Ένα άρθρο με βασικές γνώσεις, αναλυτικές περιγραφές, βίντεο με καθαρές κατανοητές φωτογραφίες και σκίτσα των δακτυλισμών του κλαρίνου με τα ηχητικά τους.
Το κλαρίνο των φωτογραφιών και του βίντεο (A Key – Τονικότητα ΛΑ) μου το δάνεισε φίλος πριν λίγες μέρες, στα γενέθλια μου.
Προσπαθούσε καιρό να πιάσει ήχο αλλά μάταια και τα παράτησε.
Πρώτη φορά που πιάνω κλαρίνο στα χέρια μου. Θα μου πείτε και γράφεις άρθρο; Ναι, γιατί ένας μουσικός αν μελετήσει την δομή του οργάνου και να μην ξέρει να παίζει καλά, πρέπει να μπορεί να διδάξει τα βασικά. Αν κάτι εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά τότε μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια και να το μεταδώσεις και στους άλλους. Είναι ένα μότο μου!
Το άρθρο αυτό καταγράφει την προσωπική μου, πολύ μικρή πορεία εκμάθησης του κλαρίνου, αλλά στην ουσία είναι καθαρογραμμένες σημειώσεις μαθητή και όχι διδασκαλικό σύγγραμμα.
Πάντοτε μου άρεσε να μοιράζομαι και να δημοσιοποιώ εμπειρίες και μάλιστα αποκτηθείσες σε ελάχιστο χρόνο, όπως συνέβη με το κλαρίνο.
Μετά λοιπόν από περιήγηση σε ελληνικά και ξένα sites κατάφερα να βρω και ξεδιαλύνω μπερδεμένους δακτυλισμούς με πολλά συστήματα κλαρίνου στην ίδια σελίδα, μη άμεσα κατανοητές και με μη καθαρές εικόνες και σκίτσα των αναρτήσεων τους, βρήκα όμως και πολλά χρήσιμα τα οποία κατέγραψα και παρουσιάζω εδώ μ’ ένα δικό μου όμως τρόπο (σκίτσο, φωτογραφία και ηχητικό).
Τα εφάρμοσα, όπως φαίνεται στο συνημμένο βίντεο μου και μετά από διάστημα ελαχίστων ημερών επίμονης και με υπομονή μελέτης και εξάσκησης, κατάφερα να παράγω καθαρά τις διατονικές κλίμακες:
Έτσι κατάφερα άμεσα να παίξω μελωδίες μεγάλου ρεπερτορίου έστω απλά, δηλαδή χωρίς χρώμα και πλήρη καθαρότητα.
Βέβαια ξέρω και παίζω φλογέρα και ζουρνά και αυτό βοήθησε πολύ καθώς οι δακτυλισμοί ταιριάζουν με την φλογέρα και το ζουρνά. Δείτε τα άρθρα μου:
Οδηγός για φλογέρες εδώ) και
Οδηγός Εκμάθησης Ζουρνά (Καραμούζας) εδώ
Θα ακολουθήσουν κι άλλα 2 άρθρα για το κλαρίνο:
Ένα με τους δακτυλισμούς της χρωματικής κλίμακας και ένα τρίτο με τις πιο βασικές εύκολες κλίμακες για έναν αρχάριο με πολλά παραδείγματα τραγουδιών όλων των ειδών και με ταμπλατούρες – tabs για παίξιμο και απ΄αυτούς που δεν ξέρουν να διαβάζουν παρτιτούρα.
Μαθαίνω κλαρίνο από βίντεο:
Πρώτα ρίξτε μια ματιά στο κατατοπιστικό βίντεο μου εδώ
Και μετά μελετήστε το πολλές φορές σε συνδυασμό με τα παρακάτω αναφερόμενα στο άρθρο.
Βασικές Γνώσεις για τα κλαρίνα
Όλους τους δακτυλισμούς από E3 – C5 τους δείχνω αναλυτικά με σκίτσα, φωτογραφίες και ήχο στο 2ο βίντεο μου για το κλαρίνο εδώ.
Στην αρχή ένα φτηνό πλαστικό, βακελίτη των 75 – 120 ευρώ ή ένα μεταχειρισμένο, μέχρι να βρεις τα πατήματα σου και μετά καταλήγεις σε ξύλινο αξιόπιστο.
Όμως με του βακελίτη, εδώ και 20 μέρες από τότε που απόκτησα το κλαρίνο, λόγω βάρους του άρχισε να πονάει ο αντίχειρας του δεξιού χεριού μου. Σκέφτομαι λοιπόν άμεσα να αποκτήσω ένα ξύλινο πληρώνοντας κάτι παραπάνω, παρά να τα δώσω σε γιατρούς.
Τα βασικά είδη του κλαρίνου (υπάρχουν κι άλλα συστήματα) είναι δύο και οι διαφορές που έχουν αυτά τα δύο συστήματα περιγράφονται στη φωτογραφία και αφορούν το πλήθος των κλειδιών και μερικούς διαφορετικούς δακτυλισμούς (περισσότερες πληροφορίες στην αγγλική γλώσσα εδώ). Με λίγα λόγια:
Πριν παίξεις να το σαλιώνεις για λίγα λεπτά μέσα στο στόμα σου. Να κάνεις για λίγα λεπτά μια ‘’προθέρμανση’’ παίζοντας οτιδήποτε ώστε να ‘’κουρδιστεί’’ τέλεια. Για το σωστό κούρδισμα παίζει ρόλο και το μήκος που έχει το βαρελάκι. Για να παίζεις δημοτικά, λαϊκά διευκολύνει το καλαμάκι πάχους ‘’1’’. Τα άλλα πάχη από 1 – 2,5 για κλαρινέτα κυρίως σε ορχήστρες κλασικής μουσικής. Θα πρότεινα για αρχή το Hot and Swing Special 1’ σε συσκευασία των 12 . Με το vandoren 1’ που μου σύστησαν, αν και πολύ ακριβότερο προς το παρών το βρίσκω βαρύ και δύσκολο να παράγω τις χαμηλές νότες.
Με λίγα λόγια και συμβουλές από φίλο κατασκευαστή κλαρίνων : "Βάζεις ό,τι νούμερο καλαμάκι επιθυμείς εσύ, συνήθως όμως δουλεύουν στα παραδοσιακά κλαρίνα το νούμερο 1, για να μπορούν να κάνουν με τα χείλη τους χρωματισμό. Οι κλασικοί κλαρινίστες φιλαρμονικής, ορχηστρών, δουλεύουν δυόμιση νούμερο καλάμι!".
Παρατήρησα δοκιμάζοντας ένα-ένα τα 12 καλαμάκια 1’ του set της Hot and Swing Special ότι δεν παράγουν όλα με την ίδια ευκολία καθαρό ήχο, ίσως κάποια ‘’ελαττωματικά’’ (?).
Παίζει μεγάλο ρόλο η σωστή τοποθέτηση και το σφίξιμο του καλαμιού επί του επιστομίου καθώς και ο σφιγκτήρας. Τα Hot and Swing έχουν μια ταινία μπλε σαν μπούσουλα. Καλό είναι να δοκιμάσεις τοποθετήσεις: ή ακριβώς επί του επιστομίου ή να προεξέχει ελάχιστα του επιστομίου. Αυτό όμως θα το κρίνεις με τον καιρό. Επίσης να μην έχεις απ’ τη 12άδα μόνο το ένα για πολύ καιρό αλλά να τα εναλλάσσεις όλα διαδοχικά. (Εγώ τα αρίθμησα με μαρκαδόρο και τα εναλλάσσω ανά 3 μέρες, μέχρι να βρω τα καλύτερα από το σετ και να απορρίψω τα υπόλοιπα.
Κλαρινέτα με διαφορετικές τονικότητες έχουν διαφορετικό μήκος. Το πιο κοντό κλαρίνο είναι τονικότητας ντο (C key) και το πιο μακρύ το σολ (G key). Το δικό μου κλαρίνο μετά από έλεγχο διαπίστωσα (δείτε πως στο αρχικό βίντεο μου) ότι είναι τονικότητας ΛΑ (A key).
Όλους τους δακτυλισμούς, με τη δική μου μέθοδο, από E3 – C5 ΕΔΩ. Τους υπόλοιπους αν και τα εικονίδια των κλειδιών δεν είναι εύκολο να μαθευτούν, θα τους βρείτε για αμφότερα τα συστήματα Ohler + Boehm στις φωτογραφίες εδώ, εδώ και εδώ.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα πιο βασικά τα δείχνω με βελάκια σε πολύ πιο καθαρές φωτογραφίες του δικού μου κλαρίνου. Παρακολουθείστε το αρχικό βίντεο μου από το χρόνο: 2:13 – 4:52.
Όταν λέμε μάσκα, εννοούμε την έκφραση του στόματος και του προσώπου μας όταν φυσάμε το επιστόμιο. Είναι η πλέον σημαντική παράμετρος για την παραγωγή σωστού, γλυκού ήχου.
Μπορούμε να συνηθίσουμε στη μάσκα, όπως περιγράφω παρακάτω με καθημερινή εξάσκηση. Παίρνουμε την έκφραση εξαναγκασμένου χαμόγελου (κάτι σαν να χαμογελάμε ενώ δε θέλουμε).
Σαν αρχάριος μαθαίνω να παίζω:
Πάντα μ’ ένα σταθερό ρυθμό και με σωστή μάσκα, σωστή γωνία κρατήματος του κλαρίνου να παράγω καθαρές νότες.
Αυτή η εξάσκηση θα πρέπει να γίνεται καθημερινά μέχρι να παίζουμε ασυνείδητα τις κλίμακες χωρίς να σκεφτόμαστε που είναι τα κλειδιά των νοτών επί του κλαρίνου.
Αν το κλαρίνο σας είναι συστήματος Boehm χρησιμοποιήστε για μπούσουλα την παρακάτω φωτογραφία.
Έτσι, όπως και με τα χάλκινα (τρομπέτες) θα πρέπει για να ανταπεξέλθεις στις απαιτήσεις της ορχήστρας ή του τραγουδιστή:
Όσο πιο ψηλά παίζουμε τόσο πιο εύκολα μπορεί να πάψει το καλαμάκι να πάλλεται, να ‘’τσιρίζει’’ ή και να μη βγάζει καθόλου ήχο. Για τους δακτυλισμούς όμως για υψηλές νότες (πάνω από το C5) σε επόμενο βίντεο μου. Απλά εδώ να θυμάστε μια συμβουλή:
Φυσάτε σταθερά και μη διακόπτετε την παροχή του αέρα και θα δείτε βελτίωση.
Τεχνικές που μαθαίνονται, όπως σ’ όλα τα πνευστά, με την εμπειρία.
Τέτοιες είναι: Τρίλιες, staccato, legato, glissando.
Ο ήχος στο κλαρίνο, όπως και στο σαξόφωνο, στη φλογέρα και ζουρνά δεν βγαίνει μόνο από την καμπάνα αλλά και από τις όποιες οπές είναι ανοιχτές ανάλογα τη νότα. Αυτός είναι ο λόγος που τοποθέτηση μικροφώνου μόνο στην καμπάνα δεν εξασφαλίζει πλήρη και σωστή ενίσχυση! Γι’ αυτό είτε χρησιμοποιείται σύστημα 2 ή περισσοτέρων μικροφώνων ή καλύτερα κάψα στο βαρελάκι.
Παραδοσιακά τραγούδια σε midi πάνω στο κλαρίνο εδώ.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29905 / 11.07.2020, 23:10 / Αναφορά Καταπληκτικό κείμενο! Δεν το έχω διαβάσει ολόκληρο πολύ προσεκτικά - χρειάζεται χρόνος! Μακάρι οι οδηγοί για κλαρινέτο που έχω δει μέχρι τώρα να έγραφαν τόσες πολλές λεπτομέρειες! Προσωπικά, εγώ έχω ένα (πλαστικό) κλαρινέτο σε σι ύφεση εδώ και χρόνια. Είναι το "Amati ACL 201". Το καλάμι που χρησιμοποιώ γενικά είναι Νο. 2. Το κλαρινέτο είναι από τα εύκολα-βολικά όργανα με την έννοια ότι μαθαίνεις εύκολα, παίζεις άνετα και παράγει όμορφο-ξύλινο ήχο με σχετικά ξεκούραστο τρόπο (συμφωνώ με το ζόρι στον δεξιό αντίχειρα βέβαια, αλλά γενικά παλεύεται..) Να συμπληρώσω ότι είναι πολύ βασικό όργανο της μπάντας, παίζει και ψηλά και χαμηλά και μάλιστα αρκετά εύκολα, παίζει πολύ σιγά και πολύ δυνατά χωρίς μεγάλα τεχνικά προβλήματα και έχει κάποιο πρόβλημα μόνον όταν έχεις γρήγορη εναλλαγή ανάμεσα στη νότα που πατάς όλα τα κλειδιά και στη νότα που δεν πατάς κανένα (θεωρητικά οι συνθέτες το ξέρουν και αποφεύγουν τέτοια περάσματα).. Επίσης, η μάσκα αλλά και οι δακτυλισμοί του είναι πάρα πολύ κοντά στους αντίστοιχους όλης της οικογένειας των σαξοφώνων. (η διαφορά είναι ότι με το χαμηλό κλειδί στο κλαρινέτο ανεβαίνεις καθαρή δωδεκάτη ενώ στο σαξόφωνο καθαρή ογδόη). Συγχαρητήρια και πάλι για το κείμενο! |
#29906 / 13.07.2020, 06:30 Ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Οι ξένοι λένε: < Στα άλλα 2 άρθρα που θα ακολουθήσουν, μαζί μ' αυτό θα υπάρχει ένας πλήρης οδηγός για τις βασικές γνώσεις του κλαρίνου! |
#29940 / 17.09.2020, 16:37 / Αναφορά Στέφανε σε ευχαριστούμε πολύ για τις χρήσιμες αυτές πληροφορίες ,ως προς αυτό το θαυμάσιο όργανο που αγαπώ πάρα πολύ. Θα το ξαναμελετήσω προσεχτικά ,τόσο αυτό όσο και τα υπόλοιπα σχετικά με το κλαρίνο άρθρα σου. Να είσαι πάντα καλά. |
#29941 / 17.09.2020, 20:53 Ευχαριστώ Γιάννη! Χαθήκαμε!! Πράγματι είναι υπέροχο αν και αυτό που έχω είχε 5 βλάβες σε κλειδιά, διαρροή από τις τάπες...Δεν το περίμενα κι εγώ πως θα έπαιζα τόσο γρήγορα! Τώρα έχω γίνει καλύτερος! Όταν δημοσιεύσω τις κλίμακες που παίζω θα το διαπιστώσεις! Ειδικά το άρθρο Γ' μέρος αξίζει πολλά έστω και γιο εγκυκλοπαιδικές γνώσεις που με βοήθησαν τα μέγιστα! Καλό βράδυ!! |
#29942 / 18.09.2020, 11:41 Όντως χαθήκαμε Στέφανε . Ωστόσο οι παλιές φιλίες κρατάνε. Όλο και κάτι ενδιαφέρον θα παρουσιάζεται που θα μας κάνει να ξανανταμώνουμε. Ναι θα τα μελετήσω και τα τρία άρθρα καλά , γιατί με ενδιαφέρουν. Οχι βέβαια γιατί θέλω να μάθω κλαρίνο (δύσκολο για μένα ), αλλά απλά να γνωρίζω τουλάχιστον στοιχειώδη πράγματα γύρω απ' αυτό. |
#29943 / 18.09.2020, 13:19 Ακριβώς όπως τα λες! Είναι φοβερά ενδιαφέρον ειδικά το επόμενο που ετοιμάζω που δείχνει την "παραξενιά" του κλαρίνου σε σχέση με τα άλλα γλωττιδοφωνα |