Τι είναι marketing; Τι σχέση έχει η μουσική με αυτό; Πως μπορεί να το χρησιμοποιήσει ένας νέος καλλιτέχνης;
Το παρόν άθρο αποτελεί απλά ιδέες και σκέψεις του γράφοντος και δεν έχει ουδεμία σχέση με managers, δισκογραφικές ή sites.
Οταν ακούς τη λέξη marketing, τι σου έρχεται αυτόματα στο μυαλό; Διαφήμιση; Προώθηση; Προβολή;
Πολύ σωστά!
Γνωρίζεις λοιπόν κατα 25% τι σημαίνει αυτή η τόσο μικρή λέξη που μπορεί και κατευθύνει ολόκληρους κολοσσούς επιχειρήσεων στην επιτυχία ή στην καταστροφή! Θυμάσαι στα μαθηματικά όταν εκείνος ο μαθηματικός προσπαθούσε με το ζόρι να σε αναγκάσει να μάθεις ότι εκείνο το απλά γράμμα της αλφαβήτου, το πι, ισούται περίπου με 3.14; Αν το πι το κάνεις λατινικό και το πολλαπλασιάσεις με το τέσσερα τότε μπορούμε να ξεκινήσουμε να μιλάμε για το μείγμα marketing.
Πιο συγκεκριμένα, το μείγμα marketing αποτελείται απο τα 4p:
1) Προϊόν (Product)
2) Τιμολολόγηση (Price)
3) Διανομή (Place)
4) Προβολή (Promotion)
Στη βιβλιογραφία μπορείς να βρεις και επιστήμονες που κάνουν λόγο για την ύπαρξη περισσότερων p αλλά αυτό είναι κάτι που δεν αφορά το παρόν άρθρο.
Ας περάσουμε τώρα και στο δεύτερο εξεταζόμενο παράγοντα του άθρου που είναι η μουσική και οι δισκογραφικές εταιρείες.
Η σύνθεση της μουσικης αποτελεί πνευματικό δικαίωμα του δημιουργού της. Ωστόσο όταν χρησιμοποιούμε την ευρύτερη έννοια της λέξης μουσική εννοούμε το τραγούδι. Το αποτέλεσμα εκείνο δηλαδή που επέρχεται αν ενώσεις τη μουσική σύνθεση με το στίχο και τη φωνή( αν και δεν είναι πάντα απαραίτητη η χρήση των δύο τελευταίων). Για να μπορέσει να δημιουργηθεί ένα ικανποιητικό και ποιοτικό αποτέλεσμα θα χρειαστείς μαι πολύ καλη μουσική παραγώγη( παραμερίζουμε τις σύγχρονες μεθόδους της ιδιωτικής παραγωγής μέσω Η/Υ). Στο σημείο αυτό μπαίνουν στο μυαλό σου έννοιες όπως studio,mix, eq, μικρόφωνα κλπ. Τη λύση για την ένωση και τη πραγμάτωση όλων των παραπάνω στη δίνει η εκάστοτε δισκογραφική εταιρεία.
Οι δισκογραφικές εταιρείες είναι επιχειρήσεις και αυτό θα πρέπει πάντα να υπάρχει στο βάθος του μυαλού μας. Ως επιχειρήσεις,έχουν πάντα ένα απώτερο και ξεκάθαρο στόχο, το κέρδος! Ως αποστολή όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο των τεχνών ορίζεται (συνήθως) η προώθηση της πολιτισμικής εξέλιξης του κοινωνικού συνόλου. Εδώ υπάρχει λοιπόν ένα μεγάλο θέμα. Μπορεί μια δισκογραφική να υποστηρίξει τη ''ποιότητα'' και ταυτόχρονα να αυξήσει το κέρδος της; Οι απαντήσεις είναι σίγουρα διφορούμενες. Το σιγούρο για μενα είναι πως σίγουρα μπορεί κάτι τέτοιο να επιτευχθεί αν η δισκογραφική και οι επιμέρους καλλιτέχνες μπορέσουν να ταυτίσουν τα οράματά τους.
Ας δούμε όμως πως εφαρμόζεται το marketing στις δισκογραφικές και ταυτόχρονα τι μπορείς να κάνεις αν είσαι νέος μουσικός για να δείξεις τη δουλειά σου στο ευρυ κοινό.
Υπάρχουν δύο δρόμοι για να ασχοληθεί μια δισκογραφική με ένα τραγούδι:
Ο πρώτος είναι όταν πιστέψει σε έναν καλλιτέχνη και στο τραγούδι του.
Ο δεύτερος είναι όταν η ίδια η δισκογραφική δει ότι υπάρχει ένα μεγάλο κοινό στην καταναλωτική αγορά το οποίο δεν εκροσωπείται απο κάποιον καλλιτέχνη. Στη δεύτερη αυτή περίπτωση αναθέτουν σε κάποιον καλλιτεχνη να γράψει τραγούδι με συγκεκριμένο είδος, ύφος και χρωματισμό. Όπως μπορείτε λοιπόν εύκολα να καταλάβετε ο δεύτερος δρόμος ακουλουθείται ΄συχνα πυκνά απο τις δισκογραφικές στην Ελλάδα του 2013. Γι αυτό λοιπόν οτιδήποτε σε κατακλύζει ως ''σουξέ'' της εποχής είναι συνήθως ένα ευτελές αμφιβόλου ποιότητας κομμάτι.
Πως λοιπόν μπορείς να πείσεις τη δισκογραφική να επιλέξει τον πρώτο δρόμο για εσενα; Χρησιμοποιόντας απλά βήματα marketing δεν είναι τόσο δύσκολο. Ξεκινάμε λοιπόν με το πρώτο P πού είναι το προϊόν.
Τι είναι όμως το προϊόν; Ως προϊόν ορίζουμε το σύστημα υλικών και άυλων στοιχείων που δια μέσου των χρησιμοτήτων δημιουργεί ωφέλεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση προϊόν αποτελεί το τελικό στάδιο του τραγουδιού. Για να μπορέσει να έχει μια καλή πορεία πρέπει πρώτον όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι να έιναι άρτια ηχογραφημένο. Με άλλα λόγια προσπάθησε η ποιότητα του ήχου που φτάνει στον τελικό ακροατή να είναι όσο το δυνατόν καλύτερη. Υπάρχει ένα σχετικό κόστος για να το καταφέρεις καθότι τα studio ηχογράφησης κοστίζουν αρκετά. Προτίμησέ τα όμως, γιατί η ποιότητα του ήχου έιναι απο τους σημαντικότερους παράγοντες.
Γίνε σαφής στο μήνυμα που θέλεις να περάσεις. Γιατί γράφτηκε το τραγούδι: Προσπάθησε να γίνει κατανοητός ο λόγος δημιουργίας του τραγουδιου! Ο στίχος αποτελεί βασικό μέρος του τραγουδιού. Μη προσπαθείς απλά να επιτύχεις ριμα αλλά προσπάθησε να εκφράσεις αυτο που νιώθεις με μελοποιημένα λόγια. Επιπλέον, σύμφωνα με κάποιους μουσικούς μπορείς να επιτύχεις ένα πολύ καλό αποτέλεσμα αν χρησιμοποιήσεις λίγες νότες και λίγα μουσικά όργανα. Φρόντισε η μελωδία του να είναι έντονη ώστε να αποτυπώνεται στο μυαλό του ακροατή. Τέλος, επίλεξε έναν ''δυνατό'' και εύκολο τίτλο. Μην βάλεις για τίτλο ολόκληρη πρόταση γιατί είναι δύσκολο να αποτυπωθεί στο μυαλό του δέκτη. Να θυμάσαι ότι οι λέξεις με περισσότερα φωνήεντα απο ότι σύμφωνα αποτυπώνονται πιο έυκολα στον ανθρώπινο εγκέφαλο.
Εφόσον ετοιμάσεις το κομμάτι πρέπει να συνδυάσεις τα υπόλοιπα τρία p! Η τιμολόγηση δυστυχως είναι το εύκολο κομμάτι!Δωρεάν για την αρχή ώστε να είναι μπορεί ο καθένας να το ακούσει.Η διανομή (place) στο συγκεκριμένο θέμα μπορεί εύκολα να ταυτιστεί με τη προώθηση(promotion) και υπάρχει μόνο ένας σίγουρος και εύκολος τρόπος internet! Πρώτα ανεβάζεις το τραγούδι σε κάποια ιστοσελίδα όπως το youtube, το soundcloud, το myspace, στη music page σου στο musicheaven ή οποιοδήποτε άλλο μπορεί να φιλοξενήσει τη δουλειά σου. Επείτα ξεκινά ο μεγάλος αγώνας με τη χρήση αυτών που ονομάζουμε social media!
Ξεκίνα λοιπόν με κάτι πολύ απλό και εύκολο: στέιλε το τραγούδι σου στους παραγωγούς του ραδιοφώνου του MusicHeaven και ταυτόχρονα στο jumpingfish, δύο site που ενδιαφέρονται πολύ για τους νεους καλλιτέχνες. Ψάξε για ανοιχτούς διαγωνισμούς τραγουδιού και δήλωσε συμμετοχή.
Στο facebook φρόντισε η προσωπική σου σελίδα να έχει για εξώφυλλο μια φωτογραφία με το τίτλο του τραγουδιού σου. Στείλε αιτήματα φιλίας σε ραδιοφωνικούς παραγωγούς που οι εκπομπές τους ταιριάζουν στον ήχο του τραγουδιού σου και προσπάθησε να ανεβάζεις συχνά το τραγούδι στο profile σου και κυρίως στις ώρες που έχουν εκπομπή οι παραγωγοί που έχεις φίλους( πως θα περάσει το δίωρο αν δεν μπουν λίγο στο facebook). Χρησιμοποίησε τα google ad words για να αυξήσεις τις θεάσεις του βίντεο στο you tube. Προσπάθησε οι εικόνες ή το video που που συνοδεύει το τραγούδι σου να δένουν με το ύφος του και να προκαλούν κάποιον να το δει κι όχι μόνο να το ακούσει(ζήτα βοήθεια απο κάποιον video artist). Ανέβασε το video σε σελίδες ραδιοφωνικών σταθμών στο facebook και γράψε στα σχόλια λέξεις που προκαλούν εντύπωση όπως νέο, μοναδικό, ακούστε το κ.λ.π. Μην ανεβάζεις πάνω απο τρία το πολύ τραγούδια σου γιατί έτσι ''καίγεσαι''.
Εφόσον καταφέρεις λοιπόν να αποκτήσεις ένα σεβαστο αριθμό θεάσεων στο youtube ή οπουδήποτε αλλού επιθυμείς τότε η δισκογραφική θα σε ανακαλύψει απο μόνη της. Aκόμα κι αν δε το κάνει μπορείς να στείλεις σε αυτό το σημείο το demo σου σε δισκογραφικές με ένα πολύ καλό βιογραφικό πλέον.
Καλοτάξιδο λοιπόν απο εμένα...
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#27440 / 15.06.2013, 11:06 / Αναφορά αν σου πω τώρα ότι ποτέ δεν τα είχα σκεφτεί αυτά σχετικά με το promotion...θα με πίστευες? ωραίο άρθρο geo..θα λάβω σίγουρα πολλά από αυτά υπόψη... |
#27441 / 15.06.2013, 13:12 / Αναφορά Δηλαδη ο Ζαμπετας, Βαμβακαρης, Παπαδοπουλος, Σαββοπουλος και αμετρητοι αλλοι ΓΙΓΑΝΤΕΣ της μουσικης σκεφτοντουσαν ολες αυτες τις Αμερικανιες πριν βγαλουν την ΨΥΧΗ τους με νοτες ? Η τεχνη καλο ειναι να μην ειναι μονο μαρκετινγκ....μαλλον γι'αυτο δεν βλεπουμε και πολλη πραγματικη τεχνη σημερα....δεν μπορει να ειναι ολα για τα φραγκα σ'αυτη τη ζωη... |
#27446 / 16.06.2013, 15:08 Φίλε Seehorse αυτοί που αναφέρεις δεν είχαν την τύχη να μπορούν να δημοσιοποιήσουν τη δουλειά τους στο διαδίκτυο. Ο Χιώτης όμως, έκανε τη διαφορά ακριβώς γιατί εφάρμοσε στην πράξη τις αμερικανιές που καταγγέλεις. Όσο για την τέχνη, καλό είναι να έχει υπ όψιν της το μάρκετινγκ, γιατί αλλιώς δεν έχει μέλλον στη διεθνή σκηνή. Αν μερικοί προτιμούν την υπερηφάνεια της απομόνωσης που ζούμε εδώ και μισόν αιώνα, καλά να πάθουν. Τα φράγκα όμως είναι απολύτως απαραίτητα σ' αυτή τη ζωή και οι αμερικανιές μας δείχνουν πως να διαχειριστούμε τη δουλειά μας έτσι που να μας αποδώσει. Αν δεν βλέπεις πολλή πραγματική τέχνη σήμερα, μάλλον έχεις μυωπία. (Και γιατί χρησιμοποιείς πληθυντικό;) ΥΓ. Απέφευγε τα κεφαλαία ή τα έντονα, ή άλλες προσπάθειες έμφασης. Δείχνουν άγνοια της πραγματικής δύναμης του γραπτού λόγου και κάνουν το γραπτό σου να μοιάζει με επαρχιακή εφημερίδα. |
#27442 / 15.06.2013, 13:57 / Αναφορά Thano σ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και χαίρομαι αφάνταστα αν σου έδωσε ιδέες( αυτός ήταν άλλωστε και ο σκοπός για τον οποίο γράφτηκε)seehorse συμφωνώ μαζί σου ότι η τέχνη πρέπει να βγαίνει απο μέσα σου. Το παρόν άρθρο όμως αφορά μια άλλη κατηγορία νέων δημιουργών που θέλουν να δημοσιοποιήσουν τη δουλειά τους και δυστυχώς σήμερα δεν μπορούν!το marketing υπάρχει στη ζωή μας σε όλες τις εκφάνσεις της...Μακάρι να μπορούσαν όλοι να γράφουν αυτά που θέλουν και νιώθουν και να βρίσκουν και ανταπόκριση... |
#27443 / 15.06.2013, 14:17 / Αναφορά αγαπητέ seehorse πολύ σωστά μιλάς...όμως εδώ μιλάμε για μία εποχή που πρέπει να συνυπολογιστεί και η ανεργία σε πάρα πολλούς τομείς..πόσο μάλλον νέων μουσικών.Ωραία πράγματα πάντα γίνονται με ή χωρίς promotion..Όμως όταν βλέπεις ανθρώπους με ταλέντο , άνεργους και λυπημένους δε θα έμπαινες στη διαδικασία να τους βοηθήσεις αν περνούσε από το χέρι σου??Εγώ θα το έκανα.. γιατί η μουσική να μην αποτελέσει και μία επαγγελματική διέξοδος γι'αυτούς?Κανείς δεν είπε ότι η τέχνη είναι μόνο μάρκετινγκ.Αλλά καλό είναι να βλέπουμε κάθε πράγμα στον καιρό του και αν η τέχνη συνδυάζεται και με το promotion για να έχει ίσως και ένα μικρό εισόδημα ένας καλλιτέχνης και δη άνεργος..τότε ακόμα καλύτερα |
#27489 / 25.06.2013, 09:53 / Αναφορά ΄πολύ καλό το άρθρο. αυτό δεν το κατάλαβα..Χρησιμοποίησε τα google ad words για να αυξήσεις τις θεάσεις του βίντεο στο you tube.
πως γίνεται? |
#27493 / 25.06.2013, 18:22 Καλησπέρα Νίκο, σ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. H google στην ουσία σου δίνει τη δυνατότητα να διαφημιστείς με πολύ μικρό κόστος! Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, όταν ψάχνουμε κάτι στη μηχανή αναζήτησης της google θα έχεις παρατηρήσει ότι κάποια site ή video εμφανίζονται πρώτα στη λίστα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ''τραβανε'' και περισσότερο κόσμο προς αυτά. Στην ουσία ο ιδοκτήτης τους έχει ''νοικιάσει΄' απο τη google τις λέξεις που αναζητούν οι χρήστες. Για παράδειγμα, έστω ότι τραγούδι σου λέγεται χαμένη αγάπη, μέσω της google μπορείς να ''νοικιάσεις'' τις λέξεις χαμένη και αγάπη. Έτσι κάθε φορα που κα΄ποιος θα ψάχνει στο google κάτι σχετικό με χαμένη ή αγαπη θα εμφανίζεται το video σου μέσα στα πρώτα δεκα(περίπου) αποτελέσματα. Ελπίζω να σε βοήθησα αν όχι ό,τι αλλο χρειαστείς ευχαριστώς να βοηθήσω. Μπορείς να ενημερωθείς για το πώς γίνεται και ποσο κοστίζει εδώ https://adwords.google.gr/( έχει και επιλογή να πληρωνεις μόνο αν κάποιος συνδεθεί μέσω της διαφήμισης κι όχι προκαταβολικά) |
#27515 / 01.07.2013, 01:59 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέρον άρθρο! Ως Marketing Manager αρκετών εταιρειών, αλλά και μουσικός που μόλις έβγαλε τον πρώτο του δίσκο (www.childefy.com), θα ήθελα να προσθέσω τα παρακάτω: Και ο ίδιος ο δίσκος, πέρα από το ίδιο το τραγούδι είναι προϊόν (εξώφυλλο, στήσιμο, ποιότητα, δημιουργική προσέγγιση, τίτλος άλμπου). Μπορεί να κοστίζει λίγο παραπάνω σε δημιουργία, αλλά πιο εύκολα θα ξεχωρίσει όταν συγκριθεί με πρόχειρα demo CD. Στούντιο και ηχογραφήσηεις μπορούν να γίνουν οικονομικά και με προγράμματα στο σπίτι αν κάποιος θέλει να το ψάξει και να έχει 100% τον έλεγχο, αλλά πλέον, τα λίγα ελληνικά στούντιο που έχουν μείνει έχουν ρίξει τις τιμές. Προσωπικά, προτίμησα το www.Northside.gr, και έμεινα πολύ ευχαριστημένος και οικονομικά και από επαγγελματική παραγωγή. Συμφωνώ με το θέμα στίχο. Καθορίζει πολλά, και μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο να αποκτήσεις πιστό κοινό. Όχι μόνο σε ακούνε, αλλά σε διαβάζουν και αφουγκράζουν αυτά που λες. Διάβασα σε σχετικό άρθρο από το εξωτερικό ότι αυτά που παίζουν βασικό ρόλο στην επιτυχία είναι: Η μελωδία, ο τίτλος, ένας συγκεκριμένος catchy στίχος, και η εμφάνιση/σκηνική παρουσία. Το καλύτερο απ'όλα είναι ο συνδυασμός όλων. Επίσης σημαντικό είναι η ταυτότητα του ερμηνευτή ή του συγκροτήματος να ταιριάζει με το ύφος των τραγουδιών. Βοηθάει το brand image να κατανοηθεί πιο εύκολα και πιο γρήγορα, και να αποτυπωθεί πιο εύκολα στη μνήμη. Τα social media βοηθάνε, αλλά σίγουρα θέλει αγώνα, ψάξιμο, κυνήγι, και αρκετή υποστήριξη από φίλους και γνωστούς. Θα πρέπει να υπάρχει στρατηγική για δημιουργία buzz, το οποίο θα βοηθήσει ο ένας να το μοιραστεί με τον άλλον. Προσοχή, διότι πολλοί "πειράζουν" τα νούμερα και δείχνουν λάθος followers και Likes, για να τραβήξουν την προσοχή. Όσον αφορά στη διανομή, υπάρχουν επιλογές όπως το CD Baby και το TuneCore τα οποία βοηθάνε ένα τραγούδι ή άλμπουμ να πουληθεί σε όλα τα online καταστήμα παγκοσμίως (iTunes, Amazon, etc). Μια πολύ καλή λύση είναι τα reviews, σε μουσικά blogs και περιοδικά, τοπικά, ή όπου θέλει να κάνει κανείς focus. Για ευκαιρίες και παραγωγούς, καλό είναι και το MusicXray και το Reverbnation, στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα είναι το Jumping Fish και το MusicHeaven. Το καλύτερο πάντως από όλα είναι να κάνει κανείς πολλά live. Έτσι μαθαίνεται, αποκτά πραγματικό κοινό, και πάνω από όλα εμπειρία. Ελπίζω να βοηθάνε τα παραπάνω! Ευχαριστούμε για το άρθρο, καλή τύχη σε όλους.
|