Ελάσσων Τρόπος (Μινόρε):
Οι ελάσσονες 3 συγχορδίες I – IV – V βρίσκονται στην ίδια σχέση όπως και οι συγχορδίες στο μείζονα (ματζόρε) τρόπο.
Εδώ όμως θα δούμε ότι η 3η της δεσπόζουσας (δηλαδή η 7η της κλίμακας) είναι 3η μικρή και απέχει από την 8η όχι κατά 1 ημιτόνιο αλλά κατά 1 τόνο.
{ πχ στην Φυσική Cm κλίμακα –C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C- η δεσπόζουσα είναι η G – η δε 3η της δεσπόζουσας είναι η Βb που είναι όμως ταυτόχρονα και η 7η της Cm φυσικό -η Bb όμως απέχει 1 τόνο από την 8η C}.
Άρα εδώ η 7ηδεν μπορεί να παίξει το ρόλο του ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑ {που όπως είδαμε στο ματζόρε τρόπο απέχει 1 ημιτόνιο από την 8ηκαι που έλκεται από την 8η(τονική)}.
Η έλλειψη του Προσαγωγέα στη φυσικό ελάσσονα τρόπο είναι κάτι το ξενικό , το ασυνήθιστο για το αυτί της Ανατολικής κυρίως Ευρώπης (ειδικά δε στην Ελλάδα) και δεν μας δίνει την εντύπωση Αυθεντικής Πτώσης (Cadenza).
Για τη διόρθωση αυτής της ‘’αντινομίας’’, αλλοιώνεται η βαθμίδα VII και υψώνεται κατά 1 ημιτόνιο και τότε παράγεται ένα νέος τρόπος μινόρε που είναι διαφορετικός από τον φυσικό μινόρε και ονομάζεται Αρμονικό Μινόρε και χρησιμοποιείται στην Ανατολική Ευρώπη κυρίως (στην Ελλάδα το μεγάλο σύνολο των ελληνικών τραγουδιών μινόρε είναι σ’ αυτή την κλίμακα).
{πχ στην Αρμονική Cm κλίμακα –C-D-Eb-F-G-Ab-B-C- η δεσπόζουσα είναι η G – η 3η της δεσπόζουσας G είναι η Β που είναι και 7η της Cm αρμονικό -η B όμως τώρα απέχει 1 ημιτόνιο από την 8η C – δηλαδή το Bb της Φυσικής Cm το υψώσαμε κατά 1 ημιτόνιο και έγινε Β και η Φυσική Μινόρε μετατράπηκε σε Αρμονική μινόρε}
Ο Αρμονικός λοιπόν τρόπος Μινόρε μας δίνει μια Αυθεντική Πτώση (Cadenza) όπου η I και η IV συγχορδία είναι μινόρε ενώ η V είναι ματζόρε .
Όπως ήδη είπαμε στον υπότιτλο ‘Προσαγωγέας΄΄: ‘’Η VII βαθμίδα μιας κλίμακας ονομάζεται "προσαγωγέας" όταν απέχει ημιτόνιο από την τονική ενώ όταν απέχει τόνο ονομάζεται "υποτονική" (Κλίμακα Φυσικού Μινόρε).
Έκταση Φωνής - Χορωδία
Σαν έκταση φωνής εννοούμε το εύρος των συχνοτήτων που μπορεί να παράγει το φωνητικό όργανο. Η πιο συνηθισμένη εφαρμογή του όρου “φωνητική έκταση” είναι στη χορωδία ,την μικτή χορωδία που αποτελείται από δύο γυναικείες φωνές –Σοπράνο & Κοντράλτο και από δύο ανδρικές φωνές – Τενόρο & Μπάσο.
Ακούστε εδώ μια τέτοια χορωδία:
LinkΣτα βιβλία θεωρίας της αρμονίας οι φωνές χωρίζονται σύμφωνα με την έκταση τους:
Όταν γράφουν για 4φωνη χορωδία πολλοί αντί για τα 2 κλειδιά (G-F) χρησιμοποιούν τα 4 κλειδιά.
Ερώτημα:
Θα πρέπει η εξάσκηση σε διάφορα γυμνάσματα να γίνεται στα δύο γνωστά κλειδιά (G-F) ή και στα τέσσερα;
‘’Κύκλος των 4ων & 5ων
Η σύλληψη του ‘’circle of 5ths and 4ths’’ έγινε από τον Γερμανό Johann David Heinichen το 1728
Φαίνεται ότι οι άνθρωποι έχουν προτίμηση το ‘’προς τα δεξιά’’, από το ‘’προς τα αριστερά’’. Ψυχολογικό;
Γι αυτούς που έχουν προτίμηση το ‘’προς τα αριστερά’’ από το ‘’προς τα δεξιά’’, υπάρχει ο αντίστροφος κύκλος. Αυτοί (οι λίγοι) χρησιμοποιούν τον παρακάτω κύκλο που είναι αντίστροφος απ’ τον παραπάνω.
Δείτε και διαλέξτε κάποια απ’ τις δεκάδες διαφορετικές φωτογραφίες του κύκλου εδώ:
Χρήση του κύκλου των 5ων
Ο κύκλος των 5ωνείναι ένα σύστημα οργάνωσης και μας χρησιμεύει πχ να καταλάβουμε :
Για να καταλάβουμε τον κύκλο των 5ωνθα εξετάσουμε λίγο πιο αναλυτικά, την ιδέα της 5ης και της 4ης στον Κύκλο {εννοώ το γιατί το διάστημα δεν το διαβάζουμε με ημιτόνια} .
Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.
Η δε καθαρή πέμπτη (Perfect Fifth) είναι πέμπτη που μετράει 3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως το διευκρινίζω γιατί αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) -έχοντας 7 ημιτόνια} .
Οι 5ες κινούνται κατά τη φορά των δεικτών ωρολογίου.
Η τετάρτη (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που απέχει 4 διατονικές νότες (4 νότες – 3 διαστήματα).
Η δε καθαρή τετάρτη (Perfect Fourth ) είναι τετάρτη που μετράει 2 Τόνους και 1 Ημιτόνιο (μαθηματικώς πέντε ημιτόνια).
Οι 4ες κινούνται αντίστροφα της φοράς των δεικτών ωρολογίου.
Περιγραφή του κύκλου των 5ων
Στο άνω μέρος του εξωτερικού κύκλου είναι η τονικότητα C ματζόρε και στο άνω μέρος του εσωτερικού κύκλου είναι η σχετική της Am Φυσικό χωρίς διέσεις ή υφέσεις.
Αρχίζοντας από το C {χωρίς διέσεις ή υφέσεις} και ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ -ανεβαίνοντας τις καθαρές πέμπτες– συναντάμε το G με 1 δίεση , μετά το D με 2 διέσεις κ.ο.κ
Ο απλός κανόνας λέει ότι: Στη σειρά των διέσεων (ανά 5η καθαρή), η τελευταία δίεση στη σειρά κάθε φορά, είναι ο προσαγωγέας, άρα η κλίμακα πχ με 4 διέσεις έχει για τελευταία δίεση την D# και άρα η κλίμακα είναι η E ματζόρε.
Ομοίως πηγαίνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ –κατεβαίνοντας τις καθαρές τετάρτες – συναντάμε το F που έχει 1 ύφεση , μετά το Bb πού έχει 2 υφέσεις κ.ο.κ
Στο κάτω μέρος του κύκλου οι τονικότητες γίνονται εναρμόνιες Gb=F#.
Συμπέρασμα:
Η κατιούσα Perfect Fourth είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ της ανιούσας Perfect Fifth
Ο κύκλος –εννοείται ότι μιλάμε για την τονική μουσική (και όχι για την ατονική και την τροπική) και το Συγκερασμένο Σύστημα : http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297
δείχνει επίσης το τι συγγένεια υπάρχει μεταξύ νοτών, βαθμίδων και τονικοτήτων.
Παράδειγμα: Η C με τη G είναι κοντινές κλίμακες και έχουν μία δίεση διαφορά.
Το συμπέρασμα είναι ότι καθίσταται εύκολο να περάσουμε από τη μια στην άλλη (Μετατροπία = Modulation), σε μια μελωδία, χωρίς να ακουστούν πολλές διαφορές.
Αν όμως οι κλίμακες στον κύκλο απέχουν πολύ μεταξύ τους τότε ακόμα και στην κλασική αρμονία η μετάβαση είναι δύσκολη.
Επίσης λέγεται και κύκλος των 4ωνγιατί ακολουθεί εκτός από 5εςκαθαρές και 4εςκαθαρές. Έτσι ή πούμε E A D G C F/ανά 4εςή πούμε F C G D A E /ανά 5εςείναι το ίδιο πράγμα. Αυτό συμβαίνει διότι τα διαστήματα είναι αναστρέψιμα
Ο ‘’κύκλος’’ προέρχεται από το αν συνεχίσεις να φτιάχνεις μια κλίμακα από την 5η νότα της προηγούμενης κλίμακας τελικά θα καταλήξεις στην αρχική C.
Έτσι:
G είναι η 5η της C
D είναι η 5η της G
A είναι η 5η της D
E είναι η 5η της A
B είναι η 5η της E
F# είναι η 5η της B
C# είναι η 5η της F#/Gb
G# είναι η 5η της C#/Db
D# είναι η 5η της G#/Ab
A# είναι η 5η της D#/Eb
F είναι η 5η της A#/Bb
C είναι η 5η της F
Δηλαδή ξαναγυρίσαμε στην αρχή απ’ όπου ξεκινήσαμε , σαν να ταξιδεύαμε γύρω από ένα κύκλο.
Άλλη μια εφαρμογή του κύκλου στα μπάσα του ακορντεόν:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3530
Πως φτιάχνεται το Αρμονικό Μινόρε
Είπαμε ότι η κλίμακες της C και η σχετική της Am Φυσικό , δεν έχουν οπλισμό.
Τώρα για να μπορέσουμε να 'κατασκευάσουμε' μία κλίμακα από άλλη νότα, ανεβαίνουμε μία 5η καθαρή πάνω , δηλαδή 5 νότες (πχ C-G, και τα διαστήματα ανάμεσα είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ). Άρα αυτή η άλλη νότα τώρα είναι η G.
Αντίστοιχα ο προσαγωγέας (7η νότα της κλίμακας – που στην περίπτωση της C είναι το B), πρέπει να ανέβει το αντίστοιχο διάστημα και άρα πάει στο F# (και όχι F, γιατί τότε θα ήταν 2 τόνοι και 2 ημιτόνια (δηλαδή 5η ελαττωμένη-dim). Αυτός ο προσαγωγέας είναι και η 1η αλλοίωση στη σειρά ( η 1η δίεση στη σειρά). Αυτή η κλίμακα G, βλέπουμε απ’ τον κύκλο ότι , έχει σχετική την Em Φυσικό . Αν ο
Ο προσαγωγέας της Em φυσικό ο D, αν αυξηθεί κατά 1 ημιτόνιο γίνεται D# και οδηγεί στην τονική με βήμα ημιτονίου και με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η αρμονία της Em Αρμονικής , η οποία θα έχει ακριβώς τον ίδιο οπλισμό με τη Em φυσικό ή τον ίδιο οπλισμό με την αντίστοιχη ματζόρε σχετική που στην περίπτωση μας είναι η G.
Αν αυτό επαναληφθεί θα πάμε στην κλίμακα του D, που έχει οπλισμό F# και C# (το F# πάει 5η καθαρή πάνω και γίνεται C#) με μινόρε σχετική την Βm Φυσικό και με προσαγωγέα Α# για την Bm αρμονικό.
Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιώντας τον κύκλο των 5ων φτάνουμε :
* Σε όλες τις κλίμακες και στους 12 τόνους
Βλέπουμε λοιπόν ότι ο Κύκλος των 5ωνμπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουμε τα chord progressions που είναι το κλειδί για να φτιάξουμε ένα πετυχημένο και ικανοποιητικό τραγούδι.
Εφαρμογή: Γράψτε πχ την κλίμακα Ε ματζόρε.
1. Ξεκινώ γράφοντας : E F G A B C D E.
2. Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Ε έχει 4 # (τις F# C# G# D#)
3. Άρα η κλίμακα Ε ματζόρε είναι: E F# G# A B C# D# E
Εφαρμογή Ομοίως: Γράψτε την κλίμακα Bb:
1. Γράφω : B C D E F G A B
2. Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Bb έχει 2 b ( τις Βb Εb )
3. Άρα η κλίμακα Bb είναι: Bb C D Eb F G A Bb
Για να κάνετε περισσότερη εξάσκηση σας δίνω ΟΛΕΣ τις κλίμακες Αρμονικού Μινόρε:
Ανάλυσα προηγουμένως την κατασκευή της Αρμονικής Μινόρε διότι ο κύκλος των 5ων δεν έχει τη δυνατότητα να το δείξει όπως δεν μπορεί να δείξει τη Κατιούσα Μελωδική Μινόρε. Ό όρος ‘’Μινόρε’’ στον κύκλο αναφέρεται πάντοτε στο Φυσικό Μινόρε και στην καθαρή Αιολική του μορφή.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3η: Ποιά είναι η τονικότητα της παρακάτω κλίμακας? Εξηγείστε τον οπλισμό με τον ‘’κύκλο των 5ων’’ .
Η κλίμακα αυτή έχει οπλισμό Bb και Eb αλλά και F# μέσα στο μουσικό κομμάτι.
Οι 2 υφέσεις είναι στον εσωτερικό κύκλο στο G (που είναι το Gm φυσικό) και στον εξωτερικό κύκλο φαίνεται ότι έχει τον οπλισμό της ματζόρε κλίμακας Bb. Το F# είναι ο προσαγωγέας και είναι αυτός ο προσαγωγέας που της δίνει την αρμονία.
Άρα η κλίμακα της φωτογραφίας είναι η Gm ΑΡΜΟΝΙΚΟ. (έχει Bb , Eb , F#). Δηλαδή:
G A Bb C D Eb F# G η ανιούσα Gm Αρμονικό και
G F# Eb D C Bb A G η κατιούσα Gm Αρμονικό.
Κλίμακα Ματζόρε και ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε
Η ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε φαίνεται στον εσωτερικό κύκλο και όπως είπαμε στον κύκλο των 5ωνπάντοτε αναφερόμαστε στη φυσική μινόρε
Η κλίμακα της οποίας η 3ηκαι η 6ηβαθμίδα σχηματίζει με την τονική μεγάλα διαστήματα (Μεγάλη 3ηκαι Μεγάλη 6η) λέγεται Ματζόρε (μείζων) κλίμακα.
Η κλίμακα της οποίας η 3η και η 6η βαθμίδα σχηματίζει με την τονική μικρά διαστήματα (Μικρή 3η και Μικρή 6η) λέγεται Μινόρε (ελάσσων) κλίμακα.
Κατασκευή (μία εκ των μεθόδων) των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:
Μία άλλη εφαρμογή του Κύκλου των 5ωνείναι η κατασκευή των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:
Η Ματζόρε Πεντατονική Κλίμακα φτιάχνεται από τα διαστήματα:
R - 2 - 3 - 5 - 6 : Στην κλίμακα του C, θα είναι: C - D - E - G - A
Ένας όμως απλός τρόπος κατασκευής της Ματζόρε Πεντατονικής από τον ΄΄Κύκλο των 5ων΄΄ είναι να πάρουμε τις 5 νότες αρχίζοντας από την C δεξιόστροφα : {C, G, D, A, E}.
Δείτε το άρθρο μου: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3380
Software άμεσης διαδραστικότητας με τον ‘Κύκλο των 5ων’
http://randscullard.com/CircleOfFifths/
Έχει τις παρακάτω δυνατότητες
Σημείωση: Ο κύκλος των 5ων δείχνει μόνο τη Φυσική Μινόρε (Natural Minor) και όχι , όπως αναφέραμε την Αρμονική και την μελωδική μινόρε.
ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΤΗ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ για Blues
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172
Την επόμενη φορά η συνέχεια για τον κύκλο
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΙΑΣ
Παρτιτούρες με mp3 για 91 παραδείγματα μετατροπίας:
http://musictheoryexamples.com/22MT.html
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η
-sites που χρησιμοποιήθηκαν:
http://www.tonalityguide.com/introoverview.php
http://www.angelfire.com/music5/theory/
http://audio.tutsplus.com/resources/the-basic-functions-of-harmony/
http://www.digital-daydreams.com/theory/show_theory.php?id=8
http://www.mymusictheory.com/grade6/lessons/a1-introduction-to-harmony.html
http://www.studybass.com/lessons/harmony/
http://www.standingstones.com/modeharm.html
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 13-09-2012 09:28 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 13-09-2012 09:34 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 14-09-2012 16:28 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 14-09-2012 16:30 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 27-10-2012 18:50 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 14-11-2012 12:05 ]
επισυναπτόμενα: | VII.jpg | voice extension.jpg | major-minor-aug-dim.jpg | kinds of chords.jpg | bass-alto-tenor clef.jpg |