Μερικές προτάσεις για καλύτερες και ευκολότερες εγγραφές στον sequencer σας.
Από τον ΣΙΜΟ ΚΟΥΣΚΟΥΝΗ *
- Κάθε φορά που κάθεστε αυθόρμητα να παίξετε κάτι αφηρημένο ενεργοποιείστε το record στο sequencer σας. Πιθανόν να γραφτεί κάποιο θέμα που σας ενδιαφέρει για περαιτέρω επεξεργασία.
- Ο μετρονόμος μπορεί να μετράει δυο μέτρα πριν ξεκινήσει η εγγραφή κάποιου track. Σίγουρα μας βοηθάει να συγχρονιστούμε.
- Θυμηθείτε! Μπορείτε να βάλετε πιο αργό tempo απ' αυτό που απαιτεί το κομμάτι σας μέχρι να γράψετε το γρήγορο πέρασμα ενός οργάνου. Έπειτα επαναφορά στο κανονικό tempo. Βεβαίως υπάρχει και ο τρόπος εγγραφής step by step!
- Αποφασίστε με ποιο track αρχίζετε την εγγραφή. Πολλοί μουσικοί συνήθως γράφουν το track των τυμπάνων, έπειτα του μπάσου και μετά κιθάρα, πιάνο, κλπ. Άλλοι πάλι γράφουν το πιάνο πρώτα σαν οδηγό με την μελωδία και μετά αρχίζουν το "χτίσιμο". Διαλέξτε πάντως την εκδοχή που σας διευκολύνει περισσότερο. Δεν υπάρχει κανενός είδους κανόνας.
- Πάντοτε αφήνετε 2 ή 4 μέτρα κενά στην αρχή κάθε κομματιού. Αυτό θα σας εξυπηρετήσει καλύτερα στον συγχρονισμό με ταινία (SMPTE - FSK) ιδιαίτερα στην περίπτωση που θέλετε να ξεκινήσει το κομμάτι με ακουστικά όργανα τα οποία πιθανόν να μην έχουν συγκεκριμένο tempo. Επίσης, στα αρχικά μέτρα θα μπορούσε να γραφεί το system exclusive ενός ήχου που δεν έχετε φυλάξει σε κάποια μνήμη του συνθετητή σας.
- Αφού έχετε ολοκληρώσει κάποιο part στο κομμάτι σας δοκιμάστε το αλλάζοντας ηχοχρώματα. Πιθανόν ο ήχος που διαλέξατε στην αρχή να είναι κάπως απρόσωπος σχετικά με άλλους.
- Μερικές γραμμές μπάσου θα μπορούσαν να γραφτούν σε cycle mode κάτι ανάλογο με την εγγραφή που κάνουν αρκετά drum machines. Εάν το sequencer σας δεν μπορεί να εγγράψει σε cycle mode , σίγουρα θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε το drum machine σαν ένα midi sequencer.
- Εάν το sequencer σας έχει προγραμματιζόμενο tempo "τσιμπήστε" το λίγο στα refrain η όπου αλλού μέσα στο κομμάτι νομίζετε ότι θα προσφέρει ανθρώπινο χρώμα στο παίξιμο (human feel). Βεβαίως το "τσίμπημα" μεταφράζεται σε δυο η τρεις μονάδες. Π.χ.: από 120 bps σε 122 ή 123 και πάλι επιστροφή στο 120 bps.
- CUT & PASTE. Δυο εντολές που είναι πολύ διαδεδομένες σ' όλα τα SEQUENCERS της αγοράς. Μ' αυτές μπορείτε να πάρετε κάποιο τμήμα ενός track και να το τοποθετήσετε κάπου αλλού μέσα στο ίδιο ή σε άλλο track ή να το αντιγράψετε από το πρώτο refrain στο δεύτερο (copy).
- Διαλέξτε το part με τα brass sections αντιγράψτε το σ' ένα άλλο track του sequencer σας και αφού κάνετε τρανσπόρτο μια οκτάβα χαμηλότερα, βάλτε να παίξουν horn sections αλλά με χαμηλότερο midi volume.
- Επίσης, αφού αντιγράψετε το part με τα brass sections σε άλλο track χωρίς να κάνετε τρανσπόρτο, βάλτε να παίξουν πάλι horn sections αλλά με μικρό midi delay 5-50 ms και με το ίδιο midi volume . Και στις δυο περιπτώσεις το αποτέλεσμα θα σας φανεί ενδιαφέρον.
- Βάλτε δυο ήχους μπάσου να παίξουν ο ένας πάνω στον άλλον (layer) και αρχίστε να ψάχνετε τις εντάσεις μεταξύ των δυο ήχων. Σίγουρα θα προκύψουν ενδιαφέροντα πράγματα.
- Μπορείτε να ρυθμίσετε τις ατάκες του μπάσου και της μπότας bass drum κάνοντας quantize στα δυο ξεχωριστά τους track (match quantize). Είναι μια ενδιαφέρουσα λειτουργία του sequencer ειδικά για ρυθμικά κομμάτια που χρειάζονται δεμένο μπάσο -μπότα
- Επίσης αντιγράψτε το track του ταμπούρου (snare drum) σε ένα άλλο track και σ' αυτό το νέο βάλτε αντί για ταμπούρο ένα ντέφι (tambourine). Βγάλτε σε ξεχωριστή έξοδο του drum module το snare drum και σε άλλη το tambourine . Τώρα πειραματιστείτε λίγο με τα effects . Π.χ. βάλτε ένα room reverb στο snare και ένα large hall reverb στο tambourine, ή ένα hall reverb στο snare και ένα delay στο tambourine. Σίγουρα θα ακούσετε ενδιαφέροντα πράγματα. Προσέξτε όμως το delay να συμπίπτει με το tempo του κομματιού . Παρακάτω αναφέρουμε ένα παράδειγμα για να συγχρονίζούμε το delay με το tempo του κομματιού.
- Λέμε λοιπόν ότι tempo=120 beats για αξία ενός τετάρτου ανά λεπτό. Άρα 60 δευτερόλεπτα = με 120 beats / κτυπήματα. Επομένως, ένα δευτερόλεπτο = με δυο beats. Άρα 0.5 δευτερόλεπτα (seconds) = 1 beat. Έτσι έχουμε: 500 ms για τέταρτα (σε χρόνο 4/4) 250 ms για όγδοα 125 ms για δέκατα έκτα κ.λ.π.
- Έτσι, με μια απλή μέθοδο βρίσκουμε την καθυστέρηση του delay ανάλογα με το tempo και την αξία της νότας που θέλουμε να καθυστερήσουμε. Υπ όψιν όμως ότι τα ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα, όπως λέγαμε και στο δημοτικό σχολείο. Έτσι το κλάσμα έχει ως εξής:
Χ= 120 x 0.500 ms / tempo = χρόνος delay για αξίες τετάρτου
Χ=120 x 0.250 ms / tempo = χρόνος delay για αξίες ογδόου
Χ=120 x 0.125 ms / tempo = χρόνος delay για αξίες δεκάτου έκτου όπου
ms = χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Άρα και το ζητούμενο delay θα εκφράζεται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου.
- Εάν το midi echo σας ενδιαφέρει, φτιάξτε μια κόπια του track που επιθυμείτε και δώστε της μια παύση ή καθυστέρηση ενός τετάρτου ή ενός ογδόου. Σίγουρα το αποτέλεσμα θα σας φανεί ενδιαφέρον.
- Εάν κάνετε συγχρονισμό με ταινία δίπλα από το κανάλι που είναι γραμμένος ο κώδικας συγχρονισμού μην γράφετε όργανα που έχουν αρκετές υψηλές συχνότητες (π.χ. hi hat). Και αυτό γιατί ο κώδικας μπορεί να επηρεάσει και το διπλανό κανάλι ιδιαίτερα όταν γράφετε σε πολυκάναλο κοινής audio κασέτας.
- Τέλος, μην ξεχνάτε να σώσετε την δουλειά σας. Φυλάξτε την δυο φορές σε δυο διαφορετικές ΔΙΣΚΕΤΕΣ, DVD, CD, ZIP, HD κ.λ.π.. Σίγουρα έτσι ελαχιστοποιείτε την πιθανότητα να χαθούν αρχεία και ώρες δημιουργικής δουλειάς που πολύ δύσκολα θα ξαναγραφούν έτσι ακριβώς όπως τα αρχικά. Δεν ξεχνάμε λοιπόν. Πριν διακόψουμε την τροφοδοσία SAVE !!!
Ο Σίμος Κουσκούνης είναι Μουσικός – Ενορχηστρωτής
και Ιδιοκτήτης του Room-S Recording Studios.