Οι ελληνικοί ρυθμοί διαφοροποιούνται αισθητά από τους ρυθμούς του δυτικού κόσμου. Ενώ η δυτική μουσική έχει «τετραγωνισμένα» τέμπο (2/4, 3/4, 4/4 κ.λπ) οι ελληνικοί ρυθμοί δίνουν μια ιδιαίτερη αίσθηση ροής στα τραγούδια καθώς οι παλμοί στα μέτρα είναι άνισοι (μεικτά μέτρα)
Οι ρυθμοί αυτοί υιοθετήθηκαν τελικά από μουσικούς σε όλο τον κόσμο. Η μίνιμαλ μουσική είναι πολλές φορές βασισμένη σε ελληνικούς ρυθμούς. Αν και ήταν η βάση για τα παραδοσιακά μας τραγούδια, τελικά με τη χρήση των δυτικών ηχοχρωμάτων, δημιουργήθηκαν πολλά τραγούδια έντεχνα, κλασικά και σύγχρονα που αγαπήθηκαν από το ευρύτερο κοινό.
Στην Ελλάδα, ο Θάνος Μικρούτσικος αλλά και πολλοί άλλοι έλληνες συνθέτες χρησιμοποιούν αυτούς τους ρυθμούς κι έτσι έχουν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Οι Ελληνικοί ρυθμοί βασίζονται στα μεικτά μέτρα. Μεικτά ονομάζονται τα μέτρα που περιέχουν απλούς και σύνθετους παλμούς (απλούς παλμούς που μπορούν να μοιραστούν σε 2 ίσες μικρότερες αξίες και παλμούς παρεστιγμένης αξίας που μοιράζονται σε 3 ίσες μικρότερες αξίες)
Στο πιάνο τονίζουμε πάντοτε την πρώτη νότα του κάθε παλμού. Στα ενορχηστρωμένα τραγούδια, μπορούμε να διακρίνουμε το τέμπο συνήθως από τα κρουστά που τονίζουν τη βασική νότα των παλμών. Μπορούμε να συναντήσουμε και τραγούδια σε 5/4, ενώ ο παρεστιγμένος παλμός μπορεί να εμφανίζεται ως 2οςπαλμός του μέτρου, καθώς με την εξέλιξη της μουσικής και μιας και δεν μιλάμε πια για παραδοσιακή μουσική αλλά για σύγχρονες συνθέσεις, οι συνθέτες χρησιμοποιούν τους ρυθμούς αυτούς σύμφωνα με τις μουσικές τους αναζητήσεις.
Γνωστά τραγούδια που υπάρχουν στο διαδίκτυο για πιάνο, φωνή και κιθάρα σε ρυθμό 5/8:
Τα παιδιά της γειτονιάς σου (Γιώργος Νταλάρας)
Τριανταφυλλένη (Αλκίνοος Ιωαννίδης)
Προτεινόμενα τραγούδια για μελέτη:
Ας κρατήσουν οι χοροί (Διονύσης Σαββόπουλος)
Προτεινόμενα τραγούδια για μελέτη:
Θαλασσογραφία (Διονύσης Σαββόπουλος)
Η μπαλάντα του κυρ Μέντιου (Ξυλούρης)
Προτεινόμενα τραγούδια:
Μη μιλάς άλλο για αγάπη (Διονύσης Σαββόπουλος)
Αλητάκι μπατηράκι (Αλίκη Βουγιουκλάκη)
Σε τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου και του Ξυλούρη μπορούμε να δούμε μια εναλλαγή ρυθμού από μέτρο σε μέτρο, όπως επίσης μέτρα που περιέχουν παραπάνω από 4 παλμούς!
Ο πειραματισμός επάνω στους ρυθμούς αυτούς έχει δημιουργήσει τραγούδια και συνθέσεις σε 10, 11, 12 μέχρι και 15/8 χωρίς να αποκλείεται να συναντήσουμε τραγούδια με ακόμα περισσότερους παλμούς μέσα σε ένα μόλις μουσικό μέτρο!
Μπορείτε να μελετήσετε αντίστοιχες παρτιτούρες και να ανακαλύψετε το υπέροχο αποτέλεσμα που δίνει αυτό το πάντρεμα ρυθμών:
Ζαβαρακατρανέμια (Ξυλούρης)
7 νάνοι (Θάνος Μικρούτσικος)
StreetSong (Μάνος Χατζιδάκις)
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29299 / 30.09.2015, 21:57 / Αναφορά Χαίρομαι να διαβάζω άρθρα σχετικά με Ελληνικούς ρυθμούς . Χαίρομαι επίσης που μας δίνεται η ευκαιρία να “ψαχνόμαστε” σε κάποια σημεία και να κάνουμε μια όμορφη και ίσως εποικοδομητική κουβεντούλα. Θα σταθώ στο τραγουδάκι “τα παιδιά της γειτονιάς σου” που αναφέρεις ως παραδειγματάκι για το ρυθμό των 5/8ων. Πολύ σωστά τον αναφέρεις σαν ρυθμό 5/8ων στην εκτέλεση όμως του Γιώργου Νταλάρα , που όμως κατά την αποψή μου πρόκειται για διασκευή . Το τραγουδάκι αυτό, σε γνήσια εκτέλεση είναι 9/άρι με ρυθμική αγωγή “2/8α-3/8α-2/8α-28α” τονισμένο στο πρώτο παλμό του “3/8α” ή πιο απλουστευμένος “1/4ο – 1/4ο. (παρεστιγμένο) - 1/4ο – 1/4ο”, τονισμένο στο παρεστιγμένο τέταρτο. Εν πάσει περιπτώσει δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία αυτό και δεν μειώνει την αξία του θαυμάσιου άρθρου. Απλά το αναφέρω διότι κάποιος μπορεί να μπερδευτεί και να προσπαθήσει να παίξει αυτό το κομματάκι σε 5/8α, ακούγοντας κάποια άλλη εκτέλεση που να είναι σε 9/8α (είναι πάρα πολλές). |
#29330 / 12.10.2015, 01:02 / Αναφορά Πολύ ωραία τα άρθρα σας σχετικά με τους ρυθμούς κα Οικονομάκη! Οι συγκεκριμένοι ρυθμοί των μεικτών μέτρων, είναι μία απο τις αποδείξεις για την ιδιαιτερότητα και τον πλούτο της ελληνικής μουσικής! Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Ο ρυθμός των 5/8 έχει κάποια ονομασία; όπως π.χ. ο ρυθμός των 9/8 (στο συγκεκριμένο παράδειγμα) λέγεται "Καρσιλαμάς". |