W. A. Mozart: “Από το τσέμπαλο στο πιάνο” Ρεσιτάλ πιάνου και τσέμπαλου
Γεράσιμος Χοϊδάς, πιάνο και τσέμπαλο
Elke Robersscheuten, τσέμπαλο
ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009
20.30
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ
Είσοδος: 15 - 10 ευρώ
Πληροφορίες: 210 3221917, 210 3225310 (Φ. Σ. Παρνασσός)
Υπηρεσία εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα
Ο W. A. Mozart είναι μια φιγούρα-κλειδί για τη μετάβαση από το τσέμπαλο στο πιάνο. Παρόλο που σήμερα είναι γνωστός ως «ο συνθέτης του πιάνου», κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του έπαιζε και συνέθετε στο τσέμπαλο και το κλάβικορντ. Το πρόγραμμα αυτού του ρεσιτάλ είναι μια μοναδική ευκαιρία να ακουστούν έργα από διαφορετικές περιόδους της ζωής του, έχοντας 2 όργανα επί σκηνής: το τσέμπαλο, και το πιάνο. Οι Χοϊδάς και Robersscheuten, ενήμεροι μελετητές αλλά και λάτρεις του Αυστριακού συνθέτη, δίνουν μια ιστορικά και υφολογικά τεκμηριωμένη προσέγγιση, κάτι που μέχρι στιγμής λείπει από την ελληνική μουσική σκηνή.
Το πρόγραμμα είναι δομημένο σε δύο μέρη. Στο α’ μέρος ο Γεράσιμος Χοϊδάς και η Elke Robersscheuten ερμηνεύουν έργα για 4 χέρια αλλά και σόλο από την εποχή που ο Μότσαρτ είχε περιορισμένη ή και μηδενική επαφή με το φορτεπιάνο. τα χρόνια του Salzburg όπου ως γνωστόν δεν υπήρχε ούτε ένα πιάνο στην πόλη, παρά μόνον τσέμπαλα, και γενικότερα τα χρόνια πριν την εγκατάσταση του συνθέτη στη Βιέννη, όπου η επαφή του με το πιάνο ήταν σποραδική. Στο β’ μέρος ο Γ. Χοϊδάς ερμηνεύει στο πιάνο συνθέσεις που γράφτηκαν για το νέο όργανο (το φορτεπιάνο) και παρουσιάζουν έντονο πιανιστικό ιδίωμα.
Elke Robersscheuten
Η πιανίστα και τσεμπαλίστα Elke Robersscheuten γεννήθηκε στην Αμβέρσα όπου σπούδασε τσέμπαλο, πιάνο και εκκλ. όργανο. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας με τον πιανίστα Levente Kende και στο Lemmensinstituut κοντά στους πιανίστες Renaat Beheidt και Alan Weiss και στην τσεμπαλίστα Kris Verhelst αποκτώντας Master in Music. Παρακολούθησε σεμινάρια μεταξύ άλλων κοντά στους Herman Krebbers, Jos Van Immerseel, Anne Galowich, Peter Van Heyghen, Jan Willem Jansen και Miklos Spanyi. Συνδυάζοντας το ενδιαφέρον της για την ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία και το πιάνο, έκανε την διπλωματική της διατριβή ‘Anton Walter και η Βιεννέζικη σχολή κατασκευής φορτεπιάνο του 18ου και 19ου αι’. Η Elke Robersscheuten δίδαξε πιάνο σε Μουσικές Ακαδημίες του Βελγίου.
Εμφανίζεται σε συναυλίες ως πιανίστα και τσεμπαλίστα και διδάσκει στο Ωδείο Kodaly.
Γεράσιμος Χοϊδάς
Ο Γεράσιμος-Ανδρέας Χοϊδάς γεννήθηκε στην Αθήνα. Μετά το τέλος των σπουδών του έζησε στο Βέλγιο όπου σπούδασε τσέμπαλο και basso continuo με τους Kris Verhelst, Anne Galowich και Jos van Immerseel και εκκλ. όργανο με τους Lieven Strobbe και Joris Lejeune στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Παράλληλα ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία σε ιστορικά όργανα και ασχολήθηκε με τη μελέτη του κλάβικορντ και του φορτεπιάνο.
Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ρεπερτόριο της μουσικής του 17ου και 18ου αιώνα για τσέμπαλο και σύνολα όπου το πληκτροφόρο παίζει κυρίαρχο ρόλο, καθώς και στο πιανιστικό ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα, το οποίο απέκτησε μια νέα διάσταση για το Γεράσιμο Χοϊδά, μετά την μελέτη σε πιάνα εποχής. Ο Γ. Χοϊδάς εμφανίζεται σε Ελλάδα (ΜΜΑ, Μουσείο Μπενάκη, Ίδρυμα Β&Μ Θεοχάρη, Παρνασσός, Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου κ.α.) και εξωτερικό ως πιανίστας και τσεμπαλίστας παρουσιάζοντας σημαντικά προγράμματα.
Διδάσκει πιάνο και τσέμπαλο στο Ωδείου Kodaly όπου διατηρεί μια από τις μεγαλύτερες τάξεις πιάνου στην Αθήνα.
αναλυτικές πληροφορίες και πρόγραμμα εδώ: http://pianoeforte.wordpress.com/2009/04/02/mozartconcert/?preview=true&preview_id=89&preview_nonce=3608065aac