ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Φταίνε Τα Τραγούδια

    Η ιστορία του «Earth Song» του Michael Jackson

    Η ανθρωπότητα στα πρόθυρα της κατάρρευσης

    Η ιστορία του «Earth Song» του Michael Jackson

    Γράφει ο Κωνσταντίνος Παυλικιάνης (CHE)
    230 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 14 Φεβ 2023

    Το «Earth Song» περιλαμβάνεται στο ένατο στούντιο άλμπουμ του Michael Jackson, «HIStory: Past, Present And Future, Book I», που κυκλοφόρησε το 1995.

    Σ’ αυτό το κλειστοφοβικά εγωκεντρικό άλμπουμ -που κυκλοφόρησε μετά τις καταγγελίες εις βάρος του Michael Jackson για κακοποίηση παιδιών- το «Earth Song» ξεχώρισε ως κάτι διαφορετικό που επιβεβαιώνει για ποιο λόγο ο Michael Jackson θα μνημονεύεται πάντα ως ο «βασιλιάς της Pop». Όχι μόνο η μουσική του είναι εξαιρετική, αλλά πολλά από τα τραγούδια του είναι εμπνευσμένα και δυνατά. Το «Earth Song» είναι ένα ιδιοφυές, ειλικρινές, αφοπλιστικό και συγκινητικό τραγούδι με το οποίο ο Jackson έστειλε πολλά δυνατά μηνύματα για την μόλυνση, τον πόλεμο, την εξαφάνιση των ζώων αλλά και την έλλειψη ειρήνης και αγάπης.

    Πρόκειται για μία οπερατική Blues/Gospel/Pop μπαλάντα που έγραψε ο ίδιος ο Michael Jackson, αλλά του πήρε πολύ χρόνο καθώς χρειάστηκαν περίπου 7 χρόνια για να την ολοκληρώσει.

    Ο Michael Jackson είχε αρχίσει να γράφει το τραγούδι κατά τη διάρκεια της περιοδείας Bad, το 1988, καθώς βρισκόταν στο ξενοδοχείο Imperial στη Βιέννη. Ως αρχικό τίτλο εργασίας είχε το «What About Us».

    Αν και ο Michael Jackson ήταν γνωστός για τους χορευτικούς ύμνους του, όπως το «Billie Jean» και το «Smooth Criminal», αλλά και τις μπαλάντες του, όπως το «You Are Not Alone» και το «She’s Out Of My Life», έγραψε επίσης και πολλά τραγούδια κοινωνικής ευσυνειδησίας, όπως τα «We Are The World», «Man? In The Mirror» και «Heal The World», όπου εξέφραζε την ανησυχία του για την κατάσταση της ανθρωπότητας και του κόσμου. Ωστόσο, το «Earth Song» ήταν το πρώτο που μίλησε ανοιχτά για το περιβάλλον και τη διαβίωση των ζώων και που καλεί τους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν τη ζημιά που έχουν προκαλέσει στη Γη οι πόλεμοι, η μόλυνση και η υπερθέρμανση του πλανήτη.

    Ο Michael Jackson χρησιμοποίησε τη φήμη και την περιουσία του για διάφορους φιλανθρωπικούς σκοπούς. Το 1985, συνέγραψε με τον Lionel Richie το φιλανθρωπικό single «We Are The World» για να συγκεντρώσει κεφάλαια για τους φτωχούς στην Αφρική. Ομοίως, όλα τα κέρδη από το single «Man? In The Mirror» πήγαν επίσης σε φιλανθρωπικούς σκοπούς ενώ το 1992, εμπνευσμένος από το τραγούδι του, ίδρυσε το Heal The World Foundation.

    Όμως, ο Jackson ήθελε να δημιουργήσει ένα περιβαλλοντολογικό τραγούδι στιχουργικά βαθύ, με συναισθηματικό μήνυμα, αλλά μελωδικά απλό ώστε να το τραγουδάει όλος ο κόσμος και ιδιαίτερα οι μη αγγλόφωνοι θαυμαστές. Ο ίδιος έχει πει πως μισεί τη ρύπανση και την καταστροφή της γης.
    Michael Jackson: Αυτά τα πράγματα μ’ ενοχλούν πραγματικά. Γι’ αυτό γράφω αυτά τα τραγούδια, για να αφυπνίσω και να δώσω ελπίδα στους ανθρώπους. Λατρεύω τον πλανήτη. Λατρεύω τα δέντρα. Όταν αλλάζουν τα χρώματα στα φύλλα, το λατρεύω. Θυμάμαι ότι έγραψα το «Earth Song» όταν ήμουν στην Αυστρία, σ’ ένα ξενοδοχείο. Ένιωθα τόσο πολύ πόνο και τόσα πολλά βάσανα για τη δεινή θέση του πλανήτη Γη. Και για μένα αυτό είναι το «Earth Song», γιατί νομίζω ότι η φύση προσπαθεί τόσο σκληρά να αντισταθμίσει την κακή διαχείριση της Γης από τον άνθρωπο. Με την οικολογική ανισορροπία που συνεχίζεται και με τα πολλά προβλήματα στο περιβάλλον, νομίζω ότι η γη αισθάνεται τον πόνο και έχει πληγές και [το τραγούδι] αφορά επίσης μερικά από τα θέλγητρα του πλανήτη. Αλλά αυτή είναι η ευκαιρία μου, ν’ αφήσω τον κόσμο ν’ ακούσει τη φωνή του πλανήτη. Αυτό είναι το «Earth Song» κι αυτό είναι που το ενέπνευσε. Και ξαφνικά έπεσε στην αγκαλιά μου όταν ήμουν σε περιοδεία στην Αυστρία. Σέβομαι τα μυστικά και τη μαγεία της φύσης. Γι’ αυτό με θυμώνει τόσο πολύ όταν βλέπω να συμβαίνουν αυτά τα πράγματα. Και ακούω ότι κάθε δευτερόλεπτο ένα γήπεδο ποδοσφαίρου αποψιλώνεται στον Αμαζόνιο. Θέλω να πω ότι τέτοια πράγματα με ενοχλούν πραγματικά. Γι’ αυτό γράφω αυτού του είδους τα τραγούδια, ξέρεις. Δίνεις την αίσθηση της ευαισθητοποίησης, της αφύπνισης και της ελπίδας στους ανθρώπους.

    Στους στίχους του τραγουδιού, ο Jackson περιγράφει την τρομερή κατάσταση που έχει προκαλέσει η ανθρωπότητα, από τον πόλεμο μέχρι την εξαφάνιση ζώων και την καταστροφή της ίδιας της Γης, προσπαθώντας να αφυπνίσει το κοινό. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν από τους πολέμους και ο κόσμος, ταυτόχρονα, μολύνεται όλο και περισσότερο, μια μέρα η ανθρώπινη φυλή θα εξαφανιστεί από τον πλανήτη, ο οποίος προσπαθεί να αντισταθμίσει την κακομεταχείριση που υπομένει από τον άνθρωπο.

    Στο πρώτο κουπλέ, ο Jackson θέτει τις ερωτήσεις «What about sunrise? What about rain? What about all the things that you said we were to gain?». Αυτό είναι ένα σχόλιο για το πώς οι βιομηχανίες έχουν εκμεταλλευτεί το περιβάλλον, τα ζώα και τους ανυποψίαστους ανθρώπους. Ήδη από την πρώτη στροφή ο Jackson παρουσιάζει στον ακροατή όλη τη ζημιά που έχει προκληθεί στον πλανήτη και που οι άνθρωποι είναι πολύ απασχολημένοι για να το παρατηρήσουν, γι’ αυτό και επαναλαμβάνει σ’ όλο το τραγούδι τους στίχους: «Did you ever stop to notice / this crying Earth, these weeping shores?», σαν μία κλήση αφύπνισης για τους αρνητές της κλιματικής αλλαγής. Ο Michael Jackson περιγράφει τους ανθρώπους που αγνοούν τα σημάδια και επιλέγουν να μην παρατηρούν πως η κατάσταση της γης επιδεινώνεται. Αναφέρεται επίσης στα οικονομικά ή πολιτικά οφέλη που επιδιώκονταν, αλλά που έχουν το κόστος της περιβαλλοντικής καταστροφής. Συχνά ο άνθρωπος μολύνει ή βλάπτει επειδή είναι βολικό να μην σκέφτεται τις επιπτώσεις που έχουν οι πράξεις του ή επειδή θα εξοικονομήσει χρήματα, κάτι που είναι εσφαλμένη αντίληψη.

    Μία άλλη συγκλονιστική στιγμή αντιπροσωπεύει την καταστροφική επίδραση του πολέμου. Ο στίχος «What about killing fields?» κάνει αναφορά στις πεδιάδες του θανάτου, όρος που παραπέμπει σε τοποθεσίες στην Καμπότζη όπου μεγάλος αριθμός ανθρώπων εκτελούνταν και θάβονταν μαζικά από το καθεστώς τον Ερυθρών Χμερ από το 1975 έως το 1979, περίοδος κατά την οποία εκτελέστηκαν περίπου 1.500.000 άτομα. Ο Michael Jackson λέει «Did you ever stop to notice all the blood we have shed before? Did you ever stop to notice this crying Earth, these weeping shores?». Σε πρώτη φάση φαίνεται σαν να μιλάει για τον ανθρώπινο πόλεμο, αλλά το κύριο ζήτημα είναι το αίμα που χύνει η Γη. Κάθε δέντρο που κόπηκε, κάθε δάσος που αποψιλώθηκε, κάθε είδος που εξαφανίστηκε και κάθε επίθεση στο περιβάλλον δημιούργησε την τρέχουσα συγκυρία στην οποία βρίσκεται ο πλανήτης. Πρέπει να δοθεί ένα τέλος στη βία και να υιοθετηθούν βιώσιμες πρακτικές. Όπως είπε η οικοφεμινίστρια Vandana Shiva στο βιβλίο «Earth Democracy: Justice, Sustainability and Peace» (2005), «Στην οικονομία της φύσης, το νόμισμα δεν είναι το χρήμα, είναι η ζωή».

    Στο δεύτερο κουπλέ, ο στίχος «What about all the peace that you pledge your only son?» αποτελεί αναφορά στο ότι ο Θεός έστειλε το γιο του, τον Ιησού, ως άνθρωπο ώστε να φέρει την ειρήνη στη Γη. Ο Θεός «έταξε», λοιπόν, το μοναδικό του γιο και σύμφωνα με τη χριστιανική πεποίθηση ο Ιησούς έπρεπε να πεθάνει για να αναλάβει τις αμαρτίες του κόσμου, ώστε να μπορέσουμε όλοι να έχουμε συγχώρεση και αιώνια ζωή. Η λέξη-κλειδί είναι προφανώς η λέξη «peace» (ειρήνη), καθώς ο Michael Jackson προσπαθεί να υπενθυμίσει στο κοινό τη συνεχή αναζήτηση της ειρήνης, ενόσω εμείς κυκλοφορούμε σκοτώνοντας ο ένας τον άλλο. Στον επόμενο στίχο («what about flowering fields»), τα λουλούδια χρησιμοποιούνται για να αντιπροσωπεύσουν την αγάπη, επομένως ένα ολόκληρο πεδίο από αυτά είναι μία εκπληκτικά όμορφη εικόνα. Ωστόσο, λόγω της αποψίλωσης των δασών τα πεδία αυτά καταστράφηκαν.

    Στη γέφυρα («I used to dream…»), οι στίχοι δεν αναφέρονται απαραίτητα στον Michael Jackson, αλλά στην ανθρωπότητα. Στο μουσικό βίντεο για το «Earth Song» που φτιάχτηκε για την περιοδεία «This Is It», ένα κορίτσι περιβάλλεται από την ομορφιά της φύσης και τελικά αποκοιμιέται. Όταν ξυπνάει, όλα όσα ήταν εκεί έχουνε φύγει. Το ίδιο ισχύει και για την ανθρωπότητα. Έχουμε πάρει τον όμορφο κόσμο μας δεδομένο και αποκοιμηθήκαμε, χωρίς να συνειδητοποιήσουμε ότι βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

    Καθώς το τραγούδι οδηγείται προς το φινάλε, οι στίχοι θέτουν διάφορες ρητορικές ερωτήσεις ξεκινώντας από την ερώτηση «what about yesterday?». Με το «χθες», ο Michael Jackson εννοεί ότι τα πράγματα ήταν αυτό που λέμε στα ελληνικά «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Αυτό σημαίνει ότι η κατάσταση της Γης χειροτερεύει, από τη μόλυνση των θαλασσών μέχρι και τη μόλυνση του αέρα. 
    Ο δε στίχος «what about us» μπορεί να αναφέρεται σε όλα τα όντα και στον εγωισμό του ανθρώπου που νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του, ενώ τα προβλήματα των άλλων δεν είναι τόσο σημαντικά. Θα μπορούσε, όμως, και να αναφέρεται στο γεγονός ότι δεν είναι η Γη που κινδυνεύει αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος.

    Με τον στίχο «what about aniMan?ls», ο Michael Jackson ρωτάει αν σκέφτεται κανείς τα ζώα, εννοώντας ίσως τα ζώα που σκοτώνονται για να χρησιμοποιηθεί η γούνα τους ως παλτό.

    Ο μακρύς κατάλογος των ρητορικών ερωτήσεων κάνει αναφορά και σε είδη που απειλούνται με εξαφάνιση, όπως οι φάλαινες και οι ελέφαντες. Οι ελέφαντες αποτελούν αντικείμενο θαυμασμού από πολλούς ανθρώπους, που τους θεωρούν όμορφα και μεγαλοπρεπή πλάσματα. Ωστόσο, άλλοι τους κυνηγούν και τους πυροβολούν για τους χαυλιόδοντές τους. Η δε τρέχουσα εξάλειψη της θαλάσσιας ζωής φτάνει στα επίπεδα της μαζικής εξαφάνισης που έλαβε χώρα στο τέλος της Τριαδικής περιόδου, πριν από 200.000.000 χρόνια, γεγονός που επηρέασε βαθιά τη ζωή τόσο στους ωκεανούς όσο και στην στεριά.

    Στη συνέχεια, αναφέρεται στα δάση που κάηκαν ολοσχερώς είτε για να χτιστούν σπίτια είτε στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης.

    Ακολουθεί μία αναφορά στην «άγια χώρα», η οποία είναι η γη που υποσχέθηκε ο Θεός στους Ισραηλίτες («Η Ιουδαία θα ξαναγίνει προσωπική ιδιοκτησία του Κυρίου μέσα στην άγια χώρα· και αυτός θα εκλέξει πάλι την Ιερουσαλήμ για πόλη του», Ζαχαρίας 2:16), η οποία όμως αποτελεί πεδίο συγκρούσεων μεταξύ των Ισραηλιτών και των Παλαιστινίων για το ποιος θα πρέπει να έχει τον έλεγχο αυτής της γης.

    Ο Michael Jackson διαλέγει επίσης ορισμένα από τα πράγματα που ξεχωρίζουν τους ανθρώπους και ρωτά αν οι άνθρωποι πραγματικά ενδιαφέρονται για το μέλλον της Γης. «What about the common Man??». Ο άνθρωπος που μπορεί να δει αλλά είναι αδιάφορος και επιλέγει να το αποδεχτεί και δεν κάνει τίποτα για τη λάθος κατεύθυνση που παίρνει ο ανθρώπινος πολιτισμός, είναι εξίσου κακός μ’ εκείνους που εκμεταλλεύονται και καταστρέφουν σκόπιμα τον πλανήτη. Το πρόβλημα είναι ότι ο «κοινός άνθρωπος» μπορεί είναι αμόρφωτος, ανήμπορος ή να μην μπορεί να δει τη μεγάλη εικόνα της συνύπαρξης, της ειρήνης, της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας. Ο μέσος άνθρωπος θα ήθελε να αξιοποιήσει τη ζωή που του δίνεται και είναι λυπηρό το γεγονός ότι μένει αβοήθητος. Γι’ αυτό ο καλλιτέχνης ρωτάει μ’ έναν απογοητευτικό τόνο: «can’t we set him free?». 

    Στη συνέχεια, ο Jackson ρωτάει τι γίνεται με τα παιδιά που κλαίνε και αναρωτιέται αν σκεφτόμαστε τα παιδιά που ζουν σε περιοχές όπου στέλνουμε στρατιώτες να πολεμήσουν. Καθώς πέφτουν βόμβες, ρίχνονται χειροβομβίδες και πυροβολισμοί, ακούμε τα παιδιά που κλαίνε; («Can’t you hear them cry?»). Επιπλέον, στην αρχή του τραγουδιού ρωτάει «Did you ever stop to notice all the children dead from war?». Και οι δύο αυτοί στίχοι είναι άμεσες εκκλήσεις στο ανθρώπινο συναίσθημα. Έτσι δίνει στο κοινό τη δυνατότητα να συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικά είναι τα παιδιά και πως θα ένιωθαν οι άνθρωποι αν τα έχαναν ποτέ, μια κατάσταση που βέβαια έχει συμβεί πολλές φορές σε άτυχες οικογένειες. Επιπλέον, σήμερα φαίνεται ότι οι άνθρωποι είναι πολύ απρόσεκτοι όσον αφορά την αναπαραγωγή και συχνά κάνουν παιδιά κατά λάθος. Κατά συνέπεια, αυτά τα μωρά μερικές φορές εγκαταλείπονται ή αποβάλλονται. Ο Jackson αναρωτιέται: ενδιαφέρεται πραγματικά η ανθρωπότητα για το μέλλον των παιδιών; («What about baby boy?»).

    Το τραγούδι γίνεται κάπως πνευματικό στο τέλος, όπου ο Jackson αναφέρει τον Αβραάμ σαν να υπενθυμίζει στους ανθρώπους ότι μέσω του Αβραάμ η γη είναι η κληρονομιά τους από τον Θεό. Ο Αβραάμ είναι ένα από τα σημαντικότερα βιβλικά πρόσωπα και η κλήση του από τον Θεό αναφέρεται στη Γένεση (12:1-3): «Ο Κύριος είπε στον Αβραάμ: «Φύγε από τη χώρα σου, από τους συγγενείς σου κι από το σπίτι του πατέρα σου, και πήγαινε σε μια χώρα που εγώ θα σου δείξω. Θα κάνω από σένα ένα μεγάλο έθνος και θα σε ευλογήσω. Θα κάνω το όνομά σου ξακουστό και θα είσαι ευλογία για τους άλλους. Θα ευλογώ όποιον σε ευλογεί και θα καταριέμαι όποιον σε καταριέται. Μ’ εσένα θα ευλογηθούν όλα τα έθνη της γης». Με τον στίχο «what about death again», υπενθυμίζει σε όλους να σκέφτονται τον αιώνιο θάνατο, ζητώντας από τους ανθρώπους να στρέψουν την καρδιά τους στη μετάνοια ή να αναρωτηθούν αν πράγματι νοιάζονται καθόλου. Κατά μία άλλη εκδοχή, γίνεται αναφορά στην αρπαγή των πιστών (επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς Α’ Θεσσαλονικείς) ή τη Δευτέρα Παρουσία (Αποκάλυψη του Ιωάννη).

    Ο Michael Jackson ήταν γνωστός ως λάτρης της φύσης και των ζώων και μάλιστα διατηρούσε ένα μεγάλο αριθμό ζώων στο ράντσο του, Neverland, όπως χιμπατζήδες, ελέφαντες, καμηλοπαρδάλεις, φίδια και τίγρεις. Με το «Earth Song», ο Michael Jackson εξέφρασε από τη μία πλευρά το πάθος και τη συμπάθειά του για όλα τα πλάσματα του πλανήτη και, από την άλλη, εξέφρασε την αγωνία του για το γεγονός ότι ο άνθρωπος φέρνει την ρύπανση, την καταστροφή και την αναταραχή στον κόσμο.

    Το τραγούδι έχει, λοιπόν, οικουμενικό μήνυμα και αποτελεί μία παθιασμένη έκκληση για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση ενόψει της ανεξέλεγκτης παγκόσμιας ανάπτυξης. Επίσης, διεγείρει την επίγνωση και την συνείδηση των ανθρώπων όσον αφορά το τι κάνει η ανθρωπότητα, λειτουργώντας ως κώδων συναγερμού προκειμένου να συνειδητοποιήσουν οι άνθρωποι ότι κάνουν τον πλανήτη χειρότερο κι ότι ωθούν εαυτόν στην εξαφάνιση. Και υπό αυτή την έννοια, το τραγούδι αντηχεί ακόμα. Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που πεθαίνουν από τους πολέμους και η ρύπανση που προκαλούν οι βιομηχανίες εξακολουθεί να προκαλεί ζημιές και να χειροτερεύει τον πλανήτη. Οι δε κυβερνήσεις τίθενται στο επίκεντρο της κριτικής καθώς αμφισβητείται η ικανότητά τους να ελέγξουν ή να περιορίσουν τα επίπεδα ρύπανσης που προέρχονται από τις βιομηχανίες.

    Το «Earth Song» ηχογραφήθηκε σε διάφορες περιόδους: από τον Ιούνιο του 1989 έως τον Αύγουστο του 1990 και από τον Σεπτέμβριο του 1994 έως τον Μάρτιο του 1995, με παραγωγούς τον Michael Jackson και τον David Foster και συμπαραγωγό τον Bill Bottrell.

    Καθώς ο Michael άρχισε να συλλαμβάνει το υλικό του άλμπουμ «Dangerous» (1991), έφερε το τραγούδι στον Bill Bottrell. Εκείνη την εποχή, ο Michael άρχισε να απομακρύνεται από την αυστηρή ανατροφή του ως Μάρτυρας του Ιεχωβά -εγκατέλειψε την πίστη το 1987- και να αναπτύσσει μία πολύ πιο περιεκτική και απελευθερωτική κατανόηση του εαυτού του, του κόσμου και του θείου. Ενώ δούλευε με τον Michael Jackson σε αυτό που θα γινόταν το άλμπουμ «Dangerous», ο Bottrell έκανε την εισαγωγή σ’ ένα μεγάλο πιάνο. Ο Michael το έπαιξε και για τον Brad Buxer, ο οποίος το λάτρεψε. Ο Jackson και ο Bottrell δούλευαν για μήνες πάνω στο τραγούδι, προσπαθώντας να συλλάβουν το όραμα του Michael για ένα Gospel τραγούδι που να συνδέεται με μια περίτεχνη παραγωγή των Pink Floyd, με βροντερά τύμπανα και πλούσιο ηλεκτρονικό μπάσο.
    Bill Bottrell: Έγινε μεγάλη εμμονή και για τους δυο μας.

    Ο Michael κι ο Bill ασχολήθηκαν ατελείωτα με το τραγούδι, αλλά τη στιγμή που ο Bottrell ένιωσε ότι το τραγούδι είχε τελειώσει, ο Michael απροσδόκητα το άφησε έξω από το άλμπουμ «Dangerous».
    Bill Bottrell: Ήμουν αρκετά απογοητευμένος. Μου άρεσε το όλο θέμα αλλά μπορώ να πω ότι στο μυαλό του Michael το τραγούδι δεν είχε τελειώσει. Δεν τον έβαλα ποτέ να γράψει τις τελευταίες γραμμές -κάπως τις μουρμούρισε και τις τραγούδησε.

    Όταν το 1994 ο Michael άρχισε να ηχογραφεί το «HIStory», ουσιαστικά είχε διακόψει τους δεσμούς του με τον Bottrell. Όμως έφερε ξανά το «Earth Song», αυτή τη φορά με τον ενορχηστρωτή David Foster, ο οποίος ήταν ήδη καταξιωμένος παραγωγός και συνθέτης.

    Παρόλο που ο Michael Jackson δεν προόριζε το «Earth Song» ως το επίκεντρο του «HIStory», κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης προέκυψε αυτό το περισσευούμενο τραγούδι από την εποχή του «Dangerous», που θα γινόταν όχι μόνο το πιο χαρακτηριστικό τραγούδι του άλμπουμ αλλά και το Man?gnum opus του Jackson, καθώς διαπότισε βαθιά σ’ αυτό το συναίσθημά του. Ο Michael Jackson το ερμήνευσε εντελώς παθιασμένος σε σημείο που ακούγεται σαν να έφτασε στο χείλος της κατάρρευσης κάτω από το βάρος της σοβαρότητας του θέματος.

    Στην ηχογράφηση που τελικά κυκλοφόρησε συμμετείχαν οι: Michael Jackson (φωνή, keyboards, synthesizers), David Foster (keyboards, synthesizers, ενορχήστρωση φωνών και ρυθμού), David Paich (πιάνο, keyboards, synthesizers), Bill Bottrell (κιθάρα), Michael Thompson (κιθάρα), Guy Pratt (μπάσο), Steve Ferrone (drums), Bruce Swedien (μηχανικός ήχου, μίξη), Bill Ross (ενορχήστρωση) και Steve Porcaro (προγραμματισμός synthesizer). Στην ορχηστρική μίξη συμμετέχει και η London Philharmonic Orchestra, με ενορχηστρωτή τον James Horner.

    Στα φωνητικά είναι ο Andraé Crouch με τη χορωδία του και τη Sandra Crouch. Η χορωδία συμμετείχε σε μία ανταλλαγή κλήσεων και απαντήσεων με τον Jackson στην κορύφωση του τραγουδιού.

    Σύμφωνα με τον μπασίστα Guy Pratt, ο Jackson ανάρρωνε από πλαστική χειρουργική όταν ηχογραφούσε ο Pratt και κρύφτηκε κάτω από ένα γραφείο μίξης. Ο Jackson έδωσε οδηγίες για τον Pratt σ’ ένα βοηθό, ο οποίος προσποιήθηκε ότι ο Jackson δεν ήταν στο δωμάτιο.

    Το «Earth Song» ξεκινάει αργά, με μία μελαγχολική ατμόσφαιρα, και στη διάρκεια γίνεται όλο και πιο δυναμικό.
    Τον Οκτώβριο του 1995, ο Michael Jackson, κατά την Τρίτη Υπουργική Διάσκεψη «Περιβάλλον Για Την Ευρώπη», που έλαβε χώρα στη Σόφια, ισχυρίστηκε ότι «είναι η ευκαιρία μου ν’ αφήσω τους ανθρώπους ν’ ακούσουν τη φωνή του πλανήτη». Στις 4 Νοεμβρίου του 1995, ερμήνευσε για πρώτη φορά το «Earth Song» στο γερμανικό show «Wetten, Dass…?».

    Η ιστορία του «Earth Song» του Michael Jackson

    Το «Earth Song» κυκλοφόρησε σε single στις 27 Νοεμβρίου του 1995 και ήταν το τρίτο single που βγήκε από το άλμπουμ «HIStory: Past, Present And Future, Book I», αφού προηγήθηκε το «Scream» και το «You Are Not Alone».

    Λέγεται ότι η κυκλοφορία του «Earth Song» καθυστέρησε κατά έναν χρόνο εξαιτίας της μεγάλης επιτυχίας του τραγουδιού «Stay Another Day» των East 17 που έγινε το χριστουγεννιάτικο No 1 του 1994. Σε μία συνέντευξή του στο Sky News, ο βασικός τραγουδοποιός των East 17, Tony Mortimer, αποκάλυψε ότι το τραγούδι όχι μόνο νίκησε το «All I Want For ChristMan?s Is You» της Man?riah Carey, αλλά εμπόδισε και τον Michael Jackson να κυκλοφορήσει το «Earth Song».

    Tony Mortimer: Μου είπαν ότι ο Michael Jackson δεν κυκλοφόρησε το «Earth Song» εκείνη τη χρονιά επειδή το «Stay Another Day» πουλούσε τρελά.

    Τελικά, το «Earth Song» διεκδίκησε το χριστουγεννιάτικο No 1 του 1995. Το τραγούδι έλαβε κυρίως θετικές κριτικές από τους μουσικοκριτικούς. Η αμερικανική εφημερίδα Contra Costa Times το χαρακτήρισε «λίγο μελό και πομπώδες» αλλά αναγνώρισε ότι είναι επικό και προορισμένο να γίνει τεράστια επιτυχία. Το dotmusic το περιέγραψε ως «επιβλητικό Gospel κομμάτι». Η εφημερίδα Ledger-Enquirer επισήμανε την επιδεξιότητα του τραγουδιού, που χτίζει ένα δραματικό φινάλε απόκρισης με τη χορωδία του Andrae Crouch. Το πανευρωπαϊκό περιοδικό Music & Media το αποκάλεσε «οικολογικό ύμνο», δηλώνοντας ότι ακόμα και χωρίς τις θελκτικές ενορχηστρώσεις (το διστακτικό πιάνο, τις τζαζ φράσεις της κιθάρας και τους ήχους της φύσης), η δυνατή σύνθεση θα ανέβαινε σίγουρα στα charts. Το βρετανικό περιοδικό Music Week το αξιολόγησε με 5 στα 5, επιλέγοντάς το ως το single της εβδομάδας, και πρόσθεσε ότι «θα γίνει τεράστια επιτυχία. Ήδη από τα αγαπημένα του HIStory, χτίζεται από μία εισαγωγή με πουλιά που κελαηδούν και μία άρπα σ’ ένα έπος χωρίς υπερβολές, αλλά παρόλα αυτά είναι υπέροχο». Το Philadelphia Inquirer το θεώρησε «μια θεραπευτική, ρυθμική μπαλάντα που προκαλεί θρησκευτικές εικόνες». Η εφημερίδα Rocky Mountain News έγραψε ότι το φινάλε έχει χαρακτήρα ύμνου και έργου δυναμικού Gospel. Το περιοδικό Rolling Stone έγραψε ότι το οπερατικό slow-Blues «Earth Song», παρά τις καλές του προθέσεις, ακούγεται κυρίως σαν παράσταση. Η εφημερίδα Sacramento Bee περιέγραψε την ερμηνεία του Michael Jackson ως «cool», ενώ η San Jose Mercury News την αποκάλεσε «επίπεδη» και «κλαψιάρικη», πιστεύοντας ότι ο Jackson είχε ήδη πειραματιστεί μ’ αυτά τα concepts νωρίτερα στην καριέρα του.
              
    Στις 3 Δεκεμβρίου του 1995, το τραγούδι έγινε No 1 στη Μεγάλη Βρετανία παραμένοντας στην κορυφή για πέντε εβδομάδες, διάστημα στο οποίο στέρησε το No 1 από το «Free As A Bird» των Beatles -το πρώτο single των Beatles που κυκλοφόρησε μετά από 25 χρόνια- καθώς και από άλλα αγαπημένα τραγούδια της εποχής, όπως το «Wonderwall» των Oasis και το «It’s Oh So Quiet» της Bjork. Κανείς δεν θα μπορούσε να το φανταστεί στις αρχές του έτους. Ο Michael Jackson έπρεπε προφανώς να ξαναρχίσει την καριέρα του από την αρχή, μετά τα σκάνδαλα των τελευταίων ετών, και το έκανε με το «Scream», ένα θορυβώδες single που ελάχιστα προσέφερε στη μουσική φήμη του ίδιου ή της αδελφής του, Janet. Ούτε το άλμπουμ «HIStory» άδειαζε τα ράφια όπως αναμενόταν, μέχρι που κυκλοφόρησε το «You Are Not Alone» και μας θύμισε ότι ο Michael Jackson ήταν ένας superstar. Με το «Earth Song» η ιστορία πήρε μια δεύτερη ανατροπή καθώς μ’ αυτό το τραγούδι ο Jackson πέτυχε το δεύτερο No 1 στη Μεγάλη Βρετανία μέσα στην ίδια χρονιά και το 6οστη σόλο καριέρα του και σηματοδοτεί την πρώτη φορά που έχει δύο No 1 από το ίδιο album.  Αυτό συνέβη παρά την τάση του να αρμέγει τα albums του για να βγάζει singles -π.χ. από τις 7 μεγάλες επιτυχίες που έβγαλε το «Dangerous», μόνο το «Black Or White» έφτασε στην κορυφή, παρόλο που μερικά άλλα πλησίασαν. Επιπλέον, το «Earth Song» έγινε το single του Michael Jackson με τις περισσότερες πωλήσεις στη Βρετανία ξεπερνώντας το «Billie Jean», το «Thriller» και το «Black Or White».

    Εκτός από τη Μεγάλη Βρετανία, το «Earth Song» έγινε επίσης No 1 στη Γερμανία, Ελβετία, Ισλανδία, Ισπανία, Λιθουανία και Σουηδία, No 2 στην Αυστρία, Γαλλία και Ιρλανδία, No 3 στην Ολλανδία και Τσεχία, No 4 στο Βέλγιο, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ουγγαρία και Σουηδία, No 8 στην Ισπανία και Φινλανδία, No 15 στην Αυστραλία και Ιταλία, No 32 στη Δανία και No 40 στον Καναδά.

    Στις Η.Π.Α., τα δισκογραφικά στελέχη της Epic προφανώς δεν πίστευαν ότι το τραγούδι θα είχε τύχη και δεν κυκλοφόρησε καν σε single. Ίσως τα θέματα της οικολογικής καταστροφής να μην ταίριαζαν στο αμερικανικό ραδιόφωνο και η μουσική προσέγγιση -Gospel, Blues και… opera- να θεωρήθηκε υπερβολικά ασυνήθιστη για το αμερικανικό κοινό. Αλλά όχι μόνο το τραγούδι δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε single στις Η.Π.Α., αλλά και το μουσικό βίντεο σπάνια παίχτηκε από το αμερικανικό MTV.

     

    Το δραματικό και πλούσιο μουσικό βίντεο του «Earth Song» απηχεί το συναίσθημα των στίχων του τραγουδιού. Το σκηνοθέτησε ο φωτογράφος Nick Brandt και εμφανίζεται και ο 14χρονος τότε Αιγύπτιος ηθοποιός Aytl Jensen.

    Το βίντεο ήταν ακριβό, καθώς γυρίστηκε σε τέσσερις γεωγραφικές περιοχές (Νότια Αμερική, Ευρώπη, Αφρική και Βόρεια Αμερική), και επικεντρωμένο στην καταστροφή και την ανάγκη για αναγέννηση της Γης. Έχοντας αυτό το περιβαλλοντικό θέμα, το βίντεο περιλαμβάνει πλάνα του Michael Jackson και ντόπιων κατοίκων να γίνονται μάρτυρες πράξεων φυσικής καταστροφής. Δείχνει καμένα δάση, ζώα απειλούμενα με εξαφάνιση να είναι νεκρά στην αφρικανική σαβάνα και γειτονιές κατεστραμμένες από τον πόλεμο. Όλα αυτά παρουσιάζονται με εικόνες κακοποίησης ζώων, αποψίλωσης δασών, ρύπανσης, λαθροθηρίας, φτώχειας και πολέμου, με τους πολίτες του κόσμου να πέφτουν στα γόνατα και να γραπώνουν τη γη από κάτω τους. Ξαφνικά η γη σείεται και φυσούν βίαιοι άνεμοι, καθώς ο Michael τραγουδά τον τελευταίο στίχο του τραγουδιού και ο πλανήτης αποκαθίσταται μαγικά.

    Η εναρκτήρια σκηνή του μουσικού βίντεο απεικονίζει το όμορφο τροπικό δάσος του Αμαζονίου, όπου τα ζώα ζουν σε αρμονία στο φυσικό τους περιβάλλον, το οποίο διαταράσσεται από μία μπουλντόζα. Η δεύτερη σκηνή είναι μία εμπόλεμη ζώνη στο Karlovac της Κροατίας, όπου εμφανίζονται ο διάσημος Σέρβος ηθοποιός Slobodan Dimitrijević και κάτοικοι της περιοχής. Η τρίτη τοποθεσία είναι η Τανζανία, όπου διαδραματίζονται σκηνές παράνομης λαθροθηρίας και κυνηγιού (κανένα ζώο δεν τραυματίστηκε κατά τα γυρίσματα του «Earth Song» καθώς τα πλάνα προήλθαν από αρχεία ντοκιμαντέρ). Η τελική τοποθεσία είναι το Warwick της Νέας Υόρκης, όπου προσομοιώθηκε μία δασική πυρκαγιά σ’ ένα χωράφι με καλαμπόκια.

    Στο βίντεο εμφανίζονται και ιθαγενείς, που δεν ήταν ηθοποιοί, να παρακολουθούν με τρόμο και μελαγχολία να κόβονται τα δέντρα και να καταστρέφεται μέσα σε λίγες ώρες ο τόπος τους, που είχαν προστατεύσει επί αιώνες. Αυτοί οι άνθρωποι εκτοπίζονται από τα σπίτια τους και δεν έχουν που να πάνε. Ένας παράδεισος στη Γη ισοπεδώνεται, ανοίγοντας τον δρόμο για μία ακόμα άψυχη ζούγκλα από μπετόν, που θα προσθέσει μερικά ακόμη δισεκατομμύρια στα ταμεία των εταιρειών. Ο Jackson στέκεται ανάμεσα σε κομμένα δέντρα και σ’ ένα δάσος που εξακολουθεί να καίγεται. Έτσι συμβολίζεται η μάχη μεταξύ του ανθρώπου και της φύσης, η οποία γίνεται πιο αντιληπτή καθώς εμφανίζεται ο Michael Jackson να κρατιέται μετά βίας από δύο δέντρα ενώ τον σπρώχνει μια δυνατή ριπή ανέμου. Αναρίθμητα είδη δέντρων ήρθαν αντιμέτωπα με το τσεκούρι, με αποτέλεσμα να εξαφανιστεί μία σειρά ειδών από το πρόσωπο της Γης, ενώ οι κοινότητες των ιθαγενών εκτοπίζονται και αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τρόπο ζωής τους και υποχρεώνονται να προσαρμοστούν σ’ έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο. Οι άνθρωποι, είτε ιθαγενείς είτε όσοι έχουν πληγεί από τον πόλεμο, πέφτουν στα γόνατα και κρατούν στις χούφτες τους άμμο, ζητώντας συγχώρεση από την Γη, ενώ ταυτόχρονα επαναλαμβάνεται συνεχώς ο στίχος «What about us?». Μ’ αυτόν τον τρόπο ο Michael Jackson περιλαμβάνει στο κοινό και τους αυτόχθονες ιθαγενείς, κάτι που ενδεχομένως να μην γίνεται άμεσα αντιληπτό από τους στίχους, κι αυτό γιατί οι άνθρωποι αυτοί, καθώς είναι αποκλεισμένοι από την σύγχρονη κοινωνία, επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την εκβιομηχάνιση και θέλει να τους δείξει ότι δεν είναι μόνοι κι ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν άνθρωποι που καταλαβαίνουν τον αγώνα που θα χρειαστεί να δώσουν.

    Έτσι υποδηλώνεται η ενότητα του ανθρώπων, όπου ο Michael Jackson και άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο ενώνονται σ’ ένα πνευματικό άσμα, το «Earth Song», που καλεί μια δύναμη να θεραπεύσει τον κόσμο. Ενώ το βίντεο ξεκινά με μία μετάβαση γεγονότων από τη ζωή σ’ ένα υγιές περιβάλλον προς ένα κατεστραμμένο δάσος που φλέγεται και εικόνες νεκρών ζώων και πολέμου, στο τέλος οι περισσότερες εικόνες επαναλαμβάνονται με αντίστροφη σειρά, δείχνοντας ότι όλη αυτή η κατάσταση μπορεί να αντιστραφεί, έτσι ώστε η ζωή να επιστρέψει, ο πόλεμος να τελειώσει και τα δάση να αναγεννηθούν. Το βίντεο κλείνει μ’ ένα αίτημα για δωρεές στο Heal The World Foundation που ίδρυσε ο Michael Jackson.

    Το clip δεν προβλήθηκε ιδιαίτερα στις Η.Π.Α., ωστόσο έλαβε θετικές κριτικές και κέρδισε το Doris Day Music Award στα Genesis Awards του 1996, ενώ ήταν υποψήφιο και για βραβείο Grammy το 1997, στην κατηγορία του καλύτερου μικρού μήκους μουσικού βίντεο.

    Το βίντεο του «Earth Song» συμπεριλήφθηκε στα video albums «HIStory On Film, Volume II» (1997), «Number Ones» (2003) και «Michael Jackson’s Vision» (2010).

    Ο Michael Jackson αναγνωρίστηκε από διάφορες οργανώσεις προστασίας των ζώων και του περιβάλλοντος για το γεγονός ότι επέστησε την προσοχή σ’ αυτά τα ζητήματα. Χάρη στο «Earth Song», υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων που συνειδητοποιούν τη ζημιά που προκαλούν ο πόλεμος και η ρύπανση και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί άνθρωποι υποστηρίζουν μη κυβερνητικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται σ’ αυτά τα θέματα.

    Στις 19 Φεβρουαρίου του 1996, ο Jackson τραγούδησε το «Earth Song» στα Brit Awards, όπου παρευρέθηκε για να παραλάβει ένα ειδικό βραβείο Artist Of A Generation. Ο Jackson το τραγούδησε καθώς στεκόταν πάνω σ’ έναν ψηλό γερανό, τον οποίο είχε χρησιμοποιήσει και τρεις μήνες νωρίτερα, όταν το ερμήνευσε στη γερμανική τηλεοπτική εκπομπή «Wetten Dass». Στη σκηνή, συμμετείχε και μία παιδική χορωδία, αρκετά μέλη της οποίας άρχισαν να αγκαλιάζουν τον Jackson κατά την κάθοδό του. 

    Φαίνεται πως αυτή η στάση, σαν του Χριστού, δεν άρεσε στον τραγουδιστή των Pulp, Jarvis Cocker, ο οποίος πήδηξε στη σκηνή σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το «σύμπλεγμα του Μεσσία» που επέδειξε ο Jackson. Ο Cocker σήκωσε το πουκάμισό του, κούνησε κοροϊδευτικά τον πισινό του και έκανε μία χειρονομία δείχνοντας στον Jackson το σχήμα V με τα δάχτυλά του.

    Ακολούθησε ένα συναρπαστικό φινάλε στο οποίο ο Cocker αποχώρησε από τη σκηνή κυνηγημένος από τους χορευτές και τους σωματοφύλακες του Jackson. Στη συνέχεια, συνελήφθη από την αστυνομία και κρατήθηκε στο αστυνομικό τμήμα μέχρι τις 3 πρωί καθώς τον ανέκριναν επειδή υπήρξαν ισχυρισμοί ότι είχε επιτεθεί σε κάποια από τα παιδιά της χορωδίας κατά τη διάρκεια της εισβολής του στη σκηνή. Ένα βίντεο που παρασχέθηκε από άγνωστη πηγή έδειξε ότι ήταν ένας από το προσωπικό του Jackson που μπούκαρε στα παιδιά, και όχι ο Cocker, και οι κατηγορίες για επίθεση αποσύρθηκαν και ο Cocker αφέθηκε ελεύθερος.

    Ο Cocker είπε ότι θεώρησε την παράσταση προσβλητική, ισχυριζόμενος ότι ο Jackson είχε απεικονίσει τον εαυτό του σαν τον Χριστό και μπορούσε να κάνει ό,τι ήθελε λόγω του τεράστιου πλούτου και της δύναμής του.

    Jarvis Cocker: Οι ροκ σταρ έχουν αρκετά μεγάλο εγωισμό χωρίς να προσπαθούν να είναι ο Ιησούς. Οι ενέργειές μου ήταν μια μορφή διαμαρτυρίας για τον τρόπο που ο Michael Jackson βλέπει τον εαυτό του σαν τον Χριστό με τη δύναμη της θεραπείας. Η μουσική βιομηχανία τού επιτρέπει να απολαμβάνει τις φαντασιώσεις του λόγω του πλούτου και της δύναμής του. Το κοινό συμβιβάζεται μ’ αυτό, παρόλο που ξέρει ότι είναι λίγο άρρωστο. Απλώς δεν μπορούσα να το αντέξω άλλο. Ήταν μια απόφαση της στιγμής που προήλθε από πλήξη και απογοήτευση. 

    Ωστόσο, διευκρίνισε ότι η ενέργειά του δεν ήταν προσωπικά εναντίον του Jackson, αλλά μόνο του τρόπου με τον οποίο αποδόθηκε το τραγούδι. Μάλιστα δήλωσε ότι θαύμαζε τον Jackson ως τραγουδιστή.
    Jarvis Cocker: Μπορεί να χορέψει, […] οποιοσδήποτε επινοεί το moonwalk είναι εντάξει από μένα.

    Ο Jackson απ’ τη μεριά του καταδίκασε τη συμπεριφορά του Cocker ως «αποτροπιαστική και άνανδρη».
    John Street (καθηγητής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Ανατολικής Αγγλίας, στο βιβλίο του «Politics And Popular Culture», 1997): Αλλά το να ερμηνεύεις τη λαϊκή κουλτούρα ως ένα σαφές -ή τουλάχιστον τυπικό- πολιτικό κείμενο σημαίνει πως υιοθετείς μία πολύ στενή άποψη του νοήματός του και, επομένως, του πολιτικού του μηνύματος. Όπως επισημάναμε, το νόημα του κειμένου θα εξαρτηθεί από το πώς θα ακουστεί ή θα ερμηνευτεί. Ο Michael Jackson μπορεί να προόριζε το «Earth Song» ως άσκηση συμπόνιας. Άλλοι, όπως ο Jarvis Cocker, το είδαν τελείως διαφορετικά. Ένας λόγος για τον οποίο εμφανίζονται αυτές οι εναλλακτικές αναγνώσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο η απόδοση της λαϊκής κουλτούρας εμπλέκει περισσότερα από ένα κυριολεκτικό κείμενο, καθώς χρησιμοποιεί χειρονομίες και σύμβολα, τους τόνους της φωνής, ματιές και βλέμματα, τα οποία μπορεί να λένε μια διαφορετική ιστορία.

    Στις 8 Μαΐου του 1996, ο Michael Jackson ερμήνευσε μία πιο ήρεμη εκδοχή του τραγουδιού στα World Music Awards στο Μονακό. Κατά το τέλος, τραγούδησε τον στίχο «Tell me what about it», ο οποίος δεν ακουγόταν στην πρώτη εκτέλεση. Στις 16 Ιουλίου του 1996, ο Jackson ερμήνευσε το «Earth Song» στο Brunei Royal Concert, στο Bandar Seri Begawan (Μπρουνέι). Όπως και στην εμφάνισή του στα World Music Awards, ο Michael Jackson πρόσθεσε τον στίχο «Tell me what about it». Ο Jackson ερμήνευσε, επίσης, το τραγούδι στην περιοδεία HIStory World Tour από τον Σεπτέμβριο του 1996 έως τον Οκτώβριο του 1997. Στην περιοδεία αυτή, ο Michael Jackson ερμήνευε το τραγούδι βγάζοντας τους υπαλλήλους του και μερικούς από τους θαυμαστές του ντυμένους σαν ανθρώπους που επλήγησαν από πόλεμο. Καθώς προχωρούσε το τραγούδι, έβγαινε ένα τανκ που κατασκευάστηκε για την συναυλία κι ένας από τους χορευτές ντυμένος στρατιωτικός τούς στόχευε όλους κρατώντας τουφέκι. Αλλά στο τέλος, ο Michael έβαζε το χέρι του στο όπλο και το κατέβαζε ενώ ο στρατιωτικός άρχιζε να κλαίει καθώς ένα παιδί τού έφερνε λουλούδι.

    Αργότερα, ο Michael Jackson ερμήνευσε το τραγούδι στις συναυλίες MJ & Friends τον Ιούνιο του 1999. Κατά τη διάρκεια της εμφάνισής του στο Μόναχο, στις 27 Ιουνίου του 1999, το μεσαίο τμήμα της γέφυρας κατέρρευσε, με αποτέλεσμα η πτώση να προκαλέσει έντονο πόνο στην πλάτη του Michael Jackson, ο οποίος μετά τη συναυλία μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο.

    Μια άλλη φορά, ενώ τραγουδούσε ζωντανά το «Earth Song» και καθώς τον σήκωνε ψηλά ο γερανός, ένας θαυμαστής έτρεξε πάνω για να αγκαλιάσει τον Jackson. Για να κρατήσει τον θαυμαστή ασφαλή, ο Jackson έπρεπε να τον κρατήσει για να μην πέσει. Όταν κατέβηκε ο γερανός, ο θαυμαστής συνελήφθη από την ασφάλεια.

    Το «Earth Song» είχε επίσης προγραμματιστεί για τις συναυλίες της περιοδείας This Is It το 2009, οι οποίες ακυρώθηκαν λόγω του θανάτου του Michael Jackson. Αυτό ήταν το τελευταίο τραγούδι που ερμήνευσε ο Jackson, αφού το είχε προβάρει στις 24 Ιουνίου του 2009, προετοιμαζόμενος για το This Is It, λίγες ώρες πριν το θάνατό του. Στο τραγούδι αυτό η φράση «killing fields» αντικαταστάθηκε με τη φράση «flowering fields».

    Στα βραβεία Grammy του 2010, το τραγούδι παρουσιάστηκε ως φόρος τιμής στον Michael Jackson μαζί με μία τρισδιάστατη ταινία μικρού μήκους που προοριζόταν για τις συναυλίες της περιοδείας This Is It. Το τραγούδι ερμήνευσαν μαζί οι Celine Dion, Jennifer Hudson, Smokey Robinson, Carrie Underwood και Usher, ενώ το βίντεο έπαιζε στο παρασκήνιο. Κατά τη διάρκεια της μετάδοσης, η ταινία προβλήθηκε στην αυθεντική τρισδιάστατη μορφή της. Η Target παρείχε δωρεάν γυαλιά 3-D σε πελάτες μία εβδομάδα πριν τα βραβεία Grammy. Καθώς το τραγούδι τελείωσε, οι ερμηνευτές γύρισαν την πλάτη τους στο κοινό για να δουν φωτογραφίες του Michael Jackson στις οθόνες πάνω από τη σκηνή. Οι Paris και Prince Jackson, τα μεγαλύτερα παιδιά του Michael Jackson, εμφανίστηκαν λίγο μετά την ερμηνεία του τραγουδιού για να παραλάβουν το βραβείο για τη συνολική προσφορά του Jackson, δίνοντας και μία σύντομη ομιλία. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που τα παιδιά μίλησαν δημόσια μετά το μνημόσυνο της 7ης Ιουλίου του 2009 για τον Jackson. 

    Prince Jackson: Ο πατέρας μας ανησυχούσε πάντα για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα. Με όλη την σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή του, έχει βοηθήσει πολλές φιλανθρωπικές οργανώσεις κι έχει κάνει δωρεές σε όλες. Σε όλα τα τραγούδια του, το μήνυμά του ήταν απλό: αγάπη. Θα συνεχίσουμε να διαδίδουμε το μήνυμά του και να βοηθάμε τον κόσμο. Σας ευχαριστούμε. Σε αγαπάμε, μπαμπά!

    Το 2011, το «Earth Song» συνδυάστηκε με το ποίημα «Planet Earth» (το οποίο είχε συμπεριληφθεί στο άλμπουμ «This Is It» το 2009) και κυκλοφόρησε ως τραγούδι στο remix-άλμπουμ «Immortal».

    Το 2017, το περιοδικό ShortList ανέφερε ότι το τραγούδι περιέχει μία από τις σημαντικότερες αλλαγές κλειδιού στη μουσική ιστορία. Συγκεκριμένα γράφει: Το «Earth Song» είναι ένα κομμάτι που, όπως μια αρχαιολογική ανασκαφή, παραδίδει όλο και περισσότερο από το μεγαλείο του και τα μυστικά του όσο περνά ο καιρός. Είναι, ταυτόχρονα, από τα πιο γελοία και απολύτως λαμπρά μουσικά κομμάτια που έχουν ηχογραφηθεί ποτέ. Αυτό θα μπορούσε να προέρχεται μόνο από το μυαλό μιας αληθινής ιδιοφυίας. Και μόνο μια αληθινή ιδιοφυία θα μπορούσε να φτάσει στο 3:45 και να σκεφτεί «Όχι, αυτό το τραγούδι πρέπει να γίνει μεγαλύτερο» και να κάνει μια τεράστια αλλαγή κλειδιού. Και μετά σκέφτηκε ότι ούτε αυτό ήταν αρκετό και έκανε ένα βίντεο με ελέφαντες που επιστρέφουν στη ζωή και με ανεμιστήρες τόσο ογκώδεις που, κατά ειρωνικό τρόπο, μάλλον έπρεπε να κόψουν ένα τροπικό δάσος για να τους τροφοδοτήσουν.   

    Το «Earth Song» αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης στο βιβλίο του Joseph Vogel «Earth Song: Michael Jackson And The Art Of Comparison» (2017). Σύμφωνα με το σύντομο σημείωμα, «το «Earth Song» του Michael Jackson, που κυκλοφόρησε το 1995, δεν έμοιαζε με τίποτε άλλο που είχε ακουστεί στην Pop μουσική. Τα τραγούδια διαμαρτυρίας ήταν από καιρό μέρος της κληρονομιάς της Rock -αλλά όχι έτσι. Το όραμα του «Earth Song» ήταν πιο πανοραμικό, οι ρίζες του πιο αρχέγονες. Η ασυνήθιστη σύμπτυξη από Blues, όπερα, Rock και Gospel δεν έμοιαζε με τίποτε άλλο στο ραδιόφωνο. Μία τεράστια επιτυχία παγκοσμίως, που δεν προσφέρθηκε καν ως single στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι περισσότεροι κριτικοί δεν ήξεραν τι να κάνουν μ’ αυτό. Ωστόσο, δεκαετίες αργότερα, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Jackson». Σε αυτό το πρωτοποριακό βιβλίο, ο Joseph Vogel παρακολουθεί την εξέλιξη του τραγουδιού, από τη σύλληψή του στη Βιέννη το 1998, μέχρι τη μακρόχρονη κύησή του στο στούντιο ηχογράφησης και την τελευταία πρόβα του Jackson το 2009. Τοποθετώντας το τραγούδι μέσα στο ιστορικό πλαίσιο των εποχών του Reagan, του Bush και του Clinton, το βιβλίο διερευνά επίσης τις ευρύτερες ανθρωπιστικές προσπάθειες του καλλιτέχνη, από τη συμμετοχή του στο USA For Africa έως το ίδρυμα Heal The World Foundation. Βασισμένο σε πρωτότυπη έρευνα, συμπεριλαμβανομένων και συνεντεύξεων με τους βασικούς συντελεστές του τραγουδιού, το «Earth Song: Michael Jackson And The Art Of Comparison» προσφέρει μια απαραίτητη επανεκτίμηση αυτού του δυναμικού ύμνου και των τολμηρών προσπαθειών του Jackson να αλλάξει τον κόσμο.

    Η μουσική είναι μία παγκόσμια γλώσσα που ξεπερνά τα σύνορα και έχει τη δύναμη να γίνει καταλύτης για κοινωνικές αλλαγές και μπορεί ενδεχομένως να θεραπεύσει τον κόσμο. Το «Earth Song» συνεχίζει να είναι επίκαιρο σήμερα, με τα βαθιά του μηνύματα να προτρέπουν τους ακροατές να υιοθετήσουν περιβαλλοντικές ευαισθησίες, και να είναι η πιο δημοφιλής μελωδία «πράσινης» θεματολογίας κι όλα αυτά μία δεκαετία πριν την ταινία-ντοκιμαντέρ «Μια Άβολη Αλήθεια» (An Inconvenient Truth, 2006) και την εκστρατεία του Al Gore που τον οδήγησε μέχρι το βραβείο Νόμπελ το 2007. Στη συνέχεια, η εμφάνιση της πανδημίας COVID-19 έφερε την ανθρωπότητα αντιμέτωπη με μία άνευ προηγουμένου απειλή για τις ζωές των ανθρώπων και δημιούργησε εύλογα ερωτήματα για τις τεχνολογικές καινοτομίες και την πρωτοφανή ανάπτυξη.

    Τέτοια γεγονότα ανοίγουν τα μάτια των ανθρώπων που ζουν σε μία ουτοπική πραγματικότητα και χρησιμεύουν ως κλήση αφύπνισης. Αν σκεφτεί κανείς και μελετήσει προσεκτικά τα δελτία ειδήσεων, θα διαπιστώσει ότι υπήρξε μία σειρά ενδείξεων με γεγονότα που οδήγησαν στο ξέσπασμα της νόσου και αποκαλύπτουν ένα μοτίβο που αφήνει πίσω του ένα ίχνος καταστροφής. Δεν ήταν η πρώτη φορά που ένας φόβος για την υγεία χτυπά τις πόρτες των ανθρώπων, φαινομενικά απροειδοποίητα. Προηγουμένως, είχαμε τον ιό Nipah, τον SARS και τον H1N1 που αποτελούσαν απειλή για τις ανθρώπινες ζωές. Ταυτόχρονα, η γρίπη των πτηνών οδήγησε στη μαζική θανάτωση αμέτρητων πουλερικών.

    Άλλες καταστροφές, όπως πυρκαγιές, πλημμύρες και τυφώνες, συχνά επιταχύνονται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Η κρίσιμη συγκυρία στην οποία έχει φτάσει η ανθρωπότητα και ο κόσμος, φέρνει στην επιφάνεια μια σειρά από σημαντικά ερωτήματα. Μπορεί κάποιοι να είναι κοντόφθαλμοι και να σπεύδουν να πανηγυρίσουν για τα ανθρώπινα θύματα υποστηρίζοντας ένα φασιστικό αφήγημα, αλλά ο μηδενισμός δεν είναι λύση. Οποιαδήποτε μορφή βίας που διαιωνίζεται δεν δικαιολογείται ποτέ. Η τρέχουσα κατάσταση εφιστά την προσοχή μας στην ανάγκη να επανεξετάσουμε την σχέση μας με το περιβάλλον.

    Δεν μπορούμε να κάνουμε τα στραβά μάτια και να αποσιωπούμε αυτό που συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο. Οι συγκλονιστικές εικόνες και οι ανησυχητικές ειδήσεις από πολέμους, πυροβολισμούς στα σχολεία και κακοποιήσεις ζώων, φέρνουν στο νου το «Earth Song». Αν ακούσει κανείς το τραγούδι ή δει το μουσικό βίντεο και δεν συγκινηθεί ή δεν προκαλέσει τα συναισθήματά του, τότε δεν πρέπει να είναι άνθρωπος.

    Παρόλα αυτά, ακόμα υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας για την ανθρωπότητα να λάβει διορθωτικά μέτρα πριν είναι πια πολύ αργά. Όπως είπε και η Αγγλίδα ανθρωπολόγος Jade Goodall: «Η επανασύνδεση με τη φύση είναι το κλειδί αν θέλουμε αν σώσουμε τον πλανήτη».

    Άλλες εκτελέσεις:

    • Criminal Man?fia (1996, ως sample στο τραγούδι «Yo Ass Is Dead»).
    • Kingpin Skinny Pimp feat. Prophet Posse (1996, ως sample στο τραγούδι «All About Them Prophets»).
    • Koka (1996, στο άλμπουμ «Earth Song / Earth’s Groove»).
    • Rupert Parker (1996, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Harpbeat – 17 Ambient Contemporary And Classic Songs From The Harp»).
    • Michael Jackson (1997, ως μέρος του «Intro» στο «Live HIStory World Tour Munich»).
    • Liliane Saint-Pierre (1997, στα ολλανδικά με τίτλο «Aardsong» στο άλμπουμ «Ik Ben Wie Ik Ben»).
    • Guru feat. Junior Reid & Prodigal Son (2000, ως sample στο τραγούδι «Man?shin’ Up Da World»).
    • Oizone (2000, στο άλμπουμ «An Indifferent Beat»).
    • Junior Reid (2000, ως sample στο «Man?shing Up The Earth»).
    • Terence (Ιούνιος 2002, σε single).
    • Isgaard (2003, στο άλμπουμ «Golden Key»).
    • Closterkeller (Οκτώβριος 2004, στο άλμπουμ «Reghina»).
    • Pan Pipes (2004, στο άλμπουμ «Forever Love»).
    • Arne Schmitt (2004, στο άλμπουμ «Open Roads»).
    • Preuteleute (Μάιος 2005, ως sample στο «Wacko Jacko / Give Jezus His…»).
    • Sergey Lazarev (Δεκέμβριος 2005, στο άλμπουμ «Don’t Be Fake»).
    • Studio 99 (Οκτώβριος 2006, στο άλμπουμ «A Tribute To Michael Jackson Performed By Studio 99»).
    • The Sunset Lounge Orchestra (2007, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «The Michael Jackson Cool Down Experience»).
    • The Hit Co. (Ιούλιος 2009, στο άλμπουμ «Remembering The King Of Pop: A Tribute To Michael Jackson»).
    • Hungry, Hungry Ghost (Αύγουστος 2009, στο άλμπουμ «Chum Onah – BxF Celebrates The Music Of M. Jackson»).
    • Racine & The Royal Symphonic Sound Orchestra (Αύγουστος 2009, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «A Tribute To Michael Jackson»).
    • Lex Vandyke (Οκτώβριος 2009, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «This Is It & Other Great Michael Jackson Songs»).
    • D.O.N.S. (2009, σε single).
    • Man?rtin Ermen (2009, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Piano Dreams 2»).
    • Gary Graham (2009, στο άλμπουμ «A Tribute To Michael Jackson»).
    • TerMan?ology (2009, ως sample στο τραγούδι «God’s World»).
    • K&D feat. Man?honey (Φεβρουάριος 2010, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Lounge Of Love – Vol. 3»).
    • KawenzMan?ner (Μάρτιος 2010, στο άλμπουμ «Punk Chartbusters Vol. 6»).
    • Joo Kraus & Tales In Tones Trio (Αύγουστος 2010, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Songs From Neverland»).
    • Larry Kenzal (Οκτώβριος 2010, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Piano Tribute To Michael Jackson»).
    • Helene Fischer (Δεκέμβριος 2010, ζωντανή ηχογράφηση στο άλμπουμ «Best Of Helene Fischer Live – So Wie Ich Bin»).
    • Bone Thugs-N-Harmony (2010, ως sample στο τραγούδι «What Have We Done»).
    • Man?loney (2010, ως sample στο τραγούδι «Honest Expression»).
    • Pop Avatars (2010, στο άλμπουμ «Pop SMan?sh Hits»).
    • BossMan? (2011, ως sample στο τραγούδι «What About»).
    • David Foster feat. Charice, Ne-Yo & Robert Randolph (Μάρτιος 2011, στο άλμπουμ «Hit Man? Returns: David Foster & Friends»).
    • Michael Jackson (2011, ως μέρος του «Planet Earth / Earth Song» στο άλμπουμ «Immortal»).
    • mrSimon (2011, ως sample στο τραγούδι «Planetcore»).
    • Haley Reinhart (2011, σε single).
    • O Revide (2011, ως sample στο τραγούδι «Vale Das LagriMan?s»).
    • Estudiosmoi (Μάρτιος 2012, στο άλμπουμ «The Chillout Sessions – Michael Jackson»).
    • Rachel Rubio (Ιούνιος 2012, στο άλμπουμ «Pure David Foster Love Affair Revisited»).
    • 1966 Quartet (Νοέμβριος 2012, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Thriller – Michael Jackson Classics»).
    • Leslie Brown (2012, στο άλμπουμ «Tenderly»).
    • Gemstones (2012, ως sample στο τραγούδι «Dying Breed»).
    • Kashief Lindo (2012, στο άλμπουμ «A Reggae Tribute To Michael Jackson»).
    • Ralf Willing & His Multisound-Orchestra (Αύγουστος 2013, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Dream Melodies Vol. 1»).
    • TraxMan? (2013, ως sample στο τραγούδι «Killing Fields»).
    • Kimberley vs Megan (Νοέμβριος 2014, ως μέρος του medley «Clash 2»).
    • Μέλιssεs & Courtney (2014, στα Man?d VMan?).
    • Liquid Blue (Ιανουάριος 2015, στο άλμπουμ «Peace Anthems»).
    • Tony Succar feat. India (Απρίλιος 2015, ασυνήθιστη εκτέλεση στο άλμπουμ «Unity: The Latin Tribute To Michael»).
    • Acoustic Sessions (Μάιος 2015, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Acoustic Guitar Tribute To Michael Jackson»).
    • India Carney (Μάιος 2015, σε single).
    • Noel Akchote (Οκτώβριος 2015, ακουστική εκτέλεση στο άλμπουμ «One»).
    • Rick Kickfoot (2015, στο άλμπουμ «The Best Of Michael Jackson»).
    • Wuauquikuna (2015, στο άλμπουμ «Music Of The World III»).
    • Aliki (Απρίλιος 2016, στο άλμπουμ «Reflections»).
    • Joseff McKenneth (Οκτώβριος 2016, σε single).
    • Sam Lavery (Οκτώβριος 2016, στο άλμπουμ «The X Factor 2016 – Week 3»).
    • Klavier (2016, στο άλμπουμ «Das Beste Am Piano»).
    • Relaxing Piano Covers (2016, στο άλμπουμ «Tribute To Michael Jackson»).
    • Anakelly (Αύγουστος 2017, στο άλμπουμ «Timeless – Piano & Vocal – Volume 2»).
    • David Garrett (Σεπτέμβριος 2017, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Rock Revolution»).
    • Sebastian James Hekneby (Δεκέμβριος 2017, σε single).
    • Next Town Down feat. Alyson Stoner (2017, ως μέρος του «Evolution Of Michael Jackson»).
    • Jane Constance (Απρίλιος 2018, στο άλμπουμ «Un Jour J’Ai Reve»).
    • Dave Koz, Gerald Albright, Rick Braun, Richard Elliot & Aubrey Logan (Ιούνιος 2018, στο άλμπουμ «Summer Horns II From A To Z»).
    • Esther Kaiser (Αύγουστος 2018, στο άλμπουμ «Songs Of Courage»).
    • Deep Wave feat. Luke McMan?ster (Ιανουάριος 2019, στο άλμπουμ «Acoustic Chill Tribute To Michael Jackson»).
    • Tromba Festiva (2019, στο άλμπουμ «Music Was My First Love»).
    • Billboard Baby Lullabies (Φεβρουάριος 2020, ορχηστρική εκτέλεση στο άλμπουμ «Lullaby Renditions Of Michael Jackson»).
    • Γιάννης Χριστοδουλόπουλος (Απρίλιος 2020).
    • Ivana Raymonda Van Der Veen (2020, σε single).
    • Silva G & K. Otic (2020, ως sample στο τραγούδι «Desde Puto»).
    • Myles Frost (Ιούλιος 2022, ως μέρος του «Earth Song / They Don’t Care About Us»).

    Επιπλέον, το 2015, όταν κυκλοφόρησε το «Writing On The Wall», το μουσικό θέμα της ταινίας James Bond «Spectre», πολλοί κατηγόρησαν τον συνθέτη Sam Smith ότι «αντέγραψε» το «Earth Song».

    Το 2018, ο Bogdan Ioan ερμήνευσε το «Earth Song» ως διαγωνιζόμενος στο The Voice της Ρουμανίας τρελαίνοντας τους κριτές με την ερμηνεία του.

    Οι στίχοι:

    What about sunrise?
    What about rain?
    What about all the things
    That you said we were to gain?

    What about killing fields?
    Is there a time?
    What about all the things
    That you said was yours and mine?

    Did you ever stop to notice
    All the blood we've shed before?
    Did you ever stop to notice
    This crying Earth, these weeping shores?

    Ah-ah-ah-ah-ah
    Ooh-ooh-ooh-ooh-ooh
    (x2)

    What have we done to the world?
    Look what we've done
    What about all the peace
    That you pledge your only son?

    What about flowering fields?
    Is there a time?
    What about all the dreams
    That you said was yours and mine?

    Did you ever stop to notice
    All the children dead from war?
    Did you ever stop to notice
    This crying Earth, these weeping shores?

    (Ah-ah-ah-ah-ah…)

    I used to dream
    I used to glance beyond the stars
    Now I don't know where we are
    Although I know we've drifted far

    (Ah-ah-ah-ah-ah…)

    Hey, what about yesterday? (What about us?)
    What about the seas? (What about us?)
    The heavens are falling down (What about us?)
    I can't even breathe (What about us?)

    What about apathy? (What about us?)
    I need you (What about us?)
    What about nature's worth? (Ooh)
    It's our planet's womb (What about us?)

    What about aniMan?ls? (What about it?)
    We've turned kingdoms to dust (What about us?)
    What about elephants? (What about us?)
    Have we lost their trust (What about us?)

    What about crying whales? (What about us?)
    We're ravaging the seas (What about us?)
    What about forest trails? (Ooh)
    Burnt despite our pleas (What about us?)

    What about the holy land? (What about it?)
    Torn apart by Creed (What about us?)
    What about the common Man?? (What about us?)
    Can't we set him free (What about us?)

    What about children dying? (What about us?)
    Can't you hear them cry? (What about us?)
    Where did we go wrong? (Ooh)
    Someone tell me why (What about us?)

    What about baby boy? (What about it?)
    What about the days? (What about us?)
    What about all their joy? (What about us?)
    What about the Man?? (What about us?)

    What about the crying Man?? (What about us?)
    What about Abraham? (What about us?)
    What about death again? (Ooh)
    Do we give a damn?

    (Ah-ah-ah-ah-ah)





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε