Κατά την ενασχόληση ενός μουσικού με την τζαζ, η επαφή με 4φωνα ακόρντα είναι μονόδρομος. Ιδιαιτέρα στην κιθάρα παρουσιάζονται δυσκολίες, όπως η ηχητική εξοικείωση του ακόρντου, διότι ο ήχος του 4φωνου ακόρντου αρχικά μπορεί να "ξενίζει" στο αυτί ή όπως η επιλογή της καταλληλότερης αναστροφής από τις δεκάδες αν όχι εκατοντάδες διαθέσιμες, ανά περίπτωση. Το παρόν άρθρο είναι η αρχή μιας σειράς άρθρων που αποσκοπεί να καλύψει όλες τις βασικές κατηγορίες ακόρντων της τζαζ στην κιθάρα, ξεκινώντας από τις μινόρε.
Στην τζαζ, οι διάφορες αναστροφές ακόρντων λέγονται voicings (= φωνές), καθόλου άστοχο, αφού μία συγχορδία αποτελείται από φωνές σε συνήχηση. Η σπουδαιότερη φωνή ενός voicing είναι η σοπράνο από ηχητική άποψη, γιατί αυτή μας "μένει" στο αυτί και έχουμε την τάση να τραγουδήσουμε αφού ακούσουμε το ακόρντο, ενώ από αρμονική άποψη, οι σπουδαιότερες φωνές είναι αυτές που έχουν διάστημα 3ης και 7ης από την θεμέλιο, διότι καθορίζουν την κατηγορία του ακόρντου. Επομένως, για να γίνει ένα chord solo η chord melody, θα πρέπει τα voicings να επιλεχτούν με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε η σοπράνο να σχηματίζει την μελωδία ή σόλο, ενώ παράλληλα κάποιες φωνές να είναι η 3η και η 7η της θεμελίου, με βάση την αντίστοιχη αρμονία που έχει το εκάστοτε μέτρο.
Το ακομπανιάρισμα στην τζαζ, λέγεται comping, από το τις λέξεις accompaniment και compliment διότι αφετέρου έχει αυτοσχεδιαστικό χαρακτήρα και αφενός είναι κάτι παραπάνω από ακομπανιάρισμα και "φλερτάρει" με την βασική αρμονία του κομματιού, ενώ παράλληλα έχει ως στόχο να ωθήσει το lead στο να παίξει καλύτερα σόλα/αυτοσχεδιασμούς.
Τα 4φωνα ακόρντα εκτός την 7η ή την 6η, έχουν επεκτάσεις οι οποίες είναι η 9η, η 11η και η 13η. Το ποια επέκταση θα χρησιμοποιηθεί, δεν αλλάζει την αρμονική λειτουργία του ακόρντου, παρά μόνο την χροιά του και την αρμονική ένταση που ενδεχομένως θα προσφέρει η επέκταση. Δηλαδή, A7 = A9 = A13 = A7#9 = A7b5 = A7#5b9=... κ.ο.κ... Για ευκολότερη κατανόηση, παρομοιάστε τις A συγχορδίες που μόλις διαβάσατε ως αποχρώσεις του κόκκινου, σε διάφορες εντάσεις που φυσικά δεν παύουν όλες να είναι... κόκκινου χρώματος.
Για την ευκολία σας, διάλεξα δώδεκα Cm7 voicings, τα οποία θεωρώ ιδανικά για ξεκίνημα. Τονίζω την λέξη "ξεκίνημα", διότι αφού τα μάθετε, θα πρέπει να συνεχίσετε να μαθαίνετε και άλλα voicings, εάν είναι δυνατόν κάθε εβδομάδα.
Τα voicings που παραθέτω, βρίσκονται στις 4 πιο πρίμες χορδές, για να μην συγχέονται οι συχνότητες της κιθάρας με του μπάσου στο rhythm section και γιατί η χρήση των μπάσων στην τζαζ κιθάρα, αυξάνει τον βαθμό δυσκολίας αρκετά. Έχω επισημάνει την εκάστοτε θεμέλιο με ρόμβο, για να διακρίνεται εύκολα, προκειμένου να μπορείτε να εντοπίζετε την θέση του ακόρντου στην ταστιέρα. Έτσι φτάνει απλά να "οραματιστείτε" την θεμέλιο σε κάποια από τις τρεις πιο μπάσες χορδές. Παράδειγμα η θεμέλιος ντο στο 3ο τάστο στην 5η χορδή βοηθάει να εντοπιστούν εύκολα τα πέντε πρώτα voicings που δίνω στην εικόνα με τα διαγράμματα, εφόσον φυσικά έχουν απομνημονευτεί και εκμεταλλευόμενοι την συμμετρία της ταστιέρας είναι εύκολο να εντοπιστούν τα ίδια voicings και σε άλλες τονικότητες.
Σημειώστε, πως οποιοσδήποτε έχει αναπτύξει μία στοιχειώδη τεχνική στην κιθάρα, θα μπορέσει να παίξει αυτά τα ακόρντα σχετικά εύκολα.
(link: C minor chords)
Δοκιμάστε να παίξετε τα voicings και προσπαθήστε να τα απομνημονεύσετε πολύ καλά με την μέθοδο που περιγράφω παρακάτω. Τα έχω δώσει με τέτοια σειρά, ώστε η σοπράνο να σχηματίζει την C dorian αν παιχτούν διαδοχικά. Αυτό βοηθάει και στο να απομνημονευτούν πιο εύκολα αλλά και στην κατανόηση του πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παιχτεί ένα chord solo η chord melody.
Μελετήστε τα voicings με την εξής μέθοδο: Βάλτε τον μετρονόμο σε τέμπο άνετο ή χρησιμοποιήστε το backing track που συνοδεύει το άρθρο και παίξτε τα voicings με την σειρά που σας δίνω ανά ζευγάρια. Δηλαδή το πρώτο voicing με το δεύτερο σαν πρώτη άσκηση, έπειτα το δεύτερο με το τρίτο σαν δεύτερη άσκηση, έπειτα το τρίτο με το τέταρτο κ.ο.κ. Κάθε άσκηση ξεκινάτε να εναλλάσσετε τα voicings ανά ζευγάρι, παίζοντας αρχικά ολόκληρα και αφού είστε άνετοι, έπειτα με μισά, και τέλος με τέταρτα. Αφού καλύψετε όλα τα voicings ανά ζευγάρια, ως νέα άσκηση παίξτε τα σαν κλίμακα χρησιμοποιώντας το ίδιο μοτίβο ρυθμικών αξιών, όπως πριν. Έπειτα παίξτε τα σαν να παίζατε μια κλίμακα σε 3ες.
Αφού απομνημονεύσετε τα voicings και είστε σε θέση να τα παίξετε με άνεση, τότε μένει να μάθετε να τα χρησιμοποιείτε σωστά. Αυτή η ικανότητα θα αποκτηθεί εάν μελετηθεί το ηχογραφημένο παράδειγμα που συνοδεύει το άρθρο, σε συνδυασμό με ενασχόληση με την δισκογραφία για απόκτηση ακουσμάτων και την μελέτη ρεπερτορίου.
Ακολουθεί ηχογραφημένο παράδειγμα χρήσης των ακόρντων που σας έδωσα
backing track για να κάνετε εξάσκηση
Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.
(link: page 1)
(link: page 2)
η παρτιτούρα σε ένα αρχείο PDF για off-line μελέτη (printer-friendly)
Μία ενδιαφέρουσα και στοιχειώδη τεχνική στην τζαζ είναι η υπερσυγχώνευση (superimposition). Όταν κατά την εκτέλεση ενός κομματιού, αντί την δεδομένη από την αρμονία συγχορδία/arpeggio/κλίμακα, παίξουμε κάποια άλλη, τότε λέμε πως υπερσυγχωνεύουμε (superimpose -ing). Αυτός είναι ο λόγος που η κιθάρα παίζει τα ακόρντα G7alt, F, C#m7 ενώ η βασική αρμονία του vamp είναι μια σταθερή Cm7.
Εδώ τελειώνει το πρώτο μέρος της σειράς άρθρων Jazz Guitar Comping. Στα επόμενα μέρη θα δούμε και άλλες βασικές κατηγορίες ακόρντων με ηχογραφημένα παραδείγματα. Το δεύτερο μέρος θα το βρείτε εδώ.
Καλή μελέτη...
Time on the instrument...
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 26-03-2013 21:51 ]
επισυναπτόμενα: | Cminor_Vamp.pdf |
Γιώργο καλημέρα και καλό ξεκίνημα
Με τις στοιχειώδεις γνώσεις που έχω για την Jazz το άρθρο σου το κρίνω υπέροχο και για τους νέους – αρχάριους ή αδαείς στην Jazz ίσως ακαταλαβίστικο.
Αυτό που λες :<<….Τονίζω την λέξη "ξεκίνημα", διότι αφού τα μάθετε, θα πρέπει να συνεχίσετε να μαθαίνετε και άλλα voicings, εάν είναι δυνατόν κάθε εβδομάδα….>> ίσως σιγά σιγά μας μπάσει σ’ αυτόν τον υπέροχο κόσμο της Jazz.
Θα ήθελα να κάνω κανα δυο παρατηρήσεις:
Θα τα ξαναπούμε σύντομα. Απλώς να σου πω ότι μη μεγάλη συμμετοχή σε σχόλια μπορεί να σημαίνει ναι ότι το θέμα δεν ενδιαφέρει πολλούς αλλά μπορεί να σημαίνει και ότι είναι τόσο πλήρες που δεν απαιτούνται σχόλια ούτε παρέμειναν απορίες ή αυτές μπορεί να διατυπωθούν στο μέλλον όταν ο επισκέπτης το μελετήσει ενδελεχώς.
Καλώς ήρθες στο MusicHeaven και εύχομαι να δώσεις ανάταση γνώσης σ’ όλους
Στέφανος
Γιώργο
Τώρα στο θέμα μας. Σε κάποιο σημείο λες:
<<…..Δηλαδή, A7 = A9 = A13 = A7#9 = A7b5 = A7#5b9=... κ.ο.κ... Για ευκολότερη κατανόηση, παρομοιάστε τις A συγχορδίες που μόλις διαβάσατε ως αποχρώσεις του κόκκινου, σε διάφορες εντάσεις που φυσικά δεν παύουν όλες να είναι... κόκκινου χρώματος…>>
Μια δυο διευκρινήσεις:
Ναι μεν ξέρω τι είναι οι 9η….13ηαλλά μέχρι στιγμής , παρ’ όλου που προσπάθησα κάποια ‘’πιασίματα’’ στην κιθάρα με κάποια επιτυχία, δεν τις έχω χρησιμοποιήσει στην κλασική αρμονία , εκτός από τη συγχορδία 6ης που τη χρησιμοποιώ σε ΚΑΘΕ ‘’κλείσιμο’’ μπαλάντας με μια μπασαδούρα , όπως έχω δείξει για τους αρχάριους
εδώLink
μιλώντας ως προς το άκουσμα :
Ευχαριστώ και θα τα ξαναπούμε
Στέφανος
-----------------
''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 19-02-2013 12:08 ]
Σας ευχαριστώ όλους για τα καλά σας λόγια
Παράθεση:
|
Θέλω να σταθώ λίγο στην λέξη "ακαταλαβίστικο".
Όλα όσα γράφω είναι έννοιες που έχω αφομοιώσει και ενσωματώσει στο παίξιμό μου. Είναι πολύ λογικό κάποιες φορές, να μην μπορώ να αντιληφθώ σε αυτά που γράφω, τι είναι δυσνόητο ή τελείως ακαταλαβίστικο για κάποιον αναγνώστη καθώς και το τι είναι αυτονόητο για μένα ενώ για κάποιον άλλο όχι, όσο αναλυτικά κι αν προσπαθώ να τα γράψω. Επομένως θέλω να τονίσω απευθυνόμενος προς όλους, πως οτιδήποτε φαίνεται δυσνόητο ή τελείως ακαταλαβίστικο να ρωτάτε. Μην σας αποθαρρύνει η ιδέα πως ίσως η απορία σας είναι "χαζή". Δεν υπάρχουν "χαζές" ή κακές απορίες. Αν κάποιος κολλάει να ρωτήσει οτιδήποτε για οποιοδήποτε λόγο, μπορεί να μου στείλει ΠΜ και να θέσω την ερώτηση του στα σχόλια, διατηρώντας την ανωνυμία του αν το επιθυμεί και θα προσπαθήσω να απαντήσω σε κάθε ερώτηση είτε με ΠΜ είτε στα σχόλια όσο πιο καλά μπορώ και μου το επιτρέπουν οι γνώσεις μου.
Παράθεση:
|
Εδώ κυριολεκτώ. Θα μπορούσα να γεμίσω σελίδες και σελίδες μόνο με συγχορδίες εβδόμης. Το ζητούμενο όμως είναι να δώσω εφόδια για ξεκίνημα και όχι να αποθαρρύνω με δυσβάσταχτο όγκο ύλης.
Παράθεση:
|
Το παρόν άρθρο πιθανότατα θα μπορούσε να βοηθήσει άλλους που ασχολούνται με πολυφωνικά όργανα όπως το πιάνο, αλλά θα τίθεται θέμα, μιας και η ύλη είναι καθαρά για κιθάρα. Τα ακόρντα της κιθάρας είναι πολύ ανοιχτά και αν επιχειρούσε ένας πιανίστας να τα παίξει θα έπαιζε στις περισσότερες περιπτώσεις, δύο νότες στο κάθε χέρι και δεν ξέρω κατά πόσο ορθόδοξο είναι κάτι τέτοιο. Στην κατηγορία "Μουσικά θέματα" κολλάνε άρθρα περισσότερο θεωρητικά με ύλη που απευθύνετε σε όλους τους μουσικούς. Δεν αποκλείω το ενδεχόμενο να γράψω κάτι σε αυτήν την κατηγορία στο μέλλον. Η σειρά Jazz Guitar Comping όμως πιστεύω πως πρέπει να παραμείνει στην και να συνεχιστεί μέχρι την ολοκλήρωσή της, στην κατηγορία έγχορδων.
Παράθεση:
|
Γνωρίζω πως απευθύνομαι σε λίγους. Η τζαζ έχει μικρό κοινό για να την ακούσει/απολαύσει και ακόμα λιγότερους μουσικούς που θα ασχοληθούν μαζί της. Τα πολλά σχόλια όσα και αν είναι, δεν πρόκειται να μου δώσουν την ηθική ικανοποίηση που θα μου δώσει η γνώση του ότι έστω ένας, έμαθε και ωφελήθηκε από τα άρθρα μου.
Παράθεση:
|
Δεν ξέρω τι είναι το "bumping" , αν ευκαιρήσεις εξήγησε το μου...
Παράθεση:
|
Καταρχήν να ξεκαθαρίσω πως η Α6 υπάγεται στις ματζόρε συγχορδίες, δηλαδή δεν είναι δεσπόζουσα που είναι μια τελείως διαφορετική κατηγορία συγχορδιών, με διαφορετική αρμονική λειτουργεία. Οι δεσπόζουσες δίνουν αρμονική ένταση και οι ματζόρε συγχορδίες λύνουν αυτήν την ένταση σε αρμονική ισορροπία συνήθως. Εξ ου και η ισχυρή αρμονική σχέση V7->Ι(maj7) πχ. G7->C(maj7) (βάζω παρένθεση στο maj7 γιατί το ακόρντο Ι θα μπορούσε να είναι και 4φωνο και τριαδικό). Άρα ναι μεν ισχύει Α7=Α9=Α11=Α7alt(=...κ.ο.κ), άλλα σχετικά με την Α6 ισχύει Αmaj7=A6=A6/9=Amaj9=Amaj7#11(=...κ.ο.κ.).
1. θα μπορούσε να είναι τριαδική Α, εάν η αρμονική της λειτουργία είναι αυτή της δεσπόζουσας, που συνεπάγεται ότι το τονικό κέντρο (δηλαδή η συγχορδία που θα λυθεί) είναι η D ματζόρε ή μινόρε.
2. Μιας και ήδη εξήγησα πως οι συγχορδίες έκτης δεν είναι δεσπόζουσες, θα σου απαντήσω και για τις 2 πιθανές περιπτώσεις.
Αντί μια C6 (1 - 3 - 5 - 6) θα μπορούσες να παίξεις μια Cmaj13 (1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 -13 χωρίς να είναι απαραίτητο να συμπεριλάβεις τις 1, 5, 9, 11 για να σε φτάσουν οι χορδές - δηλ πιο μίνιμαλ 1 - 3 - 7 - 13)
Αντί μια C7 (1 - 3 - 5 - b7) θα μπορούσες να παίξεις μια C13 (1 - 3 - 5 - b7 - 9 - 11 -13 χωρίς να είναι απαραίτητο να συμπεριλάβεις τις 1, 5, 9, 11 για να σε φτάσουν οι χορδές - δηλ πιο μίνιμαλ 1 - 3 - b7 - 13)
3. Στην τζαζ όχι, άλλα και να καταλάβαινε δεν θα είχε ιδιαίτερη σημασία εάν η επιλογή του voicing είναι σωστή, άλλα σε είδος μουσικής που τέτοια ακόρντα δεν συνηθίζονται, τότε σίγουρα ναι! Όχι μόνο θα καταλάβαινε αλλά θα τον ξένιζε ο ήχος ενός τέτοιου ακόρντου.
4.Να υπενθυμίσω πως, η 2α=9η, 4η=11η, 6η=13η. Το πως θα ονομάσουμε τα διαστήματα αυτά σε ένα ακόρντο, δεν έχει να κάνει σε πια οκτάβα βρίσκονται, αφού με τις αναστροφές, η θέση τους στην οκτάβα δεν είναι σταθερή. Το πως θα τα ονομάσουμε έχει να κάνει με το αν η 7η συμπεριλαμβάνεται στο ακόρντο ή όχι. Αν το ακόρντο έχει 7η είτε μικρή, είτε μεγάλη, τότε τα λέμε 9ης, 11ης, 13ης. Αν το ακόρντο δεν έχει 7η τότε τα λέμε 2ας, 4ης, 6ης.
Σχετικά με την ερώτηση σου και έχοντας όλα τα παραπάνω που σου απάντησα κατά νου, νομίζω πως η έννοια των διάφωνων συγχορδιών δεν υφίσταται στην σύγχρονη αρμονία, αφού εκ των πλείστων όλες οι συγχορδίες θεωρούνται τετράφωνες. Οι τριάδες να κάνουν την παρουσία τους κυρίως ως arpeggios στα σόλα/μελωδίες και πάρα πολύ σπάνια τις βρίσκουμε στην αρμονική υποστήριξη. Αναρωτήσου, τα διαστήματα 6ης και 7ης, είναι σύμφωνα ή διάφωνα;
5. Νομίζω, πως με όλα αυτά που σου απάντησα στο 2 και στο 3, σε κάλυψα και για το 5
-----------------
Εραστής της τέχνης και της τζαζ...
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 18:33 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 19:55 ]
Παράθεση:
|
Ευχαριστώ όλους σας, για τα καλά σας λόγια.
Το πρόβλημα δεν διορθώθηκε, γιατί το πρόβλημα είναι στην 1η σελίδα. Αν κάνεις τον κόπο και κάνεις στην 1η σελίδα ότι έκανες και στην 2η τότε όλα θα είναι μια χαρά!
Για λόγους πληρότητας λέω να στείλω το άρθρο στο e-περιοδικό σε λίγες μέρες, για να δώσουμε χρόνο σε όσους το μελετήσουν να συμπληρώσουν/διορθώσουν κάτι.
-----------------
Εραστής της τέχνης και της τζαζ...
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 18:22 ]
edit: παλι πατησα χερακι κατα λαθος
[ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 19-02-2013 18:29 ]
Ευχαριστώ για τις μεστές απαντήσεις.
Είπα ‘’ακαταλαβίστικο’’ για τους αρχάριους και αδαείς στην Jazz επειδή ακριβώς είπες ότι τα κείμενα σου στηρίζονται συνήθως σε ηχογραφημένα αποσπάσματα , τα οποία συνοδεύονται από λεπτομερείς παρτιτούρες ...
Φυσικά πρέπει να είναι σου είναι πάρα πολύ χρονοβόρα διαδικασία , δύσκολα κατανοητή στον αρχάριο που όμως αν εντρυφήσει θα αποκομίσει τα μέγιστα.
Εγώ βέβαια θα σε ‘’βομβαρδίζω’’ με και με ‘’απλές’’ έννοιες ‘’εκπροσωπώντας’’ τους αδαείς στην Jazz.
Με τον όρο ‘’bumping’’ εννοώ να πάρεις το link από το συγκεκριμένο post , να γράψεις ένα μικρό κειμενάκι , πχ ‘’στο τάδε link ξεκίνησαν Μαθήματα Jazz ‘’ απλά για να το παρακολουθήσουν και άτομα που δεν είναι κιθαρίστες.
Στο website που παραθέτεις στο προφίλ σου τα πάντα είναι στην αγγλική αλλά πολύ ενδιαφέροντα. Θα μπορούσες με λίγα λόγια να εξηγήσεις περί τίνος πρόκειται…
Πάντα στην διάθεση οποιουδήποτε μέλους έχει απορίες ή θέλει διευκρινίσεις σχετικά με τα άρθρα μου.
Παράθεση:
|
Το blogτο ξεκίνησα για να έχω ένα on-line χώρο να ανεβάζω άρθρα και συμβουλές μελέτης σχετικά με την τζαζ. Εν τω μεταξύ βέβαια με απορροφούν τα φόρουμ και μένει πίσω (σε συνδιασμό με άλλους παράγοντες) άλλα δεν πειράζει. Τα άρθρα που έχω αναρτήσει έχουν επιλεγμένο υλικό το οποίο το έχω μελετήσει και ξέρω πως "λειτουργεί" σωστά ,αφού εγώ με αυτό το υλικό (μεταξύ άλλων) έμαθα. Επίσης προτείνω σύστημα μελέτης, ρεπερτόριο και δισκογραφία για ακούσματα.
Είναι αγγλόφωνο για να απευθύνομαι σε περισσότερους.
Έχω και ένα στην ελληνική, αλλά είναι μόνο δισκογραφία www.Jazzmusicgr.com
-----------------
Εραστής της τέχνης και της τζαζ...
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 19:11 ]
Αγαπητέ Γιώργο
Θα σε ζήλευε και δάσκαλος Μουσικής Σχολής. Δυστυχώς για μένα ήρθες αργά (το μεν πνεύμα πρόθυμον η δε σαρξ –για τέτοια ‘πιασίματα’’- ασθενής ), ευτυχώς όμως για τους νεότερους τωρινούς και σίγουρα πολλούς μελλοντικούς επισκέπτες που θα τα διαβάσουν.
Αν και είχα ασχοληθεί επί καιρόν μ’ αυτά τα ακόρντα (7ης– 13ης) και μάλιστα έχω αποστείλει και σχετικό θέμα με φωτογραφίες και πολλές πληροφορίες εν τούτοις δεν έτυχε να τα χρησιμοποιήσω .
Απλά εδώ θα ήθελα να διευκρινήσεις τελεσίδικα.
Μπορεί κανείς να παίξει κομμάτια Jazz (κατά ποιό ποσοστό σωστά ;;) με τα γνωστά barre ακόρντα ,που ήδη τα είχα και σε πρωτοσέλιδο στο MusicHeaven την προηγούμενη εβδομάδα – αν φυσικά τα ‘’παίζει στα δάκτυλα’’ και αν φυσικά γνωρίζει το αντίστοιχο chord Progression της Jazz αλλά αυτά αντί 9ης ,11ης , 13ης;;
Τα δύο παραπάνω τα αναφέρω ώστε , όταν σου δοθεί χρόνος και αν νομίζεις ότι δεν ταιριάζουν σ’ αυτό το thread απάντησε μου με Π.Μ: Ζητώ μερικά links με κομμάτια (εύκολα!!) που σίγουρα θα ξέρεις σε Jazz για χρωματική φυσαρμόνικα ή έστω σαξόφωνο και αν η Δωρική κλίμακα χρησιμοποιείται στην Jazz.
Ευχαριστώ
Συγνώμη για τη φλυαρία
Στέφανος
Παράθεση:
|
Στέφανε ποτέ δεν είναι αργά...
Παράθεση:
|
Τα ακόρντα που έδωσα στο παρόν άρθρο προϋποθέτουν αρμονική υποστήριξη από κάποιο άλλο όργανο πχ μπάσο. Γι' αυτό το λόγο κυρίως δεν έχουν barre. Όχι ότι απαγορεύει η τζαζ τα barre απλά δεν ενδείκνυνται και για άλλον ένα λόγο που θα σου πω παρακάτω. Εάν δεν υπάρχει αρμονική υποστήριξη από μπάσο, τότε η κιθάρα αναλαμβάνει έναν ρόλο παραπάνω (αυτό του μπάσου) και η δυσκολία αυξάνεται αρκετά...
Τα barre ακόρντα που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τα ξέρεις ήδη πιστευω...
πχ Cm7: Χ 3 5 3 4 1 ή 8 10 8 8 8 8
C7: X 3 5 3 5 3 ή 8 10 8 9 8 8
Στην περίπτωση όμως που παίζεις με ηλεκτρική κιθάρα, αυτά τα ακόρντα θα ακουστούν καλύτερα εάν αφαιρέσουμε "περιττές" νότες, διότι σε αυτή την μουσική τα ακόρντα ακούγονται καλύτερα εάν παίξουμε 3 το πολύ 4 νότες... πχ Cm7: 8 X 8 8 8 X (όπου το μπάσο το παίζουμε με το 2ο δάχτυλο και με το 3ο δάχτυλο κάνουμε μισό barre) C7: 8 X 8 9 8 X με την σειρά που τα βλέπεις βάλε τα δάχτυλα 1, 2, 4, 3.
Εσύ παίζεις με ακουστική κιθάρα άρα παίξε τα όπως τα ξέρεις ήδη...
Παράθεση:
|
Παράθεση:
|
Όπως θα ξέρεις, η δωρική είναι η ρε φυσική κλίμακα (χωρίς αλλιώσεις). Αλλά δεν έχω υπόψιν μου τις δυσκολίες τεχνικής που έχει η φυσαρμόνικα αφού δεν ξερω να παίζω.
Αν δεν με απατά η μνήμη μου η δωρική κλίμακα είναι ίδια με τον δρόμο κιουρντί.
Παράθεση:
|
Το ηχογραφημένο παράδειγμα στο παρόν άρθρο είναι κατάλληλο για να δοκιμάσεις να αυτοσχεδιάσεις σε ντο δωρική. Βάλε το backing track και απλά παίξε... έτσι απλά... παίξε αυθόρμητα...
Για εύκολο ρεπερτόριο σου δίνω μια μίνι λίστα. Τα κομμάτια που έχω βάλει μινόρε ακόρντο δίπλα μπορείς να παίξεις σε δωρική, αλλά όχι σε ολόκληρο το κομμάτι διότι συνήθως στην τζαζ ένα κομμάτι δεν παραμένει στην ίδια κλίμακα...
Aκουσε τα στο youtube...
-----------------
Εραστής της τέχνης και της τζαζ...
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 21:22 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 19-02-2013 21:27 ]
Στην πρώτη εικόνα με τα ακόρντα υπάρχει κάποια λογική στη σειρά που παρουσιάζονται?
Αν όχι και είναι εύκολο να αλλάξει η εικόνα, νομίζω στην απομνημόνευση θα βοηθούσε να έβαζες:
τα 7ης, 9ης, 11ης σε διαφορετικές στήλες
ή
να χωρίζονται σε αυτές με τονική στην 4η, 5η, 6η χορδή
ή
να παρουσιάζονται σε διαφορετικές γραμμές (ή στήλες) οι συγχορδίες στο 1,3,8,10 τάστο
Νομίζω το σημείο της τονικής είναι καλύτερο από το τάστο για να μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε την τονική και να κάνουμε την μεταφορά σε άλλη τονική πιο άμεσα.