ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Οι μουσικοί μας δρόμοι

    Χιτζάζ, Χιτζασκιάρ, Ραστ, Νιαβέντ, Σαμπάχ. Μουσικοί δρόμοι που μας συντρόφευαν χρόνια, τείνουν να ξεχαστούν απ' τα αυτιά μας.

    Οι μουσικοί μας δρόμοι

    Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (DJTOLIS)
    2 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 22 Οκτ 2011

    Πόσες φορές δεν ακούσαμε το Μινόρε της αυγής ξημερώματα στα μπουζούκια;

    Στο ετελά μαγκέ ντε βοτανίκ του Ζαγοραίου, πόσες σαμπάνιες μπορεί να άνοιξαν, όταν ένας νεαρός χόρευε ζεϊμπέκικο και η παρέα του τον συνόδευε με παλαμάκια. Οι στροφές του χορευτή θεοποιούνται, στο Γιατί θεέ μου η Ζωή με κυνηγάει σαν τον ληστή του Διονυσίου!

    Οι ρυθμοί γίνονται ξέφρενοι όταν ακούγεται το Γλυκέ μου τύραννε του Γαβαλά, κι ας έχουν περάσει 40-50 χρόνια από τότε που γράφτηκε το τραγούδι. Λεμέ θα πάμε για παράδειγμα, στον Τάδε νέο καλλιτέχνη και δεν σηκωνόμαστε απ την καρέκλα, μέχρι να ξεκινήσει, αργά τα χαράματα τις ρούμπες με το‘Φυγε κι άσε με και Αραπίνες λάγνες ερωτιάρες και τα ζεϊμπέκικα με το Έψαχνα άδικα να βρω και το Καημό μες την καρδούλα μου.

    Αναρωτηθήκαμε ποτέ, γιατί; Μπήκαμε ποτέ στη διαδικασία να σκεφτούμε, γιατί και στα πιο ελαφρά και ‘ξεπέτα’ προγράμματα στα μπουζουκάδικα, οι σαμπάνιες και οι γαρδένιες ‘ρέουν’ άφθονα όταν μετά τις δυο ξεκάνει το πρόγραμμα με το παλιό λαϊκό;


    Οι μελωδίες και τα τραγούδια που γραφτήκαν σε αυτούς τους δρόμους, είναι τόσο διαχρονικά,  που ακούγονται ευχάριστα, γιατί αυτός ήταν ο σκοπός τους. Ο σύνθετης που έπαιρνε μπροστά του τον στίχο, είχε μέσα του τους λόγους που επέλεγε τον κάθε δρόμο.

    Τίποτα δεν γραφόταν τυχαία.

    Ο κάθε δρόμος έχει τη δική του μελωδία. Και η κάθε λέξη, όμως, κρύβει τη δική της μελωδία! Η μουσική δεν χωρίζεται μόνο σε  ματζόρε και μινόρε. Ανάλογα με το ταλέντο και τη γνώση του, ο τραγουδοποιός επιλεγεί τον δρόμο και όταν αυτό το πάντρεμα, δρόμος-στίχος, επιτύχει, τότε απολαμβάνει ο ακροατής αριστουργήματα όπως τη Δραπετσώνα, το Γλυκέ μου τύραννε που είναι γραμμένα σε Χιτζάζ, το Ένας μάγκας στο βοτανικό, το Γιατί κάλε γειτόνισσα που είναι γραμμένα σε Σαμπάχ, το Η ζωή μου όλη, το Γιατί θεέ μου η ζωή που είναι γραμμένα σε Χιτζασκιάρ, το Μινορε της αυγης σε Νιαβέντ και χιλιάδες αλλά τραγούδια, που δεν γραφτήκαν για να γραφτούν και μονό να πουλήσουν, αλλά για να διασκεδάσουν διαχρονικά και να αφήσουν πίσω τους ιστορία, για τους νεότερους δημιουργούς.

    Γι αυτό λοιπόν μερικά τραγούδια μας κάνουν και αναρωτιόμαστε συχνά, τι είναι αυτό που κρύβουν και μας αρέσουν τόσο.

    Η πληθώρα των σημερινών τραγουδιών μάλλον δεν αφήνει περιθώρια στον συνθέτη να ψάξει τόσο πολύ και τόσο βαθειά. Άλλωστε, όπως βλέπουμε και ακούμε καθημερινά, ελάχιστα τραγούδια βγαίνουν για την ιστορία. Και αυτό, δεν είναι καθόλου παρήγορο…

    ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #23617   /   22.10.2011, 14:40   /   Αναφορά
    Να προσθέσω ότι συχνά μέσα στο τραγούδι έχουμε αλλαγή δρόμου ακόμα και μέσα στο τραγούδι και δεν είναι απαραίτητο ότι θα ακολουθεί πιστά ένα συγκεκριμένο δρόμο πχ το τραγούδι "τι σε μέλει εσένανε" που ξεκινάει μινόρε και πάει σε "καρτσιγάρ", επίσης το ίδιο συμβαίνει συχνά και στα ταξίμια,

    θα ήθελα να ρωτήσω για το μινόρε της Αυγής, εμένα μου βγαίνει σε δρόμο 'αρμονικό μινόρε' , από που προκύπτει ότι είναι σε δρόμο νιαβέντ;
    #23621   /   22.10.2011, 23:06
    Καλησπέρα. Σ' ευχαριστώ για το σχόλιο σου φίλε μου.

    Ξεκινώντας από τη νότα ΡΕ, το Νιαβέντι έχει αλλίωση και στη ΣΟΛ:

    ΡΕ-ΜΙ-ΦΑ-ΣΟΛ#-ΛΑ-ΛΑ#-ΝΤΟ#-ΡΕ.

    Ενώ το Αρμονικό Μινόρε, παίζει τη ΣΟΛ καθαρή:

    ΡΕ-ΜΙ-ΦΑ-ΣΟΛ-ΛΑ-ΛΑ#-ΝΤΟ#-ΡΕ.

    Ευχαριστώ.

    #23623   /   22.10.2011, 23:31
    καλησπέρα φίλε, σε όλο το τραγούδι μέσα η σολ είναι "καθαρή" και το έπαιξα και με σολ# μήπως κάνω λάθος και δεν ταιριάζει καθόλου σε κανένα σημείο του τραγουδιού είναι αρμονικό μινόρε και το πιο σημαντικό είναι ότι είναι ένα από τα ομορφότερα "κανταδόρικα" ρεμπέτικα. Πολύ ωραία η δημοσίευση σου και όσο πιο αναλυτικές θα είναι οι πληροφορίες που μας προσφέρεις γενικά στο μέλλον τόσο πιο χρήσιμοι διάλογοι θα προκύπτουν που θα μας βελτιώνουν όλους.

    #23643   /   25.10.2011, 16:56
    ρε - μι - φα - σολ# - λα - σι b - ντο# - ρε

    #23618   /   22.10.2011, 14:42   /   Αναφορά
    Αγαπητέ Αποστόλη, διάβασα το άρθρο σου για τους μουσικούς μας δρόμους και το βρήκα αρκετά ενδιαφέρον. Κατά τη γνώμη μου μπορούσες να το εμπλουτίσεις με κάποιες παρτιτούρες, οι οποίες να δείχνουν τους δρόμους Χιτζάζ, Χιτζασκιάρ, Ραστ, Νιαβέντ και Σαμπάχ. Ή ακόμα αντί για την εικόνα με το μπουζούκι μπορούσες να αναρτήσεις ένα βιντεάκι με το οποίο ο μουσικός με το οργανό του να μας δειχνει τους αναφερόμενους δρόμους. Εάν ζητώ πολλά, πες το μου με δικά σου λόγια.
    Administrator
    #23620   /   22.10.2011, 19:42
    Κυρία Σακελλαρίου, ο καθένας μπορεί να στείλει άρθρο, επομένως θα είχε ενδιαφέρον να συνεχιζόταν το παρόν άρθρο, με κάποιο δικό σας με παρτιτούρες και βίντεο από τους δρόμους που αναφέρετε. Ή του Αποστόλη ασφαλώς.

    #23622   /   22.10.2011, 23:10
    Καλησπέρα. Συν τω χρόνο έπονται πολλά!

    #23625   /   23.10.2011, 03:31   /   Αναφορά
    Το μινόρε της αυγής πάντως και εγώ αρμονικό το παίζω.Και εννοείται ότι ξέχασες σημαντικότατο δρόμο ουσάκ!!!

    #23644   /   25.10.2011, 21:21
    Καλησπέρα. Ζητώ ταπεινα συγνώμη. Το ταξίμι είναι Νιαβέντι. Το τραγούδι ειναι αρμονικό μινόρε. Αλλη φορά θα είμαι πιο προσεκτικός. Ευχαριστώ.

    #23645   /   26.10.2011, 19:26   /   Αναφορά
    Πολύ καλό άρθρο φίλτατε djtoli. ΄Αρθρα σαν κι αυτό είναι πολύ χρήσιμα και δίνουν το ερέθισμα για εποικοδομητικούς διαλόγους .

    Θα μου επιτρέψεις να επεκταθώ κάπως:

    - Κάθε κλίμακα περιέχει όλες τις νότες διαδοχικά. .Είναι ανορθόδοξο να λέμε (σε μια κλίμακα) Λα ,λα# . Το σωστό είναι λα ,σι ύφεση. Οπότε:

    α)ρε μινόρε αρμονική= ρε,μι,φα,σολ, λα,σι ύφεση,ντο#,ρε

    β)ρε νιαβέντ= ρε,μι,φα,σολ#, λα,σι ύφεση,ντο#,ρε

    Δεν αλλάζει ουσιαστικά κάτι. Απλώς είναι θέμα «μουσικής ορθογραφίας».



    Η αλλοίωση που υφίσταται κάποια ή κάποιες νότες σε μια κλίμακα (διέσεις –υφέσεις ) χαρακτηρίζουν το είδος της κλίμακας .

    Αναφέρω ορισμένες από αυτές ( πρακτικά ονομάζουμε δρόμους). Όχι βέβαια για σένα που σίγουρα θα γνωρίζεις, αλλά για τους υπόλοιπους αναγνώστες.

    Aπό ρε :

    ΧΙΤΖΑΖ: D,Eb,F#,G,A,Bb,C,D

    ΣAMPAX: D,E,F,Gb,A,Bb,C, D (ή Db)

    ΟΥΣΑΚ: D,Eb,F,G,A,Bb,C,D,

    (C=ντο, D=ρe, Ε=μι, F=φα,G =σολ, A=λα, B=si,

    To “b”=ύφεση. Τo “#” =δίεση, ) .

    Μπράβο και πάλι μπράβο για το θαυμάσιο άρθρο σου. Θα χαρώ πολύ να δώ και άλλα σου παρόμοια .

    #23660   /   30.10.2011, 16:28   /   Αναφορά
    Και ρωτάω: Γιατί δεν χρησιμοποιούνται πλέον από τους νέους δημιουργούς οι πιο πολλοί δρόμοι; Τι φταίει; Γιατί δεν γράφονται τραγούδια, τουλάχιστον, σε Χιτζάζ; Απορίας άξιον...
    #23662   /   31.10.2011, 09:47
    Πολυ ενδιαφερουσα η συζητηση. Την απαντηση στο ερωτημα αυτο ολοι λιγο πολλοι την γνωριζουμε,απ τη μια τα ΜΜΕ που εδω και χρονια προβαλλουν ενα δυτικο και "μοντερνο" lifestyle και απο την αλλη οι πολυεθνικες δισκογραφικες εταιρειες που αλλαξαν τα ακουσματα της νεολαιας και που συνεχιζουν ακαθεκτα να το κανουν, οποτε τι περιμενετε απ τα νεα παιδια να αναπαραγουν? αυτο που ακουνε ολη μερα σπιτι και εξω, αυτο που θα τους ζητησει ο παραγωγος τους και εντελει αυτο που "νομιζουν" πως πουλαει, η συνταγη ειναι γνωστη, ειδαλλως η πορτα τους περιμενει...

    #23666   /   01.11.2011, 20:00
    Πόσο δίκαιο έχεις... Ένα νέο παιδί, αξιζει συγχαρητήρια. Ο Κωστας Θαλασσοχώρης έγραψε "Το φόρεμα το Θαλασσι" σε Νιαβέντ, αν δεν απατώμαι, πριν λίγα χρόνια. Πολύ διαφορετικό άκουσμα, πολύ ωραίο τραγούδι. Δυστυχώς χάθηκε...

    #28558   /   23.04.2014, 16:57   /   Αναφορά

    Γειά σου Αποστόλη!!


    Να προσθέσω λίγους ακόμη δρόμους που έχουν ξεχαστεί στο πέρασμα του χρόνου και ίσως κάποιοι θελήσουν να τους δοκιμάσουν πάνω στο μπουζούκι.


    ΧΟΥΣΕΪΝΙ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ# - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ - ΡΕ - ΝΤΟ - ΣΙ b - ΛΑ - ΣΟΛ - ΦΑ αναίρεση - ΜΙ - ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ # - ΣΟΛ )


    ΝΕΒΕΣΕΡΙ  ( ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ - ΣΟΛ b - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ - ΡΕ b - ΝΤΟ - ΣΙ b - ΛΑ - ΣΟΛ b - ΦΑ - ΜΙ b - ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ )


    ΝΕΒΑ   (  ΡΕ - ΜΙ b - ΜΙ αναίρεση - ΦΑ # - ΣΟΛ )


    ΤΑΜΠΑΧΑΝΙΩΤΙΚΟΣ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ # - ΡΕ )


    ΜΕΛΩΔΙΚΟΣ ΜΙΝΟΡΕ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ # - ΡΕ  /  ΡΕ - ΝΤΟ - ΣΙ b - ΛΑ - ΣΟΛ - ΦΑ - ΜΙ - ΡΕ )


    ΚΑΡΤΖΙΓΑΡ(  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ b - ΣΙ - ΝΤΟ - ΡΕ  )


    ΚΙΟΥΡΔΙ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ - ΡΕ  )


    ΠΟΙΜΕΝΙΚΟΣ ΜΙΝΟΡΕ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ # - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ - ΡΕ  )


    ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΣ ΜΙΝΟΡΕ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ - ΡΕ  )


    ΣΕΓΚΙΑΧ  (  ΡΕ - ΜΙ # - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ # - ΡΕ  )


    ΜΑΓΙΕ  (  ΡΕ - ΜΙ # - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b  )


    ΤΣΙΓΓΑΝΙΚΟΣ  (  ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ b - ΣΙ - ΝΤΟ - ΡΕ - ΝΤΟ - ΣΙ b - ΛΑ - ΣΟΛ - ΦΑ # - ΜΙ - ΡΕ  )


    ΚΛΙΜΑΚΑ ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑΣ  (  ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ # - ΡΕ - ΝΤΟ - ΣΙ b - ΛΑ - ΣΟΛ - ΦΑ - ΜΙ b - ΡΕ  )


    ΜΑΤΖΟΡΕ  (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ # - ΡΕ  )


    ΡΑΣΤ   (  ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ # - ΡΕ  /  ΡΕ - ΝΤΟ αναίρεση - ΣΙ - ΛΑ - ΣΟΛ - ΦΑ # - ΜΙ - ΡΕ  )


    ΧΟΥΖΑΜ  (  ΡΕ - ΜΙ # - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ # - ΡΕ  )


    ΧΙΤΖΑΖΚΙΑΡ  (  ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ # - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ b - NTO # - RE  )


    ΠΕΙΡΑΙΩΤΙΚΟΣ  (  ΡΕ - ΜΙ b - ΦΑ # - ΣΟΛ # - ΛΑ - ΣΙ b - ΝΤΟ # - ΡΕ  )


     


    Έστω και έναν να βοηθήσουν, θα χαρώ πολύ!!!!