ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Πνευματικά δικαιώματα στην παραδοσιακή μουσική

    Eksatmisis
    27.06.2010, 18:46

    Γεια σας,

    αν γνωρίζετε θα ήθελα να μάθω πότε θεωρείται ένα τραγούδι ελεύθερο να το χρησιμοποιήσεις όπως θέλεις. Δηλαδή δε θα έχεις κανένα πρόβλημα με δικαστήρια κτλ. Διάβασα αυτό το άρθρο http://www.trikalanews.gr/article/6785/ και μπερδεύτηκα γιατί το θεωρούσα δεδομένο ότι τα παραδοσιακά τραγούδια είναι δωρεάν... Επίσης έψαξα φυσικά, και μου ήρθε μια ακόμα ερώτηση, ποια είναι αυτή η αεπι και πόσα χρονάκια ζωής της δίνετε; Α ναι και αυτοί που δουλεύουν σε αυτή δεν είναι μουσικοί έτσι; Θα είναι επιχειρηματίες λογικά.

    ένας φοιτητής μουσικής.

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 13-07-2010 17:53 ]


    music4u
    28.06.2010, 16:32

    Δεν γνωρίζω 100% να σου απαντήσω τα ερωτήματά σου αλλά θα ήθελα να προσθέσω οτι η ΑΕΠΙ ζει και βασιλεύει από ..αρχαιοτάτων χρόνων και τέλος εσύ δηλαδή πιστεύεις οτι ο κόπος ενός δημοιουργού είναι ψιλοπράγματα; Γράφω δηλαδή 1 κομμάτι και μετά όποιος θέλει το παίρνει το πουλάει, το παίζει, το μοιράζει; Όχι φίλε μου.Εκτός από την περίπτωση που ακούς μουσική για σένα ή με την παρέα για χαβαλέ ΟΛΕΣ οι άλλες περιπτώσεις έχουν συμφέρον. Συμφέρον από που; από τη δουλειά κάποιου άλλου που εσύ-εγώ χρησιμοποιείς. Τα άτομα στην ΑΕΠΙ διαχειρίζονται τα πνευματικά δικαιώματα και είναι...μάλλον σπουδαγμένοι γύρω από αυτά , τώρα αν ήταν μουσικοί μόνο, μάλλον θα το είχαν βουλιάξει το μαγαζί αφού δεν θα ήξεραν από οικονομικά-νομικά κλπ. Αρα είναι γνώστες κάποιας αντίστιχης σχολής οικονομικών νομικών κλπ αλλά αν δεν ήξεραν από μουσική τίποτα πως θα τσέκαραν περιπτώσεις καταστάσεις κλπ.; ΑΡΑ είναι και από τα 2 !!! Εκτός αν δεν σου έχει τύχει στο περίγυρό σου να γνωρίσεις νομικό, οικονομολόγο που να έχει διδαχθεί και μουσική οπότε σε καταλαβαίνω.

    Στην σελίδα aepi.gr θα βρεις απαντήσεις στα ερωτήματά σου αλλά θέλει ψάξιμο!

    ΥΓ Μη με παρεξηγήσεις αλλά έχω πέσει θύμα να ακούω τη μουσική μου σε θεατρική παράσταση και με είσοδο, χωρίς να το ξέρω και ένιωσα...άσχημα που κάποιος έβγαζε λεφτά με δικιά μου δουλειά.


    litirakis
    28.06.2010, 21:24

    υπαρχει και δωρεαν μουσικη..
    απο ανθρωπους που δεν το κανουν μονο για το χρημα
    αλλα επειδη αγαπουν αυτο που κανουν
    και παντα μακρια απο εταιριες που το μονο που θελουν ειναι το κερδος.
    http://www.diymusic.org/

     


    Eksatmisis
    28.06.2010, 21:48

    Μάλλον δεν καταλάβατε την ερώτηση. Μιλάω για τα παραδοσιακά τραγούδια πχ τα παιδιά της γειτονίας σου, το τσιαμπάσιν, στέργιους κτλ. Στη σελίδα της αεπι δε βρήκα άκρη, δλδ αν θέλω να μάθω ένα τραγούδι αν είναι ελεύθερο που θα το βρω αυτό;

    Όταν μιλάω για το τέλος της αεπι εννοώ ότι υπάρχουν και άλλα copyrights τώρα στο ίντερνετ, δεν το έχω ψάξει και πολύ το θέμα, που κάνουν αυτό που λες, ότι απαγορεύεται να το εκμεταλλευτεί για λεφτά κάποιος, αλλά για προσωπική χρήση γίνεται. Και ναι είναι επιχειρηματίες και όχι μουσικοί γιατί νοιάζονται μόνο για τα λεφτά όπως φάνηκε από το λινκ που έβαλα στο πρώτο ποστ και δεν ενδιαφέρονται για την παράδοση.


    jimidimi
    13.07.2010, 17:38

    Παράθεση:

    Το μέλος music4u στις 28-06-2010 στις 16:32 έγραψε...

    ΥΓ Μη με παρεξηγήσεις αλλά έχω πέσει θύμα να ακούω τη μουσική μου σε θεατρική παράσταση και με είσοδο, χωρίς να το ξέρω και ένιωσα...άσχημα που κάποιος έβγαζε λεφτά με δικιά μου δουλειά.


    Εμένα μου έχει τύχει να ακούσω σε συναυλία τη μουσική μου με το όνομα άλλου στο πρόγραμμα!!!

    Μιλάμε για καθαρή κλοπή, νότα προς νότα σε όλες τις λεπτομέρειες!

    Με δυσκολία συγκρατήθηκα να μη γίνουμε ρόμπες στη μέση της συναυλίας. Όταν τα είπαμε από κοντά και του έδειξα τη δική μου παρτιτούρα (που είχα ήδη κατοχυρώσει πριν από καιρό) μάσαγε τα λόγια του (ονόματα δε θα πω) και έλεγε ότι κατά περίεργη σύμπτωση το κομμάτι είναι ίδιο με το δικότου 100%!!! Τι διαβολική σύμπτωση


    jimidimi
    13.07.2010, 17:42
    Παρόλα αυτά πιστεύω ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η ΑΕΠΙ το παρακάνει όπως στην περίπτωση με την ποντιακή μουσική.
    periigitis
    14.07.2010, 09:17

    Δεν υπάρχουν δικαιώματα στην παραδοσιακή μουσική εκτός αν κάποιος διεκδικήσει αυτά του διασκευαστή για πολύ συγκεκριμένη διασκευή. Αυτά τα πράγματα όμως δύσκολα αποδυκνείονται.


    tago
    14.07.2010, 12:37

    Αυτό που γνωρίζω εγώ είναι πως όλα τα τραγούδια που δεν έχουν υπογραφή δημιουργού, είναι ελεύθερα. Επίσης τα τραγούδια των οποίων ο δημιουργός έχει πεθάνει πριν από 70 χρόνια και πάνω δεν έχει δικαιώματα. Ακόμα τα χριστουγεννιάτικα και τα δημοτικά που η προέλευσή τους χάνεται στα βάθη των αιώνων.


    gate
    13.08.2010, 03:35

    Τα γνήσια παραδοσιακά τραγούδια είναι ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι ελεύθερα δικαιωμάτων.

    Ωστόσο, κάποιοι παραδοσιακοί ή μη μουσικοί ή τραγουδιστές έχουν κατα καιρούς δηλωθεί στην ΑΕΠΙ ως "δημιουργοί" τους (δηλαδή συνθέτες ή στιχουργοί ή και τα δύο), με αποτέλεσμα όποιος μετέπειτα ήθελε να ηχογραφήσει το ίδιο τραγούδι να αποδίδει τα δικαιώματα στον δηλωθέντα στην ΑΕΠΙ "δημιουργό". Σημειωτέον ότι οι δηλώσεις δημιουργών ή διασκευαστών στην ΑΕΠΙ δεν ελέγχονται ως προς την αξιοπιστία τους. Εν ολίγοις, όποιος προλάβει πρώτος δηλώνει κι αν ο επόμενος έχει αντίρρηση "ας προβάλει ένσταση". Σε τέτοιες περιπτώσεις πράγματι, υπάρχει θέμα, ειδικά αν ξέρεις ένα τραγούδι που το τραγουδούσε και η προγιαγιά σου και ξαφνικά βλέπεις ότι ο "Δημιουργός" του γεννήθηκε στον 20ο αιώνα...

    Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες περιπτώσεις "δήλωσης δικαιωμάτων στην ΑΕΠΙ" που δεν είναι τόσο "άδικες" όσο μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνονται. Υπάρχουν παραδοσιακοί μουσικοί που επεξεργάστηκαν με τη μορφή "Διασκευής" και μάλιστα συχνά ουσιώδους διασκευής (όχι να αλλάξουν δυο νότες δηλαδή μόνο - η οποία παρεπιμπτόντως και πάλι δυστυχώς προστατεύεται ως "Διασκευή" από την ΑΕΠΙ) ορισμένα παραδοσιακά κομμάτια, είτε προσθέτοντας εισαγωγές εκεί που δεν υπήρχαν, με ολόκληρα μουσικά θέματα, είτε παρεμβαίνοντας τη μελωδία κ.ο.κ. Σε αυτές τις περιπτώσεις δηλώθηκαν στην ΑΕΠΙ ως διασκευαστές. Στην περίπτωση αυτή των "διασκευαστών", αν ο επόμενος θέλει να εκδόσει αυτήν τη συγκεκριμένη διασκευή και όχι το πρωτότυπο αυθεντικό, τότε ναι πρέπει να πάρει άδεια από τον διασκευαστή, αλλιώς προχωρά κανονικά στην πιθανώς άνευ δικαιωμάτων αυθεντική έκδοση.

    Και για να μην είμαστε τελείως άδικοι με αυτό που λέγεται "δικαιώματα στο παραδοσιακό τραγούδι", μην ξεχνάμε ότι υπήρξαν κατά καιρούς μουσικοί σε αυτόν τον χώρο που είτε από ελλιπή γνώση για τα θέματα δικαιωμάτων είτε από "φόβο" μήπως και "παρεξηγηθούν" (μιλάμε για τις εποχές που το δόγμα "μην αγγίζετε το παραδοσιακό τραγούδι" είχε λάβει θρησκευτικής ευλάβειας διαστάσεις και είχε κατά πολύ παρεξηγηθεί), δεν δήλωναν δημοσίως τις παραδοσιακοφανείς δικές τους δημιουργίες ως τέτοιες αλλά άφηναν να επικρατεί η εντύπωση ότι πρόκειται για παραδοσιακά αυθεντικά κομμάτια που προέρχονται από τα βάθη των αιώνων. Έτσι σήμερα μπορεί πολλοί να ακούν για παράδειγμα το  "Βασίλεψεν Αυγερινός" και να είναι πεπεισμένοι ότι είναι αυθεντικό παραδοσιακό της Θράκης, αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν ότι είναι δημιουργία εξ αρχής (στίχοι, μουσικοί, εισαγωγές) του Χρόνη Αηδονίδη.

    Γενικώς πάντως, επειδή καταλαβαίνω το "θέμα" σου, δυστυχώς στην ΑΕΠΙ "ό,τι δηλώσεις είσαι", δεδομένου ότι είναι ήδη εξαιρετικά δύσκολο να αποδειχθεί ακόμα και κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο η πατρότητα έργων, πόσο μάλλον των παραδοσιακών. Επομένως ναι, πρέπει προηγουμένως να ελέγξεις τα δικαιώματα των τραγουδιών που θέλεις να εκδόσεις, προτού τα κυκλοφορήσεις.

    Όσο για το τελευταίο που ανέφερε ο Δημήτρης (tago) ναι ισχύει ότι η προστασία του δικαιούχου καλύπτει όλο το διάστημα της ζωής του και 70 χρόνια μετά τον θάνατό του.


    -----------------
    "Επειδή οι άνθρωποι, ως επί το πλείστον, είναι φιλόδοξοι, αναγκαστικά τους αρέσει να κακολογούν τον πλησίον τους": Αριστοτέλης

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gate στις 13-08-2010 03:36 ]


    AlfaWolf
    13.08.2010, 04:04

    Παράθεση:

    Το μέλος gate στις 13-08-2010 στις 03:35 έγραψε...

    Τα γνήσια παραδοσιακά τραγούδια είναι ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι ελεύθερα δικαιωμάτων.

    Ωστόσο, κάποιοι παραδοσιακοί ή μη μουσικοί ή τραγουδιστές έχουν κατα καιρούς δηλωθεί στην ΑΕΠΙ ως "δημιουργοί" τους (δηλαδή συνθέτες ή στιχουργοί ή και τα δύο), με αποτέλεσμα όποιος μετέπειτα ήθελε να ηχογραφήσει το ίδιο τραγούδι να αποδίδει τα δικαιώματα στον δηλωθέντα στην ΑΕΠΙ "δημιουργό". Σημειωτέον ότι οι δηλώσεις δημιουργών ή διασκευαστών στην ΑΕΠΙ δεν ελέγχονται ως προς την αξιοπιστία τους. Εν ολίγοις, όποιος προλάβει πρώτος δηλώνει κι αν ο επόμενος έχει αντίρρηση "ας προβάλει ένσταση". Σε τέτοιες περιπτώσεις πράγματι, υπάρχει θέμα, ειδικά αν ξέρεις ένα τραγούδι που το τραγουδούσε και η προγιαγιά σου και ξαφνικά βλέπεις ότι ο "Δημιουργός" του γεννήθηκε στον 20ο αιώνα...

    Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες περιπτώσεις "δήλωσης δικαιωμάτων στην ΑΕΠΙ" που δεν είναι τόσο "άδικες" όσο μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνονται. Υπάρχουν παραδοσιακοί μουσικοί που επεξεργάστηκαν με τη μορφή "Διασκευής" και μάλιστα συχνά ουσιώδους διασκευής (όχι να αλλάξουν δυο νότες δηλαδή μόνο - η οποία παρεπιμπτόντως και πάλι δυστυχώς προστατεύεται ως "Διασκευή" από την ΑΕΠΙ) ορισμένα παραδοσιακά κομμάτια, είτε προσθέτοντας εισαγωγές εκεί που δεν υπήρχαν, με ολόκληρα μουσικά θέματα, είτε παρεμβαίνοντας τη μελωδία κ.ο.κ. Σε αυτές τις περιπτώσεις δηλώθηκαν στην ΑΕΠΙ ως διασκευαστές. Στην περίπτωση αυτή των "διασκευαστών", αν ο επόμενος θέλει να εκδόσει αυτήν τη συγκεκριμένη διασκευή και όχι το πρωτότυπο αυθεντικό, τότε ναι πρέπει να πάρει άδεια από τον διασκευαστή, αλλιώς προχωρά κανονικά στην πιθανώς άνευ δικαιωμάτων αυθεντική έκδοση.

    Και για να μην είμαστε τελείως άδικοι με αυτό που λέγεται "δικαιώματα στο παραδοσιακό τραγούδι", μην ξεχνάμε ότι υπήρξαν κατά καιρούς μουσικοί σε αυτόν τον χώρο που είτε από ελλιπή γνώση για τα θέματα δικαιωμάτων είτε από "φόβο" μήπως και "παρεξηγηθούν" (μιλάμε για τις εποχές που το δόγμα "μην αγγίζετε το παραδοσιακό τραγούδι" είχε λάβει θρησκευτικής ευλάβειας διαστάσεις και είχε κατά πολύ παρεξηγηθεί), δεν δήλωναν δημοσίως τις παραδοσιακοφανείς δικές τους δημιουργίες ως τέτοιες αλλά άφηναν να επικρατεί η εντύπωση ότι πρόκειται για παραδοσιακά αυθεντικά κομμάτια που προέρχονται από τα βάθη των αιώνων. Έτσι σήμερα μπορεί πολλοί να ακούν για παράδειγμα το  "Βασίλεψεν Αυγερινός" και να είναι πεπεισμένοι ότι είναι αυθεντικό παραδοσιακό της Θράκης, αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν ότι είναι δημιουργία εξ αρχής (στίχοι, μουσικοί, εισαγωγές) του Χρόνη Αηδονίδη.

    Γενικώς πάντως, επειδή καταλαβαίνω το "θέμα" σου, δυστυχώς στην ΑΕΠΙ "ό,τι δηλώσεις είσαι", δεδομένου ότι είναι ήδη εξαιρετικά δύσκολο να αποδειχθεί ακόμα και κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο η πατρότητα έργων, πόσο μάλλον των παραδοσιακών. Επομένως ναι, πρέπει προηγουμένως να ελέγξεις τα δικαιώματα των τραγουδιών που θέλεις να εκδόσεις, προτού τα κυκλοφορήσεις.

    Όσο για το τελευταίο που ανέφερε ο Δημήτρης (tago) ναι ισχύει ότι η προστασία του δικαιούχου καλύπτει όλο το διάστημα της ζωής του και 70 χρόνια μετά τον θάνατό του.


    -----------------
    "Επειδή οι άνθρωποι, ως επί το πλείστον, είναι φιλόδοξοι, αναγκαστικά τους αρέσει να κακολογούν τον πλησίον τους": Αριστοτέλης

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gate στις 13-08-2010 03:36 ]



    Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά gate

    σ ευχαριστούμε που μοιράστηκες τις γνώσεις σου μαζί μας αλλη μια φορά {#emotions_dlg.thumbup}


    gate
    14.08.2010, 00:00

    Ευχαριστώ Νικόλα! Είσαι πολύ ευγενικός!

    Κάτι ακόμα να προσθέσουμε: Όταν λέω "δηλωση" στην ΑΕΠΙ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτή η "δήλωση", δηλαδή η γνωστοποίηση που θα κάνει ένας δημιουργός στην ΑΕΠΙ για την κυκλοφορία ενός έργου του, ΔΕΝ επέχει και θέση κατοχύρωσης του πνευματικού δικαιώματός του, ως τυπική διαδικασία άνευ ετέρου.

    Κατά τον νόμο η κατοχύρωση της πνευματικής ιδιοκτησίας γίνεται άπαξ με την δημοσιοποίηση και την κυκλοφορία στο εμπόριο του έργου που θα συνοδεύεται από τα σχετικά στοιχεία του δημιουργού και με κανέναν άλλον τρόπο. Ενώ ακόμα και αυτή η "κατοχύρωση" είναι δυνατό να προσβληθεί στο δικαστήριο. Όλες οι υπόλοιπες μέθοδοι (είτε παλαιότερες με κατάθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη, είτε ήδη υπάρχουσες με αποστολή στον εαυτό μας μέσω ταχυδρομείο ενός φακέλλου που θα περιέχει το πνευματικό έργο μας, είτε μέσω συμβολαιογράφου, είτε μέσω άλλων φορέων που διατίθενται να βεβαιώνουν την πατρότητα κάποιων έργων εφόσον τα δηλώσεις σε αυτούς) ενισχύουν μεν ασφαλώς τους ισχυρισμούς περί πατρότητας αλλά δεν δεσμεύουν το δικαστήριο απαραίτητα. Αξιολογούνται και λοιπές αποδείξεις για την απόφαση και εν τέλει είναι θέμα δικαστικής απόφασης. Ειδικά δε ως προς την ΑΕΠΙ και όποιον άλλον οργανισμό συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων, επίσης ΔΕΝ κατοχυρώνει πνευματικό δικαίωμα και ΟΥΤΕ ΠΡΕΠΕΙ να κατοχυρώνει μιας και ο ρόλος του, κατά νόμο, είναι καθαρά διαχειριστικός του περιουσιακού δικαιώματος των δημιουργών (να αποδίδει δηλαδή τα ποσοστά). Η αποδεικτική δύναμη μιας "δήλωσης" στην ΑΕΠΙ δεν διαφέρει από εκείνη των υπολοίπων μεθόδων που ανέφερα πιο πάνω.

    Θα μου πείτε τελικά δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλής τρόπος κατοχύρωσης που να μην μπορεί να προσβληθεί; Ε... ναι, δεν υπάρχει, ειδικά αφού μιλάμε για δημιουργίες. Μήπως ήμασταν εκεί να δούμε ποιός έγραψε και τι ή μήπως μπορεί να προκύψει το αποτέλεσμα από... εξέταση DNA ;;; Κι ίσως κι αυτό να έχει και την καλή του όψη... Πόσα τραγούδια άλλων δημιουργών δεν έχουν κατοχυρωθεί στο όνομα ...άλλων, προκειμένου εκείνοι οι ...πρώτοι "άλλοι" να κάνουν τα πρώτα βήματα τους στη δισκογραφία και να γίνουν αποδεκτοί από το κύκλωμα; Ίσως αυτή η "μαχητή" κατοχύρωση να δίνει έστω και μια ελπίδα πως κάποια στιγμή κάτι μπορείς να κάνεις, έχοντας κάποια άλλα στοιχεία απόδειξης, και να διεκδικήσεις δημιουργίες σου που πιθανώς κατοχυρώθηκαν στο όνομα άλλου και να μην τις αφήσεις να γραφούν στην ιστορία ως ξένες, έτσι... αμαχητί...


    -----------------
    "Επειδή οι άνθρωποι, ως επί το πλείστον, είναι φιλόδοξοι, αναγκαστικά τους αρέσει να κακολογούν τον πλησίον τους": Αριστοτέλης

    Official Website: http://nektariakarantzi.weebly.com/

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gate στις 14-08-2010 00:28 ]


    gef1414
    09.02.2011, 01:40
    Απότι γνωρίζω, κάθε πνευματική δημιουργια επιστρέφει στο λεγόμενο public domain 70 χρονια μετα τον θάνατο του κατόχου της πνευματικής ιδιοκτησίας του. Γιαννης
    music4u
    14.03.2011, 19:04

    Παράθεση:

    Το μέλος litirakis στις 28-06-2010 στις 21:24 έγραψε...

    υπαρχει και δωρεαν μουσικη..
    απο ανθρωπους που δεν το κανουν μονο για το χρημα
    αλλα επειδη αγαπουν αυτο που κανουν
    και παντα μακρια απο εταιριες που το μονο που θελουν ειναι το κερδος.
    http://www.diymusic.org/

     



    Αχ φίλε μου...νομίζεις οτι πληρώθηκα για τη μουσική που είχα κάνει; έτσι τιμής ένεκεν είχα πάρει ένα δώρο , νώ οι άλλοι κανονικά και με είσοδο η παράσταση!!!


    sg2006
    14.05.2019, 17:02

    Παραθέτω τη σχετική νομοθεσία από την εφημερίδα της κυβερνήσεως

    http://www.fa3.gr/nomothesia_2/nomoth_gen/17-copyright_2.htm