Να εκφρασω τη πληρη αντιθεση μου σε 2 πραγματα:
1) Στη χρηση πυκνωτικων μικροφωνων για τη φωνη σε επιπεδο live ( και μαλιστα απλου live κι οχι καποιου επαγγελματικου στησιματος, με FOH και stage ηχοληπτη ) και
2) Στη χρηση ασυρματων μικροφωνων στο live.
Για το μεν πρωτο υπαρχουν τα εξης προβληματα:
α. Γενικα ειναι ευαισθητα μικροφωνα, οποτε δεν μπορεις να αποφυγεις τη συλληψη ηχων που ερχονται κι απο αλλα σημεια του stage. Η χρηση gate δεν ενδεικνυται τοσο στη φωνη, διοτι το δυναμικο της ευρος δεν "υποσχεται" πως ενας ψιθυρος ή μια εκφραστικη αλλαγη δε θα "χαθει" απο ενα gate/expander.
Και το feedback δεν ειναι προβλημα Noise floor, αλλα συχνοτητων που συντονιζουν με τα monitors/PA ( συνηθως monitors ). Εκει απαιτειται σωστη ρυθμιση του γραφικου EQ ( σε περιπτωση monitor ) ή του processor ( σε περιπτωση PA ) και βεβαια γνωση του τι gain/ευαισθησιας πρεπει να δωθει στο μικροφωνο, ωστε να ειναι μεν ευαισθητο και να δινει την περιβοητη "ατακα", αλλα να μην αρπαζει αμεσως!
Συνηθως gate/expander χρησιμοποιουμε στη drums κατα τη διαρκεια του live ή σε καποιο οργανο που βγαζει επιμονα βομβο λογω high gain ( βλεπε κιθαρα :D ), αλλα το τελευταιο ειναι θεμα καλλιτεχνη.
β. Ενω εχουν κυκλοφορησει υπεροχα μικροφωνα πυκνωτικα για live, θα πρεπει τοσο ο ηχοληπτης, οσο και ο τραγουδιστης να ξερουν πως να το αξιοποιησουν. Κακη τοποθετηση απο μεριας τραγουδιστη ( λαθος γωνια, λαθος αποσταση, λαθος κρατημα ) και κακη ρυθμιση απο πλευρας ηχοληπτη οδηγουν μαθηματικα στο feedback, στον κακο ηχο και βεβαια στη λαθος αισθηση της φωνης.
γ. Αν και το τελευταιο καιρο τα πυκνωτικα μικροφωνα για live ειναι αρκετα καλυτερα ποιοτικα ( κυριως ως αντοχη ), παρολαυτα παραμενουν πιο ευαισθητα απο τα δυναμικα. Οχι τοσο σε επιπεδο εντασης ( ποσα dB μπορει να φτασει μια φωνη? Σιγουρα οχι πανω απο 100-110dB που αντεχει το μικροφωνο ), οσο σε επιπεδο συντηρησης.
Ιδρωτας, σαλια, καποιο χτυπημα, πεσιμο, κλπ μειωνουν τη ζωη του διαφραγματος και του μικροφωνου γενικοτερα. Συν πως πολλες φορες η συντηρηση του ειναι δυσκολη και θελει ειδικο ( το διαφραγμα ιδιαιτερα ).
δ. Κακα τα ψεμματα, ενα καλο στησιμο PA αποδιδει απο 30-16.000Hz ( και πολλα λεω ως προς τα υψηλα ). Οποτε ενα μικροφωνο με μεγαλο ευρος ( οπως τα πυκνωτικα ), αμεσως καθισταται λιγο "αχρηστο". Ποσο μαλλον οταν παμε σε πιο χαμηλες παραγωγες, οπου δεν εχουμε 8δρομα ηχεια, αλλα 3δρομα και 2δρομα...Ποσο ευρος να εχει μια τετοια παραγωγη;
Οσον αφορα το δευτερο ( ασυρματα ), υπαρχουν τα εξης μειονεκτηματα:
α. Ασταθεια ως προς τη χρηση. Μπορει να ρυθμιστουν στις 6 το απογευμα, 2 ωρες πριν το live και στις 8 να αρπαζουν συχνοτητες απο αλλο stage, απο ραδιο-ταξι, κλπ. Και πανω στο live, δυσκολα το επαναρυθμιζεις. Ακομα και τα pilot συστηματα, βλεπε sennheiser, εχουν ενα κινδυνο παρεμβολης!
β. Μειωμενο ευρος συχνοτικης αποκρισης σε σχεση με τα ενσυρματα μικροφωνα....Δεν χρειαζεται αναλυση, ολοι καταλαβαινουμε πως μεσω μιας μπαντας και των αρμονικων της, μεταφερονται συγκεκριμενες συχνοτητες κι οχι ολο το ευρος...
γ. Απαιτειται ενα σεβαστο ποσο για να παρει κανεις καλο πομποδεκτη και καλο μικροφωνο. Μεσα στο ιδιο το σωμα του μικροφωνου πρεπει να χωρεσουν 3 τεχνολογιες ( ληψη φωνης, μετατροπης της σε ραδιοσημα και μετα εκπομπη της ), οποτε low budget μικροφωνα καπου εχουν "μειωσει" την ποιοτητα ( οι περισσοτεροι προτιμουν μια μεση κατασταση μειωσης, μεταξυ μετατροπης, μεταδοσης και ληψης της φωνης ).
Τελος να προσθεσω πως ενας καλος προενισχυτης μικροφωνου ( Avalon πχ ) εχει μεγαλη διαφορα απο τον προενισχυτη της κονσολας. Και μπορει οντως σε κατωτερα συστηματα PA αυτο να μην γινεται κατανοητο, ομως σε πιο μεσαια προς ακριβα, ενα μικροφωνο περασμενο απο προενισχυτη ειναι τελειως διαφορετικο απο το ιδιο μικροφωνο με την προενισχυση της κονσολας ( ακομα κι αν ειναι μια midas ή μια hallen heath ).