο θεμελιώδες στοιχείο σε αυτό το κομμάτι για μένα είναι η ιδέα “A Million Engines In Neutral” (Ένα εκατομμύριο μηχανές σε νεκρή ταχύτητα”. Αν βρεθείς σε μποτιλιάρισμα στο Τόκιο, δεν μπορεί να μη σου περάσει η σκέψη ότι πιθανότατα αυτός δεν είναι ο καλύτερος τρόπος να προχωρήσεις (γελάει). Η αρχική μουσική, δηλαδή οι αρχικές ιδέες για τη μουσική, γράφτηκαν μια νύχτα στη Νέα Υόρκη που είχα αϋπνία και έριχνε χαλάζι σε μέγεθος μπάλας του τένις όλο το βράδυ. Ακούγοντας τον ήχο του χαλάζίου όλη νύχτα, καθισμένος μπροστά στο laptop, μην μπορώντας να κοιμηθώ, εμπνεύσθηκα αυτό το κομμάτι.

    “Atoms for Peace”. Μπορείς να μου πεις από πού προέκυψε αυτό το κομμάτι και η εικόνα που αναφέρεται στο στίχο “I want to eat your artichoke heart”;
    Αυτό είναι από αυτά τα κομμάτια που γράφονται βιαστικά μέσα σε δέκα λεπτά. Όντας Rock star ή Pop star υποτίθεται ότι έχεις μεγάλη αυτοπεποίθηση όλη την ώρα, αλλά εγώ δεν έχω. Η κοπέλα μου με έπεισε να το ολοκληρώσω.

    Γαμώτο. Κοίταξε Τομ, έχεις πουλήσει 20 εκατομμύρια δίσκους. Αρέσεις πραγματικά στον κόσμο.
    (γελάει)

    Η χρονική στιγμή που κυκλοφορεί το άλμπουμ και η στιγμή που ανακοινώθηκε φαίνεται να επιλέχθηκε σκόπιμα. Περίμενες να ξεκινήσει η περιοδεία των Radiohead και κυκλοφορεί το άλμπουμ, ενώ έχετε ήδη ολοκληρώσει ένα μήνα στην Αμερική. Έγινε αυτό σκόπιμα για να σταματήσει ο κόσμος να πιστεύει ότι οι Radiohead έχουν τελειώσει;
    Ναι, έγινε πολύ σκόπιμα. Άλλωστε το όλο πράγμα έγινε με τις ευλογίες του γκρουπ.

    Το άλμπουμ κυκλοφορεί από την XL που ίσως είναι το μεγαλύτερο ανεξάρτητο άλμπουμ στη Βρετανία αυτή τη στιγμή. Γιατί επέλεξες αυτό και όχι την ΕΜΙ;
    Δεν ήθελα να κυκλοφορήσει από την EMI, δε μου φαινόταν σωστό. Έγινε με τις πόρτες κλειστές. Δεν ξέρω πώς ακριβώς να το πω, χωρίς να το παρακολουθεί κανείς. Έγινε σε ένα διαφορετικό πλαίσιο και γι’ αυτό έπρεπε να κυκλοφορήσει από διαφορετική εταιρία.

    Σκέφτεσαι να δώσεις κάποιες συναυλίες μόνος σου;
    Μπορεί να στραμπουλίξω το χέρι μου. Ακόμα δεν έχω ιδέα πώς θα γίνει. Αν καταφέρω να πείσω το συγκρότημα να το κάνουμε μαζί, θα είναι σπουδαίο. Αυτό θα σε τρέλαινε, έτσι δεν είναι;

    Τέλος, φαίνεται ότι πέρασες μια κρίση, όσον αφορά στην αυτοπεποίθησή σου και δεδομένου ότι βγαίνει πλούσιο υλικό από σένα, τόσο το προσωπικό σου όσο και αυτό του γκρουπ, πώς θα σχολίαζες την δημιουργική και την ψυχολογική σου κατάσταση αυτό το καλοκαίρι;
    Καλύτερη (γελάει), καλύτερη.


    Πηγή:Pop-Rock.gr
    evonni
    11.08.2006, 22:52
    O.k..Τώρα νιώθω πολύ καλύτερα. Αν περνάει κρίση αυτοπεποίθησης κι αμφισβητεί τις ικανότητές του ο Thom York, τότε το 60% των Ελλήνων τραγουδιστών πρέπει να κατέβουν από τα καλάμια τους & να αποσυρθούν δια παντός!!!