Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη ένα βιβλίο που φέρει τον τίτλο «Εν αρχή ην ο Καζαντζίδης». Συγγραφέας ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Η τιμή του γύρω στα 15 ευρώ.
Στο εξώφυλλο του δίσκου, παρατίθεται μια φωτογραφία του Καζαντζίδη καθώς συνεντευξιάζεται με τον ίδιο το συγγραφέα. Μάλιστα κάτω από τον τίτλο του βιβλίου, βρίσκεται η εξής φράση «Από τον Άκη Πάνου ως τη
Μαρινέλλα». Τα ονόματα αυτά των δύο «καλλιτεχνών» (το βάζω σε εισαγωγικά γιατί έχω μια αμφιβολία για τη
Μαρινέλλα) παραπέμπουν, αν μη τι άλλο, στον Καζαντζίδη. Στο οπισθόφυλλο τώρα, δίδεται μια εξομολόγηση του Άκη Πάνου, σχετική πάντα με τις αρετές του Στέλιου Καζαντζίδη.
Βλέποντας κανείς αυτό το βιβλίο, λοιπόν, τι μπορεί να υποθέσει; Ότι πρόκειται για ένα αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη.
Η αλήθεια όμως δεν είναι αυτή. Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει συνεντεύξεις διαφόρων καλλιτεχνών. Συγκεκριμένα: του Καζαντζίδη, του Μπιθικώτση, του Νταλάρα, του Άκη Πάνου, της
Μαρινέλλας. της Φαραντούρη, του Κουγιουμτζή, του Μικρούτσικου, του Μούτση, του Σπανού και του Χατζηνάσιου.
Και έρχομαι τώρα εγώ, που σαν θαυμαστής (επί της ουσίας και όχι με τον τρόπο που κάποιος θαυμάζει το Ρουβά) του Καζαντζίδη αγόρασα το βιβλίο αυτό, να θέσω τον προβληματισμό μου.
Ερώτημα : Γιατί το βιβλίο, ενώ φιλοξενεί συνεντεύξεις τόσων καλλιτεχνών, φέρει τον τίτλο αυτό;
Η απάντηση του συγγραφέα στον πρόλογο του βιβλίου μάλλον δεν καλύπτει κανέναν σκεπτόμενο άνθρωπο. Λέει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ότι ο Καζαντζίδης είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας τραγουδιστής των τελευταίων εκατό χρόνων και για αυτό πρώτα από όλα είναι ο Καζαντζίδης. Σας κάλυψε; Εν μέρει μπορεί. Θα με συνέφερε και μένα να το δεχτώ αλλά το ποιόν του Λευτέρη Παπαδόπουλου δεν με εφησυχάζει. Θα το δεχόμουν αυτό εάν κάτω από τον τίτλο δεν έγραφε «Από τον Άκη Πάνου ως τη
Μαρινέλλα» αλλά ας πούμε «Από τον Θάνο Μικρούτσικο ως τον Δήμο Μούτση». Συμφωνείτε; Θα το δεχόμουν εάν στο οπισθόφυλλο με ειλικρίνεια ανέφερε ότι το βιβλίο περιλαμβάνει τις συγκεκριμένες συνεντεύξεις. Είναι κάπως παραπλανητικό για το αγοραστικό κοινό όλο αυτό που βλέπουμε στο εξωτερικό μέρος του βιβλίου.
Και θα θέσω ένα ρητορικό ερώτημα:
Ο Καζαντζίδης για το ελληνικό τραγούδι είναι μια μυθική φιγούρα. Είναι ο πλέον δημοφιλής καλλιτέχνης. Μήπως σε καιρούς στους οποίους οι τραγουδιστές απομυθοποιούνται και φθείρονται από τη συνεχή προβολή, σε καιρούς που η αγοραστική δύναμη (σε ότι αφορά στη μουσική βιομηχανία) περιορίζεται σε αμόρφωτα 15χρονα (ίσως και 20χρονα), σε καιρούς που μόνο για τον Στέλιο Καζαντζίδη ξεφυτρώνουν σε κάθε πόλη και χωριό Σύλλογοι Φίλων, μήπως, λοιπόν, η χρησιμοποίηση του όλου θέματος στο εξώφυλλο συνδέεται με τις πωλήσεις; Πιστεύει άραγε κανείς πως αν το βιβλίο έλεγε «Εν αρχή ην ο Μπιθικώτσης» θα είχε την ίδια αποδοχή;
(έχουν γίνει τουλάχιστον 4 εκδόσεις γιατί εγώ στα χέρια μου κρατάω την τέταρτη).