Συνεχίζουμε σήμερα το αφιέρωμά μας στην ακουστική με το τρίτο και τελευταίο μέρος...
Αιολικός αυλός
Στο Tulum της ακτής του Γιουκατάν βρίσκεται ναός που σαν αιολικός αυλός «σφυρίζει» όταν φυσάει συγκεκριμένος άνεμος.
Αναλογιστείτε για λίγο ότι λίγοι (7) παρόμοιοι ναοί έχουν βρεθεί και πιθανώς εκατοντάδες αν όχι περισσότεροι βρίσκονται θαμμένοι σε αναχώματα
στη ζούγκλα.
Περισσότερες πληροφορίες στο http://www.ocasa.org/MayanPyramid.htm.
Επίσης news://Alt.Sci.Physics.Acoustics
Λiθόφωνα
Λιθόφωνο είναι το μουσικό όργανο που αποτελείται από μια σειρά βράχων τέτοιων μεγεθών που ο ήχος που παράγει το χτύπημά τους να δίνει μια
μουσική κλίμακα κατάλληλη για δημιουργία μουσικής. Τέτοια μουσικά όργανα βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την γη από την Ισλανδία μέχρι την Βενεζουέλα και το Τόνγο.
Στο χωριό Ndnut Lieng Khak στα υψίπεδα του Νότιου Βιετνάμ βρέθηκε τον Φεβρουάριο του 1949 από τον ανθρωπολόγο Γιώργο Κοντομηνά, ένα σύνολο από 11 διαφορετικές πέτρες τεχνητά διαμορφωμένες. Οι διαστάσεις τους ποικίλανε από 101,7 εκατοστά μήκος και 15 πλάτος η μεγαλύτερη,
μέχρι 65 εκατοστά μήκος και 10 πλάτος η μικρότερη. Χρησίμευαν σαν μουσικό όργανο που παιζόταν με ξύλινα σφυριά. Μουσικολόγοι συμπεραίνουν ότι η ηλικία του μουσικού οργάνου είναι περίπου 3.000 - 6.000 ετών, έχει
πεντατονική κλίμακα παρόμοια με την Ινδονησιακή pe'log, αλλά διαφορετική απ' την αντίστοιχη Κινέζικη. Το λιθόφωνο αυτό έγινε γνωστό σαν dan da.
Δύο ακόμα λιθόφωνα απ' το Βιετνάμ βρίσκονται το ένα στο Παρίσι στο Musee de l'Homme και το άλλο στις ΗΠΑ στο Ms. Claire Omar Musser of Los Angeles.
Οι «μουσικοί φαλλοί» στο Chichen Itza του Μεξικού, είναι μια σειρά κώνων που αντηχούν όταν χτυπηθούν, κείτονται παρατημένοι στο έλεος των
τουριστών που τους πετροβολούν.
Τα Περουβιανά Αγγεία
Είναι φτιαγμένα από ψημένο πηλό και απαντώνται εδώ και χιλιάδες χρόνια στο Περού. Έχουν δύο ακουστικά τμήματα και κατασκευάζονται σε ομάδες από 6 ή 8 κομμάτια με τρόπο ώστε κάθε αγγείο παράγει μια συγκεκριμένη νότα και οι μικρές διαφορές μεταξύ τους δημιουργούν εκπληκτικές και
δραματικές συνηχήσεις. Όταν μια ομάδα ανθρώπων αρχίζει να «παίζει» φυσώντας στα αγγεία αισθάνεται κανείς σχεδόν να μεταφέρεται σε διαφορετικές καταστάσεις συνείδησης. Υπάρχουν διαθέσιμες κασέτες στο εμπόριο. (Θα προτιμούσαμε να υπήρχαν περισσότεροι Περουβιανοί παίκτες νομίζω. 'Αλλη μια τέχνη που χάνεται όπως το σαντούρι...)
Περισσότερα στο http://216.25.20.6/vessels/vessels.html
Hχητική αντι-βαρύτητα
Θρύλοι απ' όλο τον κόσμο αναφέρουν φαινόμενα αντιβαρύτητας με την χρήση ειδικών ψαλμών από μοναχούς ή από άλλους παράξενους ανθρώπους που τραγουδώντας κατάφερναν να μετακινούν εύκολα τεράστια βάρη. Τις δεκαετίες του 1920 - 1930 κάποιοι άνθρωποι ανέφεραν ότι είδαν Θιβετανούς μοναχούς με τύμπανα και τρομπέτες να καταφέρνουν ανύψωση βράχων. Είναι παράξενο να έχουν τόσοι πολλοί λαοί την ίδια απάντηση για την κατασκευή των αρχαίων μεγαλιθικών τους κτισμάτων.
Ο αρχαίος μύθος μας λέει ότι ο γιός του Δία ο Αμφίων, κατασκεύασε τα κυκλώπεια τείχη της Θήβας, καταφέρνωντας να μετακινεί τους ογκόλιθους με την μουσική της άρπας του.
Ο ξεχασμένος πιά John Ernst Worrel Keeley ( 1827 - 1898 ) κατάφερε να κατασκευάσει διάφορες μηχανές που λειτουργούσαν με ήχο. Ένα κανόνι που έλπιζε να πουλήσει στο Αμερικανικό ναυτικό, αλλά και μηχάνημα που με τον ήχο διέλυε βράχους! Ασυμφωνία με πιθανούς επενδυτές τον οδήγησε να
καταστρέψει τις εργασίες του και να πεθάνει φτωχός και άγνωστος.
Ο Tom Danley μέσα από την εταιρεία Intersonics κατάφερε να κατασκευάσει και να επιδείξει στην NASA μηχάνημα ακουστικής ανύψωσης που λειτουργούσε βασιζόμενο στην διαφορά φάσης δύο ήχων. Ακόμα δεν έχουμε νεώτερα για
περισσότερες δυνατότητες και εφαρμογές.
Ημιτόνια, μοναχοί κ.α.
Ακόμα μελετώνται οι εκπληκτικές ικανότητες των Θιβετανών μοναχών να τραγουδούν ομαδικά σε ημιτόνια προκαλώντας εντονότατες συναισθηματικές
και νοητικές αντιδράσεις στους ακροατές. Δείγματα σε real audio ή wav υπάρχουν στο internet και στο άκουσμά τους αισθάνεται κανείς ασυνήθιστα... καλύτερα να ψάξετε μόνοι σας, είναι κάτι που δεν μπορεί να περιγραφεί αλλά πρέπει να βιωθεί.
New Age καλλιτέχνες αλλά και μελετητές έχουν φτιάξει μια σειρά από καταγραφές.
Ημιτόνια έχουμε παρατηρήσει και στις χορωδίες των Βουλγάρικων φωνών αν και εκεί δεν φαίνεται κάποια σκοπιμότητα πέραν της αισθητικής. Μελέτησε
κανένας τα
Ηπειρώτικα και το «ίσο» τους η χαθήκανε κι αυτά κάπου μέσα στην επέλαση της σύγχρονης fast-food μουσικής;
Sonoluminescence
Τι είναι το Sonoluminescence; Πώς είναι δυνατόν ο ήχος να μετατραπεί σε φως και η ενέργεια να συγκεντρωθεί σε ένα μικροσκοπικό σημείο;
Το sonoluminescence είναι ένα φαινόμενο για το οποίο ακόμα οι επιστήμονες δεν κατάληξαν αλλά προτείνουν διάφορες θεωρίες - η άμεση μετατροπή ήχου σε φως!. Μια φυσαλίδα αέρα μέσα σε ένα κύλινδρο με νερό εκτίθεται σε υπέρηχους. Τα κύματα κάνουν την φυσαλίδα να πάλλεται :
ξεκινά από ένα μέγεθος 5 μικρόν και επεκτείνεται στα 50 μικρ., μέγεθος κατά το οποίο στο εσωτερικό της φυσαλίδας επικρατεί κενό. Αυτή η περιοχή
χαμηλής πίεσης περιβάλλεται από μια περιοχή πολύ υψηλότερης που κάνει τελικά την φυσαλίδα να καταρρεύσει σε μέγεθος μεταξύ 0.1 και 1 μικρού.
Στην διαδικασία αυτής της κατάρρευσης, από την φυσαλίδα εκπέμπεται μια αστραπή φωτός!
Το φως είναι κυρίως στην περιοχή του υπεριώδους αλλά παράγεται και αρκετό ορατό ώστε το φαινόμενο να είναι ορατό με γυμνό μάτι. Μπορεί να
εκπέμπονται και άλλα είδη ενέργειας αλλά απορροφώνται από το νερό. Ο λόγος ενέργειας που συγκεντρώνεται υπερβαίνει το ένα τρισεκατομμύριο (!) και οι αστραπές φωτός διαρκούν περίπου 50 τρισεκατομμυριοστά του δευτερολέπτου ή και λιγότερο οι δε θερμοκρασίες στο επικεντρωμένο αυτό φαινόμενο ξεπερνούν αυτές της επιφάνειας του ήλιου.
Τι προκαλεί αυτό το εκπληκτικό φαινόμενο; Η πρώτη αναφορά του φαινομένου έρχεται από το 1930 αλλά οι αιτίες παραμένουν ακόμα άγνωστες. Έχουν προταθεί θεωρίες. Από θεωρίες άλλο τίποτα...
Διαβάστε περισσότερα για αυτό το εκπληκτικό φαινόμενο στο The physics of Chain Reaction (http://www.aip.org/physnews/preview/1996/chain/index.html).
Πηγή: http://www.geocities.com/sfetel