Το τραγούδι «Λα ρε Μι ρε» έχει δανειστεί τη μουσική του από ένα κομμάτι της Καραϊβικής που λέγεται «Τζαμάικα». Είναι μία πολύ γνωστή μελωδία και ένα πρώτης τάξεως μάθημα για το οστινάτο (οστινάτο θα πει επίμονο)...
Πριν προτείνω την επόμενη άσκηση για το Οστινάτο παραθέτω εδώ, τα λόγια της αξέχαστης Πολυξένης Ματέυ, λόγια με τα οποία κλείνει την ολιγοσέλιδη, αλλά αξεπέραστη μελέτη της για τη ΡΥΘΜΙΚΗ (Αθήνα 1986) και αφορούν τη σχέση των δασκάλων με το χιούμορ.
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΜΑ
Στο τέλος της μικρής αυτής μελέτης, ας μου επιτρέψει ο αναγνώστης ν’ αναφερθώ σε κάτι‚ που, αν και φαινομενικά δεν έχει άμεση σχέση με το θέμα που χειρίστηκα, νομίζω πως δε βλάπτει να το επισημάνω.
Είναι η θέση που πρέπει να έχει, όποιος εργάζεται με παιδιά και νέους, απέναντι στο χ ι ο ύ μ ο ρ . Δυστυχώς το πραγματικό, το γνήσιο, το λυτρωτικό θα έλεγα, χιούμορ είναι στον τόπο μας σπάνιο και για πολλούς ανθρώπους μάλιστα ανυπόληπτο. Και όμως, πόσο συχνά μια σωστή, καλοπροαίρετη χιουμοριστική παρατήρηση, ένα αστείο, μπορεί να λύσει ψυχολογικούς κόμπους, να προκαλέσει αυθόρμητο λυτρωτικό γέλιο, να ξεκαθαρίσει καταστάσεις!
Τα παιδιά αγαπούν τους δασκάλους που έχουν χιούμορ και που δε νομίζουν ότι αυτό αντιστρατεύεται τη σοβαρότητα του προσώπου τους ή του μαθήματος. Αγαπούν ν’ ακούν αστεία, να διηγούνται τα ίδια χιουμοριστικά ανέκδοτα, να γελούν με την καρδιά τους.
Με το χιούμορ μπορεί να μικρύνει ο δάσκαλος την απόσταση που τον χωρίζει από τα παιδιά και να εξασφαλίσει τη χαρούμενη συνεργασία τους. Ας μη φοβηθεί ότι θα του ξεφύγει η πειθαρχία της τάξης. Ίσα -ίσα, το παιδί φτάνει στην υπευθυνότητα και την αυτοπειθαρχία (που είναι και η μόνη σωστή πειθαρχία που πρέπει να επιδιώκουμε) οργανικά και αβίαστα, όταν του δίνουμε την ευκαιρία να εκτονώνεται, να γελάει με την καρδιά του, να φορτίζει τις μπαταρίες του χαρμόσυνα, θετικά!
ΛΑΡΕ ΜΙΡΕ
Το τραγούδι «Λα ρε Μι ρε» έχει δανειστεί τη μουσική του από ένα κομμάτι της Καραϊβικής που λέγεται «Τζαμάικα». Είναι μία πολύ γνωστή μελωδία και ένα πρώτης τάξεως μάθημα για το οστινάτο. Ο δάσκαλος διαλέγει ένα παιχνίδι
με το οποίο η τάξη μαθαίνει να τραγουδάει με τη σειρά τις νότες:Λα Ρε και Μι. Μετά διδάσκει το ρυθμικό σχήμα: φύγαμε -πάμε-ξανά-και (μέτρο 8/8).
Μετά απ’ αυτό χωρίζει την τάξη σε δύο ομάδες: αυτούς που τραγουδάνε τη μελωδία (Λα-ρε-Μι-ρε) και σε αυτούς που στον έκτο και έβδομο χρόνο χτυπούν παλαμάκια ή λένε ξανά ή κάνουν έναν ήχο παμ-πάμ ή ποδοκροτούν (ότι αποφασίσουν).
8/8:// Λα -ρε -(παμπάμ) -και // Μι -ρε -(παμπάμ)-και //
8/8://(φύγαμε -πάμε -ξα νά -και)// (φύγαμε -πάμε -ξα νά -και)//
Αφού μάθει η ομάδα να εκτελεί αυτό το ρυθμικό και μελωδικό σχήμα, συνοδεύει τα λόγια του τραγουδιού (που ακολουθούν) χωρίς να χρειάζεται κάποια
παρτιτούρα ή οτιδήποτε άλλο. Το τραγούδι βεβαίως εξελίσσεται σε ένα πάρα πολύ αστείο δρώμενο, όπως φαίνεται και στη συνέχεια και όλες οι ομάδες οι οποίες μέχρι τώρα το έχουν κάνει (ιδιαίτερα την πρώτη φορά) διασκεδάζουν πάρα πολύ και γενικά το λατρεύουν. Καλή διασκέδαση λοιπόν.
Ξέρω μιαν χώρα στον Ειρηνικό
τη λεν Λάρε Μίρε κι έχει ένα μυστικό
μια και είσαστε φίλοι μπορώ να το πω
μικροί και μεγάλοι δεν λένε το ρω
Άσπρο καράβι για χάρη μου στείλε
ναρθεί να με πάρει για το Λάρε Μίρε.
Με κάρυ, καρύδες, χουρμάδες σωρό
πρωί μεσημέρι και το βράδυ χορό
είναι και ένα μωρό που το ρω λέει γο
κι οι Λαρεμιριώτες το κανάν αρχηγό
Άσπρο καράβι ήρθε και με πήρε
και πάμε γραμμή για το Λάρε Μίρε.
(Και το Φινάλε φυσικά τραγουδιέται στα …Λαρεμιριώτικα):
Κουμπάλες, κουμπάλοι, κουμπαλάκια σωλό
Μπάλο χολεύουνε κεφάτο χολό.
Στη συνέχεια ο δάσκαλος λέει στην ομάδα ότι μόλις έφτασε από το ΛΑΡΕΜΙΡΕ και μάλιστα με την προφορά του τόπου του, δηλαδή λέγοντας το ρ, λ! Είναι αρκετά διασκεδαστικό για τα παιδιά αλλά όχι όσο αυτό που ακολουθεί: τους ζητά να του μεταφράσουν στα … ελληνικά, μερικές από τις φράσεις που εκείνος τις λέει στα Λαρεμιριώτικα, δηλαδή αντί για ρω, λω. Παραθέτουμε παρακάτω μερικά παραδείγματα, χωρίς να σημαίνει ότι το θέμα εξαντλείται εδώ. Εναπόκειται στην φαντασία και την εφευρετικότητα του δασκάλου, να βρει κι άλλες αστείες φράσεις, εμπλουτίζοντας κάθε φορά το παιχνίδι με νέο ενδιαφέρον και παροτρύνοντας τα παιδιά να κάνουν το ίδιο.
ΤΑ … ΛΑΡΕΜΙΡΙΩΤΙΚΑ
Το μαύρο σου καλό πουλόβερ το τρύπησε ο σκόρος.
Μαύρα μαλλιά κορακιού χρώμα και φρύδια γιοφύρια έχεις.
Η μοίρα να μου παίρνει χρόνια και να σου δίνει μέρες.
Χαρά στα πρόβατα ο λύκος είναι άρρωστος.
Γαρίφαλα μυρίσαμε και ρόδα μυρωμένα.
Χαράματα η ώρα τρεις θαρθώ να σου μιλήσω.
Όρκο πήρα το πρωί το βράδυ παραστράτησα.
Χωρίσαμε ένα δειλινό με μαύρο δάκρυ κλαίμε.
Στο χορό, το καλό, το καρό, το πουλόβερ φορώ.
Μες στα λιανοχορταρούδια τι τρανός χορός θα γίνει.
Η Μαρίνα μάλλινα πράσινα ρούχα φορά.
Να μου πάρεις από το καλό το άσπρο το τυρί,
γραβιέρα και λεμόνια και λάδι και ρύζι.
Πρόσεχε να μη λερωθείς σαν βάλεις τα καλά σου.
Πούρα τους πουλά και τον έχουνε στα πούπουλα.