error 991b
ελληνική μουσική
Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Songwriting - Σύνθεση μελωδίας

Με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς σκέφτηκα να δημοσιεύσω ένα άρθρο με διάφορα εργαλεία για τη σύνθεση μίας μελωδικής γραμμής. Δίνοντας σας έτσι την ευκαιρία να ξεδιπλώσετε την έμπνευσή σας και να δημιουργήσετε καλύτερες μελωδικές γραμμές.

Songwriting - Σύνθεση μελωδίας

Γράφει ο Χρήστος Μαστρογιαννίδης (christos54)
18 άρθρα στο MusicHeaven
Τρίτη 06 Σεπ 2016

Σίγουρα πάντα όταν μιλάμε για songwriting” δεν υπάρχουν κανόνες αλλά μόνο εργαλεία που μας ανοίγουν συνθετικούς δρόμους που ίσως να μην είχαμε σκεφτεί να πάμε. Έτσι λοιπόν μια νέα αρχή και μια διαφορετική αντιμετώπιση στο τρόπο σύνθεσης ενός τραγουδιού είμαι σίγουρος ότι θα σας βοηθήσει. 

ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΣΥΓΧΟΡΔΙΑ

Ο πιο εύκολος τρόπος είναι να συνθέσεις μία μελωδία στις νότες που σχηματίζουν τη συγχορδία. Όταν αρχίσουμε να ακούμε καλά τις νότες αυτές στα αυτιά μας, τότε μπορούμε να γράψουμε έξω από αυτές.

Παρακάτω σας παραθέτω κάποια εργαλεία για να εργασθείτε με τις μελωδίες σας, πάνω στις συγχορδίες.

 1.     Σε μία νότα της συγχορδίας

Η απλούστερη μελωδία στηρίζεται μόνο σε μία νότα της συγχορδίας, έτσι έχουμε μελωδίες πολύ εύκολες, απλές για να τις τραγουδήσουμε και το ίδιο εύκολες για να τις θυμούνται οι ακροατές.

Π.χ : Lying’ eyes

         We didn’t start the fire

         One note samba

         Gentle on my mind

         Γιατί δεν έρχεσαι ποτέ όταν σε θέλω.

 2.     Γειτονικές νότες

Μπορείτε να στολίσετε τη μελωδία που γράψατε, με μία νότα, με γειτονικές νότες. Θα την κάνει περισσότερο ενδιαφέρουσα αν φανταστείτε ένα σχήμα zig zag.

Πχ : Hotel California

        Soul man

        Fame

        Back in the saddle

        Το παλιό μου παλτό

        Στην αγορά του Αλ χαλίλι

 3.     Δύο νότες τις συγχορδίας

Με ένα «πήδημα» από τη μία νότα της συγχορδίας σε μία άλλη, ανοδικά-καθοδικά ή zig zag. Μπορεί η μελωδία να γίνει πιο δραματική, αλλά εξακολουθεί να είναι εύκολη.

Πχ : American woman

       Bad medicine

       On the road again

       Τράβα σκανδάλη

       Ριτα Ριτάκι

 4.     Περαστικές νότες

Μπορούμε να ενώσουμε νότες από τη συγχορδία, με τις ενδιάμεσές τους νότες και φυσικά με όλα τα σχήματα, ανοδικά-καθοδικά ή zig zag.

Πχ: You’ve got a friend

       Little green apples

       Get back

       Ο δρόμος

       Ένα χειμωνιάτικο πρωί

 5.     Αρπέζ

Δημιουργήστε μελωδίες με τρεις ή περισσότερες νότες συγχορδίας. Όταν έχουμε μεγάλα διαστήματα γύρω από νότες της συγχορδίας, δημιουργούμε δραματικά στοιχεία.

Πχ: Crocodile Rock

       Crazy

       American woman

       Do it again

       Σ ακολουθώ

 6.     Σκάλες

Ο ευκολότερος τρόπος για να ακούσουμε μία σκάλα, είναι να ακούσουμε το αρπέζ από τις νότες της συγχορδίας και να γεμίσουμε με όλες τις ενδιάμεσες νότες.

Πχ: We will Rock you

       Here comes my baby

       Της λήθης το πηγάδι

       Ο Δρόμος

ΕΞΕΛΙΧΤΕ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΣΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

 Όταν χτίζετε ένα τραγούδι, προσέχετε το σχήμα των μελωδιών σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να ανεβάσετε ή να χαλαρώσετε την έντασή του.

 1.     Κράτησε το ρυθμό – άλλαξε το σχήμα τις μελωδίας

Επαναλάβετε το ίδιο ρυθμό στη μελωδία, δίνοντάς της, άλλη κατεύθυνση. Λειτουργεί καλά σε στροφές που έχουν τις ίδιες συλλαβές στίχων. Μας βοηθά να θυμόμαστε καλά τις μελωδίες.

Πχ: Shake your body down to the ground

       Don’t stop

       Να μάγαπάς

 2.     Επανάληψη

Η επανάληψη ενός μελωδικού σχήματος σε διαφορετικές συγχορδίες που υπάρχουν κοινές νότες, είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για να αναπτύξουμε το τραγούδι μας.

Πχ: You give love a bad name

       We will Rock you

       Whole gotta love

       Με το ίδιο μακό

       Στην αγορά του Αλ Χαλίλι

       
Δίνει έμφαση στο στίχο και κάνει το ρεφραίν πολλές φορές να το θυμόμαστε πολύ καλά.

 3.     Ακολουθία

Η ακολουθία είναι ένας πιο διακριτικός τρόπος να αναπτύξετε την ιδέα σας. Μπορούμε να έχουμε ένα σχήμα και να το επαναλαμβάνουμε το ίδιο ξεκινώντας από άλλη νότα. Δίνει μεγάλη ένταση στο στίχο μας.

Πχ:  Born to be wild

       Walk this way

       Bad medicine

       Το τανγκό Νεφέλης

       Δεν μετανοιώνω

 4.     Αναστροφή

Η αναστροφή είναι μία μουσική ακολουθία αναποδογυρισμένη. Ξεκινάμε με μία ιδέα σε μία νότα της συγχορδίας και μετά γυρνάμε ανάποδα το σχήμα της, ανοδικά ή καθοδικά ανάλογα.

Πχ:  Soul man

       American woman

       Superstition

       Born to be wild

       Τα γαλαζια σου γράμματα

       Ένα χειμωνιάτικο πρωί

 5.     Σμίκρυνση (βραχύνω-μικραίνω)

Μπορούμε να μικρύνουμε το μοτίβο ή να το σπάσουμε σε διάφορα μέρη και να εφαρμόσουμε όλες τις παραπάνω τεχνικές, αναστροφές, επαναλήψεις, ακολουθίες κλπ. Προσοχή… μικρότερα μοτίβα, δίνουν μεγαλύτερη ένταση στο στίχο.

Πχ: Livin on prayrer

       Bad medicine

       Miss you     

 6.     Μεγέθυνση (επιμήκυνση)

Σημαντικός τρόπος είναι να επιμηκύνουμε ένα μοτίβο, προσθέτοντας νότες στο τέλος και δυνατές λέξεις που θέλουμε να τονίσουμε.

Πχ:  Mothers little helper (rolling stores)

       Black Friday

       Money

       Φιλαράκι

 7.     Αντιθέσεις μέσα στα μέρη

Αφού εξοικειωθείτε με τα εργαλεία και τις νέες τεχνικές του α` μέρους, γράφοντας μελωδία επάνω σε μία συγχορδία, (μία νότα ακόμα, δύο νότες, περαστικές νότες, αρπέζ, σκάλες) και φτιάξετε τα σχήματα όπως τα είδαμε στο β` μέρος με επαναλήψεις, ακολουθίες, αναστροφές, σμικρύνσεις, μεγεθύνσεις, τότε φτιάχτε ένα verse με κάποιες τεχνικές και συνθέστε το ρεφραίν, ώστε να υπάρχει αντίθεση μεγάλη. Έτσι δίνεται με την διαφορετικότητα, μεγάλη έμφαση σε όλα τα μέρη.

Πχ:  No woman no cry

       Hotel California

       Με το ιδιο μακο

 

Μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχουν κανόνες, μόνο εργαλεία για να μας βοηθάνε στην εξέλιξη της μελωδικής γραμμής και του τραγουδιού μας

Δοκιμάστε λοιπόν άφοβα να γράψετε μελωδίες για τους στίχους σας και δημιουργείστε τα τραγούδια σας.

 

Σας εύχομαι καλή συνέχεια και καλή σχολική χρονιά! Αν έχετε οποιαδήποτε απορία μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου στο jazzteaching@gmail.com. Εάν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο επισκεφτείτε  http://www.jazzteaching.gr και παρακολουθείστε και άλλα μαθήματα.

 

 

                                                                   

 Χρήστος Μαστρογιαννίδης

Jazz teacher Piano

 KUG universitat Graz Austria

 Berklee College of Music USA





Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

Στείλε το άρθρο σου

σχολιάστε το άρθρο


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε